B
„Ga in den hoek staan!
zei Roosevelt
De „wilde bus
houdt vast
tot een journalist
p conomische
ar ome ter
OaWi den Uefc&t
Amerikaansche ditjes en datjes.
Het werkwoord „to run", dat in zijn be
knoptheid evenveel beteekent als de mond
vol „zich candidaat stellen voor het lYesi-
dent schap", wordt op het dogen blik in alle
Amerikaansche bladen met hartstocht ver
voegd. Dc President is een „runner" gewor
den. Men interesseert zich alleen nog voor
de vraag, welken kant hij in 1940 uit zal
„runnen". Maar hij klemt de kaken op
elkaar cn zwijgt.
Een journalist probeerde het deze
week met brutaliteit. In dc perscon
ferentie vroeg hij langs zijn neus
weg: „Mr. President, is het uw be
doeling u candidaat te stellen voor
een derden termijn?" liet antwoord
luidde: „Ga in den hoek staan". Vo
rig jaar antwoordde de president op
een dergelijke vraag: „Ga in den
hoek staan met een ezelskap op."
Dc straf is dus, aldus de Ilaagsche Post,
sedert verleden jaar iets lichter geworden
en met een beetje spcculatieven aanleg zou
men hieruit kunnen concludceren, dat de
veronderstelling niet meer zóó gewaagd is
als toen. In afwachting van 't hooge woord
dat de President toch eenmaal zal moeten
speken, komen er reeds candidaten en groe
pen in alle nuances naar voren: democraten
die President willen worden, indien Roose
velt niet wil (Garner, Farlev)Republikei
nen, die zich reeds in het Wille Huis zien
tronen (Dcwey, bijgenaamd Glamor Boy
Number One, en Senator Vandcnberg): De-
mocatcn, die zelf niet willen maar „Run
Roosevelt Clubs" hebben gevormd; afval
lige Democraten, die een rechtse.hcn pari ij-
genoot en niet Roosevelt wenschen; en de
nieuwste variatie is de Democraat Paul V.
Mac Nutt, hooge-commissaris van de Phi-
lippijnen. Na een genoeglijk diner met den
President gaf hij te kennen candidaat te
zullen zijn zelfs als de President een derden
termijn ambieert. Van je gasten moet je het
hebben.
Geen sensationeels wandelingen
De hugemeester van New York doet een
aanslag op Cliinatown. Hij acht het een
smet op liet beeld van zijn metropolis; te
veel misdaad te veel branden, te veel vee
ten, en daardoor te veel sclieeve oogen. Als
hij zijn bedreiging om deze buurt op te
heffen waar maakt zal New York een van
zijn best-geadverteerde stadskwaricren ver
liezen. Ooi-spronkelijk bestond dc wijk maar
uit drie huizenblokken. De reeks van oor
logen en andere rampen in China is echter
oorzaak geweest, dat honderdduizenden be
rooide Chineesjes hier een toevlucht zochten
en do buurt breidde zich als een vetvlek uit.
Honderden restaurantjes beconcurreeren el
kaar met hun „Show moin" (meestal meer
„show" dan mein) en hebben dit gerecht
zóó populair gemaakt, dat liet op de menu's
der Amerikaansche restaurants een nog be
kender verschijnsel is dan de rijsttafel bij
ons. De geuren der „Show mein" worden in
Chinatown slechts in penetrantie overtrof
fen door den rook der al te vaak oplaaien
de branden, waarvan kortgeleden één zelfs
zeven mcnschonlevens eischtc. Cliineezen
zijn geen matadors on liet gebied van volks
huisvesting zij stellen zich tevreden met
een kubiek hokje waarin weinig meer
plaats is dan voor een houten slaapbank.
De burgemeester heeft dan ook geen be
zwaar tegen de Cliineezen. maar wel tegen
hun krotwoningen, die zelfs onder de New-
Yorksche slums een poovor figuur maken.
De verdwijning van Chinatown zal dus in
hygiënisch en sociaal opzicht geen verlies
zijn, doch wel New York van een pittores-
ken karaktertrek en toeristen van een sen-
sationeelc wandeling berooven. Er zijn in
die buurt „long"-oorlogeu gevoerd, die een
scherpen kruitdnmp achterlieten. De aan
voerders der tongs lieten zich vroeger in
Chinatown voonfgaan door een lijfgarde en
volgen door een andere. Leiders als Tom
Lee van de „On Leong Tong" (genaamd de
burgemeester van Chinatown) cn Mock
Duck, aanvoerder van de Hip Sing Tongs,
weegden zich niet zonder geleide in het
openbaar, want de tongs konden elkanders
bloed drinken en bijlen beschreven in Chi
natown soms een raren en snellen boog,
\4anneer men het ongeluk had gehad den
vorigen avond in een der gokholen onge-
Wnk v. MuaJaf I Zalor4
24 Juli lof
29 Juli tol
Effectenmarkt
29 Uil 19)9
ie u»
AandeeltiiikoersL'ii
81.6
94.4
Betalingsverkeer
Omzet postcheque-
en girodienst
126.3
109.9
Groothandel
Groot hand elsprij zen
72.4
72.1
Omzet termijnmarkt
Amsterdam
31.8
83.2
Kleinhandel
Omzet winkelbedrijf
108.5
110.6
Goederenverkeer
Gewerkte taken
(1 taak halve ar
beidsdag) Haven Am
104.8
90.7
sterdam
Bevrachtingen wilde
binnenvaart
98.3
91.6
Arbeidsmarkt
Aanvragen van werk
gevers
103.5
106.6
Aanbiedingen tan
86.7
werknemers
86.8
Plaatsingen
102.6
94.0
ROOSEVELT.
zond-veel te winnen. Tot het geluk van
de politie, die nooit een moord in China
town kon ophelderen, sloten de tongs vre
de vóór ze elkaar hadden uitgeroeid. Se
dertdien heeft iedere Chinees een waschin-
richting voor zoover bij tenminste over
een oude hebbelijkheid is heen gekomen
en geen Show mein meer pleegt.
Ieder volk sterft in zijn eigen
tempo.
Wij hebben Indcpcndence Day overleefd.
Wij dat zijn de inwoners van de Veree-
nigde Staten, minus 700. Van deze 700 zijn
er „slechts" vier door het vuurwerk dood
geschoten. Een aanzienlijk aantal andere
feestvierders, meestal kinderen, verloor het
gezicht, een arm, een hand of zoo. De rest
zijn de dooden van den weg. Het zijn er
ieder jaar zoowat evenveel. Er is blijkbaar
weinig aan te doen. Men kan de menschen
niet verhinderen feest te vieren en ieder
volk leeft e sterft in zijn eigen tem
poen. Verontwaardigde Amsterdammers, die
zich ieder jaar opwinden over bet geknal
op Hartjesdag, zullen slechts troost vinden
door het bijwonen van Indcpcndence Day,
die bovendien den eigenaardige karakter
trek heeft vier dagen te duren .Vier dagen
geknal. Geen minuut zonder firc-cracker.
Overal langs den weg geïmproviseerde vuur
werk-vvinkels, vrijwel omwikkeld met het
nationale dundoek. Eéndags-„barkers" (stoe-
piers, zooals ze in Amsterdam heeten) voor
de deur lokken de klanten binnen, met
vlaggen in dc hand cn aanbod van vrij par
keeren. De politie, in hemdsmouwen, kijkt
met vaderlijk oog toe nis straatjongens don
derbussen tot ontploffing brengen. Alles
mag. Wat 'n leven voor Amsterdamsche
politieagenten, die de hcclc zomervacantie
opzien tegen die Hartjesdag-beproeving!
Vuurwerk stemt den Amerikaan
even plechtig als een Iiolland-Bclgië-
wedstrijd ons. Bouwen wij steeds
grootere stadions, de Spencer Fire
works Company te Polk, Ohio, heeft
haar jaarlijkschen Independcnce-
Day-catalogus rondgezonden, waarin
zij stinkbommen en niespoeder aan
biedt, benevens een bom, die aan
automobielen kan worden bevestigd
cn den bestuurder den indruk geeft,
dat hij in de lucht vliegt.
Het is een troostrijke gedachte, dat in
onze oorlogszuchtige wereld tenminste nog
eigens de geest des vredes standhoudt. In
Amerika kan men het nog uithouden ,als
tenminste de autobestuurders het in den
„oorlog der zenuwen" winnen vjin dc
Spencer Fireworks. Zoo niet, dan taxeer ik
het aantal uitvallers voor volgend jaar op
800.
RIJWIELPLAATJE
Een rij wiel jaar is snel voorbij,
Met achterlicht en allerlei,
Met voorschrift dit, artikel dat.
Gezaaid langs heel ons rijwielpad!
Thans wijst de Nederlandsche wet
Weer naar een welbekend loket,
Daar wacht het blinkend Jan Kordaatje,
Het rijwieiplaatje!
't Begroet ons fonkelnieuw cn fiks,
I)e eenheidsprijs is rond een riks,
Het voelt zich oogcnblikk'lijk thuis
Rondom Uw sterke balhoofdbuis.
Of wel 't siert op bescheiden schaal
De borst als glanzend eermetaal
Van boer cn burger en soldaatje,
Het rijwieiplaatje!
Nu is een riks geen klein bedrag,
Die heeft een onbeperkt gezag,
Die is zoo gauw niet neergeteld
Uit spaarpot of uit huishoudgeld!
Al heeft het ook een nuttig doel,
We krijgen min of meer 't gevoel:
Weer slaat men uit mijn fiets een slaatje,
Het rijwieiplaatje!
Maar laat U niet misleiden, vriend,
De fiscus wil op tijd gediend,
Al geeft hij dan een week resp'U,
Eens is bet onverbidd'lijk tijd!
Zeg dan niet: „Nee, U is abuis,
„Ik heb bet wel, maar 'k liet het thuis!"
Dan helpt geen uitvlucht of ccn praatje,
Het rijwieiplaatje!
En ook... dient thans een goede zaak,
Uw oude plaatje heeft een taak,
Werp nooit dit oude plaatje weg,
Bewaar het vol van overleg,
Bewaar het tot er is bepaald:
„Straks wordt het graag bij U gehaald!
Voor arme zieken opgespaard,
Is het nog altijd schatten waard.
Dit kleine, koperen plakkaatje,
Uw rijwieiplaatje!
Juli 1939. (Nadruk verboden). KROES.
Zuid Afrika ontwaakt
Het schudt de knellende kettin
gen af.
Op het te Bloemfontein gehouden tiende
jaarlijksche congres van de F.A.K. (Fede
ratie van Afrikaansche Kultuurvereenigin-
gen), heeft Dr. N. J. van der Merwc, die
reeds sedert de oprichting het voorzitter
schap voert, een terugblik geworpen op wat
de organisatie tot stand heeft gebracht. Het
hoofddoel van de oprichting der F.A.K., al
dus spr., was den Afrikaner in zijn cultuur
strijd te steunen, waar hij tegen machtige,
vijandige elementen te strijden heeft. De
Afrikaners hebben een misplaatst minder
waardigheidscomplex gehad en, evenals de
ossewagens in Xatal, waren zij in kleine
groepjes t>vcr de velden verspreid. Dc op
richting der F.A.K., was een openbaring bij
jong Zuid Afrika van hun wil tot eendracht
cn macht, hun wil om te handhaven cn te
bouwen. De F.A.K. heeft ontzaglijk veel er
toe bijgedragen om de Afrikaners pal te
doen staan voor hun geestesgoederen, ge
roepen als zij zijn om de dragers te zijn
van do trotsehe tradities der boerennatie.
De Afrikaner is bezig de kettingen die hem
op stoffelijk gebied knellen cn zijn geestes
leven belemmeren, af (e schudden. Het volk
is bezig, zoo besloQt spr., om geestelijk te
ontwaken.
Britsche vloot naar
Turkije
Gisteren is in don Bosporus een Britsch
vlooteskader, waaronder het vlaggeschip
„Warspite" voor anker gegaan na ter hoogte
van de Prinseneilanden te zijn verwelkomd
door dc geheele Turksche vloot onder lei
ding van admiraal Okan op het vlaggeschip
„Yavuz" (de vroegere „Goebcn").
Op het officieele programma staat o.a. een
bijzondere vlucht van vliegtuigen naar An
kara, waar de opperbevelhebber, admiraal
Cunningliam, zal aanzitten aan een door den
chef van den Turkschen generalcn staf aan
geboden noenmaal en door president Ineunu
in gehoor zal worden ontvangen.
De kruiser Malaya, die gisteren voor
Sniyrna voor anker is gegaan, zal eveneens
tot Zondag in dc Turksche wateren blijven.
Zendingsstation gebombardeerd
De gruwelen te Kweilin.
Vernomen wordt, dat op 31 Juli tijdens een
bombardement door .Tapansche vliegtuigen
van Kweilin, de lioofdsiad van dc provincie
Kwungsi, zeven groote bommen terecht zijn
gekomen op liet missiestation der „buiten-
landscho missies van Parijs". De kerk met
de bijbehoorende gebouwen, waaronder een
ziekenhuis, werden volkomen verwoest.
Sabotage bij den bouw
der Siegfried-linie
Geruchten omtrent overstroo
ming der vestingwerken beves
tigd.
Naar uit Bazel aan dc Excelsior gemeld
wordt, bevestigt men eindelijk in Duitsche
kringen, dat de overstroomingen van den
Rijn in het laatste deel van Mei wel dege
lijk in de Siegfried-linic aanzienlijke scha
de hebben aangericht wellicht aanzien
lijker dan men gelooft. Thans wordt me-
degOdeeld,dat meer dan dertig personen, die
aand en bouw der versterkingsvverken heb
ben meegeholpen, door de Gestapo gearres
teerd zijn. De Gestapo is lot dc slotsom
gekomen, dat gesproken kan worden van
„ongewilde sabotage" van den kant dezer
personen. Zij worden beschuldigd van het
leveren van materialen van slechte kwali
teit, o.a. cement cn van het maken van
groote winsten op deze leveranties. Voorts
zou een aantal generaals, naar men zegt
vier of vijf, voor deze malversaties verant
woordelijk zijn gesteld en van hun functie
ontheven zijn.
I>e nieuwe heen - en - weer.
Met de transatlantische Clippers
zün Amerika en Europa nog
slechts 30 uur van elkaar ge
scheiden. Dagbladbericht)
In 1950 zijn die dertig uren natuurlijk
tot drie ingekrompen en dan kun je cu
rieuze gesprekken tegemoet zien:
Hé meneer, we zijn er! Uitstappen.
Ja ik weet het, maar ik moet nog even
terug. IL heb mijn bril aan den overkant
laten liggen.
Zeg bestuurder, u bent een kwartier
te laat, nu heeft het geen zin meer dat ik
uitstap en telefoneer naar mijn klanten,
want ik heb mijn vrouw beloofd met de
lunch weer in New York te zullen zijn, dus
ik moet meteen weer mee.
Dat spijt me. Maar u hebt immers een
tienrittenboekje Als u morgen weer gaat.
beloof ik precies op tijd te zullen zijn.
Vlieghaven Marseille. De Clipper staat
gereed voor het vertrek.
Piloot: Allemaal aanwezig? Dan gaan
we vertrekken.
Mecanicien: Iedereen is er. Maar ik ben
een beetje duizelig geworden. Hoe is het
ook weer, gaan we naar Amerika of naar
Europa?
Piloot: 't Is een beetje verwarrend, dat
is waar. Ik weet het ook niet heelemaal
zeker. Vraag het eens aan een passagier.
Steward (tot chef)Is het diner al klaar
Chef: We serveeren de lunch vanmiddag.
Steward: Dat kunnen we toch niet doen?
Chef: Waarom niet? Alle» is nog warm.
Maak voort, vrouw!
Waarom haast je me zoo?
Omdat we anders de vliegboot missen.
Zeg, het is geen ouderwetsch Indië-
vliegtuig! Zoo meteen gaat er weer een!
Kijk, kijk, steekt u ook eens over? U
zei me onlangs dat u geen tijd ervoor kon
vinden.
Ik heb me een dag vrij kunnen maken
om Europa te bezoeken.
Waarom niet een derde dag erbij geno
men om Azië te zien?
Is dit uw eerste evertocht, mevrouw?
Nee mevrouw, heelemA&l niet. Het is
mijn vierde.
Hemeltje! Vindt u het zóó interessant!
Als u het weten wilt, integendeel. Ik
kan er eenvoudig niet uit.
Waarom niet?
Ik heb telkens geen tijd mijn koffer te
pakken voor dat vreeselijk ding wear op
stijgt.
Steward/kan ik een cocktail krijgen?
Onmogelijk meneer. We zy'n de Azoren
gepasseerd en dan is er geen tijd om cock
tails te maken. Over een kwartier zjn we 1
aan.
En uw collega is aan het schudden!
Ja meneer, dat is voor den terugweg.
Steward?
Ja meneer.
-Is er geen muziek aan boord?
Nee meneer, er bestaat geen muziek die
kort genoeg is voor den overtocht. Maar er
wordt nu extra muziek voor ons gecompo
neerd, alleen zestiende noten.
Dag Lucie! Wat lief van je, dat je mii
komt verwelkomen. Hoe is het met Emil?
Beste jongen, maar ik kom je heele
maal niet verwelkomen, ik kom je vaarwel
zeggen!
Dan had je een tram eerder moeten
nemen! Ik kom net terug, met de groeten
uit New York. Die tien minuten dat ik er
was zal ik niet licht vergeten. Vierenne
gentig graden in de schaduw!
Steward: Dames en heeren, wilt u, als
u aan tafel gaat, het geld gereed houden?
Tijdens het dessert worden de koffers uit
geladen en dan is er geen tijd voor afre
kenen.
Mceder (tot haar dochter): Nu dag
Marie, dag kind. Wees een brave meid als
ik weg ben. Doe geen domme dingen.
Marie: Maak maar geen zorgen moeder.
Voordat ik de kans krijg iemand op te bel
len, telegrafeert u me toch al, dat u terug
bent. Wat hebt u daar?
Moeder: O ja, dat is alvast een brief van
me. Er is zoo weinig tijd om te schrijven
op een reis naar Amerika, dat ik dacht, ik
zal hem maar van te voren schrijven. Het
vertelt je alles van de tocht.
Marie: En u hebt den tocht nog niet eens
gemaakt
Moeder: Nou je, ik kan het je van te
voren wel vertellen. Enfin, lees maar, alles
staat er in, in 8 woorden: „Vertrok, dronk
een kop thee, ben goed aangekomen".
HOE DE FRANSCHE PRESIDENT ZIJN
VACANTIE DOORBRENGT
De drie of vier weken vacantie, die de
Fransche president deze maand op dc va
derlijke hoeve tc Mercy-lc-haut met zijn
echtgenoote, kinderen en zes kleinkinderen
doorbrengt, maken den eenigen tijd in het
jaar uit, waarin hij, voor zoover mogelijk,
zich zelf is. Voor zoover mogelijk, want dit
jaar valt er o.a. het bezoek in, dat hij op
haar verzoek aan de groothertogin van
Luxemburg brengt. Evenals dat onlangs bij
den koning der Belgen te Luik is het offi
cieus, wat weer niet verhindert, dat beide
staatshoofden een gesprak zullen voeren,
hetwelk aan de huidige spanning zijn bc-
teekenis ontleent.
Verder houdt de heer Lebrun zich natuur
lijk op de hoogte van de staatszaken. Hij
opent den dag, zoo vertelt de N. R. Crt., met
liet lezen van de voornaamste dagbladen,
het afdoen van de loopende zaken en een
telefonisch onderhoud met den hoofdamb
tenaar in het Elysée, met welk paleis hem
een speciale lijn verbindt,
De boerderij kan van zelf niet alle leden,
van de familie, noch de enkele personen v.
zijn gevolg herbergen. Alleen zijn algemee-
ne secretaris vindt er onderdak, de andere
personen, die hem volgden, toeven elders.
De bewoners van het dorp omringen hem,
zijn broer, die evenals voorheen den grond
bebouwt, en de hunnen met een onbedwon
gen genegenheid, welke zeer aan den- heer
en mevrouw Lebrun besteed is.
tt
De strijd wordt op papier voort
gezet.
De strijd tusschen de Nederland
sche Spoorwegen en de ex-wilde
bussen duurt onverminderd voort,
al is dan het gevechtsterrein ver
plaatst van den weg naar de dos
siers. Iloe die verloopt, moge blijken
uit do briefwisseling inzake dc aan
vrage van een concessie voor een
busverbinding tusschen Amsterdam
en Apeldoorn, waaruit wij hier het
een cn ander laten volgen.
Dc lieer W. Tieleman te Apeldoorn, die
een tijdlang een ongeconcessioneerden dienst
tusschen de plaats zijner inwoning en de
hoofdstad des lands heeft onderhouden
hoe groot dc belangstelling daarvoor was,
bleek wel uit het feit, dat hij op drukke da
gen zijn wagens om het kwartier liet rijden!
is, aldus het HsJ>„ de aanvrager. De Ned.
Spoorwegen maken daartegen bezwaar.
Twaalf paar treinen.
Het verkeer Amsterdam—Apeldoorn, al
dus de brief uit Utrecht, wordt door dc
spoorwegen met elf paar snelle verbindin
gen voldoende bediend. Bovendien bestaat
er nog een verbinding per nachttrein heen
en terug over Utrecht. Bi» een dergelijk fre-
quenten dienst kan er onzes inziens geen
behoefte bestaan aan meer vervoergelopen
heid. Dc bedoeling van den aanvrager is
dan ook om door belangrijke tariefonder-
bieding het verkeer ten koste van dc Spoor
wegen af te roomen.
Ook voor do volkshuishouding als geheel,
zoo gaat deze brief verder, beteekent het in
werking brengen van den aangevraagde»
dienst een nadeel, omdat voor een gegeven
vervoer extra kosten worden gemaakt, nl.
die van een bus die in dit geval hij de ont
worpen dienstregeling op 50.000 gld. per
jaar zijn tc stellen, terwijl daartegenover
geen besparingen bestaan als gevolg van
minder vervoer aan spoorvvegzijde.
Tot zoover de Spoorwegen.
„Er bestaat juist dringend be
hoefte aan een bus."
Uitvoerig is de heer Tieleman op dc mo
tieven van het verweerschrift ingegaan.
Met welk recht, zoo vraagt hij, maken de
Spoonvegen bezwaar tegen de invoering van
een ander vervoermiddel, dat heter in dc
behoefte kan voorzien dan de verouderde
trein? Er bestaat, zoo gaat hij voort, juist
dringende behoefte aan de bus; de Spoor
wegen toch hebben reeds een begin ge
maakt met de opheffing van tusschenstati-
oiis en zij zullen daar nog mee moeten
doorgaan. Het reizend publiek van en voor
deze stations heeft toch ook recht op een
goed en goedkoop vervoermiddel.
Van onderbieding is geen sprake,
aldus de heer Ti leman, dc auto is
tegen een tarief van één cent per km.
rendabel te exploitceren. De Spoor-
wegen zouden, om ccn sluitende re
kening te kunnen maken, zeker vier
cent per kin. moeten vragen, in welk
geval het reizen per spoor voor ver
reweg het grootste deel der bevol
king onmogelijk zou zijn.
Voor de volkhuishouding als geheel zou
het een uitkomst bcteckenen als niet alleen
voor dezen dienst, maar ook voor tal van
andere, vergunning werd verleend; cn als
er ccn eind zou worden gemaakt aan dd
geldverspilling van de Ned. Spoorwegen,
die met veertig procent' verlies van de to
tale ontvangsten werken. De volkshuishou
ding is meer gehaat bij een goed cn goed
koop vervoermiddel, rendabel geëxploiteerd
tegen een derde van den kostprijs der Ned.
Spoorwegen, dan met een bedrijf, dat aan
de volkshuishouding jaarlijks millioenen
aan belasting kost.
Een uitvoerige kostenberekening verge
zelde dezen brief. Volgens den heer Tiele
man kost de exploitatie van den aange-
vrangden dienst niet ccn halve ton, maar
ten hoogste 35.000 gld. Hiervan zou een
groot deel weer aan de volkshuishouding
ten goede komen door tcrugvloeiiing in den
vorm van belastingen.
JAPAN GAAT ZIJN GOEDEREN TELLEN.
Dinsdag is in Japan een telling van goe
deren begonnen om na te gaan hoeveel
goederen jaarlijks verbruikt worden en
langs welke kanalen zij verdeeld worden.
Dc daartoe bcnoodigdo gegevens worden
verzameld hij dc handelaren, makelaars,
verhruigscoöpcralics, enz.
Den boeren cn fabrikanten wordt verzocht
gegevens te verstrekken over de door hen
zelf verbruikte goederen. Men verwacht,
dat dc cijfers op 25 September gereed zijn
om aan het statistische bureau van het
kabinet voor te leggen.
AMERIKAANSCH PROTEST TEGEN
INCIDENTEN.
Ia de omgeving van do Amerikaansche
ambassade tc Tokio wijst men er op, dat 't
bezoek van Dooinan, den zaakgelastigde der
Vereenigde Staten, aan het ministerie van
buitenlandsche zaken, in geen enkel ver
band staat met dat van Craigie, en dat het
uitsluitend betrekking had op de jongste
incidenten, zeven in getal, waarbij Ameri
kaansche onderdanen in China mishandeld
zijn.
Slechts een gebaar
Kaya over de opzegging van het
AmerikaanschJapansche han
delsverdrag.
De gewezen minister van financiën in
Japan, Kaya heeft te Kioto in een persinter
view verklaard, dat het niet noodig is, zich
bezorgd tc maken over de opzegging van
het verdrag van 1911 door de Verecnigde
Staten. Ik geloof, aldus Kaya, dat 't slechts
een Amerikaansch gebaar tegenover Japan
is. Zelfs als Amerika een krachtiger hou
ding zou aannemen, beteekent het slechts
een verbreking van de handelsbetrekkin
gen. Waar zal het dun zijn olie on katoen
verkoopen? Japan kan deze goederen elders
koopen.
RECHTERHAND VAN DEN FAKIR VAN
IPI GEDOOD.
Mocski Alam Khan, een der leiders van de
anti-Britscho beweging in Waziristan en
rechterhand van den Fakir van Ipi, is
Woensdagavond toen zijn bende een aanval
deed op Nizam Bazar nabij Bannoc door
een dorpswacht dood geschoten.
JWhleJLeJto
VAN BEVEREN KAMPIOEN OP DE 100
METER.
De film wijst hel uit.
Bij den voorzitter van dc Koninklijke Ne
derlandsche Athletiek Unie, den heer A. J.
G. Strengholt, is een brief binnen gekomen,
waarin het jurylid van aankomst bij de be
slissing van liet Nederlandsch kampioen
schap 100 m. hardloopen verklaart, dat hij
zich, gezien de foto's van de eindstreep der
100 m. finale moet hebben vergist, zoodat
de nthlect Wil van Beveren als eerste dient
tc worden gerangschikt.
liet betrokken jurylid hooft zijn veront
schuldigingen aangeboden, voor het ge
maakte abuis. De door Profilti, Den Haag,
ter beschikking van de KNAU gestelde films
van de 100 meter finale hebben ten over
vloede dc juistheid van den herzienen uit
slag volkomen bevestigd.
Hiermede is dus officieel van Beveren 100
meter kampioen van Nederland 1939.