B „Ga in den hoek staan! zei Roosevelt De „wilde bus houdt vast tot een journalist p conomische ar ome ter OaWi den Uefc&t Amerikaansche ditjes en datjes. Het werkwoord „to run", dat in zijn be knoptheid evenveel beteekent als de mond vol „zich candidaat stellen voor het lYesi- dent schap", wordt op het dogen blik in alle Amerikaansche bladen met hartstocht ver voegd. Dc President is een „runner" gewor den. Men interesseert zich alleen nog voor de vraag, welken kant hij in 1940 uit zal „runnen". Maar hij klemt de kaken op elkaar cn zwijgt. Een journalist probeerde het deze week met brutaliteit. In dc perscon ferentie vroeg hij langs zijn neus weg: „Mr. President, is het uw be doeling u candidaat te stellen voor een derden termijn?" liet antwoord luidde: „Ga in den hoek staan". Vo rig jaar antwoordde de president op een dergelijke vraag: „Ga in den hoek staan met een ezelskap op." Dc straf is dus, aldus de Ilaagsche Post, sedert verleden jaar iets lichter geworden en met een beetje spcculatieven aanleg zou men hieruit kunnen concludceren, dat de veronderstelling niet meer zóó gewaagd is als toen. In afwachting van 't hooge woord dat de President toch eenmaal zal moeten speken, komen er reeds candidaten en groe pen in alle nuances naar voren: democraten die President willen worden, indien Roose velt niet wil (Garner, Farlev)Republikei nen, die zich reeds in het Wille Huis zien tronen (Dcwey, bijgenaamd Glamor Boy Number One, en Senator Vandcnberg): De- mocatcn, die zelf niet willen maar „Run Roosevelt Clubs" hebben gevormd; afval lige Democraten, die een rechtse.hcn pari ij- genoot en niet Roosevelt wenschen; en de nieuwste variatie is de Democraat Paul V. Mac Nutt, hooge-commissaris van de Phi- lippijnen. Na een genoeglijk diner met den President gaf hij te kennen candidaat te zullen zijn zelfs als de President een derden termijn ambieert. Van je gasten moet je het hebben. Geen sensationeels wandelingen De hugemeester van New York doet een aanslag op Cliinatown. Hij acht het een smet op liet beeld van zijn metropolis; te veel misdaad te veel branden, te veel vee ten, en daardoor te veel sclieeve oogen. Als hij zijn bedreiging om deze buurt op te heffen waar maakt zal New York een van zijn best-geadverteerde stadskwaricren ver liezen. Ooi-spronkelijk bestond dc wijk maar uit drie huizenblokken. De reeks van oor logen en andere rampen in China is echter oorzaak geweest, dat honderdduizenden be rooide Chineesjes hier een toevlucht zochten en do buurt breidde zich als een vetvlek uit. Honderden restaurantjes beconcurreeren el kaar met hun „Show moin" (meestal meer „show" dan mein) en hebben dit gerecht zóó populair gemaakt, dat liet op de menu's der Amerikaansche restaurants een nog be kender verschijnsel is dan de rijsttafel bij ons. De geuren der „Show mein" worden in Chinatown slechts in penetrantie overtrof fen door den rook der al te vaak oplaaien de branden, waarvan kortgeleden één zelfs zeven mcnschonlevens eischtc. Cliineezen zijn geen matadors on liet gebied van volks huisvesting zij stellen zich tevreden met een kubiek hokje waarin weinig meer plaats is dan voor een houten slaapbank. De burgemeester heeft dan ook geen be zwaar tegen de Cliineezen. maar wel tegen hun krotwoningen, die zelfs onder de New- Yorksche slums een poovor figuur maken. De verdwijning van Chinatown zal dus in hygiënisch en sociaal opzicht geen verlies zijn, doch wel New York van een pittores- ken karaktertrek en toeristen van een sen- sationeelc wandeling berooven. Er zijn in die buurt „long"-oorlogeu gevoerd, die een scherpen kruitdnmp achterlieten. De aan voerders der tongs lieten zich vroeger in Chinatown voonfgaan door een lijfgarde en volgen door een andere. Leiders als Tom Lee van de „On Leong Tong" (genaamd de burgemeester van Chinatown) cn Mock Duck, aanvoerder van de Hip Sing Tongs, weegden zich niet zonder geleide in het openbaar, want de tongs konden elkanders bloed drinken en bijlen beschreven in Chi natown soms een raren en snellen boog, \4anneer men het ongeluk had gehad den vorigen avond in een der gokholen onge- Wnk v. MuaJaf I Zalor4 24 Juli lof 29 Juli tol Effectenmarkt 29 Uil 19)9 ie u» AandeeltiiikoersL'ii 81.6 94.4 Betalingsverkeer Omzet postcheque- en girodienst 126.3 109.9 Groothandel Groot hand elsprij zen 72.4 72.1 Omzet termijnmarkt Amsterdam 31.8 83.2 Kleinhandel Omzet winkelbedrijf 108.5 110.6 Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar beidsdag) Haven Am 104.8 90.7 sterdam Bevrachtingen wilde binnenvaart 98.3 91.6 Arbeidsmarkt Aanvragen van werk gevers 103.5 106.6 Aanbiedingen tan 86.7 werknemers 86.8 Plaatsingen 102.6 94.0 ROOSEVELT. zond-veel te winnen. Tot het geluk van de politie, die nooit een moord in China town kon ophelderen, sloten de tongs vre de vóór ze elkaar hadden uitgeroeid. Se dertdien heeft iedere Chinees een waschin- richting voor zoover bij tenminste over een oude hebbelijkheid is heen gekomen en geen Show mein meer pleegt. Ieder volk sterft in zijn eigen tempo. Wij hebben Indcpcndence Day overleefd. Wij dat zijn de inwoners van de Veree- nigde Staten, minus 700. Van deze 700 zijn er „slechts" vier door het vuurwerk dood geschoten. Een aanzienlijk aantal andere feestvierders, meestal kinderen, verloor het gezicht, een arm, een hand of zoo. De rest zijn de dooden van den weg. Het zijn er ieder jaar zoowat evenveel. Er is blijkbaar weinig aan te doen. Men kan de menschen niet verhinderen feest te vieren en ieder volk leeft e sterft in zijn eigen tem poen. Verontwaardigde Amsterdammers, die zich ieder jaar opwinden over bet geknal op Hartjesdag, zullen slechts troost vinden door het bijwonen van Indcpcndence Day, die bovendien den eigenaardige karakter trek heeft vier dagen te duren .Vier dagen geknal. Geen minuut zonder firc-cracker. Overal langs den weg geïmproviseerde vuur werk-vvinkels, vrijwel omwikkeld met het nationale dundoek. Eéndags-„barkers" (stoe- piers, zooals ze in Amsterdam heeten) voor de deur lokken de klanten binnen, met vlaggen in dc hand cn aanbod van vrij par keeren. De politie, in hemdsmouwen, kijkt met vaderlijk oog toe nis straatjongens don derbussen tot ontploffing brengen. Alles mag. Wat 'n leven voor Amsterdamsche politieagenten, die de hcclc zomervacantie opzien tegen die Hartjesdag-beproeving! Vuurwerk stemt den Amerikaan even plechtig als een Iiolland-Bclgië- wedstrijd ons. Bouwen wij steeds grootere stadions, de Spencer Fire works Company te Polk, Ohio, heeft haar jaarlijkschen Independcnce- Day-catalogus rondgezonden, waarin zij stinkbommen en niespoeder aan biedt, benevens een bom, die aan automobielen kan worden bevestigd cn den bestuurder den indruk geeft, dat hij in de lucht vliegt. Het is een troostrijke gedachte, dat in onze oorlogszuchtige wereld tenminste nog eigens de geest des vredes standhoudt. In Amerika kan men het nog uithouden ,als tenminste de autobestuurders het in den „oorlog der zenuwen" winnen vjin dc Spencer Fireworks. Zoo niet, dan taxeer ik het aantal uitvallers voor volgend jaar op 800. RIJWIELPLAATJE Een rij wiel jaar is snel voorbij, Met achterlicht en allerlei, Met voorschrift dit, artikel dat. Gezaaid langs heel ons rijwielpad! Thans wijst de Nederlandsche wet Weer naar een welbekend loket, Daar wacht het blinkend Jan Kordaatje, Het rijwieiplaatje! 't Begroet ons fonkelnieuw cn fiks, I)e eenheidsprijs is rond een riks, Het voelt zich oogcnblikk'lijk thuis Rondom Uw sterke balhoofdbuis. Of wel 't siert op bescheiden schaal De borst als glanzend eermetaal Van boer cn burger en soldaatje, Het rijwieiplaatje! Nu is een riks geen klein bedrag, Die heeft een onbeperkt gezag, Die is zoo gauw niet neergeteld Uit spaarpot of uit huishoudgeld! Al heeft het ook een nuttig doel, We krijgen min of meer 't gevoel: Weer slaat men uit mijn fiets een slaatje, Het rijwieiplaatje! Maar laat U niet misleiden, vriend, De fiscus wil op tijd gediend, Al geeft hij dan een week resp'U, Eens is bet onverbidd'lijk tijd! Zeg dan niet: „Nee, U is abuis, „Ik heb bet wel, maar 'k liet het thuis!" Dan helpt geen uitvlucht of ccn praatje, Het rijwieiplaatje! En ook... dient thans een goede zaak, Uw oude plaatje heeft een taak, Werp nooit dit oude plaatje weg, Bewaar het vol van overleg, Bewaar het tot er is bepaald: „Straks wordt het graag bij U gehaald! Voor arme zieken opgespaard, Is het nog altijd schatten waard. Dit kleine, koperen plakkaatje, Uw rijwieiplaatje! Juli 1939. (Nadruk verboden). KROES. Zuid Afrika ontwaakt Het schudt de knellende kettin gen af. Op het te Bloemfontein gehouden tiende jaarlijksche congres van de F.A.K. (Fede ratie van Afrikaansche Kultuurvereenigin- gen), heeft Dr. N. J. van der Merwc, die reeds sedert de oprichting het voorzitter schap voert, een terugblik geworpen op wat de organisatie tot stand heeft gebracht. Het hoofddoel van de oprichting der F.A.K., al dus spr., was den Afrikaner in zijn cultuur strijd te steunen, waar hij tegen machtige, vijandige elementen te strijden heeft. De Afrikaners hebben een misplaatst minder waardigheidscomplex gehad en, evenals de ossewagens in Xatal, waren zij in kleine groepjes t>vcr de velden verspreid. Dc op richting der F.A.K., was een openbaring bij jong Zuid Afrika van hun wil tot eendracht cn macht, hun wil om te handhaven cn te bouwen. De F.A.K. heeft ontzaglijk veel er toe bijgedragen om de Afrikaners pal te doen staan voor hun geestesgoederen, ge roepen als zij zijn om de dragers te zijn van do trotsehe tradities der boerennatie. De Afrikaner is bezig de kettingen die hem op stoffelijk gebied knellen cn zijn geestes leven belemmeren, af (e schudden. Het volk is bezig, zoo besloQt spr., om geestelijk te ontwaken. Britsche vloot naar Turkije Gisteren is in don Bosporus een Britsch vlooteskader, waaronder het vlaggeschip „Warspite" voor anker gegaan na ter hoogte van de Prinseneilanden te zijn verwelkomd door dc geheele Turksche vloot onder lei ding van admiraal Okan op het vlaggeschip „Yavuz" (de vroegere „Goebcn"). Op het officieele programma staat o.a. een bijzondere vlucht van vliegtuigen naar An kara, waar de opperbevelhebber, admiraal Cunningliam, zal aanzitten aan een door den chef van den Turkschen generalcn staf aan geboden noenmaal en door president Ineunu in gehoor zal worden ontvangen. De kruiser Malaya, die gisteren voor Sniyrna voor anker is gegaan, zal eveneens tot Zondag in dc Turksche wateren blijven. Zendingsstation gebombardeerd De gruwelen te Kweilin. Vernomen wordt, dat op 31 Juli tijdens een bombardement door .Tapansche vliegtuigen van Kweilin, de lioofdsiad van dc provincie Kwungsi, zeven groote bommen terecht zijn gekomen op liet missiestation der „buiten- landscho missies van Parijs". De kerk met de bijbehoorende gebouwen, waaronder een ziekenhuis, werden volkomen verwoest. Sabotage bij den bouw der Siegfried-linie Geruchten omtrent overstroo ming der vestingwerken beves tigd. Naar uit Bazel aan dc Excelsior gemeld wordt, bevestigt men eindelijk in Duitsche kringen, dat de overstroomingen van den Rijn in het laatste deel van Mei wel dege lijk in de Siegfried-linic aanzienlijke scha de hebben aangericht wellicht aanzien lijker dan men gelooft. Thans wordt me- degOdeeld,dat meer dan dertig personen, die aand en bouw der versterkingsvverken heb ben meegeholpen, door de Gestapo gearres teerd zijn. De Gestapo is lot dc slotsom gekomen, dat gesproken kan worden van „ongewilde sabotage" van den kant dezer personen. Zij worden beschuldigd van het leveren van materialen van slechte kwali teit, o.a. cement cn van het maken van groote winsten op deze leveranties. Voorts zou een aantal generaals, naar men zegt vier of vijf, voor deze malversaties verant woordelijk zijn gesteld en van hun functie ontheven zijn. I>e nieuwe heen - en - weer. Met de transatlantische Clippers zün Amerika en Europa nog slechts 30 uur van elkaar ge scheiden. Dagbladbericht) In 1950 zijn die dertig uren natuurlijk tot drie ingekrompen en dan kun je cu rieuze gesprekken tegemoet zien: Hé meneer, we zijn er! Uitstappen. Ja ik weet het, maar ik moet nog even terug. IL heb mijn bril aan den overkant laten liggen. Zeg bestuurder, u bent een kwartier te laat, nu heeft het geen zin meer dat ik uitstap en telefoneer naar mijn klanten, want ik heb mijn vrouw beloofd met de lunch weer in New York te zullen zijn, dus ik moet meteen weer mee. Dat spijt me. Maar u hebt immers een tienrittenboekje Als u morgen weer gaat. beloof ik precies op tijd te zullen zijn. Vlieghaven Marseille. De Clipper staat gereed voor het vertrek. Piloot: Allemaal aanwezig? Dan gaan we vertrekken. Mecanicien: Iedereen is er. Maar ik ben een beetje duizelig geworden. Hoe is het ook weer, gaan we naar Amerika of naar Europa? Piloot: 't Is een beetje verwarrend, dat is waar. Ik weet het ook niet heelemaal zeker. Vraag het eens aan een passagier. Steward (tot chef)Is het diner al klaar Chef: We serveeren de lunch vanmiddag. Steward: Dat kunnen we toch niet doen? Chef: Waarom niet? Alle» is nog warm. Maak voort, vrouw! Waarom haast je me zoo? Omdat we anders de vliegboot missen. Zeg, het is geen ouderwetsch Indië- vliegtuig! Zoo meteen gaat er weer een! Kijk, kijk, steekt u ook eens over? U zei me onlangs dat u geen tijd ervoor kon vinden. Ik heb me een dag vrij kunnen maken om Europa te bezoeken. Waarom niet een derde dag erbij geno men om Azië te zien? Is dit uw eerste evertocht, mevrouw? Nee mevrouw, heelemA&l niet. Het is mijn vierde. Hemeltje! Vindt u het zóó interessant! Als u het weten wilt, integendeel. Ik kan er eenvoudig niet uit. Waarom niet? Ik heb telkens geen tijd mijn koffer te pakken voor dat vreeselijk ding wear op stijgt. Steward/kan ik een cocktail krijgen? Onmogelijk meneer. We zy'n de Azoren gepasseerd en dan is er geen tijd om cock tails te maken. Over een kwartier zjn we 1 aan. En uw collega is aan het schudden! Ja meneer, dat is voor den terugweg. Steward? Ja meneer. -Is er geen muziek aan boord? Nee meneer, er bestaat geen muziek die kort genoeg is voor den overtocht. Maar er wordt nu extra muziek voor ons gecompo neerd, alleen zestiende noten. Dag Lucie! Wat lief van je, dat je mii komt verwelkomen. Hoe is het met Emil? Beste jongen, maar ik kom je heele maal niet verwelkomen, ik kom je vaarwel zeggen! Dan had je een tram eerder moeten nemen! Ik kom net terug, met de groeten uit New York. Die tien minuten dat ik er was zal ik niet licht vergeten. Vierenne gentig graden in de schaduw! Steward: Dames en heeren, wilt u, als u aan tafel gaat, het geld gereed houden? Tijdens het dessert worden de koffers uit geladen en dan is er geen tijd voor afre kenen. Mceder (tot haar dochter): Nu dag Marie, dag kind. Wees een brave meid als ik weg ben. Doe geen domme dingen. Marie: Maak maar geen zorgen moeder. Voordat ik de kans krijg iemand op te bel len, telegrafeert u me toch al, dat u terug bent. Wat hebt u daar? Moeder: O ja, dat is alvast een brief van me. Er is zoo weinig tijd om te schrijven op een reis naar Amerika, dat ik dacht, ik zal hem maar van te voren schrijven. Het vertelt je alles van de tocht. Marie: En u hebt den tocht nog niet eens gemaakt Moeder: Nou je, ik kan het je van te voren wel vertellen. Enfin, lees maar, alles staat er in, in 8 woorden: „Vertrok, dronk een kop thee, ben goed aangekomen". HOE DE FRANSCHE PRESIDENT ZIJN VACANTIE DOORBRENGT De drie of vier weken vacantie, die de Fransche president deze maand op dc va derlijke hoeve tc Mercy-lc-haut met zijn echtgenoote, kinderen en zes kleinkinderen doorbrengt, maken den eenigen tijd in het jaar uit, waarin hij, voor zoover mogelijk, zich zelf is. Voor zoover mogelijk, want dit jaar valt er o.a. het bezoek in, dat hij op haar verzoek aan de groothertogin van Luxemburg brengt. Evenals dat onlangs bij den koning der Belgen te Luik is het offi cieus, wat weer niet verhindert, dat beide staatshoofden een gesprak zullen voeren, hetwelk aan de huidige spanning zijn bc- teekenis ontleent. Verder houdt de heer Lebrun zich natuur lijk op de hoogte van de staatszaken. Hij opent den dag, zoo vertelt de N. R. Crt., met liet lezen van de voornaamste dagbladen, het afdoen van de loopende zaken en een telefonisch onderhoud met den hoofdamb tenaar in het Elysée, met welk paleis hem een speciale lijn verbindt, De boerderij kan van zelf niet alle leden, van de familie, noch de enkele personen v. zijn gevolg herbergen. Alleen zijn algemee- ne secretaris vindt er onderdak, de andere personen, die hem volgden, toeven elders. De bewoners van het dorp omringen hem, zijn broer, die evenals voorheen den grond bebouwt, en de hunnen met een onbedwon gen genegenheid, welke zeer aan den- heer en mevrouw Lebrun besteed is. tt De strijd wordt op papier voort gezet. De strijd tusschen de Nederland sche Spoorwegen en de ex-wilde bussen duurt onverminderd voort, al is dan het gevechtsterrein ver plaatst van den weg naar de dos siers. Iloe die verloopt, moge blijken uit do briefwisseling inzake dc aan vrage van een concessie voor een busverbinding tusschen Amsterdam en Apeldoorn, waaruit wij hier het een cn ander laten volgen. Dc lieer W. Tieleman te Apeldoorn, die een tijdlang een ongeconcessioneerden dienst tusschen de plaats zijner inwoning en de hoofdstad des lands heeft onderhouden hoe groot dc belangstelling daarvoor was, bleek wel uit het feit, dat hij op drukke da gen zijn wagens om het kwartier liet rijden! is, aldus het HsJ>„ de aanvrager. De Ned. Spoorwegen maken daartegen bezwaar. Twaalf paar treinen. Het verkeer Amsterdam—Apeldoorn, al dus de brief uit Utrecht, wordt door dc spoorwegen met elf paar snelle verbindin gen voldoende bediend. Bovendien bestaat er nog een verbinding per nachttrein heen en terug over Utrecht. Bi» een dergelijk fre- quenten dienst kan er onzes inziens geen behoefte bestaan aan meer vervoergelopen heid. Dc bedoeling van den aanvrager is dan ook om door belangrijke tariefonder- bieding het verkeer ten koste van dc Spoor wegen af te roomen. Ook voor do volkshuishouding als geheel, zoo gaat deze brief verder, beteekent het in werking brengen van den aangevraagde» dienst een nadeel, omdat voor een gegeven vervoer extra kosten worden gemaakt, nl. die van een bus die in dit geval hij de ont worpen dienstregeling op 50.000 gld. per jaar zijn tc stellen, terwijl daartegenover geen besparingen bestaan als gevolg van minder vervoer aan spoorvvegzijde. Tot zoover de Spoorwegen. „Er bestaat juist dringend be hoefte aan een bus." Uitvoerig is de heer Tieleman op dc mo tieven van het verweerschrift ingegaan. Met welk recht, zoo vraagt hij, maken de Spoonvegen bezwaar tegen de invoering van een ander vervoermiddel, dat heter in dc behoefte kan voorzien dan de verouderde trein? Er bestaat, zoo gaat hij voort, juist dringende behoefte aan de bus; de Spoor wegen toch hebben reeds een begin ge maakt met de opheffing van tusschenstati- oiis en zij zullen daar nog mee moeten doorgaan. Het reizend publiek van en voor deze stations heeft toch ook recht op een goed en goedkoop vervoermiddel. Van onderbieding is geen sprake, aldus de heer Ti leman, dc auto is tegen een tarief van één cent per km. rendabel te exploitceren. De Spoor- wegen zouden, om ccn sluitende re kening te kunnen maken, zeker vier cent per kin. moeten vragen, in welk geval het reizen per spoor voor ver reweg het grootste deel der bevol king onmogelijk zou zijn. Voor de volkhuishouding als geheel zou het een uitkomst bcteckenen als niet alleen voor dezen dienst, maar ook voor tal van andere, vergunning werd verleend; cn als er ccn eind zou worden gemaakt aan dd geldverspilling van de Ned. Spoorwegen, die met veertig procent' verlies van de to tale ontvangsten werken. De volkshuishou ding is meer gehaat bij een goed cn goed koop vervoermiddel, rendabel geëxploiteerd tegen een derde van den kostprijs der Ned. Spoorwegen, dan met een bedrijf, dat aan de volkshuishouding jaarlijks millioenen aan belasting kost. Een uitvoerige kostenberekening verge zelde dezen brief. Volgens den heer Tiele man kost de exploitatie van den aange- vrangden dienst niet ccn halve ton, maar ten hoogste 35.000 gld. Hiervan zou een groot deel weer aan de volkshuishouding ten goede komen door tcrugvloeiiing in den vorm van belastingen. JAPAN GAAT ZIJN GOEDEREN TELLEN. Dinsdag is in Japan een telling van goe deren begonnen om na te gaan hoeveel goederen jaarlijks verbruikt worden en langs welke kanalen zij verdeeld worden. Dc daartoe bcnoodigdo gegevens worden verzameld hij dc handelaren, makelaars, verhruigscoöpcralics, enz. Den boeren cn fabrikanten wordt verzocht gegevens te verstrekken over de door hen zelf verbruikte goederen. Men verwacht, dat dc cijfers op 25 September gereed zijn om aan het statistische bureau van het kabinet voor te leggen. AMERIKAANSCH PROTEST TEGEN INCIDENTEN. Ia de omgeving van do Amerikaansche ambassade tc Tokio wijst men er op, dat 't bezoek van Dooinan, den zaakgelastigde der Vereenigde Staten, aan het ministerie van buitenlandsche zaken, in geen enkel ver band staat met dat van Craigie, en dat het uitsluitend betrekking had op de jongste incidenten, zeven in getal, waarbij Ameri kaansche onderdanen in China mishandeld zijn. Slechts een gebaar Kaya over de opzegging van het AmerikaanschJapansche han delsverdrag. De gewezen minister van financiën in Japan, Kaya heeft te Kioto in een persinter view verklaard, dat het niet noodig is, zich bezorgd tc maken over de opzegging van het verdrag van 1911 door de Verecnigde Staten. Ik geloof, aldus Kaya, dat 't slechts een Amerikaansch gebaar tegenover Japan is. Zelfs als Amerika een krachtiger hou ding zou aannemen, beteekent het slechts een verbreking van de handelsbetrekkin gen. Waar zal het dun zijn olie on katoen verkoopen? Japan kan deze goederen elders koopen. RECHTERHAND VAN DEN FAKIR VAN IPI GEDOOD. Mocski Alam Khan, een der leiders van de anti-Britscho beweging in Waziristan en rechterhand van den Fakir van Ipi, is Woensdagavond toen zijn bende een aanval deed op Nizam Bazar nabij Bannoc door een dorpswacht dood geschoten. JWhleJLeJto VAN BEVEREN KAMPIOEN OP DE 100 METER. De film wijst hel uit. Bij den voorzitter van dc Koninklijke Ne derlandsche Athletiek Unie, den heer A. J. G. Strengholt, is een brief binnen gekomen, waarin het jurylid van aankomst bij de be slissing van liet Nederlandsch kampioen schap 100 m. hardloopen verklaart, dat hij zich, gezien de foto's van de eindstreep der 100 m. finale moet hebben vergist, zoodat de nthlect Wil van Beveren als eerste dient tc worden gerangschikt. liet betrokken jurylid hooft zijn veront schuldigingen aangeboden, voor het ge maakte abuis. De door Profilti, Den Haag, ter beschikking van de KNAU gestelde films van de 100 meter finale hebben ten over vloede dc juistheid van den herzienen uit slag volkomen bevestigd. Hiermede is dus officieel van Beveren 100 meter kampioen van Nederland 1939.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 6