Geestelijk Leven TRIUMPH RAAD HOOGWOUD Breuklijders TEIILEP's Drogisterij 1 CENT VIRGINIA Een lichtpunt in donkere tijden OVER GEHEEL NEDERLAND STIJGT DE VERKOOP- BERTELS' DE BESTE GRATIS CADEAU Alkmaarscbe Kaasmarkt ^aterdag 5 Augustus 1939 Tweede blad door ASTOR 0 Verleden week was ik even in Amster Ham. Op straat ontmoette ik onverwacht tal- looze jonge menschen, die druk sprekend, blijkbaar na een vergadering er op uittrok ken om zich te verpoozen en te verkwikken. Eerst drong het niet tot mij door, waaraan ik deze ontmoeting te danken had. Maar spoedig schoot mij te binnen, dat in onze hoofdstad het wereldcongres der christelijke hart gegrepen. Daarop juist komt het aan. Maar ik wil er terstond op laten volgen dat. ik het anders zou zeggen. Ik zou mij als volgt uitdrukken: „ieder mcnsch, die het ernstig neemt met het leven onafhanke lijk van welk geloof hij is (dit is immers oor 90 procent een gevolg van geboorte en milieu, waarin men opgroeit) en onafhan kelijk van welk ras of nationaliteit hij is meet alle leven, ook het gemeenschapsleven 'aan de wet der liefde". Zoo ligt in die woor den, gericht tot 1600 jonge menschen, die het leven nog voor zich hebben, de erken ning dat de wet der liefde de hoogste is. Deze erkenning is van vérstrekkende be- strekende betcekenisen en en en en teekenis, vooral omdat zij wordt uilgcspro- ken en aanvaard door jonge menschen uit allo hoeken der aarde. Ik ben even gaan denken en droomen daar over en deze erkenning is mij geworden tot een heerlijke belofte voor de toekomst. Denkt u eens in wat dat beteekent: daar zijn de vertegenwoordigers van het opko mende geslacht; blanken en bruinen, gelen en zwarten en die allen aanvaarden de uni- erseele liefde als de groote levenswet! Dat is het principiccle breken met elk na tionalisme en elk rassisme. En zulk een congres wordt gehouden in een tijd, waarin van andere zijde juist het Jeugd werd gehouden. En ik begreep der halve met wie ik te doen had. En met groo- te vreugde zag ik vertegenwoordigers van ,-vele landen en rassen. Ik merkte Japanners en Chineezen en Negers op temidden van de vele blanke jongelui en ik hoorde vreem de talen spreken, vooral veel Engelsch en Eransch. Begrijpt gij mijn vreugde, waarde lezers? Ik vermoed van wel! Deze vreugde werd veroorzaakt door de gedachte, dat in ons land uit alle oorden der wereld jonge menschen zijn bijeengeko men, die in deze verscheurde wereld zich één gevoelen door een gemeenschappelijk ideaal. Daar zit iets verkwikkends in, dat is een lichtpunt in de donkere tijden welke wij be leven. Ruim zestien honderd jonge menschen zijn jeen tijdlang bijeen, beluistren dezelfde re devoeringen en maken kennis met elkander. Zij wisselen van gedachten en verdiepen zóó hun inzichten. De grenzen en afschei dingen van volken en rassen bestaan voor hen niet meer. De groote vraag voor hen allen is slechts: in welke richting moet ons leven geleid worden? Wat kunnen wij doen om de wereld der menschen beter te ma ken? Hoe kunnen wij komen tot die groote éénheid, waarvan de edelsten en grootsten steeds hebben gedroomd, tot algemeene broe derschap? Deze eenheid is voor hen gelegen in de aanvaarding van Christus als het hoogste gezag in het leven. En het internationale congres wil hiervan <?en getuigenis zijn voor de heele wereld. Een getuigenis, dat spreekt van sterk geloof cn onwrikbaar vertrouwen. Eén der toespra ken ging uit van het bekende bijbelwoord: „In de wereld zult gij verdrukking lijden, anaar hebt goeden moed, i k heb de wereld overwonnen." Die ik is Christus. Het spreekt vanzelf, dat al die honderden Jonge menschen, die meerdere duizenden over de gansche wereld vertegenwoordigen, niet allen dezelfde voorstelling van dien Christus zich vormen. Voor velen zal hij de Zoon Gods zijn, voor anderen de Joodsche prediker van Nazareth, voor weer anderen zal hij niet meer zijn dan een symbool, de belichaming van de opperste wijsheid liefde. Hoe zou het ook anders kunnen? Immers het christendom is zoo eindeloos gevarieerd en telt zulk een groot aantal richtingen. Maar niemand zal bij al die verschillen kun nen vergeten, dat de christelijke traditie van vele eeuwen aan dien naam „Christus", on afhankelijk van de dogmatische beteekenis, welke men daaraan gaf, toch altijd óók de gedachte heeft verbonden, dat in hem het leven moest worden gezien, het leven van den mensch die tot geestelijken bloei, tot vol komen geestelijke rijpheid is gestegen. De traditie is een machtig.iets, waarvan men niet gemakkelijk los komt. En daarom is het begrijpelijk, dat men nog altijd blijft spreken van „christelijke" deugden, van „christelijke" liefde en zelfs van „christelijk" geweten en dan wordt daarmede altijd be doeld, dat er niets hoogers denkbaar is dan wat aanspraak kan maken op die toevoe ging. Toch ben ik 't daarmede feitelijk niet eens. Mijns inziens behoorde men te spre ken van „menschelijke' deugd, van „men- schelijke" liefde, van „menschclijk" geweten. Kan een Jood dan niet deugdzaam zijn, kan een Mohammedaan niet liefhebben of kan een Boeddhist of een Heiden niet geweten .vol zijn? Het klinkt mij altijd onaangenaam in de ooren en ik voel het als een beleediging b.v. voor de Joden, wanneer men iemand prijst omdat hij de christelijke liefde in toepas sing brengt. Alsof ook nict-christenen hier toe niet in staat zouden zijn. Gelukkig weet ik heel goed dat dit woonlijk onnadenkend geschiedt, uit sleur, uit traditie. Maar zou het niet langzamer hand tijd worden, dat wij met dezen sleur breken? Voorloopig zie ik dit echter nog niet ge beuren. En de kerken werken in dit opzicht niet mede. Is het niet een treurig feit, dat de Roomsche kerk in Nederland bij monde van aartsbisschop cn bisschoppen aan de katholieke jeugd het bijwonen van het con gres te Amsterdam heeft verboden? Ik kan daarvoor geen andere reden vinden dan deze, dat zij geen andere Christus-opvatting duldt dan die welke zij zelf sinds eeuwen predikt. Laten wij echter terugkomen op het Am- serdamschc wereldcongres. Wat ik er in de bladen over heb gelezen, geeft mij, naar ik stellig meen, het recht om te zeggen dat men daar den nadruk heeft gelegd ojf de levenseischen, die aan den christen worden gesteld. Zoo trof mij o.a. een uitlating van den Amerikaanschen hoogleeraar prof. Reinhold Niebuhr. Deze geleerde zeide „de christen meet alle leven, ook het gemeenschapsleven aan de wet der liefde". Die woorden zijn mij uit het tegenovergestelde wordt bevorderd. ITet is immers van ieder bekend hoe tegenwoordig het nationalisme tot in het waanzinnige wordt gepropageerd en daardoor de nationa le trots in de hand wordt gewerkt door de gedachte te wekken dat het volk waartoe men behoort meer waarde zou hebben dan andere volken. En weet niet iedereen welk een ellende de beruchte thorie van „het bloed" over honderdduizenden heeft ge bracht en nog altijd bezig is te brengen? Wie denkt niet met afschuw aan de wij ze waarop zij, die voor de reinheid van het bloed ijveren, zich gedragen tegenover de Joden? Daar is van mcnschelijkheid geen spoor meer over. En met ontzetting vragen wij ons of hoe het mogelijk is, dat een der machtigsten, misschien wel de machtigste man in dezen tijd, n.1. Adolf Hitier kan zeg den: „Voor zoover ik de Joden bestrijd, doe ik een Gode welgevallig werk"? En is er iets van liefde te vinden in het woord van den propaganda-minister Jozef Goebbels die aldus zich uitliet: „Christus kan onmogelijk een Jood zijn geweest. Dat behoef ik heusch niet te bewijzen. Dat is zoo! Zeker is de Jood ook een mensch. Nog nooit heeft iemand van ons dit beUyijfeld. Doch de vloo is öok eyn dier,...yUecn geen aangenaam. En daar de vlob geen aange naam dier is, hebben wij tegenover onszelf en ons geweten niet den plicht hem te bewa ken en te beschermen, hem te laten tieren zoodat hij ons steekt en pijnigt en kwelt, doch den plicht hem onschadelijk te maken. Zoo staat het ook met de Joden": Het is mij niet bekend, of er ook verte genwoordigers van de Duitsche jeugd op het congres in Amsterdam zijn geweest. Ik ver moed zeer sterk dat dit niet het geval zal zijn geweest. Misschien waren er uitgewe ken Duitschers. Met welke gevoelens moe ten zij hebben gedacht aan hun vaderland! Hoe moedgevend moet hun het woord in i ooren geklonken hebben ..Ik heb de we reld overwonnen"! „Ik" dat is de waarach tige menschelijkheid; „Ik", dat is de Rede; „Ik", dat is de liefde. Door deze wereld vol internationale spanning, vol angst en oor logsdreiging, klinkt dit woord als een ver lossing, een uitkomst. En resoneert het niet in millioenen men- schenharten? Al die jonge menschen (en ik herhaal; zij zijn de vertegenwoordigers van ettelijke duizenden over de heele wereld verspreid) hebben zich verklaard als belijders van de liefde als hoogste wet. Als eenmaal het gevreesde komt, als de wereld door een nieuwen oorlog in vuur en vlam wordt gezet, als nationale hartstoch ten worden ontketend, als geweld en bar- baarschheid hoogtij gaan vieren, wat zullen zij dan doen? Zullen zij dan de kracht hebben trouw te blijven aan hun belijdenis? Daar zijn vriendschapsbanden gelegd, daar is de pure éénheid doorleefd boven elk verschil van natie of ras; zullen zij dan die banden verscheuren en de geweren op elkander richten? Wij weten het niet. Wij mogen slechts ho pen dat zij sterk zullen zijn. Maar in ieder geval blijft zulk een congres ons een hoopvol teeken van een groeiende menschelijkheid, die het nationalisme en het rassisme zooal niet geheel overwonnen heeft, dan toch tracht dit te overwinnen. En verblijdend is. het, dat het juist de jeugd is, die samenkwam in Amsterdam. Want de jeugd is de mcnschhcid van straks En mogen wij niet vertrouwen dat deze jeugd ook nog haar vrijheidsdrang kent? De wereld wordt tegenwoordig niet al leen bcdricgd door oorlog, maar ook door de herleving van wat wij voor goed verdwe nen achtten n.1. de tirannie, die hierin be staat dat een enkeling met zijn aanhang en zijn huurlingen de volken tot vólkomen sla vernij brengt niet alleen stoffelijk, maar ook geestelijk. De geest van liet fascisme waart rond over de wereld en uit wanhoop komt menigéén er toe voor dien geest te buigen en... hij offert daaraan zijn per soonlijkheid op. Ik heb een deel van de internationale jeugd in Amsterdam gezien; ik heb met een groep van die jonge menschen op het tram- balcon gestaan; ik heb ze aandachtig aan schouwd; frisch en blij glansden hun oogen Zou zulk een jeugd haar vrijheidsideaal verloochenen? Zou zulk een jeugd zich in geestelijke boeien laten slaan? Het was mij onmogelijk dit te gelooven. Zulk een jeugd zal een nieuwe wereld bouwen, waar alles wat als staketsels tus- schen de menschen is opgericht, wordt om vergeworpen. Zulk een jeugd is op marsch naar een toekomst van eendracht en samenwerking. Daarom heb ik hierboven als titel geschre ven; een lichtpunt in donkere tijden. Ge lukkig is het niet het eenige; daar groeit moer in de verborgen diepten van het menr schelijk hart, dat eenmaal tot uiting zal komen. Het leven gaat door, ook al den ken wij vaak dat het stilstaat of zelfs ach teruit gaat. Maar hierop ga ik verder niet in. Wie de moderne literatuur volgt, wie luistert naar de moderne denkers, kan weten dat er iets groeit, dat er een onder stroom is in het leven, welke te zijner tijd zich misschien katastrofaal zal open baren door 't scheppen van nieuwe mcnsch- verhoudingen. Voor dit keer is het genoeg dat wij ons hebben kunnen verheugen over het feit dat zoo vele jonge menschen voor de wereld hebben getuigd: wij aanvaarden de univer- seele menschenliefde als de wet van ops leven. ASTOR. VOOR 25 KIPPEN OF EENDEN ORANJE DROOGVOEDERBAK BIJ BESTELLING VAN 5 x 50 K.G. BERTELS' KUNSTKORREL HET VOORDEELIGSTE, VOLLEDIGE PLUIMVEEVOEDER, NEVENSTAANDE VOEDERBAK GRATIS BESTELT BIJ UW VOEDERLEVERANCIER EN WAAR NIET VERKRIJGBAAR DIRECT AAN OLIEFABRIEKEN N.V. AMSTERDAM O. Het bedrag der reductie bedraagt f284. Eén pachter zal eventueel in het geheel geen pacht behoeven te betalen. De Raad gaat met dit voorstel accoord. Tevens zal nog worden gevraagd 15 a 16 H.A. land te kunnen pachten, gelegen naast de reeds gepachte kavel. De Raad juicht ook dit initiatief toe, daar de jongeren dan aan den slag kunnen. De heer Bossen prijst het ruime stand punt, dut door de Wicringermeerdircctic wordt ingenomen. De Voorzitter onderschrijft deze woorden. Rekening 1938. Aangeboden wordt de rekening 1938. De resultaten zijn verheugend, aldus de Voorzitter. Bij den gewonen dienst bedra gen de ontvangsten f84.072.92, de uitgaven f82.958.03. batig saldo f 1114.89; bij den ka- pitaaldienst zijn de ontvangsten f94.045.21, de uitgaven f 100.291.83, nadeelig saldo f6.246.62. In het uitgavencijfer van den ge wonen dienst zijn nog verschillende voor schotten verwerkt, die de gemeente voor het Rijk heeft betaald, en die ruw geschat op f 1400.mogen worden gesteld. Het eigen lijke batig slot bedraagt dus circa f25.00. De kapitaaldienst vertoont uit den aard der zaak meer een administratief tekort, veroorzaakt door boekingen, terwijl hier- De rekening over het dienstjaar 1938 sluit met een feitelijk voordeelig saldo van f2500.—, terwijl over 1939 nog een grooter batig slot kan wor den tegemoetgezien. De Raad vergaderde gistermorgen onder leiding van burgemeester Hoogenboom. Als de Voorzitter opent, is de heer Schoone- wiel afwezig. De notulen, gelezen door den Voorzitter, geven geen aanleiding tot het maken van op- en aanmerkingen en worden onveran derd vastgesteld. Ingekomen stukken. Van de ingekomen stukken vermelden we de volgende: Een verzoekschrift van de Commissie tot Oprichting van een VolkshoogeschooJ te Bergen N.-II., om als lid van deze vereeni- ging toe te treden. Wordt afgewezen. Een schrijven van het Destructordistrict Westfriesland, waarbij de begrooting 1940 en de rekening 1938 wordt toegezonden. Een schrijven van den heer P. Stapel te Spanbroek, waarin hij namens de Commis sie voor den Vlccschkeuringsdienst Span broek mededeelt, dat deze gemeente in het tekort van het Destructordistrict over 1940 voor een bedrag van ongeveer 1280 moet bij dragen. Geen mooie tijding, oordeelt de Raad. Ilct bedrag zal op de begrooting 1910 moeten worden gebracht; bij de behandeling dezer begrooting kan hierover nader worden ge sproken. Een verzoek om subsidie voor 1940 van de Commissie voor Malariabestrijding door de Bevolking in Noordholland. Zal worden behandeld bij de begrooting 1940. Een schrijven van Gcd. Staten omtrent de uitgaven der gemeenten in verband met feestelijkheden bij de te verwachten blijde gebeurtenis in de Prinselijke familie. Voor leerlingen van scholen mag ten hoogste f0.25 per leerling worden besteed, en voor straatversicringen c.d. mag het gemeente bestuur ten hoogste een bijdrage van f50.— verleenen. Goedgevonden wordt de bedragen beschik baar te stellen. Een verzoek van de Commissie voor Huis houdelijke voorlichting ten Plattelande in de Provincie Noordholland om subsidie- In het kader van deze voorlichting is te Aartswoud reeds een cursus gegeven. Goed gevonden wordt f 10.subsidie te verleenen. Een verzoek van het gemeentebestuur van Zuidwolde om adhaesie te betuigen aan een adres, gericht aan de Ministers van Finan ciën cn Defensie, omtrent kostwinnersver goeding aan kleine middenstanders, die bui tengewoon zijn opgeroepen in militairen dienst. Wordt voor kennisgeving aange nomen. Een voorstel van het gemeentebestuur aan den Heer Hoofdopziener der Domeinen te Slootdorp om reductie te verleenen over het jaar 1939 van den pachtprijs van het ge pachte land in den Wieringermecrpolder, daar er verschillende slechte plekken grond hij zijn (totaal 2% H.A.), vclice reductie de gemeente dan ,vecr zal geven aan hen, die het land van de gemeente pachten. Voor U bestaat een BREUKBAND, die U weer in staat stelt, alle werkzaamheden, zonder bezwaar nit te voeren. Dit is TER- LEP's BREUKBAND ZONDER VEER. dus géén knellend gevoel en hinderlijke drnk. Ook in BREUKBANDEN MET VEER heb ben wij een groote sorteering. Steeds alle maten voorradig. In prijzen vanaf 12.50. zich in den straatweg aan het Zu'ideinde diepe kuilen bevinden. Is daar niets aan te doen? De Voorzitter antwoordt, dat De Vier Noorder Koggen hebben toegezegd den weg vóór den herfst te zullen verbeteren, De heer Groen maakt eenige opmerkin gen omtrent slooten en wallen van den Armcnbouw. die onder de aandacht van de bevoegde instantie zullen worden gebracht. Dc heer Klaver vraagt naar de brand weer-demonstraties. De Voorzitter zegt, dat juist gisteravond in dc WeSre is gedemonstreerd. De heer Bossen tot den heer Klaver: Daar had je bericht van moeten hebben (Vroolijkheid). De Voorzitter tot den heer Klaver: Als U telefoon had gehad, dan zou ik U heb ben gebeld! De heer Glas vestigt er de aandacht op, dat er aan de Gouw geen slang is om op de waterleiding te zetten. De Voorzitter zegt, dat er slangen ge noeg zijn, echter zal dan een spuitstuk moe ten worden aangeschaft, waarvan dc kosten f 35 a f 40 bedragen. De lieer Glas is van meening, dat. bijna niemand weet, waar zich de brandkranen- bevinden. De Voorzitter: Er staan roodc paaltjes hij Overigens denkt spr., dat het niet zoo erg is, als de heer Glas het laat voorkomen. Hij vraagt, ten bewijze hiervan, de ver schillende raadsleden of zij weten, waar zich de brandkranen ophouden en deze blijken inderdaad goed op de hoogte te zijn. De Raad gaat ermede accoord, dat een spuitstuk wordt aangeschaft. Alleen verkrijgbaar in Apothekers Assistenten, HOOGZIJDE 103. Tel. 99 SCHAGEN. in o.a. is opgenomen de uitgave voor de lijkauto, waarvoor nog geen leening is ge sloten. Bijzondere omstandigheden uitge sloten, kan er op worden gerekend, dat het saldo van den gewonen dienst der rekening 1939 nog be langrijk grooter zal zijn dan dat van 1938. 3 vergunningen In de wijk Weere en Lambertschaag. Volgt het voorstel tot wijziging der ver ordening, aangevende het maximum aantal vergunningen in enkele wijken en buurten en wel zoodanig, dat in de buurt Zuidein de, zich uitstrekkend van de R.K. kerk tot den Lindenboom, geen vergunningen mogen worden verleend en in de wijk Wcere en Lambertschaag, van den Lindenboom te Hoogwoud tot de grens der gemeente Ab- bekerk, 3 vergunningen. Krachtens de thans geldende verordening mag in de buurt Zuideinde één vergunning worden verleend en in de wijk Weere en Lambertschaag 2 vergunningen. Het is wenschclijk, hierin verandering aan te brengen, daar de buurt Zuideinde eigenlijk met de wijk Kerkelaan, waar 3 vergunningen mogen worden verleend, één geheel vormt, zoodat het aantal vergunnin gen in die omgeving voldoende is, terwijl in de wijk Weere cn Lambertschaag, wat een zeer groote uitgestrektheid is en de Weere dichtbevolkt is, slechts twee vergun ningen mogen worden verleend, wat te laag is te achten. De heer Klaver: We hadden er genoeg aan, maar afijn... Z. h. s. wordt na toelichting van den Voorzitter het voorstel aangenomen. Een rooilijnverordening. B. en W. stellen voor een rooilijnverorde ning vast te stellen voor de perceelen aan de Gouwe, kadastraal bekend sectie D no.'s 897, 1006 en 1007. Het betreft hier de nieuw te bouwen perceelen in de plaats van de onlangs af gebrande. De eigenaren wenschen op het zelfde perceel grond hun woningen we derom te bouwen. Wanneer voor deze nieuw te bouwen woningen echter de voor gevelrooilijn zal worden aangehouden, die is voorgeschreven in art. 12 Tb der bouw verordening, zal er geen ruimte overblijven om op dien grond te bouwen. Worden de woningen weer op dezelfde plaats gebouwd, waar zo gestaan hebben, dan zou er te wei nig uitzicht op de Gouwe komen, zoodat de vrijheid en veiligheid van het verkeer in gevaar zouden worden gebracht. Wordt echter op deze perceelen gebouwd op een afstand van 8 meter uit den kant van den weg, dan zijn allo bezwaren ondervangen. Daarom wordt voorgesteld voor genoemde perceelen een voorgevelrooilijn vast te stel len, waarbij rekening met dien afstand wordt gehouden. In aansluiting op het bovenstaande, !n verband met de bebouwing aan de sloot- zijde wordt tevens voorgesteld een achter- gevclrooilijn vast te stellen. Ook deze materie wordt door den Voor zitter nog nader toegelicht, waarna de Raad Zich z. h. st. met het voorstel verecnigt. Uitgaven openbaar lager onder wijs. Voorloopig vastgesteld wordt vervolgens het bedrag der uitgaven voor het openhaar lager onderwijs in 1938 en wel op f 1914.69, hetgeen gemiddeld per leerling een bedrag van f 17.43 beteekent. De rondvraag. Wetiïou'dcr Schilder wijst erop, dat er De heer Bossen vraagt naar dc verlich ting aan de Langereis in verband met den nieuwen verkeersweg. 't Is in behandeling, antwoordt de Voorz. Spr. brengt nog een voorstel in behande ling en wel om voor den chauffeur van de lijkauto een uniform met pet aan te schaf fen. Wethouder Schilder verklaart zich vóór: het zal cachet geven. Ook de andere raadsleden hebben geen bezwaren. Nieuwe Raad kan blijven. wel thuis- Tenslotte deelt de Voorzitter mede, dat zooals bekend, voor den luchtbeschermings dienst f 300 is uitgetrokken. Nader is ech ter gebleken, dat deze post moet worden verhoogd tot f 600. Spr. vraagt den Raad dit goed te keuren. Het geld is trouwens al besteed. Enkele leden: Dus we komen er achter aan! De heer Bossen: De Raad mag mecloo- pen! De Voorzitter: Als wij weigeren, dan zul len Ged. Staten het bedrag op dc begroo ting plaatsen. Spr. was er bij voorbaat van. overtuigd dat de Raad de post zou goed keuren. De heer Bossen: De nieuwe Raad kan wel thuisblijven! (Vroolijkheid). Hierna sluiting. ér Mcor-yiT rcrc >T >1 r1 léJUjll j, DEN HELDEN Aug. Zondags gesloten Het was gisteren enorm druk aan de markt. We kregen zoo de gedachte, dat, als iedere bezoeker eens één kaasje had gekocht, de aanvoer voor een goed deel ge plaatst zou zijn geweest De markt zelf was we zouden bijna zeggen: natuurlijk lager. Dit keer was er een gulden af van de hoogste markt, die daarmee daal de tot f 16.50. Do gang wist zich wat beter te handhaven. Wel was die iels onder de vorige week, maar we zouden de achteruitgang tooh op niet meer dan hoogstens een halve gulden durven stellen. Ze was wellicht f 15.k t 15.50, terwijl ook lager werd verkocht. Het eenige gunstige perspectief was wellioht, dat Friesland niet aan merkelijk lager was dan Noordhol land. Intusschen is de productie daar sterk beperkt en wordt veel ondermelk aan de boeren terug geleverd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 5