Geestelijk Leven
TRIUMPH
RAAD HOOGWOUD
Breuklijders
TEIILEP's Drogisterij
1 CENT
VIRGINIA
Een lichtpunt in
donkere tijden
OVER GEHEEL
NEDERLAND
STIJGT DE
VERKOOP-
BERTELS'
DE BESTE
GRATIS
CADEAU
Alkmaarscbe Kaasmarkt
^aterdag 5 Augustus 1939
Tweede blad
door ASTOR 0
Verleden week was ik even in Amster
Ham. Op straat ontmoette ik onverwacht tal-
looze jonge menschen, die druk sprekend,
blijkbaar na een vergadering er op uittrok
ken om zich te verpoozen en te verkwikken.
Eerst drong het niet tot mij door, waaraan
ik deze ontmoeting te danken had. Maar
spoedig schoot mij te binnen, dat in onze
hoofdstad het wereldcongres der christelijke
hart gegrepen. Daarop juist komt het aan.
Maar ik wil er terstond op laten volgen dat.
ik het anders zou zeggen. Ik zou mij als
volgt uitdrukken: „ieder mcnsch, die het
ernstig neemt met het leven onafhanke
lijk van welk geloof hij is (dit is immers
oor 90 procent een gevolg van geboorte en
milieu, waarin men opgroeit) en onafhan
kelijk van welk ras of nationaliteit hij is
meet alle leven, ook het gemeenschapsleven
'aan de wet der liefde". Zoo ligt in die woor
den, gericht tot 1600 jonge menschen, die
het leven nog voor zich hebben, de erken
ning dat de wet der liefde de hoogste is.
Deze erkenning is van vérstrekkende be-
strekende betcekenisen en en en en
teekenis, vooral omdat zij wordt uilgcspro-
ken en aanvaard door jonge menschen uit
allo hoeken der aarde.
Ik ben even gaan denken en droomen daar
over en deze erkenning is mij geworden tot
een heerlijke belofte voor de toekomst.
Denkt u eens in wat dat beteekent: daar
zijn de vertegenwoordigers van het opko
mende geslacht; blanken en bruinen, gelen
en zwarten en die allen aanvaarden de uni-
erseele liefde als de groote levenswet!
Dat is het principiccle breken met elk na
tionalisme en elk rassisme.
En zulk een congres wordt gehouden in
een tijd, waarin van andere zijde juist het
Jeugd werd gehouden. En ik begreep der
halve met wie ik te doen had. En met groo-
te vreugde zag ik vertegenwoordigers van
,-vele landen en rassen. Ik merkte Japanners
en Chineezen en Negers op temidden van
de vele blanke jongelui en ik hoorde vreem
de talen spreken, vooral veel Engelsch en
Eransch.
Begrijpt gij mijn vreugde, waarde lezers?
Ik vermoed van wel!
Deze vreugde werd veroorzaakt door de
gedachte, dat in ons land uit alle oorden
der wereld jonge menschen zijn bijeengeko
men, die in deze verscheurde wereld zich
één gevoelen door een gemeenschappelijk
ideaal.
Daar zit iets verkwikkends in, dat is een
lichtpunt in de donkere tijden welke wij be
leven.
Ruim zestien honderd jonge menschen zijn
jeen tijdlang bijeen, beluistren dezelfde re
devoeringen en maken kennis met elkander.
Zij wisselen van gedachten en verdiepen
zóó hun inzichten. De grenzen en afschei
dingen van volken en rassen bestaan voor
hen niet meer. De groote vraag voor hen
allen is slechts: in welke richting moet ons
leven geleid worden? Wat kunnen wij doen
om de wereld der menschen beter te ma
ken? Hoe kunnen wij komen tot die groote
éénheid, waarvan de edelsten en grootsten
steeds hebben gedroomd, tot algemeene broe
derschap?
Deze eenheid is voor hen gelegen in de
aanvaarding van Christus als het hoogste
gezag in het leven.
En het internationale congres wil hiervan
<?en getuigenis zijn voor de heele wereld.
Een getuigenis, dat spreekt van sterk geloof
cn onwrikbaar vertrouwen. Eén der toespra
ken ging uit van het bekende bijbelwoord:
„In de wereld zult gij verdrukking lijden,
anaar hebt goeden moed, i k heb de wereld
overwonnen."
Die ik is Christus.
Het spreekt vanzelf, dat al die honderden
Jonge menschen, die meerdere duizenden
over de gansche wereld vertegenwoordigen,
niet allen dezelfde voorstelling van dien
Christus zich vormen. Voor velen zal hij
de Zoon Gods zijn, voor anderen de Joodsche
prediker van Nazareth, voor weer anderen
zal hij niet meer zijn dan een symbool, de
belichaming van de opperste wijsheid
liefde.
Hoe zou het ook anders kunnen? Immers
het christendom is zoo eindeloos gevarieerd
en telt zulk een groot aantal richtingen.
Maar niemand zal bij al die verschillen kun
nen vergeten, dat de christelijke traditie van
vele eeuwen aan dien naam „Christus", on
afhankelijk van de dogmatische beteekenis,
welke men daaraan gaf, toch altijd óók de
gedachte heeft verbonden, dat in hem het
leven moest worden gezien, het leven van
den mensch die tot geestelijken bloei, tot vol
komen geestelijke rijpheid is gestegen.
De traditie is een machtig.iets, waarvan
men niet gemakkelijk los komt. En daarom
is het begrijpelijk, dat men nog altijd blijft
spreken van „christelijke" deugden, van
„christelijke" liefde en zelfs van „christelijk"
geweten en dan wordt daarmede altijd be
doeld, dat er niets hoogers denkbaar is dan
wat aanspraak kan maken op die toevoe
ging. Toch ben ik 't daarmede feitelijk niet
eens. Mijns inziens behoorde men te spre
ken van „menschelijke' deugd, van „men-
schelijke" liefde, van „menschclijk" geweten.
Kan een Jood dan niet deugdzaam zijn, kan
een Mohammedaan niet liefhebben of kan
een Boeddhist of een Heiden niet geweten
.vol zijn?
Het klinkt mij altijd onaangenaam in de
ooren en ik voel het als een beleediging b.v.
voor de Joden, wanneer men iemand prijst
omdat hij de christelijke liefde in toepas
sing brengt. Alsof ook nict-christenen hier
toe niet in staat zouden zijn.
Gelukkig weet ik heel goed dat dit
woonlijk onnadenkend geschiedt, uit sleur,
uit traditie. Maar zou het niet langzamer
hand tijd worden, dat wij met dezen sleur
breken?
Voorloopig zie ik dit echter nog niet ge
beuren. En de kerken werken in dit opzicht
niet mede. Is het niet een treurig feit, dat
de Roomsche kerk in Nederland bij monde
van aartsbisschop cn bisschoppen aan de
katholieke jeugd het bijwonen van het con
gres te Amsterdam heeft verboden? Ik kan
daarvoor geen andere reden vinden dan
deze, dat zij geen andere Christus-opvatting
duldt dan die welke zij zelf sinds eeuwen
predikt.
Laten wij echter terugkomen op het Am-
serdamschc wereldcongres. Wat ik er in de
bladen over heb gelezen, geeft mij, naar ik
stellig meen, het recht om te zeggen dat
men daar den nadruk heeft gelegd ojf de
levenseischen, die aan den christen worden
gesteld.
Zoo trof mij o.a. een uitlating van den
Amerikaanschen hoogleeraar prof. Reinhold
Niebuhr.
Deze geleerde zeide „de christen meet alle
leven, ook het gemeenschapsleven aan de
wet der liefde". Die woorden zijn mij uit het
tegenovergestelde wordt bevorderd. ITet is
immers van ieder bekend hoe tegenwoordig
het nationalisme tot in het waanzinnige
wordt gepropageerd en daardoor de nationa
le trots in de hand wordt gewerkt door de
gedachte te wekken dat het volk waartoe
men behoort meer waarde zou hebben dan
andere volken. En weet niet iedereen welk
een ellende de beruchte thorie van „het
bloed" over honderdduizenden heeft ge
bracht en nog altijd bezig is te brengen?
Wie denkt niet met afschuw aan de wij
ze waarop zij, die voor de reinheid van
het bloed ijveren, zich gedragen tegenover
de Joden? Daar is van mcnschelijkheid geen
spoor meer over. En met ontzetting vragen
wij ons of hoe het mogelijk is, dat een der
machtigsten, misschien wel de machtigste
man in dezen tijd, n.1. Adolf Hitier kan zeg
den: „Voor zoover ik de Joden bestrijd, doe
ik een Gode welgevallig werk"?
En is er iets van liefde te vinden in het
woord van den propaganda-minister Jozef
Goebbels die aldus zich uitliet: „Christus
kan onmogelijk een Jood zijn geweest. Dat
behoef ik heusch niet te bewijzen. Dat is
zoo! Zeker is de Jood ook een mensch. Nog
nooit heeft iemand van ons dit beUyijfeld.
Doch de vloo is öok eyn dier,...yUecn geen
aangenaam. En daar de vlob geen aange
naam dier is, hebben wij tegenover onszelf
en ons geweten niet den plicht hem te bewa
ken en te beschermen, hem te laten tieren
zoodat hij ons steekt en pijnigt en kwelt,
doch den plicht hem onschadelijk te maken.
Zoo staat het ook met de Joden":
Het is mij niet bekend, of er ook verte
genwoordigers van de Duitsche jeugd op het
congres in Amsterdam zijn geweest. Ik ver
moed zeer sterk dat dit niet het geval zal
zijn geweest. Misschien waren er uitgewe
ken Duitschers. Met welke gevoelens moe
ten zij hebben gedacht aan hun vaderland!
Hoe moedgevend moet hun het woord in
i ooren geklonken hebben ..Ik heb de we
reld overwonnen"! „Ik" dat is de waarach
tige menschelijkheid; „Ik", dat is de Rede;
„Ik", dat is de liefde. Door deze wereld vol
internationale spanning, vol angst en oor
logsdreiging, klinkt dit woord als een ver
lossing, een uitkomst.
En resoneert het niet in millioenen men-
schenharten?
Al die jonge menschen (en ik herhaal; zij
zijn de vertegenwoordigers van ettelijke
duizenden over de heele wereld verspreid)
hebben zich verklaard als belijders van de
liefde als hoogste wet.
Als eenmaal het gevreesde komt, als de
wereld door een nieuwen oorlog in vuur en
vlam wordt gezet, als nationale hartstoch
ten worden ontketend, als geweld en bar-
baarschheid hoogtij gaan vieren, wat zullen
zij dan doen?
Zullen zij dan de kracht hebben trouw
te blijven aan hun belijdenis?
Daar zijn vriendschapsbanden gelegd,
daar is de pure éénheid doorleefd boven
elk verschil van natie of ras; zullen zij dan
die banden verscheuren en de geweren op
elkander richten?
Wij weten het niet. Wij mogen slechts ho
pen dat zij sterk zullen zijn.
Maar in ieder geval blijft zulk een congres
ons een hoopvol teeken van een groeiende
menschelijkheid, die het nationalisme en het
rassisme zooal niet geheel overwonnen
heeft, dan toch tracht dit te overwinnen.
En verblijdend is. het, dat het juist de
jeugd is, die samenkwam in Amsterdam.
Want de jeugd is de mcnschhcid van straks
En mogen wij niet vertrouwen dat deze
jeugd ook nog haar vrijheidsdrang kent?
De wereld wordt tegenwoordig niet al
leen bcdricgd door oorlog, maar ook door
de herleving van wat wij voor goed verdwe
nen achtten n.1. de tirannie, die hierin be
staat dat een enkeling met zijn aanhang en
zijn huurlingen de volken tot vólkomen sla
vernij brengt niet alleen stoffelijk, maar
ook geestelijk. De geest van liet fascisme
waart rond over de wereld en uit wanhoop
komt menigéén er toe voor dien geest te
buigen en... hij offert daaraan zijn per
soonlijkheid op.
Ik heb een deel van de internationale
jeugd in Amsterdam gezien; ik heb met een
groep van die jonge menschen op het tram-
balcon gestaan; ik heb ze aandachtig aan
schouwd; frisch en blij glansden hun oogen
Zou zulk een jeugd haar vrijheidsideaal
verloochenen? Zou zulk een jeugd zich in
geestelijke boeien laten slaan?
Het was mij onmogelijk dit te gelooven.
Zulk een jeugd zal een nieuwe wereld
bouwen, waar alles wat als staketsels tus-
schen de menschen is opgericht, wordt om
vergeworpen.
Zulk een jeugd is op marsch naar een
toekomst van eendracht en samenwerking.
Daarom heb ik hierboven als titel geschre
ven; een lichtpunt in donkere tijden. Ge
lukkig is het niet het eenige; daar groeit
moer in de verborgen diepten van het menr
schelijk hart, dat eenmaal tot uiting zal
komen. Het leven gaat door, ook al den
ken wij vaak dat het stilstaat of zelfs ach
teruit gaat. Maar hierop ga ik verder niet
in. Wie de moderne literatuur volgt, wie
luistert naar de moderne denkers, kan
weten dat er iets groeit, dat er een onder
stroom is in het leven, welke te zijner tijd
zich misschien katastrofaal zal open
baren door 't scheppen van nieuwe mcnsch-
verhoudingen.
Voor dit keer is het genoeg dat wij ons
hebben kunnen verheugen over het feit dat
zoo vele jonge menschen voor de wereld
hebben getuigd: wij aanvaarden de univer-
seele menschenliefde als de wet van ops
leven.
ASTOR.
VOOR 25 KIPPEN
OF EENDEN
ORANJE DROOGVOEDERBAK
BIJ BESTELLING VAN 5 x 50 K.G.
BERTELS' KUNSTKORREL
HET VOORDEELIGSTE, VOLLEDIGE
PLUIMVEEVOEDER, NEVENSTAANDE
VOEDERBAK GRATIS
BESTELT BIJ UW VOEDERLEVERANCIER
EN WAAR NIET VERKRIJGBAAR DIRECT AAN
OLIEFABRIEKEN N.V. AMSTERDAM O.
Het bedrag der reductie bedraagt f284.
Eén pachter zal eventueel in het geheel
geen pacht behoeven te betalen. De Raad
gaat met dit voorstel accoord.
Tevens zal nog worden gevraagd 15 a 16
H.A. land te kunnen pachten, gelegen naast
de reeds gepachte kavel.
De Raad juicht ook dit initiatief toe, daar
de jongeren dan aan den slag kunnen.
De heer Bossen prijst het ruime stand
punt, dut door de Wicringermeerdircctic
wordt ingenomen.
De Voorzitter onderschrijft deze woorden.
Rekening 1938.
Aangeboden wordt de rekening 1938.
De resultaten zijn verheugend, aldus de
Voorzitter. Bij den gewonen dienst bedra
gen de ontvangsten f84.072.92, de uitgaven
f82.958.03. batig saldo f 1114.89; bij den ka-
pitaaldienst zijn de ontvangsten f94.045.21,
de uitgaven f 100.291.83, nadeelig saldo
f6.246.62. In het uitgavencijfer van den ge
wonen dienst zijn nog verschillende voor
schotten verwerkt, die de gemeente voor het
Rijk heeft betaald, en die ruw geschat op
f 1400.mogen worden gesteld. Het eigen
lijke batig slot bedraagt dus circa f25.00.
De kapitaaldienst vertoont uit den aard
der zaak meer een administratief tekort,
veroorzaakt door boekingen, terwijl hier-
De rekening over het dienstjaar
1938 sluit met een feitelijk voordeelig
saldo van f2500.—, terwijl over 1939
nog een grooter batig slot kan wor
den tegemoetgezien.
De Raad vergaderde gistermorgen onder
leiding van burgemeester Hoogenboom.
Als de Voorzitter opent, is de heer Schoone-
wiel afwezig.
De notulen, gelezen door den Voorzitter,
geven geen aanleiding tot het maken van
op- en aanmerkingen en worden onveran
derd vastgesteld.
Ingekomen stukken.
Van de ingekomen stukken vermelden we
de volgende:
Een verzoekschrift van de Commissie tot
Oprichting van een VolkshoogeschooJ te
Bergen N.-II., om als lid van deze vereeni-
ging toe te treden. Wordt afgewezen.
Een schrijven van het Destructordistrict
Westfriesland, waarbij de begrooting 1940 en
de rekening 1938 wordt toegezonden.
Een schrijven van den heer P. Stapel te
Spanbroek, waarin hij namens de Commis
sie voor den Vlccschkeuringsdienst Span
broek mededeelt, dat deze gemeente in het
tekort van het Destructordistrict over 1940
voor een bedrag van ongeveer 1280 moet bij
dragen.
Geen mooie tijding, oordeelt de Raad. Ilct
bedrag zal op de begrooting 1910 moeten
worden gebracht; bij de behandeling dezer
begrooting kan hierover nader worden ge
sproken.
Een verzoek om subsidie voor 1940 van de
Commissie voor Malariabestrijding door de
Bevolking in Noordholland. Zal worden
behandeld bij de begrooting 1940.
Een schrijven van Gcd. Staten omtrent de
uitgaven der gemeenten in verband met
feestelijkheden bij de te verwachten blijde
gebeurtenis in de Prinselijke familie. Voor
leerlingen van scholen mag ten hoogste
f0.25 per leerling worden besteed, en voor
straatversicringen c.d. mag het gemeente
bestuur ten hoogste een bijdrage van f50.—
verleenen.
Goedgevonden wordt de bedragen beschik
baar te stellen.
Een verzoek van de Commissie voor Huis
houdelijke voorlichting ten Plattelande in
de Provincie Noordholland om subsidie-
In het kader van deze voorlichting is te
Aartswoud reeds een cursus gegeven. Goed
gevonden wordt f 10.subsidie te verleenen.
Een verzoek van het gemeentebestuur van
Zuidwolde om adhaesie te betuigen aan een
adres, gericht aan de Ministers van Finan
ciën cn Defensie, omtrent kostwinnersver
goeding aan kleine middenstanders, die bui
tengewoon zijn opgeroepen in militairen
dienst. Wordt voor kennisgeving aange
nomen.
Een voorstel van het gemeentebestuur aan
den Heer Hoofdopziener der Domeinen te
Slootdorp om reductie te verleenen over het
jaar 1939 van den pachtprijs van het ge
pachte land in den Wieringermecrpolder,
daar er verschillende slechte plekken grond
hij zijn (totaal 2% H.A.), vclice reductie de
gemeente dan ,vecr zal geven aan hen, die
het land van de gemeente pachten.
Voor U bestaat een BREUKBAND, die U
weer in staat stelt, alle werkzaamheden,
zonder bezwaar nit te voeren. Dit is TER-
LEP's BREUKBAND ZONDER VEER. dus
géén knellend gevoel en hinderlijke drnk.
Ook in BREUKBANDEN MET VEER heb
ben wij een groote sorteering. Steeds alle
maten voorradig. In prijzen vanaf 12.50.
zich in den straatweg aan het Zu'ideinde
diepe kuilen bevinden. Is daar niets aan
te doen?
De Voorzitter antwoordt, dat De Vier
Noorder Koggen hebben toegezegd den
weg vóór den herfst te zullen verbeteren,
De heer Groen maakt eenige opmerkin
gen omtrent slooten en wallen van den
Armcnbouw. die onder de aandacht van de
bevoegde instantie zullen worden gebracht.
Dc heer Klaver vraagt naar de brand
weer-demonstraties.
De Voorzitter zegt, dat juist gisteravond
in dc WeSre is gedemonstreerd.
De heer Bossen tot den heer Klaver:
Daar had je bericht van moeten hebben
(Vroolijkheid).
De Voorzitter tot den heer Klaver: Als
U telefoon had gehad, dan zou ik U heb
ben gebeld!
De heer Glas vestigt er de aandacht op,
dat er aan de Gouw geen slang is om op
de waterleiding te zetten.
De Voorzitter zegt, dat er slangen ge
noeg zijn, echter zal dan een spuitstuk moe
ten worden aangeschaft, waarvan dc kosten
f 35 a f 40 bedragen.
De lieer Glas is van meening, dat. bijna
niemand weet, waar zich de brandkranen-
bevinden.
De Voorzitter: Er staan roodc paaltjes hij
Overigens denkt spr., dat het niet zoo erg
is, als de heer Glas het laat voorkomen.
Hij vraagt, ten bewijze hiervan, de ver
schillende raadsleden of zij weten, waar
zich de brandkranen ophouden en deze
blijken inderdaad goed op de hoogte te zijn.
De Raad gaat ermede accoord, dat een
spuitstuk wordt aangeschaft.
Alleen verkrijgbaar in
Apothekers Assistenten,
HOOGZIJDE 103. Tel. 99 SCHAGEN.
in o.a. is opgenomen de uitgave voor de
lijkauto, waarvoor nog geen leening is ge
sloten.
Bijzondere omstandigheden uitge
sloten, kan er op worden gerekend,
dat het saldo van den gewonen
dienst der rekening 1939 nog be
langrijk grooter zal zijn dan dat van
1938.
3 vergunningen In de wijk Weere
en Lambertschaag.
Volgt het voorstel tot wijziging der ver
ordening, aangevende het maximum aantal
vergunningen in enkele wijken en buurten
en wel zoodanig, dat in de buurt Zuidein
de, zich uitstrekkend van de R.K. kerk tot
den Lindenboom, geen vergunningen mogen
worden verleend en in de wijk Wcere en
Lambertschaag, van den Lindenboom te
Hoogwoud tot de grens der gemeente Ab-
bekerk, 3 vergunningen.
Krachtens de thans geldende verordening
mag in de buurt Zuideinde één vergunning
worden verleend en in de wijk Weere en
Lambertschaag 2 vergunningen.
Het is wenschclijk, hierin verandering
aan te brengen, daar de buurt Zuideinde
eigenlijk met de wijk Kerkelaan, waar 3
vergunningen mogen worden verleend, één
geheel vormt, zoodat het aantal vergunnin
gen in die omgeving voldoende is, terwijl
in de wijk Weere cn Lambertschaag, wat
een zeer groote uitgestrektheid is en de
Weere dichtbevolkt is, slechts twee vergun
ningen mogen worden verleend, wat te laag
is te achten.
De heer Klaver: We hadden er genoeg
aan, maar afijn...
Z. h. s. wordt na toelichting van den
Voorzitter het voorstel aangenomen.
Een rooilijnverordening.
B. en W. stellen voor een rooilijnverorde
ning vast te stellen voor de perceelen aan
de Gouwe, kadastraal bekend sectie D no.'s
897, 1006 en 1007.
Het betreft hier de nieuw te bouwen
perceelen in de plaats van de onlangs af
gebrande. De eigenaren wenschen op het
zelfde perceel grond hun woningen we
derom te bouwen. Wanneer voor deze
nieuw te bouwen woningen echter de voor
gevelrooilijn zal worden aangehouden, die
is voorgeschreven in art. 12 Tb der bouw
verordening, zal er geen ruimte overblijven
om op dien grond te bouwen. Worden de
woningen weer op dezelfde plaats gebouwd,
waar zo gestaan hebben, dan zou er te wei
nig uitzicht op de Gouwe komen, zoodat
de vrijheid en veiligheid van het verkeer
in gevaar zouden worden gebracht. Wordt
echter op deze perceelen gebouwd op een
afstand van 8 meter uit den kant van den
weg, dan zijn allo bezwaren ondervangen.
Daarom wordt voorgesteld voor genoemde
perceelen een voorgevelrooilijn vast te stel
len, waarbij rekening met dien afstand
wordt gehouden.
In aansluiting op het bovenstaande, !n
verband met de bebouwing aan de sloot-
zijde wordt tevens voorgesteld een achter-
gevclrooilijn vast te stellen.
Ook deze materie wordt door den Voor
zitter nog nader toegelicht, waarna de Raad
Zich z. h. st. met het voorstel verecnigt.
Uitgaven openbaar lager onder
wijs.
Voorloopig vastgesteld wordt vervolgens
het bedrag der uitgaven voor het openhaar
lager onderwijs in 1938 en wel op f 1914.69,
hetgeen gemiddeld per leerling een bedrag
van f 17.43 beteekent.
De rondvraag.
Wetiïou'dcr Schilder wijst erop, dat er
De heer Bossen vraagt naar dc verlich
ting aan de Langereis in verband met den
nieuwen verkeersweg.
't Is in behandeling, antwoordt de Voorz.
Spr. brengt nog een voorstel in behande
ling en wel om voor den chauffeur van de
lijkauto een uniform met pet aan te schaf
fen.
Wethouder Schilder verklaart zich vóór:
het zal cachet geven.
Ook de andere raadsleden hebben geen
bezwaren.
Nieuwe Raad kan
blijven.
wel thuis-
Tenslotte deelt de Voorzitter mede, dat
zooals bekend, voor den luchtbeschermings
dienst f 300 is uitgetrokken. Nader is ech
ter gebleken, dat deze post moet worden
verhoogd tot f 600. Spr. vraagt den Raad
dit goed te keuren. Het geld is trouwens
al besteed.
Enkele leden: Dus we komen er achter
aan!
De heer Bossen: De Raad mag mecloo-
pen!
De Voorzitter: Als wij weigeren, dan zul
len Ged. Staten het bedrag op dc begroo
ting plaatsen. Spr. was er bij voorbaat van.
overtuigd dat de Raad de post zou goed
keuren.
De heer Bossen: De nieuwe Raad kan
wel thuisblijven! (Vroolijkheid).
Hierna sluiting.
ér Mcor-yiT rcrc
>T >1 r1
léJUjll j,
DEN HELDEN
Aug. Zondags gesloten
Het was gisteren enorm druk aan
de markt. We kregen zoo de
gedachte, dat, als iedere bezoeker
eens één kaasje had gekocht, de
aanvoer voor een goed deel ge
plaatst zou zijn geweest
De markt zelf was we zouden
bijna zeggen: natuurlijk lager. Dit
keer was er een gulden af van de
hoogste markt, die daarmee daal
de tot f 16.50. Do gang wist zich
wat beter te handhaven. Wel was
die iels onder de vorige week, maar
we zouden de achteruitgang tooh op
niet meer dan hoogstens een halve
gulden durven stellen. Ze was
wellicht f 15.k t 15.50, terwijl
ook lager werd verkocht.
Het eenige gunstige perspectief was
wellioht, dat Friesland niet aan
merkelijk lager was dan Noordhol
land. Intusschen is de productie
daar sterk beperkt en wordt veel
ondermelk aan de boeren terug
geleverd.