De Brabantsche Briet RADIO van PROGRAMMA VERTELT: DRIE MANNEN tn hun noodlot Ulvenhout, 10 Augustus 1939. Amico, Den anderen nier gen. 't was du? Zondag wierd ei om half zeuven op m'n deur geklopt. Vader Flelp! „Dré!!" „Oewejaah!... zyde gtj 't Fielp?" „Goelenmergen! Hopstaan, Dré. We gaan hom alf hach naar de kerk." „Ia Nolleke al bo ven water?" „Weet 'k nie. 'k Staal heigens nog in m'nen nachtpon. zyde 'r huit? Hover 'n half uur hontbyt!" 'k Wou nog vragen hoe 't mee 't weer ge steld was. als ik zyn bloote voeten al hoorde wegkllpperen over 't zeil In den smallen loge mentsgang. Oem. halfzeuven. Trui lag nou ook wak ker. Dré III en den Eeker waren al op. Dalyk zou Stoffers luien veur d'eerste mis en ik wist hoe die twee mannekes. mee luisterende ooren, daar in den grijzen mergen zich zwij gend stonden aan te kleejen veur den kerk gang. Hoe Trui, mee 'n rooi slaapgezicht en toegeknepen oogen daar in de bedstee te oorenspitscn lag of de jongemannen wel ge- nogt opschoten, om op tijd gereed te zijn. Ja. Jk hóórde m'n steertklok op den wemelenden mergen duister tikken, die daar schemerde deur 't vlerkante bovenlicht van de buiten deur naar den erf. Toen gong den langzamen breejen pas van den langbeenigen Blaauwc langs m'n deur. Heel fijntjes rook ik den smoor van z'n eerste pijp. En als ik 'n paar minuten later m'n schoenen pakte veur m'n deur. kwam ie sjuust verom. Lijk 'nen Bteert hingen z'n broeksgalgen achter 'm aan te slierten, 'n Naauw, dun borstrokske sloot als 'n hand schoen om z'n knoestigen ribbenkast. Gewas- schen had ie al gedaan en dus piekten z'n rosse stekels sjuust zoo fel uit z'nen kop als de punten uit 'nen kastanjebast. Z'n steenen mergenpepke stonk over den gang als 'nen brandenden mesthoop over den akker! Rosse borstharen krulden lijk 'n vrcugdevuurke bo ven z'n lage borstrokske uit en hoe lang ik 'm ook al ken als 'nen gouwen kearel 'k had toch efkea compassie mee z'n Aantje...! Lieve Kripsaus, dacht ik, zóó om trent mot er den God-van-'t-Onweer uitzien. En ik zee: „ge zyt vroeg aan den kuier, Blaauwe?" „Ja, Dré, we motten onzen tijd nie verslapen: daar is vandaag nog wel iets te beleven; witte dat g'oew flanel achterste voren aan hebt, dat knoopkes zitten op oewen rug." „Vrek ja, ik doch al, wat trekt 't onder de ermen." „Oew schei zit netjes", zee-t-ie toen en hy kletste op m'en kalen kop, terwijl ik me bukte veur m'n schoenen. Als ik 'n kwartierke later benejen kwam, veur 't ontbyt, was ik den leste. ,,'k Staai er van complex zooveul tijd has gij noodig ebt veur oew twelet," zee den Flelp. „Mergen, Jaan", antwoorddc-n-lk, want hum had ik nog nie gezien vandaag: „goed getukt?" „As 'nen marmot, Dré! Gij ook?" En toen, amico, toen klonk 'n bekende stem daar by den ingank, achter 'n tochtschotje: „Ahwel, gargon, vertel me 'nen keer, is dat Ulvenhoutsche uitvaagsel al uit z'n nest?!" Wij waren er efkes stil van. Ondanks den „Vlaamschen tongval"..., dèt moest toch Nol leke Gommers zijn! „Aja, menier, de Ulvenhoitsche gasten zaaln aan tafel, zulle!" Wij mokten daiyk al. op ons nuchtere maag, •n eigenaardige beurt bij de andere gasten in de eetzaal. Maar daar wfts Nolleke. Allebei z'n knuistekes in de broekzakken, den buik vooruit, den bolhoed op één oor, 'nen boekee viooltjes in z'n knoopsgat en in 'n wolk van parfum, zoo stond ie, mee 'n... gekleurd sigaretje in z'nen kop, aan onze tafel. En 't eerste wat den Fielp, na 'n min min achtend zwijgen, zeggen kost. was: „ik staai complex...!" Vaderlijk bedroefd, hautain, zoo zagen z'n oogen neer op dat boemel-Nolleke, wiens schuine hoeike 'n handbridte boven de tafel uit bolde. Den Jaan, deur z'n Tonia (en vroeger deur z'n Kee) 'n heel leven lang strak gehouwen aan strengende kabeltouwen van fatsoen, trok zenuwachtig z'n snorreborstëla omlaag, zette ze dan in de hoogte en vroeg schor: „hoe hiet ze, Nol?" „Angeliek," zee Nolleke dapper. Dan gooi- de-n-ie fier zijnen bolhoed naar z'n ander oor. rook 'na aan den knoopsgatboekee en deelde toen manhaftig mede: „ze is wel dertig jaar jonger dan ik, maar ik denk er stevig over, om te trouwen!" Roets, den hoed achterover. „En as guilie véul praat mokt, dan gaai ik al niemeer verom ook naar Ulvenhout! Gar- gon! 'Nen dejeuner veur mij, vite! Ik val om van den honger!" „Hy begint hier al aardig wortel te schie ten," zee den Blaauwe zoo langs z'n neus weg: „maare... Nol, wjj komen op de brui loft, horre!" „Daar mot ik nog 'na over denken," peins de Nolleke. hardop: „Angeliek is van goeie familie; heur vader was kornèl, gevallen bij Verdun, in veertifen!" En hij rookte aan z'n gekleurd sigaretje lijk 'nen kroonprins, zoo fier! „Ebt ge hal kennis gemokt mee oew haan- staande schoonmama, de kernèlsweduwe, deuzen nacht?" vroeg den Fielp bedroefd. „Toen den kornèl sneuvelde, was de we duwe al dood," zee Nol ingewikkeld. „Ik ben ook 'nen weesjongen, dus Angeliek en mij staat niks in den weg." „Wit ze, dat gij zestig zyt?" vroeg den Jaan. „Ze schat me negenenveertig," antwoordde Nolleke droog. „En gij hebt ze zoo wijs gelaten...?" vroeg den Jaan. „Allicht! 'Nen man is zoo jonk as ie z'n eigen voelt." Daar was den Lellner mee 't servies veur den Nol. „Zet daar maar neer", wees den Fielp op 't tafeltje achter ons...! Nou stond Nolleke... „complex". Maar hij liet 't nie merken (docht ie!) en gong breeduit zitten. Toen zee den Fielp geringschattend en mee „bedroefde" stem: „ik zou maar 'n slabbeke veur doen, Nol, handers morst ge hop den boekee." „Morst maar." zee Nol. „Hook smakelijk gebruik," wenschte den Fielp. 't Wierd 'n leutig ontbijt, waarbij 't gesprek tusschen Vader Fielp en 't Wonderkind Nol leke, ruggelings wierd voortgezet. „Nolleke?" „Ja. pa?" „Ebt g'oew tandjes gepoetst?" „Die heeft ie by z'n Engeliekske laten lig gen," ze den Blaauwe. Maar Nolleke was nie kwaad te krijgen! H(j trok 'n gezicht als 'nen veroverèèr, die best teugen 'n douwke kon.' En die wel wist, waar Abram den mosterd haalt! Maar 's middags, om 'n uur of drie begost Nol zenuwachtig te worden. Telkens keek ie op zijnen horloge, veegde 't zweet uit den rand van zijnen hoed en gong nie meer in op de bakken van den Blaauwe. We zouden 'n stukske gaan eten onder den toren, „In Den Leeren Emmer", 'n vast adreske; maar den Nol gaf daar gin asem op. Eindelijk kwam 't hooge woord eruit: „man nen," zee-t-ie: „kek 'ns! 't Is nie veur 't een of 't ander, maar ik hem vanmiddag nog 'n afsprokske mee... mee... eh... Angeliek. Guilie z(jt eigens ook gterouwd... ge... gewittcr alles vèn!" En weer moest den Fielp verklaren, dat ie „finaal complex" stond. „Maar waarom!" vond den Blaauwe: „as 't nou toch meenens is, Fielp?!" „Mee.,.nens... „Waarom nie? Liefde op 't eerste gezicht, is toch nie alleen uitgevonden veur Jou, Fielp?" „Veur mijn...? vroeg den bakker. „Wat ebben hlkke en m'n Kee mee zoo'nen honzin te schaften?" „Nouja... dee den Blaauwe kleintjes: „ik heb altjj hooren zeggen, dat gü en Kee verliefd werden, op den eigensten oogenblik dat guilie mekaar veur 't eerst zaagt, nou veertig Jaren gelejen." „Zóó lank kan 'k nie hontouwen," bromde den Fielp. „Das wat anders," treiterde den Blaauwe deur: „maar daarmee stond toch wegr veur den zooveulsten keer vast, dat de „wiefde bwind is, Fiewp." Zoo sprak... den Onweers god! Maar w\jer kwam deus schoonheidsbeschou wing nie, want ineens viel ons op, hoe den Jaan, mee zijnen ouwe scherpe veldwachtenj- bllk „iets" op heeterdaad zat te betrappen, daar wijer den Boulevard op, tusschen de Zon- dagsdrukte! Ook Nolleke, stil en bleek, zat te turen, te turen mee 'n ongeloovig gezicht, den mond open, de oogen groot en vol doffe ver rassing. Ik keek denzelfden kant 'ns op, en... allee was dat...? Ja 't wils, want Nolleke...! Ook den Fielp begost belang te stellen. „Eh..., eh..., hik... hik..." „Staai complex," vulde den Blaauwe aan, die mee z'n scherpe zwemoogkes al rap de zaak bekeken had en herkend. Ik stootte gauw den Jaan aan, beduidde 'm te zwijgen. Den Fielp knikte langzaam, mee knipperende, goedkeurende oogen. We zouden zwijgen, Allemaal. En in 't stilte van vijf plechtige dramatische minuten, achter vijf pinten bok wij, kwam daar veurbij gekuierd: Angéline mee... 'nen soort van Maurice Chevalier aan den erm. En dat „Maurice" gin broer of neef was van den Nol z'n „aanstaande", dat kost 'n kind wel zien! Nolleke wou opstaan. Gong weer zitten. Stond nog 'ns op. Zat weer. Waarop den bak ker 'm vaderlijk-vriendelijk bij den erm pakte ZONDAG 13 AUGUSTUS 1939. Hilversum I. 1875 en 414,4 m. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.40 Causerie: „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Toespraak: „In de vreugde dezer dagen" 10.30 Nederlands Hervormde Kerkdienst. 11.45 Gramofoonmuziek. 12.00 Filmpraatje. 12.25 Berichten. 12.27 AVRO-Amusements-orkest en soliste. 1.15 Gramofoonmuziek. 1.30 Causerie: „Indische venduties". 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Viool en piano. 3.00 Residentie-orkest en solist (In de pauze: Gramofoonmuziek). 4.35 Reportage. 5.00 Harmoniecorps „P. J. Troelstra" en Gramofoonmuziek. 5.30 Gramofoonmuziek. 6.30 Sportpraatje. 6.45 Sportnieuws ANP en tot 6.55 Gramo foonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. en zee: „Nol, dèèr is „Heeren", in 't hoekske naast den toog." Eh... eh... oow...', zee-t-ie: „je... je... Ja, dan gaai ik maar efkes." Nol af, langs 'n zijdeur op den achtergrond. „Da's de schoonste stuip, die 'k hin den Han- vers mee 'nen Huivenhoutcr meemokte," brul de den Fielp. „Maar héén dlnk, jongens: zwij gen! Hij mot heerst hover z'nen strop eenen, dèn zullen we 'm wel 'ns scheren. Toen Nolleke verom kwam, zonder den boekee! was 't 'n ander kaercltje. Rustiger. Minder bazig. En hy begost mee zijnen koker te trekken en ons allemaal 'n dure Holland- sche sigaar te presenteeren. Dan zee-t-ie „Fielp, dat was toch gin kwaai gedacht van jou. We moesten dalyk maar 'ns 'n steuvig stukske gaan schransen. Ik geef vijf flesschen weg om mee te beginnen!" Na de soep en de tweede flesch stond Nol leke in den „Lcern Emmer" al weer rap op tafel en droeg veur :„De Bedroegen Prinses of Het Kindeke onder De Bedstee." Hy minde, wierd bemind, viel in zwijm, duelleerde, zegevierde, wierd verslagen en wiegde 't kindeke zoo zacht aan z'n trouwe moederborst, da'k docht te bezwijken. Den Blaauwe zee toen: „ik staat complex". Den Fielp: „ge aalt me de woorden huit den mond." We misten de leste bus, want 't plazier bloeide los als een veld vol klaprozen. Maar van Ulvenhout naar den Luikschen Water expositie is 'n heele reis op-en-neer, waar of nie? En Nolleke vertelt overal rond dat „ze 'm wilden schaken daar in... eh... Luik. maar aan humem gin sjans! Leve de vrijheid!" Nou, dat bietje leut lèten wij 'm...! Maar 'n bruiloft mot ie geven hebben we besloten. Al is er dan gin bruid by, als we maar leut hebben! Als die bruiloft ooit gehouwen wordt, hoort ge 'r wel over! Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker, en als alty gin horke minder van oewen t. a. v. DRÊ 7.05 Schuldig of Onschuldig? 7.30 Sylvia en solist. 8.00 Berichten ANP, radiojournaal, mede- deelingen. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.05 Radiotooneel en het Renova-Septet. 11.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 11.30—12.00 AVRO-Dance Band. Hilversum n. 301.5 m. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. Hierna: Christ. Gemengde Zangvereeni- ging „Excelsior" en gramofoonmuziek. 12.15 Berichten, hierna causerie „Het moet komen van binnenuit". 12.35 Gramofoonmuziek. 1.00 Boekbespreking. I.20 John Kristel's Troubadours. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.30 Haarlemsche Orkestvereeniging en so liste. 4.30 Ziekenhalfuur. 4.555.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna Ge wijde muziek (gr.pl.). 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, medcdeelingen. 8.15 John Kristel's Troubadours. 8,45 Gramofoonmuziek. 9.05 Vervolg concert. 9.35 Inleiding volgende uitzending. 9.45 3de acte van de opera „Turandot" (Gr.pl.). 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. II.0011.30 Esperantolezing. Mijn eigendom terug! De Fransche rugslagzwemster mad. Be lioux, die den laatsten tijd veel van zid doet spreken. MAANDAG 14 AUGUSTUS 1939. Hilversum I. 1875 en 414,4 m. Algemeen programma, verzorgd door VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten) 10.00 Morgenwijding. 10.20 Zang en piano. 10.50 Declamatie. 11.10 Gramofoonmuziek. 11.30 Esmeralda (opn.). 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 Berichten. 12.17 VARA-orkest. I.15—1.45 Gramofoonmuziek. 2.00 Cello en piano. 2.30 Declamatie. 3.00 Fanta. a (opn.). 3.30 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 6.00 Orgelspel. 6.306.55 Gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Gramofoonmuziek. 7.10 Causerie: „De wondere geheimen va» onze torenklokken". 7.39 Viool en piano. 8.00 Herhaling SOS-berichten. 8.03 Berichten ANP. 8.15 VARA-orket, 8.45 Declamatie. 9.00 VARA-orkest. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Berichten ANP. 10.10 Zang en orgel. 10.30 Pianovoordracht. II.0012.00 Dansmuziek (gr.pl.)t Hilversum II. 301.5 m. NCRV-UltzeiwJlng. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 945 Gelukwenschcn). 10.30 Morgendien.it. 11.00 Christ. lectuur. 11.30 Amsterdamsch Salonorkest en gramo» foonmuziek. 12.0012.15 Berichten). I.30 Quatre mains en gramofoonmuziek. 2.20 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over Kamerplanten. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Het Haagsch trio. (Om 6.25 Beri.). 7.00 Berichten. 7.15 Gramofoonmuziek. 7.407.55 Causerie: „Wat wil de Calvinisjj ache Studentenbeweging?" 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-ber. 8.15 NCRV-Harmonie-orkest en gramofoon muziek (9.009.30 Causerie „Johannes er Patnios"). 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. II.15 Gramofoonmuziek. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing. FEUILLETON. Naar het Amerikaanscb van Morgan S. Roscue 31. Zoo snel mogelijk en zonder eenig geluid te maken aanvaardde hy den terugtocht naar beneden. Toen hy by de trap was. hoorde hy voetstappen in de kamer achter hem. Doode- ïyk verschrikt tastte hy naar den deurknop van de achterslaapkamer. De pensionhoud ster had hem gezegd, dat die niet bewoond was. Als ze die in vredesnaam maar niet op het laatste nippertje had verhuurd en de deur was n'.et afgesloten! Zyn vingers probeerden den knop en voor zichtig opende hy de deur. Met een zacht ge piep lukte het. Onuitsprekeiyk dankbaar gleed O'Mallcy de kamer binnen, juist toen Mc Girk de deur van de zyne opende en de gang inkwam. O'Malley hield don auom in. Hy hoorde Mc Girk zyn deur sluiten en de voetstappen van zyn medebewoner in zyn richting komen. Maar hy had geen sleutel in Mc Girks deur hooren omdraaien. Onbeweoglyk en op zyn hoede luisterde hy toen Mc. Glrck de twee treppen naar beneden afliep. Niet voordat het dichtslaan van de voordeur naar boven klonk, sloop hy uit z(in schuilplaats te voorschyn. Maar nu liep hij minder voorzichtig de gang door. probeerde Mc Girks deur cn slipte naar binnen. Mc Girk had zyn licht niet uitgedaan. In een oogwenk had O'Malley het vloeiblad opgeno men en het papier, dat M' Girk met zooveel aandacht bestudeerd had, er onderuit getrok ken. Het was een gewone getypte brief van een regel of \ie.r en onderaan "de medeeeling be vond zich weer. zooals O'Mallcy half ver wacht had, een bekende groene inktvlek... HOOFDSTUK XVI. „Wat u vindt is best De mededceling, die onderteekend was met de merkwaardige groene inktvlek, was gelyk gezegd, slechts kort. O'Malley las die en nam het potlood op, dat Mc Girk zooeven had neergelegd. De laatste letter van het eerste woord, het eerste van het tweede ,de tweede van het derde, de eerste van het vierde enzoovoort. was door Mc Girk reeds dun onderstreept voor zijn eigen gemak. O'Malley dook een oude enveloppe uit zijn zak op cn schreef er snel de onderstreepte letters op. Verbysterd staarde hy een oogen blik naar het resultaat, controleerde ze daar na nog eens zorgvuldig met de onderstreepte letters in den ongineelen brief, maar de zin van de mededceling werd er niet begrypciy- kcr door. Hy staarde nog van hot eenc papier naar hot andere, toen een doffe slag van de voor deur hem tot snel handelen noopte. Hij stopte de enveloppe in zyn zak, schoof Mc Girks brief weer onder het vloeiblad, deponeerde het potlood waar Mc Girk het had neerge legd en was met een paar stappen by de deur. Het was van het grootste belang deze onmtddeliyk te openen cn weer te sluiten, want het lichtschijnsel dat door de opening viel zou waarschynlyk tot beneden in de hall doorschemeren. Hy opende de deur net ver genoeg om er door te kunnen en sloot haar direct weer. Een fractie van een seconde hield h|j de hand op den knop. luisterend naar de naderende voetstappen en overleggend wat hem nu ver der te doen stond. Aan het bonzen van Mc GLks voetstappen hoorde hy dat de man de eerste trap was opgegaan en nu de gang op de eerste verdieping Inkwam. O'Mallcy was volkomen kalm. Hy besefte dat het te riskant was om zich in de slaap kamer van daarstraks te verbergen. Hy kon niet vlug en zacht genoeg wegkomen en als hy op zyn teenen naar die deur liep. zou Mc Girk al halverwege de tweede trap zijn. Wan neer de ander zoo dichtby was, zou het min ste gekraak van de slaapkamerdeur hem ver raden. want Mc Girk wist natuurlyk even goed als hijzelf, dat de kamer onbewoond was. En als hy een schuldig geweten had, waarop alles immers wees, zou hy zeker op onderzoek uitgaan. Naar Mc Girks kamer terugkeeren kwam hcelemaal niet in aanmerking. En de slaap kamer aan den voorkant was bewoond, daar kon hy ook niet binnengaan. Er bleef maar één mogeiykhcid en na een ondeelbaar mo ment van aarzeling greep O'Malley die aan. Op zyn teenen sloop hy de derde trap op. één hand op de leuning, de andere tegen den muur om hem te leiden. De tweede trede kraakte een beetje, maar het geluid van Mc Girks voetstappen overstemde dat. Hy was tweederde van de trap op. toen Mc Girk de gang bereikt had. Het drong tot hem door, dat de man nu vlak by hem was. O'Malley liet zich op zyn handen en knieën neer en bleef doodstil op de trap liggen, zyn Jas over zyn hoofd getrokken. Direct zou Mc Girk zyn deur openen en dan zou een heldere lichtstreep op de trap vallen. Als hy zich nu in 's hemelsnaam maar niet omkeerde, wan neer hy zyn deur weer dicht deed! Nu viel het lichtschynsel over zyn hoofd. Hy bleef onbcweegiyk liggen, hoofd ep han den verborgen. En even plotseling als het gekomen was. verdween het licht. Mc Girks deur ging dicht en duisternis omhulde weer de trap waar O'Malley lag. Zich met de grootste voorzichtigheid bewe gend draaide hy zich om en bleef op de trede zitten wachten. Een moment was de ge dacht hem door het hoofd geflitst om Mc Girk te vertellen, wat hij wist en hem zoo een bekentenis te ontlokken, wie de schrij ver van de brieven was, maar by nadere over denking leek hem dit toch ccn volmaakte dwaasheid: het was oneindig veel beter, dat Mc Girk hem mijlen ver veronderstelde. O'Malley's positie op de trap was allesbe halve veilig, want eer. van de huurders van de bovenste verdieping kon best naar be neden komen en dan over hem vallen. Aan den anderen kant, al was Mc Girk nog in z.ijn kamer bezig, hij maakte weinig geluid. En als O'Malley die krakende trap afkwam en Mc Girk hoorde hem, zou het heel ge woon zyn als de man, die vermoedeiyk de andere huurders kende, zyn hoofd om den hoek van de deur stak om te zien wie het was. zelfs als hy niet op zijn hoede was voor menschen. die belang mochten stellen in zyn doen en laten. Dus bleef O'Malley waar hy was. Na een minuut of tien verdween het licht schynsel door het sleutelgat plotseling. O'Malley hoorde het piepen van protestee- rende bedvecren en. heel zwak. een tevreden gegrom. En nu begon hg heel behoedzaam zyn afdaling. De tweede trede kraakte weer vervaariyk cn hij versteende even tot roerloosheid. Maar er kwam geen geluid uit Mc Girks kamer. Na een oogenblik hervatte O'Malley zyn tocht naar beneden. Als een schaduw gleed hy langs de riskante deur en bereikte de tweede trap. Langzaam zich bewegend en iedere trede onderzoekend voor hy zyn ge wicht er op zette, zette hy zijn reis naar zyn eigen verdieping voort Hij had nog maar net de deur bereikt, toen hy de voordeur hoorde dichtslaan. In plotselinge nieuwsgierigheid sloop O'Mal- door zyn deur en bleef daar achter staan luisteren. Voetstappen kwamen de eerste trap op en passeerden zyn deur. Ze gingen verder naar de twee étage en kwamen op de gang boven. O'Malley opende zijn deur om beter te kunnen hooren. Verder gingen de voetstappen en daarna hoorde de Ier ze op de derde trap. Daar w# dus geen gevaar by! Met een voldaan gegri» nik ddfcd hij zijn deur dicht, veegde het zwei van zijn gezicht en stak het gas aan. Daan* ging hij met een zucht van ontspanning er zijn bed zitten. Hy nam de enveloppe uit zyn zak, waan hij de mededeeling in code overgeschrewÉ had. Voor een oningewijde viel het niet p makkeiyk een touw er aan vast te knoopM De aaneengerijdc letters, door Mc Girk H den oorspronkeiyken brief onderstreept, p ven het volgende beeld: Taxizevcnhuntaschhuis. O'Malley probeerde ze in woorden te ve deelen, maar het beste wat hy ervan wist maken, muntte nog niet bepaald uit dol duidelijkheid: Taxi zeven hun tasch huls. Na een poosje op dit resultaat gestaard üf hebben, mompelde hy kwaadaardig: „Het K' zoo helder als koffiedik!" Hy bestudeerde de geheimzinnige bood schap nog een tydlang opnieuw, trachtte nof een andere mogelijkheid te vinden, maar ij kwam niet veel verder. O'Malley meende brt te moeten toeschryven aan het feit. dat M moe waa en hoopte morgen meer succes zullen hebben. Dus stopte hy de enveloppé weer weg, pakte zijn koffer gcdcelteiyk uit a ging naar bed. Hy werd wakker doordat het negermeiijé aan zyn deur klopte. Hy stond op en opende de deur om has* uit te hooren. Neemt u mij niet kwaiyk, meneer, matf wilt u geen ontbyt? begon ze. Lieve deugd, mompelde O'Malley, zacht sprekend. Hoe laat is het al? Bijna half tien meneer. Alle heeren zyn zeker al weg? Ja, meneer, allemaal. Die twee boven ook al? Het meisje grijnslachte cn liet haar blin kende witte tanden zien. Wordt vervolgt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 10