Wetsontwerp tot vervoersbeperking Bommenwerpers over Nederland Onze uitvoer naar Engeland Poolsch-Roemeensch contact 5 Onder veilige vlag „Ik heb vertrouwen in de vloot" 0 Onze luchtafweer is echter paraat Spoedvergadering Tweede Kamer Verplichts registratie van hal ga haal* varvoersapparaat voorgaatald „Gebruik varvoarmiddalan" aan da orde. I>i» voorzitter der Twmde Kamer heeft da leden telegrafisch opgeroe pen voor een vergadering op van daag, Donderdag, te half twee na middag. Hij ia voornemen* aan de Centrale afdeeling voor te atellen aanstonds in de afdeelkigen te on derzoeken de wetsontwerpen „ge bruik vervoermiddelen* cn „Invoer goederen" welke gisteravond ge drukt werden rondgedeeld en even tueel nog in te dienen spoedont- werpen. Hel U de bodoeling deze wetsontwerpen vandaag in openbare behandeling te nemen. Gebruik vervoermiddelen. Het wetsontwerp, dat een doelmatig ge bruik van vervoermlddeli-n in oorlogstijd re geit, dient om een ongestoord transport van levensmiddelen en grondstoffen te waartior gen. Met is immers niet uitgesloten, dat om standigheden intraden, waniin wegens brandsiofsi'linarschte het gebruik van liet ter beschikking staande vervoerapparaat wordt Inperkt tot bepaald noo«lrakelijke transjmrUv» met een tot liet uiterste inge krompen aantal vervoermiddelen, en dat an dere transporten dan deze moeten worden tegengegaan. E*n stelsel, waarbij lot inschrijving van vervoermiddelen kan worden overgegaan, moet de besta oplossing worden geacht Zoodanig stele*!, dat kan lalden tot een registratie ven bet geheels vervoerapparaat, laat zoowel ruimte tot vrije bedrijfauit oefening voor de houders der ver voermiddelen, zoolang de toestand betrekkelijk gunstig la, als voor bat treffen van al dl# maatregelen, wel ke buitengewone omstandigheden kunnen vergen. Arl. 2 van het ontwerp luidt dan ook: 1. In geval van oorlog, oorlogsgevaar of •ndorr buitengewone omMamiighodnn ia on ze minister van waterstaat bevond regelen te stellen, waarbij iKMider» van daarin) aan gewezen vervoermidAekm. welke tot vracht vervoer te huubof te water zijn of kunnen worden ingericht, dun wel tonder verande ring voor dat vervoer kunnen worden ge bruikt, wonlen verplicht, hun vervoermid delen te doen inschrijven »n daartoe <U»or onzen minister van Waterstaat bestand* re gisters. Onder de Iti dit lid bedoelde vanroer middelen worden male begrepen, die, welke zijn Ingericht tot het voortbewegen vnn die vervoermiddelen. 2. Onze minister van waterstaat kan In het behing van de volkshuishouding regelen stellen nset betrekking tot liet gebruik van in liet eerste lid ixvloelde. door hem aange wezen vervoermiddelen, waaromb-r begre pen het verbod van, en de verplichtingen tot, hel gebruik daarvan." De uitvoering der wet Hei voornemen bestaat, met de toepassing van deze wet een utai daartoe geerha- pen omlerdeel van .Ie Rijksverkeersinspectie fa belasten, waarin In één verband staande organen de/.er inspeclia met het pereoneels- apparaat der bev rachtitigseomimsMc* Ntmcn werken. Het land ia daartoe verdeeld in een VERSCHILLENDE CONTINGENTEN OPGEHEVEN. De directie van den Landbouw deelt mede. dat, blijken* telegrafisch be Hokt van Harer Majestetta gezant schap te Londan, da contingentaertng van den Invoer van bacon, melkpro ducten en aardappelen ln Groot-Brit- tannll la opgeheven. aantal districten, die, behouden* enkele plaatselijke afwijkingen. sAmenvalkn naai •le togcmvoonlige provinciale indeeltng der Rijksv erkeersmspeetie. Aan lus hoofd staal <to» inapecteur-getieraal van het verkeer. Invoervergunningen. De „Invoernnodwet 1930" behelst oar». het volgende mz-tikel „I>e mvoer vnn door ons nan te wijzen goederen of soorten van goederen 1* verbo den, behoudens indien daartoe vergunning is verleend door ouz.en minister of door een door dezen aan te wijzen t^moon of lichaam." Vhii den helanghehbcmle kan een bankga rantie of andere zekerheid wx>nb»n gevor derd. I»e twee bovenomschreven wetsontwerpen zullen ruorgenmbbbig om 2 uur in een verga» ienng van »le Kers te Kamer be- itandeld worden. Ovoc hot houten brugdek van do Lengo Vachtbrug to Weesp. waarvan do boldo aangebracht ton dienste van hot vallon waren ingestort, Ie oen noodbrug vorkeer Maastunnelbouw en Mobilisatie Voorlooptg geen verdort eanbe stading. Gisterochtend zou In het voormalige raad huis ic Rotterdam worden aanbesteed het maken vnn een gedeelte van de tunncltra verse op den Linker Maasoever, bestaande uit een onderdoorgang ln den Groene Hilie- dijk met aansluitende opritten in de Brre en het Sandellngpteln. In verband niet dan Internationalen toe stand i« deze annl»esteding evenwel voor onbepaaltlcn tijd uitgesteld. Japan blijft zich op China concentreeren Het wil niet in aan Europeesehen oorlog worden betrokken. In antwoord op een vraag van een bui tenlandsrhai journalist betreffende de re- geenngMcrklaring over de politiek van niet inmenging in den Kuropeeschen oorlog, heeft <le woordvoerder van het Japansche departement van buitenlandschc zaken ver klaard, dat dit geen noutrallteitsverklaring is in liet licht van liet internationale recht. Japan concentreert z.ijn krachten op een re geling der Chlneeache kwestie, maar wil niet in den Kuropeeschen oorlog betrokken wor den. De regeeringspolitirk voor het vestigen van vrede en rust in liet verre oosten 1* on gewijzigd. Op een vraag ol het militaire pact tusschen Duitschland en Sovjet-Unie niet den vrede en ni-t in h«»t VtlTt OogtttB bedreigt, reide de woordvoerder, dat de ge- nichten over zulk een pact niet bevestigd zijn. Kr worden thans geen diplomatieke onderhandelingen tusschen Japan en de Sov jet-Unie inzake de grensgeschillen ge voerd. Daitsche journalisten geroyeerd Door da buitanlandscha journa- listen vereent ging ta Parijs. De buitenlandsche jouraal istenvereeni- ging te Parijs is gisteren in buitengewone vergadering bijeengekomen en heeft ver klaard zich diep verbonden te voelen met Frankrijk en de vrijheid, welke Frankrijk en zijn bondgenooten verdedigen. De vartan Iglng vévaaltart da I nan scha re- geering haar diape sympathie en geeft haar de verzekering, dat de leden hun werk met volledige loyaliteit zullen vervullen. Beslo ten werd alie leden van de vereenigmg, die Duitsch staatsburger zijn, te royeeren. JAMMER VAN HET WERK. Werd reed* eerder besloten de Saptam- barfeesten. welke in de hoofdstad georgani seenl waren ter gelegenheid van de spoor* wegtentoonstelling. in verband met de tijil* omstandigheden niet te laten doorgaan, thans beeft het gemeentebestuur ook oi> dracht gegeven de reeila aangebrachte feest verliebtinw der grachten, welk in het kader van de geprojecteerde feesten zou hran- den, weer af te breken. OORLOGSMAATREGELEN IN LITHAUEN. De voorraad steenkool van Uitbanen Is ge ïnventariseerd en lederen particulieren ver koop is verboden. Hot aantal autobussen is met 50 procent verminderd en de invoer van bultenlandsche bankbiljetten is verboden. Pool scha officieren en generaals naar Boekarest. Ook generaal Weygand zou daar vertoeven. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit Boekarest, dat daar gistere ut wee vliegtui gen uit W arschau zijn aangekomen met een groep officieren van den Poolschen genera lei» staf., waaronder verscheidene generaais. Deze officieren zullen eenige dagen in Boe karest blijven orn besprekingen te voeren. Het Duitsche Nieuwsbureau bericht ver der, dat volgens een nog niet bevestigd be richt de Franschc generaal Weygand, die reeds einde Maart in Boekércst heeft ver loefd, wederom te Boekarest is. De Fran- sche pers heeft verleden week gemeld, dat generaal Weygand met een bijzondere op dracht naar Beyrouth en Zuidoost Europa is vertrokken. Britsch-Indië onvoorwaardelijk achter Engeland Oproep tart liberalen leider. De Britsch—Indische liberale leider Tejba haaloer Sap roe, heeft gisteren een oproep tot Jndlo gericht om onvoorwaardelijk achter Engeland Ie staan. Het zou rampspoedig zijn, zoo zegt hij. in zijn oproep, wanneer wij onze hulp, verbon den aan voorwaarden, zouden aanbieden. Iedere gr> schil kwestie, ten aanzien van Indiè's toekomst, moet wachten tot het ge- mee i wchoppelijke gevaar voorbij is. Het eigen belang van Indéé alleen elacht, dat alles gedaan wordt oin de veiligheid des lande te verzekeren. Sap roe zegt ten slotte er van overtuigd te zijn, dat dit al leen geschieden kan met Engeland* volle dige samenwerking zonder voorbehoud. vertrekkende passagiers aard rustig, doch de gewone, zijn allen r-W tiFÈ nog itenuBVi •mde tiaaS ^pa moetgal te houdt» 1 aanblik, welke een naar Europa kende mailboot altijd biedt, was niet merkbaar. Ter tv peering zou kunnen wmilMI ezgd, dat het vertrek een „zakelijk* rakter droeg. De stilte werd bovendien i door het feit, dat verschillend die niet dringend naar Europa i zochten hun passage* aan te li Door de route via de Kaap. waarin, tenlandsche havens wonlen vermede, de reis slecht* een week langer dure* Met groote snelheid is de „Marnix Aldegonde" van de Ncderlandsche k*. voorzien. Als verdere maatregel zijn alle stellen der passagiers ingenomen. Behoudens tegenbericht zal Sitjj worden aangeloopen, doch ten aanzi Colombo is dit onwaarschijnlijk. 2 DUITSCHE JODEN GEINTERNE Passagiers van de „Bol Zooal* wij gemeld hebben, werd del van bet K.L.M. toestel de „Buizerd] Duitscher Klein te (!alcutta geinten Thans vernemen wij. dat twee pasal, van de „Buizerd", Duitsche Joden, evfl zijn vastgehouden. Naar men vennoi men de twee emigranten spoedig de 1 hergeven. Onze Oost Da „Marnix van St. Aldegonde" naar Nederland vertrokken. De pa>sagiers van het gisteren vertrok ken mailschip „Marnix vnn St. Aldegonde" vernamen s morgens, dat bericht was ont vangen dut de route naar Europa via de Kaap tnoest worden genomen. In tusschen bleek de gebruikelijke belang Stelling op Woensdag voor de vertrekken- de mailbootcn ten zeerste verminderd. De Dagordar van den comman dant Zeemacht. D« Commandant der Zeemacht gaf, onder dagteekening 6 Septem ber, den volgenden dagorder uit, die werd voorgelezen op alle uitva rende schepen: „Officieren, onderofficieren en I manschappen. Het is mij een behoefte om in het stadium van voorbereiding, waarin wij thans gekomen zijn, u van hoog tot laag mijn bijzondere tevredenheid te betuigen voor da toewijding en ijver waarmede en da voortvarende wijze waarop gij uw taAk tot heden hebt vervuld. Ik wensch u allen goede vaart. Ik heb vertrouwen in de vloot, en mocht het ergste gebeuren, wel, dan zeggen wij niet Cornelis Tromp: „'t Sal vvacrachtig wel gaen". Elk doe zijn plicht. Leve de Koningin. Leve het va derland!" Velen vragen «iel» nf, of hat voor onzen \rede niet ge- irink i*. indien wij onze afweermiddelen in werking hf-ngen in geval van schen ding van onze neutraliteit. Deze angst komt voort uit een onjuiste opvatting van liet woord ontijdigheid. Want was in 1914 tot 1»1K er nog weinig sprake van, dat in «lil opzicht ook rekening moest wonten gehouden met liet luchtruim boven ons territo rium. dat practlach tot de starren reikt, en kon men dus feitelijk volstaan met het voorkomen en afweren van aanvallen op onze gren zen op den beganen grond, sinds de toepassing van het luclitvvai*en is »4e zaak veel moeilijker cn ingewikkelder ge won Jen. Engelsche Vliegende Vesting" j Wij ztjn verplicht, niet passief te blijven tegenover schendingen van ons grondgebied. Wij voeren derhal ve een actieve neutraliteitspolitiek, en geen der oorlogvoerende pariijen kan ons dit euvel duiden. Integen deel, tij tullen dit stellig begrij|»en en waardoeren, ook al zal het hun. indien tij een overtreding begaan, misschien wel eens een paar vlieg tuigen kosten. Hoe dan de vliegtuigen ar ultt Alle oork*s vliegtuigen zijn thans ge camoufleert! door verschillende kleurvlakken op «le Itoveuzijde te schilderen. Het beschll deren van den onderkant heeft geen tin. omdat elk vliegtuig, van den grond gezien, toch zwart lijkt. In het luchtgevecht, waar bij gewoonlijk »le aanvaller boven den aan gevallene tracht te kornan. tracht men door verschillende kleuren hel vliegtuig van l*> ven gezien, te doen samenvallen niet het OOdtrtllSSttdl hu rein. Vermoedelijk z.«l men echter wel de herkennlngsteekens ongewij zigd laten, omdat men anders zelf In de war zou kunnen komen, nu vele typen vliegtui gen veel op elkaar lijken. 1»* Duitsche vlieg tuigen zijn te herkennen aan een krui* op vleugels en romp. Dit kruis is van denxelf- den vorm als het Iwkende roode kruis, utaar is zwart met danfoniheen een witten rand. De Engelsche vliegtuigen zijn herkenbaar aan drie concentrische cirkels, waarvan de binnenste rood. de tweede wit en de buiten- Me blauw Is Het Fransche herkenningstec- ken is hetzelfde van vorm, maar de kleuren zijn van binnen uit blauw, wit, rood. Bommenwerpers, jagers en ver kenners. De oorlogavliegtuigen zijn le onderscheiden in bommenwerpers, jagers cn verkenners. De namen zeggen reeds het voornaamste om treilt hun taak. Bommenwerpers, ouderver deeld ln zware en lichte, moeten een groote actie radius hebben. Hun taak is het werpen van iKimmen, en tij vechten over het alge- me.-n met. Worden zij sangevallen. dan ge schiedt dit door jager*, die meestal ln for matie vliegen en een kruisvuur afgeven, wanrtegen ze niet zijn opgewa«sen, cn dus is hun aanval meestal van korten duur, cn trekken ze zich terug naar hun punt van uitgang, wanneer ze wonlen aangevallen. De jagers dienen, om bomaanvallen af ta slaan en gaan soms. mits niet over een te langen afstand, inee met de bomnienwerj>er* als es corte. Za zijn bewapend met een aantal mi trailleurs en hebben een aan het fantastische grenzende snelheid. Tenslotte de verkenner», waarvan ook een groot aantal verschillende tvpen be staan en die ook niet vechten, maar voor al het vijandelijke gebied fotografeeren. Da meeat voorkomende typen. Het is wellicht interessant, enkele d«r meest voorkomende tvpen van oorlog»" lieg- tuigen van Engeland en Duitschlsnd te noemen met hun kruissnelheid en den af- -tand. dien ze In verband met de benzine- lading kunnen afleggen. Ouder de nieuw ste Engelsche bommenwerpers behooren tot de zware typen de Whitiey IV. die onge veer 1000 K M. heen cn terug kan afleggen, lil is omstreeks twee maal den aMaqd 'gmdgnBerlijn, en de Hampden met een niisvnelheid van circa ?»iO K.M.: deze .aatste is hef l»e*t verdedigbaar en l* min der snel. IJchte (mm men werper* zijn de Blenheime en de Wellington, bedde met een actieradius van 3000 kin «lus 1200 ktn. heen cn terug. Den allergrootsten afstand kan de Wellaalev afleggen, die trouwen* in het be zit U van het w*ereldafstandsrecord en ge middeld 320 km. per* uur aflegt. Bet lijk licht is de Duitsche bommonw Heinkel III (kruissnelheid lir» km.), der de J imker* Ju 96 X (358 km.) snelle Dornier Do 17 (42ö km.). Van jager* zijn bekend en veel gebruikt «Ie gelsche „Spitfire" cn „Hurricane" Duitsche „Mesaerschmitt" cn „Heinkel Hoe worden lucht-lndringers weerd? De eerste vraag intuwchen. die bij oningewijde rijst, is deze: wat gebeurt indien gemeld wordt, dat een of meer tuigen in «ie richting van mis knul zetten of ziel» zelfs reeds boven Nedcrlan grondgebied bevinden? Deze vraag kan worden beantwoord, daar «le desbetre de militaire instructie* alieoii voor ii zijn bestemd. In hot kort samengevat m«*n echter dit zeggen. Nederland beac over een uitstekenden luchtwachtdienst organisatie, weike er voor te waken dat onze luchtgrenzen ni«»t worden schreden door vreemde vliegtuigen, toe beschikt deze dienst over de mode apparatuur. I)oor weer*- of arniene oms digheden kan het voorkomen, dat ge leerde vliegtuigen Mch re«»»l* zoo dicht de gren* l»evinden, dat het hun gelukt ven Nederlandseh gebied te komen. Onmiddellijk na<l*t dergelijke vliegtuigen zijn ontdekt, wordt langs een speciale telefoonlijn tic gpbiedsstrook. waarheen zij zich dt- rigeeren, geaiartneenl en wel met zo»vianige snelheid, dat binnen den tijd van drie minuten het gelteele j betreffende district is gewaar schuwd. zoodat men afweer- en be schermingsmaatregelen kan nemen. Bovendien wordt langs de Neder- landsche grenzen geregeld door on ze eigen luchtmacht gepatrouil leerd. Men kan in zooverre gerust zijn, dat I vrijwel uitgefloten is dat een vliegtuig ten der oorlogvoerenden zich boven land zal vertoonen met het vooropgojtf. «loei, zich hier van zijn bOBBBMII tl "t>ti ten. Aan den anderen kant echter is gevaar niet denkbeeldig, dat een den vliegtuig door den vijand achteraaglS zijn lading hommen laat vallen, om *o« weg te kunnen komen. Ook kan het ren. dat een vliegtuig door den vijand t» lanlg is getroffen, dat het. kort nadat h«< over de Nederlnndscbe grens i* »e\!ucM neerstort, waarhij de hommen, die hel efjü tueel nog aan hoord heeft, tot ontn!off'OJ| komen. D»vh dan is de kans. dat menarhM worden getroffen, inderdaad gering, naaf men ral moeten toegeven. Wil hebben eveg- wel het volste vertrouwen, dat dergeltrt» incidenten alch niet zullen voordoen. nooit is ons leger zoo doelmatig .-.^rcsié' seerd en zoo krachtig geweest al* thaa* De samenwerking tusschen de verschil!'»- de dien*U»n is tot in de puntjes in orde: leger, luchtmacht en marine \orn. n ééo hecht geheel, waaraan wij onze belani"* met gerustheid kunnen toevertrouwen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 10