Wetsontwerp tot vervoersbeperking
Bommenwerpers over Nederland
Onze uitvoer
naar Engeland
Poolsch-Roemeensch
contact
5
Onder veilige vlag
„Ik heb vertrouwen
in de vloot"
0 Onze luchtafweer is echter paraat
Spoedvergadering
Tweede Kamer
Verplichts registratie van hal ga
haal* varvoersapparaat voorgaatald
„Gebruik varvoarmiddalan" aan da
orde.
I>i» voorzitter der Twmde Kamer
heeft da leden telegrafisch opgeroe
pen voor een vergadering op van
daag, Donderdag, te half twee na
middag. Hij ia voornemen* aan de
Centrale afdeeling voor te atellen
aanstonds in de afdeelkigen te on
derzoeken de wetsontwerpen „ge
bruik vervoermiddelen* cn „Invoer
goederen" welke gisteravond ge
drukt werden rondgedeeld en even
tueel nog in te dienen spoedont-
werpen. Hel U de bodoeling deze
wetsontwerpen vandaag in openbare
behandeling te nemen.
Gebruik vervoermiddelen.
Het wetsontwerp, dat een doelmatig ge
bruik van vervoermlddeli-n in oorlogstijd re
geit, dient om een ongestoord transport van
levensmiddelen en grondstoffen te waartior
gen. Met is immers niet uitgesloten, dat om
standigheden intraden, waniin wegens
brandsiofsi'linarschte het gebruik van liet
ter beschikking staande vervoerapparaat
wordt Inperkt tot bepaald noo«lrakelijke
transjmrUv» met een tot liet uiterste inge
krompen aantal vervoermiddelen, en dat an
dere transporten dan deze moeten worden
tegengegaan.
E*n stelsel, waarbij lot inschrijving
van vervoermiddelen kan worden
overgegaan, moet de besta oplossing
worden geacht Zoodanig stele*!, dat
kan lalden tot een registratie ven
bet geheels vervoerapparaat, laat
zoowel ruimte tot vrije bedrijfauit
oefening voor de houders der ver
voermiddelen, zoolang de toestand
betrekkelijk gunstig la, als voor bat
treffen van al dl# maatregelen, wel
ke buitengewone omstandigheden
kunnen vergen.
Arl. 2 van het ontwerp luidt dan ook:
1. In geval van oorlog, oorlogsgevaar of
•ndorr buitengewone omMamiighodnn ia on
ze minister van waterstaat bevond regelen
te stellen, waarbij iKMider» van daarin) aan
gewezen vervoermidAekm. welke tot vracht
vervoer te huubof te water zijn of kunnen
worden ingericht, dun wel tonder verande
ring voor dat vervoer kunnen worden ge
bruikt, wonlen verplicht, hun vervoermid
delen te doen inschrijven »n daartoe <U»or
onzen minister van Waterstaat bestand* re
gisters. Onder de Iti dit lid bedoelde vanroer
middelen worden male begrepen, die, welke
zijn Ingericht tot het voortbewegen vnn die
vervoermiddelen.
2. Onze minister van waterstaat kan In
het behing van de volkshuishouding regelen
stellen nset betrekking tot liet gebruik van
in liet eerste lid ixvloelde. door hem aange
wezen vervoermiddelen, waaromb-r begre
pen het verbod van, en de verplichtingen
tot, hel gebruik daarvan."
De uitvoering der wet
Hei voornemen bestaat, met de toepassing
van deze wet een utai daartoe geerha-
pen omlerdeel van .Ie Rijksverkeersinspectie
fa belasten, waarin In één verband staande
organen de/.er inspeclia met het pereoneels-
apparaat der bev rachtitigseomimsMc* Ntmcn
werken. Het land ia daartoe verdeeld in een
VERSCHILLENDE CONTINGENTEN
OPGEHEVEN.
De directie van den Landbouw deelt
mede. dat, blijken* telegrafisch be
Hokt van Harer Majestetta gezant
schap te Londan, da contingentaertng
van den Invoer van bacon, melkpro
ducten en aardappelen ln Groot-Brit-
tannll la opgeheven.
aantal districten, die, behouden* enkele
plaatselijke afwijkingen. sAmenvalkn naai
•le togcmvoonlige provinciale indeeltng der
Rijksv erkeersmspeetie.
Aan lus hoofd staal <to» inapecteur-getieraal
van het verkeer.
Invoervergunningen.
De „Invoernnodwet 1930" behelst oar». het
volgende mz-tikel
„I>e mvoer vnn door ons nan te wijzen
goederen of soorten van goederen 1* verbo
den, behoudens indien daartoe vergunning
is verleend door ouz.en minister of door een
door dezen aan te wijzen t^moon of
lichaam."
Vhii den helanghehbcmle kan een bankga
rantie of andere zekerheid wx>nb»n gevor
derd.
I»e twee bovenomschreven wetsontwerpen
zullen ruorgenmbbbig om 2 uur in een
verga» ienng van »le Kers te Kamer be-
itandeld worden.
Ovoc hot houten brugdek van do Lengo Vachtbrug to Weesp. waarvan do boldo
aangebracht ton dienste van hot
vallon waren ingestort, Ie oen noodbrug
vorkeer
Maastunnelbouw en Mobilisatie
Voorlooptg geen verdort eanbe
stading.
Gisterochtend zou In het voormalige raad
huis ic Rotterdam worden aanbesteed het
maken vnn een gedeelte van de tunncltra
verse op den Linker Maasoever, bestaande
uit een onderdoorgang ln den Groene Hilie-
dijk met aansluitende opritten in de Brre
en het Sandellngpteln.
In verband niet dan Internationalen toe
stand i« deze annl»esteding evenwel voor
onbepaaltlcn tijd uitgesteld.
Japan blijft zich op China
concentreeren
Het wil niet in aan Europeesehen
oorlog worden betrokken.
In antwoord op een vraag van een bui
tenlandsrhai journalist betreffende de re-
geenngMcrklaring over de politiek van niet
inmenging in den Kuropeeschen oorlog,
heeft <le woordvoerder van het Japansche
departement van buitenlandschc zaken ver
klaard, dat dit geen noutrallteitsverklaring
is in liet licht van liet internationale recht.
Japan concentreert z.ijn krachten op een re
geling der Chlneeache kwestie, maar wil niet
in den Kuropeeschen oorlog betrokken wor
den. De regeeringspolitirk voor het vestigen
van vrede en rust in liet verre oosten 1* on
gewijzigd. Op een vraag ol het militaire
pact tusschen Duitschland en Sovjet-Unie
niet den vrede en ni-t in h«»t VtlTt OogtttB
bedreigt, reide de woordvoerder, dat de ge-
nichten over zulk een pact niet bevestigd
zijn. Kr worden thans geen diplomatieke
onderhandelingen tusschen Japan en de
Sov jet-Unie inzake de grensgeschillen ge
voerd.
Daitsche journalisten geroyeerd
Door da buitanlandscha journa-
listen vereent ging ta Parijs.
De buitenlandsche jouraal istenvereeni-
ging te Parijs is gisteren in buitengewone
vergadering bijeengekomen en heeft ver
klaard zich diep verbonden te voelen met
Frankrijk en de vrijheid, welke Frankrijk
en zijn bondgenooten verdedigen.
De vartan Iglng vévaaltart da I nan scha re-
geering haar diape sympathie en geeft haar
de verzekering, dat de leden hun werk met
volledige loyaliteit zullen vervullen. Beslo
ten werd alie leden van de vereenigmg, die
Duitsch staatsburger zijn, te royeeren.
JAMMER VAN HET WERK.
Werd reed* eerder besloten de Saptam-
barfeesten. welke in de hoofdstad georgani
seenl waren ter gelegenheid van de spoor*
wegtentoonstelling. in verband met de tijil*
omstandigheden niet te laten doorgaan,
thans beeft het gemeentebestuur ook oi>
dracht gegeven de reeila aangebrachte feest
verliebtinw der grachten, welk in het kader
van de geprojecteerde feesten zou hran-
den, weer af te breken.
OORLOGSMAATREGELEN IN LITHAUEN.
De voorraad steenkool van Uitbanen Is ge
ïnventariseerd en lederen particulieren ver
koop is verboden. Hot aantal autobussen is
met 50 procent verminderd en de invoer van
bultenlandsche bankbiljetten is verboden.
Pool scha officieren en generaals
naar Boekarest. Ook generaal
Weygand zou daar vertoeven.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit
Boekarest, dat daar gistere ut wee vliegtui
gen uit W arschau zijn aangekomen met een
groep officieren van den Poolschen genera
lei» staf., waaronder verscheidene generaais.
Deze officieren zullen eenige dagen in Boe
karest blijven orn besprekingen te voeren.
Het Duitsche Nieuwsbureau bericht ver
der, dat volgens een nog niet bevestigd be
richt de Franschc generaal Weygand, die
reeds einde Maart in Boekércst heeft ver
loefd, wederom te Boekarest is. De Fran-
sche pers heeft verleden week gemeld, dat
generaal Weygand met een bijzondere op
dracht naar Beyrouth en Zuidoost Europa
is vertrokken.
Britsch-Indië onvoorwaardelijk
achter Engeland
Oproep tart liberalen leider.
De Britsch—Indische liberale leider Tejba
haaloer Sap roe, heeft gisteren een oproep tot
Jndlo gericht om onvoorwaardelijk achter
Engeland Ie staan.
Het zou rampspoedig zijn, zoo zegt hij. in
zijn oproep, wanneer wij onze hulp, verbon
den aan voorwaarden, zouden aanbieden.
Iedere gr> schil kwestie, ten aanzien van
Indiè's toekomst, moet wachten tot het ge-
mee i wchoppelijke gevaar voorbij is.
Het eigen belang van Indéé alleen elacht,
dat alles gedaan wordt oin de veiligheid
des lande te verzekeren. Sap roe zegt ten
slotte er van overtuigd te zijn, dat dit al
leen geschieden kan met Engeland* volle
dige samenwerking zonder voorbehoud.
vertrekkende passagiers
aard rustig, doch de gewone,
zijn allen
r-W
tiFÈ
nog itenuBVi
•mde tiaaS
^pa moetgal
te houdt» 1
aanblik, welke een naar Europa
kende mailboot altijd biedt, was
niet merkbaar.
Ter tv peering zou kunnen wmilMI
ezgd, dat het vertrek een „zakelijk*
rakter droeg.
De stilte werd bovendien i
door het feit, dat verschillend
die niet dringend naar Europa i
zochten hun passage* aan te li
Door de route via de Kaap. waarin,
tenlandsche havens wonlen vermede,
de reis slecht* een week langer dure*
Met groote snelheid is de „Marnix
Aldegonde" van de Ncderlandsche k*.
voorzien.
Als verdere maatregel zijn alle
stellen der passagiers ingenomen.
Behoudens tegenbericht zal Sitjj
worden aangeloopen, doch ten aanzi
Colombo is dit onwaarschijnlijk.
2 DUITSCHE JODEN GEINTERNE
Passagiers van de „Bol
Zooal* wij gemeld hebben, werd del
van bet K.L.M. toestel de „Buizerd]
Duitscher Klein te (!alcutta geinten
Thans vernemen wij. dat twee pasal,
van de „Buizerd", Duitsche Joden, evfl
zijn vastgehouden. Naar men vennoi
men de twee emigranten spoedig de 1
hergeven.
Onze Oost
Da „Marnix van St. Aldegonde"
naar Nederland vertrokken.
De pa>sagiers van het gisteren vertrok
ken mailschip „Marnix vnn St. Aldegonde"
vernamen s morgens, dat bericht was ont
vangen dut de route naar Europa via de
Kaap tnoest worden genomen.
In tusschen bleek de gebruikelijke belang
Stelling op Woensdag voor de vertrekken-
de mailbootcn ten zeerste verminderd. De
Dagordar van den comman
dant Zeemacht.
D« Commandant der Zeemacht
gaf, onder dagteekening 6 Septem
ber, den volgenden dagorder uit,
die werd voorgelezen op alle uitva
rende schepen:
„Officieren, onderofficieren en I
manschappen.
Het is mij een behoefte om in
het stadium van voorbereiding,
waarin wij thans gekomen zijn, u
van hoog tot laag mijn bijzondere
tevredenheid te betuigen voor da
toewijding en ijver waarmede en da
voortvarende wijze waarop gij uw
taAk tot heden hebt vervuld.
Ik wensch u allen goede vaart.
Ik heb vertrouwen in de vloot, en
mocht het ergste gebeuren, wel,
dan zeggen wij niet Cornelis
Tromp: „'t Sal vvacrachtig wel
gaen".
Elk doe zijn plicht.
Leve de Koningin. Leve het va
derland!"
Velen vragen «iel» nf, of
hat voor onzen \rede niet ge-
irink i*. indien wij onze
afweermiddelen in werking
hf-ngen in geval van schen
ding van onze neutraliteit.
Deze angst komt voort uit
een onjuiste opvatting van
liet woord ontijdigheid. Want
was in 1914 tot 1»1K er nog
weinig sprake van, dat in «lil
opzicht ook rekening moest
wonten gehouden met liet
luchtruim boven ons territo
rium. dat practlach tot de
starren reikt, en kon men
dus feitelijk volstaan met
het voorkomen en afweren
van aanvallen op onze gren
zen op den beganen grond,
sinds de toepassing van het
luclitvvai*en is »4e zaak veel
moeilijker cn ingewikkelder
ge won Jen.
Engelsche Vliegende Vesting" j
Wij ztjn verplicht, niet passief te
blijven tegenover schendingen van
ons grondgebied. Wij voeren derhal
ve een actieve neutraliteitspolitiek,
en geen der oorlogvoerende pariijen
kan ons dit euvel duiden. Integen
deel, tij tullen dit stellig begrij|»en
en waardoeren, ook al zal het hun.
indien tij een overtreding begaan,
misschien wel eens een paar vlieg
tuigen kosten.
Hoe dan de vliegtuigen ar ultt
Alle oork*s vliegtuigen zijn thans ge
camoufleert! door verschillende kleurvlakken
op «le Itoveuzijde te schilderen. Het beschll
deren van den onderkant heeft geen tin.
omdat elk vliegtuig, van den grond gezien,
toch zwart lijkt. In het luchtgevecht, waar
bij gewoonlijk »le aanvaller boven den aan
gevallene tracht te kornan. tracht men door
verschillende kleuren hel vliegtuig van l*>
ven gezien, te doen samenvallen niet het
OOdtrtllSSttdl hu rein. Vermoedelijk z.«l men
echter wel de herkennlngsteekens ongewij
zigd laten, omdat men anders zelf In de war
zou kunnen komen, nu vele typen vliegtui
gen veel op elkaar lijken. 1»* Duitsche vlieg
tuigen zijn te herkennen aan een krui* op
vleugels en romp. Dit kruis is van denxelf-
den vorm als het Iwkende roode kruis, utaar
is zwart met danfoniheen een witten rand.
De Engelsche vliegtuigen zijn herkenbaar
aan drie concentrische cirkels, waarvan de
binnenste rood. de tweede wit en de buiten-
Me blauw Is Het Fransche herkenningstec-
ken is hetzelfde van vorm, maar de kleuren
zijn van binnen uit blauw, wit, rood.
Bommenwerpers, jagers en ver
kenners.
De oorlogavliegtuigen zijn le onderscheiden
in bommenwerpers, jagers cn verkenners. De
namen zeggen reeds het voornaamste om
treilt hun taak. Bommenwerpers, ouderver
deeld ln zware en lichte, moeten een groote
actie radius hebben. Hun taak is het werpen
van iKimmen, en tij vechten over het alge-
me.-n met. Worden zij sangevallen. dan ge
schiedt dit door jager*, die meestal ln for
matie vliegen en een kruisvuur afgeven,
wanrtegen ze niet zijn opgewa«sen, cn dus
is hun aanval meestal van korten duur, cn
trekken ze zich terug naar hun punt van
uitgang, wanneer ze wonlen aangevallen. De
jagers dienen, om bomaanvallen af ta slaan
en gaan soms. mits niet over een te langen
afstand, inee met de bomnienwerj>er* als es
corte. Za zijn bewapend met een aantal mi
trailleurs en hebben een aan het fantastische
grenzende snelheid.
Tenslotte de verkenner», waarvan ook
een groot aantal verschillende tvpen be
staan en die ook niet vechten, maar voor
al het vijandelijke gebied fotografeeren.
Da meeat voorkomende typen.
Het is wellicht interessant, enkele d«r
meest voorkomende tvpen van oorlog»" lieg-
tuigen van Engeland en Duitschlsnd te
noemen met hun kruissnelheid en den af-
-tand. dien ze In verband met de benzine-
lading kunnen afleggen. Ouder de nieuw
ste Engelsche bommenwerpers behooren tot
de zware typen de Whitiey IV. die onge
veer 1000 K M. heen cn terug kan afleggen,
lil is omstreeks twee maal den aMaqd
'gmdgnBerlijn, en de Hampden met een
niisvnelheid van circa ?»iO K.M.: deze
.aatste is hef l»e*t verdedigbaar en l* min
der snel. IJchte (mm men werper* zijn de
Blenheime en de Wellington, bedde met een
actieradius van 3000 kin «lus 1200 ktn. heen
cn terug. Den allergrootsten afstand kan de
Wellaalev afleggen, die trouwen* in het be
zit U van het w*ereldafstandsrecord en ge
middeld 320 km. per* uur aflegt. Bet
lijk licht is de Duitsche bommonw
Heinkel III (kruissnelheid lir» km.),
der de J imker* Ju 96 X (358 km.)
snelle Dornier Do 17 (42ö km.). Van
jager* zijn bekend en veel gebruikt «Ie
gelsche „Spitfire" cn „Hurricane"
Duitsche „Mesaerschmitt" cn „Heinkel
Hoe worden lucht-lndringers
weerd?
De eerste vraag intuwchen. die bij
oningewijde rijst, is deze: wat gebeurt
indien gemeld wordt, dat een of meer
tuigen in «ie richting van mis knul
zetten of ziel» zelfs reeds boven Nedcrlan
grondgebied bevinden? Deze vraag kan
worden beantwoord, daar «le desbetre
de militaire instructie* alieoii voor ii
zijn bestemd. In hot kort samengevat
m«*n echter dit zeggen. Nederland beac
over een uitstekenden luchtwachtdienst
organisatie, weike er voor te waken
dat onze luchtgrenzen ni«»t worden
schreden door vreemde vliegtuigen,
toe beschikt deze dienst over de mode
apparatuur. I)oor weer*- of arniene oms
digheden kan het voorkomen, dat ge
leerde vliegtuigen Mch re«»»l* zoo dicht
de gren* l»evinden, dat het hun gelukt
ven Nederlandseh gebied te komen.
Onmiddellijk na<l*t dergelijke
vliegtuigen zijn ontdekt, wordt
langs een speciale telefoonlijn tic
gpbiedsstrook. waarheen zij zich dt-
rigeeren, geaiartneenl en wel met
zo»vianige snelheid, dat binnen den
tijd van drie minuten het gelteele j
betreffende district is gewaar
schuwd. zoodat men afweer- en be
schermingsmaatregelen kan nemen.
Bovendien wordt langs de Neder-
landsche grenzen geregeld door on
ze eigen luchtmacht gepatrouil
leerd.
Men kan in zooverre gerust zijn, dat I
vrijwel uitgefloten is dat een vliegtuig
ten der oorlogvoerenden zich boven
land zal vertoonen met het vooropgojtf.
«loei, zich hier van zijn bOBBBMII tl "t>ti
ten. Aan den anderen kant echter is
gevaar niet denkbeeldig, dat een den
vliegtuig door den vijand achteraaglS
zijn lading hommen laat vallen, om *o«
weg te kunnen komen. Ook kan het
ren. dat een vliegtuig door den vijand t»
lanlg is getroffen, dat het. kort nadat h«<
over de Nederlnndscbe grens i* »e\!ucM
neerstort, waarhij de hommen, die hel efjü
tueel nog aan hoord heeft, tot ontn!off'OJ|
komen. D»vh dan is de kans. dat menarhM
worden getroffen, inderdaad gering, naaf
men ral moeten toegeven. Wil hebben eveg-
wel het volste vertrouwen, dat dergeltrt»
incidenten alch niet zullen voordoen.
nooit is ons leger zoo doelmatig .-.^rcsié'
seerd en zoo krachtig geweest al* thaa*
De samenwerking tusschen de verschil!'»-
de dien*U»n is tot in de puntjes in orde:
leger, luchtmacht en marine \orn. n ééo
hecht geheel, waaraan wij onze belani"*
met gerustheid kunnen toevertrouwen.