Wetsontwerp tot vervoersbeperking T Bommenwerpers over Nederland Onze uitvoer naar Engeland Poolsch-Roemeeosch contact Onder veilige vlag „Ik heb vertrouwen in de vloot" a Onze luchtafweer is echter paraat Spoedvergadering Tweede Kamer Verplichte raglstratle van hal ga haala varvoersapparaat voorgestald „Gabruik varvoarmlddalen" aan da orde. De voorzitter dar Twwde Kamer heeft da leden telegrafisch opgeroe- pen voor een vergadering op van daag. Donderdag, te half twee na middag. Hij ia voornemens aan de centrale afdeelina voor te ateilen aanstonds in de aftitelingen te on derzoeken de wetaontwerpen „ge bruik verroermiddelen" cn „invoer goederen" welke gisteravond ge drukt werden rondgedeeld en even tueel nog in te dienen spoedont- werpe». Het ia de bedoeling deze wetaontwerpen vandaag in openbare behandeling te nemen. Gebruik vervoermiddelen. Het wetsontwerp, dut een doelmatig ge bmik van vervoermiddelen in oorlogstijd re gelt, dient om een ongestoord transport van levenemiddelen en grondstoffen te waarlmr- gen. Het ia immers niet uitgefloten, dat om standigheden totreden, waarin wegen* brand*tof«rtiaarsclite het gebruik van bet ter beschikking ataande vcrvocinppnraat wordt beperkt tot Iwpaald noodzakelijke tranaimrien met een tot Iwt uiterate Inge- kromjK'n aantal vervoermiddelen, en dat an- dete transporten dan deze moeten worden tegengegaan. Een stelsel, waarbij tot Inachrljving van varvoermlddelen kan worden overgegaan, moet de boete oploaaing worden geacht. Zoodanig etelaal, dat kan lalden tot oen registratie van bet gebeele vervoerapparaat, laat zoowel ruimte tot vrije bedrijfsuit oefening voor da houders dar ver voermiddelen, zoolang de toestand betrekkelijk gunstig is, als voor het treffen van al dia maatragalen, wel ke buitengewone omstandigheden kannen vergen. Art. 2 van het ontwerp luidt dan ook: 1. In geval van oorlog, oorlogsgevaar of Andere buitengewone omstandigheden ia on* ze minister van waterstaat bevoogd regelen tc stellen, vvaarhjj houders van daarlni aan- gewezen vervóermUMBkn, wclko tol vracht- vervoer 1e land of te water zijn of kunnen worden ingericht, dan wel zonder verande ring voor dat vervoer kunnen worden ge- hniikt, worden verplicht, hun vervoermid- delen te doen inschrijven in «kiarloe door onzen minister van Waterstaat bestemde re gister*. Onder «Ie in dit lid bedoelde vervoer middelen worden mede begrepen, die. welke zijn ingericht tot het voortbewegen van die vervoermiddelen. 2. Onze minister van waterstaat kan in het 1 >e]iing \*n de volkshiiislioiulmg regelen stellen met betrekking tot het gebruik van in liet eerste lid bedoelde, door hem aange wezen vervoermiddelen, waaronder Itegre- pen hot vtrttod van, en de verplichtingen tot, het gebruik daarvan." Da uitvoering der wet Het voornemen bestaat, met «Ie toepassing van «leze wet een speciaal daartoe gescha pen «HMlerdee! van de Rijk*verkeei>in*i>e te beiasten, waarin in édn verhand staande Organen «le/or inspectie met l»et pemnaala- apparaat der i>ev raciitingscotiimlssim samen werken. Het land is daartoe verdeeld in een VERSCHILLENDE CONTINGENTEN OPOEHEVEN. Da diraetia van dan Landbouw daalt mada, dat, bltjkans talagrattach ba riekt van Harar Majastatla gezant schap ta Londen, da couttngautaartag van dan lnvoar van bacon, malkpro ducten en aardappelen In Groot-Brit tannll ta opgabavan. Maastunnelbouw en Mobilisatie Voorloopif gaan verdere aanbe steding. Gisterochtend zou In het voormalige raad hui» te Rotterdam worden aanbesteed het maken van een gedeelte van de tunneltra verse op den Linker Maasoever. bestaande utt een onderdoorgang tn den Groene Hllle- dijk met aan«lultcn<te opritten In de Brre en het Sandellngplein. In verhand met «len Internationalen toe stand is deze aanbesteding evenwel voor onbcpaalden tijd uitgesteld. JAMMER VAN HET WEIUL Werd reed» eenier besloten de Septem berfeesten. welke in de hoofdstad georganl Men! waren «er gelegenheid van de spoor wegtentoonstelling. in verband met de tijd» omstandigheden niet te laten doorgnan. thans heeft hel gemeentebestuur ook op dracht gegeven «te reed* aangebrachte feest verlichting «ier grachten, welk in het kaïler van de geprojeclernls feesten zou bran den, weer af ta breken. Aantal districtan. die. beiioudero- enkele plaatselijke afwijkingen, samenvallen nat «ie tegenwoordige provinciale indeeling der Rijksverkeersinspectie. Aan he hoofd staat dn inspecteur-generaal van het verkeer. Invoervergunningen. De „Invoernoodwet 1930" behelst osiu het volgende artikel: ..l>e invoer van door ons aan te wijzen goederen of soorten van goederen is verin»- den, hehoudena indien daartoe vergunning i« verleend door onzen tiatoister of door aeu «l«K»r dezen aan te wijzen persoon of lichaam." Van den !>e!AnRhchbendc kan een bankga rantie of andere zekerheid worden gevor- derd. De twee bovenomschreven wetsontwerpen zullen morgenmbkfctg om 2 uur in «en spoed»ergs*lering van de Eerste Kamer be handeld worden. Japan blijft zich op China concentreeren Het wil niet in een Europeeeohen oorlog worden betrokken. In antwoord op aen vraag van een bui- tenlandsehen journalist l>etreff.-nde de re- geeringsverklaring over de politiek van niet inmenging in den Kuropeeeclien oorlog, heeft de woontv oenier van het Japanscht- departement van buitenlandschc zaken ver klaard. dat dit geen neutTaliteitsverklaring is in het licht van hei internationale recht. Japan concentreert zijn krachten op een re geling «l«-r Chii^eesche kwestie, maar wil niet in «len Kuropeeeclien oorlog tietrokken wor den. De regeeringspolitiek v«vor het vestigen van vrede en nist in het verre oosten Is on gewijzigd. Op ren vraag ol liet militaire pact tusschen Duitachland en Sovjet-Unie niet «len vrede cn nist in het Verre Oosten bedreigt, zeide «ie woordvoerder, dat <lc ge ruchten over zulk een pact niet bevestigd zijn. Kr worden thans geen diplomatieke onderhandelingen tusschen Japan en de Sovjet-Unie inzake de grensgeschillen ge voerd. OORLOGSMAATREGELEN IN UTHAUEN. De voorraail steenkool van XJthauen is ge ïnventariseerd en lederen particulieren ver koop is verboden. Het aantal autobussen is met 50 procent verminderd en «1e invoer van huitenlandsclic bankbiljetten is verlaslen. Over het houten brugdek van de Lenge Vechtbrug te Weetp, waarvan de beide vellen waren ingestort, is een noodbrug aangebracht ten dienste van het verkeer Duitsche journalisten geroyeerd Door de buitenlandsche Journa- liatanvareeniging te Parijs. De liuitcnlandschc journalistenveroeni- ging te Parijs ia gisteren in buitengewone vergadering bijeengekomen pn heeft ver klaard zich diep verbonden te voelen met Frankrijk en de vrijheid, welke Frankrijk en zijn bondgenooten verdedigen, De vereeniging verzekert de Fransche re geering haar diepe sympathie en geeft haar de verzekering, «lat «Ie MdfB hun werk niet volledige loyaliteit zullen vervullen. Hos lo ten werd alie leden van de vereeniging, die Duitsch staatsburger zijn, te royecren. Poolsche officieren en generaals naar Boekaraat. Ook genaraal Weygand zou daar vertoeven. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit Boekarest, dat daar gistere mvvee vliegtui gen uit W arschau zijn nniigekomeu met een groep officieren van den I'oolschen genera- len staf., waaronder verscheidene generaals. Deze officieren zullen eniige dagen in Boe karest blijven om bespreking* n te voeren. Het Duitsche Nieuwsbureau bericht ver- d«Ta «lat VQigiltg ooi nog niet bevestigd lie- richt de Fransche generaal Weygand, die ree«J* einde Maart in Boekarest heeft ver toefd, wederom te Boekarest is. I)e Fran sche pers heeft verleden week gemeld, dat generaal Weygand met een bijzondere op- dracht naar Bcyrouth en Zuidoost Europa is vertrokken. Britsch-Indië onvoorwaardelijk achter Engeland Oproep van liberalen leider. De Britsch—-Indische lilierale leider Tejba luuioer Sap roe, hoeft gisteren een oproep tot Indil1 gericht om onvoorwaardelijk achter Engeland tc staan. Het zou rampspoedig zijn, zoo zegt hij. in zijn oproep, wanneer wij onze hulp. verbon don aan voorwaarden, zouden aanbieden. Iedere geschil kwestie, ten aanzien van Indie's toekomst, moet wachten tot het ge meenschappelijke gevaar voorbij is. Het eigen belang van Incisie alleen eiseht. dat alles gedaan wordt om de veiligheid des lan«ls Ie verzekeren. Sap roe zegt ten slotte er van overtuigd te zijn. «bit dit al leen geschieden kan met Engeland» volle dige samenwerking zonder voorbehoud. Onze Oost De „Marnix van St. Aldegonde" naar Nederland vertrokken. Dc passagiers van het gisteren vertrok ken mailschip „Marnix van St. Aldegonde'" vernamen 's morgens, dat bericht was ont vangen dat de route naar Europa viu dc Kaap moest worden genomen. Intusschcn bleek «Ie gebruikelijke belang stelling op Woensdag voor de vertrekken de inailhootcn ten zeerste verminderd. Dc vertrekkende passagiers zijn allen t aard rustig, doch'de gewone VfJ aanblik, welke een naar Europa kende mailboot altijd biedt, was niet merkbaar. Ter typeering zou kunnen word» ezgd, dat liet vertrek een „zakelijk* rakter droeg. De stilte werd bovendien nog »caï«ij door het feit, dat verschillende iiajy die niet dringend naar Europa moet*! zochten hun passage* aan te boude*f Door de route via de Kaap. waart^' tenlandscho havens worden vorm «bi" de reis slechts «*»n week langer «iur**" Met grootc snelheid is de ..Marnix v% Aldegonde" van de Nedorlandsclie kk voorzien. Al* verdere maatregel zijn alle f* stellen der passagiers ingenomen, j Behouden* tegenbericht zal Sii^ worden aangeloopen. doch ten annztn Colombo is dit onwaarschijnlijk. 2 DUITSCHE JODEN GEINTERNEK Passagiers van de „Bu! i Zooals wij gemeld liehhen, werd de van het K.I..M. toestel de „Buizerd Duitscher Klein te Calcutta geinter Thans vernemen wij. «lat twee past van de „Buizerd". Duitsche Joden, evgK zijn vastgehouden. Naar men verinoe^H men de twee emigranten spoedig dc vn hergeven. Dagorder van den comman dant Zeemacht. De Commandant der Zeemacht gaf, onder dagteekening fl Septem ber, den volgenden dagorder uit, die werd voorgelezen op alle uitva rende schepen: „Officieren, onderofficieren cn manschappen. Het is mij een behoefte om in het stadium van voorbereiding, waarin wij thans gekomen zijn, u van hoog tot laag mijn bijzondere tevredenheid te betuigen voor tle toewijding en ijver waarmede en de voortvarende wijze waarop gij uw taak tot heden hebt vervuld. Ik vvensch u allen goede vaart Ik heb vertrouwen in de vloot, en mocht het ergste gebeuren, wel, dan zeggen wij met Cornelis Tromp: Sai waarachtig we! gnen". Elk doe zijn plicht. Leve de Koningin. Leve het va derland!" Velen vragen zich «f. of liet voor onzen vrode niet ge vaarlijk i*. indien wij onze afweermiddelen in werking brengen in geval van schen ding van onze neutraliteit. Deze angst komt voort uit een onjuiste opvatting van luw woord onzijdigheid. Want was in 19U tot 1918 er nog weinig sprake van. «lat in «lit opzicht ook rekening moest worden geltouden met liet luchtruim boven ons territo rium, dot practlsch tot «Ie sterren reikt, en kon men «bi* feitelijk volstaan met het voorkomen en afweren van aanvallen np onze gren zen op «ten beganen grond, simt» de toepassing van het luchtwaiaui Is «te zaak veel moeilijker en fogewiktokier geworden. Engelsche Vliegende Vesting Wij zijn verplicht, niet passief te blijven tegenover schendingen van ons grondgebied. Wij voeren derhal ve een actieve neutraliteitspolitiek, en geen der oorlogvoerende partijen kan ons dit euvel duiden. Integen deel. zij zullen dit stellig begrijpen en wsardeeren. ook al zal het hun, indien zij een overtreding begaan, misschien wel eens een paar vlieg tuigen kosten. Hoe zien de vliegtuigen ar uit? Alle oorlogsvliegtuigen zijn thans ge canioufleerd door verschlIlende kJaurv lakken op «ie bovenzijde te schilderen. Het beachii deren van den onderkant heeft geen zin. omdat elk vliegtuig, van den grond gezien, toch zwart lijkt. In het lurhtgevecht. waar hij gewoonlijk «Ie aanvaller boven «len aan gevallene tracht te komen, tracht men «loor verschillende kleuren het vliegtuig van ito- ven gezien, te doen samenvallen met het ondetliggemle terrein. Varpioedeiijk zal men echter wel «Ir herkennlngsteeken» ongewij zigd laten, omdat men anders zelf in de war zou kunnen komen, nu vele typen vliegtui gen veel op clkaur lijken. De Duitsche vlieg tuigen zijn te herkennen aan een krui* op vleugels en loinp. Dit kruis is van «ienzelf- «len vorm als het bekende roo«le kruis, maar is zwart met daaromheen een witten rand. De Engelsche vliegtuigen zijn herkenbaar aan drie concentrische cirkels, waarvan «lo hiumuiste rood, «l<- tweede wit en de buiten ste blauw is. Het Fransche herkennlngstee ken is hetzelfde van vorm, maar «Ie kleuren zijn van binnen uit blauw-, wit, rood. Bommenwerpers, jagers en ver kenners. De oorlog*v liegtuigen zijn te onderscheiden in bommenwerper», jagers en verkenners. De uauicu zeggen reed* het voornaamste om trent hun taak. Bommenwerpers, onder ver ilrcl.l in zware en lichte, moeten een groote actie radius hebben. Hun taak is het werpen van hommen, en zij vechten over het alge meen niet. Worden zij aangevallen, dan ge- scliiedt «lit «loor jager*, die meestal in for matie vliegen en een kruisvuur afgeven, waartegen ze niet zijn opgewassen, en dus is hun aanval meestal van korten duur, en trekken ze zicli lenig naar hun punt van uitgang, wanneer te worden aangevallen. l)e jager» dienen, om bomaanvallen af te slaan cn gaan soms, mits niet over een te langen afstand, mee met de bommenwerpers als es- corie. Ze zijn l»ewa|iend met een aantal mi trailleur» «*ii hebben een aan het fantastische greiiz«>n«le snelheid. Tenslotte de verkenner», waarvan ook een groot aantal verschillende typen be staan en die <*«k niet vechten, maar voor al het vijandelijke gebied fotografeeren. De meest voorkomende typen. Het is wellicht interessant, enkele der meest \oorkom--n«le typen van oorlog*»lieg- tuigen van Engeland en Duitachland te noemen met hun kruissnelheid e_n den af stand, «licn ze in verband met «1c benzine- lading kunnen afleggen. Onder de nieuw ste Engelsche bommenwerpers behooren lot de zware typen de Whitley IV, die onge veer IflOu K M heen en terug kan afleggen. •Ut is omstreeks twee maal «ten afstand '.ondenBerlijn, en de Hampden met een niis*nelheid van circa 2*10 K.M.: deze •aatste is het best verdedigbaar en 1* min der snel. Lichte bommenwerper* zijn de Blenheime en de Wellinglon, bri«ie met een actieradius van 3000 km., «lus J.YiO kin. heen en terug. Den allergroot*t«-n afstaml kan «ie Welloalev afleggen, «ho trouwens in liet be dt ia van het wereldafstamisreeord en go- middeld 320 km. per uur aflegt. Boti lijk licht is de Duitsche bom mem Heinkel II! (kruissnelheid 415 km.), m der de Junker» Ju IK» X (358 km.) ctt'1 snelle Dornler Do 17 (425 km.). Van l jagers zijn hekend en veel gebruikt «ie II gelsche „Spitfire" en „Hurricane" Duitsche „Meseerschmitl" en „HeinkeP. 1 Hoe worden lucht-lndringert t woerd? I)e eer*te vraag in tusschen, die bij oningewijd»' rijst, is «kv.e: wat gebeurt indien gemeld wordt, dat een of meer vil tuigen in de richting van «ma land kor zetten of zich zelf» reetls boven Xedcrlandl grondgebied bevinden? Deze vraag kan worden beantwoord, «laar «te «lesbetrelU de militaire instructie» alleen voor Inaid zijn bestemd. In het kort samengevat tnen echter dit zeggen. Nederland boscb over een uitstekenden luchtwachtdienst, organisatie, welke er voor te waken he dat onze luctktgrenzcn niet worden oi schreden «loor teemde vliegtuigen. Da t.** bMChlkt «Jeze dienst over de modlB ni>jMiratuur. Door weers- of nn«lenc omst «iigtieden kan het voorkomen, dat g«-utt l«H»nle vliegtuigen zich ree«l» zoo «licht «le grens bevinden, «lat het hun gelukt ven Nederlandsch gebied te komen. Onmiddellijk nadat «letgelijke vliegtuigen zijn ontdekt, wordt lang* een speciale telefoonlijn «Ie gebie<lsstrook. waarheen zij zich «li- j rigeeren. gealann«H«nl en wel met j zoolanige snelheid, dat binnen den tijd van drie minuten hot gelieele I betreffemle district i* gewoai* I schuwd, zoo«iat inen afweer- en be-1 *«'hermingsmaatregelcn kan nemen. 1 Bovendien wordt lang» de Neder-1 landsrhe grenzen geregeld door on- f ze eigen luchtmacht gepatrouil-l leerd. Men kan In zooverre gerust zijn, dat t vrijwel uitgesloten is dat een vliegtuig f «en der oorlogvoerenden zich boven land zal vertoonen met het vooropgei «loei, zich hier van zijn bommen te «»ni ten. Aan den anderen kant echter ia gevaar niet denkbeeldig, dat een derj vliegtuig door den vijand achterna^ zijn lading bommen laat vallen, om weg te kunnen komen. Ook kan het ren. dat een vliegtuig door den vijand Bj «lanlg I* getroffen, «int hel. kort nadat over de Nederlandsche grens is gerlodt neerstort, waarbij de iiomrnen, die het e»«* ineel nog san boord heeft, tot ontolofft* kornen. Doch dan I* de kan*. «Int mei worden getroffen, inderdaad gering, men zal moeten toegeven. Wil hehU-n I »e! het vo!«te vertrouwen, dal den incidenten zich niet zullen voordoen, 1 n«vo|t U on* leger zoo doelmatig seerd en zoo krachtig geweest al* tha» De samenwerking tusschen «Ie verschild «Ie dien«tcn is tot in «le puntje* fn ofdK leger, luchtmacht en niArine vormen hecht geheel, waaraan wij onze belang'* mat gerustheid kunnen toevertrouwen. IK, «eB e*« ergeURt (•n.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 6