Wetsontwerp tot vervoersbeperking
T
Bommenwerpers over Nederland
Onze uitvoer
naar Engeland
Poolsch-Roemeeosch
contact
Onder veilige vlag
„Ik heb vertrouwen
in de vloot"
a Onze luchtafweer is echter paraat
Spoedvergadering
Tweede Kamer
Verplichte raglstratle van hal ga
haala varvoersapparaat voorgestald
„Gabruik varvoarmlddalen" aan da
orde.
De voorzitter dar Twwde Kamer
heeft da leden telegrafisch opgeroe-
pen voor een vergadering op van
daag. Donderdag, te half twee na
middag. Hij ia voornemens aan de
centrale afdeelina voor te ateilen
aanstonds in de aftitelingen te on
derzoeken de wetaontwerpen „ge
bruik verroermiddelen" cn „invoer
goederen" welke gisteravond ge
drukt werden rondgedeeld en even
tueel nog in te dienen spoedont-
werpe». Het ia de bedoeling deze
wetaontwerpen vandaag in openbare
behandeling te nemen.
Gebruik vervoermiddelen.
Het wetsontwerp, dut een doelmatig ge
bmik van vervoermiddelen in oorlogstijd re
gelt, dient om een ongestoord transport van
levenemiddelen en grondstoffen te waarlmr-
gen. Het ia immers niet uitgefloten, dat om
standigheden totreden, waarin wegen*
brand*tof«rtiaarsclite het gebruik van bet
ter beschikking ataande vcrvocinppnraat
wordt beperkt tot Iwpaald noodzakelijke
tranaimrien met een tot Iwt uiterate Inge-
kromjK'n aantal vervoermiddelen, en dat an-
dete transporten dan deze moeten worden
tegengegaan.
Een stelsel, waarbij tot Inachrljving
van varvoermlddelen kan worden
overgegaan, moet de boete oploaaing
worden geacht. Zoodanig etelaal, dat
kan lalden tot oen registratie van
bet gebeele vervoerapparaat, laat
zoowel ruimte tot vrije bedrijfsuit
oefening voor da houders dar ver
voermiddelen, zoolang de toestand
betrekkelijk gunstig is, als voor het
treffen van al dia maatragalen, wel
ke buitengewone omstandigheden
kannen vergen.
Art. 2 van het ontwerp luidt dan ook:
1. In geval van oorlog, oorlogsgevaar of
Andere buitengewone omstandigheden ia on*
ze minister van waterstaat bevoogd regelen
tc stellen, vvaarhjj houders van daarlni aan-
gewezen vervóermUMBkn, wclko tol vracht-
vervoer 1e land of te water zijn of kunnen
worden ingericht, dan wel zonder verande
ring voor dat vervoer kunnen worden ge-
hniikt, worden verplicht, hun vervoermid-
delen te doen inschrijven in «kiarloe door
onzen minister van Waterstaat bestemde re
gister*. Onder «Ie in dit lid bedoelde vervoer
middelen worden mede begrepen, die. welke
zijn ingericht tot het voortbewegen van die
vervoermiddelen.
2. Onze minister van waterstaat kan in
het 1 >e]iing \*n de volkshiiislioiulmg regelen
stellen met betrekking tot het gebruik van
in liet eerste lid bedoelde, door hem aange
wezen vervoermiddelen, waaronder Itegre-
pen hot vtrttod van, en de verplichtingen
tot, het gebruik daarvan."
Da uitvoering der wet
Het voornemen bestaat, met «Ie toepassing
van «leze wet een speciaal daartoe gescha
pen «HMlerdee! van de Rijk*verkeei>in*i>e
te beiasten, waarin in édn verhand staande
Organen «le/or inspectie met l»et pemnaala-
apparaat der i>ev raciitingscotiimlssim samen
werken. Het land is daartoe verdeeld in een
VERSCHILLENDE CONTINGENTEN
OPOEHEVEN.
Da diraetia van dan Landbouw daalt
mada, dat, bltjkans talagrattach ba
riekt van Harar Majastatla gezant
schap ta Londen, da couttngautaartag
van dan lnvoar van bacon, malkpro
ducten en aardappelen In Groot-Brit
tannll ta opgabavan.
Maastunnelbouw en Mobilisatie
Voorloopif gaan verdere aanbe
steding.
Gisterochtend zou In het voormalige raad
hui» te Rotterdam worden aanbesteed het
maken van een gedeelte van de tunneltra
verse op den Linker Maasoever. bestaande
utt een onderdoorgang tn den Groene Hllle-
dijk met aan«lultcn<te opritten In de Brre
en het Sandellngplein.
In verhand met «len Internationalen toe
stand is deze aanbesteding evenwel voor
onbcpaalden tijd uitgesteld.
JAMMER VAN HET WEIUL
Werd reed» eenier besloten de Septem
berfeesten. welke in de hoofdstad georganl
Men! waren «er gelegenheid van de spoor
wegtentoonstelling. in verband met de tijd»
omstandigheden niet te laten doorgnan.
thans heeft hel gemeentebestuur ook op
dracht gegeven «te reed* aangebrachte feest
verlichting «ier grachten, welk in het kaïler
van de geprojeclernls feesten zou bran
den, weer af ta breken.
Aantal districtan. die. beiioudero- enkele
plaatselijke afwijkingen, samenvallen nat
«ie tegenwoordige provinciale indeeling der
Rijksverkeersinspectie.
Aan he hoofd staat dn inspecteur-generaal
van het verkeer.
Invoervergunningen.
De „Invoernoodwet 1930" behelst osiu het
volgende artikel:
..l>e invoer van door ons aan te wijzen
goederen of soorten van goederen is verin»-
den, hehoudena indien daartoe vergunning
i« verleend door onzen tiatoister of door aeu
«l«K»r dezen aan te wijzen persoon of
lichaam."
Van den !>e!AnRhchbendc kan een bankga
rantie of andere zekerheid worden gevor-
derd.
De twee bovenomschreven wetsontwerpen
zullen morgenmbkfctg om 2 uur in «en
spoed»ergs*lering van de Eerste Kamer be
handeld worden.
Japan blijft zich op China
concentreeren
Het wil niet in een Europeeeohen
oorlog worden betrokken.
In antwoord op aen vraag van een bui-
tenlandsehen journalist l>etreff.-nde de re-
geeringsverklaring over de politiek van niet
inmenging in den Kuropeeeclien oorlog,
heeft de woontv oenier van het Japanscht-
departement van buitenlandschc zaken ver
klaard. dat dit geen neutTaliteitsverklaring
is in het licht van hei internationale recht.
Japan concentreert zijn krachten op een re
geling «l«-r Chii^eesche kwestie, maar wil niet
in «len Kuropeeeclien oorlog tietrokken wor
den. De regeeringspolitiek v«vor het vestigen
van vrede en nist in het verre oosten Is on
gewijzigd. Op ren vraag ol liet militaire
pact tusschen Duitachland en Sovjet-Unie
niet «len vrede cn nist in het Verre Oosten
bedreigt, zeide «ie woordvoerder, dat <lc ge
ruchten over zulk een pact niet bevestigd
zijn. Kr worden thans geen diplomatieke
onderhandelingen tusschen Japan en de
Sovjet-Unie inzake de grensgeschillen ge
voerd.
OORLOGSMAATREGELEN IN UTHAUEN.
De voorraail steenkool van XJthauen is ge
ïnventariseerd en lederen particulieren ver
koop is verboden. Het aantal autobussen is
met 50 procent verminderd en «1e invoer van
huitenlandsclic bankbiljetten is verlaslen.
Over het houten brugdek van de Lenge Vechtbrug te Weetp, waarvan de beide
vellen waren ingestort, is een noodbrug aangebracht ten dienste van het
verkeer
Duitsche journalisten geroyeerd
Door de buitenlandsche Journa-
liatanvareeniging te Parijs.
De liuitcnlandschc journalistenveroeni-
ging te Parijs ia gisteren in buitengewone
vergadering bijeengekomen pn heeft ver
klaard zich diep verbonden te voelen met
Frankrijk en de vrijheid, welke Frankrijk
en zijn bondgenooten verdedigen,
De vereeniging verzekert de Fransche re
geering haar diepe sympathie en geeft haar
de verzekering, «lat «Ie MdfB hun werk niet
volledige loyaliteit zullen vervullen. Hos lo
ten werd alie leden van de vereeniging, die
Duitsch staatsburger zijn, te royecren.
Poolsche officieren en generaals
naar Boekaraat. Ook genaraal
Weygand zou daar vertoeven.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit
Boekarest, dat daar gistere mvvee vliegtui
gen uit W arschau zijn nniigekomeu met een
groep officieren van den I'oolschen genera-
len staf., waaronder verscheidene generaals.
Deze officieren zullen eniige dagen in Boe
karest blijven om bespreking* n te voeren.
Het Duitsche Nieuwsbureau bericht ver-
d«Ta «lat VQigiltg ooi nog niet bevestigd lie-
richt de Fransche generaal Weygand, die
ree«J* einde Maart in Boekarest heeft ver
toefd, wederom te Boekarest is. I)e Fran
sche pers heeft verleden week gemeld, dat
generaal Weygand met een bijzondere op-
dracht naar Bcyrouth en Zuidoost Europa
is vertrokken.
Britsch-Indië onvoorwaardelijk
achter Engeland
Oproep van liberalen leider.
De Britsch—-Indische lilierale leider Tejba
luuioer Sap roe, hoeft gisteren een oproep tot
Indil1 gericht om onvoorwaardelijk achter
Engeland tc staan.
Het zou rampspoedig zijn, zoo zegt hij. in
zijn oproep, wanneer wij onze hulp. verbon
don aan voorwaarden, zouden aanbieden.
Iedere geschil kwestie, ten aanzien van
Indie's toekomst, moet wachten tot het ge
meenschappelijke gevaar voorbij is.
Het eigen belang van Incisie alleen eiseht.
dat alles gedaan wordt om de veiligheid
des lan«ls Ie verzekeren. Sap roe zegt ten
slotte er van overtuigd te zijn. «bit dit al
leen geschieden kan met Engeland» volle
dige samenwerking zonder voorbehoud.
Onze Oost
De „Marnix van St. Aldegonde"
naar Nederland vertrokken.
Dc passagiers van het gisteren vertrok
ken mailschip „Marnix van St. Aldegonde'"
vernamen 's morgens, dat bericht was ont
vangen dat de route naar Europa viu dc
Kaap moest worden genomen.
Intusschcn bleek «Ie gebruikelijke belang
stelling op Woensdag voor de vertrekken
de inailhootcn ten zeerste verminderd. Dc
vertrekkende passagiers zijn allen t
aard rustig, doch'de gewone VfJ
aanblik, welke een naar Europa
kende mailboot altijd biedt, was
niet merkbaar.
Ter typeering zou kunnen word»
ezgd, dat liet vertrek een „zakelijk*
rakter droeg.
De stilte werd bovendien nog »caï«ij
door het feit, dat verschillende iiajy
die niet dringend naar Europa moet*!
zochten hun passage* aan te boude*f
Door de route via de Kaap. waart^'
tenlandscho havens worden vorm «bi"
de reis slechts «*»n week langer «iur**"
Met grootc snelheid is de ..Marnix v%
Aldegonde" van de Nedorlandsclie kk
voorzien.
Al* verdere maatregel zijn alle f*
stellen der passagiers ingenomen, j
Behouden* tegenbericht zal Sii^
worden aangeloopen. doch ten annztn
Colombo is dit onwaarschijnlijk.
2 DUITSCHE JODEN GEINTERNEK
Passagiers van de „Bu! i
Zooals wij gemeld liehhen, werd de
van het K.I..M. toestel de „Buizerd
Duitscher Klein te Calcutta geinter
Thans vernemen wij. «lat twee past
van de „Buizerd". Duitsche Joden, evgK
zijn vastgehouden. Naar men verinoe^H
men de twee emigranten spoedig dc vn
hergeven.
Dagorder van den comman
dant Zeemacht.
De Commandant der Zeemacht
gaf, onder dagteekening fl Septem
ber, den volgenden dagorder uit,
die werd voorgelezen op alle uitva
rende schepen:
„Officieren, onderofficieren cn
manschappen.
Het is mij een behoefte om in
het stadium van voorbereiding,
waarin wij thans gekomen zijn, u
van hoog tot laag mijn bijzondere
tevredenheid te betuigen voor tle
toewijding en ijver waarmede en de
voortvarende wijze waarop gij uw
taak tot heden hebt vervuld.
Ik vvensch u allen goede vaart
Ik heb vertrouwen in de vloot, en
mocht het ergste gebeuren, wel,
dan zeggen wij met Cornelis
Tromp: Sai waarachtig we!
gnen".
Elk doe zijn plicht.
Leve de Koningin. Leve het va
derland!"
Velen vragen zich «f. of
liet voor onzen vrode niet ge
vaarlijk i*. indien wij onze
afweermiddelen in werking
brengen in geval van schen
ding van onze neutraliteit.
Deze angst komt voort uit
een onjuiste opvatting van
luw woord onzijdigheid. Want
was in 19U tot 1918 er nog
weinig sprake van. «lat in «lit
opzicht ook rekening moest
worden geltouden met liet
luchtruim boven ons territo
rium, dot practlsch tot «Ie
sterren reikt, en kon men
«bi* feitelijk volstaan met
het voorkomen en afweren
van aanvallen np onze gren
zen op «ten beganen grond,
simt» de toepassing van het
luchtwaiaui Is «te zaak veel
moeilijker en fogewiktokier
geworden.
Engelsche Vliegende Vesting
Wij zijn verplicht, niet passief te
blijven tegenover schendingen van
ons grondgebied. Wij voeren derhal
ve een actieve neutraliteitspolitiek,
en geen der oorlogvoerende partijen
kan ons dit euvel duiden. Integen
deel. zij zullen dit stellig begrijpen
en wsardeeren. ook al zal het hun,
indien zij een overtreding begaan,
misschien wel eens een paar vlieg
tuigen kosten.
Hoe zien de vliegtuigen ar uit?
Alle oorlogsvliegtuigen zijn thans ge
canioufleerd door verschlIlende kJaurv lakken
op «ie bovenzijde te schilderen. Het beachii
deren van den onderkant heeft geen zin.
omdat elk vliegtuig, van den grond gezien,
toch zwart lijkt. In het lurhtgevecht. waar
hij gewoonlijk «Ie aanvaller boven «len aan
gevallene tracht te komen, tracht men «loor
verschillende kleuren het vliegtuig van ito-
ven gezien, te doen samenvallen met het
ondetliggemle terrein. Varpioedeiijk zal men
echter wel «Ir herkennlngsteeken» ongewij
zigd laten, omdat men anders zelf in de war
zou kunnen komen, nu vele typen vliegtui
gen veel op clkaur lijken. De Duitsche vlieg
tuigen zijn te herkennen aan een krui* op
vleugels en loinp. Dit kruis is van «ienzelf-
«len vorm als het bekende roo«le kruis, maar
is zwart met daaromheen een witten rand.
De Engelsche vliegtuigen zijn herkenbaar
aan drie concentrische cirkels, waarvan «lo
hiumuiste rood, «l<- tweede wit en de buiten
ste blauw is. Het Fransche herkennlngstee
ken is hetzelfde van vorm, maar «Ie kleuren
zijn van binnen uit blauw-, wit, rood.
Bommenwerpers, jagers en ver
kenners.
De oorlog*v liegtuigen zijn te onderscheiden
in bommenwerper», jagers en verkenners. De
uauicu zeggen reed* het voornaamste om
trent hun taak. Bommenwerpers, onder ver
ilrcl.l in zware en lichte, moeten een groote
actie radius hebben. Hun taak is het werpen
van hommen, en zij vechten over het alge
meen niet. Worden zij aangevallen, dan ge-
scliiedt «lit «loor jager*, die meestal in for
matie vliegen en een kruisvuur afgeven,
waartegen ze niet zijn opgewassen, en dus
is hun aanval meestal van korten duur, en
trekken ze zicli lenig naar hun punt van
uitgang, wanneer te worden aangevallen. l)e
jager» dienen, om bomaanvallen af te slaan
cn gaan soms, mits niet over een te langen
afstand, mee met de bommenwerpers als es-
corie. Ze zijn l»ewa|iend met een aantal mi
trailleur» «*ii hebben een aan het fantastische
greiiz«>n«le snelheid.
Tenslotte de verkenner», waarvan ook
een groot aantal verschillende typen be
staan en die <*«k niet vechten, maar voor
al het vijandelijke gebied fotografeeren.
De meest voorkomende typen.
Het is wellicht interessant, enkele der
meest \oorkom--n«le typen van oorlog*»lieg-
tuigen van Engeland en Duitachland te
noemen met hun kruissnelheid e_n den af
stand, «licn ze in verband met «1c benzine-
lading kunnen afleggen. Onder de nieuw
ste Engelsche bommenwerpers behooren lot
de zware typen de Whitley IV, die onge
veer IflOu K M heen en terug kan afleggen.
•Ut is omstreeks twee maal «ten afstand
'.ondenBerlijn, en de Hampden met een
niis*nelheid van circa 2*10 K.M.: deze
•aatste is het best verdedigbaar en 1* min
der snel. Lichte bommenwerper* zijn de
Blenheime en de Wellinglon, bri«ie met een
actieradius van 3000 km., «lus J.YiO kin. heen
en terug. Den allergroot*t«-n afstaml kan «ie
Welloalev afleggen, «ho trouwens in liet be
dt ia van het wereldafstamisreeord en go-
middeld 320 km. per uur aflegt. Boti
lijk licht is de Duitsche bom mem
Heinkel II! (kruissnelheid 415 km.), m
der de Junker» Ju IK» X (358 km.) ctt'1
snelle Dornler Do 17 (425 km.). Van l
jagers zijn hekend en veel gebruikt «ie II
gelsche „Spitfire" en „Hurricane"
Duitsche „Meseerschmitl" en „HeinkeP. 1
Hoe worden lucht-lndringert t
woerd?
I)e eer*te vraag in tusschen, die bij
oningewijd»' rijst, is «kv.e: wat gebeurt
indien gemeld wordt, dat een of meer vil
tuigen in de richting van «ma land kor
zetten of zich zelf» reetls boven Xedcrlandl
grondgebied bevinden? Deze vraag kan
worden beantwoord, «laar «te «lesbetrelU
de militaire instructie» alleen voor Inaid
zijn bestemd. In het kort samengevat
tnen echter dit zeggen. Nederland boscb
over een uitstekenden luchtwachtdienst,
organisatie, welke er voor te waken he
dat onze luctktgrenzcn niet worden oi
schreden «loor teemde vliegtuigen. Da
t.** bMChlkt «Jeze dienst over de modlB
ni>jMiratuur. Door weers- of nn«lenc omst
«iigtieden kan het voorkomen, dat g«-utt
l«H»nle vliegtuigen zich ree«l» zoo «licht
«le grens bevinden, «lat het hun gelukt
ven Nederlandsch gebied te komen.
Onmiddellijk nadat «letgelijke
vliegtuigen zijn ontdekt, wordt
lang* een speciale telefoonlijn «Ie
gebie<lsstrook. waarheen zij zich «li- j
rigeeren. gealann«H«nl en wel met j
zoolanige snelheid, dat binnen den
tijd van drie minuten hot gelieele I
betreffemle district i* gewoai* I
schuwd, zoo«iat inen afweer- en be-1
*«'hermingsmaatregelcn kan nemen. 1
Bovendien wordt lang» de Neder-1
landsrhe grenzen geregeld door on- f
ze eigen luchtmacht gepatrouil-l
leerd.
Men kan In zooverre gerust zijn, dat t
vrijwel uitgesloten is dat een vliegtuig f
«en der oorlogvoerenden zich boven
land zal vertoonen met het vooropgei
«loei, zich hier van zijn bommen te «»ni
ten. Aan den anderen kant echter ia
gevaar niet denkbeeldig, dat een derj
vliegtuig door den vijand achterna^
zijn lading bommen laat vallen, om
weg te kunnen komen. Ook kan het
ren. dat een vliegtuig door den vijand Bj
«lanlg I* getroffen, «int hel. kort nadat
over de Nederlandsche grens is gerlodt
neerstort, waarbij de iiomrnen, die het e»«*
ineel nog san boord heeft, tot ontolofft*
kornen. Doch dan I* de kan*. «Int mei
worden getroffen, inderdaad gering,
men zal moeten toegeven. Wil hehU-n I
»e! het vo!«te vertrouwen, dal den
incidenten zich niet zullen voordoen, 1
n«vo|t U on* leger zoo doelmatig
seerd en zoo krachtig geweest al* tha»
De samenwerking tusschen «Ie verschild
«Ie dien«tcn is tot in «le puntje* fn ofdK
leger, luchtmacht en niArine vormen
hecht geheel, waaraan wij onze belang'*
mat gerustheid kunnen toevertrouwen.
IK,
«eB e*«
ergeURt
(•n.