De
oudste vezel
ter wereld
Wij lazen voor II
Ingezonden
In Europa's stormhoek
Maandag 11 September 1939
Tweede blad
hield 5000 jaren stand.
geschikt voor parachutes en
hengelsnoeren.
Op d« Londenschc wereldtentoonstel
ling van 1851 werd voor de eerste
maal in breed™ kring bekendheid
gegeven »»n ontdekking van een
nieuw textielproduct nna*t de van
oud» bekende testteIstoffen „Grass-
cloth", jCblnoHnnen en ..Mumnile-
doek" waren enkele van de lienamin-
gm, waarmede het „ramié" werd
aangeduid.
Am «tengels van deze plant, die In Chi
na «*n Japan, op Manilla en in Britsch-Indié
i verifouwd. wint de inheemache bevol-
J v«n- nl#t veel moeite den gelijknamigen ve
t tel I>e weefsels, die daaruit vervaardigd
jronlao, «ijn «W K«ocht.
Zij zijn haast niet te verscheuren en
lijken even onverwoestbaar als het
doek. waarmee de oude Kgyptenaren
hun mummies plarhten te omwikke
len. "t is onomstootelijk vastgesteld,
dat dit doek meer dan .VWO jaren
heeft getrotseerd, zonder te verteren.
Hoewel dit ijzersterke «loek dua reeds als
feutsindustrie in de versehillende genoemde
landen werd vervaardigd, scheen er aanvan
kelijk heel weinig kans op te bestaan, met
d«* toen beschikbare technische middelen een
looneude bedrijfstak op te houwen.
Verschillend* pogingen.
Reeds in 1800 stelde de Britsch-Indische
tegeering een pr ijs van ongeveer 70.000 gul
den beschikbaar voor dengeen die een ma
chine tou construeeren, waarmee de vezels
van de ramiéplant van de stengels zouden
kunnen worden gescheiden. Een van de
grootste Amerikaansehe fabrieken van land-
ibouwmachines heeft na den wereldoorlog
nog over de 100.000 dollar ten koste gelegd
aan pogingen om een bruikbare en economi-
i ache machine te construeeren voor het ont
doen »*n de ramié van haar bast. Ken over
de VOO jaar oude vezel verzette zich hard
nekkig tegen onderwerping aan de moderne
techniek.
Thans echter ziet het er naar uit, dat
hij dcien strijd zal verliezen. Amerikaan-
sche technici verklaren een methode te heb
ben jrevomten oin de Industriecle productie
t van ramié loonend te maken. Doch ook
In de Ouae Wereld heeft men zich met
kracht geworpen op het probleem van do
Mmerking dezer kostbare vezelstof
Proef met verbouw in Europa.
Allereerst werden proeven genomen met
'den verbouw van ramié in Europa. Op een
proefveld ter grootte van 700 vierkante
J nieter werden wortelstukken van ramié uit
geplant Na vier weken begonnen zij uit
te !<>open. Iedere struik bracht in het eer-
E etc jaar vier tot acht stengels voort. In
het t.trede jaar oogstte men reeds ondanks
1 herbaalde schade door nachtvorst 12 tot SO
l stengel» van elke plant. Daaruit mocht
men de gevolgtrekking maken, dat het
!r NN>«t-Europeesehe klimaat eveneens ge
I schikt is \oor de ramiócultuur. temeer daar
t de riant haar groeikracht dertig jaar be
I houdt rn met derde klas grond genoegen
I neemt. De stengels bereikten op het proef
I veld 1en slotte een hoogte van 1.80: in de
I tropen bedraagt de normale hoogte der
planten ongeveer drie meter.
Het oordeel der textielindustrie
over ramié.
Textieldeskundigen zijn van oordeel, dat
ftmié de duurzaamste, stevigste en lichtste
Taa\{Un±fi£Od
plantaardige vezelstof is die er bestaat. Zij
is 85 «naai zoo vast als katoen, 0 maal
zoo vast aU zijde en vier maal zoo vast
als vlas en hennep. De stof kreukt niet
zoo gemakkelijk als linnen en is zoo duur
zaam. dat een pak van mummiedoek bij
normaal gebruik niet te verslijten is. Vet
der schijnt het materiaal bijzonder gc
schikt te zijn voor liesparing van va!
schermen. Ken parachute niet rmnié be
spannen, nioel zes maal zoo sterk zijn en
half zooveel wegen nh« een valscherm met
het beste daarvoor tegenwoordig gebruikte
materiaal. Daarbij komt, dat de stof niet
schimmelt en niet verteert en dat zij voor
onbepaalde» tijd kan worde» opgeslagen,
zonder dat men voor bederf bevreesd 1*-
hoeft te zijn.
Negentig procent van de In de industrie
gebruikte riemen worden volgens een
Amerikaanscbe statistiek thans van met
gummi geïmpregneerd katoen vervaardigd.
Ook hiervoor zou ramié gesrhikter zijn.
omdat riemen uit dit materiaal vervaar
digd. niet kunnen uitzetten, noch krim
pen. Kabel* liengeUiioeren. netten en zeilen
kunnen zelfs bij voortdurend gebruik 73 tot
100 jaar mee.
Waar ramié voor gabruikt kan
worden.
Het spreekt van zelf. dat de overwinning
der techniek over een der oudste textietve-
zeis «Ier wereld nieuwe onvermoede moge
lijkheden van toepassing heeft geopend.
Vast staat reeds, dat ramié uitstekend ge
sponnen kan worden en zich goed met ka
toen, wol en zijde laat vermengen. De vezel
kan in alk kleuren geverfd worden en is
te gebruiken voor de vervaardiging van In-
felklowlen. pluche, meubel- en gordijnstof
fen, tapijten, vloerklecden en gebreide ar
tikelen. Verder kan ramié ook dienen als
grondstof voor de cellulose-indiistrie en in
de automobielindustrie worden reeds proef
nemingen gedaan oen te onderzoeken of ra
mié als bijmenging de bekleedingv-toffon
duurzamer kan maken. Het is dan ook niet
zomler reden, «int men van deze stof nog
een groote toekomst voor de textielindustrie
verwacht.
SCHAGEN
DRAVERIJEN TE GRONINGEN.
De uitslagen ven de draverijen welke gis
leren in het stadspark te Groningen zijn ge
houden, lulden:
Jeugd prijs, draverij 4e klasse voor 3 jarige
paaiden, afstand 1(60 m.ï 1. Daralet eik-,
mevrouw J. Oostmg), m. k. tijd 1 min. 43 sec.
2. Draisme Scott (eig. mevr. J. Ooating).
September prijs, handicap draverij le klas
»e. afstand 240» m. 1 Mar Gregor feig. K
Makken) k.m. tijd 1 min. 26.1 sec. 2. Fra nee»
May irig. R. de Vries) Breakaway Scott
«fl J' Xnn (^'r Hlshout).
Beatrix pnj*. kampioenschap lieerrijder»,
op de vlakke bami. afstand 1450 k.m.:
1. Echillnis (eig. stal Gruno) tijd 1 min. 36
op een halslengte, 2. Alcala feig. R. E.
HMteaw 3. Hanuman elg M de Kadt).
Kampioenschap Neder latidsche paarden,
[•teifgverij. afstand ItifiO in
^r»te i*at: Ciamphie Scott (elg. H. B
Veen) km tijd 1 min 275 sec., tweede
1 Young Ooststar feig. E. G. in het
JfS m- Bjd 1 min. 26.3 sec., derde heat: 1.
*ig. G. J. van «Ier Fishout).
«slissende bent: 1. Crack k.tn. tijd 1 min.
2. Yong (kmtstar, 3. ('iampiiie Scott.
Nejears serie 1 Buziau K. W. (eig: J. Kor-
Km. tijd 1 min. 31.1 sec., 2. Beatrix
(rtg. J. s. Bijkerk).
'»ee.ie vrif 1. C_ Albatros (elg J. L. Bolt
JRM I min. 33 sec.. 2 Bon Esprit (eig. D.
'•flWir'
rfi.». ren op de vlakke baan, afstand
-meter: l Father hristmas feig. F. J.
rrwwwte) tijd 2 min. 46 «er. op een halve
tengt», 2. Araiie (eig. B. K. Siemens).
/esdg heerrtpleioprij*. handirapdravrrij le
kla»ee, afstamt .''ast meter l Liliari NV. \v
(eig stal (WwmI Lu.-k) k in. tijd 1 min.
sec., 2. Guard feig H. de Vries), 1 Mac
eig. K. Makken).
DE MOBILISATIE.
Dat een groot aantal dienstplichtigen uit
deze gemeente onder de wapenen zijn blijkt
uit het feit, dat pl.m. 80 gezinnen in aan
merking komen voor kostwinnersvcrgoc
hng en als zoodanig worden gesteund.
LOCO-BURGEMEESTER.
Door B. cn W. dezer gemeente is hij af
wezigheid van den burgemeester aangewe
zen tot loco-burgemeester dc heer Mr. Dr
J. A. E. Bui-kool en bij diens afwezigheid
ile lieer M. Wissekerke.
VRIJSTELLING DIENSTPLICHT.
Aan Reijnhard Kok der lichting 11)38 Is
door den Minister van Defensie met ingang
van 6 September j.1. voorgoed vrijstelling
van den dieustpiicht verleend wegens kost
winnerschap.
INSCHRIJVING LICHTING 1*41.
Ter secretarie alhier zal op Maandag 2 Oc-
tolier a.s. in het bijzonder gelegenheid wor
den gegeven tot het doen van aangifte voor
de inschrijving voor den dienstplicht, lich
ting 1911.
BOUWVERGUNNING.
Aan den heer M. C Tuinman alhier Is
door B. en NV. vergunning verleend tot het
bouwen van een woonhuis aan den Provin
cialen weg, wijk G no. 2.
HAVENVERKEER IN AUOUSTUS.
In de maand Augustus heblien 36 schepen
de haven van Srhwgen bewrht. waarvan 1
met een inhoud van 60 ton geladen met pe
troleum. 1 van 10 ton niet jjzer. 1 van 663
ton met liasalt, 4 van 1100 ton met zand. i
van 3x2 ton met steenkool, 3 van 170 ton
met vee. 2 van 380 ion met grint. 1 van 138
ton niet tarwe, 3 van 414 ton met cement, 3
van 183 ton met teer, 7 van 12® ton met
-teen enz., en 24 niet eerv inhoud van 110.5
ton geladen met stukgoederen.
BURGERLIJKE STAND.
Geboren: Geertruida Kverdina. dochter v
Rijk Heeru-hergen en van Brerhtje Bakkei
Ondertrouwd: Petrus Panera*, oud 24 ja
ren, landarlieider te N. Niedorp en Maria
Qua*, oud 22 jaren. beroep., alhier
Getrouwd: Jacotms Alhertu* Kradnlfer e»
Neronicn Roos; Adrianua Nicolaas van Hiel
en SilxTta Aatje Catharina Ploeger.
POLITIE.
Gevonden: een polshorloge.
Verloren: een rij wiel plaat jr. een badpak
en handdoek, een brom In tandje en ee» nik
kelen ring van een fototoestel.
DUIVENSPORT
De postduivenvereniging „Het Oude Slof'
hield gisteren een vlucht op Neufvilles, af
stand 236 k.m.
De e««rste duif werd geconstateerd om 14
uur 14 min. 21 sec. Gelost werd om 9JQ.
I>e uitslag luidt:
P. G. de Beer 1 13 22; Jn. Bank. ri 2 3
f, 7 pi 12 17 18. II. Domper 4
- - 5 - 9. M. de Boer 8 14 13 10 PJ
20. Joh. de Jough 11 21.
ZUPE
LUCHTBESCHERMINOSOETENINGEN.
Bommen op Zaid- en Noord Zijp*.
In de nachten van Donderdag op Vrijdag
ii van Vrijdag op Zaterdag zijn in deze
gemeente eetrlge luchtbegjptermingsoefenin-
gen gehouden.
De op die avonden en nacht**» voorgr
schreven verduisteringsproef mag stellig
/eer geklaagd worden geacht. NVel moe-ten
nog enkele mcnschcn worden gewaar
schuwd dat uit hun hui* licht naar buiten
uitstraalde, doch dit aantal was slecht»
klein. Ken lik tegen het raam of zelfs het
dichtslaan van een autoportier hadden di
recte naleving der verduistertngwvoorschrif
ten ten gevolge. Eén opmerking .kient in dit
verband wel te worden gemaakt Een groot
aantal mensrhen had het licht in hun hui
zen geheel gedoofd, wat natuurlijk niet de
Itedocling Is. Bij een verduisteringsproef
moet geconstateerd kunnen word.» of het
in de woningen brandend licht niet naar
huilen uitstraalt en dit was door tiet voren-
geiKK-u.de in versclUtiende gevallen niet
mogelijk.
Brand- en brisantbom in den
Haze polder.
De oefeningen van dern lurhUtcséhcnninir*
dienst hadden n-n viot verloop. De eerste
oefening werd I Kinderdagavond gehouden
te Petten, waarbij werd uitgegaan van «Ie
veronderstelling, dat in Kazepolder een
brand- cn een brisantbom waren gevallen
tengevolge waarvan personen waren
wond en brand was uitgebroken Om 11
uur weid de t>evolking te Petten middels
aiamitoeters gewaarschuwd, dat er Bevaar
dreigde.^ Onmiddellijk was het per*oneel
van den" hulpdienst te Petten onder leiding
van ondcreommandant Hollander bijeen
Enkele minuten later was het telrfonisch
contact met de wvuin-ehuw injc*if<4r<-l»ttg op
het raadhuis te Schagerbriu' tol stand ge
komen. welk* afdeeling onmiddellijk over
ging tot alarmeeritig van de hoofden der
verschillende afdeelingen. Ongeveer een
kwartier na de alarmeeritig waren op de
plaats, waar liet ongeval geacht wed te
hebben plaats gehad, aanwexig het lloofd
van de geneukun.lige afdeeling Zuid Ztjpe.
mevr. van SlnotenNi«*»*en. «net haar kern
ploeg uit St. Maarten-brug. het lloofd van
den dienst, de heer Dekker en l»e» plaats
vervangend Hoofd, de heer Winkel. Om 3
minuten voor half 12 arriveerde de politie
afdeeling en de brandweerafdeeling (me*
de aulOMuiit) van Schagerhrtig. tieneven-
voor assistentie, de hulpdienst van Burger
brug onder leiding van den heer Kramer
enkele minuten daarna het Hoofd van >k
geneeskundige afdeeling voor Noord Zijpe
I>r. Hoerma. met zijn kernploeg uit *1 Zand
De gewonden waren imnkidrl* geholpen
en p.-r brancard gedragen in een gereed
•tantHk auto, wt-lke om '5) m4n«iten voor I.'
wegreed. |te braiulWTer was toen |H< -*d
met liet hlusschimr-wTTk. Ztitwlm -U ijrfr
nmg i"j» geiKJennl ttj«lsti|> was l«e«-ind»gil.
Vele Oadeslaizars wachtten te-
vergeef»!
I>e tvveede oefening vvvnt! «u» Vrij«4(uravon-i
g»dK>u.4eii Aanvankelijk zou «tere plant» heb
ben te fhidesluis doch toen hleeA. .4at dit
voornemen roe»*» in hrreiten kring tx-kend
v\n- geworden ha.l liet lloofd van den
luchtbrsrltennirxEsdicrvM liet raadzaam ge
vonden de oefening te w-iizègen en plaats «ui
lijd van liet ongeval geheim gel Kanten, het
geen voor het nuttig effect van een oefe
ning veel heter is. Voor «Ie inwoners van
Otateïdiil» wa» het een tegenvaller, want
er waren er. die den geheel en avond tever
geefs op ilr oefening zaten te wa.-tileevft
Ruim half II weiil gealarmeerd voor het
vallen van een gashran op den hoek van ite
Iteikmerweg en <len Zijpenlijk t'iseclien
Zand en Oinlesiuis. 13 minuten hierna was
.k imlpdienst van Oudeshiis <x».ler leiding
van den onderronaimiKtant II. lonker ter
plaatse, welke het terrein afzette nart ga«
waar»rhuwin<Eabordjc- en wachten. Vervol-
gena kwanten, zooveel iiHKrehjk voorzien
van gasmaskers. .Ir versrhBlende afdeelin
gen en funrtionnrissen van den dienst aan.
die ter jdaatse de mwHlige maatregrien trof
feu. Deze oefening w-a» afgeloopen te <ki
geve«»r kwart over 11. oj> Welk tiplstip de
gewond. per igancanl »n «k ziekenauto
waren gr<lragrli en vervoerd komkn wor
den.
Een woord van waardeering op
zijn plaats.
Ik beide oefeningrn timgen stellig ge
-lauod worden gennemd. Natuurlijk zijn er
bij de oefeningen gebreke» aan het licht ge
komen. wWkr men cal pogen te on.krv«n
gen. Wanneer men echter in aanmerking
neemt ik groote moeilijkheden hij de orga
nisatie van een hirhtbrachermingsdicnst in
een gemeente als Zijpe, met 6 dorpen
een nog groolcr aantal buurtschappen, ver
spreid over een oppervlakte van ruim 730(1
H.A.. .Lm is hier ongetwijfeld een woord
vju» vvtiankcrmg voor «k aw<k organisatie
cn de goe«k samenwerking t«i**ch»it .k ver
schillende leden van deu «beie»t zeer op zdn
plaats.
Tenslotie vermeiden wij nog. dat beuk
oefeningen werden 1-ogewoond door den Bur
gmnerater van Zijp*
HARENKARSPBL
ZITD9CHCARWOIHK. 7 Sept JST
Geachte redactie,
ln de Schager Courant van NNo.-ns.lag j.L
lees ik in liet verslag van de raadsvergade
ring te lleerhufowaard het volgende:
„De lieer Tromp verklaart, dat de BK. wet
houders de iK*langen van bet 1'rolestante
volksdeel niet zulten verw*arb>ozj-ii nt wij»t
er op. dat. waar de Protestanten de meerder-
held hebben, nergens in ik provincie «en ka
tholieke wethouder toegelaten wordt".
Ben liooge dunk heb tk van den heer Tromp
nooit gehad. m» li in vergaderingen, waar ik
hem i^rsoocilljk ontmoette, noch uit wat Ik
uit de kranten te» Wal «k lieer Tromp nu
in de laatste raadsvergadering^ van Ifeerbu*
gowaard zegt ,n I. dat ..waar de* Protestanten
de meerderheid hebben, nergens in de pro
vincie een katholieke wethouder toegelaten
wordt'*, heeft hem niet in mijn achting dortt
njreii I>e gemeente lleerhugowanrd toch
ligt zeer «licht bij Noonlsrlmrwoude. Zuid-
scharwoude en Oudkarspe). aan welke ge
meenten lieerluigowaard grenst. Kn daar
heeft «k heer Tromp kunnen roiistateerrn,
dat er in iedere gemeente een II. K. wethou
der was in de nu afgeh»o|ien 4-jarige perio
de, ofschoon de Protestanten er de meerder
heid hebben. Noor de nu ingetreden 4 Jaar
is dn voor N«»ord en Zuldscharwoud* i"o
gebleven, terwijl in Oudkarsjiel d* II. K. wek
houder is gewipt. Ik kan «chler verwkeren,
dat ren reer groot «kei van ik Protestanten
dit laatste te» zeerste betreurt en dat di*
Oudkarspelsche politiek tn verschillend*
niet Katholieke kringen sterk wordt afge
keurd Maar de heer Tromp weet ook wel,
dat In de politiek alles mogelijk is. At« da
heer T- dat »oni* zou willen ontkennen neem
ik op me. «IR te Im>wtjzen door hetu als cor*
pus «lelicti te late» «Benen
Met dank voor de plaatsing.
J. DU Bt'BCK. wethouder
DIRKSHORN.
TELEFOON AANSLUITING
In onze lijst ven nieuwe tiviefo«MW«uu»bii-
tingen waa het nr. van K. NVH, Stroel. w«v
gevallen; dit nr. ia 23).
NIET VHRSAGEN!
De Nieuwe Rotterd. Crt.
lib) schrijft naar Aanleiding
van de ramp, welke H.Mv
tiiijiu-nvegrr „WfflMH v«n
Kwijck" overkwam:
Ons volk zal er zich op heb
ben voor to bereiden, dat de
oorlog, naarmate hij meer om
zich heen grijpt, de j>o»iiie
van ons land nog heel wat
moeilijker zal maken dan zij
thans reeds is. en dat onze
ligging in «len stormhoek van
Europa de hoogste plichtsbe
trachting zal vorderen van on
ze weermacht We liehocvrn
er niet aan to twijfelen, dat nl
len. van hoog tot laag tot dit
offer bereid zijn. Hoewel ook
hun. die niet tot de strijden
de gedeelte van de natie Ik?-
hooren, de moeiten en ontt»<»-
ringen niet eespnanl zullen
blijven, mogen zij toch be
seften. hoe zwaar <k taak Is.
welke van de mannen aan de
gp-n» en op zee gevraagd kan
worden.
De ondergang van 11 r. Ms.
NVillem van Ewijrk heeft
rouw gebracht over onze Ma
rine. Gedachtig aan haar hes-
te en oudste tradities zal zij
echter niet versagen in de
vervulling van haar eersten
en lnatsten plicht jegens het
vaderland: zijn venlediging.
DRIL HEM NIET TE VEEL!
De Haagsche Post meent, dat
het overgmote deel des volks
er geen lx»sef fan heeft, wat
er komt kijken voor «ie in
kwartiering van onze geniobi-
lis«-erUen.
Wij wnrrn. aldus het blad,
den afgeloonen Zondag er-
gens in de lloilandsche NVa-
tcriinic tusschen de gemobili
seerde» en sprake» soldaten
en officieren, «lie in nachten
niet op hun be<l waren ge
weest. omdat het „kwartter-
maken", de legering, van hun
«roep zoo ontzaglijk veel mee
bracht. Spreek met soldaten,
cn gc zult geen klacht, geen
bitterheid hrw»ren. Wil Db
tuuiiijk ook een zekere s|d)t,
ook een zeker verlangen,
maar er is algemeen begrip
van de noodzakelijkheid en
rechtmatigheid van hetg«?en
gebeuren moest. Neder-
Inud-M-he soldaat, hij moge
een enkele maal er een* wat
stijf en onbehouwen hljloopen.
Is een prachtkerel. Bohandel
hem redelijk, dril hem niet te
veel. en ge krijgt van hem ge
daan wat ge wilt Kr Is op het
oogenblik een groote harte
lijkheid in de verhouding vnn
de burgerij tot de militairen,
en men moet eens zien hoe
veel kleine geschenken onze
soldaten zoo tersluik* van
burgers ontvangen. Kén ding
horren wij: «lat er spoedig een
rr.lelilke verlofsregeling rn!
komen, evenals in 1914. Want
het Is een billijke wenorh.
«Int «te militair op geregrlde
tijdstippen eén of tw»-e «lagen
naar huls kan. De autoritei
ten mogen hiermede niet te
lang wachten.
DEZE TIJD STELT
E1SCHEN.
Uit het Volk (s.d.ap):
Hoewel da spoorwegen doen.
wat zij kunnen, hebben zij.
nu het geheel* bedrijf in de
eerste plaat* ter beschikking
van de militairen moet blij
ven, niet na mobilisatie-
Hagen de volledig* zomer-
di<-n*treee|inff kunnen her
stellen. Op vele lijnen blijft
de dienst beperkt en bet
spreekt dua vanzelf, dat de
treinen, vooral n» de drukke
trajecten, vnma zéér vol zijn,
O» één van onze groote sta
tions zagen wij «lezer dagen,
«lat deze omstandigheid niet
slecht* aanleiding gaf tot ge
vaarlijk getiranx. waarbij ve
len maar jw..*«1en „hun"
plaatsje te krijgen, zonder
zich om moeders
«net-kinderen of om anderen
te bekommeren; liet ging nog
venier: t«>*n enkele reiziger»,
omdat hAn „klas" vol was,
werden verwezen naar een
„lagere" kla*«e. waar althans
nog staanplaatsen waren,
ontstond er een opstoolje. In
boo*Jield sloeg men enkele
ruiten van een spoorwegwa-
go» stuk.
Het was een beschamend ta-
frrrei van onbeheerschtlndd
Wij weten gelukkig. «Kik uit
ervaring, dat hier mag wor
den ge«prokrn van een uit-
zondering*egva! Kr» enkel
persoon, «lie alleen aan zich
zelf denkt en vergeel, «lat de
!a»t van de gemol»ilisrenlen
en van «luizenden amlerw
lan«lgenootrn onvergelijkelijk
zw aarder I» dan zijn eigen on-
gemak voor een korte reis
«leze enkele individu ver
breekt de geztn-Mteid. waarin
alten gezamenlijk moeten op
trekken.
Het publiek kan. door run
eigen houding en door zitn
pist te bewaren, zulke eigen-
gereid* dwarsdrijvers tot «te
orde roepen. Elk metisrh
moet voldoe» asn «te groote
el«ch «lie «leze U|i| hem stelt;
dat zijn wil verplicht lege»,
over o««*zelf én tegenover «I*
hon«ter«bfni/emlen. «11* zijn g"
mobiUseervl.
G EVA» BLIJF r 1.UCMT
PASSAGIERS.
Onder het hoofd „De I
•agter als ge\asrsfacto-
schrilff llrnri Hegener In
„Itei Vliegveld":
NVijders zijn er passagier»,
die een gevaar kunnen ver
oorzaken. «loorrlat ze met
een peuterkwaal behept zk"
Zoo bestaan er menschep op
wie «le sluiting van een
noo«luHgang een magische
aantrekkingskracht schijnt
Uit te oeteti.-n. Nog enkele
weken geleden hebben we
zoo n gev*! me«*gernaakt. We
kwamen uit Berlijn in een
DC-3 met 14 t>avM«girni *n 4
mnn lxminnnlng. NV* waren
drie kwartier omlerwe* en
genoten even va» d* behase-
luklieid van onze uca fa*
teuil door «ren uiltje te knap
pen, toen we plotseling op
schrokken door een oorver-
dooveml lawaai Wc keken
op rn zagen bij onzen buur
man die aan bakboord zat.
het aan de liovcnztjü* schar
nierende. al» nooduitgang
uitgevoerd raacn. in den ge
weldigen luchtstroom van hij
na 3® kin per uur buite»
liet vliegtuig wapperen De
gedachte aan d* mogelijk
heid dat dit raarn zou kun
nen afbreken en In de
staartvlakken vliegen, m*<
al» resultaat een nieuwe
pirzzte voor den Raad van de
Luchtvaart. »a* heelemaai
|t|g| <tenkl>eelilig. I|et is
dicht gekomen dB raam
maar niet een» zoo heel ge
makkelijk, want steek hij
zoo n vaart «naar eens |e
hand naar buiten. Door de
zuiging i» het nog eens met
ee» ruk opengefJoept, maar
werd toen stevig vastgehou
den en vastgebonden. liet
Meek dat de passagier kans
had geiten door een «Ier vier
vingerdikke gaatjes in de
ronde zware mica «rhljf die
de hanrile van liet raam be
itewt e» welk stuk mica in
tijd van nood moet wonlen
stukgetnikken, net rno tang
te jieuteren. tot «Ie zekering
kapot ging en het handletje
op y*txn" kwam te staan
Gezellig vooruitzicht, als we
•traks in de stratosfeer gaan
vliegen en door roo'n peuter-
maniak Ineert* «le kostelijke
«Inik van het rabin* inwen
dige zich met een onhoorba
re zucht in de ijl* ruimten
oplost...
WIEMSGES
BURGERLIJKE 1TAND
lt Augustus Lm. SapL 1411
Geboren: Maaike Itendrika. d. v. L. NV.
Flaisier en C van Donjje; Geertje, d.v. J.
Kuik en J Swart, Roeifie», d.v. NN I Hel-
ken» en M. «Ie Beer.
Ondertrouwd: C Brommeren M llitklczna.
Gehuwd: J Moed en NV. ItoeklmM; T| Hui
zing en G. Akkerman: N. J van Waaa rn J.
IV Schoonen; J. Borst en M. A. Vroon*.
Overleden: (te Alkmaar) G. Rotgans. 63
jr r«htgenoot van A. Tij»».*n; Y Koorn 4)» jr,
echtgenoot \an M Noot; Johamin Maatje
K«"x>te, 4 mn«i., dochtertje van P. C Kool# en
1 Rurgel. 1 A. Sietling, 32 Jr. weduwziaar
van J. Bont cv
IEPZIEKTE.
Bij een door een opaichter van h*t Staats-
boschlteheer In ^menwerking met «4#n go-
merntropzichler gehouden controle bleek «lat
in «leze gemeent* stéspm 1)8 iepen door da
lejtnekte waren aanjrelost.
De zieke boomen zullen moeten worden ge
veld.
BOUWVERGUNNING.
Aan «len heer p. Mo*tert is v*r*ungln*
verleend tot hel bouwen van *cn woonhui*
aan den N\ esterlanderweg.
ONDERWIJS
Ter vervanging van den heer P. C Cor-
nielje «iie on«ler de wapenen ls geroepen is
tot tiptehjk omterwijzere* aan de O. L. School
te NVe*terlati«l benoemd mej. F. C Smith, on-
derwi)*ere* te |>en llel«ler
Mej. S. D. Knik. on«lerwijzeres te Den Hel
der. vervangt wegens militairen dlenat de
heer II. J de Jong. aan de O. L. School ta
Hippol} tuslioef.
LAXGESDIJ K
N.V. CONCORDIA.
In d« vergadering van «te N V Concordia
Hotel en Itestauratlebedrijf, gevestigd t*
Noordscharwtxale i* «Ie rekening en balans
«>\er het «fgeloopcn lioekjaar zomler hoof«te-
lijke stemming goedgekeurd.
Als commissarissen werden herkozen de
heerrn J. Ootjers, NN'. J. Smit en C Keeman
Tr
Al* le«ten van de Commissie van Bijstand
weplen ln ptaafs van «te aftredemle herren
NN' Suilt cn J Kater (AiM )ierktesi»anr ge
kozen de herren H. Bonwen* en J. Lin«le-
bomn. allen te Noonlscharwoude
Aan het Hr«tunr werd machtiging ver
leend voor onderhandsrh* verpachting van
het café.
Besloten werd geen dividend uit te kn
Na behandeling van enkele
van huishotidehjken aard. werd i
ring gesloten.
KOMT ER NOG WAT TAN WEGEN
AANLEOT
In verhand met de mededeeling van da
regeertng aan gemeentebesturen, «i»' zij dr
afdoening. <lrt Inoftcnite geruernfeiukr aan
vragen om tiuirhtlging tot bet uitvoeren
van werken enz. en «Je mrdedeeüng «te*
slechts dér aanvntgrn venter in behandeling
zulten worden grrnwivn ten aanzien waar
van het gemeentebestuur ren na«ter verzoek
«loet rn aant«*>nt. «lat hel werk onmiddellijk
voortgang moet vinden, wordt hier «Ie vrres
gekoesterd, dat van de f«Unnen t<K wegen
aanleg van «ten NVaarddbk naar «ie kom «ter
gemeente Zunlscharwoude vooriliand* wr|
niet veel zal komen. Daar echter «te kanali-
sa tien er ken bl| de lange Balk moete» n«»r-
den afgemaakt, is hei niet onm'xrrldk. dal
«Ie rijhrug tot «lie Werken wordt gerekerni.
die onmiddellijk voortgang nmeten vinden
Men deelt on» «nee, «tal «te werkzaamhe-
et iw-trekking tot den wegenaanleg
In lfugowaard béf «le gmneent# Broek op
langend ijk. voorioopig zijn stopgezet.
SIST PASCRAS
Dt. van And*! is beroepen b(J 4e Gmt
gemeent* te Oo*t- «n West-Souburg.