Serie»3*'*9 f Bewogen thuisreis „Torenvalk" met beschilderden neus Ga ze zien en hooren bij Uw radiohandelaar Kristalhelder geluid. Talrijke nieuwe vindingen! Hollandsch schip op een mijn geloopen van de „Zaandam'' Kanonnen in een vreedzaam dal „Heete bliksem" voor het leger Slechte kansen voor Polen in prijzen vcnof fl. 92.50 phiïp* Ramp aan de kust van Jutland BEMANNING DRIJFT TWEE DAGEN IN REDDINGSBOOTEN ROND. Uit ThUttd (Denemarken) wordt ge meld, dat elf leden van de beman ning van het Nederlandeche u. „Mark", afkomstig nit Rotterdam, in een reddingboot te Vorupoer, aan de knat van Jntland, zijn aangeko men. Zij deelden mede, dat de „Mark" Zaterdagmiddag op weg van Tin- land naar Nederland op een mijn la geloopen en gezonken. De beman ning, die nlt 22 koppen beetond, be gaf zich in db bolde reddingsloepen. Zi| voeren tot Zondagavond ln el- kaars nabijheid. F.-mi motorreddingboot uit Klitmoellcr en reddingbootcn uit Yuropocr en Lyngby zochten «huirop naar dc andere lioot. welke zii gisterochtend op ecnige kilometers af- stand \an de kust van Lyngby muien. In deze boot bevonden zich de andere elf le den der bemanning. Alle 22 schepelingen waren uitgeput door de vermoeienissen, welke zij hel>lH>n door- gestaan eedurende den langen tocht in de reddingbootcn. De kapitein van de „Mark", de heer A. G. van Dam. en de eerste offi cier. de heer J. Vinkc, werden ten gevolge van dn mijnontploffing ge vend. Zii bevinden zich om lor go- neeekundige behandeling. De „Mark" behoort ann de N.V. Hout- taart. (trina Vinke en Co. te Rotterdam. Het schip meet bruto 1314 ton en werd in 1930 gebouwd. Direct gezonken. „Unit*«l Press" verneemt, dat db ..Mark", die op weg waa van Oulu (Finland) naar Nederland, op on geveer 120 mijl ten zuidwesten van Vorupoer op een inijn liep. Het achip zonk onmkhlellijk akhis verklaarde de kapitein en de be- manning heeft in totaal 30 uur bi de booten doorgebracht De kapitein getatarvlewd. Een speciale rorresjiomkMit van liet A.N.P. heeft te Thtsted een onderhoud gehad met den kapitein van dc „Mnrk". De kapitein, die niet ernstig ge wond is, verkinank'. dat de „Mark" op weg was van Finland noar Ne derland. Zatenhigmiddag te kwart voor één stootte het schip op een mijn, het schip bevond zich toen op 56 graden 43 minuten noorderbreed te en 4 graden 4 minuten ooster lengte In verband met liet mijnengevaar bevonden alle officieren zich voor de uitkijk op de brug. Geen van hen heeft echter ieta van een mzjn ge zien. Snelle redding. Dc mijn trof liet schip ann de boeg stuur boordzijde. De „Mark maakte onmiddellijk aterk slagzij, zoodat de bemanning onmid dellijk in ik" booten tnoeat gaan. Dit geschiedde zeer ordelijk, doch er was geen tijd meer om de scheepspapieren of persoonlijke cigcmtonmim mee te nemen. Verscheidene leden van dc bemanning waren sterk onder den indruk. De tocht In de rrddingshooten waa zeer vermoeiend. In dc reiidmgv»loe- pen bevonden zich, tooaia voorge schreven. d« noodrantsoenen. be- schuit en water. Twee dagen lang hebben de opvarenden In de booten gezeten en bij slecht weer getracht naar de kust te roeion. De kapitein verklaarde tenslotte, dat de „Mark' ongetwijfeld op een mijn i* geloo pen en dal er géén sprake is van lorpedee- ring. De schipbreukelingen zullen zoo spoedig mogelijk naar Nederland terugkccren. Generaal Reynders op Schiphol De opperbevelheliher van I.and- en Zee- macltt. generaal I. II. Reynders, heeft gister middag een liezoek gebracht aan de hoofd- •tedelllke luchthaven Schiphol. EEN REIS NAAR ONZE OOST LANGS GEHEIME ROUTE VOLBRACHT. WAT ONZE PILOTEN WAAR NAMEN. Het eerste „persoonlijk contact" ttisschen Nederland en IndiA sedert het uitbreken van den oorlog, werd tot stand gebracht door het K.L.M.-v lugtuig „Torenvalk", «Int gistermiddag om vijf uur op Tjilitan aan kwam. Het toestel was aan de bovenzijde voorzien van het met groote zwarte letters geschilderde woord „Holland" terwijl de neus rood wit blauw- was geschilderd. Dit laatste was echter hij dc aankomst op Tjilitan door dc zware regens, die de „Torenvalk" on derweg ontmoette, grootendeels weer afgcbladard. Een vertegenwoordiger van Aneta sprak bij aankomst den gezagvoerder Koopei en «enige amteie leden der l>emnniiing. waarbij bleek, dat zij van oorlogstoeiK-rcidselcn iu Europa weinig hadden gemerkt. Geheim traject Over dc tus&chcn Amsterjlam cn Napels gevlogen route werd de grootste stilzwij- DE KAPITEIN VERTELT VOOR DE ENGELSCHE KUST LIGT EEN HANDELSVLOOT (Van een spccialcn verslaggever) Gistermiddag is het motorschip „Zaandam" van dc Hol kuxl-Amerika lijn precies op tijd van zijn reis van New York in do Rotter danische haven teruggekeerd met aan boord 42 passagiers, waaronder verscheidene Ame rikanen, Duitschers, Engelschcn en Hollnn- ders. De lading welke het schip inhad, bestond uit stukgoed. Als een bijzonderheid kan worden medegedeeld, dat de „Zaandam", na zijn vertrek uit New York geen noe menswaardig oponthoud heeft gehad en dat de Engelsche Marine den ka pitein bij aankomst in het Kanaal geen orders heeft gegeven oen Engel sche liavcn binnen te loopen, het geen wel eenlgszins in den lijn der verwachtingen had gelegen. Er is zelfs geen Kngelschman aan boord geweest om lading, scheepspapieren en paspoorten te onderzoeken, het geen voor de aanwezige Duitschers zeker wel een opluchting moet zijn geweest. Veel handelsschepen voor Engel sche kast. Als gevolg van de zeer beperkte gelegen heid om In het Kanaal radio-berichten te lanceeren, Is er nog weinig bekend omtrent de belevenissen van de koopvaardij schepen die zich in of in de omgeving van het Ka naal bevinden en het was daarom wel in teressant uit den mond van een ooggetuige den kapitein van de „Zaandam" te kunnen vernemen, dat er momenteel een zeer groote vloot van handelsschepen onder de Engel sche kust geconcentreerd ligt, n.1. bij dc Downs, ter hoogte van Hamsgate. Ik wist niet wat Ik zag Ik wist niet wat ik zag, toen ik de Downs passeerde zoo vertelde ons kapitein Stamperlus Het wa ren schepen van allerlei nationaliteit en van de meest ulleenloopende soort. Ik heb nog geprobeerd ze te tellen, maar bij 100 gekomen, heb ik het tellen gestaakt. gendheid in acht genomen, daar deze ge heim was en slechts bij het vertrek den ge zagvoerder hekend was gemaakt. De thuis- vliegende piloten ontvangen eer-t iu Napels instructies over de daarna te volgen route tot Amsterdam. Uiteraard was dit de ge dragslijn welke werd gevolgd voor het af komen van het algeheel verliod tot overvlie gen van Fran-ch gebied, zoodal thans niet Itckeud is welke instructies thans worden gegeven. Ontmoeting met Engelsche vlieg tuigen. In A!exan<Irië werd een groote concentra tie ven oorlogsschepen waargenomen, ter wijl in Egypte een gedrukte stemming werd opgemerkt in verhand met de vrees dat Italië eventueel aan den oorlog zou mee doen. Op de verschillende volgende tusschcnsta- tions werden vele Engelsche militaire vlieg tuigen ontmoet. Deze waren op weg naar Singapore, doch door de lievige regens kon dei» zij niet opschieten. Alle filmmateriaal aan boord, benevens camera's van de passagiers, moesten onder weg op Engelsche tusschcnstalions worden ingeleverd. Zij werden echter niet veti^urd verklaard, doch in afwachting van de ver betering van dc situatie vastgehouden. Overigens was gedurende dc geheclc rei* de stemming ann boord van de „Torenvalk" zoowel hij de jmssagirrs als bij «Ie beman nlng uitstekend. Volgens bet voorloopig schema gnat de ..Torenvalk" op li September weer naar Ne derland terug. Behalve op 12 September, dus vandaag, zal, naar momenteel vaststaat, ook 19 September geen toestel uit Indtö naar Nederland vertrekken, doch het is nu uiter aard mogelijk dat hierin nog wijziging komt Zondagavond J.l. zoo ging kapitein Stamperius verder bereikte ik «1c Downs. Het was anrde«ionker. De kapiteins van de schepen hadden blijkbaar opdracht gekre gen alle lichten aan boord der schepen te dqoycfl cp djentengevolge was het een omno gelijkheid om /onder averij te maken «Ut dorp van schepen tc doorkruisen. Ik besloot derhalve m'n reis te staken cn tc wachten tot ilo dag was ingetreden. Den volgenden mor gen heb ik ongestoord mijn reis naar Rot terdam kunnen vervolgen. Het schip beveiligd. Kapitein Stamperius vertelde ons nog, dat hij op Zaterdag 2 September j.l., dus een «lag voor het uitbreken van den oorlog, uit New York was vertrokken. Ameriknansche radio stations hadden «ie opvarenden van dc ..Zaandamonafgebroken van don gang van «ie politieke gelieurtenissen op de hoogte ge houden. Er kwamen meer berichten uit New York binnen dan uit Londen. Toen Chamberlain Zondagmorgen den staal van oorlog met Duitschland had afgekondigd zijn rede is per radio aan boord ontvangen heeft ka pitein Stamperius onmiddellijk de noodige voorzorgsmaatregelen aan boon! getroffen. In volle zee heeft men eerst de rood wit- blauwe kleuren en het woord „Holland" on «Ie zijwanden van het schip geverfd cn de noodige vernnderingen in de lichtinstallatie ann iKXiid aangebracht Later heeft men verscheidene malen midden op den Oceaan oefeningen gehoiulen met de reddingsloepen Tot «Ie jiassagiers, die de reis naar Rotter dam hebben meegemaakt, behoorde prof. «Ir lguu uit Leulen. die ccn congres in Califor- niA heeft bijgewoond. Aankoop van graan overzee Reoecrintisinkoopbureau treft voorbereiding- Ilte Regeerings inkoopbureau voor Gra nen treft reeds voorbereidingen voor den aankoop van granen overzee. Er wordt, naar bet Hsb. meldt, gekocht f.o.b. zeeha vens van verscheping. Het zoeken van schoepsruimte voor de gekochte partijen is mede een belangrijk onderdeel van deze werkzaamheden.. Zoo mogelijk wordt met Ncderlandsche zeeschepen bevracht ln het uiterste geval zouden dergelijke schepen worden gerequireerd en van ons land wor den uitgezonden. Bij voorkeur wordt na tuurlijk scheepsruinite gezocht die ginds aanwezig is. zooals bijv. op de Plata-rivier meestal het geval is. De vrachten zijn ook voor schepen, die ginds ledig beschikbaar zijn reeds hoog genoeg. VACATURE VAN DEN TEMPEL IN DE TWEEDE KAMER. N"««r wij vernemen beeft de lieer Ir. J W. Mhnrdn. «lie benoemd was lot opvolger van dr. J. van «len Tempel in de Tweede Kamer, voor «leze benoeming bedankt. De volgend* candidaat Is de heer J. G. Suurhoff. (Ut werkzaam Is op hel bui eau van het N.V.V. te Amsterdam. Koortsachtig werkt de „Aibcits- dlenst" aan de versterking der Siegfriedlinie. De Siegfriedlinie, die ruw geschetst van Knrlsruhe in N.W, richting naar Triar loopt, nadert nabij Wasscrtullig de Luxemburg- schc grens. welke van hieraf door de Snuer wordt gevormd om verder naar het noorden door het dal van do Our te loopen. Hier. zoowel in het Sauer- als in h«-t Our- dal. volgt <lo Siegfriedlinie «11c kronkelingen van het grillige grensverloop. Op I.uxemhurgsch gebied rijdend lang* den weg. die zich eerst door het «lal van de Sauer en dan «loor «lat van «Ie Our slingert, heeft men. aldus de Brasselsche correspon dent van liet llsb„ voortdurend de Duifsche versterkingen voor oOgen. De hooge heuvel rug aan «len overkant Is over «Ie gcheele lengte herschapen ln «-en machtigen gordel van vestingen, blokhuizen, machinegeweer- nesten en kazematten, uitgehouwen in de rotsen, en. \oor zover noodig. voorzien van zware betonnen muren. De reeds verleden jaar voltooide forten en vestingwerken zijn nauwelijks te onderkennen, daar zij geheel met gras en struikgewas begroeid zijn. De nieuwere, waaraan men pa-. kort geleden dc laatste hand heeft gelegd, zijn nog kan) en op dezen korten afstand de dalen van Sauer en Our zijn slechts enkele honderden meters breed, op verschillende punten zelf* nog smaller met het bloote oog duidelijk zichtbaar. Kleine openingen in den berg wand. Overal in den bergwand ziet ntcn In een omlijsting van grauw beton de kleine vier kante. openingen, van waaruit dc kanonnen en «ie machinegeweren heel het vreedzame dal bestrijken. De geheels heuvel vlak te is ermee bespikkeld, van lienedeu aan- den voet der rotsen tot bovcu op dc hergcu. En nog steeds wordt er met koorts achtige haast gewerkt aan den bouw van nieuwe verdedigingswerken. Op de berghellingen langs heel het dal liggen tal van barakkenkampen van den „A^beitsdlenst", waarin duizen den jonge mannen en arbeiders zijn ondergebracht, die hier dag aan dag in het ingewand der rotsen wroeten om het onderaardsche verdedigings systeem te pcrfcctionnccrcn, of die op de hellingen hoornen vellen om het schootsveld vrij te maken. Een dezer werkkampend roeg. naar we ln het voorbijrijden op den houten poort kon den lezen, den lieflijken nanrn „Ludwig von Beetjiöven." Geen onbescheiden blikken. Daar, waar nog gewerkt wordt aan den aanleg van rnachinegewo«>rne»ton, of waar de ingang van recda voltooide rotsvestingen wordt versterkt, heeft men hooge met jute herwinnen stellage* opgericht, die deze werkzaamheden uou «>nbescheiden blikken onttrekken. En al deze duizenden verdedigingswerken van allerlei aard vormen slechts de eerste Unie van den gonlol van cement en staal, waarmede hot I>cnle Buk zich naar het Westen heeft gepantserd. In haar geheel bestaat de Siegfriedlinie, volgens de men schcn uit «Ie grensstreek uit een vijf tot 10 k.m. breed* strook van dergelijke, elkaar op volgende verdedigingslinie*. Indien men be denkt, «lat er in «Wm strijd otn Verdun ruim 800.000 man zijn gevallen, don vraagt men zich met ontzetting af hoeveel menachen- levens een eventuede doorbraak door «le zen ontzaglijken vestinggordel zou vergen. Een goede bestemming voor het overtollige fruit. De enorme hoeveelheid fruit, waarvoor geen voldoonde afzetge bied bestaat, en waarvoor men zelfs overweegt, een deel als vee voeder te gebruiken en in te kui len, lieeft liet bestuur der Gel de rech—Overtjacische Maatschappij van landbouw doen besluiten een request te zenden aan den minister van Defensie om liet leger een maal per week een fruit-menu te verstrekken, n.1. gestoofde appelen met aardappelen, de zgn. Jieete bliksem", «loor welken maatregel per week 130.000 kg. zoete appelen een goede bestemming konden krij gen. Postvluchtcn op Indï De positie der postvliegtuigen wasl gisteravond: Pelikaan te Jodhpoer.ir Torenvalk en Wielewaal te Bun-| doeng. allen op de heenreis. Op de terugreis was «ie Buizerd tc Jodhpoer, de Nandoe tc Napels en dc Gier te f Athene. ..Dnitschland kan den Engelsche hongeroorlog doorstaan" En zelfs met een contrabam lijst beantwoorden. De neutz len krijsen Duitsche steen De Berlincr Nachtausgabe kondigt ann. in do eerstvolgende dagen een Duit. lijst van contrabandegoedercu znl won gepubliceerd. Het bind schrijft In dit verband o.m. volgende: Do strijd van Engeland met de schei vormen van den econotnischcn oorlog Duitschland heeft in enkele «lagen zool vorm aangenomen, dat Duitschland t< Engeland «Ie vrijheid der neutralen vei «ligt. Engeland wil eenvoudig «len neutral) Maten «ie ook voor de bevolking van <ii staten nootlige toevoer van industrieel» grond-doffen afsluiten. De tegenstand «ierl neutralen is echter essentieel harder datt in 1D1 i. Bovendien beeft Duitschland boslo- ten «Ie neutralen met alle slechts mogelijk» middelen in hun strijd tegen «ie Engclscht rechtsschending te steunen. I)c neutrale staten die uit Duitschland tot dusverre steenkool hebben gekregen, zullen deze in dezelfde hoeveelheid blijven krijgen. Duitschland zal dus ook. wanneer Engeland «km neutralCn slaton irij succesvollen tegenstand tegen «km rechtainbrcuk den invoer van Engel- sch* steenkool mocht weigeren, «ie voor «4e neutrale staten in aswnwe king kernen de 9 mlllloen ton steen kool leveren. Tevens zullen de Pool- sche leverantie» van zes nullioon ton steenkool aan dc neutralen voort du ren. Duitschland is in «len «Joor Engeland op- gedrongen economische»! oorlog in staal niet alleen lederen druk van een Engelsche blokkade en ietieren vorm van den Engel schcn hongeroorlog te doorstaan, nwnr met dezelfde middelen te beantwoorden. Duitsch land zal een dezer «lagen zijn eigen contra- bandeiijst pubiicecren cn onder «len «loor Engeland uitgeocfcmicn dwang ook levens middelen opnemen. I-angs antieren weg kan do rechts inbreuk, dien Engeland In-gaat door den tlruk op de neutralen, niet botre- «len worden. POLEN WAS NIET VOORBE REID EN DRAAGT THANS DE GEVOLGEN. ALDUS EEN RUSSISCH BLAD. Dc militaire medewerker van de Russi sche ..Isvvestia" beschouwt den toestand «lor Polen nis hopeloos Xoodrn dc Duitsch* legers bij Warschau zich vcreenigd hebben, aldus schrlift hij. zullen ongeveer 230.000 Polen, die thans nog opereeren in dc pro vinciën Posen. I.odz en Warschau, in een zak gevangen zijn. Het succes der Duitsche troepen bemst volgent het blad vooral op «len voorsprong der Duitsche oorlogstech niek. in «Ie eerste plnnts «lie van lucht macht en die van gepantserde troepen. De eerste tien dagen hebben geleid tot verliet van een groot «leel van het Poolsche gebied, van de belangrijkste industriegebieden en de uit industrieel en cultureel oogpunt ge wichtigste steden. Ofschoon Polen over nog talrijke troepen beschikt, moeten «te kansen zijner verdere verdediging buitengewoon moeilijk genoemd worden. De corresponden t van de „Krasnaja Swjesda", t bind van het roode leper, ver klaart. dat de buitengewoon snelle ontwik keling van de operatie der Duitsche troepen verklaard moet worden «loor het feit. «lat Polen prnctisch niet voorbereid was op een werkelijken afweer van een tegenstander ais Duitschland. Italiaansche hulpvaardigheid Fransch watervliegtuig opge sleept. Een Italiaanech vrachtschip l»eeft op zee een Fransch watervliegtuig aangetrof fen. dat een panne hn«l gehad. Het Itali aansche schip nnm terstond de Fran«ch« Itcmanning van het vliegtuig ann boord en Itereidde hun een warme en vriendschappe lijke ontvangst. Het vrachtschip bracht het l-'ransche toestel naar een Algvrijnsche ha ven, waar het zondof incidenten arriveerde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2