In een Chineesch eethuis
Het incident
met de R 5
Gemiddelde mensch walgt
van den oorlog
Donker Sjanghai
als dessert
Verhooging melkprijs
Gasverbruik in
Rome beperkt
Ander herkenningsteeken
voor onze vliegtuigen
ten oorlog vaa langen auur I strijdkrachten in itrdwang te liouden «O dal
Goed nieuws voor
de autorijders
Motor met zijspao tegen
militairen auto gebotst
Zaterdag 16 September 1939
Derde blad
OPGEWONDEN SPELENDE
MANNEN. WEEZOETE
OPIUM-GEUR.
SJANGHAI.
Mij n geheimzinnig*
Chinees wa« "ie de
eerste dagen van mijn
vernlijf Sjanghai
van Kroot nut. Hij ge-
leidde mo overal rond
en in het bijzonder in
de buurten en gelegen-
heden. waar Kuropen-
nen gewoonlijk niet
Benige malen nam hij me mede
naar echt Chineesche restaurant».
Ook in dc groote Eurojieewhc ho
tels kan men Chineesch eten. maar
dat was volgons mijn makker „het
ware niet". Volgens hem bestaan
er verschillende Chineesche keu
kens. die bij lange na niet alle
even soed zijn. Dc beate Chinee-
sclio keuken is die van Canton,
beweerde hij en hij bracht me in
verschillende Chineesche eethuizen
cn eethuisjes om me het verschil
te laten proeven cn ook ik kwam
tot de moening, dat de Canton-
keuken het van andere Chineesche
keukens wint.
De Amerikaan had gelijk.
Ernige maanden geleden, toon ik me nog
op de Philippijncn bevond, had ik in een
Amerikaan-' h tijdschrift oen artikel gele
zen van c«-n Amerikaan, die vele tientallen
Jaren in China had gewoond cn 'leze Ame
rika» beweerde, dat dc Chineesche keuken
het van alle keukens wint door de toelw-
rnding der spijzen cn door haar veelzijdig-
beid u afwisseling. Ik beschouwde toen dit
artikel als een goed voorbeeld van Ameri-
A.i.uuchr overdrijving, maar thans begin ik
t. gjdlsicu, dal tlczc Amerikaan gelijk had.
Tafelmanieren
In Engclsch-Indië en Nedcrhinri»rh-Indi«-
had ik al verschillende malen in Chineesche
re-taunuits gegeten, mnar dat was blijk
1 mar ook „het ware" niet en in Chineesche
f-taurents te Sjanghai deed ik geheel
nieuwe indrukken op. In «Ie Chineesche
I ir-tauranls te Sjanghai, waar ik met mijn
BChineesehrn innkker geweest lam. was ik
bteeds de eenige Europeesche bezoeker «-u
<fat was verklaarbaar; de spijslijsten war»m
lilleen in hot Chineesch geschreven z«aHkit
«en Europcnnn. die geen Chineesch schrift
Jjkcnt, er oiunogelijk een maaltijd kon sanx-i
blellcii. De bedienden spraken geen of zeer
■fctinig Engelsch. maar voor mij was dit
Balles Reen bezwaar: ik had inijn Chinc-
|Khee bcgelchb-r Dij nve, aan wien ik alles
Ikon overlaten. In het eerste restaurant, dat
|we bezochten, had ik het vaste voornemen
■•eton luet (Je Chmeex iie -u»ki« -. liuutr
mijn makker keek mijn onhandig gedoe
K «enigen tijd aan en riep toen een bediende
f: om me mes en vork te brengen tot groote
t verluchting van toeschouwende Chineezen.
|die me tien minuten met die stokje? hadden
<m werken ronder dat ik een stukje naar
Emiui mond had kunnen hrengen. Men moet
•Van rijn jeugd af met die stokjes he4d»ou
Tonigegnnn om ermede uit den weg te kun
Ben. De Chineezen honden die twee stokjes
I tu*«chen de vinger* van de rechterhand en
1 »»«vnen er alles rne«le tot zich met een ver-
bluffende virtuositeit.
Varkenspootjes en bloementhee.
Mijn makker had een maaltijd van ver-
i schillende gerechten tezamen gesteld. Toen
we zoo ongeveer genoeg hadden van den
j eersten schotel, bracht men liet tweede ge
recht, maar nnm het eerste niet weg, xondnt
we aan het einde van den maaltijd znt.-n
niet «en zestal gerechten op tafel, waarvan
i we telkens weder aten. Er was een keurt?
'l gerecht \nn groenten en mndvleesch, er
waren varkenspootje* mgt een buitenge
wone lekkere sau*. zooals ik nog nergens
aad gegeten, er was goudkleurige vlsch. en
ha slot kwam een heerlijke soep met rund
tleesrh. Mijn makker lieslehle erbij „Chi
neest* wij0« t„maHkt van gerst Deze
«.wijn". «enigszin» ro»e van kleur, deed In
•maak aan likeur ilenken cn werd ons oe
rnacht in eer, theepotje We dronken dien
wijn ook uit theekopje*. Bovendien hadden
we nog erhte thee en zoodra «le potje» leeg
waren bracht een bediende nieuwen voor
aan Na «U-n maaltijd bestelde mijn
hakker voor mij een bijzondere thee: bloe
twnthee en toen ik het deksel van het
pot|« oplichtte, zag ik groote hlocinen dnnr
In 'tnjven.
Die zee? uitvoerige maaltijd, met den
wtfa labegrepen, kosttr voor ons beiden
ht* wen vijlen zeventig cent
Door donker Sjanghai.
eft mijn nmkker ine
tnrht door donker
Shanghai «Ier Clii-
vennen. Dit «lookerv
i b* voor ern Knmie
irhjk. met niiin Gtii
*e. grvoelile ik n«
Op een aww
ml laai h
Shanghai. j*«
«h» e«*ii
i"Wn, nki
«Ier Kun
S'wngkal «Ier
O. meen
am 1 ge\*
Een ritje per rickajaw.
leerd bokser, waarvan hij nve in gcvallc-i
van mxxl het overtuigende l»evvi|s gaf. Eeni
ge meien tiokste hij een Chinees. die wat al
te opdringerig werd, in koelen bloede tegen
den grond.
Boeddha ta er btj
liet nachtelijk ikeiker Shanghai: ik
kan er hier niet veel van vertellen,
alleen zeggen, dat het alle- overtrof,
wat ik nog ergens gezien had. We
bezochten verschillervk armoedige
verdachte huizen in achterbuurt je*,
waar mo telkens weder opviel een
met kleurige knarsen verlicht Boed
dhistisch altaar. <X»k in (verboden)
speelhuizen voerde mijn makker
me. waar opgcvvoiiilen mannen za-
•ten om spelen, waarvan ik niets l»e-
greep en in eveneens verlvoden oj»i-
urokitten, waar dc wee-zoete geur
van opium ons bij dc deur recsl» te
gemoet kwam.
Een dollar is oen dollar!
Met «Jezcn onvolprezen Chinecx-lien mak
ker had ik echter voortdurend verschil
van meening over dc rickshnw-koelies. Wij
reden veel mei rickshavvs. icth-r in een
apart wagentje, want in die rickriiaw* i.»
slechts plaats voor één passagier. Aan liet
einde van den rit eieketitle mijn reisgezel
stee<Ls voor ons l»eiden af en menigmaal
kwam liet daarbij tot ruzie met de koelies,
uaar «lie meer verlangden, dan ze kregen.
Voor een afstand van ruim een kilometer
gaf bij den koelie» jn-r hoofd tien «ents
Shangtiai geld. dat is naar den huiditpui
koers nog geen aivderliaJve cent. Ik wilde
er dun iet» hii geven, maar dat \erlx»od bij
me en bij werd /.elf» hooe. 's Avonds op
mijn kamer sprak ik met hem over 'te onge
lokkige nrksiiaukoelies. Hij zoide me: „Jij
l»egrijpt die menschen niet en |c Iveht ren
verkeenie l»ei-eketiing van het geld. Jij re
kent tlatijd uit, dat het in jouw land waani
ia, tnaar hier is een dollar (Shangluii <tol-
lar) een dollar en als je c*-n» goed nizie
wilt hehhen mei een nckshaw-koelie. dan
moet je hem eens veel Indalen. zoonJ^ jij
nltijd wilt tloen. Morgen neem jij «•«■na zelf
een rickshavv en l>etaalt den k'M'lie naar
jmivv l»e rekening. Ik volg je echter om er
bij te zijn als het mis loopt."
Den volgenden morgen gingen we tegelijk,
maar niet tezamen de straat op. Ik riep een
rickshaw aan en gaf hem als «hiel van «km
rit een niet ver verwijderde straat, echter
ik zag nog. dat mijn kameraad mij in een
nndere rickshavv volgde. Aan het euwk van
den rit gaf ik den koeik oen halve thdlar.
vijf maal zooveel as mijn Chineesche mak
ker zou hebben gegeven.
LUvar Sjanghai centen.
Het resultaat was verbluffeml De man
begon tc ach reeuwen en te schelden. Hij wil
de twee dollar hebben, naar hij me in slecht
Engelsch verklaank. Op zijn geschreeuw
kwamen andere rickshavv-koelies met iiun
wagentjes toesnellen en namen een dreigen
de houding trgenover mij aan. Ik keek uit
of er geen jwiliüecnan in de nalujlieid was.
doch cr was er geen; echter mnn Chtaieesclie
makker was er. Hij achrrcuwde nog hipier
<ian 'Ie koelies tezamen, bokste er twee te
gen den grond, trapte een ricksitaw om.
Menu:
Groenten en
run'dvleesch
Varkenspootjes
Goudkleurige visch
Chineesche wijn
Bloementhee
vroeg mijn koelie den ltalven dollar (ruim
ze» «ent; trnig. dien ik hem gegeven had.
-li guf hem daarvoor in de plant» tien
Shanghai-cent, nog geen anderhalve cent
naar ons geld. vrctc was ineeim her
stehl. Mijn koelie keek nog met weemoed
naar den lialvcn dollar, die ik Ihvii gege-
ven had en dien ik thans van mijn Chinee-
schen makker terug kreeg.
Westerlingen zijn zoo dom.
Kenlgszins bc«chnnrod stond ik voor mijn
vriend, die lichtelijk lachte en zeiile: „Nu
heb je zelf gezien )«>o het gaai als i* een
koelie goed betaalt, maar natuurlijk ver
geet je dat woilcr. De vvesterllnjren zijn zoo
knap zoo knap... cn toch zoo «kmi zoo
dom..."
I>ezc laatste opmerking wa» niet echt-
Gliineescli. daarvoor te openhartig maar
mijn Chineesche makker t» niet «s-n zuivere
Chinees. Van mocdersz.iplf heeft hij Philip-
pino-hloed. dus waarschijnlijk ook Spaanseh
ihis EUiropeescJi blanL Wél echt-Oiineesch
is het. itat hij niet meer op het geval is te
niggekonien en er geen nalietracbtingen
over heeft gehouden.
K. BltEDBRODK
Buiten onze territoriale
wateren geschied
Toostsl bij landing «var den kap
geslagen.
De r*gcering»nePMlicn»t meldt nog de vol
gende hijzondertiedn» over het vergaan van
een Nederlandsch mariuevlirgtuig
De )>etnanning van liet marmevliegtuig
It hetwelk tio«.>r een Duttsch militnii vlieg
tuig was aangevallen, cn na tot daling
ZIJII gedwongen, was vergaan, i* njdag
avond te Delfzijl aangekomen.
Uit bat verhoor i» komen vaat te
ataan, dat kat Incident zich buiten
onze territoriale wataren, op onge
veer S mijl benoorden bat licht Hol
Ittra, haalt afgespeeld.
liet Duitse Ir* vliegtuig bleek l»et Neder-
lamis'-Jie mei milratllcnrv uur le hehiM-u
aangevallen, liet inatromentenliord werd
versplinterd en de voorkant Itakhoorti drij
ver weggeschoten. Al* gevolg hiervan ging
het toc«tr| hij landing over den kop De be
manning werd opgepikt door i>>t Duilacbe
vliegtuig, meegevoerd naar Norderney cn
daar in het hospitaal opgenomen.
Da bemanning maakt het naar
omstandigheden wel.
Het hlcck, dat luitenant ter zee 3e klasse
«Ier marinereservr van Itijn een schamp
schot aan den rechtcisritouder en 2 schamp
schoten achter het linker oor had en »cr
gt-ant vlieger F. Buvnink t schoten door
den linker grootrn teen. De kor|Kiraals
(•omlswnnrd en van Wingenlen hieven on
gedeerd. Allen bevinden zich naar omstan
digheden in goeden welstand.
liet vliegtuig is het laatst gezieu luct de
drijvers boven water.
De vorstschade aan
de wintertarwe
Pijtlatj In it.
ran f.—
productlrkoiten
Nu gebleken is slat dc productiekosten
van de wintertarwe ten gevolge van tk
vorstschade zoozeer zijn gestegen, rittl een
tegeuioetkoming redelijk kan worden ge
acht, ia-eft «ir- minister van Koooondadie
/«ken besloten <-« n productiekrwJenhijsiag
van f 1.— js-r 100 kg. te verleenen. De te
lers zullen dus f 11 op 100 kg. ontvangen
n.l. f 10 richtprijs venneenkid niet f 1.
produc t iekos t en la jslag.
Ter voorkoming van misverstand wordt
nog gemeld, dat «leze iiMiniregel op den
prijs van Itet brood geen invloed lieeft.
Vcrliooging melkprijs.
Mtl I rt. per Mier.
De nlgemeene VefMnlging voor
Melkvoorzienkig en de organisatie
van melkverltouders de C M. C
heeft met goedkeuring van de re
geering besloten den inkoopprijs
van ilr melk met ingang mui Zou-
ihig 17 Septemtier met 1.1 tent
j»cr liter Ie vcrlioogen.
Ab gevolg htervait wordt met
ingang van denzrlfdrii datum de
verkoopprijs met 1 cent per liter
verlioagd.
Roosevclt zegt:
De liekefxle vrijzinnige predikant, d» Bel-
dvn. die In Engeland i» aapgekoiuen uit d«
Veie»-iiig,|r Stalen, waar htj «».m. een onder
bond fieeft gehad tivet presidetil Itoosevell,
iieefi tegenover de pers verklaard:
„Het is niet twijfelachtig, dat het Aine
rikaansche tolk sympathie .»nn dm «lag legt
jegens Frankrhk rn Groot-Brittannlb. Da
krarliten der redelijkheid moeten zich aan-
eensluilen. ojMlal de istrhwg kort zal duren,
lliervian .«fge*»«-ii ben ik van mrenitig. dat
de vooruilzicliten in de wereld in tiet alge
meen wuarscldiniijk ia-ter run dan rij ooit
zijn geweest. Want de gemiddelde mensch
walgt van dm modernen <N>rh>g met aMp
lieestaclittglieid en dwaaslieid. die hij mede
brengt".
Slechts gedurende 7 aar per dag
zal varbraik «|n toegestaan.
Naar llava* uit Bonte meldt, zal daar
ingang van 21 Septeml<er liet veri>riiik
ga» voor industricele of huiselijke doel
den slecht» gedurende zeven uur |>cr
zijn toegestaan.
De iiidusineelr ondernemingen, die
prtNluceervn, hebla-n aanzegging krci
dat zt) moeten trachten tiet verbruik
steenkool zooveel mogelijk le loeperkcn
ze zelfiie aanl>eveltng I* genclit tot alle
dustneen, welke sl<s-nkolcn gel»ruikrn
de i>roductie van energie, «velke voor
bedrijven noodig is.
met
van
vau
l>e
In den Rijn gereden
Twee b'fwr mannen lerenloos
uil vrachtauto gehaald.
Gistenuorgrn omstreek* vijf uur is een
vrachtauto met aaniiangwngen van drn
ioswal l*ij het Itenkuniaciie keer te Iteokuin
in den Btjn gere«Jen.
Ken juist voorbij.in-iulc schijrper. «t»e
©ven ie voren nog lichten «>p den weg luid
gezien cn vrijwel ouiniddeltijk daarna iilr's
meer zag, vermoedde dat cr oen ongeluk ge
beurd nmest zijn. Hij maakte ihrect alarvn.
In allerijl werd «k schipper van lwt schip
ile „E<-iidiachtvan ik linim Van Gelder cn
Zoon g« vrauisehMwef rn sg.ood»g wrrvf
nen luct liet lichten vau «Ie auto.
I*ns tegen elf uur had men den wagen bo
ven water. In de cabine bevooden zich «Ie
lijken van twee jonge mannen. IM het nu-
liewijs dat «u» een hunner word aangeimf.
feil, bleek dat dt bestuurder 'k 21 garige I
Sijtsma uit 1'itiHiizen ttir.) was Het amier»
slachtoffer kon nog niet grhJcntificcerd
worden.
Vermoedelijk i» «Ie chauffeur dc
duislriuu misleid ui het water gen-tien.
Nieuw Zeeland steunt
Engeland
Verklaring van minister Nash.
De minister van Financt«-ii in Nieuw Zee
land, N.tsh. looft in het nt
Nieuw /ecland verklaard, dal hij do lint
schr regrering ervan in kennis t»eefi ge
slrld, dat het «oJioele overschot van «le |»o
ductio van Nieuw- Zeeland ter beschikking
van het Vereenigil Koninkrijk is.
EERSTE KAMER.
De Eerste Kamer lieeft gistermiddag z.b
sl. J»ot wetsontwerp gebruik vervoeruhible-
len aangenomen. Zootl» men wret, beoogt
dit ontwerp het transport van lev erna nulde
len, enz. in geval van oorlog te waari*»»rgeu
en zullen alle in ons land hneliUtlwif ver-
voenuidtklcn wordeti geregbtrrerd.
Oranjacirkal inplaats van rood
wit blauw» sectoren.
Hoewel liet incident van Ameland
vvaart'ii een Duitsclie marincv heger
een vliegtuig van «h- Nederiamlschr
marine heefi afgesrholen, gelukkig
geen internationale gevolgen heeft
gehad. otn«tat bij omlerroek duidelijk
is gebleken, dal hier slecJits van een
l«etreurrn*-vaardig misverstand spra
ke ts gewecsi, heeft dll incident toch
wel een Dd.ingrijk gevolg gehad en
wel, dat dc Nederlandsebe rrgeenng
«Miverwljhl iiiaairegclcii heeft geno
men om het voorkomen vat: derge
lijke vrrgUaingeu in il> toekomst on
mogelijk te maken.
/onals men weet. vclirijf! het H«bl I#-
r nalMmaJzieiUtrekriis voor de Ne-
üerlandschr leger- cn marinevlicgiuigeu uit
op den v teugel en romp aangebrachte cir-
k«d», verdeeld m «Irie -ecforen. welke in
moor, witte en Idauwe kleuren zijn lieschil-
ilertl. De Dtiltalie vlieger schijnt «kze tep-
ken* niet duidelijk al» de Nederlandseh»
herkend te heblien. Ilij verkeenie hij het
vluclitig *»en van de rond-, wit en blauwe
kleuren in de veron«terstenit«g met een vij
andin vliegtuig te doen le tiebbrn. Immers
«mk «Ie Fransehe en Kngelsehe militaire
vliegtuigen zijn voorzien van herkenning»
leekens in Mezelble kleuren, welke we||«.
waar op andere wijze in de cirkel* zijn «au-
gebracht, doch zeer verwarrend kunnen wer
ken, MMvrul wanneer Jwtt element «zenuwen"
een rol gaal sjM-lm.
In vertiaiid biertnee, sop vernemen wij,
heeft «Ie regrering besloten in de herken
ningsteeken* voor Nederlandsrhe vliegtui
gen een verandering te brengen.
Bij wij/r van proef heeft men van
een aantal vhegtuigeti «le rn»»! wit
en blauwe sectoren vervangen door
een volledtgrn oranjeeirkel niet een
zwarten rand Becd» van grootcn af
stand valt dll verschil op rn men
mag «leze verandering «tan <«>k wrl t
al» een gunstige beschouwen.
Mocht de oranjectrkel al» vast natlonall-
teitsmerk vrior onzt militaire v hegtuigrii
wocilen «ang'iuMii i', dan zullen alle vreem
de mogendheden hiervan «»p i
«len gesteld.
P ~u staat zullen zijn «le Engelsch—Franscb'
IN DUITSCHLAND ZOU MEN
ER ZICH THANS VAN BEWUST
ZIJN. DAT ER GEEN HOOP
MEER IS OP EEN SPÖEDIGEN
VREDE.
DE WINTER ZAL EEN TUD VAN
BEPROEVING WORDEN.
Volgens den B»rlijaschen co reespon
dent vaa h»t Deensche blad Politl
ken is men »r zich thans in Dnitsch-
land vaa bewast, dat ar g»en hoop
meer Is op »cn tpoedigen vrede. De
Dnitschers spannen zich tot t uiter
ste ta om zoo spoedig mogelijk den
strijd tegen de Polen In knanen be
ëindigen teneinde alle strijdkrachten
aan bet westelijk front te kunnen sa
mentrekken, waar, aaar wordt toe ge
geven, een moeilijke taak ligt.
ivcrkrhjke stnjd niet voor het voorjaar zal
beginnen.
Dc correspondent van Bcrüngske Tldende
maakt melding van evacuatie op groote
schaal uit West Duitsehfand naar de /uide
lijke districten. Gemehl wt>r«lt, dat 18 tot !0
millioen personen zullen worden overge
bracht en «lat tlians ile plannen voor de In
kwartiering worden voltooid.
3v«* bovendien zocr gespierd
deze
RU
Er wordt toegegeven, dat «le winter voor
ile Dmtsche burger* oen tijd van bejuoevim;
kkcr I zal blijken, «toch men i* van meening. «lat
vul- dc DuiUcLc Uoepcu m dc biegtncdlimc dan
van langen dnnr la Engeland.
olg«-n» een mededeeling van liet Engel-
The ministerie van vonrlkhling bereidt
I Groot Hnttaimie zicli voor op een groote in
I «panning te land ijebasecril op «ie veronder
«.lelling van bet kalunet. «Int de «wirkig drie
i.mr zal kunnen duren. Het ministerie van
voorlichting verklaart verder: «loor een
wehhge krnc)it*in«penning haibleo wij voor
tiet uitbreken van den oorlog een buitenge
wortn machtige vloot rn luchtmacht npge
:«ouwd en t kader gevormd van een uiterst
marlitig leger Hierdoor zal de bijdrage v«wl
grnoter zlin «lan van 1WI-HIS en in elk
oitzirht ln ovrrr-tistemming u»et «te hul|>
bronnen van ons land en de wrnschen van
on* volk.
Sprekende over «Ie overbrenging van Brit-
The strijdkrachten naar Frankrijk, wordt
in «ie verklaring gezeg«1- de veronderstel
ling. «Int «Ie «jori"g drie («ren zal duren. l»e-
eek' til. dat een leger niet alleen mort wor
Jeu gevormd, doch ook op de bc«u gehouden
Nlenwe carburateur uitgevonden?
Ben zekere tart AhUtedt In Stockholm
hecfl een uitvinding ce«laan welke ir\ dr
zen tijd van groot behing blijkt te aijn.
Ilrt betreft hier een carburateur voor au
to'a waardoor het mogelijk ia te rijden op
een mengsel, bestaand uit M pel water
en 00 pet. petroleum. Men heeft een moder
ne auto voorzien van een dergelijke car
burateur. Hierbij viel goowe! wat betreft
het aantal toeren nis s»tj liet motorgeluid
„e.-it enkel verschil op te merken.
Hoewel liet optrekken leta minder snel
wa* dan hij «rn gewonen benzine carbura
te«ir. werd hij het rifden met «tere auto In
hel verkeer geen enkele meoilijkheid «m«!«-r
j von«len. IH» bereikte niavimum snelhald !»ij
gebruik van bovenstaande brandstof
/eer g«»e«i. Na ecnig»-u tij'l seredrn te Heb-
l»en. v iel op Ie merken, dat «Ie motor ior>-
pende op petroleum. <*n water, geruiech-
vozer liep dan op benzine. Bij gebruik
van «leze t*rand*tof komt uit den uitlaat
een bijna reukloos gas, dal bovendien niet
illiw u.
\wHflotfl? verkeersongeluk hl/
\Vastenaar vraagt twtr dooden.
GlsternviKid omstreek» kwart voor negen
ts er een zeer ernstig verkeersongeluk «»n
den Itijkmtraatweg omk-r de gnitevnte M' na-
•ennar gebeurd
fit Wasaenaar kwam de kapitein R H-
/«diner op zijn mot<* ln het iijsjMin waa
mevrouw /ofiueveM, die ten liuize van kap.
Zdilner woon<Je. gezeten
l'll de tegen«'v erge»tehle richting uit den
Haag naderde een militaire autorolomte,
waarvan de voorste wagen hij de Rust en
Vrengrüaan wilde draaien.
Iloewel de sohlaten van «Ben wa
gen teekena gavrn beeft kzjHl/Zi
ZólJoer «We htijkiioar niet genen
Mei groote sneibeid ree*! «Je kapitein
op den dwar* over «Wt weg «taan
'kn wagen In niet hrt gevolg, «Ut
hu en /«in fiwjrgwe'Kltir «tp stag
getbiod werden.
IV i*ei«ie ijken zijn per politieauto naar
«h- rouwkamer van liet hoofdbureau van i*>
[litie te Wassenaar verv«*crd (h*k ik i«-t k
/waar btwcbadig«k vteriuigen zijn naar l*t
gebracht.
Kapitein ZAjlwr waa 30 Jaar oud.
huwij en va«ler van twor kimkmi. Ilij
ur»tn<k in Wa*eenaar.
Tengevolge van dit ongeluk outalotid een
gt—'tc verkeerastagnalie Ik M'*»arnaar
-«■Ju- i»»<it»r. U|ge»)aan «kvor «Je *okUtm van
•k nulilain* r»»bw»tw, «Be uit «mgeveer M
man bestond, zorgde ervoor. «lat het verkeer
vrij kKKili| weer normaal liep