In een Chineesch eethuis Het incident met de R 5 Gemiddelde mensch walgt van den oorlog Donker Sjanghai als dessert Verhooging melkprijs Gasverbruik in Rome beperkt Ander herkenningsteeken voor onze vliegtuigen ten oorlog vaa langen auur I strijdkrachten in itrdwang te liouden «O dal Goed nieuws voor de autorijders Motor met zijspao tegen militairen auto gebotst Zaterdag 16 September 1939 Derde blad OPGEWONDEN SPELENDE MANNEN. WEEZOETE OPIUM-GEUR. SJANGHAI. Mij n geheimzinnig* Chinees wa« "ie de eerste dagen van mijn vernlijf Sjanghai van Kroot nut. Hij ge- leidde mo overal rond en in het bijzonder in de buurten en gelegen- heden. waar Kuropen- nen gewoonlijk niet Benige malen nam hij me mede naar echt Chineesche restaurant». Ook in dc groote Eurojieewhc ho tels kan men Chineesch eten. maar dat was volgons mijn makker „het ware niet". Volgens hem bestaan er verschillende Chineesche keu kens. die bij lange na niet alle even soed zijn. Dc beate Chinee- sclio keuken is die van Canton, beweerde hij en hij bracht me in verschillende Chineesche eethuizen cn eethuisjes om me het verschil te laten proeven cn ook ik kwam tot de moening, dat de Canton- keuken het van andere Chineesche keukens wint. De Amerikaan had gelijk. Ernige maanden geleden, toon ik me nog op de Philippijncn bevond, had ik in een Amerikaan-' h tijdschrift oen artikel gele zen van c«-n Amerikaan, die vele tientallen Jaren in China had gewoond cn 'leze Ame rika» beweerde, dat dc Chineesche keuken het van alle keukens wint door de toelw- rnding der spijzen cn door haar veelzijdig- beid u afwisseling. Ik beschouwde toen dit artikel als een goed voorbeeld van Ameri- A.i.uuchr overdrijving, maar thans begin ik t. gjdlsicu, dal tlczc Amerikaan gelijk had. Tafelmanieren In Engclsch-Indië en Nedcrhinri»rh-Indi«- had ik al verschillende malen in Chineesche re-taunuits gegeten, mnar dat was blijk 1 mar ook „het ware" niet en in Chineesche f-taurents te Sjanghai deed ik geheel nieuwe indrukken op. In «Ie Chineesche I ir-tauranls te Sjanghai, waar ik met mijn BChineesehrn innkker geweest lam. was ik bteeds de eenige Europeesche bezoeker «-u <fat was verklaarbaar; de spijslijsten war»m lilleen in hot Chineesch geschreven z«aHkit «en Europcnnn. die geen Chineesch schrift Jjkcnt, er oiunogelijk een maaltijd kon sanx-i blellcii. De bedienden spraken geen of zeer ■fctinig Engelsch. maar voor mij was dit Balles Reen bezwaar: ik had inijn Chinc- |Khee bcgelchb-r Dij nve, aan wien ik alles Ikon overlaten. In het eerste restaurant, dat |we bezochten, had ik het vaste voornemen ■•eton luet (Je Chmeex iie -u»ki« -. liuutr mijn makker keek mijn onhandig gedoe K «enigen tijd aan en riep toen een bediende f: om me mes en vork te brengen tot groote t verluchting van toeschouwende Chineezen. |die me tien minuten met die stokje? hadden <m werken ronder dat ik een stukje naar Emiui mond had kunnen hrengen. Men moet •Van rijn jeugd af met die stokjes he4d»ou Tonigegnnn om ermede uit den weg te kun Ben. De Chineezen honden die twee stokjes I tu*«chen de vinger* van de rechterhand en 1 »»«vnen er alles rne«le tot zich met een ver- bluffende virtuositeit. Varkenspootjes en bloementhee. Mijn makker had een maaltijd van ver- i schillende gerechten tezamen gesteld. Toen we zoo ongeveer genoeg hadden van den j eersten schotel, bracht men liet tweede ge recht, maar nnm het eerste niet weg, xondnt we aan het einde van den maaltijd znt.-n niet «en zestal gerechten op tafel, waarvan i we telkens weder aten. Er was een keurt? 'l gerecht \nn groenten en mndvleesch, er waren varkenspootje* mgt een buitenge wone lekkere sau*. zooals ik nog nergens aad gegeten, er was goudkleurige vlsch. en ha slot kwam een heerlijke soep met rund tleesrh. Mijn makker lieslehle erbij „Chi neest* wij0« t„maHkt van gerst Deze «.wijn". «enigszin» ro»e van kleur, deed In •maak aan likeur ilenken cn werd ons oe rnacht in eer, theepotje We dronken dien wijn ook uit theekopje*. Bovendien hadden we nog erhte thee en zoodra «le potje» leeg waren bracht een bediende nieuwen voor aan Na «U-n maaltijd bestelde mijn hakker voor mij een bijzondere thee: bloe twnthee en toen ik het deksel van het pot|« oplichtte, zag ik groote hlocinen dnnr In 'tnjven. Die zee? uitvoerige maaltijd, met den wtfa labegrepen, kosttr voor ons beiden ht* wen vijlen zeventig cent Door donker Sjanghai. eft mijn nmkker ine tnrht door donker Shanghai «Ier Clii- vennen. Dit «lookerv i b* voor ern Knmie irhjk. met niiin Gtii *e. grvoelile ik n« Op een aww ml laai h Shanghai. j*« «h» e«*ii i"Wn, nki «Ier Kun S'wngkal «Ier O. meen am 1 ge\* Een ritje per rickajaw. leerd bokser, waarvan hij nve in gcvallc-i van mxxl het overtuigende l»evvi|s gaf. Eeni ge meien tiokste hij een Chinees. die wat al te opdringerig werd, in koelen bloede tegen den grond. Boeddha ta er btj liet nachtelijk ikeiker Shanghai: ik kan er hier niet veel van vertellen, alleen zeggen, dat het alle- overtrof, wat ik nog ergens gezien had. We bezochten verschillervk armoedige verdachte huizen in achterbuurt je*, waar mo telkens weder opviel een met kleurige knarsen verlicht Boed dhistisch altaar. <X»k in (verboden) speelhuizen voerde mijn makker me. waar opgcvvoiiilen mannen za- •ten om spelen, waarvan ik niets l»e- greep en in eveneens verlvoden oj»i- urokitten, waar dc wee-zoete geur van opium ons bij dc deur recsl» te gemoet kwam. Een dollar is oen dollar! Met «Jezcn onvolprezen Chinecx-lien mak ker had ik echter voortdurend verschil van meening over dc rickshnw-koelies. Wij reden veel mei rickshavvs. icth-r in een apart wagentje, want in die rickriiaw* i.» slechts plaats voor één passagier. Aan liet einde van den rit eieketitle mijn reisgezel stee<Ls voor ons l»eiden af en menigmaal kwam liet daarbij tot ruzie met de koelies, uaar «lie meer verlangden, dan ze kregen. Voor een afstand van ruim een kilometer gaf bij den koelie» jn-r hoofd tien «ents Shangtiai geld. dat is naar den huiditpui koers nog geen aivderliaJve cent. Ik wilde er dun iet» hii geven, maar dat \erlx»od bij me en bij werd /.elf» hooe. 's Avonds op mijn kamer sprak ik met hem over 'te onge lokkige nrksiiaukoelies. Hij zoide me: „Jij l»egrijpt die menschen niet en |c Iveht ren verkeenie l»ei-eketiing van het geld. Jij re kent tlatijd uit, dat het in jouw land waani ia, tnaar hier is een dollar (Shangluii <tol- lar) een dollar en als je c*-n» goed nizie wilt hehhen mei een nckshaw-koelie. dan moet je hem eens veel Indalen. zoonJ^ jij nltijd wilt tloen. Morgen neem jij «•«■na zelf een rickshavv en l>etaalt den k'M'lie naar jmivv l»e rekening. Ik volg je echter om er bij te zijn als het mis loopt." Den volgenden morgen gingen we tegelijk, maar niet tezamen de straat op. Ik riep een rickshaw aan en gaf hem als «hiel van «km rit een niet ver verwijderde straat, echter ik zag nog. dat mijn kameraad mij in een nndere rickshavv volgde. Aan het euwk van den rit gaf ik den koeik oen halve thdlar. vijf maal zooveel as mijn Chineesche mak ker zou hebben gegeven. LUvar Sjanghai centen. Het resultaat was verbluffeml De man begon tc ach reeuwen en te schelden. Hij wil de twee dollar hebben, naar hij me in slecht Engelsch verklaank. Op zijn geschreeuw kwamen andere rickshavv-koelies met iiun wagentjes toesnellen en namen een dreigen de houding trgenover mij aan. Ik keek uit of er geen jwiliüecnan in de nalujlieid was. doch cr was er geen; echter mnn Chtaieesclie makker was er. Hij achrrcuwde nog hipier <ian 'Ie koelies tezamen, bokste er twee te gen den grond, trapte een ricksitaw om. Menu: Groenten en run'dvleesch Varkenspootjes Goudkleurige visch Chineesche wijn Bloementhee vroeg mijn koelie den ltalven dollar (ruim ze» «ent; trnig. dien ik hem gegeven had. -li guf hem daarvoor in de plant» tien Shanghai-cent, nog geen anderhalve cent naar ons geld. vrctc was ineeim her stehl. Mijn koelie keek nog met weemoed naar den lialvcn dollar, die ik Ihvii gege- ven had en dien ik thans van mijn Chinee- schen makker terug kreeg. Westerlingen zijn zoo dom. Kenlgszins bc«chnnrod stond ik voor mijn vriend, die lichtelijk lachte en zeiile: „Nu heb je zelf gezien )«>o het gaai als i* een koelie goed betaalt, maar natuurlijk ver geet je dat woilcr. De vvesterllnjren zijn zoo knap zoo knap... cn toch zoo «kmi zoo dom..." I>ezc laatste opmerking wa» niet echt- Gliineescli. daarvoor te openhartig maar mijn Chineesche makker t» niet «s-n zuivere Chinees. Van mocdersz.iplf heeft hij Philip- pino-hloed. dus waarschijnlijk ook Spaanseh ihis EUiropeescJi blanL Wél echt-Oiineesch is het. itat hij niet meer op het geval is te niggekonien en er geen nalietracbtingen over heeft gehouden. K. BltEDBRODK Buiten onze territoriale wateren geschied Toostsl bij landing «var den kap geslagen. De r*gcering»nePMlicn»t meldt nog de vol gende hijzondertiedn» over het vergaan van een Nederlandsch mariuevlirgtuig De )>etnanning van liet marmevliegtuig It hetwelk tio«.>r een Duttsch militnii vlieg tuig was aangevallen, cn na tot daling ZIJII gedwongen, was vergaan, i* njdag avond te Delfzijl aangekomen. Uit bat verhoor i» komen vaat te ataan, dat kat Incident zich buiten onze territoriale wataren, op onge veer S mijl benoorden bat licht Hol Ittra, haalt afgespeeld. liet Duitse Ir* vliegtuig bleek l»et Neder- lamis'-Jie mei milratllcnrv uur le hehiM-u aangevallen, liet inatromentenliord werd versplinterd en de voorkant Itakhoorti drij ver weggeschoten. Al* gevolg hiervan ging het toc«tr| hij landing over den kop De be manning werd opgepikt door i>>t Duilacbe vliegtuig, meegevoerd naar Norderney cn daar in het hospitaal opgenomen. Da bemanning maakt het naar omstandigheden wel. Het hlcck, dat luitenant ter zee 3e klasse «Ier marinereservr van Itijn een schamp schot aan den rechtcisritouder en 2 schamp schoten achter het linker oor had en »cr gt-ant vlieger F. Buvnink t schoten door den linker grootrn teen. De kor|Kiraals (•omlswnnrd en van Wingenlen hieven on gedeerd. Allen bevinden zich naar omstan digheden in goeden welstand. liet vliegtuig is het laatst gezieu luct de drijvers boven water. De vorstschade aan de wintertarwe Pijtlatj In it. ran f.— productlrkoiten Nu gebleken is slat dc productiekosten van de wintertarwe ten gevolge van tk vorstschade zoozeer zijn gestegen, rittl een tegeuioetkoming redelijk kan worden ge acht, ia-eft «ir- minister van Koooondadie /«ken besloten <-« n productiekrwJenhijsiag van f 1.— js-r 100 kg. te verleenen. De te lers zullen dus f 11 op 100 kg. ontvangen n.l. f 10 richtprijs venneenkid niet f 1. produc t iekos t en la jslag. Ter voorkoming van misverstand wordt nog gemeld, dat «leze iiMiniregel op den prijs van Itet brood geen invloed lieeft. Vcrliooging melkprijs. Mtl I rt. per Mier. De nlgemeene VefMnlging voor Melkvoorzienkig en de organisatie van melkverltouders de C M. C heeft met goedkeuring van de re geering besloten den inkoopprijs van ilr melk met ingang mui Zou- ihig 17 Septemtier met 1.1 tent j»cr liter Ie vcrlioogen. Ab gevolg htervait wordt met ingang van denzrlfdrii datum de verkoopprijs met 1 cent per liter verlioagd. Roosevclt zegt: De liekefxle vrijzinnige predikant, d» Bel- dvn. die In Engeland i» aapgekoiuen uit d« Veie»-iiig,|r Stalen, waar htj «».m. een onder bond fieeft gehad tivet presidetil Itoosevell, iieefi tegenover de pers verklaard: „Het is niet twijfelachtig, dat het Aine rikaansche tolk sympathie .»nn dm «lag legt jegens Frankrhk rn Groot-Brittannlb. Da krarliten der redelijkheid moeten zich aan- eensluilen. ojMlal de istrhwg kort zal duren, lliervian .«fge*»«-ii ben ik van mrenitig. dat de vooruilzicliten in de wereld in tiet alge meen wuarscldiniijk ia-ter run dan rij ooit zijn geweest. Want de gemiddelde mensch walgt van dm modernen <N>rh>g met aMp lieestaclittglieid en dwaaslieid. die hij mede brengt". Slechts gedurende 7 aar per dag zal varbraik «|n toegestaan. Naar llava* uit Bonte meldt, zal daar ingang van 21 Septeml<er liet veri>riiik ga» voor industricele of huiselijke doel den slecht» gedurende zeven uur |>cr zijn toegestaan. De iiidusineelr ondernemingen, die prtNluceervn, hebla-n aanzegging krci dat zt) moeten trachten tiet verbruik steenkool zooveel mogelijk le loeperkcn ze zelfiie aanl>eveltng I* genclit tot alle dustneen, welke sl<s-nkolcn gel»ruikrn de i>roductie van energie, «velke voor bedrijven noodig is. met van vau l>e In den Rijn gereden Twee b'fwr mannen lerenloos uil vrachtauto gehaald. Gistenuorgrn omstreek* vijf uur is een vrachtauto met aaniiangwngen van drn ioswal l*ij het Itenkuniaciie keer te Iteokuin in den Btjn gere«Jen. Ken juist voorbij.in-iulc schijrper. «t»e ©ven ie voren nog lichten «>p den weg luid gezien cn vrijwel ouiniddeltijk daarna iilr's meer zag, vermoedde dat cr oen ongeluk ge beurd nmest zijn. Hij maakte ihrect alarvn. In allerijl werd «k schipper van lwt schip ile „E<-iidiachtvan ik linim Van Gelder cn Zoon g« vrauisehMwef rn sg.ood»g wrrvf nen luct liet lichten vau «Ie auto. I*ns tegen elf uur had men den wagen bo ven water. In de cabine bevooden zich «Ie lijken van twee jonge mannen. IM het nu- liewijs dat «u» een hunner word aangeimf. feil, bleek dat dt bestuurder 'k 21 garige I Sijtsma uit 1'itiHiizen ttir.) was Het amier» slachtoffer kon nog niet grhJcntificcerd worden. Vermoedelijk i» «Ie chauffeur dc duislriuu misleid ui het water gen-tien. Nieuw Zeeland steunt Engeland Verklaring van minister Nash. De minister van Financt«-ii in Nieuw Zee land, N.tsh. looft in het nt Nieuw /ecland verklaard, dal hij do lint schr regrering ervan in kennis t»eefi ge slrld, dat het «oJioele overschot van «le |»o ductio van Nieuw- Zeeland ter beschikking van het Vereenigil Koninkrijk is. EERSTE KAMER. De Eerste Kamer lieeft gistermiddag z.b sl. J»ot wetsontwerp gebruik vervoeruhible- len aangenomen. Zootl» men wret, beoogt dit ontwerp het transport van lev erna nulde len, enz. in geval van oorlog te waari*»»rgeu en zullen alle in ons land hneliUtlwif ver- voenuidtklcn wordeti geregbtrrerd. Oranjacirkal inplaats van rood wit blauw» sectoren. Hoewel liet incident van Ameland vvaart'ii een Duitsclie marincv heger een vliegtuig van «h- Nederiamlschr marine heefi afgesrholen, gelukkig geen internationale gevolgen heeft gehad. otn«tat bij omlerroek duidelijk is gebleken, dal hier slecJits van een l«etreurrn*-vaardig misverstand spra ke ts gewecsi, heeft dll incident toch wel een Dd.ingrijk gevolg gehad en wel, dat dc Nederlandsebe rrgeenng «Miverwljhl iiiaairegclcii heeft geno men om het voorkomen vat: derge lijke vrrgUaingeu in il> toekomst on mogelijk te maken. /onals men weet. vclirijf! het H«bl I#- r nalMmaJzieiUtrekriis voor de Ne- üerlandschr leger- cn marinevlicgiuigeu uit op den v teugel en romp aangebrachte cir- k«d», verdeeld m «Irie -ecforen. welke in moor, witte en Idauwe kleuren zijn lieschil- ilertl. De Dtiltalie vlieger schijnt «kze tep- ken* niet duidelijk al» de Nederlandseh» herkend te heblien. Ilij verkeenie hij het vluclitig *»en van de rond-, wit en blauwe kleuren in de veron«terstenit«g met een vij andin vliegtuig te doen le tiebbrn. Immers «mk «Ie Fransehe en Kngelsehe militaire vliegtuigen zijn voorzien van herkenning» leekens in Mezelble kleuren, welke we||«. waar op andere wijze in de cirkel* zijn «au- gebracht, doch zeer verwarrend kunnen wer ken, MMvrul wanneer Jwtt element «zenuwen" een rol gaal sjM-lm. In vertiaiid biertnee, sop vernemen wij, heeft «Ie regrering besloten in de herken ningsteeken* voor Nederlandsrhe vliegtui gen een verandering te brengen. Bij wij/r van proef heeft men van een aantal vhegtuigeti «le rn»»! wit en blauwe sectoren vervangen door een volledtgrn oranjeeirkel niet een zwarten rand Becd» van grootcn af stand valt dll verschil op rn men mag «leze verandering «tan <«>k wrl t al» een gunstige beschouwen. Mocht de oranjectrkel al» vast natlonall- teitsmerk vrior onzt militaire v hegtuigrii wocilen «ang'iuMii i', dan zullen alle vreem de mogendheden hiervan «»p i «len gesteld. P ~u staat zullen zijn «le Engelsch—Franscb' IN DUITSCHLAND ZOU MEN ER ZICH THANS VAN BEWUST ZIJN. DAT ER GEEN HOOP MEER IS OP EEN SPÖEDIGEN VREDE. DE WINTER ZAL EEN TUD VAN BEPROEVING WORDEN. Volgens den B»rlijaschen co reespon dent vaa h»t Deensche blad Politl ken is men »r zich thans in Dnitsch- land vaa bewast, dat ar g»en hoop meer Is op »cn tpoedigen vrede. De Dnitschers spannen zich tot t uiter ste ta om zoo spoedig mogelijk den strijd tegen de Polen In knanen be ëindigen teneinde alle strijdkrachten aan bet westelijk front te kunnen sa mentrekken, waar, aaar wordt toe ge geven, een moeilijke taak ligt. ivcrkrhjke stnjd niet voor het voorjaar zal beginnen. Dc correspondent van Bcrüngske Tldende maakt melding van evacuatie op groote schaal uit West Duitsehfand naar de /uide lijke districten. Gemehl wt>r«lt, dat 18 tot !0 millioen personen zullen worden overge bracht en «lat tlians ile plannen voor de In kwartiering worden voltooid. 3v«* bovendien zocr gespierd deze RU Er wordt toegegeven, dat «le winter voor ile Dmtsche burger* oen tijd van bejuoevim; kkcr I zal blijken, «toch men i* van meening. «lat vul- dc DuiUcLc Uoepcu m dc biegtncdlimc dan van langen dnnr la Engeland. olg«-n» een mededeeling van liet Engel- The ministerie van vonrlkhling bereidt I Groot Hnttaimie zicli voor op een groote in I «panning te land ijebasecril op «ie veronder «.lelling van bet kalunet. «Int de «wirkig drie i.mr zal kunnen duren. Het ministerie van voorlichting verklaart verder: «loor een wehhge krnc)it*in«penning haibleo wij voor tiet uitbreken van den oorlog een buitenge wortn machtige vloot rn luchtmacht npge :«ouwd en t kader gevormd van een uiterst marlitig leger Hierdoor zal de bijdrage v«wl grnoter zlin «lan van 1WI-HIS en in elk oitzirht ln ovrrr-tistemming u»et «te hul|> bronnen van ons land en de wrnschen van on* volk. Sprekende over «Ie overbrenging van Brit- The strijdkrachten naar Frankrijk, wordt in «ie verklaring gezeg«1- de veronderstel ling. «Int «Ie «jori"g drie («ren zal duren. l»e- eek' til. dat een leger niet alleen mort wor Jeu gevormd, doch ook op de bc«u gehouden Nlenwe carburateur uitgevonden? Ben zekere tart AhUtedt In Stockholm hecfl een uitvinding ce«laan welke ir\ dr zen tijd van groot behing blijkt te aijn. Ilrt betreft hier een carburateur voor au to'a waardoor het mogelijk ia te rijden op een mengsel, bestaand uit M pel water en 00 pet. petroleum. Men heeft een moder ne auto voorzien van een dergelijke car burateur. Hierbij viel goowe! wat betreft het aantal toeren nis s»tj liet motorgeluid „e.-it enkel verschil op te merken. Hoewel liet optrekken leta minder snel wa* dan hij «rn gewonen benzine carbura te«ir. werd hij het rifden met «tere auto In hel verkeer geen enkele meoilijkheid «m«!«-r j von«len. IH» bereikte niavimum snelhald !»ij gebruik van bovenstaande brandstof /eer g«»e«i. Na ecnig»-u tij'l seredrn te Heb- l»en. v iel op Ie merken, dat «Ie motor ior>- pende op petroleum. <*n water, geruiech- vozer liep dan op benzine. Bij gebruik van «leze t*rand*tof komt uit den uitlaat een bijna reukloos gas, dal bovendien niet illiw u. \wHflotfl? verkeersongeluk hl/ \Vastenaar vraagt twtr dooden. GlsternviKid omstreek» kwart voor negen ts er een zeer ernstig verkeersongeluk «»n den Itijkmtraatweg omk-r de gnitevnte M' na- •ennar gebeurd fit Wasaenaar kwam de kapitein R H- /«diner op zijn mot<* ln het iijsjMin waa mevrouw /ofiueveM, die ten liuize van kap. Zdilner woon<Je. gezeten l'll de tegen«'v erge»tehle richting uit den Haag naderde een militaire autorolomte, waarvan de voorste wagen hij de Rust en Vrengrüaan wilde draaien. Iloewel de sohlaten van «Ben wa gen teekena gavrn beeft kzjHl/Zi ZólJoer «We htijkiioar niet genen Mei groote sneibeid ree*! «Je kapitein op den dwar* over «Wt weg «taan 'kn wagen In niet hrt gevolg, «Ut hu en /«in fiwjrgwe'Kltir «tp stag getbiod werden. IV i*ei«ie ijken zijn per politieauto naar «h- rouwkamer van liet hoofdbureau van i*> [litie te Wassenaar verv«*crd (h*k ik i«-t k /waar btwcbadig«k vteriuigen zijn naar l*t gebracht. Kapitein ZAjlwr waa 30 Jaar oud. huwij en va«ler van twor kimkmi. Ilij ur»tn<k in Wa*eenaar. Tengevolge van dit ongeluk outalotid een gt—'tc verkeerastagnalie Ik M'*»arnaar -«■Ju- i»»<it»r. U|ge»)aan «kvor «Je *okUtm van •k nulilain* r»»bw»tw, «Be uit «mgeveer M man bestond, zorgde ervoor. «lat het verkeer vrij kKKili| weer normaal liep

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 9