1
IVOREN SCHAT
1 Nieuwe K.L. M.-lijn
I:
Kostbaar landgoed voor
den Staat behouden
Slachtoffer van
zijn fantasie?
Centraal belastingkantoor
te Amsterdam
lubileumtrein rijdt
door 't land
Het geheim van de
door: A. PANDOR
;g.
VAN AMSTERDAM NAAR BRUSSEL.
Ondanks de velé belemmeringen. waaraan
*L door den Europee*chcn toestand het lucht-
GATU verkcr onderhevig ia cn waardoor ook de
- KIM op vele lijnen van haar ultgebrtld
p. I lucht..* toi ^rrkloo.hrld U
Unclit de leidiim v»n het bedml een 100
I «root inoiteliik deel vnn het «erk voort te
end» letten «n nutikt ui «bnilk vnn elke mo
inn I .el held. die lleh voordoet otn lurhlter
djK blndinien te h.ndh.ven of In te Mellen.
ieii <W C. -eren kon aan de diensten naar Scan
laarï dinavic. die nog steeds regelmatig gevlogen
worden, «en nieuwe dienst wonWn toege
toegd n.1. de luchtverbindlng tuaachen Am
sterdam en Brussel, waardoor het contact
f (,,^-hen de neutrale landen in Noord- en
M w Europa nog inniger kan rijn dan het
Uiteraard reed» is.
Te 815 uur vertrok de eerste Dowgliu
der KLM. van Schiphol naar het Brussel
ache vliegt eW Haren, vanwaar te 10.30 uur
de eerste Belgische Sabena machine naar
Amsterdam vertrok.
Het is voor liet eerst sedert 1931. dat weer
ten SAbenavliegtuig de Amslerdaraache
luchthaven aandoet. Te 11.50 uur landde de
Belgische machine, een licht crème geschil-
derde geheel metalen Savoia Mn echel ti S.
73 met, naast <le Belgische regist ra tietee
ken*. in grooie letters aan de eene rijde de
nationali'eitsaanduiding „België", aan de
andere fijde „Relgiqne".
Gezagvoerder was de bekende Belgische
verkeersvlieger Goequvt, een oude békende
op Schiphol, waar hif velé vrienden heeft.
xno<int hij dan ook op zeer hartelijke wijze
door den heer Veenertdaal. algemeen tech-
nlsch leider, en den heer Spit, chef van den
technischen dienét der K L M. werd begroet
Tusechen de Nederlandsche cn de Belgi
sche hoofdstad worden per dag twee dien
sten in beide richtingen onderhouden. De
eerste KLM.marhine. welke te 10.30 uur
op Haren aankomt, vertrekt te 1:5.45 uur
weer naar Schiphol, terwij! de Belgische
machine te 16.15 uur uit Amsterdam naar
Brussel terugkeert.
Reed* dadelijk op den eersten dag dat do
nieuwe lijn gevlogen werd. had een groot
aantal passagiers geboekt
trijz
afrei
t lu«
[Advj
21*
31»
4211
4017
«217
0277
01»
!4\<
5307
«520
7548
8301
>187
0001
1432
1242
1424
,839
1003
031
t€0«
«U
007
435
«72
077
450
786
275
17«
*3
Hl
176
"20
63
11
30
«4
2«
00
>7
10
10
>1
W
J
4
3
1
8
6
7
7
7
I
I
t
Aan de voorwaardr Int hef slleh
|c« tan representatief gebouw
op JSorghrUette Den Haag
wordt loldaan.
Op de begrooting van Financiën ié een
eerstr termijn van f 200.000.— uitgetrokken
voor den bouw van een representatief ge
l»ouw op het landgoed „Sorghvliet" te *s-
Gnvenhuge.
De toclicJiting tot dozen post luidt als
folgt:
Bij de wet van 28 Maart 1930 werd de
Jpenalaligc minister van Frinanclën gc-
mfcduurti tot het aangaan van een overeen
komst van schenking waarbij het landgoed
JttwU vliet" te 's-Gravenbage in eigendom
overgaat aan den Staat der Nederlanden.
Volgens de daarbij in acht te ne
men voorwaarden tou het landgoed
moeten worden aangewend voor de
verwezenlijking van een nationale
bestemming, lot uiting komende in
de stichting van een representatief
ge Ik» uw, terwijl het landgoed inte
graal aan de schenkers zou terug
komen. indien niet binnen tien jaar
t|jd* met den bouw van een repre
sentatief geitouw een begin mocht
gemaakt rijn.
De aan het geschonkene te geven nationa
le bes temming, tot uiting komende in de
stichting van een representatief gebouw,
iaat slechts weinig mogelijkheden toe. Na
ampele overwegingen wordt gemeend, dal
FEUILLETON.
Het Meisje
aan de schenking*voorwaarden lal voldoen
een naar de eischen des tijd* ingericht ge
bouw, bestrvnd voor het houden van recep
ties, congressen, conferenties en plechtige
bijeenkomsten. Hel plan met beschrijving
van dit gebouw is ter griffie van de Twee
de Kamer ter inzage gelegd. De totale kos
ten worden op oogeveer f 1660.000 geraamd.
Ingevolge de akte van schenAing in 1 met
den houw vóór 5 Juni 1940 moeten njn be
gonneiv
uit den
expre strein
Nur het Engelsch
bemerkt door
wan der Sluys
li
.Tot nu toe", vulde Freddjr met nadruk aan.
En wanneer u zegt, waarom al die bezorgd
heid, dan zou ik mUnerzgds dezelfde vraag
kunnsn stellen. Waarom zou u er zich druk
°v«T maken wanneer ik hetgeen we bespraken
verder vertelde, bijvoorbeeld aan den mynheer
in ons compartiment et den ruziemakenden
Lor lenaar, of aan Mr. Blddock. als ik bem kon
winden?"
Of tegen den hoofdconducteur." ging FTeddy
Voort, een weinig vooroverbuigend, zoodat hg
«achter kon spreken. ..Zou het gevaar voor u
•■léveren. als ik naar den hoofdconducteur
|tng en het volgende tot hem zei: Luistert
etns, ik maak me 'n beetje ongemst. Iemand
«h la dezen trein gezeten heeft, is nergens te
vtbder. en uitgestapt is og ook niet. Gelooft
«at h* uit een portierrraam tevallea kan
«•t Mis* Lcverldge. wier oogen tot nu toe op
gevestigd geweest waren, wendde zich
PÜmUng af om het landschap buiten te gaan
-Hi; zal natuurlek wel niet uit het raam
«•vallen cgn. ik zet het alleen maar veronder-
•t*Qeaierw g«sprak Freddjr verder. ..Waar-
scimni^k is onze vriend Biddock naar een
*od« txeindeel verhuisd er probeert hg daar
«3n notitie boekjes te staten! gur waarover
U* mg bet hoofd breek, is dit Als ik u de ge
vraagde beljfte geef. wat gebeurt er dan als
*1 deze kleinigheden plotseling in iets groots
uitbarsten - en u het -vddelpuprt van de
ontploffing bent? Moet ik dan niets zeggen?
Niets doen?"
„Niels," klonk het met klem. ..Absoluut
niets."
Freddjr zichtte De rollade versrheen Eten
kwam hem nu buitengewoon onbelangrijk voor.
bet stond bem haast tegen."
„AAHTSOPUCHTER" VOOR DEN
RECHTER. EXPLOITANT VAN
„BUREAU POSTRECLAME" EN
„EXPRESSBUrrETS".
De 38 jarige reclame exploitant die gisteren
voor de vierde kamer der Amsterdamache
arr. rechtbank terecht stond, was reed* vele
malen met de justitie in aanraking geweest
Reeds in 1925 was hij veroordeeld wegen*
oplichting en daarna volgden de straffen
wegens opmiing, flesschenirekkerij. ver
duistering en oplichting elkaar regelmatig
op.
De rechercheur die in deze zaak een on
derzoek had ingesteld, noemde verdachte
een aartsoplichter. In de dagvaarding had
de officier van Justitie mr. H. A Wassen-
bergh twee feiten t^n laste gelegd, doch
volgens den rechercheur waren vele groote
zaken in Amsterdam door dezen man be
drogen.
Geraffineerd.
In April j.1. verdachte was i»as een
paar maanden geleden in vrijheid gesteld
maakte de man op een verjaarspartijtje
kennis met den jeugdigen koopman van
Dezen wiM hij wijs te maken, dat hij dc
pacht kon krijgen van alle reclameniimle
in de Nederlandsche postkantoren. Hu zou
een raak oprichten ..Bureau Postreclame",
waarin hij van 7. als procuratiehouder in
dienst zou nemen tegen een salaris van
f 75— per week
Vtrd. ging zelfs zoo ver. dat hij In
gezelschap van van 7. naar Den
Haag ging. waar hij het moofdpost
kantoor P.T.T. bezocht. Zijn sa.
procuratiehouder moest echter voor
de deur wachten. Een uurtje later
kwam verd. weer buiten: ..Ik beleef
vandaag den moolsten dag van
mijn leven. Dc contracten zijn ge-
teekend. ik ben pachter van alle
reclameruimte in de postkantoren".
Om alles nog aannemelijker te maken,
maakte hij daarna nog een afspraak met
de directie der P.T.T.
Het terrein voorbereid.
Verdachte opende vervolgens een rekening
bij een groote bankinstelling, waarbij hij
als referentie* o.a een minister opgaf. Bij
een notaris liet hij een contract maken,
waarbij hij van Z. al* procuratiehouder
aanstelde. Tegen den notaris vertelde hij.
dat hij f 37.000 bezat en nog groote sommen
moest innen. Het terrein voor de oplirhting
was voorbereid: hij vroeg xijn nieuwen procu
ratiehouder f 225 ter leen. omdat hij tijde
lijk geen contanten had De man aal het
geld. doch later kreeg hij achterdocht en
liet acne inlormeercn naar zijn as. baas.
Ook een dame vliegt erin.
Tegenover een dame had verdachte zich
uitgegeven voor directeur van de N.v. On
trum Exprevihuffet. Later vroeg hij haar
f 200.— ter leen omdat hij tijdelijk met
geldnood te kampen had. Een chèque voor
een groot bedrag kon hij niet verzilveren.
Ook deze vrouw liet zich door den gladden
vogel bepraten. Deze fantastische verhal t
had de officier van Justitie in de dagvaai
ding vermeld, deels bekent verdachte, deels
noemt hij zijn leugens „overdrijving".
Volgens het rapitort van den psychiater
la verd. in belangrijke mate verminderd toe
rekeningsvatbaar.
Requisitoir.
Uitvoerig gaat mr. Wassenbergh in zijn
requisitoir de feiten na en eiecht tenélotte
wwgens oplichting een gevangenisstraf van
twee jaar met aftrek van de \onr!oopig«*
hechten»*, daarbij rekening houdende met
verd.'s psvehischen toestand.
De verdediger, mr. W. van Everdingen.
bepleit vrijspraak. Verdachte is slachtoffer
geworden van zijn eigen fantasie, die echter
niet de l<edoellng heeft om iemand te beng-
deelen. Hij heeft slechts leeningen gesloten,
die hij deels heeft afgelost. Subsidiair dringt
pi. op clementie aan.
Vonnis 4 October.
E«n milliocu uitgetrokken.
Op dc hegrooting van financien i»
een i»edrag van 1 milliorn gulden
uitgetrokken voor aankoop van
grond cn voor den eersten termijn
vau lietaling voor den houw van
een centraal belastingkantoor te Am
sterdam.
De toelicliting tot dezen post luidt als
volgt:
Door het Staats!>edrijf der posterijen, t#
legrafie en telefonie is dc buur opgezegd
van het bij dcu belastingdienst in gebruik
zijnde gedeelte van hel geld- en telefoonge
bouw te Amsterdam.
Deze opzegging maakt de uitvoering ur
gent van het besluit tot stichting van een
nieuw centraal gebouw voor den gcheelcn
dienst te Amsterdam.
Voorloopig ligt het in de bedoeling slecht*
af te bouwen het gedeelte, bestemd voor
huisvesting van de diensten, gevestigd in
het vorengenoemd gebouw, het Bungehui*
en de Droogbak la. alsmede van de diree
tie» en de accountantsdiensten. Het ln-staan
de OI. Huis zou dan aanvankelijk geheel
worden bestemd voor den dienst der invoer
rechten en accijnzen, laboratorium van het
departement van financiën en den diens'
van den waarborg en de belasting der gou
den en zilveren werken.
Aangezien het echter niet onmogelijk L*.
dat ook dit pand te zijner lijd tc klein of te
ondoelmatig zal blijken, wordt gezorgd voor
den aankoop van een oppervlakte grond,
voldoende om zoo noodig in de toekomst ook
voor deze diensten nieuwe huisvestingsmo
gelijkheden te scbcitjien.
De hiertoe geboden kana, welke wellicht
in jaren niet zal w ederkeeren, dient te wor
den benut
Graanschip aangekomen
Het sa. „Pcnnland" maakte een
voorspoedige reis.
Het s ..Pennland** der H.A.L. is gisteren
Ie Botterdam a.mgrkomcn rnet 2500 ton
graan voor de Ne<l«-rlandache regeering aan
boord. Nadat het schip den 2den Septejnber
van New York vertrokken was. Is het op 12
September te Southampton aangekomen,
waar het schip de Emrelsche lading, evenals
het stukgoed, waaronder een betangrukc
hoeveelheid voor Engeland bestemd, gelost
beeft. Vandaar i> de ..Pcnnland" naar Bou
logne sur Mer gedirigeerd, waar de opva
renden van Duilsche nationaliteit van
boord zijn gebaald. Via de Downs heeft 'l
schip vervolgens zonder Antwerpen aan te
loonen. de reis naar Botterdam voortgezet
Onderweg zijn geen mijnen of duikhootcn
aangetroffen.
Drie pioniers dut
herdacht
Gistermorgen vroeg stond aan het
eerste perron van het CS. te
-A dam een trein. Oogenschijnlijk een
doodgewone trein, een sneltrein, die
om k.10 uur naar Enschede zou ver
trekken. Toch was deze trein niet
zoo gewoon als hU er oogenschijnlijk
uit zag. Deze trein was een feest
trein. De zware Jumbo, die er voor
stond, en ook de tender, waren tnet
dennegroen cn oranjeappels prach
tig versierd. Op de twee buffer* wap
perden groote rood-wit blauwe vlag
gen en aan de voorzijde van de lo
comotief. op de kogelronde ketel
wand stond met gouden letter* op
een zwarten achtergrond. „183D—Am
sterdam CS. 1939.'
Op deze feestelijk versierde locomotief
stond machinist A. J. C van Dijk en de
leerling-machinist A. D. Eleveld en belden
hadden een vergenoegd gezicht. Zij toch
hadden het groote voorrecht de „jubileum
trein" door het land te rijden en zij wamt
zich deze eervolle opdracht heel goed be
wust. Enkele seconden voor het vertrek
duwde de chef van het Centraal Station de
heer W. Jongstra, den machinist een kistje
sigaren in de band ..Voor jullie zelf en voor
hen. die je straks gelukw<-n»chen zoo zei-
de bij. waarop onmiddellijk een Jonge ban
dige rangeerder, die er bij stond, sprak:
nn Dijk. laat mij de eerste zijn. die je fe
liciteert", en prompt kreeg hij een sigaar
Een at ontuurltjke reit naar 4e ontoegan
kelijke oerwouden tan Afrika, op zoek naar
de plaats, uaar de olifanten hun laatste le
vensdagen shiten.
mij eens zien." vroeg mijnheer Hen-
Irsks Hu s.oeg de doos hard tegen het rota-
blok. waarbu ze stonden Het deksel vloog
open en de Inhoud rolde over dé grond Lopez
wilde met een sprong naar voren komen,
maar Bené was vlugger. HJJ greep de vuist
van den man beet. toen deze ztjn hand naar
de Inhou l van de doos uitstrekte. ..Té laat.
Lopez". lachte Bep ,.)e zult vroeger op moe
ten staan om Ren« tc pakken ta nemen!"
Manheer Hendriks raapte een rot vaa per
kament op Hy ontvouwde dit zorgvuldig,
want het was heeiemaal ultgedraagd en kou
dus gemakkeiUk breken Een koor van oh'F*
en «ah'g* ontlokte het gezicht van de kaart,
die In rode inkt of verf op het perkament
getekend was gemerkt met namen In Arabt-
eche lettera Mgnheer Hendriks bekeek het
even rustig en vertelde toen wat er stond.
Deae lQner. geven de Maanbergen aan." zet
hU bet Arabisch vertalend#.
.Deze plek hlerbty schijnt een eiland te lUn
in het Vtctoria-Nyanza-meer Hier Ui het
Noorden is een plek. die heet iaat me eens
zien. boe heet die dan nu in het Hollands?
O Ja. zoiets als: Het kasteel dat roept."
Het kasteel dat roept!" herhaald# Bep
„Wat zou dat kunnen zun?"
.Help me zoeken zei Ren«. hier. kjjk JQ
ook maar terwijl hu dé kaart aan Bep gaf.
Boo-loo-la kwam naast Reo« staan ..Plaata
gevnden waar oüfanten sterven?" vroeg hU
..Ja. tk geloof het wel", zei René tegen hem
„Dit iz de kaart, die «qj noodig hebben. zU
zal ons de weg naar hst .Dal der OUfenUn"
wUaen".
Er kwam een zorgetuke trek op het gezicht
van den olifantaman. Het waa. alsof hU zich
aan een vreeetuk# vergissing had schuldig
gemaakt. Toen veranderde de uitdrukking In
een van strengheid terwijl hu zgn wenk
brauwen fronste Oeh! Oeh!" gromde hg),
zonder verder iets te zeggen, liep Boo-loo-la
naar Bep toe en rukte haar het perkament
uit de hand Voordat Iemand hem tegen kon
houden, was hg) in de grot verdwenen en met
hem de kaart van Tlppoo Ttb.
..Wacht even!" riep René. maar het waa
nutteloos ..HU aal de kaart vernietigen." ver
onderstelde Lopez. „die laaghartige zwarts
Tien minuten over half negen vertrok de
jubileumtreio. afgeladen met reiziger*, waar
onder *ele militairen. Het eerste perron is
prachtig versierd. Over een lengte van ruin»
int) meter op geregelde afstanden vlak bij
de spoorbaan hééft men mooie zullen ge
zet. Hieraan zijn kleurige breede linten be
\e»tjgd. Aan het andere «inde jutten deze
linten vast aan het stationsgebouw met op
de/elfde hoogte groote wapens van de pro
vincies, de hoofdsteden der provinciaa «n
va» nog enkele andere steden.
Om II 41 uur met enkele minuten vertra
ging kwain de feestlrein op het station S.S.
te Enschede aan.
Op het perron bevonden zich vele belang
stellenden, onder wie vier leden van bét ge
luccntebestuur van Enschede.
Na aankomst van den trein feliciteerde
de stationschef de heer J. Weijer. den ma
chinist. en het overige treinpersoneel en
hield de loco-bnrgemecster de heer W. R
Soetekom een herdenkingstoespraak, welke
door den stationschef werd beantwoord
Daarna klonk een driewerf hoera op de
spoorwegen.
De wjjn kwam en vervolgen# het U« En ten
slotte de koffie en daarmede het eind van de
maaltUd. De kellnner maakte de alleszins ver
geeflijke fout betdc diners op dezelfde rekening
te zetten Miss Levertdge herstelde het misver
stand door haar eigen aandeel op tafel tc
leggen.
En nu geloof Ik. dat we maar moesten
teruggaan." sprak se daarop.
.Dat wil zeggen, tk veronderstel dat het
te veel gevraagd Is om u té verzoeken hier te
btUven?"
..Vee! te veel te veel
ZU stonden op. De oberkellner boog terwfjl
ze hem passeerden en plotseling wendde het
meisje zich tot hem
.Hoe laat sQn we la Norwich?" vroeg ze
scheid. 7.M moeten we aankomen, maar we
zUn wat t iaat."
Ze stelde nof een vraag.
„Stop en we daar lang?"
„Vier minuten."
Dank u
Intuaachen zat de groote en dikke mUnheer
met een ontstemde trek op zijn gezicht In
zun compartiment met ztyn duimen te draal
en. De zenuwachtige d-une zat rechtop geprikt
In haar coupé, pogende het beet aan van den
ras Londenaar ts negceren Deze zat tegen
over haar. een plagerige griJna op zUn ongun
stige tronie De reverend doezelde En de man
scheen nergens té sfjn.
En vermoede!Uk was er niemand, die groo-
ter verlangen koesterde om te weten waar hjj
waa dan een gevette. sMJve mUnheer met
een gezicht dat erg aan een paardenkop deed
denken die het perron te Norwich op neer
liep. wachtend op het binnenkomen van den
express vaa 7-59.
XIII. De Passagier uit Norwich.
De zon hield dien middag vroeger op te
schunen dan anders in dezen tUd van het
jaar. doordat zU schuil ging achter een zware
wolkenbank er het station van Norwich. van
zich zelf toch al niet bister vroolfjk. lag.
toen de rxprras van 7 56 moest binnenkomen.
In een somberen schemer.
Maar den man met het paardengezicht,
die over bet perron been en weer liep om
genoemden trein af te wachten, was deze
vroege duisternis nltt onwelkom Het strook
te met zun stemming en met het doel van
zun aanwezigheid hier. Ock het feit. dat de
trein te laat waa. voor de mresten op het
perron een bron van ergernis stond hem aan.
want ho« later de trein aankwam, hoe don
kerder het zou zun wanneer hU arriveerde
Dertien minuten over ttfd rolde trein 5 uur
18 uit Londen het station binaeu. Toen t»U
stilstond, rende een gejaagds drukdoende
man langs den trein s-. liet zich in een com
partiment neervallen. Het was dat. waarin
zich de rxs-Londenaar et de geagiteerde
dame zaten De man met den paardenkop
toonde minder haast HU rookte ruMig zun
sigaret tp. gooide het stompje weg en wan
delde naar bet eerste glas gedeelte Een groot
en breed hoofd kwam uit een raampje en
keek hem ean.
.Hier ui geen plaata" kondigde het groote
en breede hoofd san Het behoorde aan den
Imposanten mUnheer.
Er zaten maar twee ander* reiziger* In
het bewuste compartiment en die M'
Het resultaat vaa de bemoeiingen van den
dekken Lor waa dat de man met het paar
dengezicht plotseling stilstond ofschoon hU
tot nu toe geen speciale aandacht juist aar.
dit compartiment had gewUd.
Er schUnt me nogal plaata genoeg te
*Un." merkte hu op
„Ik drukte mij misschien... wel... min of
meer in overdrachtsaken zin uit," lichtte de
groote mur-ieer onbeschaamd toé.
„Wat wilt u daarmee zeggen*" viel de
ander met gefronste wenkbrauwen uit. Het
optreden van den man In de coupé stond hem
niet bepaald aan Practlsch gesproken werd
hem te kennen gegeven, dat zfjn aanwezig
heid ongewenscht was hetgeen hem prikkel
de Juist hier in ts stappen.
En zonder een antwoord op zfjn vraag af
te wachten, werkte hu zich naar binnen, met
een gemompeld ..pardon".
Thans was het de dikke mUnheer die boos
keek Maar temidden hunner wederztJdeche
boosheid was er een kort ocgenbllk nau-
wetQkS me. dan een flits dat *U verzoend
leken Er vonkte Iets luzachea hen. en toen
was bet verdwenen
„De trein is laat", begon de nieuwe passa
gier de conversatie, zich speciaal tot de jon
ger* i*d*n vaa het gezelschap richtend.
Ja tg na ren kwartier" antwoordde Fred-
dy „Vóór Norwich moseten we sea poos
wachten, er stond een signaal onveilig of
aooiotsT.
.Juist", knikte de ander. „Het ziet er 'n
beetje onwceraachtlg uit".
..Erg", meende FTeddy.
Hst gesprek scheen d*n dikken mUnheer
niet te behagen HU stond op. ging uit den
trein en keek het perron af.
Opeera draaide hu z$n hoofd om en richtte
zga bUk naar den anderen kant. Iets had
Pioniers herdacht
Nrgrn uur precies verzamelde een gezel
schap spoorwegpersoneel zich aan de West-
zijde van het Centraal station in de hoofd
stad. waar in do muur de buste* zijn aan
gebracht tan de ingenieur* Conrad. Goudri-
aan en van der Kun. de drie pioniers der
Nederlandsche Spoorwegen Dt hoer Jong
stra hield oen korte toespraak, aan het «lot
waarvan een krans aan bet drietal beelden
werd bevestigd.
biukbaar zun aandacht getrokken. En dat
wss niet de donder, ofschoon het aan den
horunn begon te rommeitn. HU el oud onbe-
weegtgk. den hals gerekt en kwam toen weer
het oom parament binnen Hu glimlachte nu
•n droeg eveneens zun deel In het gesprek 6<J
over de wesrageeteldheid.
Ja hot ie zeker onweereacht g*\ bevestig»
de hö Jtet zou me niet verwonderen, sa er
straks een flinke donderbui speciaal in dezen
trein loeba.rt".
..Vaarom flapt* FTeddy uit. «eer nieuw»,
gierig dan act vol.
„Het la die opgewonden oude dame", lego*
do dikke munheer uit. ..Toen ik daarnet bul
ten stond hoorde Ik haar weer al* een beao-
ten* te ke* gaan Dat loopt r og uit op een
lenuwrtoeeal of sooirta
De man mot het paardengezicht kan. on
danks zgn b luk baren afkeer van den man. dia
hem Jen toegang had willen belette», niet
nalaten een vraag U stellen.
„Waarover windt au zich zoo op?"
meerde hg.
De dikke mijnheer was kennelijk
dat ds ander bgdraaide
Ze maakt zich overstuur over een lastlgen.
onbeschoft en Londenaar". deelde hu gretig
mede. „Ik geloof, dat e U eenige onaange
naamheden tusschen hen zgn gerezen In U-
verpoot Str t. hoewei Ih niet weeft waar heft
over ging. Zu probeerde hem te vermolen,
maar toen ze van compartiment verwisseld*,
liep hg haar achterna. Sindsdien schgnt hg
baar leven te verbitteren"
-Nu natuurlyk liep hu haar achterna",
merkte de paasegier uil Norwich op „Als
nar hen toonen dat se niet op je gezelarhap
gesteld zUn. dan do* sooirta. nietwaar?
Dat Is de menacheiuke natuur!"
„Derde-klas menscheper natuur!" pareerde
do dikke mUnheer
Is het uw bedoeling mg te beleedlgen
©eg de man met den paar dek op plotseling
nodig rechtop zittend. Er «u au héél
vreemds ia zgn oogen
-Mgn waarde beer", verklaarde de dikke
mgahoer waardig, „mag Ik u verzoeken niet
te vergeten, dat #r een dame aanwezig i#?"
.Het la gemakketgk te vergeten, dat er een
heer aanwezig ir. was de minzame repliek.
(Wordt vervolgd.)