§cll G 41 ejfCo II 1*41111 1 „Engeland en Frankrijk onoverwinlijk'' Engeland zal elk vredesaanbod ernstig bestudeeren GEKORTWIEKTE JÉjf" K L M' jubileert aal Heerschappij van geweld moef echter een einde nemen Nieuwe uitvoerverboden Strikte neutraliteit van Turkije geëischt neclj t OCTOBER 1939. S3e JnBrgnng. No. lltM. DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER Laan. Schatten^ WOENSDAG UHfov« dar KV. Ung. Mn. wHoGoad» Naoederiwortier" wxx>r| ïd! li»*. -houd i van n het ereed nveld naar Geen bedreigingen znllen ooit Frankrijk of Engeland doen bukken Chamberlain hoeft gisteren zijn wekelijksche verklaring voor het La gerhuis afgelegd en daarin het vre- desoffensief van Duitschland bespro ken. E S. De premier begon met een opsom- xxien). ming van de gebeurtenissen van groot belang op internationaal ter rein, welke zich in de afgeloopen Jfl-M week hebben voorgedaan en noemde Upf als zoodanig de vierde verdeeling van Polen, de gemeenschappelijke verklaring der Duitsch-Russische regering, dat hun overeenkomst een soliede basis vormde voor een duur- zamen vrede in Europa en tenslotte de econofische overeenkomst tus- schen Berlijn en Moskou, waarbij de Sovjets grondstoffen aan Duitsch- b land zullen leveren tegen industrie producten, af te nemen over een langdurige periode. In deze gebeurtenissen is, zeide Chamberlain. niets dat voor Enge land aanleiding zou kunnen zijn om iets anders te doen dan wat wil nu doen: al onze hulpbronnen mobili- scoren en de geheele macht van het Britsche imperium in het werk stel len voor een doeltreffend voortzetten van den oorlog. Ten «muien van een te verwachten vre desaanbod, herinnerde Chamberlain er nan. dat indien Pojen al de directe aanleiding was tot den oorlog, het niet de fundamen teele oorzaak wav Deze oorzaak was bet overweldigen de gevoel in dit land en in Frankrijk van het ondraagli|ke van den stand van zaken waarin de landen van Europa het hoofd moesten bieden aan het alternatief hun vrijheid in de weegschaal te stellen of hun krach ten op gereuelde tijden te mobili- sec ren om deze vrijheid te verdedi gen. Chamberlain zeide verder, «lat de |»oging om Engeland te belasten met de verantwoor delijkheid voor het voortzetten van den oor log omdat het niet bereid is den strijd op te gaven voor het doel is bereikt, zooals de Duitsche propaganda doet. alleen een nieuw onderdeel is van de Duitsche oorlogstech niek. Da verantwoordelijkheid voor den oorlog blijft rusten op hen, die deze politiek van achtereenvolgende aan vallen hebben opgesteld en uitge voerd. Dit kan noch worden ont kend, noch worden geëxcuseerd Geen loutere verzekeringen van de huidi ge Duitsche regeering kannen wor den aanvaard. Daarvoor hooit deze regeering In 1 verleden te dikwijl» bewezen, dat haar beloften waarde loos zijn en gebroken worden, wan neer het haar past. Indien derhalve voorstellen worden gedaan, rallen wij deze zeer zeker bestudeeren en wij znllen ze toetsen ln het Licht van wat ik zoo juist heb gezegd. Niemand verlangt dan oorlog voort to zot- tan, langer dan noodzakolijk, doch do ovorgroota meerderheid van da open bare meening ia dit laad en Ik ban ar van overtuigd ook ln rrankrt|k, ie vastbesloten er voor te zorgen dat daze heerschappij van gaweld een einde zal nemen en dot het woerd, dat da rageeringen eens hebben gege ven, altijd zal worden nagekomen. Che nberlain gaf vervolgens een overticht van het oorlogsgebeuren. Na te hebben ge •proken over de \erdere vooruitgang der Frantrhni aan het Westelijk front, zetde Chamberlairi. dat een groot Britsch leger wordt overgebracht naar Frankrijk en zijn plaats inneemt aan dr rijde van den Fran- schrn bondgenoot. We hebben rc«lenen om trotM h te zijn over de doeltreffendheid, waarmede deze beweging wordt uitgevoerd. De Bnt*>rhe luchtmacht in Frankrijk mankt verkenning» vluchten zoowel overdag als des nacht» en er /ijn luchtgevechten gevoerd tuaachen b*-^tellen en die van den vij and >ver zoo- iing ge-- vas. ■ant ier- Zij loor den ter- die ntt 1>e- het sar der tan na der te ro n. Ter zee heeft de strijd tegen de duikboo +- ten met onverminderde kracht voortgang gehad, liet vertrouwen, dat'spr. eerder heeft geuit inzake het toenemen van de maatre gelen tegen de onderzeeërs, ia gerechtvaar digd. Deze maatregelen hcldien de ouderzee- sche bedreiging doen afnenieu. Tusechen 2t) Septemlwr zijn drie Britsche schepen tot zinken gebracht door Duitache onderzeeer*. Sedertdien lijn gedurende een week geen Britsche schepen meer tot zinken gebracht door liet optreden van vijandelijke onderzeeers. Er zijn evenwel bewijzen, dat nog onderzeeers rond onze kust optieden en het feit, dat geen schepen tot zinken zijn ge bracht, t& derhalve voornamelijk het gevolg van de maatregelen, welke de inarme Ileeft genomen. De Duitsche onderzeeër» zijn thans gedwongen op te treden in verafgelegen wa teren, waar hun bedreiging mei zoo groot is, doch zoolang zij niet zijn gevonden en vernietigd, kunnen zij een last veroorzaken Een andere en meer sinistere }>edreiging is de Duitache aankondiging, dat ieder schip, van de Britsche koopvaardij zal worden besrhouwil als een oorlogsbodem. Indien dit eenige betrekenis heeft, dan beteekent het. dat een onl»eperkte duikboot oor log al wor den gevoerd. De onwettige aanvallen dienen alleen om te bewijzen, dat het van het groot ite belang is ds schepen te voorzien ven de geeigende afweermiddelen en hiermede gaat men met de grootste spoed voort. Ten aanzien van den Duitschen kaper in het Zuiden van den Atlautischen Oceaan, zeide Chamberlain, dat deze nieuwe bedrei ging overeenkomstig de bestaande plannen zal worden bestreden. Na te hebben gezegd, dat blijkl>uar de nn- tionale registratie feilloos is verloopen. be sprak Chamberlain het ministerie van voor lichting. Hij reide, dat iiesloten is terug te keeren tot de prartijk van voor den oorlog, waarbij de jiers in onmiddellijk rontart stond met de verschillende ministeries, en niet door middel van het ministerie van voorlichting. Fokker, die gebruikt worden voor bijzondë re diensten en in West Indie een vloot van 2 Fokker F l* machines en 4 van het type Lockheed 14. Hat TWINTIG JAAR LANG DE VLEUGELS WIJD UITGESLAGEN. VREES VOOR VER OUDERINO VAN ONZE LUCHTVLOOT. Ean onderhoud mat den kaar Plesman. Op 7 October tA is het twintig jaar geleden, dat de acte van oprichting van de Koninklijke Luchlvaart.Xlaatschappij voor Nederland en Koloniën N.V. bij notiv ris Jhr. mr. J. H. Stoop te 's Gravenhaze werd gepasseerd. Al begon het eigenlij ke luchtverkeer pas op 17 Mei 1920. de K. LM. zelf bestaat dus Zaterdag a.s. twin tig jaar. Het uitbreken van den oorlog heeft aan al de feestplannen een einde gemaakt en niet alleen daaraan, maar aan de geheele voorspoedige ontwikkeling van het bedrijf, dat als nauwelijks eenige andere ondeme ming i» aangewezen op internationale aa menwerking. En men vraagt zich af: Wat blijft er over vnn ons glorierijk KLM l«edrijf. hoe is zijn huidige poeitle en welke perspec tieven heeft het. in de komende oorlogs- janrn en daarna, als hel weer vrede zal zijn? De 1 «oh tv loet. De directeur der KLM., de heer A Ples man. heeft in een onderhoud met een re dacteur van het ANP. over deze vragen gespoken. De heer Plesman gaf allereerst een over zicht van den bedrijfstoestand vtór SepL jl. De K LM. beschikt over een vloot van DougtasvMegtuigen, n.1. elf van het type D.C 2 en 21 van het type D.C. 3. die be- hooren tot het beste materiaal, dat op de internationale verkeerslijnen vliegt, als me de 9 kleinere vliegtuigen, Koolhoten ea Op het oogenblik. dat het Europeesche conflict uitbrak, had de K.LM. in dienst 1916 mcnschen. Het meest zure van den huldigen toe stand zegt de heer Plesman is. dat het tiedrijf al deze menochen geen werk meer kan geven. Alles wordt geduan. om zooveel mogelijk mcnschen aan het werk te houden. Het technisch en administratief personeel kon voor een goed deel elders geplaatst worden de chauffeurs kregen Werk hij de veldpost Maar om de piloten en een groot deel van het vliegend personeel «qn het werk te kunnen houden, moet er gevlogen wor den en hier kunnen energie noch vinding rijkheid helpen. Van liet totale personeel zijn thans meer dan 300 man gemobiliseerd terwijl ongeveer 1» man bij andere bedrij ven zijn ondergebracht. Zooals de toestand thans is. zal verdere inkrimping onvermijdelijk zijn. In ieder geval zai men pro her ren. het nieuwe hoofdkantoor in Den Haag. dat dezer dagen geopend zou worden, en het passagebureau te Amsterdam voorloopig te verhu ren. Hat Ingakrompen luchtnet. Van het uitgebreide Europeesche luchtnet is niet vee| meer overge bleven dan verbinding met Scandi navië en de lijn AmsterdamBrus sel. De oorlogvoerend* landen geven met gemakkelijk toeslemming om over hun grondgebied te vliegen en het ziet er niet najjr uit. dat hierin binnenkort verandering komt, ai is de kan» niet uitgesloten, dat over eenige tijd weer naar Engeland ga- vlogen zal kunnen worden. Reeds onderhoudt de Frnnsche maatschap pij Air France sedert verleden week weer een dienst tusecheu La Bourget en het Lon denerhe vliegveld Healon. Gelukkig kan de Amsterdam- Batavia route, zij het ook voorlooptg, slechts twee maal per week, in stand worden gehouden, dank zu het feit. dat er voor p.»t en pas «gier* een redelijks treinverbinding Am sterdam—Napel* is. Zoodra er eenige klaarheid is omtrent de ontwikkeling van de politieke verhoudin gen rondom de Middellamlsche Zee in de naaste toekomst, zal de K LM trachten nog drie Douglaa D.G-3 vliegtuigen naar Itallè (er zijn er nu 6) te dirigoeren, om dat het met negen machines mogelijk is oen dienst naar Indië weer driemaal per week Ie vliegen. Hat toakomstiga asatsrtaaL Nadat da K.LM.-directeur als zijn m**ninu ta kannsa had gegeven. dat ar toch nog zoo vaal mogelijk ga vlo gan diant te worden, besprak hij bat materiaal-probleem. „Ean vliegtuig slijt niet, maar varondart', zoo zaida htj H«n dit ts da moeiUjkbatd». Ongetwijfeld zullen, ook over een aantal Jaren, de fmugla* D.C. 3-vliegtuigen nog voortreffelijke toestellen zijn. maar een lurhtvaartmaatscnappil moet tegen haar concurrenten zijn opgewassen en wat voor machines zullen op dat tijdstip, du» na af loop van den oorlog aan de markt zijn? He' i» hek-nd. welke enorme vooruitgang de oorlog van 1914—*16 in de vliegtuigcon structie heeft gebracht. Sedertdien is het tempo der vooruitgnng eer toe dan afgeuo men. Het is de vraag of zelfs nir» in de nor logvoerende landen de vliegtuigindustrie gelegenheid ral vinden om naast de voorzie ning van de oorlogsbehoeften te werken aan de ontwikkeling van nieuwa verkeers vliegtuigen. al zal zti zich daarop niet on gestoord kunnen concentreeren. Vast staat echter, dat de Anwrikaansche industrie, die toch reed» zulk een enonnen voorsprong heeft, zich wel geheel ongestoord hieraan kan wilden en terwijl mer» In Eu ropa he*tg is, elkaar te vernietigen, de nvo gelijkheid heeft, teta geheel nieuwa op te bouwen. Daarom is omtrent de materiaal-kwestie thans minder te zeggen dan ooit. Onder de huidige omstandigheden zal het speciale rrediet. dat op de Waterstaatshegmnting 1040 tot een bedrag van flWDQO beschikbaar was gesteld, om proeven te neuten met den aankoop van een vliegtuig, dat de fndiermite In tweeeneen- halve dag zou kunnen afleggen, dan ook niet voor dat -doei besteed wor den. het is dringend voor andere doeleinden noodig. Zooals in velerlei andere opzichten kan de K I..M. niet anders doen dan afwachten. ..Onze hoop op een normalen vredeatijd is nog niet vervlogen", zoo besloot de heer Plesman Het is te hopen dat «le K.LM. versterkt uit deten crisistijd komt en kan zij dan haar zilveren Jubilieum ln voorspoediger tijden vieren. De regeeruig heeft het noodig geoordeeld de reeds bekend zemaakte verboden van uitvoer voor bepaalde goederen aan te vul len met o.m. de volgende uitvoerverboden: papier, en karton. Klikwerk. filniafval. dui gen en bodems van hout. glas. stroocellulose. alle ertaen. wijn. voorwerpen van rubber, tal van chemische sloffen, gommen, dierlijk haar, veeren. kapok, watten, lint, band, ga rent, manufacturen van vla», hennep of halflinnen, afval van weefsel» Ook ten vanzien van deze artikelen kun nen, indien hier te lande aanwezige voorra den zulks toelaten, dispensaties worden ver leend 'Ier verkrijging daarvan wende men zich tot het Crisis 1'itvoer Bureau. Plet Heinplein 6 te Gravenhage. WEDEROM EEN ZU1DERZEE- EILAND MET HET VASTELAND VERBONDEN. Na W te ringen heeft thans bet eiland Urk als zoodanig opgaboa den te bestaan in verband met bet inpolderen van de Zuiderzee. Op onderstaand kaart)# is mat aen zwart pijltje boven Urk aange geven, waar op 3 October do Meer dijk tusechen Lemmer en Urk go- sloten werd; In den rock ter boven hoek everztet men den stand dar werkzaamkoden, dis nog te gaban ren staan, alvorens do Noord-Ooot- polder zal worden leeggemalen. Voor het vendag van dtt gedenkwaardig* oogenblik zte men elders In dit nummer. Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DE BILT SEINTi Verwachting: Droog, plaatselijk ochtendmist, overdag licht bewolkt, zelfde temperatuur als gisteren, zwakke lot matige Oostelijken wind. VOORSPELLING VAN DEN AMERI KAANSCHEN OUD PRESIDENT HOO- VER. In ecu interview- met Boy Howard van de New York World Telegram, heeft oud-pre- sidrat llo<>\er verklaard te gelooven. dat hei niet mogelijk' zal zijn Frankrijk en Enge land te verslaan. llij zeide overtuigd te zijn, dat da geallieerden door hun groote hulp bronnen te land. ter zee en in de lucht en op economisch gebied, hun gebied sullen kunnen verdedigen. Misschien zullen zij een overwinning behalen, doch in hel slechtste geval zal het gthjk spel blijven. OUD-PRESIDENT HOOVER. ZIJ kunnen afweekten tot kan tegenstan der* nltgepat ztjn. Zij kunnen met kan macht ter me Engeland ea de overzeeseh* bezittin gen vaa beide mogendheden beschermen, tenzij zij zich laten verleiden lat wilde aren- teren *n militaire offensieven, waardeer zij hun kracht uitput tan. HG voegde hieraan toe, dat da Duitache scheepvaart la deftig dagen vaa da zeeën Is verdreven. Hoover is in nauw contact geweest met da Europeesche zaken na den grooten oorlog, als organisator van de Amerikaansche voed selvoorziening in 1910. Eea geweldig Mok vaa neutra len rondom Duitschland. Bezorgdheid la Londen. De Turksche minister v n buitenlandse ha zaken heeft zijn vertrek uit Moskou nog r*n viertal dagen uitgesteld en wacht nadere in structies van zijn regeering af. De Russisch—Turkschr onderhandelingen wekken volgen» de Gazetta del Popoio ern stige bezorgdheid te Londen. De berichten uit Mo»kou hebben volgens Let blad te Londen ontsteltenis veroorzaakt. Ook de meest op timistische Engelschen moeten toegeven dat de verlenging der besprekingen te Moskou er op wijst, dat Rusland het laatste woord nog niet gesproken heeft Het is mogelijk, dat Rusland Turkije een absolute neutraliteit op legt. waardoor de Dardanellen geheel gesto ten zouden worden. Men zou zoo, aldus liet blad. een geweldig blok van neutralen vor men. dat de plannen tot omsingeling van Duitschland zou verijdelen Twee bestuurders op ééo vliegtuig V.UI,k*M .oor ollool Naar wfj vernemen, lullen op da KLM- toestellen, die de diensten op Scandinavië onderhouden, voortaan iwee v liegt ulgbe- stuurder» aan boord gaan. Stellig is aan de zen rnaatregele het incident, dat dezer dagen nabij Helgoland nvt Mees** geschiedde, öict vreemd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1