SHOW van weelderige toiletten Voor de Bakvisch Appels plukken. De kostbare charme der plm-mode Een peignoir, die geluk brengt Avond mantel van flanel Wintermode komt haar te hulp Afscheid van de zomerhoeden Eon van de attracties welke de bioscoop voor de vrouw heeft, vormt zeker wel de show van weelderige toiletten, welke bijna elke film biedt. Menige vrouw neemt voor haar eigen garderobe een voorbeeld aan de kleeren van haar lievelingsster. Inderdaad kunnen wij heel veel leeren van de film-mode: hoe het wél en hoe het niet moet... En ook, dat we zeker niet met ons kleedgeld kun nen verwerkelijken, wat een of andere filmmaatschappij uit haar fabelachtige kupitalen te voorschijn toovert. Een nieunr* verschoning op h* witte doek la da Jong* M.G M.-artrice Jo Ann Rayer». dia du laar in verschillend* film» - onder maar In HONOLULU en VROUWEN - aal optrad*» Mo» slat haar hlar In aan door haar scherp iwart-wit contrast uitarat opvallend* avondjapon. <f wal voor dinar ala dana gebruikt kan Da kort*, warm*, witt* bolero wordt ala ©v*r- gooler gedragen. da Jurk la vaa iwarta kant mat •traaa-ataantjaa Allaa la hlar op d* atof ralf *n da lun geconcentreerd da eenlge versiering baat aal uit aan koatbara halsketting Het moet voor iedere elegante vrouw een genot zijn otn een» een wandeling te kun nen maken do»r de kleedkamer» van die eene groote Metro-Gold wyn.Maver studio, waar thans de fiUu „VROUWKN" gemaakt wordt, met Normn Shearer en Joan Craw- ford, Honalintl Hu*»HI en Paulettó («oddard in «Ie hoofdrollen: *«*n kwartel dat reeds zoo dikwijls de toon der komende motie heeft aangegeven. Adrian. de wcreldle»- roemde modeontwerper, heeft feitelijk in deze film tle ongenoemde hoofdrol. oor de honderd ijfendertig \nniwelijke figuren, die met definitieve nitluiting van alle» wat de» man» is in deze film optreden, ont wierp hij costuums voor middag en avond, «portoostutims. pyama» etc. bovendien ont- wierp hij speciale „toekom»! mode" \oor de vijfendertig tnamotiuins, die in tle mode show an deze film optreden. I>e tegenwoordige vrouwenmode op de film ia van oen zoo hongen atnmlnnrd, dat het idee van haastig samengeraapte ..tno neelkleeren" uit een goedkootn* stof niet meer bestaat en dat men zelf* bijzonder* aandacht aan de kleur.'-m onihmatie be steedt, ook al i» de film geen kleurenfilm. Menige «der. zooal» J«»aii Crawford. draagt de costuums van haar rollen dan ook in het dngelijksch bv.-n dog', Men ziet. in «Ie kleedkamer» van de film Vrouwen, hij voorht«UI die weelde van ja jKvnnen, die Ro»nlind Ru»»e|| al» de extra vagante jonge vrouw uit de film draagt. Daar is een japon van zware ertpe. ge maakt uit twee tinten fuchsia, niet een sjerp van levendig nrbarlakeu-rood. Op het lijfje staan drie exotische oogen gehor- duurd met pupilten in furlisia kleur en boogje* van zwart metaal als wenkbrau wen erboven. Hechts liovcnaan op deze pagina beelden wij Rasalind at in een wandelcostuum. KOEL BEWAREN. Licht en warmte weren. Terwijl men zomer» en herfstvruchten aan den boom geheel kan laten rijj»en. is dit bij wintervruchten niet mogelijk, om dat «Ie winter gewoonlijk voordat de vruch ten rijp zijn, invalt. De lieste tijd van plukken geven de ▼ruchten zelf aan; in de eerste jilaats door hun kleur, die met het rijp worden begint te veranderen en in de tweede plaat» door dat ze gemakkelijker loslaten. Winter- rruchten kunnen we aan den boom laten zit ten. zoolang het weer dit toelaat; zelf» lich te vorst (hoogstens 2 graden) is niet scha delijk voor ze. Alle fruit, dat voor opslag bestemd Is, moet met de hand geplukt worden, liet lies- te gereedschap om vruchten te plukken kan de hand nist vervangen. De vruchten worden met de gehcele hand aangevat; niet den wijsvinger drukt men licht tegen don steel en licht de^ vrucht een weinig op. Is zij rijp, dan breekt de »toe! op het aau- hechtingsvlak met den tak af. In jreen ge val mag de vrucht afgerukt worden, zoodat de steel scheurt. Ook moet men ervoor op passen. dat geen stuk van den tak mee af breekt. want dan tierooft men den boom van de gelegenheid tot vorming van nieu we knopi>en. Ook bij het plaatsen van lad der» in den boom en hij het inklimmen moet er op gelet worden, dar geen takken worden gebroken of schors beschadigd. Hst bewaren. f De geplukte vruchten, die bestemd zijn ▼oor wintervoorraad, worden gesorteerd, in twee of drie kwaliteiten, waarbij vooral ga ve en wormstekige vruchten gescheiden moeten worden. De wormstekige kunnen het beet tot moe», most of jam worden ver werkt. De opslagplaats moet zoo koel mo gelijk zijn. Daar de vruchten onder inwer king van het daglicht sneller rijpen, moet de opslagplaats donker worden gemaakt. De koele nachtlucht mag er ongehinderd toetreden. Hoe koeler en donkerder het er is. hoe langzamer de vruchten rijpen. De vruchten moeten in lagen naast elkander worden neergelegd, dus vooral niet op hoo pen. Houten roosters zijn er het best voor. omdat de lucht dan zoowel van onderen als van boven kan toetreden. In geen geval mogen de vruchten lang in hooge manden blijven staan. Al naar gelang van de soort worden de vruchten dagelijks of enkele malen in de week nagekeken. kakii een actrice tl* N«i veroorloven in d. •J!tr*-i»od*rne fen-tp* MCM-ftim DE KERMIS DER DWAASHEJD SU Pi Ir- aandoende ensemble l* dragen - tw lans* ra kan-mantel n*»r h* M« soldatenjas geknipt rn* bQl kosakienm-ts D* M.G.M.-actrice Maureen 0'8ullPr»n. d« b*« k«ndt vrouwelijk* hoofdrol In d* TARZAN-films, kl**dt sleh In h«t dageiukach leven vruwat min- dar ..primitief" Men alet haar hier In *«n char mant*. meisjesachtige avondjurk van war* stijve, witte aatUn met ballonmouven. terwijl iwart fluweelen banden In V-vorm tot diep op den rug het décolleté vormen Een awart flu weelen haarlint, taschje en armband vaa de- aelfde atof completeeren dit In t(jn eenvoud geraffineerd enaemble. Vierde blad Rite Joh neon. de Jonge M.G M -actrice die onder meer tal optrede» in HONOLULU *n sn> VIJANDEN, draagt voor haar aleuw avondtoilet een avondmantel van lichtblauw Franse» Sanel met opgewerkt* ar houder* en een kraag 4 la Koningin Eliaabeth Opvallend iu» voorte de mof-vormlge manchetten uit bleuwvoe Anna Nsagls is bljgtloovlfl. Een versleten, ouderwetsctic peignoir, die 9 jaar geleden 2 kostte, zou Anna Neagle voor geen goud willen missen. Noem het bij geloof of wat U maar wilt, maar het Is de vasts overtuiging van ds blonde, elegante ster uit de RKO film „Nurse Edith CavelP, dat deze ochtendjas haar geluk aan brengt. Zelfa werd ds productie van „Nurse Edith Cavell" uitgesteld, totdat het bewuste klee- dingstuk uit Engeland in Hollywood arri veerde. Jaren geleden, toen Anna plotseling uit de rijen der koorgirls gekozen werd als partner van Jack Buchanan in het htoneel stuk „Stand Up and Sing", kocht zij een complete schmink- en kleedkameruitrusting De peignoir was het duurste stuk van de belegging. Zij verwierf oogenblikkelijk suc ces en sUpte van het tooneel in de filmin dustrie om er in belangrijke rollen op te tre den. De peignoir heeft zij sindsdien gedragen bij haar optreden in 13 ft luis, waarin zij successen oogstte. 't Is uitkleedt zij zich weer jrewoonf Spreid', ze geen hoed exces ten toon? Verspilt ze niet baars echtvriends loon Aan bloem en lint. Waarin de man g«cn hoed herkent, (Hij zwijgt want is wel iets geweod) Maar zij bewondert zouder-eud. Zij lacht en wint Och, man ziet in dit nieuw seizoen De vrouwen weer zoo gek als toen: Haar hoofd een stukje lief plantsoen. Zoo langs ala breed Doch zij speurt in het herfsünodel Heel fijntjes 't nieuwe kenmerk wel. Ztj mint het nieuwe snufje fel Eu ze bes leed L1E. T IS UIT.... 't Is uit met bloempot, vliegmachien Met molenwiek en soepterrien En wat er verder viel te zien Op 't hoofd der vrouw Het heette alles (slecht of goedj Een jzllerchicste zomerhoed". De voile gsf een zachten gloed Aan 't geel en blauw jeeMgaeaaées araag b* i* vaa hst- d 'fiavrb.au» De herfst- en wintermode biedt, naast veel wat ahsobiut voor de jonge vrouw en niet voor 'l jonge meisje gereserveerd moet blijven, «naardere tdree-n. welke voor het ItakviM-hfiguurtje met succes kunnen wor tien uitgevoerd. Zoo de korte wijd* rok. het Jmbi kraagje de bolero, de swagger en niet te vergeten bet rrgenkapje. de capu chon! W|| geven hiernevens enkele heel ge schikte toiletjes, waar onze bakvls»chen ze ker heel goed over te spreken zullen zijn. De bakvischraode brengt zeker wel de moeilijkste problemen met zich mede. Het heel jonge meisje zóó te klee- deu, dat zij er nóch te ouwehjk nóch te kinderachtig uitziet, ia een apar te kunst. Daarbij komt, dat de jongedame in kwestie zelf héól wat in de melk te brokken heeft, en Moesier niet meer alleen laat heslisaen, zooals zij deed toen zij nog een klein meisje was. Ja, dl» eigengereidheid van de vijftien- of zestienjarige is vaak het hoofdprobleem l»i| het .gtreven" naar een patsende garderobe Want de bakvinch weet nog niet wal zij wilZij is onevenwichtig en heeft meestal ren groote voorbelde voor de kleeren, die zij door modieuze oudere dames xiel dra gen, benevens een diepe verachting voor school jurken. Ze zal menigmaal „weg" zijn van een of ander chic toilet)*, dat op de ledepop in de étalage heel charmant lijkt, maar waarvoor zij nog t* jong. te weinig geraffineerd, in één woord te veel „kind" is. al wil zij dat natuurlijk zelf niet we ten En ze zal pruilen als moeder haar te jong vindt voor de zoozeer hegeerde jurk en naar een eenvoudiger modelletje uit zietAch, per slot van rekening labo reert de bakvisch aan de kwaal van élle ijdeltuiten, 't zij oud of jong: n kan haar algen uiterlijk niet beoordeeltn, maar neemt tóch den spiegel tot eenigen raadsman.. Ten eerste de prettige winterjurk van soe pele wollen stof. In een der nieuwe tinten groen, bruin of blauw uitgevoerd. Het holero-tje is van dezelfde stof en de garneering bestaat uit een of ander fleurig galon. Ten tweede zien wij op ons plaatja de moderne regenjas met capuchon, welke laatste als de bui over ia, op de schouders kan worden vastgeknoopt en dan den jas- rug een alknuu-dignt effect geeft, doordat de binnenzijde, van het kapje van een ef fen afstekende tint ia. Venier presenteeren we e*n jeugdige blouse, met smockwerk versierd. De blouse is overigens zoowat de eenige dracht, wel ke élk jong meisje flatteert. Men loopt hier bij zoo goed als nooit een tg risico. Het spreekt vanzelf dat men ook op dit gebied bet niet in het luxueuze, maar iq den een voud zoeken moet! LEONT1NE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 11