i B Winterdienst De taak van Nederlands vloot Wieringermeer boerderijen Werd de „Binnendijk" getorpedeerd der Ned. Spoorwegen Kerst-retours Treinenloop Amsterdam-Den Helder v,v. PRIJS-OPDRIJVING Geredden vertellen li? De uitgifte aangehouden J7conomische a rometer Halfuurdienst op het Middennet Treinenloop ongeveer hetzelfde als vóór de mobiliaatie. Naar wij vernomen, zal met ingang van 15 October a.s. bij de invoering van den wintordienst op het net van de Xederlandnche spoorwegen vrijwel de oude frequentie met de zoo aantrekkelijke en alom gewaardeer de halfuurdienst op het middennet wederom In cere worden hersteld. In een persconferentie heeft drs. D. J. Wanaink. secrrtaris der N.V. Nederlandache Spoorwegen nadere mcdrdcclingen verstrekt over den nieuwen wlnlerdicrwt. Uij do invoering van de verhoogde fre quentie op 15 October a.s. wordt natuurlijk een geheel andere situatie geschapen, waar bij het practisch gesproken vrijwel onmoge lijk wordt, dat militair ingrijpen onder alle om«tandigheden vermeden kun worden. Het reizend publiek moet zich hiervan dus wel terdege rekenschap geven, zootlat men daar uit geen verkeerde conclusies ral dienen te trekken, alsof uitgebreider militair vervoer plaats zou vinden dar. voorheen, waaruit men onwillekeurig geneigd zou ziju de conclusie te trekken, dat er moeilijkheden op til zijn op Internationaal gebied. Reizigerstreinen. Desa dienstregeling bevat hef door den op- perbcvelhebl>er van land- en zeemacht goed gekeurde gedeelte van de gewijzigde dienst regeling welke ingaande 8 October zou zijn Ingevoerd, indien er niet gemobiliseerd was. Behoudena een gering aantal wijzigingen wordt de dienstregeling van vóór de mobi lisatie weer hersteld. Binnenlandsche dienstregeling. De belangrijkste wijzigingen zijn wel de volgende. Het stAtion Amsterdam W.P. wordt, zoo als takend, voor rclzigerwvervoer gesloten. Inplant» daarvan wordt het station Amaler dam Atnstristafion voor dat verkeer ge- Oje-nd. Be treinen van en naar Utrecht stop pen alle aan dit station en aan het station Amsterdam Muidcrpoort. Op het haanvnnk Bonlrecht Kimihoven Maaatrirht vervallen de treinen, welke met Biesel-electrische tractie worden gereden. Zij worden vervangen door stoomtreinen, waarvoor de dienstregeling moest worden gewijzigd. Het aantal treinen blijft echter onveranderd t'p het baanvak Arnheni-Zutphcn zijn dc stoptreinen vervallen. In verhand hiermede sloppen de sneltreinen op dit haanvak te l'toren Doesburg. Op het baanvak Woerden—Utrecht zijn de stoptreinen van en naar Leiden vervallen, dientengevolge stoppen er geen Unlnen meer te Vleuten. Be dienstregeling der treinen op het baan vak Leiden—Woerden werd gewijzigd in aan rrgelmatigen uurdicnst, teneinde te Woer den een korten overgang te verkrijgen op en van de eicctrische treinen. Door de wijziging der treinen op het baan vak Woerden- Leiden moest de dienstrege ling op het luiauvnk Gouda Alphen a. d. Dijn—(Leiden) eveneens worden herzien. Be Dienst op de haam akkert Woerden— Breukelen Amsterdam en Eindhoven-Achel wordt nog niet lier vat. Op het baanvak l'trecbtZeist vervallen enkele treinen, teneinde den dienst op dit baanvak met een enkel trrinstrl te kunnen uitvoeren. Dit is eveneens bet geval met de stoptreinen op het bannvak I-age Zwaluwe— Roosendaal. Ams'.ordatn—Alkmaar. De stoomsneltreinen 931 Amsterdam CS. (v. 8.18) Alkmaar en 938 Alk maar (v. 10 3.*») Amsterdam zijn ver vullen. Trein 931 werd vervangen door oen electriscben trein, welke to 8.20 van Amsterdam f.A vertrekt Het vervoer van reizigers niet de nacblsneltreinen voor goederen en post wordt nog niet hervat. De eerste bootverbinding van Amsterdam en Alkmaar over Rnkhulzen, Stavoren naar 1 .eauwarden, wordt ruim een uur later ge steld. liet vertrek van Amsterdam CS. wordt 6 18, van Alkmaar 7.16; de aankomst te Leeuwarden is 10.05 In omgekeerde richting is de eersle boot verbinding ruim 1 uur en een kwartier la ter gesteld en vertrekt van I .eeuwarden ten 7.28. De aankomst is te Amsterdam CS. 10.31» en te Alkmaar 10.21. De met bovenbedoelde Itoottreinen samenhangende treinen zijn eveneens gewijzigd. Strooibiljetten. Do binnenlandse!»© dienstregeling is weder verwerkt in een s|K»ort»oekje Voor wat de buitentandsrhe verbindingen betreft, ral voor de Belgische en Fransche verbindingen een strooibiljet worden ultgo geven. Zoodl-a voldoende betrouwbare gege ven* liekend zijn van de DuUscbe verblndin gen zal zulks ook voor deze verbindingen geschieden. Goederentreinen. l»o dienstregeling der goederentreinen la VTiJwel geheel In ovrarwQsteinming gebracht met die van voor de mobilisatie, zoodat het goederen vervoer weder met de normale ver voersnelheid kan plaats vinden. Waar zulk* in varband met druk herfst vervoer noodig l«, b.v. voor het bietenver voer. worden extra maatregelen genomen ter verzekering van een snel en regelmatig transport. Naar wij varneman ligt bat la da bedoeling van de directie der Ne- derlandeche Spoorwegen met de «x Kerstvacantia speciale retour* be schikbaar te «tellen ten dienste van het reUlgersv ervoer. Deze retours zullen vanaf Zondag 17 December lUf geldig ztjn tot en mat Dinsdag Januari lttt. AMSTERDAMDEN HELDER. Amsterdam V. 658 8.20 9.19 10.37 12.06 13.37 15.06 16.06 17.24 18J7 20.06 21.37 2156 22 37 2337 Alkmaar V. 7.43 8-53 9-54 11.24 12.50 14.24 15.48 16-50 17-58 19.24 20-50 22.23 22.27 23.24 0.10 Hecrhugo waard 7-51 9.02 10.02 11-12 12.58 14.32 15,56 10.58 18.06 19.82 2038 22.32 2236 2332 Schaffen 8,04 9.15 10.10 11.45 13.13 H 46 10 11 17.13 18.19 19.45 21.13 22 45 22-50 23.45 0.29 Anna Paulowna 8.1 i 9.24 10.2.5 11,54 13.22 14 V» 16.20 17.22 18.28 1934 21.22 22-54 2239 2334 039 Den Helder 8.25 935 10.30 12.05 13.33 1.5.06 1631 1733 1839 20.06 2133 23.06 23.10 0.05 031 Trein 21.» en 23.37 uit Amsterdam alleen op Zon- cn feestdagen. DEN HELDER—AMSTERDAM. Den Helder V. Anna Paulowna Sc hagen Hccrhugouaard Alkmaar A. Amsterdam A. 653 7.41 8.51 953 11.22 1253 14.23 15-51 1633 1756 1853 20.53 2153 7.06 732 9.03 10 04 1133 13.04 14.34 16.02 17.04 18 07 19.04 21.04 22.04 7.15 8.08 9 14 10.15 11.44 13.14 14.45 16.12 17.14 18 18 19.14 21.14 22.14 7.29 9 28 10.29 1158 13.28 1450 17 28 1832 19.28 21.28 22 28 737 8.23 9.37 10 37 12.06 1837 15.07 1632 17.36 18.40 19.37 21.36 22.36 8.25 834 1035 1135 1231 14.25 15.51 17.25 18.25 19.25 20.25 2235 23.06 Een proefproces OFriCIER BESTRIJDT DE THEORIE VAN DE VERVANGINGSWAARDE IN DE HUIDIGE OMSTANDIGHEDEN. Voor dc Groninger rechtbank ia gister middag oen proefproces behandeld inzake de prijsopdrijving»- en hamstarwet, n.I. over dc vraag of oen winkelier zijn oude voorraad tegen ouden prijs moet verkoopen dan wel of hij. wanneer de inkoopsprijs Inmiddels is verhoogd, ook do verkoops prijs van oude voorraden mag verhoog*1 n. De middenstand stelt zich, zoonis ook bleek bij de behandeling «lezer zaak. waar bij liet ging over een prijaverhooging van wol met vijf cent per knot. op hot stand punt. dat goede koopmanschap overeenkom *iig de lcor van dc vervangingswaarde elacht, dat bil verhoog! ns van inkoopsprij zen «le winkelier ook de verkoopsprijzen dient te verhoogen. Slechts dan is «vn goede financiering van zlfn zaak mogelijk, terwijl hij tevens een reserve vormt voor eventueelo verliezen bij prijsdaling in de toekomst. De officier van Justitie, die deze opvatting in het algemeen wel kon dcelen, meende echter, dat zi] onder deze bijzondere tijdsomstandigheden, waarvoor speciale wetten in het leven zijn geroepen, niet kan gelden De wet tegen de prijsopdrijving wil den consument beschermen en zoo lang mogelijk voor prijsopdrijving behoeden. Wanneer men de zaak in dat licht beschouwt, is hier spcako geweest van prijsopdrijving. Anders zou immers de wet practisch gocn doel hebben. In verband met den principleelen kant der zauk eischta de officier een boete van Wn gulden tegen verdachte, een Groninger n»a- nufacturier. PlaidooL De verdediger, mr. Kopplua. rechtskundig adviseur th-r Algemeene Groninger Winkc- iiersvereaniging. was daurentegcu van oor deel. dat de stelling oude voorraden tegen oude prijzen verkooi»en, niet opgnnt. Algemeen wordt ook d«»or de deskundigen de Uteorie der vervangingswaarde bij de prijzenpolitiek gehuldigd en dan kan men niet zeggen, dat hier van een onredelijke prijsverhooging sprake is geweest. I'leiter concludeardé tot vrijspraak. Uit spraak 19 Octolwr. Europa's lot wordt op de zeeën uitgevochten NEDERLAND NEME EEN KRACHTIGE HOUDING AAN TEGEN HEN, DIE ZIJN NEUTRALITEIT TRACHTEN TE SCHENDEN. Voor de Kon. Ver. „Onze Vloot", afdccling 's-GraVcnhage, heeft gisteravond de heer M. A. Cagclimr. redacteur \uii „Ouzo Vloot'' een rede gehouden inct het onderwerp: „Het conflict in Europo gekomen... Wat nu?" Do vergadering werd geleid door den ge pen* ionneerden kap. luit ter zoo 11. B. L. Braam. De heer Cageling noemde als gebeurte nissen sedert een jaar, waarvan de gevol gen vermoedelijk dicpganmlen invloed op den loop van de wereldgeschiedenis zullen oefenen, het iermotrendheden-accoord van Müncben op 29 Septeml>er 19IW en de Duitsch Russische accoorden van Moskou op 24 Augustus en 29 September 1939. Tengevolge van het accoord van Mün cben werd niet alleen de Ruropeesche machtsstructuur geraakt, doch ook in zeke re mate die van Arié, met name van Oost-Azië, immers door het feit dat Groot Drittannie en Frankrijk tijden* en na „Müncben" zich godwongen zagen tot ron<«mtratle van «ie hoofdmacht van hun vloten in ds Eumpaot-cfea wateren word in Oost Azlfl het poten fiér Ie machtsevenwicht volkomen verstoord. Tengcvolgo van het accoord van Moskou echter zal Azié dermate in de wereldpolitiek op den voorgrond treden, dat *t lot van Europa mede op de zeeeii en de steppen van Aziö dreigt te worden uitgevochten en te worden beslist. In de tegenvvoordige pliase treedt een toe spitsing van den strijd c»p bet gebied der continentale machtsverhoudingen naar vo ren. Het guut er thans om welke mogend heid of groep van mogendheden op het uitgestrekte Kuropeesch Aziatisch vasteland zal domineeren, of «lat er op dat vasteland Gistermiddag is het s.s. Statendam na een oponthoud van meer dan 2 weken in het vaderland teruggo keerd. Aan boord bevonden zich de germlden van het verongelukte s.s. „Binnendijk", die op de terreinen van dc H.A.L, te Rotterdam «ioor hun familieleden verwelkomd wcnlcn. Kcnlge opvarenden vertelden ons over de ramp, die hun schiji getrof fen had, liet volgende relaas. Na een kalme reis van New York kwam de „HmiH-iidijk" Zaterdag 7 October in de na bijheid van dc Engel scha kust ter hoogte vun Miamble» Lichtschip. Het was avonds om tien uur en het schip voer ongeveer acht mijl uit de kust, toen van Rotterdam op dracht werd ontvangen om op tc atoomcu naar Weymouth voor onderzoek. Juist op 't oogcnhlik. tjHt aan dit bevel werd voldaan, en men het roer wendde, deed sich aan bakboordzijde, in het middenschip, een vree- •olijke ontploffing voor. De stoker S. T. Ou- dejans, die zich juist op de vuurplaats be vond, werd omh«»ug geworpen en viel met de stukken van de gebroken plaat weer te rug. de stuurmansleerling T. Huisman stond op «Ie brug op den uitkijk, ook hij wer«l in de lucht inworpen en het mag oen geluk herten, «lat «Ie jongeman niet over lioord viel. Zoowel «Ie «toker als «Ie stuurmansleer ling kn-g. ti i.ij dón val lichts verwondingen* «Ir stoker brak het liiellxvn en «Ie leerling enkele middenvoetaliecntje*. De ontploffing was zoo hevig, dat bet schip tot in alle hoe ken trilde De kapitein, W. P. J. Mo ree, hei onmiddellijk d«- sloc|»cii gereed houden, ook werden menschen naar beneden gezonden om de schade op te nemen. Olie stroomt ait de machines. Het bleek, dat in de machinekamer een ravage was aangericht. De olie stroomde uit «Ie stukgeslagen machines. «Ie pompen waren onbruikbaar, de radio installatie was onklaar en bier en daar was «Ie electriscbe leiding vernield. Bovendien bleek ruin» 2 water te maken. Het was duidelijk, dat het schip niet te behouden was en daarom wer den vuurpijlen afgestoken. De noodsignalen werden opgevangen «Ioor het vuurschip, dat de kustwacht waarschuwde. Binnen korten tijd waren verschillende schepen, waaronder een tender van den Brilachen contrabande, dienst, in de nabijheid. Do „Binnendijk" zonk echter slechts langzaam weg. De be manning kreeg echter geen gelegenheid om persoonlijke bezit tangen motie te nemen, want liet was raadzaam om naar do kwar tieren af te dalen. Toen de uit tl koppen I«-staande liemunning zich ordelijk aan l»oord van den tender had begeven, zonk do „Binnendijk" nog steeds heel langzaam. De grootc lading stukgoed hield het schip drijvende, maar om twee uur deed zich plot seling een tweede ontploffing voor. Het schip In brand. Waamchijnlijk was een ketel ge sprongen, want men zag een vuur straal omhoog spuiten. Het voorschip geraakte in brand en met grtxito snelheid verspreidde het vuur zich door de lading. Binneu korten tijd stond hot geheole schip over de vol le lengte in brand, toen ging er een trilling doorheen en zonk de „Bin nendijk" naar den bodem. Enkele opvarenden blijken van meening te zijn, dat de „Binnendijk" niet op oen mijn Is geloopen, maar in den grond werd ge boord. weer een machtsevenwicht zal ontstaan. Ken volgende phase is. wanneer de maritie me machtsverhoudingen in haar vollen om vang in het geding komen. Nederlands beleid. Na de gebeurtenissen van dc laatste twee maanden is eens te meer vast komen tc staan, dat van geen enkele grootc mogend heid betrouwbare hulp voor een kleinere mogendheid is te verwachten en dat voor do laatste soort mogendheden èn militair én maritiem sterk bevestigde zelfstandigheids en neutraliteitspolitiek de grondslag van bet huitcnlandsrh beleid moet zijn. Do uit voering van dit beleid voor Nederland zou spr. willen samenvatten in drie punten, nl.: 1e het aannemen van oen krachtige houding tegen de oorlogvoerende mogendheden, die de neutrale rech ten pogen te schonden, rnede in sa menwerking met andere neutrale staten, alsmede, het leggen van oen grondslag voor oen algemeene poli tieke en economische samenwerking met neutrale staten, die gelijksoorti ge veiligheidsbelangen hebben eu een gelijksoortige buitenlandscJie po litiek voeren. 2e. Een verdere versteviging van de thans gemobiliseerde weermacht. 3e Kon belangrijke uitbreiding van de organen voor de Rijksverdediging en de verdediging v. Nedcrlandsch- IndiS. De paraatheid van onze weermacht zal voor de toekomst een beslissende factor blij ken tc zijn. niet alleen van de vraag of wij onze onafhankelijkheid bewaren, maar ook of wij bulten den oorlog blijven en tiendui zenden hun leven niet behoeven tc offeren. Gunstige maritieme positie. In tegenstelling met de continentaal on gunstige strategische |>ositie van Polen, heeft bet Ncdorlandsche Rijk een gunstige mari tieme strategische positie, die wanneer zij van de noodige maritieme middelen wordt voorzien, buitengemeen sterk kan worden opgebouwd. De harmonische vloot met zware schepen als kern is in de wereld van thans het maritieme middel bij uitnemendheid om respect af te dwingen, de groote zeemogendheden tellen een mogendheid als Neder land slecht* indien het soortgelijke maritieme machtsmiddelen op de volle zee kan brengen als zijzelf. Spreker kan met stelligheid verklaren dat van de zijde \au meer «lan één leverancier- mogendheid ons ook gedurende den oorlogs tijd dc volledige materiaalleverantics zijn verzekerd, zelfs al wilden we het dubbeio 1 «ouwen van h«>t getal slagkruisers dat nu geprojecteerd is. Slagkruisers werken preventief. Over de kwestie van den bouw van slag kruisers, wilde spr. nog eenigc opmerkingen maken met betrekking lot bet terrein der in ternationale machtsverhoudingen. Om ie«Icr mogelijk misverstand bij amlerc mogendhe den te climineeren, wilde spr. verklaren «int deze bouw zirh tegen geen enkele mogend heid richt. Men ge\oelt echter welk een prestige en welk een enorme preventieve werking er van het gebruik van dergelijke grootc cn snel verplaatsbare maclitsorganon uitgaat. Want het gaat er niet zoozeer om in e.-n strijd te overwinnen, dan wel om den strijd zeiven te voorkomen. Men beslisso snel! Het is overigens dringend noodzakelijk, In verband met Nederland* prestige tegen- over het buitenland, «lat «ie regeering spoe dig baar beslissing inzake de uitbreiding van «ie maritieme verdediging van het rijk en van Ncderlandsch Indie mededeelt. Tenslotte betoogde spr., dat een spoedige vrede voor Europa dringend noodzakelijk i& UITVOERVERBOD VAN STALEN HELMEN. Bij Koninklijk Besluit is na overweging, dat het ter bescherming van dc levensbelan gen van het rijk noodzakelijk is den uitvoer van metalen beluien tc verbieden, bepaald, dat de uitvoer van stalen helmen, al da» niet in nfgewerkten staat, van heden af is \orbodeu. DE „INDRA" IN HET DOK. In den vooravond is men er In geslaagd de Finsche houU»oot „Indra" In het Hendrik dok van de Arnstenlamsehe Droogdok Mij. to *lecj>en. Om op allo eventualiteiten voor- bereid te zijn. gaat men zeer voorzichtig te werk. Zoo zal eerst vandaag mol hel leeg pompen worden begonnen. KIND DOOR MILITAIRE AUTO GEDOOD. Gistermiddag om vijf uur Is het vijfjarig dochtertje van den slager van Herpen te lleesch bij het spelen op den rijweg door re» militaire personenauto overreden. Het kuid was op slag dood. Postvluchten op Indië Op dc heenreis bereikte dc Buizerd Jodhpoer. op de thuisreis kwam de Wielewaal te Basrah aan en arri veerde de Pelikaan te Medan. MOELUKHEDEN MET DEN AAN VOER VAN BOUWMATERIALEN. Do international* verwikkelingen hebben de directie van de Wierin germeer genoopt de toewijzing van de 48 dit jaar voor de verpachting beschikbare landbouwbedrijven voor- looplg aan te houden. In hoofdzaak is deze aanhouding het volg van hot feit, dat er geen zekerhei bestaat, «int do in aanbouw zijnde hoerdi rijen lijdig gereed zullen komen, in vq band met beperking van den aanvoer v« bouwmaterialen. Doch ook overigen* biode de tijdsomstandigheden zoo veel onze ken dat het gewenscht geoordeeld werd thaa nog geen definitieve toezeggingen te «loei Do bedrijven blijven daarom voorshands i exploitatie bij de Cultuur Maatschappij d Wieringermeer. Zoodra dc omstandighedc zulks toelaten, zal tot definitieve toewijzln van deze bedrijven worden overgegaan. Een en veertig boeren teleurgesteh Voor 11 boordorijon waren de pachter reeds uitgezocht en «lezen is mcdegedealj dat zij on«Ier normale omstandigheden voo een bedrijf in aanmerking eekomen zou dei zijn. Hieruit mag wel worden afgeleid, ds zij «vn boerderij in pacht zullen verkrijg^ zoodra de boerderijen gereed zijn en zich ten aanzien van ons !an«l geen feiten heli ben voorgedaan, welke ons gehecle econs cnische leven op losse schroeven zetten. Zeven bedrijven gereserveerd Een zevental bedrijven worden, zoo lang dit in verhand met do afwik keling van zaken door den tegen- woordlgen dienst voor «Ie Wierin germeer mogolijk is, gereserveerd om in pacht te worden uitgegeven aan daarvoor in aanmerking ko mende gegadigden, die tengevolge van de mobilisatie thans onder de wapenen zijn. Ook ten aanzien van do uitgifte van 28 gemengde akker bouw tuinbouwbedrijf je* i* beper king opgelegd. De houw der behuizing voor deze bedriif jes moest ten tijde van de nfkomiiging dei mobilisatie nog worden aanliesteed en waai ook in dit opzicht moeilijk kon worden aan genomen, dut de woningen mot bed rij tl ruimten tijdig gereed zouden zijn. is de de finitieve toewijzing van «leze bedrijfje* voor loopig voor ecu laar uitgesteld. De meer fierheid van de hiervoor in uanmerking ge hrachte gegadigden gevoelden ook zelf vod uitstel, gezien de onzekere tijden en groote bezwaren, verbonden aan dc exploi tatie zonder bedrijfsgebouwen. Eenige uitzonderingen Slechts een vicrtnl tuinders bleek op grond van oen hun verstrekte voorloopige toewij zing ree«ls maatregelen to hebben getroflei tot liquidatie van bun bedrijf op liet oudt land. Ten einde deze niet In moeilijkhedei te brengen, zou het hun voorloopig toe ge we zen bedrijfje 1 November a-«. te hunner lx» schikking worden gesteld, terwijl voor he woning en bedrijfsruimte een zoo goed mo gelijke oplossing zal worden gezocht. W«a» Uaaa4a* t« Z- I Oft M CV«- tmU Oc«. MN Oei. 1»M Effect enz» er kt Aandcel-o koersen 73.! 04 Bet «Hoge ver keer Omzet postcheque- en girodienst 148.5 110 5 Groothandel 69.9 Groot handelsprij zen 90.3 Omzet lermijnmarkt 18.7 100.7 j Amsterdam Kleinhandel 152.3 103.2 Omzet winkelbedrijf Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar heidedag) Haven Am 18.8 74.3 sterdam Bevrachtingen wild* binnenvaart 134.- 76.1 Arbeidsmarkt Aanvragen van werk gevers 115.4 1016 Aanbiedingen san werknemers I0R- 114.3 Plaatsingen 119.4 104.4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2