De „Binnendijk brandde
onder water
J) -cn t v-ts
die &nagende
Levering van
zeep en spiritus
Dollemansvaart
over den Oceaan
Hulpbesteller stal
postzegels
Benzioedistributie
Menage-vergoeding
bij verlof
Dames vóór!
Ambtenaren bespreken
prijsstijging
De zee fantastisch
verlicht
De klapperboomen
bleven over
ma
'Dispensaties verlengd.
De minister \an Economische /.aken deelt
mede, dat voor ingeschreven fabrikanten en
Importeurs hij de sectie zeep van het rijk*
bureau voor chemische producten de dispen
satie van het verbod tot verkoof»en «*n afle>e-
ren van zeep met ingang san 1!# October
JA® - den datum, waarop de thans ioopon-
de dispensatie-termijn is verstreken op
nieuw zal worden verlengd en wel tot 16 No
vember 193U.
Spirit usbeschikkino-
Teven* i* wijziging gebracht In de spiritus
beschikking IKK, no. 1, waarbij de termijn,
waarbinnen de fabrikanten, verwerkers, han
delaren en importeurs van spiritus verplicht
zijn opgave le doen aan de sectie spiritu»
van het Rijksbureau voor Chemische l*n>
ductan, te Delft van de hoeveelheid spiritu.».
welke zij op 13 October 1939 voorhanden of
in voorraad tiadden, is verlengd tot en met
27 October 1939. De opgave moet geschieden
op daartoe door de sectie spiritus te ver
strekken formulieren.
Voort* is bij de Iwjvenbedoelde beschikking
de termijn, gedurende welke een algemeene
dispensatie geldt van het verbod tot het koo
pen van spiritus door handelaren en verwar-
kan, alsmede van het verbod tot verknopen
of afleveren van spiritus door fabrikanten
en importeurs verlengd tot 13 November 1935'
Da varlaidina U «root. Tal
van diefstallen op Centraalsta
tion te Amsterdam.
De politie van het bureau Wannoesstraat
le Amsterdam heelt een ongevcor dertigja
riffen hulpbestellcr van het |K>stkantoor
Centraal Station gearresteerd, verdacht van
diefstal van buitenlandsche postzegels.
Bij het aortaeren van de brieven in «le
m&ilkauier kwam een sorteerder t«»t «Ie ont
dekking. dat van verachillcndc brieven de
postzegels waren afgescheurd. Hij waar
schuwde onmiddellijk zijn chef. die zich op
rijn beurt weer met de i>olitie in verbinding
stelde, lijden* het onderzoek kwam hel
vermoeden naar voren, «lat een hulpbestcl-
Jer, die op de mailknmer moest zijn, toen
daar niemand aanwezig was van de gele
genheid gebruik had gemaakt om zich en
kele postzegels toe. te eigenen. De man
werd ondcrv rangd. doch ontkende.
Kil het fouillceren kwamen echter ver
schillende postzegels te voorschijn. zoo..at
ontkennen niet meer baatte. De arrestant
bekende daarop zich ook eerder aan dergc
lijke diefstallen te hebben schuldig gemaakt
De politie pelooft echter niet, dat
dezs man de dader is van de talrt|ke
diefstallen van postzegels. poetwis
sels en aangeteelurade stokken, wel
ke in den laatsten tijd op het kan
toor voorkomen.
De hulpbesteller heeft voorts bekend, ook
een brief te hebben gestolen, welke een aan
tal postzegels bevatte.
De man waa reeds meer dan tien jaren in
dienst van de posterijen en genoot het alge
meen vertrouwen van zijn chefs.
Binnenkort zal hij zich voor deze oneer
lijke verzamelwoede, welke hem door ver
koop ook directe bat .n opleverde, voor den
officier van Justitie moeten verantwoorden.
„MIJNHARDTJE"
N«'
Zware eisch
tegen prijsopdrijving
AFSCHRIKWEKKEND VOOR-
BEELD.
De Zntfensche rechtbank heeft als
afschrikwekkend voorbeeld tapen een
winkelier, die een wollen deken van
f7.96 voor f IIJI verkocht, vier
maanden voorwaardelijke gevange-
nisattraf geAlscht met een proeftijd
van drie jaar en een geldboete van
f 2000 uba. maanden hechtenis. De
Officier van Justitie zeide niet te
aarzelen, een volpende keer een ge
voelige onvoorwaardelijke gevange-
nisstraf te eiachen.
Uitspraak 2* Oct sa
Waarschijnlijk binnen I weken
2 maanden.
Over zes weken k twee maanden zal, naAr
de Tel. meldt, ecu distributicrrgcling voor
benzine gereed zijn. Tot zoolang zal het nj
verbod op Zondag gehandhaafd blijven met
alle lasten daaraan verbonden. De distribu-
Ueregeling zal ed benzinegebniikers in cate-
goriecn verdoelen naar gelang van het be
lang, dat zij hij een automobiel hebben en
naar gelang van de grootte der wagens.
Op het oogcnhlik laat het zich aanzien,
dat de voorraden benzine voldoende zijn. Dc
vraag i* échter of de aanvoer op de/« lf«lc
voldoende wijze blijft geschieden als tot dus
ver. Van de beantwoording van deze vraag
hangt uf, hoeveel benzine per gebruiker kan
worden toegekend.
Ook voor nletkost winner* ge
vraagd.
Het Tweede Kamerlid, de heer van Slecn
heeft aan daa imiu-tcr van Dehull de vol
gende vragen gesteld:
la het waar, dat in tegenstelling met
hetgeen ten aanzien van do kostwinner*
geschiedt, aan wie hij verlof schadeloosstel
ling voor voeding in den vorm van een hoo
fere kostwinnersvergoeding wordt toegc
end «le zg. niet-kostwinners. ofscfapp» zij
fedurende die dagen o«>k bij ouder*, fami-
feleden of vreemden „in den kost" zijn,
gé«*ll uitkeenng voor iiienag»- ontvangen?
Indien voorgaande vraag bevestigend
moet worden beantwoord. Is «ie minister dan
l>ereid een regeling te treffen, welke ook de
niet kostwinners in staat stelt, de kosten
van hun voeding tijdens verlofdagen te ver
goeden?
Vsrkaersridder
betalen.
moet daar
Op het kruispunt van den Rijks
weg en de Hcuveilaan te Soest
heeft zich gisteravond een ernstig
ongeluk voorgedaan, waarvan de
motorrijder H. Grift uit Soest het
slachtoffer is geworden.
Op het oogcnhlik, dat hij op zijn
motorrijwiel het kruispunt naderde
stak oen oude dame, die niet vol
doende acht op het verkeer sloeg,
plotseling den weg over. G» tracht
te haar te ontwijken, hetgeen hem
gedeeltelijk gelukte. Door deze ma
noeuvre botste hij tegen een boom,
tengevolge waarvan hij zware ver
wondingen en een hersenschudding
kreeg.
In enistigi-n toestand is hij naar
het Sint Klisabeth Gasthui* te
Amersfoort overgebracht. De oude
dame heeft enkele lichte verwon
dingen gekregen.
Man hoopt dat da hoofdstad tdj-
dig ingrijpt.
Gisteren is te Amsterdam een vcrgailcrlng
van vertegenwoordigers van dc ambtenaren-,
werklieden- en politieorganisaties, welke in
dc centrale commissies voor georganiseerd
overleg van Amsterdam zitting hebben, ge
houden.
In deze vergailering werden besprekingen
gewijd aan de salaris- en loonjKisitie van het
gemeentepersoneel, mede in verband met dc
merkbare stijging in de kosten van het le
vensonderhoud.
De organisaties bleken van oordeel, dat de
loon- en saldrispositie van het gemeente-
personeel noodzakelijk de aandacht zal moe
ten hebben en spraken dc wwrachting uit,
dat het gemeentebestuur van Amsterdam be
reid zal zijn te bevorderen, dat tijdig maat
regelen zullen worden getroffen om te voor
komen, dat dc gezinnen van het personeel
van Amsterdam door dc prijsstijgingen In
steeds grootcre moeilijkheden geraken.
SPOORKAARTJES ALLEEN VOOR DE
TREIN!
De directie van de Nederlandsche Spoor
wegen maakt bekend, dat met ingang van
de wlntenlicnslregeUng «>p 15 October a.s.
de sedert 2!» Augustus |i. ingevoerde bc
voegdheld om met plaatsbewijzen van dc
Ne«lerlnndsclie Spoorwegen op de lijnen der
A.T.O., G A.IVO., N.B.M., en N.Z.H.LM. te
reizen, vervalt.
door onsen eigen rersloggerer.)
Tot de geredden van het Neder-
lantlsche stoomschip „Binnendijk''
die, zooals wij gisteren meldden,
met dc „Statendam" In Rotterdam
zijn aangekomen, behoort ook de
heer Korteweg. zoon van den l»e-
kenden Alkmearschen specialist
voor inwendige ziekten dr. A. J.
Korteweg
Een onzer redacteuren had het
genoegen van genoemden schip
breukeling nog tal van interessan
te bijzonderheden over het vergaan
van de „Binnendijk" te vernemen.
Terwijl we rustig tegenover el
kaar zitten, doet dc heer Korteweg
zijn indrukwekkend verhaal, het
verhaal van een scheepsramp, die.
onder andere omstandigheden, de
wereld in rep en roer zou hebben
gebracht, doch die nu opgaat in de
aerie schokkende gebeurtenisven.
waaraan de menachhoid ten prooi is.
We meeprn het best te «toen. het wo> <1
te geven aan «hm heer K«»rteweg. die ons
ongeveer hel volgende vertelt:
„Ik ben leerling van de afdeeltng
Scheepsbouw Gedurende de vacanfie moest
ik in de pra« tijk en ik \«*r dnamui als vo
lontair machinist op do Binnendijk.
Uit rijn koot geslingerd.
plotseling, op 7 IVtober M »*t
's avonds ongeverr kwart voor tien. had
een hevige ontploffing plaats. Wat er toen
precir- gebeurde, weet ik nirt meer. Ik
geks.f. da' ik metern uil mnn knol ge
•limietd werd. In mijn hut wa* aan
geschroefde wa~ hhak mei waterreservoir.
Ik zou niei pre. Ie* kunnen zeggen of Ik le
gen deze wa»chtafe| <>|Ndoeg of «lat «lege
H hlgfsl die totaal wenl k»*genikl on
nui terecht kwam Toen Ik weer ston«l. n|
Ik rondom mii een verschrikkelijke ravage
Alle* was kort en klein en de vloer was
bezaaid met scherven. Later Week do ont
ploffing te hebben plaat* gehad bij luik 2.
Het dichtst daarbij lag de hut van den
2dcn stuurman, waarvan de wand geheel
gaacheurd was. Daarnaast lag dc mijne.
Op alias voorbereid.
Voor alle zekerheid had Ik warme klee-
ren en een zwemvest klaargelegd en ook
n-n ja*, waarin ik mijn monsterboek met
verschillende papieren had gestoken. Ik
greep dez# ja* en op Woote voeten en In
pyama ging ik naar het dek. Onderweg in
een gangetje kwam de kapitein aangerend,
die beval dot leder zich onmiddellijk naar
het «lek moest begeven. We bloken ons te
bevinden op ongeveer iVi mijl van Sharn-
bles IJghl.
Sloepen naar buiten!
Toen ik boven kwam, werd luist een sto
ker. e envan de twee gewonden aan dek
gebracht. Ken paar mat rozen In onderklec-
ding waren bezig de sloepen naar Wilton
te draaien.
He spreekt vanzelf, dat de heele beman
ning even geducht geschrokken was. lang
zamerhand echter concentreerde de aan
dacht zich op dc vraag, hoe het schip het
zou houden. Aanvankelijk zonk het heel
langzaam en de machinekamer was geheel
droog.
De mannen in onderkleeding werden door
andenen aan kleeding geholpen, wat men
waagde zich niet meer naar voren, naar het
matrozenverblijf, langs de plaats waar dc
ontploffing was geweest,
„Victoria" komt langszij.
Om verbinding te krijgen met «le kust.
wertlen een aantal vuurpijlen afgeschoten.
Spoedig bewees een vuurpijl, afgeschoten
door hei vuurschip, dat we oj>gctnerkt wa
ren m even later kwarn een oud rader
Imotje langvij, «Ie „Victoria", die. naar de
bemanftfna ons M «H* vaa earMan mee
d eet de, nog in Nederland was gebouwd.
De trossen werden gekapt en we verwij
derden on* van «Ie Binnendijk, al hieven w«»
natuurlijk in «le buurt om te zien. wat er
venter met het schip zou gebeuren.
IntiiMrtten waren nog kamen opdagen dr
reddingsboot van het Engeleche plaatsje
Weymontli en een motortorpedoboot, die
dienst dee«i als courter en met een telegram
van den kapitein wegraasde naar Wey-
mondh.
Aan boord van dc Victoria werden we al
lervriendelijkst ontvangen, maar met een
bloedend hart zagen we, hoe de Binnendijk
langzaam verder zonk. De voorplecht lag
eindelijk ongeveer gelijk met liet water, het
achterschip op normale hoogte.
De lichten dooven....
Toen, plotseling. doofden aan
boord van de Binnendijk alle lich
ten. De verlichting, vermoedelijk de
noodverlichting, was namelijk
zeer gelukkig geheel intact ge
bleven.
En even later braken overal te
gelijk de vlammen uit. Het heele
>chip stond in lichterlaaie!
Een zware ontploffing volgde. waarna
het schip plotseling snel in de diepte ver-
dw-eeib
Het merkwaardige echter was, dst
het schip aanvankelijk onder wat»r
nog bloei branden. De lucht, die in
het schip bit hot zinken werd vast
gehouden, lovarde waarschijnlijk de
noodlge zuurstof en het was angst
wekkend te zien, hoe de zee helder
verlicht bleef.
Te Weymouth werden we allerprettigst
eer*i in een soort marinecantine ontvangen.
Ik werd later ondergebracht in het Gol
den Line hotel. Zeer oudcrwetach, maar de
verpleging was uitstekend.
Naar veilige haven.
Hiermoo is mijn verhaal eigenlijk ten
einde. Tot Dinsdag bleven we te Wey
mouth. Dien dag vertrokken we naar Lon-
den, aan het atation stond oen bus gereed,
die ons naar oen ander station bracht en
avond* ongeveer half negen waren we
aan boord van de totaal verduisterde Sta
u-ndam. die had geankerd aan de Tilbury
Docka. Woensdag voeren we tot den mond
van dc Tliamos, waar wc dea mvomb voor
anker gingen omdat men de Noordzee
alecht* hij daglicht over wilde steken.
Dondardsgtnorgtn werd de reis dus voort
gezet en ook op dit schip was men weer op
airs voorbereid. De sloepen waren uitge
draaid. verschillende waterdichte deuren
gesloten. Behouden kwamen we In de Rot-
tenlamache haven aan.
We vmgon den heer Korteweg tenslotte
nog hoe hij denkt over de veronderstelling,
door enkele opvarenden geuit, dat d<* „Bin
nendijk" getorpedeerd zou zijn. Re heer Kor
teweg meent «-ehter, dat het schip wel de
gelijk op een mijn i* geloopen, op «ie plaats
des ooheils wordt n.1. veel „geveegd,
Een soldatenkrant
„DE WACHT".
Naar wij vernemen zal binnenkort het
oerste nummer verschijnen van een onder
auspiciën van do Koninklijke Nederlandsche
Vorecniging „Ons Leger eenmaal per weck
uit te geven soldatenkrant, welke den titel
„I»e Wacht" zal dragen. Deze krant zal 32
bladzijden omvatten en zij zal niet alleen
voor de gemobiliseerden, doch ook voor de
burgerij belangwekkende lectuur beteekcncn.
Illustraties zullen den tekst verluchten.
Nieuwe crisisproducteo
Bij Kon. Besluit van 10 October '39
zijn aangewezen als crisis producten:
Producten, verkregen door indam
ping van ondermelk, karnemelk en
wei. met uitzondering van geconden
seerde magere melk.
Onze Oost
Meer dan 100 kampongwonlngen
afgebrand.
De correspondent van de Ind. Cri. schrijft
DVCT ten brand, die dezer dagen te Makos
sar woedde: Met groote snelheid baande
het vuur, dat aangewakkerd werd door een
Binken wind, zich een weg door de met
utup gedekte kampongwoningen. Groote
vlammen sloegen over van het eenc huis
je naar het andere en zóó hevig was de
vuurgloed, dat een ongeveer ló meter brec
de weg zonder oponthoud werd overbrugd.
Dc blussching ging met vele moeilijkhe
den gepaard, daar het water in de kam
pong in dezen drogen tijd zeer schaanwh
is. .Mede door het omtrekken van eenige
huisjes slaagde men er eindelijk in de
vuurzee te beteugelen.
In dien tijd echter was reeds zeer groote
schade aangericht.
De brand, die was ontstaan bij de Lad-
jangiroeweg vlak achter de St. Melania-
kraaniverpleffing, had zich in dien tijd over
een breedte van gemiddeld meer dnn 100
meter, en over een lengte van enkele hon
derden meter* tot vlag bij den Marodekaja-
weg uitgebreid. Tientallen huisjes werden
verwoest, on dikwijls waren dc bewoners
niet in staat tijdig hun bezittingen in vei
ligheid te brengen.
Toen de brand wat in lievigheid begon
af te nemen, en men een beter overzicht
kroeg van hel platgebrande complex, waar
alleen de hoog* klapperboomen nog over
eind staan, bleek, dat meer dan 100 kaïn-
pongwoningen waren afgebrand, waardoor
meer dan 1U00 menschen dakloos zijn ge
worden.
Terreur in Medan
Mishandelingen door gepeupel.
Politie op goed spoor.
Don laatsten tijd deed de Medansche on
derwereld nogal van zich spreken. Herhaal
delijk werden, op verschillende punten in
do stad, Chineezen en inlanders afgerost
met Europeanen had men zich totnogtoe
niet ingelaten en wel onder zoodanige
omstandigheden, dat bij do politie het ver
moeden steeds sterker werd, dat hier van
een georganiseerd optreden sjirako was.
Dit vermoeden is, naar wij in de „Sum.
Post" lcz«'n, duidelijk bevestigd. De politie
ke inlichtingendienst en de stadspolitie zijn
er nl. op uitgetrokken om een vijftiental
huiszoekingen tn verrichten, waarbij ont
dekt werd. dat hier inderdaad een georga
niseerde l*nde aan het werk is. Het voor-
loopig onderzoek hoeft uitgewezen, dat de
leden dezer bende Chineezen en inlanders
uit de onderste lagen des volks ziin, lieden,
die al bij herhaling met de justitie In nan-
raking zijn geweest.
Het laat zich aanzien, dat dc hecrcn te
goeder tijd voor den landraad zullen moe
ten verschijnen. De maximum straf voor der
gelijke misdrijven is zes jaar gevangenis
straf.
EEN NEDERLANDER VERTELT
VAN DE GEVAARLIJKE TOCHT
VAN HET DUITSCHE MAIL
SCHIP. TOEN HET PAROOL
GOLD: „VRIJHEID OI* DC VLAM
ERIN".
De Bremen ontsnapte
in mist en duisternis
Men za! zich herinneren, dat er zeer veel
te doen is geweest over het groote Du:
passagiersschip de „Bramen", dst toen de
oorlog uitbrak varende was. Zeer veel te
genstrijdige berichten over het lot van «lit
mailschip volgden elkaar op Nu eens heet
te het. dat het reeds voor «len oorlog aan
Italië was verkocht, en dus als neutraal
schip zijn weg kon vervolgen, dan weer
werd medege«leeld. «lat het «loor de Engel-
schen was opgebracht. Eindelijk kwam het
verrassende nieuws: de „Bramen" arriveer
de veljig in dc Russische haven Moer-
tnansk.
Het la een ongelooflijk spannend
verhaal, dat «Ie eenige Nederlander
omler «Ie 9G0 koppen trilende lieman
ning, «Ie heer K. Post te Velsen, aan
een redacteur van de Mib. vertelde.
Een verhaal van een dollemanstocht
over den Oceaan, waarbij slechts een
1 ..Mijnh«rdl/*"5ct.
12
50 Cl. B>| ApolKft
ksri en DrogHta|jj
'Wit
Postvluchten op Indii |j|
Op de heenreis landde de Buizerd 1 j,. i
gisteren te Rangoon en de Kandoifl
te Alexandrié. De Wielewaal be- I
reikte op de terugreis Alexandrié, dc
Pelikaan bereikte Rangoon.
roer o
,ti*chj M
"C'l
parool gold: naar «le vrijheid, óf
de brand in het schip! Dc heer
Post vertelde dan o.a.:
Via Soulhamptom en Chcrbourg arriveei
men W Augustus in New York.
Het oorlogsgevaar in Europa steeg met 1
uur. Snel werden dc passagiers ontschei
goederen en post gelost
Direct kwam een Amerikaanselie tankboc pi
langs/ij om den voorraad brandstoffen ai
te vullen.
HUISTOE... ZOO SNEL MOGELIJK! |A
Tegen vijf uur in den namiddag voer i
„Breinen'' volle kracht den Atlantü
Oceaan op. teneinde to trachten in een
nünum van tijd weer een DuiUcho have
te kunnen bereiken, daar elk oogvrtfdik d f
oorlog tusachen Dultachland en Engelan
verklaard kon worden. Dc snelheid van H
schip werd steeds hooger en hooger oj>gi
voord tot men met circa 33 mijl het ma»
mum bereikte. In dit geweldig tempo raai
do «le „Bramen" naar Duitschland toruh»,
Doch maar al te spoedig was hot Engelse!
ultimatum afgetoopen en dwvr Dultschlaa
er niet op geantwoord had, was aulomaliscl
dc oorlog verklaard tu hen beide mogend
heden.
Aan boord van ons schip begreep «le leil
ding wel terdege, dat men onmiddellijk zijq
koer» moest wijzigen, wilde men met
handen vullen der LngoJschc ol Erunschi
oorlogsbodems, die in grootcn getale ront|
de Zuidkust van Engeland waran sanu
getrokken om de komst van Duitschlandi
grootste handelsschip al te wachten. Alvo
re na de Brcmcn do-haven van New YoriJ
uit liet zicht verloor, vloog een aantal vliet
tuigen boven het schip, die blijkbaar foto'f
hebben gemaakt en waarschijnlijk den koert
wilden volgen. Doch enkele honderden mij
len buiten New York, toen de oorlog tu
schen Duitschland en Engeland een feit wa
geworden, werd de koers van de „Bramen
radicaal gewijzigd.
Keeds te voren had men raken ing gohotfl
den met deze mogelijkheid en werden «ia
neutrale havens bestudeerd, wuarhecu m<a|
op een bcpuald moment zou kunnen vlucf
ten.
Nuar ons later bekend geworden is, Leeft
het oorspronkelijk in de. bedoeling gelegel
koers te zetten naar Venezuela. Doch, ge
zien de vriendschappelijke versiandhoudini
met Rusland, achtte men liet tenslotte bctej
naar het Noordon te vluchten.
Met een tot de top o«rda *110,hcj^
van 33 imjt per uur \»«x»g dc „Brcnvon
in de richting van IJsland.
ALLES DONKER
Allereerst werden alle lichten gedoofd, to
zelfs de patrijspoorten toe. Geheel verduis
terd voer het scltip met deze grooto snel
heid door den zwaren mist heen, die m/uks
zóó dik was. dat men zelfs geen 5 meten
vooruit kon zien. Elk schip, dat plotseling
uit de mistbank zou opdoemen, was Lij
dezo snelheid wol Onherroepelijk verloren
Aan boord werden reeds met het oog op
dit gevaar de noodigc maatregelen getrof
fen. De voorlogiezen w«»rdcn ontruimd ei*
de bemanning hiervan kreeg een plaat* opi
het middendek. De waterdichte schotten, die
automatisch gesloten kunnen worden, ston*
den klaar om op het kritieke moment iut
werking te worden gesteld.
Hoewel de stemming ondanks deze zenuw
sloopende jacht rustig bleef, begreep eert
ieder stilzwijgend het lot dat hem dag cil
nacht bedreigde. Hiervan was men zich wek
ten volle bewust.
Om zich zooveel mogelijk ook overdag aan
liet oog te onttrekken van andere vaar
tuigen, werd het geheel© schip in ©en mini*
mum van tijd grijs geschilderd. Een ieder,
die maar een kwast en verfpot kon hanteo-
ren, werd opgeroepen.
Ook luid men uit voorzorg dc vlaggen
gestreken en we ijlden ais het ware sta* j
u-nloos de Noordpool tegemoet. Bij «lit ai-
les verkeerde de bcmutuiing totaal in het
onzekere, waarheen dc reia ging. Absoluut
werd voor haar verzwegen welke haven
men op het oog had. Veie gissingen wer
den gemaakt. We achtten het onwunrschijt*
lijk, dat wc via IJsland naar Duitschlamk
zouden terugkecnen
Hoe dichter wc de zón« rond IJsland na
derden, hoe grootcr kans de „Breinen"*
maakte door één van de tientallen EngeH
sche patrouiJloochepen, die zich op 10 mijl
afstand van elkaar bevonden, te wordcnl
opgemerkt.
EEN AFSCHEIDSLIED.
Aan boord had men zich reeds op alle»
voorbereid. Omler goen enkele voorwaard»
wil ik- men het zeekasteel onbeschadigd irt
vijandige handen overgeven. Vaten henzin»
werden klaar gelegd waar, en in het uiteg
sle geval, «Ie vlam in zou gaun.
Ook de tKvdemkleppcn van het schip wof
den zoodanig gaateld. dat men spoedig hek
water binnen kon laten loopen...
Op den 3en September wees de kapiteóu
ons er op. «lat het een strij«I was op leven
en do«>«i en «amen zongen wij oen afveheki»
lied. Onze zenuwen waran al» kabeltou*
wen genpuuii-'n. één keer was een oorlog»
schip gevaarlijk dicht In onze huurt
Gelukkig kwant in den morgen van derf
ftrn September aan dit alles reu einde, toeis
men de kust van Noord Kuslaml in zictifi
kreeg «in na u zenuw sioopenden doll»
mansrit veilig de ankers in de haven vats
Moermanak konden worden uitgeworpen.
Hier ligt «le ..Bremen'' nu al vela dagen*
Door tuaachenkomat van <l«n Dultaeheiz
ïMsnl in Moskou kon «te bemanning «len
hinnengevliichte Duitsrlie schepen, wan!
«ie Bremen had niet alleen een toevlucht»
oord te Moermaitsk ff «vocht via I>*nin«
grad weer veilig naar haar laud terug koo»