De „Binnendijk brandde onder water J) -cn t v-ts die &nagende Levering van zeep en spiritus Dollemansvaart over den Oceaan Hulpbesteller stal postzegels Benzioedistributie Menage-vergoeding bij verlof Dames vóór! Ambtenaren bespreken prijsstijging De zee fantastisch verlicht De klapperboomen bleven over ma 'Dispensaties verlengd. De minister \an Economische /.aken deelt mede, dat voor ingeschreven fabrikanten en Importeurs hij de sectie zeep van het rijk* bureau voor chemische producten de dispen satie van het verbod tot verkoof»en «*n afle>e- ren van zeep met ingang san 1!# October JA® - den datum, waarop de thans ioopon- de dispensatie-termijn is verstreken op nieuw zal worden verlengd en wel tot 16 No vember 193U. Spirit usbeschikkino- Teven* i* wijziging gebracht In de spiritus beschikking IKK, no. 1, waarbij de termijn, waarbinnen de fabrikanten, verwerkers, han delaren en importeurs van spiritus verplicht zijn opgave le doen aan de sectie spiritu» van het Rijksbureau voor Chemische l*n> ductan, te Delft van de hoeveelheid spiritu.». welke zij op 13 October 1939 voorhanden of in voorraad tiadden, is verlengd tot en met 27 October 1939. De opgave moet geschieden op daartoe door de sectie spiritus te ver strekken formulieren. Voort* is bij de Iwjvenbedoelde beschikking de termijn, gedurende welke een algemeene dispensatie geldt van het verbod tot het koo pen van spiritus door handelaren en verwar- kan, alsmede van het verbod tot verknopen of afleveren van spiritus door fabrikanten en importeurs verlengd tot 13 November 1935' Da varlaidina U «root. Tal van diefstallen op Centraalsta tion te Amsterdam. De politie van het bureau Wannoesstraat le Amsterdam heelt een ongevcor dertigja riffen hulpbestellcr van het |K>stkantoor Centraal Station gearresteerd, verdacht van diefstal van buitenlandsche postzegels. Bij het aortaeren van de brieven in «le m&ilkauier kwam een sorteerder t«»t «Ie ont dekking. dat van verachillcndc brieven de postzegels waren afgescheurd. Hij waar schuwde onmiddellijk zijn chef. die zich op rijn beurt weer met de i>olitie in verbinding stelde, lijden* het onderzoek kwam hel vermoeden naar voren, «lat een hulpbestcl- Jer, die op de mailknmer moest zijn, toen daar niemand aanwezig was van de gele genheid gebruik had gemaakt om zich en kele postzegels toe. te eigenen. De man werd ondcrv rangd. doch ontkende. Kil het fouillceren kwamen echter ver schillende postzegels te voorschijn. zoo..at ontkennen niet meer baatte. De arrestant bekende daarop zich ook eerder aan dergc lijke diefstallen te hebben schuldig gemaakt De politie pelooft echter niet, dat dezs man de dader is van de talrt|ke diefstallen van postzegels. poetwis sels en aangeteelurade stokken, wel ke in den laatsten tijd op het kan toor voorkomen. De hulpbesteller heeft voorts bekend, ook een brief te hebben gestolen, welke een aan tal postzegels bevatte. De man waa reeds meer dan tien jaren in dienst van de posterijen en genoot het alge meen vertrouwen van zijn chefs. Binnenkort zal hij zich voor deze oneer lijke verzamelwoede, welke hem door ver koop ook directe bat .n opleverde, voor den officier van Justitie moeten verantwoorden. „MIJNHARDTJE" N«' Zware eisch tegen prijsopdrijving AFSCHRIKWEKKEND VOOR- BEELD. De Zntfensche rechtbank heeft als afschrikwekkend voorbeeld tapen een winkelier, die een wollen deken van f7.96 voor f IIJI verkocht, vier maanden voorwaardelijke gevange- nisattraf geAlscht met een proeftijd van drie jaar en een geldboete van f 2000 uba. maanden hechtenis. De Officier van Justitie zeide niet te aarzelen, een volpende keer een ge voelige onvoorwaardelijke gevange- nisstraf te eiachen. Uitspraak 2* Oct sa Waarschijnlijk binnen I weken 2 maanden. Over zes weken k twee maanden zal, naAr de Tel. meldt, ecu distributicrrgcling voor benzine gereed zijn. Tot zoolang zal het nj verbod op Zondag gehandhaafd blijven met alle lasten daaraan verbonden. De distribu- Ueregeling zal ed benzinegebniikers in cate- goriecn verdoelen naar gelang van het be lang, dat zij hij een automobiel hebben en naar gelang van de grootte der wagens. Op het oogcnhlik laat het zich aanzien, dat de voorraden benzine voldoende zijn. Dc vraag i* échter of de aanvoer op de/« lf«lc voldoende wijze blijft geschieden als tot dus ver. Van de beantwoording van deze vraag hangt uf, hoeveel benzine per gebruiker kan worden toegekend. Ook voor nletkost winner* ge vraagd. Het Tweede Kamerlid, de heer van Slecn heeft aan daa imiu-tcr van Dehull de vol gende vragen gesteld: la het waar, dat in tegenstelling met hetgeen ten aanzien van do kostwinner* geschiedt, aan wie hij verlof schadeloosstel ling voor voeding in den vorm van een hoo fere kostwinnersvergoeding wordt toegc end «le zg. niet-kostwinners. ofscfapp» zij fedurende die dagen o«>k bij ouder*, fami- feleden of vreemden „in den kost" zijn, gé«*ll uitkeenng voor iiienag»- ontvangen? Indien voorgaande vraag bevestigend moet worden beantwoord. Is «ie minister dan l>ereid een regeling te treffen, welke ook de niet kostwinners in staat stelt, de kosten van hun voeding tijdens verlofdagen te ver goeden? Vsrkaersridder betalen. moet daar Op het kruispunt van den Rijks weg en de Hcuveilaan te Soest heeft zich gisteravond een ernstig ongeluk voorgedaan, waarvan de motorrijder H. Grift uit Soest het slachtoffer is geworden. Op het oogcnhlik, dat hij op zijn motorrijwiel het kruispunt naderde stak oen oude dame, die niet vol doende acht op het verkeer sloeg, plotseling den weg over. G» tracht te haar te ontwijken, hetgeen hem gedeeltelijk gelukte. Door deze ma noeuvre botste hij tegen een boom, tengevolge waarvan hij zware ver wondingen en een hersenschudding kreeg. In enistigi-n toestand is hij naar het Sint Klisabeth Gasthui* te Amersfoort overgebracht. De oude dame heeft enkele lichte verwon dingen gekregen. Man hoopt dat da hoofdstad tdj- dig ingrijpt. Gisteren is te Amsterdam een vcrgailcrlng van vertegenwoordigers van dc ambtenaren-, werklieden- en politieorganisaties, welke in dc centrale commissies voor georganiseerd overleg van Amsterdam zitting hebben, ge houden. In deze vergailering werden besprekingen gewijd aan de salaris- en loonjKisitie van het gemeentepersoneel, mede in verband met dc merkbare stijging in de kosten van het le vensonderhoud. De organisaties bleken van oordeel, dat de loon- en saldrispositie van het gemeente- personeel noodzakelijk de aandacht zal moe ten hebben en spraken dc wwrachting uit, dat het gemeentebestuur van Amsterdam be reid zal zijn te bevorderen, dat tijdig maat regelen zullen worden getroffen om te voor komen, dat dc gezinnen van het personeel van Amsterdam door dc prijsstijgingen In steeds grootcre moeilijkheden geraken. SPOORKAARTJES ALLEEN VOOR DE TREIN! De directie van de Nederlandsche Spoor wegen maakt bekend, dat met ingang van de wlntenlicnslregeUng «>p 15 October a.s. de sedert 2!» Augustus |i. ingevoerde bc voegdheld om met plaatsbewijzen van dc Ne«lerlnndsclie Spoorwegen op de lijnen der A.T.O., G A.IVO., N.B.M., en N.Z.H.LM. te reizen, vervalt. door onsen eigen rersloggerer.) Tot de geredden van het Neder- lantlsche stoomschip „Binnendijk'' die, zooals wij gisteren meldden, met dc „Statendam" In Rotterdam zijn aangekomen, behoort ook de heer Korteweg. zoon van den l»e- kenden Alkmearschen specialist voor inwendige ziekten dr. A. J. Korteweg Een onzer redacteuren had het genoegen van genoemden schip breukeling nog tal van interessan te bijzonderheden over het vergaan van de „Binnendijk" te vernemen. Terwijl we rustig tegenover el kaar zitten, doet dc heer Korteweg zijn indrukwekkend verhaal, het verhaal van een scheepsramp, die. onder andere omstandigheden, de wereld in rep en roer zou hebben gebracht, doch die nu opgaat in de aerie schokkende gebeurtenisven. waaraan de menachhoid ten prooi is. We meeprn het best te «toen. het wo> <1 te geven aan «hm heer K«»rteweg. die ons ongeveer hel volgende vertelt: „Ik ben leerling van de afdeeltng Scheepsbouw Gedurende de vacanfie moest ik in de pra« tijk en ik \«*r dnamui als vo lontair machinist op do Binnendijk. Uit rijn koot geslingerd. plotseling, op 7 IVtober M »*t 's avonds ongeverr kwart voor tien. had een hevige ontploffing plaats. Wat er toen precir- gebeurde, weet ik nirt meer. Ik geks.f. da' ik metern uil mnn knol ge •limietd werd. In mijn hut wa* aan geschroefde wa~ hhak mei waterreservoir. Ik zou niei pre. Ie* kunnen zeggen of Ik le gen deze wa»chtafe| <>|Ndoeg of «lat «lege H hlgfsl die totaal wenl k»*genikl on nui terecht kwam Toen Ik weer ston«l. n| Ik rondom mii een verschrikkelijke ravage Alle* was kort en klein en de vloer was bezaaid met scherven. Later Week do ont ploffing te hebben plaat* gehad bij luik 2. Het dichtst daarbij lag de hut van den 2dcn stuurman, waarvan de wand geheel gaacheurd was. Daarnaast lag dc mijne. Op alias voorbereid. Voor alle zekerheid had Ik warme klee- ren en een zwemvest klaargelegd en ook n-n ja*, waarin ik mijn monsterboek met verschillende papieren had gestoken. Ik greep dez# ja* en op Woote voeten en In pyama ging ik naar het dek. Onderweg in een gangetje kwam de kapitein aangerend, die beval dot leder zich onmiddellijk naar het «lek moest begeven. We bloken ons te bevinden op ongeveer iVi mijl van Sharn- bles IJghl. Sloepen naar buiten! Toen ik boven kwam, werd luist een sto ker. e envan de twee gewonden aan dek gebracht. Ken paar mat rozen In onderklec- ding waren bezig de sloepen naar Wilton te draaien. He spreekt vanzelf, dat de heele beman ning even geducht geschrokken was. lang zamerhand echter concentreerde de aan dacht zich op dc vraag, hoe het schip het zou houden. Aanvankelijk zonk het heel langzaam en de machinekamer was geheel droog. De mannen in onderkleeding werden door andenen aan kleeding geholpen, wat men waagde zich niet meer naar voren, naar het matrozenverblijf, langs de plaats waar dc ontploffing was geweest, „Victoria" komt langszij. Om verbinding te krijgen met «le kust. wertlen een aantal vuurpijlen afgeschoten. Spoedig bewees een vuurpijl, afgeschoten door hei vuurschip, dat we oj>gctnerkt wa ren m even later kwarn een oud rader Imotje langvij, «Ie „Victoria", die. naar de bemanftfna ons M «H* vaa earMan mee d eet de, nog in Nederland was gebouwd. De trossen werden gekapt en we verwij derden on* van «Ie Binnendijk, al hieven w«» natuurlijk in «le buurt om te zien. wat er venter met het schip zou gebeuren. IntiiMrtten waren nog kamen opdagen dr reddingsboot van het Engeleche plaatsje Weymontli en een motortorpedoboot, die dienst dee«i als courter en met een telegram van den kapitein wegraasde naar Wey- mondh. Aan boord van dc Victoria werden we al lervriendelijkst ontvangen, maar met een bloedend hart zagen we, hoe de Binnendijk langzaam verder zonk. De voorplecht lag eindelijk ongeveer gelijk met liet water, het achterschip op normale hoogte. De lichten dooven.... Toen, plotseling. doofden aan boord van de Binnendijk alle lich ten. De verlichting, vermoedelijk de noodverlichting, was namelijk zeer gelukkig geheel intact ge bleven. En even later braken overal te gelijk de vlammen uit. Het heele >chip stond in lichterlaaie! Een zware ontploffing volgde. waarna het schip plotseling snel in de diepte ver- dw-eeib Het merkwaardige echter was, dst het schip aanvankelijk onder wat»r nog bloei branden. De lucht, die in het schip bit hot zinken werd vast gehouden, lovarde waarschijnlijk de noodlge zuurstof en het was angst wekkend te zien, hoe de zee helder verlicht bleef. Te Weymouth werden we allerprettigst eer*i in een soort marinecantine ontvangen. Ik werd later ondergebracht in het Gol den Line hotel. Zeer oudcrwetach, maar de verpleging was uitstekend. Naar veilige haven. Hiermoo is mijn verhaal eigenlijk ten einde. Tot Dinsdag bleven we te Wey mouth. Dien dag vertrokken we naar Lon- den, aan het atation stond oen bus gereed, die ons naar oen ander station bracht en avond* ongeveer half negen waren we aan boord van de totaal verduisterde Sta u-ndam. die had geankerd aan de Tilbury Docka. Woensdag voeren we tot den mond van dc Tliamos, waar wc dea mvomb voor anker gingen omdat men de Noordzee alecht* hij daglicht over wilde steken. Dondardsgtnorgtn werd de reis dus voort gezet en ook op dit schip was men weer op airs voorbereid. De sloepen waren uitge draaid. verschillende waterdichte deuren gesloten. Behouden kwamen we In de Rot- tenlamache haven aan. We vmgon den heer Korteweg tenslotte nog hoe hij denkt over de veronderstelling, door enkele opvarenden geuit, dat d<* „Bin nendijk" getorpedeerd zou zijn. Re heer Kor teweg meent «-ehter, dat het schip wel de gelijk op een mijn i* geloopen, op «ie plaats des ooheils wordt n.1. veel „geveegd, Een soldatenkrant „DE WACHT". Naar wij vernemen zal binnenkort het oerste nummer verschijnen van een onder auspiciën van do Koninklijke Nederlandsche Vorecniging „Ons Leger eenmaal per weck uit te geven soldatenkrant, welke den titel „I»e Wacht" zal dragen. Deze krant zal 32 bladzijden omvatten en zij zal niet alleen voor de gemobiliseerden, doch ook voor de burgerij belangwekkende lectuur beteekcncn. Illustraties zullen den tekst verluchten. Nieuwe crisisproducteo Bij Kon. Besluit van 10 October '39 zijn aangewezen als crisis producten: Producten, verkregen door indam ping van ondermelk, karnemelk en wei. met uitzondering van geconden seerde magere melk. Onze Oost Meer dan 100 kampongwonlngen afgebrand. De correspondent van de Ind. Cri. schrijft DVCT ten brand, die dezer dagen te Makos sar woedde: Met groote snelheid baande het vuur, dat aangewakkerd werd door een Binken wind, zich een weg door de met utup gedekte kampongwoningen. Groote vlammen sloegen over van het eenc huis je naar het andere en zóó hevig was de vuurgloed, dat een ongeveer ló meter brec de weg zonder oponthoud werd overbrugd. Dc blussching ging met vele moeilijkhe den gepaard, daar het water in de kam pong in dezen drogen tijd zeer schaanwh is. .Mede door het omtrekken van eenige huisjes slaagde men er eindelijk in de vuurzee te beteugelen. In dien tijd echter was reeds zeer groote schade aangericht. De brand, die was ontstaan bij de Lad- jangiroeweg vlak achter de St. Melania- kraaniverpleffing, had zich in dien tijd over een breedte van gemiddeld meer dnn 100 meter, en over een lengte van enkele hon derden meter* tot vlag bij den Marodekaja- weg uitgebreid. Tientallen huisjes werden verwoest, on dikwijls waren dc bewoners niet in staat tijdig hun bezittingen in vei ligheid te brengen. Toen de brand wat in lievigheid begon af te nemen, en men een beter overzicht kroeg van hel platgebrande complex, waar alleen de hoog* klapperboomen nog over eind staan, bleek, dat meer dan 100 kaïn- pongwoningen waren afgebrand, waardoor meer dan 1U00 menschen dakloos zijn ge worden. Terreur in Medan Mishandelingen door gepeupel. Politie op goed spoor. Don laatsten tijd deed de Medansche on derwereld nogal van zich spreken. Herhaal delijk werden, op verschillende punten in do stad, Chineezen en inlanders afgerost met Europeanen had men zich totnogtoe niet ingelaten en wel onder zoodanige omstandigheden, dat bij do politie het ver moeden steeds sterker werd, dat hier van een georganiseerd optreden sjirako was. Dit vermoeden is, naar wij in de „Sum. Post" lcz«'n, duidelijk bevestigd. De politie ke inlichtingendienst en de stadspolitie zijn er nl. op uitgetrokken om een vijftiental huiszoekingen tn verrichten, waarbij ont dekt werd. dat hier inderdaad een georga niseerde l*nde aan het werk is. Het voor- loopig onderzoek hoeft uitgewezen, dat de leden dezer bende Chineezen en inlanders uit de onderste lagen des volks ziin, lieden, die al bij herhaling met de justitie In nan- raking zijn geweest. Het laat zich aanzien, dat dc hecrcn te goeder tijd voor den landraad zullen moe ten verschijnen. De maximum straf voor der gelijke misdrijven is zes jaar gevangenis straf. EEN NEDERLANDER VERTELT VAN DE GEVAARLIJKE TOCHT VAN HET DUITSCHE MAIL SCHIP. TOEN HET PAROOL GOLD: „VRIJHEID OI* DC VLAM ERIN". De Bremen ontsnapte in mist en duisternis Men za! zich herinneren, dat er zeer veel te doen is geweest over het groote Du: passagiersschip de „Bramen", dst toen de oorlog uitbrak varende was. Zeer veel te genstrijdige berichten over het lot van «lit mailschip volgden elkaar op Nu eens heet te het. dat het reeds voor «len oorlog aan Italië was verkocht, en dus als neutraal schip zijn weg kon vervolgen, dan weer werd medege«leeld. «lat het «loor de Engel- schen was opgebracht. Eindelijk kwam het verrassende nieuws: de „Bramen" arriveer de veljig in dc Russische haven Moer- tnansk. Het la een ongelooflijk spannend verhaal, dat «Ie eenige Nederlander omler «Ie 9G0 koppen trilende lieman ning, «Ie heer K. Post te Velsen, aan een redacteur van de Mib. vertelde. Een verhaal van een dollemanstocht over den Oceaan, waarbij slechts een 1 ..Mijnh«rdl/*"5ct. 12 50 Cl. B>| ApolKft ksri en DrogHta|jj 'Wit Postvluchten op Indii |j| Op de heenreis landde de Buizerd 1 j,. i gisteren te Rangoon en de Kandoifl te Alexandrié. De Wielewaal be- I reikte op de terugreis Alexandrié, dc Pelikaan bereikte Rangoon. roer o ,ti*chj M "C'l parool gold: naar «le vrijheid, óf de brand in het schip! Dc heer Post vertelde dan o.a.: Via Soulhamptom en Chcrbourg arriveei men W Augustus in New York. Het oorlogsgevaar in Europa steeg met 1 uur. Snel werden dc passagiers ontschei goederen en post gelost Direct kwam een Amerikaanselie tankboc pi langs/ij om den voorraad brandstoffen ai te vullen. HUISTOE... ZOO SNEL MOGELIJK! |A Tegen vijf uur in den namiddag voer i „Breinen'' volle kracht den Atlantü Oceaan op. teneinde to trachten in een nünum van tijd weer een DuiUcho have te kunnen bereiken, daar elk oogvrtfdik d f oorlog tusachen Dultachland en Engelan verklaard kon worden. Dc snelheid van H schip werd steeds hooger en hooger oj>gi voord tot men met circa 33 mijl het ma» mum bereikte. In dit geweldig tempo raai do «le „Bramen" naar Duitschland toruh», Doch maar al te spoedig was hot Engelse! ultimatum afgetoopen en dwvr Dultschlaa er niet op geantwoord had, was aulomaliscl dc oorlog verklaard tu hen beide mogend heden. Aan boord van ons schip begreep «le leil ding wel terdege, dat men onmiddellijk zijq koer» moest wijzigen, wilde men met handen vullen der LngoJschc ol Erunschi oorlogsbodems, die in grootcn getale ront| de Zuidkust van Engeland waran sanu getrokken om de komst van Duitschlandi grootste handelsschip al te wachten. Alvo re na de Brcmcn do-haven van New YoriJ uit liet zicht verloor, vloog een aantal vliet tuigen boven het schip, die blijkbaar foto'f hebben gemaakt en waarschijnlijk den koert wilden volgen. Doch enkele honderden mij len buiten New York, toen de oorlog tu schen Duitschland en Engeland een feit wa geworden, werd de koers van de „Bramen radicaal gewijzigd. Keeds te voren had men raken ing gohotfl den met deze mogelijkheid en werden «ia neutrale havens bestudeerd, wuarhecu m<a| op een bcpuald moment zou kunnen vlucf ten. Nuar ons later bekend geworden is, Leeft het oorspronkelijk in de. bedoeling gelegel koers te zetten naar Venezuela. Doch, ge zien de vriendschappelijke versiandhoudini met Rusland, achtte men liet tenslotte bctej naar het Noordon te vluchten. Met een tot de top o«rda *110,hcj^ van 33 imjt per uur \»«x»g dc „Brcnvon in de richting van IJsland. ALLES DONKER Allereerst werden alle lichten gedoofd, to zelfs de patrijspoorten toe. Geheel verduis terd voer het scltip met deze grooto snel heid door den zwaren mist heen, die m/uks zóó dik was. dat men zelfs geen 5 meten vooruit kon zien. Elk schip, dat plotseling uit de mistbank zou opdoemen, was Lij dezo snelheid wol Onherroepelijk verloren Aan boord werden reeds met het oog op dit gevaar de noodigc maatregelen getrof fen. De voorlogiezen w«»rdcn ontruimd ei* de bemanning hiervan kreeg een plaat* opi het middendek. De waterdichte schotten, die automatisch gesloten kunnen worden, ston* den klaar om op het kritieke moment iut werking te worden gesteld. Hoewel de stemming ondanks deze zenuw sloopende jacht rustig bleef, begreep eert ieder stilzwijgend het lot dat hem dag cil nacht bedreigde. Hiervan was men zich wek ten volle bewust. Om zich zooveel mogelijk ook overdag aan liet oog te onttrekken van andere vaar tuigen, werd het geheel© schip in ©en mini* mum van tijd grijs geschilderd. Een ieder, die maar een kwast en verfpot kon hanteo- ren, werd opgeroepen. Ook luid men uit voorzorg dc vlaggen gestreken en we ijlden ais het ware sta* j u-nloos de Noordpool tegemoet. Bij «lit ai- les verkeerde de bcmutuiing totaal in het onzekere, waarheen dc reia ging. Absoluut werd voor haar verzwegen welke haven men op het oog had. Veie gissingen wer den gemaakt. We achtten het onwunrschijt* lijk, dat wc via IJsland naar Duitschlamk zouden terugkecnen Hoe dichter wc de zón« rond IJsland na derden, hoe grootcr kans de „Breinen"* maakte door één van de tientallen EngeH sche patrouiJloochepen, die zich op 10 mijl afstand van elkaar bevonden, te wordcnl opgemerkt. EEN AFSCHEIDSLIED. Aan boord had men zich reeds op alle» voorbereid. Omler goen enkele voorwaard» wil ik- men het zeekasteel onbeschadigd irt vijandige handen overgeven. Vaten henzin» werden klaar gelegd waar, en in het uiteg sle geval, «Ie vlam in zou gaun. Ook de tKvdemkleppcn van het schip wof den zoodanig gaateld. dat men spoedig hek water binnen kon laten loopen... Op den 3en September wees de kapiteóu ons er op. «lat het een strij«I was op leven en do«>«i en «amen zongen wij oen afveheki» lied. Onze zenuwen waran al» kabeltou* wen genpuuii-'n. één keer was een oorlog» schip gevaarlijk dicht In onze huurt Gelukkig kwant in den morgen van derf ftrn September aan dit alles reu einde, toeis men de kust van Noord Kuslaml in zictifi kreeg «in na u zenuw sioopenden doll» mansrit veilig de ankers in de haven vats Moermanak konden worden uitgeworpen. Hier ligt «le ..Bremen'' nu al vela dagen* Door tuaachenkomat van <l«n Dultaeheiz ïMsnl in Moskou kon «te bemanning «len hinnengevliichte Duitsrlie schepen, wan! «ie Bremen had niet alleen een toevlucht» oord te Moermaitsk ff «vocht via I>*nin« grad weer veilig naar haar laud terug koo»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2