Merkwaardigheden over Hitler zelf
Hij besliste alleen!
Hoe de „Courageous
onderging
Opbrengst
verhoogde
invoerrechten
f 12 millioen
per jaar meer
Dienstweigeraars
wachten
Bevreesd voor
kaperschepen
Huwelijk en
kostwinnersvergoeding
Uit het rapport van Henderson
Kapitein van
de „Veendam'
vertelt
Het drama
van Scapa Flow
Tweede Kamer
protectionistisch wetsontwerp
van tijdelijken aard.
Bij den nam nng der Tweede Kamer verga-
lering vroeg de heer Rost van Tonning«-n
N.S.B.) verlof tot het richten van vragen
<ot den ininMer-preshloitt en de minister*
niv Buitenlandse ha /aken en Justitie o\er
et feit, dat de voorzifter van het N.V.V.,
i<! van de Tweede Karner, op het congres
nn het Internationaal Verbond van Vak
ereen i gin gen te Darijs zich heeft aangeslo-
•n bij een renoiutie betreffende de rechten
er memw-hheid tegenover de totalitaire
'aten. heer Rost van Tonningen acht
lenloor onze onzijdigheid in gevaar ge-
rncht en wenscht levens te weten de hou-
ling van de beide soriaal-democratlarhi»
linisters hiertegenover. ()\er dit verzoek
al hedenmiddag worden heslist.
Drn gehecicn verderen middag heeft do
Kamer besteed aan het wetsontwerp wijtl-
•ing \nn de Tariefwet 11W4 en de wet op
iet atatiRtiekrecht. Algemeen was toen
van oordeel, dot onder ddo huidige omstan
digheden een diepgaand debat over dit ont-
verp geen zin zou hebben. Komlen enkele
prekers zich onder normale omstandighe
den niet met dit ontwerp, dat proctectl-
nisti«eh bedoeld i*. vereenigen, thans rou
ten zij er hun stem aan geven, daar de fto-
«•ale voonleelen verre overwegen boven de
irotectionistische. De in het ontwerp voor
-ratelde tarlefsverhoogingen, reed* Inge-
oerd op grond van de Taricfmarhtiging*-
vet, heoogen namelijk \erruUning van de
N'ederlandsche werkgelegaphehl en steun
>nn de Nederlandsrho industrie.
Werd oonmronkelijk de meerdere
ojihre'ngal van dere rechten ge
raamd op ongeveer vijf millioen
gulden, blijkens de mededeeling van
minister de Geer gistermiddag mag
men aannemen, dat zij over het ge
heele jaar ongeveer 12 millioen gul
den zal bedragen als gevolg van de
verhoogde tarieven.
De wat Uever ttjdslljk.
Heftig verzette minister StaonbcrRhe, die
het ontwerp mede verdedigde, zich tcgisi
een streven bij enkele sprekers om de wet
een tijdelijk karakter te geven. Men was
Bi van oordeel, dat. wanneer de heenwhan-
de buitengewone omstandigheden geëindigd
waren, een algeheele herziening van onze
handelspolitiek pln.it* moet het»l>en. waarbij
lan tevens een diepgaano debat over dit
wtderwtfrp kon worden gehouden. Slechts
•ij den heer Schilthuis (v.d.) vond de mi
nister steun.
K«-n door den heer Smeenk (a.r.)
en enkele anderen ingediend amen
dement om de geldigheid van de
wet op I Januari 1943 te doen boWn-
digen, werd door de Kamer met
een geringe meerderheid aangeno
men, n.1. met 38 legen 35 stemmen.
De voorstemmers waren de liberalen., de
sociaal-democraten, de N.S.B., de anti revo
lutionairen. da communisten en de heer
Kbels (v.d.)
Hoewel onder normale omstandigheden
het ontwerp zeker in stemming zou zijn go-
koux ii. werd het thans zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.
Eerste Kamer
Onze Oost
Oorlogsrisico voor arbeiders
Wijziging ongevallenwet.
Aan de orde zijn de wetsontwerpen tot
wijziging tier Ongevallenwet 1921 en van de
Land- en Tulnbouwongevallenwet 192?
De heer Gelderman (lib.) wijst er op dat
er geen voorziening is voor arlteldem, die in
(liensUtetrekkltig gr troffen ziln door onge
vallen, veroorzaakt door oorlogsdaden l>e
minister i* voornemens een kleine rommls
•le van onderzoek te benoemen. Het gaat
niet aan. de bedrijven niet dit rlflioo te be
lasten. De ininiater betrachte »|»oed'
De minister van Sociale /aken. de heer
v. d. Tempel, zegt dat er altijd oorlogsrisico
ten deze zal blijven Inntnan. De door spr.
toegezegde commissie zal spr. zooveel nm
gelijk «leunen en haar werk i>e»poed!gen.
I»e wetsontwerpen worden zhst aan ge
nomen.
Telegram dupeerde hap.
Het Tweede Kamerlid de heer Van Sleen,
heeft aan den minister van Defensie da vol
gendc vragen gesteld:
Is het waar. dat aan de principieele
dienstweigeraars. na>l*t was verzekerd, dat
dezen hun hijzonderen dienstplicht met 1 Oc-
tober zouden kunnen beginnen, op Vrijdag
.*0 September telegrafisch werd gemeld, dat
hun opnieuw uitstel moest worden verleend,
en dat deze |ongeliedru thans nog steeds
wachten op de hun toegezegde nadere mede-
deelingen?
Indien de voorgaande vruag In bevcstt
genden zin wordt tirantwoord, heeft de mi
nister dan overwogen, dat aan een uitstel
als het In die vmng bedoeld», vooral Indien
dat plaats heeft op zoo korden tentlijn, voor
de daarbij betrokkenen onanngennm<- n
schadelijke gevolgen verbonden kunnen zijn.
inzonderheid doordien zii of ro»da voor hun
betrekking hebben liedunkt óf niet langer
naar nieuwen arbeid hebben uitgezien? Kn
dat thans ter zake spoedig een definitieve,
met de belangen van betrokkenen rekening
houdende regeling wordt gctivifcn?
Britsche schapen varen bij nacht
uit
De g< h'-imz.innigheid, welke tegenwoordig
te Tandjung I'riok heerscht omtrent d»-n dag
en het uur van aankomst en vertrek der
lniitenlandsrhe schepen, is oorzaak van ve
la ongemakken.
Ongetwijfeld hebben de reoderijen haar
goede reden om de bewegingen dor scheix-n
zoo lang mogelijk gein im le houden. Met
de tlmns heeochcnde toestanden zijn de
heilige renten geen moment zeker van wat
hun Ier r.o» te wachten staat- Vooral nu den
laai sten tijd weer geruchten van kapersche
pen en htilpkruiscrs de ronda doen. heeft
men de v«>orzirhtighei<l ten top gevoerd.
Meer dan gewoonlijk het geval is vertrekken
b.v. de Britsche schepen bij nacht uit I'riok
haven, hetgeen ook weer zijn speciale moei
Üjkheden oplevert.
Aan boord van de grijs geverfde Britache
passagiersschepen, welke Tandjong I'riok ge
rage ld aandoen, hetzij op hun normale route
hetzij om extra Ie bunkeren, staat men don
bezoeker zeer beleefd te woord. Over lotge
vallen onderweg en *eu*aties aan boord
laat men zirh echter niet uit.
„Ja. natuurlijk wordt de* nachts met ge
doofde lichten gevaren". Dat was alles wat
wij uit den gezagvoerder van een dergelijk
Brit ach koopvaardijschip konden krijgen.
Intusscheu maken al deze buitenlands he
schepen in camouflugeklcuren oen zomin-
ren indruk: geen plekje wit is aan boord
meer te ontdekken, alles heeft een vale grij
ze kleur, terwijl een onkel schip zelfs on
heilspellend zwart ia geschilderd.'
Gaenn itkecring onder alle om
si and iqbeden.
De Hrgeeringsperftdienst meldt:
Vele gemoldIIwerden schijnen in de mee
ning te verkeeren. dat indien ztj gaan trou
wen, dit feit voldoende is om erop te mo
gen rekenen dat de echtgenoote kostwin
nersvergoeding zal ontvangen. Dit i» ech
ter niet het geval.
Om voor kostwinnersvergoeding in
aanmerking te komen, moet in ieder
geval vaststaan, dat er door hot ver
blijf in werkelljken dienst van den
dienstplichtige inkomsten aan het
gezin worden onttrokken en wel in
die mate, dut er voor het onderhoud
van de echtgenoot» niet voldoende
overblijft.
Ook moet o.z. blijken, dat rij niet van an
dere zijde voldoende inkomsten geniet.
AI 1* het niet uitgesloten, «lat «Ie echtgc-
nonte van «lendag van hcthuwelijk af in
het genot vin k«>«tw inneFlv» rjpMMimg kan
worden «'•-•gpld, moet men niet aannemen,
«lat «iit onifeFTIIle miMandigheden zal ge
schieden. Ter voorkoming van teleurstel
ling zal men goed doen hiermede rekening
te houden.
Vorder gaat het gerucht, dat voor dienst
plichtigen. die na een l>ej>aalüen datum
gnan trouwen, geen kostwinnersvergoeding
uioer zou worden toegekend. Hiervan is
nimmer sprake geweest. Of de echtgenoote
al of niet vergoeding krijgt, zal niet afhan
gen van den datum waarop het huwelijk is
gesloten.
NOG SLECHTS OMRINGD DOOR VLEIERS
EN JA BROERS.
•►DE KORPORAAL WIL BEWIJZEN.
GENERALISSIMUS TE KUNNEN ZIJN".
Het eindrapport van Sir Neville
Henderson, den vroegeren Britsche n
ambassadeur te Berlijn Is in den
vorm van oen witboek verso hen en
en, wil men aannemen wat Hender
son hierin beweert, den zon blijken
dat Hitler alleen beslist heeft over
de vraag: oorlog of vrode.
Ten aanzien ven de hondüta vren
doering zegt Henderson, „ongetwij
feld zon Gooring de voorkeur heb
ben gegeven aan een vredelievende
oplossing, doch in aangelegenheden
als deze telde alleen de beslissing
ven Hitlor en, wat Goering er ook
znU van gedacht mocht hebben, htj
was slechts de trouwe en ondarda-
nige dienaar van zijn meester".
HITLERS POLITIEK.
In oen beschouwing over Hit Iers politiek
zegt llcmlernon: „Van twee alternaiicvcn
wa«. gezien uit het oogpunt van Hitlcrs
groeiende eerzucht en «11e van de rlique
om hem, de oorlog het aantrek kei ijjiste.
Het is nauwelijks te geloovcn. dat liy zou
hebiron gehandeld. zooeU hij nu gestaan
heeft, als niet veeleer een bloedige oorlog
dan een overwinning zonder bloed vergieten
hen het beste vooruitzicht had toegeschenen
Het was altijd zijn bedoeling geweest «len
Polen een les te leeren voor wat hij be
schouwde als hun gemccnc ondankbaar
heid: de Afwijzing van zijn In Maart go-
stekle ei.vchen.
VON RIBBENTROP DE MENTOR.
Ken van de grootate nadeelen voor Hitler
Is, dat hij, afgezien van zijn twee officieel»
bezoeken aan Italié, nooit in het buiten
land geweest la. Voor zijn krimi* van de
Britsche mentaliteit vertrouwde hij derhal
ve op von Rihbcntrop. «He ambassadeur te
Londen ia geweewt. die KngelM-li en
Fransch spreekt, die ecnige jaren in Cana
da heeft doorgebracht en dien hij be
schouwde al* «*en man van de wereld.
!ndi«-n de inlichtingen juist zijn. gaf
von Ribbrntrob hein verkeerde raadgev in-
gen ten aanzien van Engeland, terwijl zijn
»r>vo!gers in sn«fanr kringen Hitler er
brachten, zich te beschouwen als een twee
don Bisraarck, een overtuiging, welke von
Ribbentrop waarschijnlijk deelde. Z.ejfs dc
meest absolute dictator is ontvankelijk voor
de invloeden van zijn omgeving.
Niettemin kwamen de besluiten, de beslis
singen on het opportunisme van Hitler uit
hem zelf voort. Goering heeft mij eens ge
zegd: «I* er een beslissing moet worden ge
nomen, is niemand van ons meer waard
dan de stecncn, waarop wij staan. Alleen
de Fuhrer beslist."*
BINNEN ENKELE MINUTEN
NA DC TORPEDEERING ZONK
HET KOLOSSALE VAARTUIG
IN DE DIEPTE WEG. DREN
KELINGEN VONDEN EEN EL
LENDIGEN DOOD IN DE
RONDDRIJVENDE DIKKE
LAAG OLIE.
Gisteravond is het S.S. Veendam van de
Holland—Amerika lijn. na een oponthoud
van ruim drie weken. In Engeland. te Rot
trrdam aangekomen Om zes uur meerde
het schip aan de Wilhelminakadr en kort
daarna werden wij in een der salons ont
vangen. waar de heer F. C Bonman, direc
teur van dn II.A.I... ons eenige bijzonderhe
den over de reis mededeelde
Op 9 September vertrok de Veendam van
New York naar Europa. met een lading van
1200 ton stukgoed, en 8000 ton graan, be
stemd voor Rotterdam en Amwerpan.
liet grootste deel van «le reis was reeds
afgelegd zonder «lat men let» bemerkt had
van den oorlog, toen men in den morgen
van 17 SepteniBflr. op 375 mijl bewesten bat
Kanaal een vrachtschip zag. dat in nood
vei keerde.
Het bleek het Engelsche u. Kafiristan te
zijn. dat door een Dultsch» duikboot getor
pedeerd was. Onmiddelliik stoomde de
Yeemlam er naar toe, maar toen men in de
nabijheid kwam. bleek het Amerikaansche
s» American Ranker de bemanning van de
Kafiristan reeds te hebben opgepikt, zoodat
«Ie Veendam geen hulp behoefde te ver-
leenen.
De Coarageona komt la 1 riekt.
Met behoorlijke snelheid werd verder koer*
gezel naar Engeland tot men 'a avonds om
streek* zeven uur op ongeveer zeven mijl
vooruil een groot oorlogsechip zag. dat ge
ëscorteerd werd door drie kleinere schepen.
De lucht was helder en het zicht goed. zoo
dat men al spoedig kon onderschelden, dat
het groote schip het Britscho vliegtulgmoe-
«lerschtp Courageous was. dat begeleid werd
door drie torpedojajrers. Kort nadat men de
schepen in zicht gekregen had. kwamen
enkele bombardementsvliegtuigen met een
groote bocht over de Veendam heenzetten
cn koersten naar «le Courageous. waar zij
op het dek landden.
Vervolgens werd «loor het groote yhip
een dicht rookgordijn gelegd, dat bet volko
uien aan het oog onttrok.
Getorpedeerd.
Op de Veendam meende men, dat
de schepen riek thaas zonden ver
wijderen maar aa ongeveer vt|! mi
nuten boorde men vlak na elkaar
twee espleslee. Door het rookgordijn
kon men ntet zien wat er ge beur
de, maar wel zag men de torpedo
jagers hen snelheid vermeerderen.
Teen de rook een weinig was opge
trokken, zag men. dat de Conra-
goous aan bakboordzijde door een tor
pedo moest zijn getroffen. Hot schip
wendde zich op zij, vlak daarop ver
klef de voorsteven riek btjaa recht
standig omhoog en dan zonk het
kolossale vaartuig binnen enkele mi
nuten weg.
Intuaachen was op de Veendam bevel ge
geven «le sloepen geree«l te houden en wer
den veertien reddinjrbooten gestreeken. Op
het water was toen reeds niets meer te zien
dan een dikke laag olie, die rich zeer ver
uitstrekte cn op sommige plaatsen een dikte
had van vijf centimeter. Wat wrakhout en
gereedschappen dreven rond.
Reddlngspoglagan waren tevergeefsch.
Spoedig bleek, dat de rrddingspogirt
gen vrtjwrl tevergeefsch zouden
rijn. Pen aantal opvarenden van «Ie
l ouragrous had rich met sloepen in
veiligheid kunnen brengen, de unde
ren kwamen in 't vuile water terecht
De meesten van hen werden in de
henderson.
Alleen de meening zijner militaire raad
gevers telde nog zegt Henderson. dit ia ge
bleken bij de bezetting van Bohemen.
„De plratenvlag geheschen'.
Tot Maart van dit jaar had liet Duitache
schip van staat onder de Duitseh» nationale
vlag gevaren. Op 15 Maart heesch dc ka
pitein door de meedongenlooze onderdruk
king van de vrijheid «Ier Tsjechen de pi-
rntenvlag met het doodshoofd en de doods
beenderen. Hij schoof zijn eigen theorie van
roszuiv arbeid terzijde en vertoonde zich on
der zijn ware vlag al de beginselloozc be
dreiging van den vrede en de vrijheid van
Europa.
Ten aanzien van de Poolsche nota van 10
Augustus, waarin verklaard werd, „dat iedc
re verdere Dultschc inmenging ton nadccle
van «ie Foolsclte rechten on l>claugen to
Dantzig zou worden beschouwd als een
«laad van agressie" schrijft Henderson: het
staat voor mij vrijwel vast, dut «leze zinsne
de meer dan iets anders heeft hijgedragen
tot d«' ontketening van den luatst«-n storm
in Hitiers geest, waarvan de wereldvrede uf
hing. Het is dc tragedie van een dictator,
dat terwijl hij voortgaat, zijn omgeving
voortdurend en onverbiddelijk slechter
wordt Doordat men niet de vrijheid heeft
om zijn mecning te uiten, verliest hij do
diensten van zijn beste menschen.
Alle oppositie wordt on verdra ge
lijk, allen, die stoutmoedig genoeg
zijn om een andere meening te ver
kondigen, worden dan ook verwij
derd en tenslotte is de dictator om
ringd door louter jabroers. wier
vleierij en raadgevingen het eenige
rijn, dat hij kan verdragen."
Berchtesgaden.
Henderson doet dan mcdcdeclingcn over
zijn besprekingen met Hitler te Rerchtesga-
den op 23 Augustus. Hij vertelt daarover:
„Hitler was dien dag in een bui van de
grootste prikkelbaarheid. Zijn woorden over
Holen en de Britsche verantwoordelijkheid
voor de Poolsche houding waren heftig. I>e-
schuldigcnd en overdreven. Toen hij mij bij
liet tweede onderhoud zijn antwoord over
handigde, had hij zijn kalmte herwonnen,
doch hij vva* niet minder onbuigzaam. Hij
zeide mij, dat bij Chamherlain niet langer
vertrouwde. Hij bad liever een oorlog op
diepte gezogen, toen het vliegtuig-
moederschip zonk. enkelen werden
door de torpedojagers ojigepikt,
muur degenen, die zich nog drijven
de konden lioudcn. stikten in «le olie.
Van dc torpedojager* waren red
dingssloepen uitgezet, terwijl ook een
Britsch vrachtschip hulp bood, maar
veel drenkelingen konden niet wor
den gered, een der sloepen van de
Veendam vischtc nog een officier
van de Courageous op. die door de
vuile olie zwaar vergiftigd was en
geen teokenen van leven meer gaf.
Hoewel de scheepsarts van de Veendam
nog geruiimm tijd |>oogde «Ie levensgeesten
weer op t«' wekken, mocht dit niet gelukken.
Het Htoffelijk overschot werd aan hoord ge
kist en meegenomen naar Engeland.
Ook had men het scheepsjournaal van hes
getorped«-er«!e schip, welk l>oek in de olie
ronddreef, bij een van de sloepen opgepikt.
Dit journaal werd door den kapitein van
de*Veendam ingepakt en verzegeld, om la
ter in Engeland te worden afgegeven.
Toen bleek, dat verdere reddingspogingen
geen resultaat zouden opleveren, zette de
Veendam omstreeks twee uur 's nachts
koer* naar «Ie Downs, nadat het Engelsche
patrouillevaartuig Ivanhoe langszij was ge
kotnen en een der officieren den kapitein
van de Veendam bedankt had voor de ver
leende hulp.
Ruiin zeven uur had men met zoeklichten
naar overlevenden gespeurd, maar zonder
resultaat.
In Engeland.
Op 20 September kwatn men In de Downs
aan en daar ging de Veendam voor anker
om de instructie* van de Britsche admirali
teit af te wachten. Het stoffelijk overschot
van den officier, die de betaalmeester van
de Couragrmi» bleek te zijn. werd aan wal
gebracht, terwijl 't verzegelde journaal aan
de autoriteiten werd overgegeven. De Engel
sche pasagiers werden met een patrouille
vaartuig van boord gehaald, maar de an-
«lere passagier* mochten niet aan land gaan.
Na twee weken In de Downs te hebben ge
legen. gedurende welken tlld de Britsche
autoriteiten de scheepspapieren raadpleeg
den. werd op 4 October opdracht ontvangen
om op te stoomen naar Gravesend. Daar
werden de nog aan boord zijnde pas«ogirr»
aan lan«l gezet, en vervolgen* voer het
•chip naar I.ondm. waar in Tilbury Doek
een «leel «Ier lading werd gelost.
700 colli Stukgoed went (llt het *chlp ge
haald. tezamen ongeveer 200 ton. en ten
slotte kreeg rnen Maandagmiddag oen drie
uur verlof oen te vertrekken.
Gisterochtend werd de thuisreis aan
vaard.
Postvluchten op Indië
Op de heenreis kwam de Nandoe
gisteren te Singapore aan en de TV
renvalk te Alexandrié. Op de terug,
reis landde dc Gier te Rangoon en
de Pelikaan te Napels.
vijftigjarigen dan op 55-jarigen of WVjuto
leeftijd cn altijd had hij gestreefd nur
vriendschap met Engeland en in dt
gelijkheid daarvan geloofd.
De korporaal werd generalU^
Ik bemerkte, dat hij van meening
he: verdrag met Rusland een siUiatH
geschapen, die gunstig voor zijn i laaig^
was en ik geloofde. «Int zijn be*luit^|
stond. Ofschoon hij tot mij sprak overg
liefde voor «le kunst en zijn verlangen,
kunstzin te bevredigen, kreeg ik den ia
dat de korporaal van den v«»rigen ooriflj
sterker verlang«le te bewijzen wat hijj
stand zou kunnen brengen als generi
mus in een nieuwen oorlog."
Da duikboot, welke da Ri
Oak torpedeerde, verlig
thuis.
EEN WEERGALOOS STAALTJE VAN
DURT, ZEGGEN DE ENOELSCHEN-
Uit mededeelingen van den Duit»
duikliootcommaudant Hrien blijkt,
de Britsche slagkruiser Royal Oak ge
«leerd is hij Scapa Flow. De commandi
die met zijn onderzeeër veilig in een
sche haven i* teruggekeerd, houdt vol
«Ie Rej>ulse beschadigd to hebben. In
Britsche parlement is de zank druk
sproken en men kon niet nalateri het »l
tje van durf der Duitache zeelieden te I
w onderen. Ix>rd Chat field zoide in
Hoogerhuls o.a.:
dat nog niet hekend is hoe de duik
boot er in is geslaagd de verdedl-
gings-werken van de haven te pa.*-
seeren. Het binnendringen van de
duikboot moet worden beschouwd
ais een opmerkelijk staaltje van
kunde en durf. Een commissie van
onderzoek is te Scapa Flow ge
vormd.
Lord Chat field zeide verder, dat de dri
boot blijkbaar de beide stuurboordtorpedt
h«:eft afgevuurd op de „Royal Oak",
hu rvan trof het schip aan den boeg. De
dempte ontploffing, welke werd geho»
wordt toegeschreven aan dc ontploffing n
«le springstoffen aan boord van het lig
schip.
Twintig minuteu later vuurde de oqAi
zeeèr nog d»4e <»f vier torpe«lo's af deze tri
fen kort na elkaar het schip, wnnrdno^f
kapseisde en zonk.
De „Royal Oak" lag aan het uiterste
de van «le haven en daardoor zijn verse*
ne officieren en minderen verdronken
men hulp kon biedon. Meer dan 800
ronden zijn om het leven gekomen.
c*
ap
!h
be
W
kr
5^
orste tol
vrschflE
ken
S00 opJ
n.
foch blijven de groote
veilig!
In zijn verklaring ln het Hoogerhuis
Lord Chatfield verder nog gezegd, dat a
ernstig als «le aanval der duikboot is
weest, dit toch niets afdoet aan de veiligi
von de groote schepen, welke voldoeai
blijft. Ken intens onderzoek op de anki
plaat* Jiceft niets opgeleverd, doch het
duidelijk, dat na eenigen tijd de haven ws
veilig kon worden verklaard. Alle nood
kelijke maatregelen zijn genomen om
bescherming, welke in «len vorigen oori
voldoende is gebleken, uit te breiden.
Scapa Flow is de vlootbasis bij de Orkni
eilanden, waar na den oorlog de Duitschi
hun oorlogsschepen, welke zij hadden uitfl
leverd. tot zinken hebben gebracht.
Ougcmribd
In het Lagerhuis vroeg de Labouricid
Atllee na een uiteenzetting van Churrh
of do huven van Scapa Flow systematia
wordt lw*<herm(l om te zorgen, dat
een veilige ankerplaats blijft voor de
logslxxlems cn hij vroeg om de verzekert
«int «Ie voornaamste verd«'dig»ngswarken
de periode sedert «Jen afgeioopen oori
goed gehandhaafd zijn.
Minister Churchill antwoordde hierop d
de venipcrrinjrcn gehandhaafd zijn en thai
weer zijn geplaatst Het zijn evenwel
dezelfde die in den vorigen oorlog n
gebruikt
Attlee noemde een en ander vrij veem
rustend. Churrliill prees de moed der Enj
sche en Fransche zeelieden en conatotaei
dat na zes weken duikbootoorlog
••«■li ilenle tot een vierde van «le gehto
ondrrzcevloot van Duitschland tot zinken
gebracht en dat het gat. «lat la geslagen
de grondig opgeleide officieren en betnl
ning. niet gemakkelijk kan worden aani
vukL De Britsche koopvaardij, welke
totaal 21 millioen ton telt, heeft door h
optreilen van de duikhooten 15G.0H0 ton vt
toren, waarbit moet wonten toegevoefj
iMMjo ton wclko door mijnen varloren is i
gaan.
Vestigingswet Kleinbedrijf
Amendement om den spertijd
te verlengen.
Het Tweede Kamerlid, de heer Algera I
beeft op bet wetsontwerp wijziging der Vj
tigingswet KleliiU-ilrijf 1937 eenige amenfl
inenten voorgesteld.
Ken «lezer ainemiementrn strekt om
duur van den *periij«l niet te verlengen. I
De |»e«ioeling var» «Ie overige amenclemtf
- om de mogelijkheiil te behouden,
bij de waardeering van de mate, waarin aN
«Ie vesligitigseiscbrn wordt vo'«laan. rrkenM
kan worden geiioudmi met plaatselijke of
standifheden.