Merkwaardigheden over Hitler zelf Hij besliste alleen! Hoe de „Courageous onderging Opbrengst verhoogde invoerrechten f 12 millioen per jaar meer Dienstweigeraars wachten Bevreesd voor kaperschepen Huwelijk en kostwinnersvergoeding Uit het rapport van Henderson Kapitein van de „Veendam' vertelt Het drama van Scapa Flow Tweede Kamer protectionistisch wetsontwerp van tijdelijken aard. Bij den nam nng der Tweede Kamer verga- lering vroeg de heer Rost van Tonning«-n N.S.B.) verlof tot het richten van vragen <ot den ininMer-preshloitt en de minister* niv Buitenlandse ha /aken en Justitie o\er et feit, dat de voorzifter van het N.V.V., i<! van de Tweede Karner, op het congres nn het Internationaal Verbond van Vak ereen i gin gen te Darijs zich heeft aangeslo- •n bij een renoiutie betreffende de rechten er memw-hheid tegenover de totalitaire 'aten. heer Rost van Tonningen acht lenloor onze onzijdigheid in gevaar ge- rncht en wenscht levens te weten de hou- ling van de beide soriaal-democratlarhi» linisters hiertegenover. ()\er dit verzoek al hedenmiddag worden heslist. Drn gehecicn verderen middag heeft do Kamer besteed aan het wetsontwerp wijtl- •ing \nn de Tariefwet 11W4 en de wet op iet atatiRtiekrecht. Algemeen was toen van oordeel, dot onder ddo huidige omstan digheden een diepgaand debat over dit ont- verp geen zin zou hebben. Komlen enkele prekers zich onder normale omstandighe den niet met dit ontwerp, dat proctectl- nisti«eh bedoeld i*. vereenigen, thans rou ten zij er hun stem aan geven, daar de fto- «•ale voonleelen verre overwegen boven de irotectionistische. De in het ontwerp voor -ratelde tarlefsverhoogingen, reed* Inge- oerd op grond van de Taricfmarhtiging*- vet, heoogen namelijk \erruUning van de N'ederlandsche werkgelegaphehl en steun >nn de Nederlandsrho industrie. Werd oonmronkelijk de meerdere ojihre'ngal van dere rechten ge raamd op ongeveer vijf millioen gulden, blijkens de mededeeling van minister de Geer gistermiddag mag men aannemen, dat zij over het ge heele jaar ongeveer 12 millioen gul den zal bedragen als gevolg van de verhoogde tarieven. De wat Uever ttjdslljk. Heftig verzette minister StaonbcrRhe, die het ontwerp mede verdedigde, zich tcgisi een streven bij enkele sprekers om de wet een tijdelijk karakter te geven. Men was Bi van oordeel, dat. wanneer de heenwhan- de buitengewone omstandigheden geëindigd waren, een algeheele herziening van onze handelspolitiek pln.it* moet het»l>en. waarbij lan tevens een diepgaano debat over dit wtderwtfrp kon worden gehouden. Slechts •ij den heer Schilthuis (v.d.) vond de mi nister steun. K«-n door den heer Smeenk (a.r.) en enkele anderen ingediend amen dement om de geldigheid van de wet op I Januari 1943 te doen boWn- digen, werd door de Kamer met een geringe meerderheid aangeno men, n.1. met 38 legen 35 stemmen. De voorstemmers waren de liberalen., de sociaal-democraten, de N.S.B., de anti revo lutionairen. da communisten en de heer Kbels (v.d.) Hoewel onder normale omstandigheden het ontwerp zeker in stemming zou zijn go- koux ii. werd het thans zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Eerste Kamer Onze Oost Oorlogsrisico voor arbeiders Wijziging ongevallenwet. Aan de orde zijn de wetsontwerpen tot wijziging tier Ongevallenwet 1921 en van de Land- en Tulnbouwongevallenwet 192? De heer Gelderman (lib.) wijst er op dat er geen voorziening is voor arlteldem, die in (liensUtetrekkltig gr troffen ziln door onge vallen, veroorzaakt door oorlogsdaden l>e minister i* voornemens een kleine rommls •le van onderzoek te benoemen. Het gaat niet aan. de bedrijven niet dit rlflioo te be lasten. De ininiater betrachte »|»oed' De minister van Sociale /aken. de heer v. d. Tempel, zegt dat er altijd oorlogsrisico ten deze zal blijven Inntnan. De door spr. toegezegde commissie zal spr. zooveel nm gelijk «leunen en haar werk i>e»poed!gen. I»e wetsontwerpen worden zhst aan ge nomen. Telegram dupeerde hap. Het Tweede Kamerlid de heer Van Sleen, heeft aan den minister van Defensie da vol gendc vragen gesteld: Is het waar. dat aan de principieele dienstweigeraars. na>l*t was verzekerd, dat dezen hun hijzonderen dienstplicht met 1 Oc- tober zouden kunnen beginnen, op Vrijdag .*0 September telegrafisch werd gemeld, dat hun opnieuw uitstel moest worden verleend, en dat deze |ongeliedru thans nog steeds wachten op de hun toegezegde nadere mede- deelingen? Indien de voorgaande vruag In bevcstt genden zin wordt tirantwoord, heeft de mi nister dan overwogen, dat aan een uitstel als het In die vmng bedoeld», vooral Indien dat plaats heeft op zoo korden tentlijn, voor de daarbij betrokkenen onanngennm<- n schadelijke gevolgen verbonden kunnen zijn. inzonderheid doordien zii of ro»da voor hun betrekking hebben liedunkt óf niet langer naar nieuwen arbeid hebben uitgezien? Kn dat thans ter zake spoedig een definitieve, met de belangen van betrokkenen rekening houdende regeling wordt gctivifcn? Britsche schapen varen bij nacht uit De g< h'-imz.innigheid, welke tegenwoordig te Tandjung I'riok heerscht omtrent d»-n dag en het uur van aankomst en vertrek der lniitenlandsrhe schepen, is oorzaak van ve la ongemakken. Ongetwijfeld hebben de reoderijen haar goede reden om de bewegingen dor scheix-n zoo lang mogelijk gein im le houden. Met de tlmns heeochcnde toestanden zijn de heilige renten geen moment zeker van wat hun Ier r.o» te wachten staat- Vooral nu den laai sten tijd weer geruchten van kapersche pen en htilpkruiscrs de ronda doen. heeft men de v«>orzirhtighei<l ten top gevoerd. Meer dan gewoonlijk het geval is vertrekken b.v. de Britsche schepen bij nacht uit I'riok haven, hetgeen ook weer zijn speciale moei Üjkheden oplevert. Aan boord van de grijs geverfde Britache passagiersschepen, welke Tandjong I'riok ge rage ld aandoen, hetzij op hun normale route hetzij om extra Ie bunkeren, staat men don bezoeker zeer beleefd te woord. Over lotge vallen onderweg en *eu*aties aan boord laat men zirh echter niet uit. „Ja. natuurlijk wordt de* nachts met ge doofde lichten gevaren". Dat was alles wat wij uit den gezagvoerder van een dergelijk Brit ach koopvaardijschip konden krijgen. Intusscheu maken al deze buitenlands he schepen in camouflugeklcuren oen zomin- ren indruk: geen plekje wit is aan boord meer te ontdekken, alles heeft een vale grij ze kleur, terwijl een onkel schip zelfs on heilspellend zwart ia geschilderd.' Gaenn itkecring onder alle om si and iqbeden. De Hrgeeringsperftdienst meldt: Vele gemoldIIwerden schijnen in de mee ning te verkeeren. dat indien ztj gaan trou wen, dit feit voldoende is om erop te mo gen rekenen dat de echtgenoote kostwin nersvergoeding zal ontvangen. Dit i» ech ter niet het geval. Om voor kostwinnersvergoeding in aanmerking te komen, moet in ieder geval vaststaan, dat er door hot ver blijf in werkelljken dienst van den dienstplichtige inkomsten aan het gezin worden onttrokken en wel in die mate, dut er voor het onderhoud van de echtgenoot» niet voldoende overblijft. Ook moet o.z. blijken, dat rij niet van an dere zijde voldoende inkomsten geniet. AI 1* het niet uitgesloten, «lat «Ie echtgc- nonte van «lendag van hcthuwelijk af in het genot vin k«>«tw inneFlv» rjpMMimg kan worden «'•-•gpld, moet men niet aannemen, «lat «iit onifeFTIIle miMandigheden zal ge schieden. Ter voorkoming van teleurstel ling zal men goed doen hiermede rekening te houden. Vorder gaat het gerucht, dat voor dienst plichtigen. die na een l>ej>aalüen datum gnan trouwen, geen kostwinnersvergoeding uioer zou worden toegekend. Hiervan is nimmer sprake geweest. Of de echtgenoote al of niet vergoeding krijgt, zal niet afhan gen van den datum waarop het huwelijk is gesloten. NOG SLECHTS OMRINGD DOOR VLEIERS EN JA BROERS. •►DE KORPORAAL WIL BEWIJZEN. GENERALISSIMUS TE KUNNEN ZIJN". Het eindrapport van Sir Neville Henderson, den vroegeren Britsche n ambassadeur te Berlijn Is in den vorm van oen witboek verso hen en en, wil men aannemen wat Hender son hierin beweert, den zon blijken dat Hitler alleen beslist heeft over de vraag: oorlog of vrode. Ten aanzien ven de hondüta vren doering zegt Henderson, „ongetwij feld zon Gooring de voorkeur heb ben gegeven aan een vredelievende oplossing, doch in aangelegenheden als deze telde alleen de beslissing ven Hitlor en, wat Goering er ook znU van gedacht mocht hebben, htj was slechts de trouwe en ondarda- nige dienaar van zijn meester". HITLERS POLITIEK. In oen beschouwing over Hit Iers politiek zegt llcmlernon: „Van twee alternaiicvcn wa«. gezien uit het oogpunt van Hitlcrs groeiende eerzucht en «11e van de rlique om hem, de oorlog het aantrek kei ijjiste. Het is nauwelijks te geloovcn. dat liy zou hebiron gehandeld. zooeU hij nu gestaan heeft, als niet veeleer een bloedige oorlog dan een overwinning zonder bloed vergieten hen het beste vooruitzicht had toegeschenen Het was altijd zijn bedoeling geweest «len Polen een les te leeren voor wat hij be schouwde als hun gemccnc ondankbaar heid: de Afwijzing van zijn In Maart go- stekle ei.vchen. VON RIBBENTROP DE MENTOR. Ken van de grootate nadeelen voor Hitler Is, dat hij, afgezien van zijn twee officieel» bezoeken aan Italié, nooit in het buiten land geweest la. Voor zijn krimi* van de Britsche mentaliteit vertrouwde hij derhal ve op von Rihbcntrop. «He ambassadeur te Londen ia geweewt. die KngelM-li en Fransch spreekt, die ecnige jaren in Cana da heeft doorgebracht en dien hij be schouwde al* «*en man van de wereld. !ndi«-n de inlichtingen juist zijn. gaf von Ribbrntrob hein verkeerde raadgev in- gen ten aanzien van Engeland, terwijl zijn »r>vo!gers in sn«fanr kringen Hitler er brachten, zich te beschouwen als een twee don Bisraarck, een overtuiging, welke von Ribbentrop waarschijnlijk deelde. Z.ejfs dc meest absolute dictator is ontvankelijk voor de invloeden van zijn omgeving. Niettemin kwamen de besluiten, de beslis singen on het opportunisme van Hitler uit hem zelf voort. Goering heeft mij eens ge zegd: «I* er een beslissing moet worden ge nomen, is niemand van ons meer waard dan de stecncn, waarop wij staan. Alleen de Fuhrer beslist."* BINNEN ENKELE MINUTEN NA DC TORPEDEERING ZONK HET KOLOSSALE VAARTUIG IN DE DIEPTE WEG. DREN KELINGEN VONDEN EEN EL LENDIGEN DOOD IN DE RONDDRIJVENDE DIKKE LAAG OLIE. Gisteravond is het S.S. Veendam van de Holland—Amerika lijn. na een oponthoud van ruim drie weken. In Engeland. te Rot trrdam aangekomen Om zes uur meerde het schip aan de Wilhelminakadr en kort daarna werden wij in een der salons ont vangen. waar de heer F. C Bonman, direc teur van dn II.A.I... ons eenige bijzonderhe den over de reis mededeelde Op 9 September vertrok de Veendam van New York naar Europa. met een lading van 1200 ton stukgoed, en 8000 ton graan, be stemd voor Rotterdam en Amwerpan. liet grootste deel van «le reis was reeds afgelegd zonder «lat men let» bemerkt had van den oorlog, toen men in den morgen van 17 SepteniBflr. op 375 mijl bewesten bat Kanaal een vrachtschip zag. dat in nood vei keerde. Het bleek het Engelsche u. Kafiristan te zijn. dat door een Dultsch» duikboot getor pedeerd was. Onmiddelliik stoomde de Yeemlam er naar toe, maar toen men in de nabijheid kwam. bleek het Amerikaansche s» American Ranker de bemanning van de Kafiristan reeds te hebben opgepikt, zoodat «Ie Veendam geen hulp behoefde te ver- leenen. De Coarageona komt la 1 riekt. Met behoorlijke snelheid werd verder koer* gezel naar Engeland tot men 'a avonds om streek* zeven uur op ongeveer zeven mijl vooruil een groot oorlogsechip zag. dat ge ëscorteerd werd door drie kleinere schepen. De lucht was helder en het zicht goed. zoo dat men al spoedig kon onderschelden, dat het groote schip het Britscho vliegtulgmoe- «lerschtp Courageous was. dat begeleid werd door drie torpedojajrers. Kort nadat men de schepen in zicht gekregen had. kwamen enkele bombardementsvliegtuigen met een groote bocht over de Veendam heenzetten cn koersten naar «le Courageous. waar zij op het dek landden. Vervolgens werd «loor het groote yhip een dicht rookgordijn gelegd, dat bet volko uien aan het oog onttrok. Getorpedeerd. Op de Veendam meende men, dat de schepen riek thaas zonden ver wijderen maar aa ongeveer vt|! mi nuten boorde men vlak na elkaar twee espleslee. Door het rookgordijn kon men ntet zien wat er ge beur de, maar wel zag men de torpedo jagers hen snelheid vermeerderen. Teen de rook een weinig was opge trokken, zag men. dat de Conra- goous aan bakboordzijde door een tor pedo moest zijn getroffen. Hot schip wendde zich op zij, vlak daarop ver klef de voorsteven riek btjaa recht standig omhoog en dan zonk het kolossale vaartuig binnen enkele mi nuten weg. Intuaachen was op de Veendam bevel ge geven «le sloepen geree«l te houden en wer den veertien reddinjrbooten gestreeken. Op het water was toen reeds niets meer te zien dan een dikke laag olie, die rich zeer ver uitstrekte cn op sommige plaatsen een dikte had van vijf centimeter. Wat wrakhout en gereedschappen dreven rond. Reddlngspoglagan waren tevergeefsch. Spoedig bleek, dat de rrddingspogirt gen vrtjwrl tevergeefsch zouden rijn. Pen aantal opvarenden van «Ie l ouragrous had rich met sloepen in veiligheid kunnen brengen, de unde ren kwamen in 't vuile water terecht De meesten van hen werden in de henderson. Alleen de meening zijner militaire raad gevers telde nog zegt Henderson. dit ia ge bleken bij de bezetting van Bohemen. „De plratenvlag geheschen'. Tot Maart van dit jaar had liet Duitache schip van staat onder de Duitseh» nationale vlag gevaren. Op 15 Maart heesch dc ka pitein door de meedongenlooze onderdruk king van de vrijheid «Ier Tsjechen de pi- rntenvlag met het doodshoofd en de doods beenderen. Hij schoof zijn eigen theorie van roszuiv arbeid terzijde en vertoonde zich on der zijn ware vlag al de beginselloozc be dreiging van den vrede en de vrijheid van Europa. Ten aanzien van de Poolsche nota van 10 Augustus, waarin verklaard werd, „dat iedc re verdere Dultschc inmenging ton nadccle van «ie Foolsclte rechten on l>claugen to Dantzig zou worden beschouwd als een «laad van agressie" schrijft Henderson: het staat voor mij vrijwel vast, dut «leze zinsne de meer dan iets anders heeft hijgedragen tot d«' ontketening van den luatst«-n storm in Hitiers geest, waarvan de wereldvrede uf hing. Het is dc tragedie van een dictator, dat terwijl hij voortgaat, zijn omgeving voortdurend en onverbiddelijk slechter wordt Doordat men niet de vrijheid heeft om zijn mecning te uiten, verliest hij do diensten van zijn beste menschen. Alle oppositie wordt on verdra ge lijk, allen, die stoutmoedig genoeg zijn om een andere meening te ver kondigen, worden dan ook verwij derd en tenslotte is de dictator om ringd door louter jabroers. wier vleierij en raadgevingen het eenige rijn, dat hij kan verdragen." Berchtesgaden. Henderson doet dan mcdcdeclingcn over zijn besprekingen met Hitler te Rerchtesga- den op 23 Augustus. Hij vertelt daarover: „Hitler was dien dag in een bui van de grootste prikkelbaarheid. Zijn woorden over Holen en de Britsche verantwoordelijkheid voor de Poolsche houding waren heftig. I>e- schuldigcnd en overdreven. Toen hij mij bij liet tweede onderhoud zijn antwoord over handigde, had hij zijn kalmte herwonnen, doch hij vva* niet minder onbuigzaam. Hij zeide mij, dat bij Chamherlain niet langer vertrouwde. Hij bad liever een oorlog op diepte gezogen, toen het vliegtuig- moederschip zonk. enkelen werden door de torpedojagers ojigepikt, muur degenen, die zich nog drijven de konden lioudcn. stikten in «le olie. Van dc torpedojager* waren red dingssloepen uitgezet, terwijl ook een Britsch vrachtschip hulp bood, maar veel drenkelingen konden niet wor den gered, een der sloepen van de Veendam vischtc nog een officier van de Courageous op. die door de vuile olie zwaar vergiftigd was en geen teokenen van leven meer gaf. Hoewel de scheepsarts van de Veendam nog geruiimm tijd |>oogde «Ie levensgeesten weer op t«' wekken, mocht dit niet gelukken. Het Htoffelijk overschot werd aan hoord ge kist en meegenomen naar Engeland. Ook had men het scheepsjournaal van hes getorped«-er«!e schip, welk l>oek in de olie ronddreef, bij een van de sloepen opgepikt. Dit journaal werd door den kapitein van de*Veendam ingepakt en verzegeld, om la ter in Engeland te worden afgegeven. Toen bleek, dat verdere reddingspogingen geen resultaat zouden opleveren, zette de Veendam omstreeks twee uur 's nachts koer* naar «Ie Downs, nadat het Engelsche patrouillevaartuig Ivanhoe langszij was ge kotnen en een der officieren den kapitein van de Veendam bedankt had voor de ver leende hulp. Ruiin zeven uur had men met zoeklichten naar overlevenden gespeurd, maar zonder resultaat. In Engeland. Op 20 September kwatn men In de Downs aan en daar ging de Veendam voor anker om de instructie* van de Britsche admirali teit af te wachten. Het stoffelijk overschot van den officier, die de betaalmeester van de Couragrmi» bleek te zijn. werd aan wal gebracht, terwijl 't verzegelde journaal aan de autoriteiten werd overgegeven. De Engel sche pasagiers werden met een patrouille vaartuig van boord gehaald, maar de an- «lere passagier* mochten niet aan land gaan. Na twee weken In de Downs te hebben ge legen. gedurende welken tlld de Britsche autoriteiten de scheepspapieren raadpleeg den. werd op 4 October opdracht ontvangen om op te stoomen naar Gravesend. Daar werden de nog aan boord zijnde pas«ogirr» aan lan«l gezet, en vervolgen* voer het •chip naar I.ondm. waar in Tilbury Doek een «leel «Ier lading werd gelost. 700 colli Stukgoed went (llt het *chlp ge haald. tezamen ongeveer 200 ton. en ten slotte kreeg rnen Maandagmiddag oen drie uur verlof oen te vertrekken. Gisterochtend werd de thuisreis aan vaard. Postvluchten op Indië Op de heenreis kwam de Nandoe gisteren te Singapore aan en de TV renvalk te Alexandrié. Op de terug, reis landde dc Gier te Rangoon en de Pelikaan te Napels. vijftigjarigen dan op 55-jarigen of WVjuto leeftijd cn altijd had hij gestreefd nur vriendschap met Engeland en in dt gelijkheid daarvan geloofd. De korporaal werd generalU^ Ik bemerkte, dat hij van meening he: verdrag met Rusland een siUiatH geschapen, die gunstig voor zijn i laaig^ was en ik geloofde. «Int zijn be*luit^| stond. Ofschoon hij tot mij sprak overg liefde voor «le kunst en zijn verlangen, kunstzin te bevredigen, kreeg ik den ia dat de korporaal van den v«»rigen ooriflj sterker verlang«le te bewijzen wat hijj stand zou kunnen brengen als generi mus in een nieuwen oorlog." Da duikboot, welke da Ri Oak torpedeerde, verlig thuis. EEN WEERGALOOS STAALTJE VAN DURT, ZEGGEN DE ENOELSCHEN- Uit mededeelingen van den Duit» duikliootcommaudant Hrien blijkt, de Britsche slagkruiser Royal Oak ge «leerd is hij Scapa Flow. De commandi die met zijn onderzeeër veilig in een sche haven i* teruggekeerd, houdt vol «Ie Rej>ulse beschadigd to hebben. In Britsche parlement is de zank druk sproken en men kon niet nalateri het »l tje van durf der Duitache zeelieden te I w onderen. Ix>rd Chat field zoide in Hoogerhuls o.a.: dat nog niet hekend is hoe de duik boot er in is geslaagd de verdedl- gings-werken van de haven te pa.*- seeren. Het binnendringen van de duikboot moet worden beschouwd ais een opmerkelijk staaltje van kunde en durf. Een commissie van onderzoek is te Scapa Flow ge vormd. Lord Chat field zeide verder, dat de dri boot blijkbaar de beide stuurboordtorpedt h«:eft afgevuurd op de „Royal Oak", hu rvan trof het schip aan den boeg. De dempte ontploffing, welke werd geho» wordt toegeschreven aan dc ontploffing n «le springstoffen aan boord van het lig schip. Twintig minuteu later vuurde de oqAi zeeèr nog d»4e <»f vier torpe«lo's af deze tri fen kort na elkaar het schip, wnnrdno^f kapseisde en zonk. De „Royal Oak" lag aan het uiterste de van «le haven en daardoor zijn verse* ne officieren en minderen verdronken men hulp kon biedon. Meer dan 800 ronden zijn om het leven gekomen. c* ap !h be W kr 5^ orste tol vrschflE ken S00 opJ n. foch blijven de groote veilig! In zijn verklaring ln het Hoogerhuis Lord Chatfield verder nog gezegd, dat a ernstig als «le aanval der duikboot is weest, dit toch niets afdoet aan de veiligi von de groote schepen, welke voldoeai blijft. Ken intens onderzoek op de anki plaat* Jiceft niets opgeleverd, doch het duidelijk, dat na eenigen tijd de haven ws veilig kon worden verklaard. Alle nood kelijke maatregelen zijn genomen om bescherming, welke in «len vorigen oori voldoende is gebleken, uit te breiden. Scapa Flow is de vlootbasis bij de Orkni eilanden, waar na den oorlog de Duitschi hun oorlogsschepen, welke zij hadden uitfl leverd. tot zinken hebben gebracht. Ougcmribd In het Lagerhuis vroeg de Labouricid Atllee na een uiteenzetting van Churrh of do huven van Scapa Flow systematia wordt lw*<herm(l om te zorgen, dat een veilige ankerplaats blijft voor de logslxxlems cn hij vroeg om de verzekert «int «Ie voornaamste verd«'dig»ngswarken de periode sedert «Jen afgeioopen oori goed gehandhaafd zijn. Minister Churchill antwoordde hierop d de venipcrrinjrcn gehandhaafd zijn en thai weer zijn geplaatst Het zijn evenwel dezelfde die in den vorigen oorlog n gebruikt Attlee noemde een en ander vrij veem rustend. Churrliill prees de moed der Enj sche en Fransche zeelieden en conatotaei dat na zes weken duikbootoorlog ••«■li ilenle tot een vierde van «le gehto ondrrzcevloot van Duitschland tot zinken gebracht en dat het gat. «lat la geslagen de grondig opgeleide officieren en betnl ning. niet gemakkelijk kan worden aani vukL De Britsche koopvaardij, welke totaal 21 millioen ton telt, heeft door h optreilen van de duikhooten 15G.0H0 ton vt toren, waarbit moet wonten toegevoefj iMMjo ton wclko door mijnen varloren is i gaan. Vestigingswet Kleinbedrijf Amendement om den spertijd te verlengen. Het Tweede Kamerlid, de heer Algera I beeft op bet wetsontwerp wijziging der Vj tigingswet KleliiU-ilrijf 1937 eenige amenfl inenten voorgesteld. Ken «lezer ainemiementrn strekt om duur van den *periij«l niet te verlengen. I De |»e«ioeling var» «Ie overige amenclemtf - om de mogelijkheiil te behouden, bij de waardeering van de mate, waarin aN «Ie vesligitigseiscbrn wordt vo'«laan. rrkenM kan worden geiioudmi met plaatselijke of standifheden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2