Simon Bolivar" Noordwestei raas! over Nederland mijn gcloopen Praag in staat van beleg DAGBLAD VOOR HOLLAHD'S NOORDERKWARTIER Nog meer schepen in de Noordzee vergaan ?SSi op een Xog 135 H»g honderd opvarenden vermist vijf en dertig passagiers en leden der beman- mg van de Nederlandsche passagiersboot „Simon Bolivar", van ie K.N.S.M., die Zaterdagmorgen op de uitvaart nabij Engelands Oostkust op een mijn is geloopen, zijn vermist. Tot nog toe zijn tweehonderd vijf en zestig geredden in En geland aan land gebracht. 01 fc" Ita'ië niet achter onze onschendbaarheid Schippersgezin van 5 personen omgekomen Op een Duitsche of Engelsche mijn? Storm over Aotwerpea Schuren. Te!. 444 f2 lijnen). INDAG 20 NOVEMBER 1939. Am kV. Kengetal 2240. 84e Jaargang. No. 11940. l>tg.-Miv ^olwA N eoed mk wrttec* 4 KWük. ntje o iel. Me ide we Nq Het j d. r-j. de win deken» Dagt Komt oolT e* I voor «sou j« 8lnt oor rinste al Wat ewen )ok al !k ge- •r. En ebt ar na bedacht En hln li eeiaaih «n daar «tekol brli e zu*H dat hak en Ui et m« andi fhaald? JtJU ia e krfli van de ,Simon Bolivar" pen en reven cmployé's en hun gezinsteden van de Ba- |Khe Petroleummaatschappij. Voor zoover den loop van gisteren bekend Is geworden, daarvan meer dan veertig personen ge de lijst der geredden vinden wij o.a. md de heer De Haan uit Den Helder de heer en mevrouw K. de Jong uit Alk- wij vernemen, bevonden zich aan ffy Kerel, mindi kkeUjk laaa tg Wil je Tot de geredden zouden o.a. behooren de Niet ntc officier, de hoofdmachinist, de twee- stuurman en de tweede pursu. De ge- poerder is omgekomen. tr die tioord. k van r dan il lang ook week beate beate atten. ETORPEDCCRD? Uit Londen wordt vernomen, dat onder de opvarenden vele zijn die meenen dat het schip niet op een Ijn ls geloopen, maar Is getorpe deerd. Officieren hebben echter aan den Nederlandschen gezant ver klaard, dat het schip aan staar- en bakboordzijde werd getroffen, het geen weer de veronderstelling doet opkomen, dat de schade door mij nen ia veroorzaakt Men gelooft dab het mijnenveld in den loop van den nacht waa gelagd. va- rog t die boel altijd rdlge t. Ik ik. Een prachtig schip. De ..Simon Bolivar" is gezonken zonder t iets van de lading geborgen kon worden, tt schip, dat 8000 ton meet, ia in 1927 te Kterdam voor rekening van de K.N.S.M. bouwd. an boord bevond zich o.a. de kunstcollec- van den vroegeren Duilschen metaal fa- ikant Goeritz, wiens groote verzameling «voorwerpen en kunslnijverlicidsproduc- uit de Wiener Werkstactten voor zijn rtrek naar Chili gedurende veertien dagen het begin van deze maand geëxposeerd s in het stedelijk museum ta Amsterdam. )e „Simon Bolivar" is te Rotterdam bij de Itterdamsche Droogdok Mij. gebouwd en kakte op Zaterdag 5 Maart 1927 zijn offt- lelen proeftocht. Bet schip was bestemd voor het vervoer passagiers en lading van Amsterdam ar West-Indiê en terug. tek B)e afmetingen waren als volgt: lengte tue- •n do loodlijnen 410 voet. breedte luiten- 3oft, spanten 58 voet 10 duim en holte tot l D-dek 39 voet 6 duim. Hot had een wa- rverplaatsing van 13.900 tons en een draag- miogen vnn 8290 tons. De voortstuwingswerktuigen bestonden uit D Stoommachine van TOOO I. P. K. Behalve t zeer ruime laadvermogen was het schip (ericht voor het vervoer van 152 le. 54 2e 32 3e klas passagier» He totaal aantal r opvarenden, inclusief de bemanning, be- oeg zoodoende in gewone omstandigheden personen. De inrichting van het schip was zeer mo- Een goed en nog lang niet verouderd itoagiersschip van de Nederlandsche koop- lardijvlool is te loor gegaan: n schip, dat jaar lang de vaderlandsche driekleur et eere over den Atlantischen Oceaan heeft Mragcn. Tragischs momenten. Hartroerende tafereelen hebben zich afge teld op de kade van Harwich, waar de tsche ambulance auto'» wachtten. Onder gewonden was een kindje van elf maan- tn. dat schreiend om zijn moeder riep. [aar moeder was verdronken Het bleek ai gauw dat reddingspogingen r moeilijk rotiden zijn. Het schip was na- tlijk direct na de ontploffing omgeheld zonk in zeer korten lijd. Vele menschen liepen naar buiten uit hun uiten en verdwenen met het snel zinkende •hip in den maalstroom. Bovendien was de >e zeer ruw. >n hofmeester van de Simon Bolivar had en onderhoud met den verslaggever van hel M». Onmiddellijk nn de ontploffing, vertel e de mnn wenlenal onze reddinghooten ge treken. Zij werden volgepropt met alle pas- agiers, die er maar in plaats konden ne- tfps: har- :ha- Ds xel; »ar- B ;en; itje na; lar- ird; Ds ird; Apen. dommige menschen waren nauwelijks ngtktead: anderen waren In pyama. Vrou* en droegen bolnes In de armen. ..Op het oogent>)ik. dat de sloepen ze« zouden kiezen, hoorden wij een nieuwe e\ plo«ie. Wij kregen den indruk. (Ui een tooi de'mijn ons getroffen had. Anderen sprongen met de weinige kleeren aan. zoonis zij uit hun hut ten kwamen, in het water en pro beerden naar de kust te zwemmen, maar er was een geweldige golf slag en het was onmogelijk de kust te bereiken. Ken groot aantal der passagiers, waaronder een aantal vrouwen, die eveneens van boord waren gesprongen, om zwemmende te trachten de kust te bereik«-n. en bovendien eenige leden van de l»e manning, vonden slechts eenige oogenblikkcn. nadat de ramp was geschied, den dood in de golven. Een dame vertelde nog: „Ik was in de rookkamer, toen een ge weldig gekraak aan alle kanten losbrak was een geweldige paniek aan boord niemand wist precies wat te doen. F.rn klein meisje, dat toevallig in de buurt van haar vader wa». klom angstig op haar vader» arm en schreeuwde: „Vlug, vader, wee» er vlug bij, wee» voorzichtig, een onderzeeër! Het gebeurde nog een raadsel. Dat het ongeluk onder Harwich is ge beurd. is niet zoo vreemd als het lijkt. De gebruikelijke route van IJmuiden naar hel Engelsch Kanaal is n.1. niet bevaarbaar Vlle scheepvaart, zoowel van het Noorden als van het Zuiden wordt voor het meerendeel tusschen de Engelsche kust en de Goodwin Sands doorgeleid. Van de gevaarlijke gebieden worden kaartjes verstrekt aan zeevarenden. Ook de kapitein van de „Simon Bolivar" heeft na tuurlijk nauwkeurig geweten welke gehie den hij heeft moeten vermijden. Dat hij dit Er BRITSCH, ZWEEDSCH EN ITALIAANSCH SCHIP OP MIJNEN GELOOPEN EN GEZONKEN. In de atgeloopen dagen zijn, behalve de „Simon Bolivar", nog enkele an dere schepen, naar den bodem der zaaün verdwenen Zoo ls In den nacht van Zaterdag oen Letach vrachtschip, dat tar reede van Zeehregge voor an ker lag, In aanraking gekomen met een mijn en binnen eenige minuten gezonken. Tengevolge van de ontploffing werd ten metroos gedood. Do zestien an dere leden van da bemanning werden gered. Een officieel Britsch communiqué maakt voorts bekend, dat nog dria schepen gezonken ztio na op Duit- sche mijnen te rijn geloopen. Het zijn de Boriessoa, een 1SM ton Zwoedsch schip, de BiackhiU. een 24t2 ton me tend Britech schip en de Grazle, een SIS7 ton metend Itallaaaach schip. Zij zijn gezonken eveneens buiten de Engelsche oostkust, naar Engelsche berichten melden, op Dultsche mij nen geloopen. Vnn «le 13 overlevenden van de Bbrjesson. die gisteravond in een haven aan de oost kust aan land gebracht werden, waren er 8 gewond. Men gelooft, dat van dit achlp 6 personen omgekomen zijn. Van «Ie bemanning der Blnckhlil zijn gis teren 22 leden op de Engelsche kust aan land gebracht Bij de ramp vnn de Grazin zijn vijf dooden te betreuren. Madrid en Rome ondersteun den slechts bot aanbod van ooeds dieasten. Iiwon* nummer van Zaterdag jl. maakten wij reed» melding vnn goruchten luidende, dat Italië en Spanje teramen aar. Berlijn .hadden te kennen gegtven. dal zij een aan tasten van ons grondgebied en dat van Bel git ten zeerste zouden betreuren. Inmiddels zijn uit Belgische bron berich ten binnen gekomen, die deze stap zouden bevestigen. E< u vertrouwelijke uitlating van Minister Spaak in de KaïnercommiMit voor inderdaad heeft gedaan, blijkt uit het feit. 1 huitenlandsche zaken, schijnt «looi een in- dat hij dichtbij Harwich is gej>as»eenl. Hoe discretie van een der leden, ter kennis van eu waar het ongeluk is gebeurd, is dan ook I Havaa tc zijn gekomen, en «laar gezagheb- voorloopig niet duidelijk. bende Spaansche kringen desgevraagd de Verschillende schepen geronken ol lekgeslagen. GROOTE STAGNATIE IN HET TREINVERKEER. De storm, die gisteren over ons land raas de, heeft helaas ernstige ongelukken veroor taakt. Onder Wemeldinge in Zeeland is het Belgische rijnschip Philligone, met een la ding betonijzer op w«fr naar Andel gezonken De vijf opvarenden, schipper de Roeck, zijjn vrouw, twee kinderen en eeu knecht zijn verdronken. De kapitein van de sleepboot Silani. welke boot reddingspogingen ondernam, i» gewond geraakt. Op den Rijn nabij Lobith ia een schipper door een losgeslagen luik getroffen en gedood. Nabij VUssingen is een 177 ton* motorschip omhoog gevaren en lekgeslagen. De bemanning kon het schip verlaten. Het bergingsvaartuig „Bruinvisch" is uil Hansweert naar Vlissingen vertrokken ten einde het schip te lichten en daarna te trachten het vlot te sleepen. Op de Schelde zijd twee visachersbooten op drift geraakt. Tragisch ongeval op de Maas. Gistermorgen I» op de rivier de Maa» een tragisch ongeluk gebeurd. De rijna-ik Schreckborn, van een Zwitschersche maa: schappij, die op weg was \An Horn (Li naar Duitschland met een lading eierkolen aan boord, is plotseling omgeslagen, doord d «Ie deklast van het «Irrpsrhip aan het vei schuiven geraakte. I)e twee personen, dw zich aan boord bevonden, «te 38-jarige schii* per II van Look uit Antwerpen en rijn knecht II. de Gelder uit I-ekkerkerke, spron gen van hoon). De schipper was echter de zwemkunst niet meester en verdween in «te «liepte. De knecht wist zich te redden met behulp van een boei en is door omwonen den opgenomen. mededeellng noch bevestigden, noch ont kenden, meende men. dat de geruchten niet van eiken grond ontbloot waren. Uit Rome kwam achter nacht de positieve medodaaliag. dat Italil alal aaa da Dultsche rtgw- ring heeft medegedeeld, belaag ta hebben bti een eerbiediging van de territoriale onschendbaarheid vaa Nederland en Belgil. Hoewel geen positieve bevestiging ta te verkrijgen, mat wonden aangenomen dat zoowel Rome als Madrid afzomlerlijkmaar in gemeen overleg, het aanbo«i van goede dien sten door de Nederlandsche en L'elgisehe monarchen, zoowel te Berlijn ais te Parijs en Londen hebben gesteund. Hierdoor rijn waarschijnlijk de geruch ten over een veel verder gaande stap in omloop gekomen. VISSCHERSSCKUIT IN NOOD OP HET IJSSCLMEER. Bij «te Mirdumerhoek is gisteroch tend tejren negen uur de vlsachera- schuit Lemmer 102 met aan boord de schipper H. Viseer en diens broer door storm overvallen. De zeilen werden stukgeslagen, en «te schuit kwam hulpeloos rond te drij ven. De opvarendeo heschen de nood vlag. doch deze werd eerst om- streeks half twaalf aan land opge merkt. Direct voer de reddingboot Hilda van de Noord- Zuid Holland- sche redding maatschappij (schipper J. Kolk) uit. Men slaagde erin een verbinding tot stand te brengen met het in nood verkeerende schip, en tegen 2 uur keerde bet transport te I-emmer terug. Stagnatie ta het trteavarkaar. De zware Noord westerstorm heeft ook 1* langrijke vertraging gebracht in den trel Denloop Eerst geraakte een voadingsdraad van «le atctrischr bovenleiding in de buurt van Drift onklaar, zoodat «te treinen tus*chen Dordrecht en Amsterdam met groote vertra ging «te hoofdstad bereikten. Toen dit euvel «as hrr-teld. «teed zich eenzelfde storing Hor in Amsterdam. Het gevolg was. dat bet verkeer tusschen Amsterdam en Haar irni in beide richtingen fUl lag Reiziger» alt «te richting Den Haag in«vesten Op het station in Haarlem overstappen in Diesel rijtuigen. Deze treinstellen werden ook In Amsterdam ingelegd cn onderhielden den DE RAMP VAN DE „SIMON BOLIVAR". WEDERZUDSCHE B ESC HUL. DIGINGEN. Natuurlijk vormt de vraag welkt der oor logvoerende partijen de mijn heeft gelegd, die de Simon Bolivar deed vergaan, het voornaamste onderwerp van commentaar ln de Duitsche en Engelsche bladen. Ofschoon het bijna onmogelijk is positief te verzekeren of de mijn Duitsch dan wel Britsch was zijn de wederzijdsche beschul digingen niet van de lucht. Zoo schrijven „Der Montagen „Der Montagspoet" in vette koppen „Nederlandsche passagiersschip loopt op Britsche mijn". Zaterdagavond had ach ter in een comuniqué. dat in de Dultsche pers „als ongemeen scherp" wordt gekwa lificeerd. de Britsche admiraliteit reeds ver klaard. dat da .Simon Bolivar" zonder twij fel op een Duitsche mija was geloopen. Reuter voegt hieraan toe. dat er geen Britsche mijnen in «te buurt waren en dat overeenkomstig het internationale recht allr Britsche mijnen zoo gemaakt zijn, dat zi) onschadelijk worden, wanneer zi| van haai ligplaatsen tosslaan. Er werd nog aan toe gevoegd dat dit met van alle Duitsche mii nen waar ia. De Duitsche dulkbooten'. al dua het Pritsch* nieuw «agentschap, „maken er een gewoonte van. mijnenvelden te leg gen in de vaarwateren, welke door de koofv vaardtjschepen gebruikt worden aan de Westelijke zijde van de Noordzee'. Al» bewij« voor bet onwettig leggen van mijnen door Duitschland tn deze vaarwateren wordt het feit genoemd, dat aan de Britsche Oostkust vete Duitsche mijnen zijn aangespoeld. Gezaghebbende Duitsche kringen betitelen deze bewering al* „een echte propaganda teugen". De Duitsche admiraliteit heeft een omterzoek ingesteld, vvaarbt) kon worden vastgesteld, dat de jSimon Bolivar" gezon ken is op een punt. waar geen Duitsche mijnenvelden beslaan. Voorts wordt volgens United I'ress verklaard, dat Duitsche ma- rineetpert* de «irtjlnchting hebben kunnen vaststellen van mijnen die uit «te nnjnenvel «ten losslaan. Daardoor kon opnieuw bewe zen worden, dat het onmogelijk ia. dat ren Duitsche mtjn afgedreven I* oaar de plaats waar de „Simon Bolivar" gezonken is. Het woelige Scbeldewatar brengt vaal ongerief. In Antwerpen heeft het zwaar gestormd. De Schelde was bijzonder woelig en de vrees bestond dat het water de kaden zou overstroomen Dok In de verschillende ha vens was de toestand hijzomter hachelijk. Schepen, graanelevators, pontons et» drtj- vende kranen braken van de kabels los en sloegen op drift. Zll lijn later alle weer vast- gelegd. Twee sleepbooten zt)n gezonken in d« stad zelf heeft d« storm belangrijke schade aangericht. dienst. Tot Haarlem liepen de gewone elee trlsche treinen. De krachtige pogingen van het spoorwegpersoneel om den dienst nor maai te laten functionneeren, konden toch niet verhinderen, dat vele treinen met btjnA een uur vertraging ln de hoofdstad aan kwamen. op drilt la i haven. In de Amsterdamsche haven zijn eenige groote schepen door knappen der trossen op drift geraakt Het havenpersoneel wist ln bijna alle ge vallen erwr te voorkomen. Echter is een kleine olieboot «te „Gulf 22". die aan wal lag voor «Ie GulfoUr opslagplaat* aan «ten /eeburgerdijk. met kracht op den Zuidelij ken wal geduwd, dia beschoeid U met een •leenen taluud. Door het t»erhaalde «tooten onder den •Iruk van «ten storm is het scheepje lek ge- •:<*>trn en gez«»nk<n. Het ligt nog gedeelte Ujk boven watgr. Dit nummer beval 8 paglna'e DE BILT SEINT. Varwachtinf; Zwaar bewolkt met opklaringen, enkele regenbuien, iets kouder, meest matige Noordelijke tot Westelijke wind. Het standrecht afgekondigd DN.B. meldt dat de regeering van het protectoraat het standrecht heeft afgekondigd over de districten Groot-Praag, Praag-Land, Kladno, Beraun «jp HorchowiU. Deza maatregel geldt niet voor Duitsche staatsburgers. Wegens aen gewelddadlgen Over val op een Duitacher werden gis teren drie Tsjechen doodgeschoten, onder wie twee bolitiebeambten. DUITSCHLAND IJVERT VOOR EEN TSJECHISCHE NAZI REOEEKINO. Havaa vsrneemt van de Oofltenrijksrhe grens, dat von Neurath en Frank »ln«ls eenlgen tijd hrapreklngen voeren met ver schillende fascistische Tsjechische groepen, om te komen tot de vorming van eei) nieu we regeering ln het protectoraat De Dult sche autoriteiten treden systematisch op te gen de Tsjechische studenten. Zaterdagmor gen heelt de SS. een Inval gedaan In twea colleges en de studenten onder bedreiging met revolvers weggevoerd. Alle gearre»te*r- «le studenten zouden worden overgebracht naar het concentratiekamp Buchenwalde bij We lm ar. Voorla voeren «te Duitsrhers e*n zuiveringsectie onder de sokola. Het totale aantal gearresteerden wordt geschat op ongev. 'OOOfi Tot hen rou o«»k behooren gene- raai Nejtek. De Duitsehers hebben nieuws onderdruk- kingsenaatregelcn aangekondigd, teneinde „elk gevaar van onnist in het protectoraat we» te nemen". Sedert de sluiting der uni versiteit worden «te Duitsche regeeringtge- houwen bewaakt. Gemotoriseerds afdeeiin- gen «5 met gevechtswagens rijden door- de straten van Praag. VERZET IS ZINNELOOS. ZEGT HACHA. President Hacha heeft een radiotoespraak tot het Tsjechische volk gehouden Ilij zei- de. dat zich de laatst* dagen gebeurtenis sen hebben voorgedaan, die den op li» Maart door den Führer verleenden status zeer ernstig in gevaar brengen Het Tsjechische volk. aldus Hacha. dat door een voorbeel dige houding sedert het uitbreken van d*n oorlog getoond heeft zijn positie ts midden van de gebeurtenissen van we re ld beteeken Is len volle te hegrijpen, heeft zich helaas door kleine groepen \«n onverantwoordelij ke lieden laten verleiden tot daden, dia «eer betreurenswaardig zijn. Die verblinde elementen staan onder den invloed van «te vijandelijke propaganda en de ophitsing der emigranten, wier inmenging In Tsjechische aangelegenheden principieel moei wordan afgewezen. Het Tsjechische volk Is opgenomen in ie ievensniimte van het Duitsche volk en moet begrijpen, wat daaruit voortvloeit. Het •preekt vanzelf, dat het Duitsche volk. dst in oorlog is. met alle energie «te voorwaar den voor zijn overwinning moet scheppen. Het beschikt over «te daartoe noodlge machtsmiddelen. Het gebied v«n he| Tsje chische volk is voor de verschrikking ven een oorlog gespaerd gebleven, t'it de ver woestende gevolgen van zulk een oorlog heeft men na d« nederlaag van Poten lee ring kunnen trekken, liet Tsjechische volk la niet, cooale ln het oude Oo*tenrlik ge beurde. in den strijd gevoerd. Het kan ztln v reed «amen arbeid voortzetten en bevindt «irj, veeleer in menig opzicht In een betera positie dan neutrale volken. Hacha maande de bevolking aan zich van aüe ordeverstoring te onthouden, leder vsr «et tegen de openbare macht en ieder ver irrijp legen de tn het protectoraat bestaan de orde zouden groote nodeolen voor den individu en voor het geheete volk tot ge volg kunnen hebben Het rou zinneloos «ijn nieuw* slachtoffers te maken. De be volking moet zich niet laten misleiden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1