HLS MiJNENLEGGERS DAGBLAD VOOR MOLLAND'S NOORDERKWARTIER Scherp Nederlandsch protest ngzaam dalen helsche machines de Engelsche iviermondingen Op herziening ZUIDERZEESTEUNWET aangedrongen FABRIEKSMEISJES door brand verrast Gillend naar de nooduitgang Engelsche maatregel Vergeldings- LONDEN maatregelen treffen mede de onzijdigen „Oranje Nassau" nog niet binnen Amsterdam's burgervader Een millioen subsidie voor de K.NILM. U4 ft llinml. K-n„!»l 840. AO 11 NOVEMBER H3t. Ui Jaargang. No. lllti. r KV UWg.-Mf _Vtia.nO. Kl.riiO Oir- i id i Ikandl 1 zielet and, i HECrr MEN HIER TE MAKEN MET HET REEDS LAN O AANOE- ch.it tl J KONDIODE „GEHEIME'* WAPEN i/in'iHn VAN DUITSCHI-AND? e: knnt| reed* iedenia Groote, n wit koert i veld» zonde* *j min* strijo voren, Japan io ?t Euro* thangj DB. De „Evening Ne ws*^ meldt dat twee Duitache watervliegtuigen, die op een hoogte van 10 tot 20 meter vlogen, gieteravond z.g„ „Bub!c'v-tnljnonl> bo ven de monding van de Theema hebben laten vallen. Men heeft een mijn in het vaarwater zien drijven, die door geweervuur tot ontploffing werd gebracht Het water spoot tot 30 meter op. verder gelooft men, dat een groot Duitsch bombardementsvliegtuig, dat Dinsdagavond over de Humber vloog, twee voorwerpen, waarschijnlijk mij nen, in de rivier heeft laten vallen. De bemanning van een sleepboot heeft verteld, dat dc twee voorwerpen aan valschermen bevestigd schenep te zijn. Zij waren in het maanlicht -duidelijk zichtbaar en daalden be trekkelijk langzaam in het'water. lok Reuter meldt, dat Duitsche vliegtul- i gedurende de laatste avonden, lang bo- l dc mond van de Theems vliegend, mij- van het magnetische type per valscherm èen laten neerkomen. Dit type is kleiner dan «en gewon* mijn veel gevaarlijker, daar de ontsteking it plaats vindt door de zoo veel beschreven »1 hoorns, welke bij een schok de gewone |nen tot ontploffing doen komen, doch lor ingebouwde clectro magnetische cellen, n soort radio ontvangers dus, welke de |n tot ontsteking brengen, indien een hip haar te dicht nadert. In het Engelsche lagerhui* heeft de pnr- mentairc secretaris van het Britsche minis- van marine. Shakespeare. m es lege- ebt. dat in de nfgeloopen veertien dagen (ftien Duitsche mimen aan de Britsche »l zijn aangespoeld. Ingrwnden deelen mede. dat vele dezer Vktuigen voorzien waren van de electro- Bgnetische ontsteking. De Britsche marine is er dan ook reeds overgegaan houten vaartuigen te char- ten. welke het werk der gewone mijnen- moeten overnemen. Duitache verweer ls een bekentenis. jTen aanzien van het schuldvraagstuk van n ondergang der ..Simon Bolivar** en de kfero «chepen op Engeland* Oostkust zegt Italiaansche blad ...Avenire". dat geaeht Htit de meening van het Vaticnan weer te «hren. dnt alle Du!t«rhe verklaringen wel de schuld voor den ondergang van deze jtrale sehepen en den dood der onschul- *e passagiers op Engeland wilden werpen. •t worden gedaan, door de Duitsche po og om de wettigheid van deze methode In oorlogvoering aan te toonen. Dit is. zegt het blad. zooveel als een be- entenis. Geen sprake van, zegt Berlijn. Van DulUehe zijde, merkt men op. dat iep door d»> gegeven verdediging in het gebruik van mitnen. principieel »eft Willen vastleggen, dat. indien Knge- nd de vaargeulen tot maritiem geechta- grvin maakt, de Duitsche marine ook het teht heeft, op die plaatsen de Britsche zee- 'rtjdkrachten aan te tasten, om. ook door et uitstrooien van mijnen. Dat dit principieel* standpunt een erken ing zou inhouden van de aansprakelijkheid oor de ondergang der „Simon Bolivar" ont- ient men van Duitache zijde ten stelligste. United Press seint aan zijn* bladen, dat leggen van mijnen, door middel van fliegniarhines een proefneming zou zijn. Een ooggetuig* verklaarde: 1 Een ooggetuige van het gebeurde heeft terklaard: Tot mijn groot* verbazing vloog groot Duitsch watervliegtuig slechts nkele tientallen meter boven het water langs den wal. Ik zag iets In het water |allen. !o»n het vliegtuig voorbijvloog. Het •tel passeerde roo dichtbij, dnt Ik de ofden van ie bemanning tegen het licht, p it in dc cabine brandde kon zien. Toen het "egtuig verder vW »urde een machine geweer er op. blijkbaar zonder resultaat, want het vervolgde gijn weg.* Wellicht, aldus dc U.P. heeft men hier te maken met het reeds lang te voren aange kondigde „geheime" wapen van Duitschland. Men rekent 1 niet tot de onmogelijkheden dat het groote aantal schipbreuken van de laatste dagen een gevolg is van deze acti viteit. Het behoeft geen betoog, dat mijnen, op deze wijze gelegd, ovcra; ta verwach ten zijn. Naar aanleiding van de berichten over mysterieuze mijnen, die in de Britsche wateren zouden liggen, meent men te moeten aannemen dat het hier een uitvinding betreft van den Zweedschen ingenieur Berg ström, die tegenwoordig werkzaam is op het F.rlcconlaboratorium te Stockholm. Volgens mededelingen, door hem ge daan, heeft hij in 11)08 patent genomen op VOORLOOPIQ VERSLAG OVER DE BEGROOTING VAN HET ZU1DERZEEFONDS. lu het voorloopig ver>lag inzake de Zui- derzeefondshegrooting IWO lezen wij o.m.: Ten aanrien van de inundatievoorzie- ningeii zou men gaarne vernemen, hoe 1 komt. dat ecu belangrijk deel van «te hier voor nootlige werkzaamheden naar 11W0 is verschoven. Ook zou men, indien tegen mededeling hiervan geen Ix-zwaai t staat, gaarne verneou-n. welke WW sten in gen op dit gebied rcede zijn eu nog zul len wonden getroffen. Ojj spoed bij de uit voering drong men aan. Eenige leden zouden gaarne ver nemen of bij de uitvoering van de werken voor (ten Noordoostelijkcn l>older reeds de juistheid ia ge bleken van de opvatting van den tocninaligen minister, dat het noch uit technisch, noch uit fi nancieel oogpunt wcnschelijk was, dat voor de uitvoering van de inpolderingswerkcn een combina tie van aannemers, soortgelijk aan de maatschappij voor uitvoe ring van Zuiderzeewerken, werd gevormd cn dat daaraan een inin of meer bevoorrechte positie werd gegeven. Verscheidene loden vestigden de aan dacht op de noodzakelijkheid de wegels welke tot den nieuwen polder toegang zullen geven, tijdig gereed te hebben. Waarom da Directie ta Zwolle? Eenige leden verklaarden niet te kunnen begrijpen, en geheel onjuist te achten, dat de directie, belast met «ie ontginning en kolonisatie van den Noordoost polder. te Zwolle, en dat een deel van haar tcchnk DRIE PERCEELEN TE ZWOLL1 DOOR VUUR VERNIELD. Gistermiddag omstreeks vijf uur heeft te Zwolle een felle brand gewoed, welke dri» perceelen heeft aangetast. De brand is om staan in de fabriek van schornmakenfour nituren der firma Vecht rn Co. aan de Thorbeckegmcht. Terstond na het eerste alarm verschenen de politie en de brandweer ter plaatse, doch op dat moment stond het vier verdiepingen hoog* gebouw r«*<l» in lichter laaie, hetgeen gr«*n verwomWing mag wokken, aangezien in het perceel zoo veel brandbaar materiaal was opgeslagen. De vlammen grepen zoo snel om zich heen, dat er onder h*t personeel een ware paniek ontstond Ongeveer vijftig meisje* werken op der* fa briek. Zij konden met aehterlating van al hun bezittingen zich slechu deze uitvinding, „Wellicht", zoo verklaar de hij. „heeft Duitschland hetzelfde idee gehad. De uiijti. gelegd op deo bodem van de zee is voorzien Mn een magneet die de explosie veroorzaakt, zoodra een schip voorbij komt. in li** heeft Bcrgstrvm getracht de uit vinding aan de Zweedsche rsgeermg te ver knopen, teneinde de Zweedsche wateren te beschermen. De regeering heeft echter het aanbod van de hand gewezen. „De mijn", roo deelde de uitvinder aan een vertegenwoordtgrr vgh V. P. mede, „wordt tot onljiloffuig gebracht door middel van ren kleine magnetische naald, dar vooruit schiet, wanneer een schip boven de mijn voorbij vaart, en de naahi aantrekt. Op deze wijto ia het niet noodzakelijk dai de mijn in contact komt met de huid van het Schip. Proefnemingen echter hebben bewezen, dat de mijn niet dieper dan IS meter beneden hei wateroppervlak mag liggen. In deo laalaten tijd gehouden proefnemingen heb ben echter bewezen, dat deze mijnen niet geschikt zijn voor het leggen door een vlieg tuig uit, maar dat zulks inde toekomst wel licht mogelijk zou zijn. Het principe van magnetische mijnen werd door «le Duitschers uitgevonden. Bergstrom wist echter telkens verbeteringen aan te brengen Waarvoor dc parachute dient is onbekend, maar men vermoedt, dat het fijne mechanis me in de mijn op deze wijze tegen de schok moet worden beveiligd, wanneer de mijn op het water terecht komt, teneinde ontijdig ontploffen le voorkomen. Naar men aan neemt is de parachute vervaardigd van een slof, die in het water oplost, zoodat de mijn ongehinderd den bodem kan bereiken. Het verschijnen van mtjnenteggende vliegtuigen sluit natuurlijk geenszins het feit uit. dat Duitsche ond«rïce«-rs deze taak eveneens op zeer groote schaal vervullen. schei) buitendienst te Kampen zal worden gevestigd cn niet in Friesland. Andere leden achtten vestiging van de directie te Zwolle Juist F.r Is geen andere *«a«l van voldoende irootte. die zoo dicht bij den Noordooetpolder ligt en tevens zoo gemakkelijk van elders te bereiken la Gevraagd werd zooveel mogelijk ta bevor deren. dat de vUsehersbevoUlng in ge meenten. die grenzen aan de nieuwe pot «Iers. gelegenheid krijgt vooral op het ge bied van den landbouw een opleiding te ontvangen. De ZoJderzeeetewnwret De weergegeven opmerkingen en klachten geven aan aommlge le den aanleiding te vragen, of niet een herziening van de Zuidertee- steunwet aanbeveling verdient Eenige dezer leden stelden de vraag, of de minister niet van oordeel is, dat zij behoort te wor den vervangen door een wet. wel ke het verkrijgen van volledige schadeloosstelling als recht erkent Kenige andere leden zouden gaarne ver nemen, of de minister ree.U heeft over wogen. hoe het mogelijk tal zijn te ecni- ger tijd te geraken tot een spoedige en rechtvaardige liquidatie van den Zuider zee-Meun. begin volgende week verwacht Naar da Londenscbe oorr. van kat „Hdbld." verneemt, zal da wet, waar- bil bet bealalt vaa ia Engelsche ra- gearing tnrak* den Dnltscken alt- raar vaa kracht wordt, naar alle wsarschttnifjkbeid ia het begin vaa de volgende week afkomen. Opaieaw wordt herhaald dat da te nemen maatregelen uitsluitend ge baseerd zijn op de regelen vaa het Internatienale recht Ook wordt verklaard dat de Britsche regeertag tot na toe geen enkele nota gericht heeft tot neutrale landen, waarin deza ln hennis werden geeteld vaa de nieuwe procedure. Dil nummer bevel 8 pagina's DE BILT SBINTi Vernacht log* Zachter, maar bewolkt tol betrokken met eenigen regen en plaatselijk nevel of mist. meest mati ge Z. tot W. wind. De Waal als een groot meer... I»» wiUr»trad «oor «ra te van het laar. In weerwil \an den tangramen val van «len Rijn ia de Waal voor Ntjmegen giste ren nog 3b cm. irr wassen en werd de voor den tijd van het jaar hooge stand van 12 meter bereikt. De hooge kade Is nu gedeeltelijk over slroomd. Het verkeer lang* «le Waal. lus- se hen Grooteetrant en de Ijige Markt. is go atremd. De uiterwaarden staan blank en de rivier biedt den aanblik van een groot meer. in veiligheid stellen door naar de eerste verdieping te vluchten, waar een nooddeur is. welke toegang geeft tot de woning der familie Koeteler aan de Spinhuisbreehoek. welke wo ning is gelegen boven een schilders- werkplaats. Het forceeren van deze deur en de invasie van de luid gillend* meisjes veroorzaakt# bij «ie bewoner» van dit huis groote ontstel- terus, welke er niet minder op werd. toen men zich hier het gevaar, dat dreigde, be wust werd. Eaa oagalak kamt aeoit alleen. Bovendien moest men ernstig rekening houden met de veiligheid van mej. Koetsier, die ziek te bed lag De huhgenooten hehbei de zieke onmiddellijk in dekens gewikkeld en naar familie in de buurt gebracht Het was op dat moment de hoogste tijd. want de vlammen hadden reed* ook dit perceel aan .•«•tast en hun weg vervolgd naar de aan den Spinhuiswal gelegen specerijen malerij en verffahriek der N.V A. I ten Drw-*srhate. welke eveneen* een prooi van hei alles ver nietigende vuur werd. Ken krachtige tukf oosten wind wakkerde de vlammen fel aan Ken dichte vruikenregen verspreidde zJrh over de omgeving. Een («ogenblik zag het er werkelijk critiek uit. Aan het energieke optreden van de brandweer moet bet ongetwijfeld worden toegeschreven dat het vuur voor het nog groeier onheil had kuzv De Nederlandsch* regeertag heeft of ficieel deer Hr. Ma. gevaat te Londen ernatlg verzet aangeteekend tegen re presaille maatregelen. die de Brit sche regeering meent te moetan ne men tegea heer tegenctanders, deeh waardoor da onzijdig* mogendheden, zoowel zij, die Dettseh* goederen ple gen 1* ontvangen, ala zij, die Dnitaeha goederen vervoeren, ln bijzonders mate zulten worden getroffen. De aandacht Is cr op gevestigd, dat de voergenomen Britsche represaail derland een bijzonder karakter dragei van eenige scherper ai de ondergang van rij ge- naar aanleiding mpen, waarvan Neder voornaamste la. Bel gif zal volgen. t'it Brussel komt bericht, dat de regeering van Belgi* heeft besloten, evenals de Neder tandarhe regeering. te protesieeren tegen de nieuwe maatregelen, welke «le regeeringen van Engeland cn Frankrijk lm aanzien ven de koopvaardij hebben genomen. De Intted Press verneemt, dat het Belgi sche protest In booMzaak zal zijn gebaseerd op juridische beginselen, in het bijzonder op het verdrag van Parijs van IM, dat door verscheidene mogendhetlen werd geteekend. ozl «ioor Groot-Brittannle en Frankrijk. Dit verdrag verbiedt het in beslag nemen vati neutrale schepen, die goederen van oorlog ivtrvq Willekeur! De vraag of de „Simon Bolivar" en de andere schepen door Britsche danmel Duit sche mijnen tcn onzer zijn gegaan doet nltts af aan het feit. dat het af*nij«!en van de Duitech* export, vervoerd in neutral* eche pen. van Kngelache *Ud* een regiem van willekeur inluidt, dat strijdig te mot dc internationale verdragen. Engeland breidt thaas «le blokkade uit tot neutralen en hoewel wij met een zekere te nen aanrichten bedwongen kon wor den. Men heeft echter niet kunnen voorkomen, dat de perceelen. waar het vuur gewoed heeft, totaal tiju uitgebrand en dat enkele woningen en winkels, die door de brandende perceelen werden ingesloten, veel waterschade hebben gekregen. Zoowel bl) de firma Vecht als bi] de N V len Doesechate en de familie Koeteier te al lee verloren gegaan Ken ket kwam In dc vlammen om Een jongen, die door bet vuur verrust werd. terwi)! h|] zich op een W.C bevond, kon zich slechts n-dden door Uit «een venster te springen. HU liep bloe^ dende wonden aan het relaat op en moest door een geneesheer verbonden worden. De schade loopt in de honderdduizenden guldens. Vooral de firma ten Doesechate te «rnetig gedupeerd, «leer haar geheels voor raad sperertjen Is veriorer. gegaan en de invoer van dit sooct artikelen, wcjke voor namelijk uit Amerika afkomstig «ijn. op het oogenblik met groote moeilijkheden gepaard gaat Voort» zijn tal van machines door het tuur vernield. AU# gedupeerden zijn tegen brandschade verzekerd. De N V. ten Doesachate echter niet teawQ bedrijfeer ha.» De oorzaak «an deo brand te niet bekend Een talrijk publiek sloeg den braad gade. gemoetkomendheld zullen worden behan deld. komt de Engelsche maatregel er toch op neer. dat oniiidigen moeten ti>d#n, om dat de Britsche admiraliteit niet instaat K een al of niet gerechtvaardigde oorlogs daad van den tegenstander te verijdelen. Wil schepen charteren? Aan de Nederlandscbe bezwaren tegen de uitbreiding van de Britsche blokkade tot den Duitschen export zal. naar het IlsbL meldt, misachten tegemoet worden geko men door den Nederlandschcn re#der# aan biedingen te doen voor het charteren van hun schepen. Alle overeenkomsten tusschcn neutrale landen #n de Duitsche regeering. die vroeger werden aangegaan, tullen na gekomen worden. Andere goederen, die van Duitsche afkomst Wijken te zijn. zulten in beslag genomen en verkocht of gereti reerd worden Van reederszbd* merkt men op. dat dit Engelseh* plan. ala het inderdaad wordt geopperd nimmer door Nederland kan w-orden geaccepteerd, daar dit ongetwijfeld tot groote moeilijkheden met Duitschland tou leiden. Gom verbinding met kef schip. De „Oranje Naaeau" van de Ml). Zeeland, die de Nederlandsch* g«*- redden van dt „Simon Bolivar aan boord heeft, te legen aller hoop in, nog niet te N Useinrrn gearriveerd. Het schip heeft geen verbinding met het kantoor van de „Zeeland", zoodat men de talrijke familieleden die in de Zceuwsehe stad zijn aange komen. geen Inlichtingen kan geven. Vijftig geredde rrnplme van «le Ba'aafsche Petroleum Mij. zullen heden met drie K.I.M. vliegtuigen op Schiphol aankomen. In de afgeloopen dagen te aan de Engel sche kust het stoffelijk overuchof ni spoeld van twee vrouwen en een men Kal M aankUlvun? Dr. de Vlugt, burgemeester van Amster dam, heeft, naar wij vernemen, zijn beslis- sing over het aanblijven als gemeentehoofd, mede afhankelijk geeteld van «Ie Imuding. welke de regeering tegenover de hoofdstad al aannemen. Zonels men weet beslaat er wrijving tuaochcn Den Haag en Amsterdam naar aanleiding van de begrooiing ge meente dringt reeds sinds jaren op een groo» tem bodrage in de kosten der werkloosheids- bestrijding aan en, zooals wty nog gisteren mededeelden, vreest de «rrtbmuier van finan ciën. dat de Amstelstad een financieel* ca taatroph* tegemoet gaat S'rar Ttl. *.rn„mI. zutl.n 4, l.fcorl,n «ra K Yl LM mrr „n h-ould |ur In hrt 4urop«oi,.n.). Jur m„<u «rar rata). «1. «.hMl wnntra «.r-llrad In IMO u| „n mjbeidt, «an „n mJltlo.n «iil'Kn «rardra 1—nd tra d-kkin, «ra het -xplotutlra*. kort orar in» lira «nu«,m.n.i-nt ff. nut dra rt ran 4, uadralhoudra, nlra 1 n-tdorh 15 pet, trantil «ra ,,,ni<iw>, wtn.tra In 4. io»kom»l «trad, d, trnrara» tHortrn tuil» worden tlf,trokkrn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1