„Duitschland kan met niets
meer rekening houden
De Zeeoorlog
Duitsch nota
aan Den Haag?
Engeland vreest
de magnetische
mijnen niet
De ramp van de
„Simon Bolivar"
Uit brandenden
scheepswand gekropen
Kiespijn
"BAKKERTJE
Postvlucbten op Iodi? u
Brandende haard
door vloer gezakt
Kabelballon in
IJmuiden gedaald
Auto geheel
onder water
Schipbreuk bij
Schiermonnikoog
Britten zonden schepen, bcschil
dord la neutral* kleuren alt
duikbootvallcn gebruiken.
Vele schepen vonden
weer een graf in
de golven
OOK DE STORM SPRAK EEN
WOORDJE MEE.
Van Duitfcrlir zijde wordt gemeld dn! dc
Bngelaclwn liulpki ulset zouden gebruiken,
ai* neutrale koopv aaidi)»chr|icii gecamou
flcerd, getooid met de Nederlnndschc kl«>u
ren, welke de i-tigclsehcn «laaiop hadden
aangebracht. Zijdeling» wordt hierbij, g»we
zen op de ^Slledrecht doch al «pocdig werd
verklaard, dat de Sliedreclit niel identiek
was met een getorpedeeide vermomde Mn
gelache hulpkruiscr. Wel kan in dit v«r-
band gewezen worden op oen commentaar
uit de \achtau»gai>o. Dit Idad schrijft:
Ken Duitsche duikboot. die een
koopvaardijschip aanhoudt, kan. na
dat «Ie Kngclschcn eenmaal een val
voor duikhooten met ile Nederland-
tche vlag over ree hebben laten va
ren. hij het verplichte aanhouden van
schepen met niet* meer rekening
houden, zoodrn iets verdacht lijkt.
Kngeland heelt de veiligheid «Ier
neutralen in de laatste weken voort
durend met voeten getreden; nu
neemt Kngeland het masker der
neutralen om zijn zeemoverij te ver-
mommen. Daartegen helpt alleen de
totale Duitsche aanval.
HET MIJNENGEVAAR
STEEDS OROOTER.
Hoe gevaarlijk thans het varen Is, bewijst
een solier verhaal uit Kopenhagen over het
lot van een drietal Britsrhe schepen, die
;rachtten uit de Sehotsche haven l.eith naar
Vntwerpen te stnoincn. Een uur na het ver
trek liep de Ordficld op oci\ mijn en weder
om een uur later trof de «Dryhurgh" het
zelfde lot I»e monding van de Humher ligt
vol wrakken. Volgens Zweedsehe berichten
zijn er 2G geteld.
De tanden op elkaar.
Ken lange rtj vi»s< hers stond gisteren te
wachten buiten het kantoor van het depar
fetneut van UaiuJoJ m-.GiiuW'S, om zich in
antwoord op de oproep vnrt de admiraliteit
tan te melden nb vflfwllltgem voor het ve
gen van mijnen.
Het waren voor het meerendeel jongeman
nen. doch er waren ook ouderen onder hen
die reed* in den vorigen oorlog Oj> mijnen
vegen dienst hadden gedaan.
Da „Pllsudski" verloren.
Van de schepen, welke In het afgeloopen
weekeinde zijn verloren gegaan, noemen wij
eerst het gioote cn moderne 1'oolxrhe schip
..Dilsoedskidat door de KngHsrhfn went
bevracht en zich op weg l«e\nnd naar Noord-
\frlka. Het schip dat 11.300 ton mat, l». naar
men aanneemt voor de Noordwestkust van
F.ngrlnnd getorpedeerd of op twee mimen ge-
loopen. 171 opvarenden zijn gered door een
IhKache torpedojager en door een Brttsche
treiter, 7 man wordt nog vermist.
I>r overlevenden verhaalden, dat een vree
slijke ontploffing hei schip naar stuurboord
deed overhellen Twee minuten later ver
nielde een tweede ontploffing het schip ge
heel. De kapitein saf toen bevel hei schip te
verlaten, waarop de liooten snel uitgezet wer
den.
De kok. die eerst door de tweede ont
ploffing wakker werd. toen ieder her
schip reeds verlaten had. wist in
een boot te komen, waarin hij vijf
uur ronddreef voor hij tenslotte toch
nog gered werd.
Dnltsche mijnenlegoer vergaan.
Zaterdagmiddag is een Dultsohe mijnen-
legger van «»70 ton nabij het Duitsciir mij -
nen veld in de omgeving van den vuurtoren
KicbDnor op liet eiland l atigeland (D«*ne
marken) op een mijn geloopen en binnen
drie minuten gezonken.
33 oj»varenden werden volgens Reuter ge
red, omtrent het lot van de anderen is niets
Itekcnd. Ecu twaalftal personen zou verdron
ken zijn.
sla-
Door eigen bemanning tot
ken gebracht.
Onder het „klein goed" dat aan mijnen
of torpedo's ten offer viel. bev inden zich o.a.
een Krnnsche tmler, het Londcnsche stoom-
schip ..flookwood". het Zweedsrhe tank
schip „Gustav Reuter', het Britsrhe koel-
schip „Sussex terwijl nabij dr kust van
Kent een tot lieden nog onbekend gebleven
Stoomxiiin op ei n mijn liep. In alle geval
len. hehnlve liet laatste, weiden de l>etnan-
ningen gered.
De Italiaan-'he radio ontkent, dat het
Italiaanscbe schip ..Hnnona" aan de Bril-
sdie kust op iiet strand is gefret om te
voorkomen, dat het schip zou zinken. De
kapitein heeft draadloos gemeld, dut de
bemanning erin is geslaagd het *#hlp drij
vende i«- honden en zelfs liet water In het
ruim te doen dalen.
riNSCH SCHIP OPGEBRACHT.
Arme Nederlandsche drukkers!
Het tl3Q ton rroote Finscho s.s.
„Attion 11 dat met een lading pa
pier of) weg was naar Amsterdam,
ia in do Oostzee door een Duitscli
schip aangehouden en naar een
Duitsche haven opgebracht
OOK DE STORM DEED MEE
Het was niet alleen het menschclij-k ver
nuft. dat een aantal schepen naar den kel
der joeg. ook de natuurelementen spraken
Zaterdag en Zoming een wooidje mee.
Te Ain-dnle is een loodsschip iti de Mer-
sev aan tien L# n cash i re-oever aan den
grond geloopen. Twintig personen verdron
ken. Vier man werd n gered, doordat zij
er in slaagden naai den oever te zwem
men, de zes overige overlevenden bonden
zich zelf aan lirókti ukken «Ier tuigage en
wisten zich ruim tien uur drljvemle te hou
den in het ij-Aoudc water. Tenslotte wer
den tij gered door de reddingboot van
Blarktiool.
De trciler Simoti Michol uit Dltppe. mrt
twaalf man aan boord, i» gisteren tijdens
den storm vergaan hij don ingang van de
taai «Ier Somme liet schip had voor een
waarde'van 10.000 fr*. vi«ch aan hoord.
Twee taan ztjn verdronken, de overige 10
konden worden gered.
Het Duitsche schip „Adolph Woermann"
dat op IR November Jlzooals toen gemeld
met onbekend# bestemming uit do lx»bl«o-
l.ani in Portugeesch West \fnka waar het
ern toevluch' had gezortit. Ml het uitbrrken
van den oorlog, was vertrokken, b. naar
Reuter uit l.omien meldt, door de heman-
ning tot zinken gebracht. aangezien ztj
wilde voorkomen, dat hel schip in vijande
lijke handen zou vallen.
De geheelr bemanning beslaand uit !?7
koppen en 36 passagier». ooder vvie 1# vrou
wen. is door een F.ngelsch oorlogsschip ge-
red.
Britschs hulpkruDer vernietigd.
De Brttsche admiraliteit deelt mede:
De ndMiirnliteit betreurt te moeten I*
richten, «int Zijner Majesteit huipkrui-^r
.Itawalpindi vroeger van d« Peninsular
and Oriënt Une. ia gezonken
Gevreesd wonit. «lat alle olftcirren en atv
den- opvati nden zijn omgekomen. behalve
de volgenden".
Hierna volgen zeventien namen van over
jevtmleti, waaronder een officier; De „Ha
walpindl mat MM* ton.
Een nieuw gerucht in verband
met de schietpartij te Vcnlo.
Uit Berlijn meldt U.P. aan het Hshl. «lat
de Duitsche itgrcriiig een verklaring heeft
gev raug'l van «le aanwezigheid van een Ne
dcrlaiulschcn officier in \cnlo en over den
zetel van «len Britschon inliclitinge-udicnst <•-
's-Grav enting»-. De zegsman van het mini
sterie van Propaganda te Berlim merkt# op.
dat sedert de Nederlandse he Regen mg aan
de Didtache een verklaring vroeg van het
incident te Venlo. dc Duitsch# rrgeerlng via
den Duitsclirn gezant te Den Haag een nota
heeft ingediend over deze aangelegenheid
llij voegt er nog aan toe, dat de onderhal)
delingen in goede verstandhouding worden
gevoerd.
Hel llsbl. voegt hieraan toe. dat de Ne
derlandse h# regeering. tot nu toe een nota.
ah waarvan het U\ 1' iiicr melding maakt,
met heeft ontvangen.
Wtf rullen dit gevaar stuiten, zooalt
wij bat de duikbooten hebben ge
daan. verklaart Chamberlain.
HET BRITSCHE OORLOGSDOEL EN
HET BRITSCHE VREDESIDEAAL.
Het uitblijven van een groot Dujtsch of-
b'Ukief. hldus zcide Chamhcrlnin «i-ler-
avond tijden» een radiorde voor het Enge!
sc.Jie volk, knn niet aan humaniteit van dit
land worden toegeschreven.
Ons zijn overvloedig bewijzen gegeven,
'lat geen overwogingen van «nonschelijk-
beid hen nfsrhrtkken van welken vorm van
oorlog ook, wanneer zij denken, dat die
hun een is voordeel zal brongen". De Duit-
schor» moeten tot de conclu-ie zijn geko
men. dat tij meer zouden verliezen dan
winnen door dergelijke aanvallen «n ztj
moeten er don voorkeur nan hebben gogo
ton om gebruik te maken van methoden,
waarvan zij denken, «lat ze toegepast kun
nen worden zonder ernstige verliezen voor
henzelf.
DE MAGNETISCHE MIJNEN.
De laatste methode I*. om zonder
onderscheid te maken. In de Brttsche
wateren een nieuw soort mijn uit te
strooien. Het hetcekont voor hen
niets, aldus Chamberlain. dat zij
dagclijk» neutrale schepen evenzeer
als F.ngeUche de lucht in doen
vliegen en daarmede burgers ver
drinken en verminken van landen.
manm)e«le zij niet in oorlog eijn Enge
land zou echter de magnetische
mijn ntccstcr woorden, zooals het de
duikboot reeds meester geworden is
Wat do oorlogsstrntogic betreft verklaar
«Ir Chamberlain. da <lc tijd een factor l*.
die aan «Ion kant van «Ie geallieerden
werkt, aangiv.ion iedere weck «len druk der
blokkade op Duitschland verhevigt en «lit
land langzaam maar zeker berooft van ma
terial.'ii die van wezenlijk belang zijn voor
een met succes voortzetten van den oorlog.
HET OORLOGSDOEL.
Nogmaals omschreef Chamberlain het oor
log-doel, dat hil «lezen keer definieerde al-:
Niet slechts «len nederlaag van «Ie mili
taire krachten van den viiand, maar ook dc
nederlaag van die agressieve afblaffende
mentaliteit, die voortdurend tracht and»rc
volkeren «loor geweld te ovrrhecrschen, die
een brutale voldoening vindt in vervolging
en marteling van on«chndelilke burgers en
«lit uit naam van «ie belangen van «len
«•taal de verwerping rerhf vaardigt van
eigen gegeven woord, waar dit maar pas-
*en«l geoordeeld w-ordt.
Walmeer het Duitsche volk ervan overtuigd
kan worden, dat de geest even slecht is
voor het Duitsche volk zelf al- voor de
rest van «Ie wereld, zou het er afstand van
doen. Wanneer wij kunnen bereiken, dat do
Duitschers «lien geest talen varen zonder
bloedvergieten, zooveel te l»eter. maar van
dien g«'c«t moet afstand ge«binn worden. Dat
is ons oorlogsdoel, en wij zullen in «icn
strijd vulhartlen tot wij het bereikt hebben.
HET VREDESDOEL.
Wat de vrede.-«loeistêllingcn betreft zei«le
Oiaml>erlain: „Wanneer wij ons oorlogsdoel
bereikt hebben, zou ons verlangen ernanr
uitgaan een nieuw Kuroi»a te vestigen, niet
nieuw in dien zin. dat alle oude Grens
palen uit den grond getrokken wofden en
n nieuwe lundkaart wordt opgemaakt vol
gens de drnktaelden der overwinnaars,
maar een nieuw Europa met een nieuwen
geest, waarin de natie», die bet bewonen.
baar moeilijkheden met goeden wil en we
derzij dsch# verdraagzaamheid zullen bena
deren.
In hel slot van zijn rede zette Cliamber-
lain uiteen, dat eoral het oorlog-doel be
reikt moet worden om het vrcdrsidcaal le
verwezenlijken.
Wat ds schipbreukelingen mee
maakten. Eindelijk in veilige
haven".
Dc „Oranje Nassau" van de Maat
schappij „Zeeland" is Zaterdagmid
dag om kwart over drie in Vlissin-
gen aangekomcu met de geredde
bemanning en een deel der passa
gier» van de 18 Nov. veronge
lukte .Simon Bolivar" aanboord.
Dat het weerzien tusachen de schip
breukelingen en hun familieleden
menig ontroerend tafreeltje ople
verde. laat zich aanzien 1
Dra uvond» om tien minutm over acht
liep de „Batavier i m.t ItftlM RMMMM
van de .Simon ilolivar" uau boord, de haven
van Rotterdam binnen.
D# ZwiUervchc steward. A. Im-
bof! verteld# ons, dat e«n aantal
mijnenvegers voor de Batavier ver
trokken was, om ds zee schoon te
vegon.
Matrozen met babv ia hua ar-
De schipbreukelingen. «Ilc te Vllssingen
waren gearriveerd, vntrokken met een r\
tra DiiM-ltrrln naar huu bestemmlugen in
Nederland.
Op de kade en aan het station vingen wii
brokstukken van gr «mekken op. waardoor
wij oim een beeld konden votum van dc
ontretfend# belevenissen van dere menachen
Zoo hooitlon wij dat de pureer onder wel
zeer tragische omstandigheden om liet leven
i- gekomen Na «Ie eerste ontploffing werd
hij gewond, doch anderen droegen hem naar
een reddingboot. Hij zeide nog; „help centf
de dann-s maar", doch kort daarop v«»Ig«le
de twe«Hl<> ontploffing, welke lui niet over-
leefdr. Vol lof w«s men over de houding
van de Kngelsche matrozen, die bijna al
hun boven kleeding ter Ixrsrhikking van de
sclii|ibreuk« ungen stelden Een babv die ge
red was. hichlrn ze otn beurten In hun ar
men, om het warm te houden.
Eerst de lippenstift
Als vroolijke noot bi) «leze gebeur
tenissen hoorden vvtj. hoe een En-
gelsclt meisje ld) geredde dames
eerst tnet een lipiwnstift en daarna
met warme dranken kwam aandra
gen!
In het krijgsrumoer.
liet wachten in Southcnd, nadat ooopron-
kelijk er op gerekend was. dat men NV oen-
dag kon vei trekken. «a> natuurlijk ook
cnervecrcnd. De jmssagier» vertoefden «la
gen lang up bet water, «lat voor hen zoovi-ri
gevaren vrritórg. Uren lang iioorden zij hel
bulderen van kanonnen en afweergeschut,
evenwel tiict altijd om tien vijand te besto
ken, doch toch bijna even ang-iwekkend.
Zoo went b.v. in de buurt met afweerge
schut geoefend en kwamen oenige honder
den mijnen, die op de kust aanspoelden, tot
ontploffing.
Niettemin werden er in Harwich en op «Ie
„Oranje Nassau" werkelijk luchtaanvallen
meegemaakt.
Vrijdag was de voorraad levensmiddelen
ui kiden op «ie „Oranje-Nassau" zoo gesion
ken. dat mt-it naar Londen terug moest stoo-
men om nieuwen voorraad te halen.
Zatenlagochtrnil ein«!e|ijk kwam het ver
heugemlr i-»richt. dat «Ie boot kon afvaren
rn /onder incidenten is de tocht vlug ver-
loopcn.
Aan Imord van de „Oranje Nas»au" be
vond rich ook. naar mij opmerkten, de
nieuwItenoeindc coturnandant van het Le-
i(er des Hellt in Nederland, commandant Al-
fred J. Benwell.
Nieuw Nederlandsch stoomschip
in vlammen. Eén arbeider ge
dood.
Weer is de Nederlandsche scheep
vaart «loor een ernstige ramp getrof
fen, doch dit keer staat het ongeluk
niet in verhand met den oorlog.
Vermoedelijk doordat een theelichtje
overliep in de koelruimte van het
nieuwe motorschip „Sloter«lijk", dat
te Odensce (Denemarken) voor reke
ning van «te Hollaml—Amerika lijn
wordt gebouwd, Is Zaterdagmiddag
het schip in brand gevlogen.
Vier arbeiders, die zich in -Ie koelruim
te bevonden, konden onmiddellijk gered wor
den, doch de vlammen grepen zoo snel om
zich lie«n, «lat den overigen «len weg werd
afgesneden Zij vluchtten in de tanks onder
liet brandende vertrek.
De brandweer moest tnet nutogeen-
snijhrnnders vier gaten in «le scheeps
wand branden om dc ongclukkigcn te
bereiken.
Toen de redders in het Ingewand van het
schip waren doorgedrongen, vonden zij het
lijk van Wn «Ier slachtoffers, dat geheel ver
koold was. Achttien nrbeidrrs konden uit «le
tanks gered worden eer «le lucht in deze
ruimten geheel bedorven was.
Afgezien van een aantal gevallen van rook
vergiftiging hebben twee arbeitlers zware
en «u-ii derde lichte brandwonden o|)gcloo-
pen.
Na twee uur tijd was liet vuur gcbluscht.
De „Slolcrdijkmeet 10.000 ton en zou 10
December afgeleverd worden.
Vrijz. Democraten wenschen
Dr. Colijn niet terug
,1/r. Juekrs crilitfcrt fel het op
treden ran den oud mtnhter-pre-
sdent.
In «Ie algcuiccno vergadering van «len
Vrijz. Dein. Bond te Utrecht heeft mr. Joe
ken fr! het optreden van dr. 11. Colijn naar
aanleiding \uti hot optreden van de regie
ring bij de jongste gebeurtenissen gccrili-
leerd.
Spr. was van oordeel, dat «Ie regeering bc
ter «lan wie ook beeft geweten wat er gaan-
was, zoodat liet niet aangjng ecu derge
lijke critiek op het beleid van «leze regee
ring uit te oefenen als de oud minister-pre
sident zich in een interview had aangema
tfgd.
Ten slotte wees spr. op do pogin
gen. welke van zekere zijde worden
aangewend «nu dr. Colijn opnieuw
in dc regooring te brengen. Ten aan
zien van dit streven merkte spr.
op. dat d# vrijzinnig democraten
een dergelijk streven niet alleen
hoogst ondoelmatig, doch zelfs zeer
ongewenscht achten.
Vacature burgemeester Uitmeet
ter door mr. Oud vert uid.
Mr. P. J. Oud we ril bij enkele candidaat
stelling gekozen als lid van liet dagelijksch
bestuur in de vacature, ontstaan door het
periodieke aftreden van den heer G. Rit
meester, uil Den Helder, die niet herkies
baar was.
De Waal zakt langzaam
Vrachtauto in benards positie.
Gistermorgen meldde Keulen 3fi c.M. val,
nadat liet water van «len Rijn Zaterdag reeds
M gedaald was. I)e Waal bi) Ni|inegeil
/akt echter zeer langzaam. Gistermiddag was
«le stand I? c.M, boven p.
Het water op de lage kade stond gister
middag n«vg zoo hoog. «lat een groote vracht
auto op «ten vroege ren afrit naar de |»ont
een meter «liep in bet water terecht kwam.
Met Vir—idi klachten slaagden voorbijgan
gcra er tnet behulp van een trekpaard in «len
grootao wagen uit zijn benarde positie te bc-
v rijden.
Vertrek van Aankomst k 1
SSSrl.)
(heenreis)
Dasra 26 Nov. J idhp. 26 N|
Geen persoonlijke ongelukken.
Zaterdagavond otn half zeven ontstond in
een woning aan «Ie NVannondstrnat te Am
sterdam brand op de derde verdieping, door
«lat een te hard brandende haard zooveel
hitte uitstraalde, «lat de vloer begon te bran
den.
De haard zakte door den brandenden vloer
«•n kwam in de voorkamer op de tweede ver
I dieping terecht.
Zoowel de voorkamer op de tweede als die
Iop de «ler«le verdiepiu*. waarvan do bewo
ners niet thuis uarcu, brandde uit
Van rranschs lucht versper
ring afkomstig?
Gistermorgen i<- in «ie bui ten-1
lm ven van IJmuiden een ballon I
van een ff- ballonverajwrrlng ge-
daald. De marine autorit*n
hebben de ballon leeg lab-u k»o-
pen en zullen haar bergen.
Het tcMfnl md Transcb# kabel-a
l allon te zijn. die iter het t
front gebruikt werd. In «Ie ballon 9
bevond zi«!i ern parachute. liet
luchtmonster, dat ceni-'o schade
veroorzaakt heeft aan een paart
licht palen, welke gebroken zijn, j
schijnt lang* «Ie geheelc kust g«v
dreven te zijn.
Zonderling passagier
van de „Simon Bolivar"
Wie Is Alfred Aust
Een der overlevenden van de ramp va
de „Simon Bolivar Alfrc<! Nuer i* te lx.
«len voor «len rechter verschenen, beschtj
digil van het afleggen van oen onjuiste v«
klaring. Auer werd ontschreven -ds ee
leernur in talen, vermoedelijk van ib>ugaa
sche nationaliteit. Toen Auer ie Uondei
nankvvum mot andere overlevenden gaf h^
aan «le politie den nantn doctor Peter Rot
hauw op en vcrklaanh- i ;i. dgt hQ
N'o«)i.-(h juii-t vvas. Ilet pro.'c, vvenl co
weck verdaagd.
Inzittenden redden ziel
Gistermorgen te half tien reden «Ie 51-ja
rige chauffeur J. Noest en de '„fi tanige S.
W. Rruggeiing. beiden uit Rotterdam, ruH
een jiersonenauto van Den Haag naar Rok
tenjam.
Op den Abraham van Stolkweg onder Over-
-chle reed de wagen in veel t.- »nclle vaartj
«ioor den bocht, tegenover «le fabriek v.inj^^
van Nelle. langs de Delfshavepsche Schi«». I
De chauffeur kon den wagen niet houden,™
passeerde nog het daar voor de veiligheid!
staande hek en kwam in het water terecht.'
De auto kantelde en verdween geli«« onder
water.
De twee inzitterulen zagen kans.
toen «le auto geheel otnler water lag
het portier te openen, uit «len wa
gen te kruipen en den wal te berei
ken.
Ztj zijn met een pas-eorend# personen
auto eerst naar hel politiebureau aan dc
Aclbrechtskolk te Rotterdam en vandaar
naar hun woning vervoerd.
De auto. die vlak aan den kont lag. was
te half twaalf ui (getakeld.
W
I
Duitsch stoomschip lek qestaqcn
bemanninq door landqenooten
gered.
Gistermiddag Is een Duitsch stoom
schip de „Gerrit Fritzen", dat Zater
dag aan de Oostkust van Schiermon
nikoog gestrand is. tengevolge van
het krachtige slootcn cn de tegen
het schip bonkende golven lek ge
slagen. De positie van het schip
werd daardoor zoo gevaarlijk, dat
de leden der benmnning het raad
zaam achtten het schip te verlaten.
Met bet oog op den oorlogstoestand gaven
de schipbreukelingen cr de voorkeur aan
te worden opgepikt door een Duitsche red
dingboot. IV kapitein van de motorrrdding-
booi „Insulinda" van «le N cn /.-Holland-
sclie R'-ddingtnij.. welk schip den geheelcn
nacht in dc nabuheid van «ie „Gerrit Frit
zen" had verkeerd, heeft daarop ztjn col
lega van de te Borkuinv gcstatlonneerile
Duitsche reddingl»oot „Hindenburg" verzocht
zich. verder over het lot van de opvarenden
van «ie „Gerrit Fritzen te willen ontfer
men. l>c ..Hindenburg heeft de geheel# be
manning aan loord genomen cu ia gister-
mhhlag om half zes naar Duitschland ver
trokken.
Vier krachtige Duitsch# zeesleep
booten liadden Zaterdagavond en
ook nog gisterochtend bil hoog water
tevergeefs getracht het In nood
verkecrende schip vlot te sloepen,
doch de Zuidwester speelde de
schippers parten.
Zee steeds ruwer.
Aangezien de ze# in ruwheid toenam,
•cheen het gisteravond onmogelijk, dat de
..Gerrit Fritzen" nog geborgen zou kunnen
w orden.