„Duitschland kan met niets meer rekening houden De Zeeoorlog Duitsch nota aan Den Haag? Engeland vreest de magnetische mijnen niet De ramp van de „Simon Bolivar" Uit brandenden scheepswand gekropen Kiespijn "BAKKERTJE Postvlucbten op Iodi? u Brandende haard door vloer gezakt Kabelballon in IJmuiden gedaald Auto geheel onder water Schipbreuk bij Schiermonnikoog Britten zonden schepen, bcschil dord la neutral* kleuren alt duikbootvallcn gebruiken. Vele schepen vonden weer een graf in de golven OOK DE STORM SPRAK EEN WOORDJE MEE. Van Duitfcrlir zijde wordt gemeld dn! dc Bngelaclwn liulpki ulset zouden gebruiken, ai* neutrale koopv aaidi)»chr|icii gecamou flcerd, getooid met de Nederlnndschc kl«>u ren, welke de i-tigclsehcn «laaiop hadden aangebracht. Zijdeling» wordt hierbij, g»we zen op de ^Slledrecht doch al «pocdig werd verklaard, dat de Sliedreclit niel identiek was met een getorpedeeide vermomde Mn gelache hulpkruiscr. Wel kan in dit v«r- band gewezen worden op oen commentaar uit de \achtau»gai>o. Dit Idad schrijft: Ken Duitsche duikboot. die een koopvaardijschip aanhoudt, kan. na dat «Ie Kngclschcn eenmaal een val voor duikhooten met ile Nederland- tche vlag over ree hebben laten va ren. hij het verplichte aanhouden van schepen met niet* meer rekening houden, zoodrn iets verdacht lijkt. Kngeland heelt de veiligheid «Ier neutralen in de laatste weken voort durend met voeten getreden; nu neemt Kngeland het masker der neutralen om zijn zeemoverij te ver- mommen. Daartegen helpt alleen de totale Duitsche aanval. HET MIJNENGEVAAR STEEDS OROOTER. Hoe gevaarlijk thans het varen Is, bewijst een solier verhaal uit Kopenhagen over het lot van een drietal Britsrhe schepen, die ;rachtten uit de Sehotsche haven l.eith naar Vntwerpen te stnoincn. Een uur na het ver trek liep de Ordficld op oci\ mijn en weder om een uur later trof de «Dryhurgh" het zelfde lot I»e monding van de Humher ligt vol wrakken. Volgens Zweedsehe berichten zijn er 2G geteld. De tanden op elkaar. Ken lange rtj vi»s< hers stond gisteren te wachten buiten het kantoor van het depar fetneut van UaiuJoJ m-.GiiuW'S, om zich in antwoord op de oproep vnrt de admiraliteit tan te melden nb vflfwllltgem voor het ve gen van mijnen. Het waren voor het meerendeel jongeman nen. doch er waren ook ouderen onder hen die reed* in den vorigen oorlog Oj> mijnen vegen dienst hadden gedaan. Da „Pllsudski" verloren. Van de schepen, welke In het afgeloopen weekeinde zijn verloren gegaan, noemen wij eerst het gioote cn moderne 1'oolxrhe schip ..Dilsoedskidat door de KngHsrhfn went bevracht en zich op weg l«e\nnd naar Noord- \frlka. Het schip dat 11.300 ton mat, l». naar men aanneemt voor de Noordwestkust van F.ngrlnnd getorpedeerd of op twee mimen ge- loopen. 171 opvarenden zijn gered door een IhKache torpedojager en door een Brttsche treiter, 7 man wordt nog vermist. I>r overlevenden verhaalden, dat een vree slijke ontploffing hei schip naar stuurboord deed overhellen Twee minuten later ver nielde een tweede ontploffing het schip ge heel. De kapitein saf toen bevel hei schip te verlaten, waarop de liooten snel uitgezet wer den. De kok. die eerst door de tweede ont ploffing wakker werd. toen ieder her schip reeds verlaten had. wist in een boot te komen, waarin hij vijf uur ronddreef voor hij tenslotte toch nog gered werd. Dnltsche mijnenlegoer vergaan. Zaterdagmiddag is een Dultsohe mijnen- legger van «»70 ton nabij het Duitsciir mij - nen veld in de omgeving van den vuurtoren KicbDnor op liet eiland l atigeland (D«*ne marken) op een mijn geloopen en binnen drie minuten gezonken. 33 oj»varenden werden volgens Reuter ge red, omtrent het lot van de anderen is niets Itekcnd. Ecu twaalftal personen zou verdron ken zijn. sla- Door eigen bemanning tot ken gebracht. Onder het „klein goed" dat aan mijnen of torpedo's ten offer viel. bev inden zich o.a. een Krnnsche tmler, het Londcnsche stoom- schip ..flookwood". het Zweedsrhe tank schip „Gustav Reuter', het Britsrhe koel- schip „Sussex terwijl nabij dr kust van Kent een tot lieden nog onbekend gebleven Stoomxiiin op ei n mijn liep. In alle geval len. hehnlve liet laatste, weiden de l>etnan- ningen gered. De Italiaan-'he radio ontkent, dat het Italiaanscbe schip ..Hnnona" aan de Bril- sdie kust op iiet strand is gefret om te voorkomen, dat het schip zou zinken. De kapitein heeft draadloos gemeld, dut de bemanning erin is geslaagd het *#hlp drij vende i«- honden en zelfs liet water In het ruim te doen dalen. riNSCH SCHIP OPGEBRACHT. Arme Nederlandsche drukkers! Het tl3Q ton rroote Finscho s.s. „Attion 11 dat met een lading pa pier of) weg was naar Amsterdam, ia in do Oostzee door een Duitscli schip aangehouden en naar een Duitsche haven opgebracht OOK DE STORM DEED MEE Het was niet alleen het menschclij-k ver nuft. dat een aantal schepen naar den kel der joeg. ook de natuurelementen spraken Zaterdag en Zoming een wooidje mee. Te Ain-dnle is een loodsschip iti de Mer- sev aan tien L# n cash i re-oever aan den grond geloopen. Twintig personen verdron ken. Vier man werd n gered, doordat zij er in slaagden naai den oever te zwem men, de zes overige overlevenden bonden zich zelf aan lirókti ukken «Ier tuigage en wisten zich ruim tien uur drljvemle te hou den in het ij-Aoudc water. Tenslotte wer den tij gered door de reddingboot van Blarktiool. De trciler Simoti Michol uit Dltppe. mrt twaalf man aan boord, i» gisteren tijdens den storm vergaan hij don ingang van de taai «Ier Somme liet schip had voor een waarde'van 10.000 fr*. vi«ch aan hoord. Twee taan ztjn verdronken, de overige 10 konden worden gered. Het Duitsche schip „Adolph Woermann" dat op IR November Jlzooals toen gemeld met onbekend# bestemming uit do lx»bl«o- l.ani in Portugeesch West \fnka waar het ern toevluch' had gezortit. Ml het uitbrrken van den oorlog, was vertrokken, b. naar Reuter uit l.omien meldt, door de heman- ning tot zinken gebracht. aangezien ztj wilde voorkomen, dat hel schip in vijande lijke handen zou vallen. De geheelr bemanning beslaand uit !?7 koppen en 36 passagier». ooder vvie 1# vrou wen. is door een F.ngelsch oorlogsschip ge- red. Britschs hulpkruDer vernietigd. De Brttsche admiraliteit deelt mede: De ndMiirnliteit betreurt te moeten I* richten, «int Zijner Majesteit huipkrui-^r .Itawalpindi vroeger van d« Peninsular and Oriënt Une. ia gezonken Gevreesd wonit. «lat alle olftcirren en atv den- opvati nden zijn omgekomen. behalve de volgenden". Hierna volgen zeventien namen van over jevtmleti, waaronder een officier; De „Ha walpindl mat MM* ton. Een nieuw gerucht in verband met de schietpartij te Vcnlo. Uit Berlijn meldt U.P. aan het Hshl. «lat de Duitsche itgrcriiig een verklaring heeft gev raug'l van «le aanwezigheid van een Ne dcrlaiulschcn officier in \cnlo en over den zetel van «len Britschon inliclitinge-udicnst <•- 's-Grav enting»-. De zegsman van het mini sterie van Propaganda te Berlim merkt# op. dat sedert de Nederlandse he Regen mg aan de Didtache een verklaring vroeg van het incident te Venlo. dc Duitsch# rrgeerlng via den Duitsclirn gezant te Den Haag een nota heeft ingediend over deze aangelegenheid llij voegt er nog aan toe, dat de onderhal) delingen in goede verstandhouding worden gevoerd. Hel llsbl. voegt hieraan toe. dat de Ne derlandse h# regeering. tot nu toe een nota. ah waarvan het U\ 1' iiicr melding maakt, met heeft ontvangen. Wtf rullen dit gevaar stuiten, zooalt wij bat de duikbooten hebben ge daan. verklaart Chamberlain. HET BRITSCHE OORLOGSDOEL EN HET BRITSCHE VREDESIDEAAL. Het uitblijven van een groot Dujtsch of- b'Ukief. hldus zcide Chamhcrlnin «i-ler- avond tijden» een radiorde voor het Enge! sc.Jie volk, knn niet aan humaniteit van dit land worden toegeschreven. Ons zijn overvloedig bewijzen gegeven, 'lat geen overwogingen van «nonschelijk- beid hen nfsrhrtkken van welken vorm van oorlog ook, wanneer zij denken, dat die hun een is voordeel zal brongen". De Duit- schor» moeten tot de conclu-ie zijn geko men. dat tij meer zouden verliezen dan winnen door dergelijke aanvallen «n ztj moeten er don voorkeur nan hebben gogo ton om gebruik te maken van methoden, waarvan zij denken, «lat ze toegepast kun nen worden zonder ernstige verliezen voor henzelf. DE MAGNETISCHE MIJNEN. De laatste methode I*. om zonder onderscheid te maken. In de Brttsche wateren een nieuw soort mijn uit te strooien. Het hetcekont voor hen niets, aldus Chamberlain. dat zij dagclijk» neutrale schepen evenzeer als F.ngeUche de lucht in doen vliegen en daarmede burgers ver drinken en verminken van landen. manm)e«le zij niet in oorlog eijn Enge land zou echter de magnetische mijn ntccstcr woorden, zooals het de duikboot reeds meester geworden is Wat do oorlogsstrntogic betreft verklaar «Ir Chamberlain. da <lc tijd een factor l*. die aan «Ion kant van «Ie geallieerden werkt, aangiv.ion iedere weck «len druk der blokkade op Duitschland verhevigt en «lit land langzaam maar zeker berooft van ma terial.'ii die van wezenlijk belang zijn voor een met succes voortzetten van den oorlog. HET OORLOGSDOEL. Nogmaals omschreef Chamberlain het oor log-doel, dat hil «lezen keer definieerde al-: Niet slechts «len nederlaag van «Ie mili taire krachten van den viiand, maar ook dc nederlaag van die agressieve afblaffende mentaliteit, die voortdurend tracht and»rc volkeren «loor geweld te ovrrhecrschen, die een brutale voldoening vindt in vervolging en marteling van on«chndelilke burgers en «lit uit naam van «ie belangen van «len «•taal de verwerping rerhf vaardigt van eigen gegeven woord, waar dit maar pas- *en«l geoordeeld w-ordt. Walmeer het Duitsche volk ervan overtuigd kan worden, dat de geest even slecht is voor het Duitsche volk zelf al- voor de rest van «Ie wereld, zou het er afstand van doen. Wanneer wij kunnen bereiken, dat do Duitschers «lien geest talen varen zonder bloedvergieten, zooveel te l»eter. maar van dien g«'c«t moet afstand ge«binn worden. Dat is ons oorlogsdoel, en wij zullen in «icn strijd vulhartlen tot wij het bereikt hebben. HET VREDESDOEL. Wat de vrede.-«loeistêllingcn betreft zei«le Oiaml>erlain: „Wanneer wij ons oorlogsdoel bereikt hebben, zou ons verlangen ernanr uitgaan een nieuw Kuroi»a te vestigen, niet nieuw in dien zin. dat alle oude Grens palen uit den grond getrokken wofden en n nieuwe lundkaart wordt opgemaakt vol gens de drnktaelden der overwinnaars, maar een nieuw Europa met een nieuwen geest, waarin de natie», die bet bewonen. baar moeilijkheden met goeden wil en we derzij dsch# verdraagzaamheid zullen bena deren. In hel slot van zijn rede zette Cliamber- lain uiteen, dat eoral het oorlog-doel be reikt moet worden om het vrcdrsidcaal le verwezenlijken. Wat ds schipbreukelingen mee maakten. Eindelijk in veilige haven". Dc „Oranje Nassau" van de Maat schappij „Zeeland" is Zaterdagmid dag om kwart over drie in Vlissin- gen aangekomcu met de geredde bemanning en een deel der passa gier» van de 18 Nov. veronge lukte .Simon Bolivar" aanboord. Dat het weerzien tusachen de schip breukelingen en hun familieleden menig ontroerend tafreeltje ople verde. laat zich aanzien 1 Dra uvond» om tien minutm over acht liep de „Batavier i m.t ItftlM RMMMM van de .Simon ilolivar" uau boord, de haven van Rotterdam binnen. D# ZwiUervchc steward. A. Im- bof! verteld# ons, dat e«n aantal mijnenvegers voor de Batavier ver trokken was, om ds zee schoon te vegon. Matrozen met babv ia hua ar- De schipbreukelingen. «Ilc te Vllssingen waren gearriveerd, vntrokken met een r\ tra DiiM-ltrrln naar huu bestemmlugen in Nederland. Op de kade en aan het station vingen wii brokstukken van gr «mekken op. waardoor wij oim een beeld konden votum van dc ontretfend# belevenissen van dere menachen Zoo hooitlon wij dat de pureer onder wel zeer tragische omstandigheden om liet leven i- gekomen Na «Ie eerste ontploffing werd hij gewond, doch anderen droegen hem naar een reddingboot. Hij zeide nog; „help centf de dann-s maar", doch kort daarop v«»Ig«le de twe«Hl<> ontploffing, welke lui niet over- leefdr. Vol lof w«s men over de houding van de Kngelsche matrozen, die bijna al hun boven kleeding ter Ixrsrhikking van de sclii|ibreuk« ungen stelden Een babv die ge red was. hichlrn ze otn beurten In hun ar men, om het warm te houden. Eerst de lippenstift Als vroolijke noot bi) «leze gebeur tenissen hoorden vvtj. hoe een En- gelsclt meisje ld) geredde dames eerst tnet een lipiwnstift en daarna met warme dranken kwam aandra gen! In het krijgsrumoer. liet wachten in Southcnd, nadat ooopron- kelijk er op gerekend was. dat men NV oen- dag kon vei trekken. «a> natuurlijk ook cnervecrcnd. De jmssagier» vertoefden «la gen lang up bet water, «lat voor hen zoovi-ri gevaren vrritórg. Uren lang iioorden zij hel bulderen van kanonnen en afweergeschut, evenwel tiict altijd om tien vijand te besto ken, doch toch bijna even ang-iwekkend. Zoo went b.v. in de buurt met afweerge schut geoefend en kwamen oenige honder den mijnen, die op de kust aanspoelden, tot ontploffing. Niettemin werden er in Harwich en op «Ie „Oranje Nassau" werkelijk luchtaanvallen meegemaakt. Vrijdag was de voorraad levensmiddelen ui kiden op «ie „Oranje-Nassau" zoo gesion ken. dat mt-it naar Londen terug moest stoo- men om nieuwen voorraad te halen. Zatenlagochtrnil ein«!e|ijk kwam het ver heugemlr i-»richt. dat «Ie boot kon afvaren rn /onder incidenten is de tocht vlug ver- loopcn. Aan Imord van de „Oranje Nas»au" be vond rich ook. naar mij opmerkten, de nieuwItenoeindc coturnandant van het Le- i(er des Hellt in Nederland, commandant Al- fred J. Benwell. Nieuw Nederlandsch stoomschip in vlammen. Eén arbeider ge dood. Weer is de Nederlandsche scheep vaart «loor een ernstige ramp getrof fen, doch dit keer staat het ongeluk niet in verhand met den oorlog. Vermoedelijk doordat een theelichtje overliep in de koelruimte van het nieuwe motorschip „Sloter«lijk", dat te Odensce (Denemarken) voor reke ning van «te Hollaml—Amerika lijn wordt gebouwd, Is Zaterdagmiddag het schip in brand gevlogen. Vier arbeiders, die zich in -Ie koelruim te bevonden, konden onmiddellijk gered wor den, doch de vlammen grepen zoo snel om zich lie«n, «lat den overigen «len weg werd afgesneden Zij vluchtten in de tanks onder liet brandende vertrek. De brandweer moest tnet nutogeen- snijhrnnders vier gaten in «le scheeps wand branden om dc ongclukkigcn te bereiken. Toen de redders in het Ingewand van het schip waren doorgedrongen, vonden zij het lijk van Wn «Ier slachtoffers, dat geheel ver koold was. Achttien nrbeidrrs konden uit «le tanks gered worden eer «le lucht in deze ruimten geheel bedorven was. Afgezien van een aantal gevallen van rook vergiftiging hebben twee arbeitlers zware en «u-ii derde lichte brandwonden o|)gcloo- pen. Na twee uur tijd was liet vuur gcbluscht. De „Slolcrdijkmeet 10.000 ton en zou 10 December afgeleverd worden. Vrijz. Democraten wenschen Dr. Colijn niet terug ,1/r. Juekrs crilitfcrt fel het op treden ran den oud mtnhter-pre- sdent. In «Ie algcuiccno vergadering van «len Vrijz. Dein. Bond te Utrecht heeft mr. Joe ken fr! het optreden van dr. 11. Colijn naar aanleiding \uti hot optreden van de regie ring bij de jongste gebeurtenissen gccrili- leerd. Spr. was van oordeel, dat «Ie regeering bc ter «lan wie ook beeft geweten wat er gaan- was, zoodat liet niet aangjng ecu derge lijke critiek op het beleid van «leze regee ring uit te oefenen als de oud minister-pre sident zich in een interview had aangema tfgd. Ten slotte wees spr. op do pogin gen. welke van zekere zijde worden aangewend «nu dr. Colijn opnieuw in dc regooring te brengen. Ten aan zien van dit streven merkte spr. op. dat d# vrijzinnig democraten een dergelijk streven niet alleen hoogst ondoelmatig, doch zelfs zeer ongewenscht achten. Vacature burgemeester Uitmeet ter door mr. Oud vert uid. Mr. P. J. Oud we ril bij enkele candidaat stelling gekozen als lid van liet dagelijksch bestuur in de vacature, ontstaan door het periodieke aftreden van den heer G. Rit meester, uil Den Helder, die niet herkies baar was. De Waal zakt langzaam Vrachtauto in benards positie. Gistermorgen meldde Keulen 3fi c.M. val, nadat liet water van «len Rijn Zaterdag reeds M gedaald was. I)e Waal bi) Ni|inegeil /akt echter zeer langzaam. Gistermiddag was «le stand I? c.M, boven p. Het water op de lage kade stond gister middag n«vg zoo hoog. «lat een groote vracht auto op «ten vroege ren afrit naar de |»ont een meter «liep in bet water terecht kwam. Met Vir—idi klachten slaagden voorbijgan gcra er tnet behulp van een trekpaard in «len grootao wagen uit zijn benarde positie te bc- v rijden. Vertrek van Aankomst k 1 SSSrl.) (heenreis) Dasra 26 Nov. J idhp. 26 N| Geen persoonlijke ongelukken. Zaterdagavond otn half zeven ontstond in een woning aan «Ie NVannondstrnat te Am sterdam brand op de derde verdieping, door «lat een te hard brandende haard zooveel hitte uitstraalde, «lat de vloer begon te bran den. De haard zakte door den brandenden vloer «•n kwam in de voorkamer op de tweede ver I dieping terecht. Zoowel de voorkamer op de tweede als die Iop de «ler«le verdiepiu*. waarvan do bewo ners niet thuis uarcu, brandde uit Van rranschs lucht versper ring afkomstig? Gistermorgen i<- in «ie bui ten-1 lm ven van IJmuiden een ballon I van een ff- ballonverajwrrlng ge- daald. De marine autorit*n hebben de ballon leeg lab-u k»o- pen en zullen haar bergen. Het tcMfnl md Transcb# kabel-a l allon te zijn. die iter het t front gebruikt werd. In «Ie ballon 9 bevond zi«!i ern parachute. liet luchtmonster, dat ceni-'o schade veroorzaakt heeft aan een paart licht palen, welke gebroken zijn, j schijnt lang* «Ie geheelc kust g«v dreven te zijn. Zonderling passagier van de „Simon Bolivar" Wie Is Alfred Aust Een der overlevenden van de ramp va de „Simon Bolivar Alfrc<! Nuer i* te lx. «len voor «len rechter verschenen, beschtj digil van het afleggen van oen onjuiste v« klaring. Auer werd ontschreven -ds ee leernur in talen, vermoedelijk van ib>ugaa sche nationaliteit. Toen Auer ie Uondei nankvvum mot andere overlevenden gaf h^ aan «le politie den nantn doctor Peter Rot hauw op en vcrklaanh- i ;i. dgt hQ N'o«)i.-(h juii-t vvas. Ilet pro.'c, vvenl co weck verdaagd. Inzittenden redden ziel Gistermorgen te half tien reden «Ie 51-ja rige chauffeur J. Noest en de '„fi tanige S. W. Rruggeiing. beiden uit Rotterdam, ruH een jiersonenauto van Den Haag naar Rok tenjam. Op den Abraham van Stolkweg onder Over- -chle reed de wagen in veel t.- »nclle vaartj «ioor den bocht, tegenover «le fabriek v.inj^^ van Nelle. langs de Delfshavepsche Schi«». I De chauffeur kon den wagen niet houden,™ passeerde nog het daar voor de veiligheid! staande hek en kwam in het water terecht.' De auto kantelde en verdween geli«« onder water. De twee inzitterulen zagen kans. toen «le auto geheel otnler water lag het portier te openen, uit «len wa gen te kruipen en den wal te berei ken. Ztj zijn met een pas-eorend# personen auto eerst naar hel politiebureau aan dc Aclbrechtskolk te Rotterdam en vandaar naar hun woning vervoerd. De auto. die vlak aan den kont lag. was te half twaalf ui (getakeld. W I Duitsch stoomschip lek qestaqcn bemanninq door landqenooten gered. Gistermiddag Is een Duitsch stoom schip de „Gerrit Fritzen", dat Zater dag aan de Oostkust van Schiermon nikoog gestrand is. tengevolge van het krachtige slootcn cn de tegen het schip bonkende golven lek ge slagen. De positie van het schip werd daardoor zoo gevaarlijk, dat de leden der benmnning het raad zaam achtten het schip te verlaten. Met bet oog op den oorlogstoestand gaven de schipbreukelingen cr de voorkeur aan te worden opgepikt door een Duitsche red dingboot. IV kapitein van de motorrrdding- booi „Insulinda" van «le N cn /.-Holland- sclie R'-ddingtnij.. welk schip den geheelcn nacht in dc nabuheid van «ie „Gerrit Frit zen" had verkeerd, heeft daarop ztjn col lega van de te Borkuinv gcstatlonneerile Duitsche reddingl»oot „Hindenburg" verzocht zich. verder over het lot van de opvarenden van «ie „Gerrit Fritzen te willen ontfer men. l>c ..Hindenburg heeft de geheel# be manning aan loord genomen cu ia gister- mhhlag om half zes naar Duitschland ver trokken. Vier krachtige Duitsch# zeesleep booten liadden Zaterdagavond en ook nog gisterochtend bil hoog water tevergeefs getracht het In nood verkecrende schip vlot te sloepen, doch de Zuidwester speelde de schippers parten. Zee steeds ruwer. Aangezien de ze# in ruwheid toenam, •cheen het gisteravond onmogelijk, dat de ..Gerrit Fritzen" nog geborgen zou kunnen w orden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2