Holland C zee 'o Uitat «oor U houdt geen twee Brillen Opticien Teriep aiiBiiffliiffiiiaiiMiiBi Buitenlandsch Overzicht Voorbereiding benzine-distributie Alkmaarscbc Kaasmarkt Voor Nuffige Geschenken Fa.Herm. de Raat fi Zaterdag 2 December 1939 Tweede blaa Met de Zwarte Zee" op convooi ONDERHOUD MET DEN KAPITEIN. Donderdagavond ia de zeerieep- boot .Zwarte Zee van I„ Smit en Cos internationalen sleepdienst, na vijf convooirelren te hebben ge- maakt, in Maassluis aangekomen. In verhand met een kleine veran dering aan den voorsteven, ten be hoeve van de paravaan. is het schip doorgestoomd naar Schiedam, om in het Wiltondok te worden op genomen. Gistermorgen hebben wij ten kantore van L. Smit en Co. in Maassluis een onderhoud jrrfiad met kapitein T. Vet. den gezagvoer der van de .Zwarte Zee". Het voornaamste punt bij het in convooi varen is natuurlek het accuraat sturen, r.oo deelde de kapitein made. De .Zwarte Zee" \aart voorop en de paravanes daarvan knippen de mijnen, die rij eventueel tegenkomen, af. I)e lo< geknipte mijnen komen op een afstand van minstens zestig nieter boven water en het ie voor de schepen, die in convooi varen, zaak, om precies in het kielzog van de sleepboot te blijven varen. I)nt dit niet gi^ makkelijk ia bij een ouderlingen nfstand van minstens zeshonderd meter, laat zich begrijpen. Ken ander punt van belang bij het varen in convooi is een goede onderlin ge seinverttindlng. Wanneer men op de sleepboot een drijvende mijn bespeurt, wordt hiervan nmniddrllirk kennis gegeven aan de schepen, die er achter varen. Juist door den ruimen afstand, waarop de ande re .schepen «Ie .Zwarte Zee" volgen, kun nen deze schepen voor de aangeduide mij nen uitwijken, om dan een poosje later weer teruu- te koeren tot de kieHinje. Voorts heeft men onderling contact door middel van de schecpstelegraaf en door rlaggsstinen. Verandering van snelheid wordt aangegeven door het hljachen van een hal in den voormast. Of het werk van de „Zwarte Zee" gevaar lijk is? De kapitein haalt de schouders op. ..Och. Je neemt het risico over van de andere schepen. Er is maar één mijn noodig. om Je naar den kolder te helpen". De geankenie mijnen worden door de paravanes afgeknipt en volgens de inter- nationale regels behooren zij dan onschade lijk te zijn, maar het is voor de voorsche pen in het convooi toch beter om maar een eindje uit de buurt te blijven. Bovendien dreigt er dan nog altijd het gevaar van do drijvende mijnen, die den laatsten tijd zooveel rampen hebben ver oorzaakt Op de ..Zwarte Zee" staan doorloopend twee wachten, een aan bakboord, een aan stuurboord. De sleepboot heeft een vijftal convooirei- zen gemankt en toen is gebleken, dat de veiligheid nog verhoogd zou worden wan neer de l>evestiging van «ie paravanes aan de voorzijde van het schip nog iets lager kwam te liggen. Dan konden ook de vrij fHep liggenden mijnen worden geknipt en daarom is de „Zwarte Zee" in het dok ge gaan voor een kleine verandering aan den voorsteven. Zoodra men hiermede gereed is. worden de convooi reizen voortgezet. De eerste convooirei- ging met de ..Bloem fontein". „Grootekerk" en „Alioth* naar Engeland. Op Vrijdag. 24 November werd verzameld de* morgens om vier uur bij Schouwen bark en na een zeer kalme rei* kwam men 's middag* om twee uur in de Downs. Het convooi werd ontbonden op ong. 5 mijl ten oosten van het Noordgoodwin lichtschip, vanwaar ieder schip <«p eigen gelegenheid naar de Downs stoomde. Wie zou danken, dat daarmede voor dien dag het werk van de „Zwarte Zee" zou zijn afgeloopen, heeft het mis. Desmiddags moest men in de Downs de kapiteins waarschuwen van de schepen, die met het volgende convooi naar Nederland teruggebracht zouden worden. F.n aan dit waarschuwen waren nog wel enkele moei lijkheden vei loonden. In de Down* lagen niet minder dan ruim tweehonderd schepen en nu moesten de schepen, die op het lijstje van kapitein Vet voorkwamen, daar uit wor den gezocht. Daarbij kwam nog. dat hun ligplaatsen niet heelemaal t«ekeixi waren, zoodat heele tochten gemankt moesten wor den om de opgegeven schepen te vinden. Het bleek dat alleen de ..Johan de Witt" vergunning had gekregen om te vertrekken, maar dit \ertrek moest enkele dagen wor den uitgesteld niet het oog op het slechte weer. Zaterdag en Zondag bleef men dus over liggen en Maandagochtend vertrok men naar IJtuuiden, waar het convooi des middags om zes uur arriveerde. meer nood ie Eén paar glazen voor ver tien en lezen ner naar f4.bi' HoogzIJde Schagen Ziekenfondsleveraocier Veel gelegenheid om uit te rusten kiecg de bemanning van de „Zwarte Zee" echter niet, want reed* Dinsdagmongen vertrok men met een volgend convooi weer naar de Kngelsche wateren. Ditmaal bestond het convooi uit de ,.Si- bajak" en <lc „Christlann Huygens". Het convooi werd samengesteld bij hetlirhtschtp Noordhinder. dat thans 10 mijl westelijker ligt dan vroeger. Het stormde flink en de lucht was dik van regen, zoodat de weersomstandigheden allerminst ideaal waren voor een tocht door onveilig gebied. Oin half negen de- morgens was men ver trokken cn des middags omstreeks een uur arriveerde men in de Dow**. Hoewel het w«**r nog zeer slecht was, ging men weer dadelijk op zoek naar de schepen, welke men den volgenden mor gen zou convoyeeren. Dut waren alleen de „Driebergen" en de „Nigerstroom". aan gezien de „Tenbergen" en «Ie ..Zaandijk" nog geen verlof hadden gekregen om te vertrekken. Veel mijnen heeft de kapitein op deze vijfde convooireis niet gezien, hetgeen hij op rekening van de weersomstandigheden stelde. On de eerste reis heeft men wel waarge nomen, dat achter het convooi een mijn ont plofte, maar kapitein Vet was van mee ning, dat dit slechts toeval was, zoodat de mijn waarschijnlijk niet door de jtaravanen was geknipt. Een van de leden der bemanning van «Ie „Zwarte Zee" maakte een foto. waarop «hii- delijk een waterzuil ia waar t© nemen. Gistermiddag is men op ongeveer 25 M. afstand aan bakboord een mijn gepaleerd. Op het fluiteignaal van de ..Zwarte Zee" kon de .„Nigerstroom nnar stuurboord uit wijken. terwijl de ..Driebergen" drna<lioos bericht werd gegonden. Korten tijd later voegden heide schepen zich weer In kiel- linie achter de sleepboot. Gelukkig was het weer vrij goed. zoodat men de mijnen geruimen tijd van tevoren kon opmerken. Bij slecht weer js het echter afwachten. zooAla de kapitein vertelde, maar toch zal men over enkele dagen weer uitvaren ter bescherming van anderen, de gevaren te gemoet. om te toonen. dat het stoere. Hnl- landsche zeetiedengeslacht nog niet i* uit gestorven. BOTERNOTEERINO EN .HEFITNO. De commis*ienoteering voor Kederland- sche boter is gister vastgesteld 0p «o cent per Kg. Het iKSdrag van de heffing en ateunuit- keertng op boter, is behouden* tussentijd- sche wijziging, voor de week van* .10 Nov. tot 7 Dec. vastgesteld op 80 ct. per Kg. (onveranderd). EEN NIEUWE SLAO VOOR ONS RECHTS GEVOEL: DE RUSSISCHE AANVAL OP FINLAND. - MOGEN WIJ GEHEEL ON VERSCHILLIG STAAN TEGENOVER DEN UITSLAG VAN DEN EUROPEESCHEN OORLOG7 Onze wereld is getuige geworden van een nieuwe wandaad: de overval van Rusland op Finland. Het schijnt er helaas hoe lan ger hoe tneer op te gaan gelijken, dat het getal moet overheersehen en dat recht en billijkheid mogen worden opgeofferd aan de zoogenaamde veiligheid van groot© vol keren. zelfs indien de gevaren, die deze laat sten zien volkomen fictief kunnen worden geacht. Intuaschen behoeft men zich er niet over te verwonderen, dat de Rus sen de wapenen tegen Finland heb ben opgenomen. Dc kwestie dunkt ons deze te zijn, dat door het optre den der Russen, eerst in Polen en vervolgens in de kleine randstaten, deze Russen zichzelf hebben genood zaakt om voor de toekomst reke ning te houden met een groot con flict tuaschen het Oosten en hel Wes ten. Hadden ze zich tevreden gesteld met het groote rijk, dat ze bezaten, er had nauwe lijks twijfel aan kunnen bestaan of het Wes ten. dat allerminst gebrand ia op bet voe ren van oorlogen, zou hen volkomen met rust hebben gelalen. Hoe meer echter de Russen zich bewegen in de richting van liet Westen, hoe grooter de kans wordt, dat ze eens In een strijd zulen worden gewik keld. Het feit., dat Moskou de nieuwe aanwin sten uitsluitend gebruikt tot het aanleggen van versterkingen en van maritigme base* stelt duidelijk in het licht, dat men daar zulk een conflict voorziet «n er zich op voorbereidt. Men Is er wellicht zelf ree i« van overtuigd zoover te zijn gegaan, dat een strijd met het Westen pnvermijdelijk wordt te meer omdat r«*eds sedert jaren een ideologische oorlog 1* gevoerd, die de verhouding tusschen Oosten en Westen heeft gemaakt tot een bijna vijandige. Onder zulke omstandigheden. waarbij men het meer of minder openlijk laat aan komen op ©en militair conflict, is het he g rijpe lijk, dat Stalln het wenschelijk acht «te strategische gordel rondom Rusland te sluiten. Na d© verschillende overvallen, die de laatate maanden zijn gepleegd, komt bet op één meer of minder niet aan en zoo l heeft Moskou blijkbaar besloten oen gebruik J/cfdf V bii hft Rljktburtau toor A a rdolitp roducten. Naar wij vernexnen. heeft de nifnlater van Economische Zaken bepaald, dat Inge volge zijn beschikking van l December 1939 iedere houder van een hemrtne- of henxoimo- tor. dienende tot het voortstuwen van een vaartuig, tot het aandrijven van een werk tuig of in het algemeen tot andere doelein den >ian het voortbewegen van een voertuig, verplicht is aan het niksbureau voor aard olieproducten. Zeestraat 100—104. 't-Gra venhaget, opga\c te verstrekken inzake het gebruik van den motor en het verbruik van motorbrandstoffen en smeerolie. De opgave dient te geschieden door Invul ling van een formulier, dat bij de l«enzine- levcranciers kosteloos verkrijgbaar is. De formulieren moeten voor l December a.s., volledig ingevuld en onderteekend. bij voornoemd rijksbureau worden tngedleud. Tevens wordt houders van motor- ruw talen, die als motorbrandstof benzine of Itenzol gebruiken en die geen gebruik maken van den open baren weg. aangeraden, in verband niet de voorbereiding van de distri butie regeling van benzine, zich zoo spoedig mogelijk aan te melden bij het Rijksbureau voor Aardoliepro ducten. Zeestraat 1(0—104, 's Gra- venhage. De aanmelding dient schriftelijk te ge schieden. Dit !>etreft derhalve houders van motor voertuigen, waarvoor geen motorrijtuigen belasting is verschuldigd en waarvoor ook geen knstelooze motorrijtuigenbelastingkaart is afgegeven. Zij moet haar minnaar opgeven Eisch van da rechtbank. Een dienstmeisje te Amsterdam had on der invloed van haar minnaar bij verschil- leixle werkgevers diefstallen gepleegd. In lotaaJ stal zij f95.—. De rechtbank veroordeelde haar gisteren tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van acht maanden, met een proetfijd van drie jaar. onder de voorwaarde dat zij den omgang met den man staakt en de schade vergoedt. Zuinig rijden I» een elteh de» li/dat Daarom it de Ford „Vier" uw keul! L 1 Maar niet alleen om economische redeoen, óék om zijn comfortabel, ruim ioterieur. met groote koffer ruimte. zijo modern en fraai uiterlijk en de prestaties van zijn pittigeo, be trouwbaren 4 cil. motor, doet U er goed aan een Ford «Vier" ie urmen. De Ford «Vier" is het ideale Trans- xirtmiddel voor vn© zuinig en gencfe ijk rijden wil P°.' lijk IV NEDERIANOSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM Official Ford Dealer: Firma Blaauboer O Hossen, N-Laagzijde B-92. Schagen Da hoogst# markt bedroeg onvaran- dsrd f 21.maar da tang was waar iata lagar. Daza Is ongeveer ta stel lan op f 11.50 A 110.waarbij valt op ta marken, dat gedurende da markt da tendens scheen ta dalen. Bij da garing# aanvoar, dia wallicht ruim (0.000 K-G. bedroeg, mag daza slacht# gang van aakan terecht ver wondering baren. Een treft ta maar, waar d< handelsprtja vaar rrtascba 10 plus Edammer niet lagar ligt dan lild en eerder hooger la ta stellen. Men profiteert daar thans van de toe vallige omstandigheid. voorbeen naar Daitschland ta hebben geëx porteerd, walka afnemer is gebleven, terwijl da Noord-Hollandscba débou vallen. een paar van dia baarlijk warme PANTOFFELS. U vaalt ziek zoo behagalijk, *t staat soa gezellig, wan neer men *s avonds dta lichts, zachts pantoffals aan trekt. WO hebben aan groeU kante. la alle prijzen. niwil vaar Damee ab vaar Boeren, vaat Uw Doch ter als vaar Uw Zoon. LANGESTRAAT 10 ALKMAAR TELEF. DU te maken van de tegenwoordige geïsoleerd heid van de Ooetzee en daarmee van Fin land om opnieuw ziln slag te slaan De Duitzche vriend dient ala tijdelijk schild tegen inmenging uit het Westen en tloewel de betrekkingen tusachen Duitseh land en Finland sedert vérscheiden is ren uiterst vriendschappelijk waren en stellig heel vrat beter dan die tuschen Berlijn en Moskou, is Hitier. geheel in beslag genomen l«K>r F n ge land en Frankmk. wel genood zaakt den Rus zijn gang te laten gaan. Hoe wel men tot dusverre te Berlijn te kennen .•af begrip te hebben voor het gerechtvaar digde der Russische eisehen. zal men er wel niet aan behoeveo te twijfelen of deze mede liecüngen werden gedaan rnet een bloedend hart en zouden nooit zijn gehoord, indien Duitachland niet gedwongen was ook dit keer weer uit den nood een deugd te ma ken. Merkwaardig, hoewel teer begrijpelijk, is overigens het feit. dat de Duitache pers rn radio tol dusverre zwegen over den Ru* A««chen aanval. Blijkbaar weet men te Bar lijn nog niet recht, hoe men deze geweid laad jegens de Finnen, die men zoo vriend- «fhappelijk ge/md wav tegenover het eigen volk moet rechtvaardigen. Intutschen heeft Ie Duitacher de laat*'* maanden reeds zon veel verramingen te slikken gekregen, dat hij ook deze nog wel zal kunnen verdragen Infuwu-hen lijkt het lot van Finland bete geld. Het is niet wel aan te nemen, lat dit kleine tolk}* zich lezen da Russische over macht tc weer zou kunnen stellen «n we mogen ons dan ook gerust voorbereiden op iets als een herhaling van datgene, wat we in Polen hebben beleefd. Velen zouden het stellig gaarne anders zien. tij die hopen op redelijk© Flnsch© kane*n zullen echter ver moedelijk een nieuwe desillusie rijker wor den. Overigens. in zulke zaken raakt de menach van heden gehard De een© ont goorheling volgt op de andere en Iedere op zichzelf vermindert ons vertrouwen, dat uiteindelijk toch het recht en de billijkheid zullen zegevieren. Laten we niettegenstaande alles, niet wanhopen A!l©«» In de wereld kent op- en neergang, kent ©M>e en vloed. Beide volgen elkaar op met de regelmaat van een uur werk relf« de meest verstokte pesaimtst kan dl! niet ontkennen Eenmaal aal d* periode tan het bruut geweld ten einde rijn en dit ongenHik i* meer nabij, naar mate zijn macht grooter schijnt. De aanval op Finland Is een nieuwe slag. die word» toegebracht aan datgene, wat wtf onder recht en billijkheid verstaan Zal het de laatste zijn? We mogen daarbij bedenken, dat het ant woord on der© traag nauw verband houdt met de kwestie. wie als overwinnaar uit den fegrnwoordlg«*n oorlog te toorwchijn treedt. Al te velen schijnen te denken, dat der© vraag de neutralen onverschillig kan laten Wij rijn Integendeel van meening. dat de situatie, welke na d© overwinning door eer van beid# partijen of groepen ontstaat, tat beslisser over het vnortbeatgan van nog andere thans vrije volkoren. SCHAGEN SCHAOER DAMCLUB. De uitalaaen van de gespeeld* competitie wedstrijden zijn: f. d* VosS. Groote* 2—0 C v. d. Oord—J. Peetoom 2— J. «I© Vries-K Wsnkai G-2 J Peetoom—J. d© Vos 0—2 G Ko»C v. d. Oord K. Bruin—S v. Rutten 2—0 J. KeetP. Blaauboer O—C S. Grootes— J «le Vries 2—0 K. Winkel—G Ko* 0—2 J. Wélken©*—Erik* 2-0 C*ni pet tt toestand gesp gtw. rem. v©rl. nn G. Koe 8 7 0 1 1 P. Blaauboer 2 1 1 J. d* Vos 5 4 0 1 R. Winkel «321 S. v. Ruiten «222 C v. d Oord 8 3 0 5 I. Peetoom 8 2 2 4 J. Willem se 4 2 0 2 J Keet 4 112 R Bruin 2 10 1 Eriks 4 10 3 S. Grootes 6 1 0 5 J. da Vriaa «015 PROFESSOR IN DE ROZUNENKUNDE. Onze plaatsgenoot, da heer H Engeringh, slaagde ta Haarlem voor het kruideniers- diploma DC Wrei^TF rOTt) iirilfTn lïïiif^ DEN HELDEN WIERISGERHEER MIDDENMEER. CIJFERS VAN DE PAARDEN VERZEKERING. Het afgeloopen Jaar, aldus het jaarverslag van «ie Onderling© Paardet» verzekering „Draag*. Elkander» Lasten" geef: wel een heel verschil bij d* eerste twee Jaren. Wa ren toen de onko«t eicijfers ver beneden de omslag, dit jaar hobben da koeten meer bed razen dan aan omslag Is ontvangen, tiok na extra heffing over de laatste twee kwartalen De omslag is 3 pel. geweest, zoodat het afgeloopen jaar 0 485 pet. uit da reserve en het Fonds Werp risico is voktaan H*t afgeloopen jaar wend voor 37 paarden uitkeering verstrekt. Hiervan werden 12 paarden afgekeurd, welke nog f I3J& op brachten overige ?5 paarden brachten gezamenlijk op f 278680 HARESKARSPEL WAARLAND. DAMMEN. De stand van de nder iinat Dameompeti tl© van de Damclub P*r*e*erantia luidt a volgt: Eerste klas gesp. f*w. rem verl. pn 1 .V Bruin Sa. 7 5 2 N. Volkers Pz 7 4 3 G. Kramer 5 3 1 1 S. Groen Sz. 3 1 2 C Bakker Jt. 5 3 2 G. Borst Jt. 1 0 5 Joh. Kooy 4 0 0 4 C. Komen 2 0 0 2 Tweede klas A. Ruiter Sz. 7 1 0 G. Jonker 7 4 1 2 G. Dekker Jz. 7 4 0 3 X Bruin 7 3 1 3 P. Dekker At. 7 3 1 3 J. Lantman 7 3 I 3 P. Beemsrerboer 7 0 4 S W. Zwagerman 7 1 0 Derde Klas. Nic. Pancraa 5 0 1 1 C Pater 7 4 1 2 W Noordstrand Pz. 3 1 2 Gom. Volkers 3 1 2 A. Ruiter Jt 2 1 3 D. v, d Gulik Jr. 2 0 4 P. Noordstrand 1 1 4 T. Smit Nz. 1 0 0 1 volgt- G-2 2—o 2-d 1-1 l-l De uitslag van de 8e ronde der ling* dameomoetltie alhier luidt ala G. BorstG. Kramer Corn. Bakker Jt K. Volkera Pt. P. Dekker At A. Ruiter S*. J. Lantman—G. Dekker Jt. P. Beemsterhoer—Ad Bruin W. Zwagerman -G Jonker A. Ruiter fr.-C Volkers o W. Noordstrand Pt.—Me. Panera© G-g G. JonkerP. Dekker At. 0—2 BENOEMD De heer C Dekker la benoemd als raads lid der gemeente Harenkarspel m de plaats van «uien den beer Jb. Beematerboer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 5