Holland
C
zee
'o Uitat «oor U
houdt
geen twee Brillen
Opticien Teriep
aiiBiiffliiffiiiaiiMiiBi
Buitenlandsch
Overzicht
Voorbereiding
benzine-distributie
Alkmaarscbc Kaasmarkt
Voor Nuffige Geschenken
Fa.Herm. de Raat
fi
Zaterdag 2 December 1939
Tweede blaa
Met de Zwarte Zee" op convooi
ONDERHOUD MET DEN
KAPITEIN.
Donderdagavond ia de zeerieep-
boot .Zwarte Zee van I„ Smit en
Cos internationalen sleepdienst, na
vijf convooirelren te hebben ge-
maakt, in Maassluis aangekomen.
In verhand met een kleine veran
dering aan den voorsteven, ten be
hoeve van de paravaan. is het
schip doorgestoomd naar Schiedam,
om in het Wiltondok te worden op
genomen.
Gistermorgen hebben wij ten kantore van
L. Smit en Co. in Maassluis een onderhoud
jrrfiad met kapitein T. Vet. den gezagvoer
der van de .Zwarte Zee". Het voornaamste
punt bij het in convooi varen is natuurlek
het accuraat sturen, r.oo deelde de kapitein
made. De .Zwarte Zee" \aart voorop en
de paravanes daarvan knippen de mijnen,
die rij eventueel tegenkomen, af. I)e lo<
geknipte mijnen komen op een afstand van
minstens zestig nieter boven water en het
ie voor de schepen, die in convooi varen,
zaak, om precies in het kielzog van de
sleepboot te blijven varen. I)nt dit niet gi^
makkelijk ia bij een ouderlingen nfstand
van minstens zeshonderd meter, laat zich
begrijpen. Ken ander punt van belang bij
het varen in convooi is een goede onderlin
ge seinverttindlng. Wanneer men op de
sleepboot een drijvende mijn bespeurt,
wordt hiervan nmniddrllirk kennis gegeven
aan de schepen, die er achter varen. Juist
door den ruimen afstand, waarop de ande
re .schepen «Ie .Zwarte Zee" volgen, kun
nen deze schepen voor de aangeduide mij
nen uitwijken, om dan een poosje later
weer teruu- te koeren tot de kieHinje.
Voorts heeft men onderling contact door
middel van de schecpstelegraaf en door
rlaggsstinen. Verandering van snelheid
wordt aangegeven door het hljachen van
een hal in den voormast.
Of het werk van de „Zwarte Zee" gevaar
lijk is?
De kapitein haalt de schouders op. ..Och.
Je neemt het risico over van de andere
schepen. Er is maar één mijn noodig. om
Je naar den kolder te helpen".
De geankenie mijnen worden door de
paravanes afgeknipt en volgens de inter-
nationale regels behooren zij dan onschade
lijk te zijn, maar het is voor de voorsche
pen in het convooi toch beter om maar
een eindje uit de buurt te blijven.
Bovendien dreigt er dan nog altijd het
gevaar van do drijvende mijnen, die den
laatsten tijd zooveel rampen hebben ver
oorzaakt
Op de ..Zwarte Zee" staan doorloopend
twee wachten, een aan bakboord, een aan
stuurboord.
De sleepboot heeft een vijftal convooirei-
zen gemankt en toen is gebleken, dat de
veiligheid nog verhoogd zou worden wan
neer de l>evestiging van «ie paravanes aan
de voorzijde van het schip nog iets lager
kwam te liggen. Dan konden ook de vrij
fHep liggenden mijnen worden geknipt en
daarom is de „Zwarte Zee" in het dok ge
gaan voor een kleine verandering aan den
voorsteven.
Zoodra men hiermede gereed is. worden
de convooi reizen voortgezet.
De eerste convooirei- ging met de ..Bloem
fontein". „Grootekerk" en „Alioth* naar
Engeland.
Op Vrijdag. 24 November werd verzameld
de* morgens om vier uur bij Schouwen bark
en na een zeer kalme rei* kwam men 's
middag* om twee uur in de Downs. Het
convooi werd ontbonden op ong. 5 mijl ten
oosten van het Noordgoodwin lichtschip,
vanwaar ieder schip <«p eigen gelegenheid
naar de Downs stoomde.
Wie zou danken, dat daarmede voor dien
dag het werk van de „Zwarte Zee" zou zijn
afgeloopen, heeft het mis.
Desmiddags moest men in de Downs de
kapiteins waarschuwen van de schepen, die
met het volgende convooi naar Nederland
teruggebracht zouden worden. F.n aan dit
waarschuwen waren nog wel enkele moei
lijkheden vei loonden. In de Down* lagen
niet minder dan ruim tweehonderd schepen
en nu moesten de schepen, die op het lijstje
van kapitein Vet voorkwamen, daar uit wor
den gezocht. Daarbij kwam nog. dat hun
ligplaatsen niet heelemaal t«ekeixi waren,
zoodat heele tochten gemankt moesten wor
den om de opgegeven schepen te vinden.
Het bleek dat alleen de ..Johan de Witt"
vergunning had gekregen om te vertrekken,
maar dit \ertrek moest enkele dagen wor
den uitgesteld niet het oog op het slechte
weer. Zaterdag en Zondag bleef men dus
over liggen en Maandagochtend vertrok
men naar IJtuuiden, waar het convooi des
middags om zes uur arriveerde.
meer nood ie
Eén paar glazen voor ver tien
en lezen ner naar f4.bi'
HoogzIJde Schagen
Ziekenfondsleveraocier
Veel gelegenheid om uit te rusten kiecg
de bemanning van de „Zwarte Zee" echter
niet, want reed* Dinsdagmongen vertrok
men met een volgend convooi weer naar de
Kngelsche wateren.
Ditmaal bestond het convooi uit de ,.Si-
bajak" en <lc „Christlann Huygens". Het
convooi werd samengesteld bij hetlirhtschtp
Noordhinder. dat thans 10 mijl westelijker
ligt dan vroeger. Het stormde flink en
de lucht was dik van regen, zoodat de
weersomstandigheden allerminst ideaal
waren voor een tocht door onveilig gebied.
Oin half negen de- morgens was men ver
trokken cn des middags omstreeks een uur
arriveerde men in de Dow**.
Hoewel het w«**r nog zeer slecht was,
ging men weer dadelijk op zoek naar de
schepen, welke men den volgenden mor
gen zou convoyeeren. Dut waren alleen de
„Driebergen" en de „Nigerstroom". aan
gezien de „Tenbergen" en «Ie ..Zaandijk"
nog geen verlof hadden gekregen om te
vertrekken.
Veel mijnen heeft de kapitein op deze
vijfde convooireis niet gezien, hetgeen hij
op rekening van de weersomstandigheden
stelde.
On de eerste reis heeft men wel waarge
nomen, dat achter het convooi een mijn ont
plofte, maar kapitein Vet was van mee
ning, dat dit slechts toeval was, zoodat de
mijn waarschijnlijk niet door de jtaravanen
was geknipt.
Een van de leden der bemanning van «Ie
„Zwarte Zee" maakte een foto. waarop «hii-
delijk een waterzuil ia waar t© nemen.
Gistermiddag is men op ongeveer 25 M.
afstand aan bakboord een mijn gepaleerd.
Op het fluiteignaal van de ..Zwarte Zee"
kon de .„Nigerstroom nnar stuurboord uit
wijken. terwijl de ..Driebergen" drna<lioos
bericht werd gegonden. Korten tijd later
voegden heide schepen zich weer In kiel-
linie achter de sleepboot. Gelukkig was
het weer vrij goed. zoodat men de mijnen
geruimen tijd van tevoren kon opmerken.
Bij slecht weer js het echter afwachten.
zooAla de kapitein vertelde, maar toch zal
men over enkele dagen weer uitvaren ter
bescherming van anderen, de gevaren te
gemoet. om te toonen. dat het stoere. Hnl-
landsche zeetiedengeslacht nog niet i* uit
gestorven.
BOTERNOTEERINO EN .HEFITNO.
De commis*ienoteering voor Kederland-
sche boter is gister vastgesteld 0p «o cent
per Kg.
Het iKSdrag van de heffing en ateunuit-
keertng op boter, is behouden* tussentijd-
sche wijziging, voor de week van* .10 Nov.
tot 7 Dec. vastgesteld op 80 ct. per Kg.
(onveranderd).
EEN NIEUWE SLAO VOOR ONS RECHTS
GEVOEL: DE RUSSISCHE AANVAL OP
FINLAND. - MOGEN WIJ GEHEEL ON
VERSCHILLIG STAAN TEGENOVER DEN
UITSLAG VAN DEN EUROPEESCHEN
OORLOG7
Onze wereld is getuige geworden van een
nieuwe wandaad: de overval van Rusland
op Finland. Het schijnt er helaas hoe lan
ger hoe tneer op te gaan gelijken, dat het
getal moet overheersehen en dat recht en
billijkheid mogen worden opgeofferd aan
de zoogenaamde veiligheid van groot© vol
keren. zelfs indien de gevaren, die deze laat
sten zien volkomen fictief kunnen worden
geacht.
Intuaschen behoeft men zich er
niet over te verwonderen, dat de Rus
sen de wapenen tegen Finland heb
ben opgenomen. Dc kwestie dunkt
ons deze te zijn, dat door het optre
den der Russen, eerst in Polen en
vervolgens in de kleine randstaten,
deze Russen zichzelf hebben genood
zaakt om voor de toekomst reke
ning te houden met een groot con
flict tuaschen het Oosten en hel Wes
ten.
Hadden ze zich tevreden gesteld met het
groote rijk, dat ze bezaten, er had nauwe
lijks twijfel aan kunnen bestaan of het Wes
ten. dat allerminst gebrand ia op bet voe
ren van oorlogen, zou hen volkomen met
rust hebben gelalen. Hoe meer echter de
Russen zich bewegen in de richting van
liet Westen, hoe grooter de kans wordt, dat
ze eens In een strijd zulen worden gewik
keld.
Het feit., dat Moskou de nieuwe aanwin
sten uitsluitend gebruikt tot het aanleggen
van versterkingen en van maritigme base*
stelt duidelijk in het licht, dat men daar
zulk een conflict voorziet «n er zich op
voorbereidt. Men Is er wellicht zelf ree i«
van overtuigd zoover te zijn gegaan, dat
een strijd met het Westen pnvermijdelijk
wordt te meer omdat r«*eds sedert jaren
een ideologische oorlog 1* gevoerd, die de
verhouding tusschen Oosten en Westen
heeft gemaakt tot een bijna vijandige.
Onder zulke omstandigheden. waarbij
men het meer of minder openlijk laat aan
komen op ©en militair conflict, is het he
g rijpe lijk, dat Stalln het wenschelijk acht
«te strategische gordel rondom Rusland te
sluiten. Na d© verschillende overvallen, die
de laatate maanden zijn gepleegd, komt bet
op één meer of minder niet aan en zoo
l heeft Moskou blijkbaar besloten oen gebruik
J/cfdf V bii hft Rljktburtau toor
A a rdolitp roducten.
Naar wij vernexnen. heeft de nifnlater
van Economische Zaken bepaald, dat Inge
volge zijn beschikking van l December 1939
iedere houder van een hemrtne- of henxoimo-
tor. dienende tot het voortstuwen van een
vaartuig, tot het aandrijven van een werk
tuig of in het algemeen tot andere doelein
den >ian het voortbewegen van een voertuig,
verplicht is aan het niksbureau voor aard
olieproducten. Zeestraat 100—104. 't-Gra
venhaget, opga\c te verstrekken inzake het
gebruik van den motor en het verbruik van
motorbrandstoffen en smeerolie.
De opgave dient te geschieden door Invul
ling van een formulier, dat bij de l«enzine-
levcranciers kosteloos verkrijgbaar is.
De formulieren moeten voor l December
a.s., volledig ingevuld en onderteekend. bij
voornoemd rijksbureau worden tngedleud.
Tevens wordt houders van motor-
ruw talen, die als motorbrandstof
benzine of Itenzol gebruiken en die
geen gebruik maken van den open
baren weg. aangeraden, in verband
niet de voorbereiding van de distri
butie regeling van benzine, zich zoo
spoedig mogelijk aan te melden bij
het Rijksbureau voor Aardoliepro
ducten. Zeestraat 1(0—104, 's Gra-
venhage.
De aanmelding dient schriftelijk te ge
schieden.
Dit !>etreft derhalve houders van motor
voertuigen, waarvoor geen motorrijtuigen
belasting is verschuldigd en waarvoor ook
geen knstelooze motorrijtuigenbelastingkaart
is afgegeven.
Zij moet haar
minnaar opgeven
Eisch van da rechtbank.
Een dienstmeisje te Amsterdam had on
der invloed van haar minnaar bij verschil-
leixle werkgevers diefstallen gepleegd. In
lotaaJ stal zij f95.—.
De rechtbank veroordeelde haar gisteren
tot een voorwaardelijke gevangenisstraf
van acht maanden, met een proetfijd van
drie jaar. onder de voorwaarde dat zij den
omgang met den man staakt en de schade
vergoedt.
Zuinig rijden I» een elteh de» li/dat
Daarom it de Ford „Vier" uw keul! L 1
Maar niet alleen om economische
redeoen, óék om zijn comfortabel,
ruim ioterieur. met groote koffer
ruimte. zijo modern en fraai uiterlijk
en de prestaties van zijn pittigeo, be
trouwbaren 4 cil. motor, doet U er
goed aan een Ford «Vier" ie urmen.
De Ford «Vier" is het ideale Trans-
xirtmiddel voor vn© zuinig en gencfe
ijk rijden wil
P°.'
lijk
IV NEDERIANOSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM
Official Ford Dealer:
Firma Blaauboer O Hossen,
N-Laagzijde B-92. Schagen
Da hoogst# markt bedroeg onvaran-
dsrd f 21.maar da tang was waar
iata lagar. Daza Is ongeveer ta stel
lan op f 11.50 A 110.waarbij valt
op ta marken, dat gedurende da
markt da tendens scheen ta dalen.
Bij da garing# aanvoar, dia wallicht
ruim (0.000 K-G. bedroeg, mag daza
slacht# gang van aakan terecht ver
wondering baren. Een
treft ta maar, waar d<
handelsprtja vaar rrtascba 10 plus
Edammer niet lagar ligt dan lild
en eerder hooger la ta stellen. Men
profiteert daar thans van de toe
vallige omstandigheid. voorbeen
naar Daitschland ta hebben geëx
porteerd, walka afnemer is gebleven,
terwijl da Noord-Hollandscba débou
vallen.
een paar van dia baarlijk warme PANTOFFELS.
U vaalt ziek zoo behagalijk, *t staat soa gezellig, wan
neer men *s avonds dta lichts, zachts pantoffals aan
trekt. WO hebben aan groeU kante. la alle prijzen.
niwil vaar Damee ab vaar Boeren, vaat Uw Doch
ter als vaar Uw Zoon.
LANGESTRAAT 10 ALKMAAR TELEF. DU
te maken van de tegenwoordige geïsoleerd
heid van de Ooetzee en daarmee van Fin
land om opnieuw ziln slag te slaan
De Duitzche vriend dient ala tijdelijk
schild tegen inmenging uit het Westen en
tloewel de betrekkingen tusachen Duitseh
land en Finland sedert vérscheiden is ren
uiterst vriendschappelijk waren en stellig
heel vrat beter dan die tuschen Berlijn en
Moskou, is Hitier. geheel in beslag genomen
l«K>r F n ge land en Frankmk. wel genood
zaakt den Rus zijn gang te laten gaan. Hoe
wel men tot dusverre te Berlijn te kennen
.•af begrip te hebben voor het gerechtvaar
digde der Russische eisehen. zal men er wel
niet aan behoeveo te twijfelen of deze mede
liecüngen werden gedaan rnet een bloedend
hart en zouden nooit zijn gehoord, indien
Duitachland niet gedwongen was ook dit
keer weer uit den nood een deugd te ma
ken.
Merkwaardig, hoewel teer begrijpelijk, is
overigens het feit. dat de Duitache pers rn
radio tol dusverre zwegen over den Ru*
A««chen aanval. Blijkbaar weet men te Bar
lijn nog niet recht, hoe men deze geweid
laad jegens de Finnen, die men zoo vriend-
«fhappelijk ge/md wav tegenover het eigen
volk moet rechtvaardigen. Intutschen heeft
Ie Duitacher de laat*'* maanden reeds zon
veel verramingen te slikken gekregen, dat
hij ook deze nog wel zal kunnen verdragen
Infuwu-hen lijkt het lot van Finland bete
geld. Het is niet wel aan te nemen, lat dit
kleine tolk}* zich lezen da Russische over
macht tc weer zou kunnen stellen «n we
mogen ons dan ook gerust voorbereiden op
iets als een herhaling van datgene, wat we
in Polen hebben beleefd. Velen zouden het
stellig gaarne anders zien. tij die hopen op
redelijk© Flnsch© kane*n zullen echter ver
moedelijk een nieuwe desillusie rijker wor
den. Overigens. in zulke zaken raakt de
menach van heden gehard De een© ont
goorheling volgt op de andere en Iedere
op zichzelf vermindert ons vertrouwen, dat
uiteindelijk toch het recht en de billijkheid
zullen zegevieren.
Laten we niettegenstaande alles, niet
wanhopen A!l©«» In de wereld kent op- en
neergang, kent ©M>e en vloed. Beide volgen
elkaar op met de regelmaat van een uur
werk relf« de meest verstokte pesaimtst
kan dl! niet ontkennen Eenmaal aal d*
periode tan het bruut geweld ten einde
rijn en dit ongenHik i* meer nabij, naar
mate zijn macht grooter schijnt.
De aanval op Finland Is een nieuwe
slag. die word» toegebracht aan datgene,
wat wtf onder recht en billijkheid verstaan
Zal het de laatste zijn?
We mogen daarbij bedenken, dat het ant
woord on der© traag nauw verband houdt
met de kwestie. wie als overwinnaar uit
den fegrnwoordlg«*n oorlog te toorwchijn
treedt. Al te velen schijnen te denken, dat
der© vraag de neutralen onverschillig kan
laten
Wij rijn Integendeel van meening. dat de
situatie, welke na d© overwinning door eer
van beid# partijen of groepen ontstaat, tat
beslisser over het vnortbeatgan van nog
andere thans vrije volkoren.
SCHAGEN
SCHAOER DAMCLUB.
De uitalaaen van de gespeeld* competitie
wedstrijden zijn:
f. d* VosS. Groote* 2—0
C v. d. Oord—J. Peetoom 2—
J. «I© Vries-K Wsnkai G-2
J Peetoom—J. d© Vos 0—2
G Ko»C v. d. Oord
K. Bruin—S v. Rutten 2—0
J. KeetP. Blaauboer O—C
S. Grootes— J «le Vries 2—0
K. Winkel—G Ko* 0—2
J. Wélken©*—Erik* 2-0
C*ni pet tt toestand
gesp gtw. rem. v©rl. nn
G. Koe 8 7 0 1 1
P. Blaauboer 2 1 1
J. d* Vos 5 4 0 1
R. Winkel «321
S. v. Ruiten «222
C v. d Oord 8 3 0 5
I. Peetoom 8 2 2 4
J. Willem se 4 2 0 2
J Keet 4 112
R Bruin 2 10 1
Eriks 4 10 3
S. Grootes 6 1 0 5
J. da Vriaa «015
PROFESSOR IN DE ROZUNENKUNDE.
Onze plaatsgenoot, da heer H Engeringh,
slaagde ta Haarlem voor het kruideniers-
diploma
DC Wrei^TF rOTt)
iirilfTn lïïiif^
DEN HELDEN
WIERISGERHEER
MIDDENMEER.
CIJFERS VAN DE PAARDEN
VERZEKERING.
Het afgeloopen Jaar, aldus het jaarverslag
van «ie Onderling© Paardet» verzekering
„Draag*. Elkander» Lasten" geef: wel een
heel verschil bij d* eerste twee Jaren. Wa
ren toen de onko«t eicijfers ver beneden de
omslag, dit jaar hobben da koeten meer
bed razen dan aan omslag Is ontvangen,
tiok na extra heffing over de laatste twee
kwartalen De omslag is 3 pel. geweest,
zoodat het afgeloopen jaar 0 485 pet. uit da
reserve en het Fonds Werp risico is voktaan
H*t afgeloopen jaar wend voor 37 paarden
uitkeering verstrekt. Hiervan werden 12
paarden afgekeurd, welke nog f I3J& op
brachten overige ?5 paarden brachten
gezamenlijk op f 278680
HARESKARSPEL
WAARLAND.
DAMMEN.
De stand van de
nder
iinat
Dameompeti
tl© van de Damclub P*r*e*erantia luidt a
volgt:
Eerste klas gesp.
f*w.
rem
verl. pn
1
.V Bruin Sa.
7
5
2
N. Volkers Pz
7
4
3
G. Kramer
5
3
1
1
S. Groen Sz.
3
1
2
C Bakker Jt.
5
3
2
G. Borst Jt.
1
0
5
Joh. Kooy
4
0
0
4
C. Komen
2
0
0
2
Tweede klas
A. Ruiter Sz.
7
1
0
G. Jonker
7
4
1
2
G. Dekker Jz.
7
4
0
3
X Bruin
7
3
1
3
P. Dekker At.
7
3
1
3
J. Lantman
7
3
I
3
P. Beemsrerboer
7
0
4
S
W. Zwagerman
7
1
0
Derde Klas.
Nic. Pancraa
5
0
1 1
C Pater
7
4
1
2
W Noordstrand Pz.
3
1
2
Gom. Volkers
3
1
2
A. Ruiter Jt
2
1
3
D. v, d Gulik Jr.
2
0
4
P. Noordstrand
1
1
4
T. Smit Nz.
1
0
0
1
volgt-
G-2
2—o
2-d
1-1
l-l
De uitslag van de 8e ronde der
ling* dameomoetltie alhier luidt ala
G. BorstG. Kramer
Corn. Bakker Jt K. Volkera Pt.
P. Dekker At A. Ruiter S*.
J. Lantman—G. Dekker Jt.
P. Beemsterhoer—Ad Bruin
W. Zwagerman -G Jonker
A. Ruiter fr.-C Volkers o
W. Noordstrand Pt.—Me. Panera© G-g
G. JonkerP. Dekker At. 0—2
BENOEMD
De heer C Dekker la benoemd als raads
lid der gemeente Harenkarspel m de plaats
van «uien den beer Jb. Beematerboer.