Jan Zeedijk in Amerika De luchtverdediging van Zwitserland Ongerustheid over I)muidenscbe stoomtrawler tin fadctityclijke ^difUuiU Ons nieuwe Feuilleton De Avonturen van Gas inplaats van remmen Nederland en Volkenbond Onze vertegenwoordiging op 11 Dec. oj. Op de t«vintig»te Volkenbondevergadering, welke tooat» bekend, naar aan>idmg van een verzoek van de Finacb# reseerlng door den eecretari» generaal van den Volkenbond U bijeengeroepen, rn welke op Maandag 11 December a» zal aanvangen, zal de Ne derlandache regeertng vertegen* -ordigd worden door mr. G. \V. baron de Voa van Steenwiik. buitengewoon gerant en navol- macht igd minister te Peping. met verlof hier te lande, en door prof. mr. dr 1- 1'. A. KranroK administrateur, chef van de af deeling VolkenUuidszaken van het Depar tement van Bultenlandsche Zaken, buiten gewoon hoogleeraar aan de Nederlandache Economische lloogeachool te Rotterdam. BLINDVLIEGEN IN WOLKEN EN MIST KUNNEN ALLEEN DE ZWITSERS! Voor een klein land aU Zwitserland, dat neutraal wil blijven en zijn onafhankelijk- volksbestaan met de wapenen wil verdedigen vormt de luchtverdediging een belangrijk en moeilijk probleem van de landsverdedi ging. I>e aanzienlijke uitgaven, welke Zwit serland zich sedert den oorlog van 1014— 191* heeft getroost, toonen den «matigen wil om de weerkracht van het land ook in dit opzicht tc vergrooten. Ook namen nis Rider, die tot de eersten behoorde, die over de Pyreneeën en de Alpen zijn gevlogen en Mittalholzer, de verkeersvlieger ver maard om zijn vluchten over langen af stand, toonen dat, de Zwitsers ook vliegers- bloed In de aderen bezitten. Ook de Zwitserse!^ jeugd voelt zich. al dus de N.R.Crt., tot de luchtvaart aangrtrok ken. In Zwitserland zijn talrijke vliegclubs, welke onderafdeel in gen voor zweefvliegen bezitten. De Zwltsersche longelui ontvan gen daar hun eerste opleiding in het vlie gen zonder motor. Om de ko-»ten daarvan fa dekken is een openbare Inzameling ge houden, waarvan de opbrengst ten goede van de opleiding tot vlieger strekt. B<»\en- dien draagt ook de staat door het verlee- nen van subsidie hij. Voor de lurhtv aartaf deeling van het Zwitsersche leger I* het niet moeilijk om bekwame vlieger* te wer van. Zij zijn afkomstig van d« universitei ten. waarvan de wereldvermaarde E.T.U. (F.idgenosaische Technisch© Hochschnle) Ie Ziirich benevens de vel© middelbare tech nische scholen een toereikend contingent leveren, dat een reserve vormt voor de kracht van het Zwitsersche leger en dat ten allen tijd© adspirant-vllegers beschik baar heeft. Dit is ook een reden, waarom Zwitserland tot dusverre aan al haar mili taire vliegtuigbestuurders den rang van officier heeft verleend. Op «Ika vierkant© kilometer oen vliegtuig. Wat het vliegtulgmateriaal betreft, wor den in Zwitserland talrijke militaire vlieg tuigen van verschillende buitenlandsche mer ken in licentie gebouwd. Deze bouw voor ziet in de behoeften. Men kan ongev. zeggen, dat het mo derne vliegtulgmateriaal zulk een hoeveelheid betreft, dat op eiken kilometer van een eventueel ge vechtsfront een vliegtuig kan wor den geplaatst. Dit getal is, ook volgens buitenlandsche deskundigen, voldoende voor een succetrij- FEUILLETON HONICA HART 1 HOOFDSTUK L De snelheidsmaniak. De weg was smal en kronkelig en werd door steile heuvels begrensd, die dicht met gras en verschillende soorten varens begroeid waren. Aan beide kanten stonden boomen die den weg tegen de hitte van een hreten zomerdag beschut ter. en de weg was zóó smal dat er nauwelyka plaats was voor twee rijtuigen om elkaar te paaaeerrn. Eigenlijk was het niet meer dan een laantje. De gedachte kwam by Halfont op. toen hU. Zijn stok zwaaiend, den weg afliep, dat hy misachten goed gedaan zou hebben, zyn flets mee te nemen, want hier was het wel koet en schaduwrijk, maar een kilometer verder lag «en atuk. dat wit en stoffig was en tn de hitte van dezen middag was het geen aange naam vooruitzicht om dien stoffigcn weg te moeten loopen. Een bocht in den weg deed een wandelaar in zicht komen, een van het andere geslacht. Een flink figuur, en Jong. was zfjn meening na een enkelen blik. En nu syn natuurlijke nieuwsgierigheid geprikkeld was, verhaastte hy z^jn stap een beetje Ze ram geen notitie van hem. toen hy haar inhaalde. De weg was hier nog smaller en ri) Uep xoowat ln het midden. Het volgende oogenblik zou hjj haar voorby ztyn toen... Een verward geluid, een stofwolk, en tien meter vóór hem kwam een groote auto den hoek om. Halfont aarzelde geen oogenblik. EtJn arm maakte een uitval en wierp de knappe voetgangster en zichzelf tegen den kant van den weg. nauwelijks «en secon de vóórdat «Je zware wagen over bun voet sporen donderde, terwijl da wielen rakelings langs hen heen gingen. Woedend sprong Hal font vooruit. Zwitserland beschermt lijn grenzen. ka verdediging van het land en kan ln elk geval een aartvaller in da lucht eerbiad voor den afweer bijbrengen. Bij geen enkel legeronderdeel hangt zooveel af van de be- dieningsmanschappen als bij de militaire luchtvaart Zoowel aan de kwaliteit van het materiaal als aan da opleiding en oefe- uing der militaire vliegers wordt voortdu- icnd in Zwitserland gewerkt. Da bergen batpen. De grootste helpers bij de luchtver dediging in Zwitserland vormen het bergland en da weersgesteldheid. Het blind vliegen in wolken en mist. in <k*n storm en gedurende den nacht tussehen de 4000 nieter ho<>g© bergen is reeds memgen vlie ger noodlottig geworden. Hij die de bijzonderheden van de weers gesteldheid in het hooggebergte kent, kan zich daarvan een Juiste voorstelling ma ken. aan welke moeilijkheden plotseling samenballende wolken, de hevige neerslag en de groote temperatuurschommelingen <l©n aanvaller bloot stellen. Om eenig In zicht daarvan te krijgen, moge het volgen de voorbeeld dienen, dat aantoont dat de Zwitversche luchtverdediging in de wisse lende weer*jr<wte!riheid e.-n trouwe bondge noot e mag rien. Gemiddeld telt men 00 da gen per jaar, wnarop noch regen noch mi*tvorming In het hooggeltergte wordt waargenomen. Zelfs de zonnigste landstre ken hebben ten hoogste 180 dagen zonder neerslag. Daarvan echter nog een groot aantal heldere winterdagen, waarop tempe raturen van 30 h S graden CéMui onder nul kunnen worden gemeten. Bij de zorgvuldige keuze van het speel aal voor de landsverdediging geschikt© mi litaire vllegtuigmateriaal en ile opleiding van haar militaire vlieger*, kan de lands verdediging van Zwitserland overtuigd zijn. eiken aanvaller ook in de lucht hevigen Ie genstand te kunnen bieden. Een bedrieglijke gelijkenis. In ons nummer van heden vinden de lezers een nieuw feuilleton; het la een roman van de bekende Anu-rtkaanache romancière Mo- nica Hart. getiteld ..Een bedriegeiykc gelijke nis". Wfl rijn er van overtuigd, dat dit ver haal zeer naar den zin van zoowel onze oudere als jongere lezers ts: het is een met veel smaak en verve gegeven geschiedenis van enkele jonge menachen. die tal van moei lijkheden hebben te omzeilen voor en aleer zfj het groot geluk deelachtig worden. Aan spannende epiaoden ontbreekt het deze roman niet. Men valt van de eene emoUoneeie gebeurtenis tn de andere terwyi dat allee rykelyk ln gezonde romantiek ge drenkt werd. ..Een bedriegeiyke gelijkenis" is een ver haal. dat gedurende enkele maanden onge twijfeld door zeer velen met byzonder genoe gen gelezen zal worden. D« „Silvain" ia varloren? het noodweer Naar men uit IJmuiden mededeelt, wordt de ongerustheid over het lot van de stoom trawler «Silvain" IJm. 110, van de Natio nale Stoornvisscherij te IJmuiden, van dag tot dag grootcr. Het mocht niet gelukken verder contact met het schip te krijgen, terwijl er ook geen berichten van andere schepen, die het op da viaschenj hadden kunnen zien, zijn binnengekomen. De laatste dagen werd er steeds rekening mode gehouden, dat dit schip aan lange rei* zou maken, tengevolge van d* omstan digheid dat het op de noordelijk gelegen vischgronden vel© dagen onafgebroken vliegend stormweer was geweest en de schepen dus niet hadden kunnen visschen. maar thans duurt het uitblijven toch langer dan verwacht werd. Vanzelf gaan onder da bestaande omstandigheden de gedachten spoedig uit naar het mijnengevaar, doch daartegenover staat dat op de vtsrhgron dn, waarop het «chip zich bevond, prar tisch geen of weinig mijnengevaar bestaat. Men heeft bovendien meer reden om aan te nemeu, dat het schip in het noodweer ver gaan is. Kr bevinden zich elf opvarenden aan boord. Schipper ia Willem de liever. door R. J. VAN NEERVOORT 117. Het mea deed zyn plicht tornde het goud en de sterren van Jan's kraag en sneed iedere knoop van rijn jas. Red Pcnninglon. die op zyn plaats tn de ril stond deed plotseling een schrede vooruit Blyf staan. Pennington bromde de offi cier naast Mm. ..Blyf op Je plaats; Je kunt hem nu toch niet helpen!" Jan Zeedyk. ontdaan van elk embleem uit zyn marine-dienst, werd weggeleid. Even later verspreidde alch de bemanning. Penning ton wendde alch woedend tot dea die hem een minuut tevoren had tagen- ,-Als hg jouw vriend maar geweest waa!* barstte hy loe ..Begrijp J« niet. wat dit voor Jan betekent'" „Weea verstandig Red!" set de ander. _Ze©dyk beeft afgedaan bg de marine $ULcmmen Bjoern Borg verbetert record Op da Ma meter borstcrawL Tijlens wedstrijden in d© Zwtedsch© hoofdstad is Bjoern Hor* ©r in geslaagd het Europees» h record op de aft) meter •borslcmwrir dat met 0 ruin. kS sec. op naam BJOERN BORG. stond van Jean Taris (Frankrijk), geves tigd op 23 April 1902 te Reims, te verbete ren. De Zweedscha zwemmer noteerde een Ljd van 0 min. 1.1 sec. ..Hy is niet langer je kameraad en mede officier Penntngton" iel een der anderen ..Ik ga naar hem toezei Red spontaan, doch hy liet er orunlddeliyk op volgen: ..O. neen. dat raat niet. want Ik heb dieast'" Een half uur later bromde Red Penntngton Iets in zichzelf, toen hy zyn vriend Zeedyk zag nu ais burger gekleed die door tw officieren van het schip naar de wal werd gebracht. ..Als ik hem alleen maar even kon zien." dacht Red ..Hg vermoedt nat uur tg k dat ik me van hen» heb a/gekeerd! Die arme kerel!" Hg wachtte totdat zyn vriend langs de plaats kwam. waar hy dienst had Uren later, toen de dienst afgelopen waai haastte Penningto zich naar den wal om zyn vriend te aoeken Hg had bet geluk In dezelfde taxi te stappen, waarvan Jan vroeger op den dag gebruik had gemaakt. De chauffeur ver- telde Red. dat «eedgk naar hotel Benton was INMfl TEGEN ONBEKWAAM CHAUVTEUR WEGENS DOOD DOOR SCHULD GEVANGENISSTRAF OEélSCHT. Op 5 September gebeurde op een boeren erf te Oudar-Amstel e©n hoogst tragisch verkeersongeluk, waarbij een N jarig meisje om het leven la gekomen. Tegen den chauffeur, aan wten dit ongeluk ta wijten was. en dia glsta- ren voor da Amatardamscha recht bank terechtstond, raquiraarda da officiar van Justitla wegen© het veroorzaken van dood door actiuld. aan gevangenisstraf van vier maan den en Intrekking van het rijbewijs voor dan ttjd van een Jaar. De chauffeur was niet In het bezit van een rijbewijs toen het ongeluk gebeurde Hij had een vrachtauto gestald op het erf van «en veehouder ta Ouder-Arnstcl. Hij wilde achteruit het erf afrijden, maar in plaats van linksom waar hij ruimte ge- - Hé! Stop! riep hg. Denk er om. Ik heb Je nummer! Hy was de auto achterna geloopen die nu vaart verminderde en toen Halfont de vol gende bocht In den weg omging, zag hy de auto daar tllstaan la dal een manier van rijden!, hygde hy. toen hy de auto bereikt had. Ala tk er niet geweest was. sou die dame eronder gekomer. zyn. En ik ook. ala lk niet zoo vlug opzy had weten te springen! Iemand, die vlugger dan voetstape door zoon holletje van een weg rydt verdiende opgehangen te worden. In den wagen saten twee personen: de chauffeur en naast hem de vermoedeiyke eigenaar. Het apyt my. dat lk die dame aan 't schrikken heb gemaakt merkte de laatste op Zyn toon maakte op Halfont den indruk dat bet excuus niet erg gemeend was tn dat de spreker eigrniyk op hem neerzag. En lie toon werkte daa ook ala olie op een vuur Halfont die toch reeds niet tot de kalmsten behoord© nam opnieuw driftig het woord Dit snelheidsmaniakken bekommeren zich niet om het leven van anderen. Wat meent u met snelheidsmaniakken I antwoordde de eigenaar van de auto. Ik kan) alleen maar zeggen dat het my apyt. dat u in gezelschip van een dame Ia. De beleedtgende uitdaging In den toon bracht Halfom tot kalmte. O. als dat allee Ia antwoordde hy. dat kunt u uitschakelen. Een kilometer verder ls een mooie grasvlakte, waar wel niemand tue schenbeide zal komen. Ala u me daar naar toe wilt brengen, dan zal Ik met genoegen van alica wat lk gezegd beb, of nog zeggen ra! rekenschap afleggen. De ander keek hem eens aan. Het was eer. groote ©tevig-gespierde kerel. Stap maar tn. arl hy Halfont gehoorzaamde De chauffeur met zyn houten gezicht, die te oordeelen naar de belangstelling die hy getoond had In wat er om hem heen gebeurde heat ren onderdeel van de auto had kunnen zyn, zette den motor aan En heel wat langzamer dan daar net reden deze. onder zulke vreemde omstandig heden samengebrachte menachen den aardt gen beschaduwden, kronkelenden weg af Gedurende den gehcelen rit werd geen woord gesproken. Halfom, die ln de tonnrau rat. kon alleen maar de brvede. krachtige schouders van den ander zien. maar da mo- geiyke gevolgen hiervan boezemden hem niet la minste vrees tn. De eigenaar van de auto. jp rijn beurt keek geen enkelen keer om en Vt duurde niet lang of ze kwamen van den en allen Ingesloten weg op oen open gras- lakte tussehen de rotsen Hier ls het ast Halfont kortaf De ander gaf een teeken en >le motor taakte zyn gebrom. De beide mannen «tap en uit en de eigenaar van de auto beval zyn hauffrur den wagen tegen den kant te zet- 'en. om voldoende ruimte te laten voor do oorbygangers. Hy deed nu syn jas en vest uit en wierp cze ln de auto. Hatfont volgde zyn roorbosM. >o chauffeur vertrok geen spier van zQn ge lekt Ik geloof dat we hier een goede ..ring" ©vonden hebben, tel de onbekende met een ehaar naar een totaal vtak atuk Tegetyk itroopte hy de mouwen van zijn overhemd op »n vertoonde twee zeer r©spierde onderarmen Maar Hatfont liet zich hierdoor niet In het minst van syn stuk brengen. Hy wt* wat hy- zelf was en was dan ook voor niemand bang Ik neem aan zei de ander, dia stil was big vee staan, dat wg ala beeren ©en zaak kun nen regelen, somier dat derden noodlg zyn om er op too te zien dat allee eertgk toegaat Halfont atond op bet punt te zeggen, dat de manier, waarop de ander het leven van «en dame ln gevaar had gebracht en daarna zon der zich verder van de zaak tel© aan te trek ken of ZJJn excuua te maken doorgezien waa. nu niet bepaal) overeenkwam met de definitie heer", maar hy zag ook wel dat de ander ln stand njn gelijke waa. Hg hield deze opmer king dan ook maar voor alch. Daar ben Ik het volkomen mee eens. waa alles wat hy seL De twee mannen stonden tegenover elkaar. Het was een sportlef ge zicht want ze waren volkomen aan elkaar gewaagd, wat de een aan kracht meer bezat, had de ander aan uithoudingsvermogen tn bet voordeel en «en wedder sou hun getgke kan- aen gegeven hebben Ze hieven hunne handen op om U beginnen, maar sa raakten elkaar niet aan Na ©enige minuten riep de onbekende: .Tyd". wat Halfont eerst verbaasde maar direct daarop sgn achterdocht wekte Ze waren immers nog niet eer.a begonnen' Maar er «tonden hem nog meer verraaatngen te wachten De ander deed eea stap vooruit. Booder ech ter aanstalten te maken Halfont aan ts ral len. en ael- Zeg stellen «re ons etgeniyk niet aan? Halfont keek hem verbaasd aan Zyn eer ste gedachte waa dat de tegenpartg de witte vlag uitatak. maar op hetsrtfde oogenblik «rist hy dat dit niet hef geval «ras. Dus bleef ar gren andere veronderstelling meer over dat ile ander aóó van zijn eigen meerderheid over tuigd waa dat h« bet beneden zich achtte, met Halfont zyne krachten ta meten. En deze gedachte maakte Halfont «rotst. Vooruit, «et hg. noeg had draaide hy rechtsom. Toen hij zag. dal hij tegen «en regenput sou bot- een. wilde hy rammen. In plaats Maarten gaf hij achter «aa M«t ©en tamelijk grtvola snelheid botate de auto mot <!r achierxyrie van de laadbak teg©n .1© put P.©n «Ij(jarig meisje, dat waarschijnlijk had «©zien. dat zij zich In gesaar bevond, aprong achter de regenput Do laadbak schoof Moor ©n het kind werd zoo ern«tig aan het hoofd g©- wond, dat het onmiddellijk na het ongeluk overleed. D« verdediger bepleitte clementie, daarbij d©n nadruk leggend op de vele tegenslagen die verdachte reeds In zijn leven ondervon den had. De rechtbank zal 20 December vonnis wljaen. Tot zyn verbazing barstte de ander ia lachen uit en sgn lach waa aóó vrooigk en aóó onge- kuneteld. dat Halfoot er geheel «loor ontwa pend «rtrd Ik óenk er niet een© over. zei de onbe kende. lk zal u zeggen wat het ls: lk heb me daarnet even driftig gemaakt, maar nu ri>«t me dat oprecht. Nu ben lk waar kalm. en Me Ik geen reden waarom w-y elkaar sou- den gaan bewerken. Dt geloof «rol. dat «ra aan elkaar gewaagd gyn. hoewei lk oen paar amateur-kampioenschappen gewonnen heb. Dat zeg ik maar om te laten alen dat het geen la/held van my la Halfont keek nog verbaasder De ander had hem door zyne manieren en door wrat hg zet volkomen overtuigd. Het ging alles zoo ge woon en oprecht, dat hg Mch ontwapend voel de. Al zijn woede waa verdwenen Wel. ala u hel too wilt beachowen. heb lk er niets op legen, zei hg en ging naar do auto terug U wilt zeker wel mgne veronterhuldJftn- gen aan de dame overbrengen, zei de an»J©r. terwgi hg syn Jas aantrok. Dat kan Ik niet Kunt u dat niet? Waarom niet? Omdat Ik niet «reet, waar of wie a© la. Wat? Wel. ik zag haar voor het eerst tn myn leven, nog geen twee minuten voor u haar zag. iel Halfont De ander keek hem verbaasd aan en baret te in lachen ML Halfont volgde dit voorbeeld Nu dat ts me ook een idiote toestand! Ja dat la het stemde Halfont toe en weer Monden ae elkaar aan te staren Do chauffeur keek recht voor zich uit en scheen niets of niemand te zien -- Ik hoor hier «rel niet ta de buurt thuis vervolgde de auto-eigenaar maar als onao wegen Mch ooit weer ©ena km lam. daa la bier myn kaartje en het sou me een genegen doen. een s zoo vreemd begonnen kennis making voort te netten Dank u Tot mjjn epyt heb lk geen kaartje by my sei Halfont toen hy het kaartje aan pakte Myn naam ta Halfont en lk woon op de plaats van dien naam U tuit er wmarachynï'k lange gekomen ayn Een half verrallen hui* een kilometer of vijf hier vandaan Ja lk geloof wal. dat lk het huta gezien heb Maar slaat u my toe u naar huls te bren gen daar het mga schuld la. dat u opgehou den bent (Wordt eerxolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 11