Jan Zeedijk in Amerika
De luchtverdediging van Zwitserland
Ongerustheid over
I)muidenscbe stoomtrawler
tin fadctityclijke
^difUuiU
Ons
nieuwe
Feuilleton
De Avonturen van
Gas inplaats
van remmen
Nederland en Volkenbond
Onze vertegenwoordiging op 11
Dec. oj.
Op de t«vintig»te Volkenbondevergadering,
welke tooat» bekend, naar aan>idmg van
een verzoek van de Finacb# reseerlng door
den eecretari» generaal van den Volkenbond
U bijeengeroepen, rn welke op Maandag 11
December a» zal aanvangen, zal de Ne
derlandache regeertng vertegen* -ordigd
worden door mr. G. \V. baron de Voa van
Steenwiik. buitengewoon gerant en navol-
macht igd minister te Peping. met verlof
hier te lande, en door prof. mr. dr 1- 1'.
A. KranroK administrateur, chef van de af
deeling VolkenUuidszaken van het Depar
tement van Bultenlandsche Zaken, buiten
gewoon hoogleeraar aan de Nederlandache
Economische lloogeachool te Rotterdam.
BLINDVLIEGEN IN WOLKEN EN MIST
KUNNEN ALLEEN DE ZWITSERS!
Voor een klein land aU Zwitserland, dat
neutraal wil blijven en zijn onafhankelijk-
volksbestaan met de wapenen wil verdedigen
vormt de luchtverdediging een belangrijk
en moeilijk probleem van de landsverdedi
ging. I>e aanzienlijke uitgaven, welke Zwit
serland zich sedert den oorlog van 1014—
191* heeft getroost, toonen den «matigen
wil om de weerkracht van het land ook in
dit opzicht tc vergrooten. Ook namen nis
Rider, die tot de eersten behoorde, die over
de Pyreneeën en de Alpen zijn gevlogen
en Mittalholzer, de verkeersvlieger ver
maard om zijn vluchten over langen af
stand, toonen dat, de Zwitsers ook vliegers-
bloed In de aderen bezitten.
Ook de Zwitserse!^ jeugd voelt zich. al
dus de N.R.Crt., tot de luchtvaart aangrtrok
ken. In Zwitserland zijn talrijke vliegclubs,
welke onderafdeel in gen voor zweefvliegen
bezitten. De Zwltsersche longelui ontvan
gen daar hun eerste opleiding in het vlie
gen zonder motor. Om de ko-»ten daarvan
fa dekken is een openbare Inzameling ge
houden, waarvan de opbrengst ten goede
van de opleiding tot vlieger strekt. B<»\en-
dien draagt ook de staat door het verlee-
nen van subsidie hij. Voor de lurhtv aartaf
deeling van het Zwitsersche leger I* het
niet moeilijk om bekwame vlieger* te wer
van. Zij zijn afkomstig van d« universitei
ten. waarvan de wereldvermaarde E.T.U.
(F.idgenosaische Technisch© Hochschnle) Ie
Ziirich benevens de vel© middelbare tech
nische scholen een toereikend contingent
leveren, dat een reserve vormt voor de
kracht van het Zwitsersche leger en dat
ten allen tijd© adspirant-vllegers beschik
baar heeft. Dit is ook een reden, waarom
Zwitserland tot dusverre aan al haar mili
taire vliegtuigbestuurders den rang van
officier heeft verleend.
Op «Ika vierkant© kilometer oen
vliegtuig.
Wat het vliegtulgmateriaal betreft, wor
den in Zwitserland talrijke militaire vlieg
tuigen van verschillende buitenlandsche mer
ken in licentie gebouwd. Deze bouw voor
ziet in de behoeften.
Men kan ongev. zeggen, dat het mo
derne vliegtulgmateriaal zulk een
hoeveelheid betreft, dat op eiken
kilometer van een eventueel ge
vechtsfront een vliegtuig kan wor
den geplaatst.
Dit getal is, ook volgens buitenlandsche
deskundigen, voldoende voor een succetrij-
FEUILLETON
HONICA HART
1
HOOFDSTUK L
De snelheidsmaniak.
De weg was smal en kronkelig en werd door
steile heuvels begrensd, die dicht met gras en
verschillende soorten varens begroeid waren.
Aan beide kanten stonden boomen die den
weg tegen de hitte van een hreten zomerdag
beschut ter. en de weg was zóó smal dat er
nauwelyka plaats was voor twee rijtuigen om
elkaar te paaaeerrn. Eigenlijk was het niet
meer dan een laantje.
De gedachte kwam by Halfont op. toen hU.
Zijn stok zwaaiend, den weg afliep, dat hy
misachten goed gedaan zou hebben, zyn flets
mee te nemen, want hier was het wel koet en
schaduwrijk, maar een kilometer verder lag
«en atuk. dat wit en stoffig was en tn de
hitte van dezen middag was het geen aange
naam vooruitzicht om dien stoffigcn weg te
moeten loopen. Een bocht in den weg deed
een wandelaar in zicht komen, een van het
andere geslacht.
Een flink figuur, en Jong. was zfjn meening
na een enkelen blik. En nu syn natuurlijke
nieuwsgierigheid geprikkeld was, verhaastte
hy z^jn stap een beetje
Ze ram geen notitie van hem. toen hy haar
inhaalde. De weg was hier nog smaller en ri)
Uep xoowat ln het midden. Het volgende
oogenblik zou hjj haar voorby ztyn toen...
Een verward geluid, een stofwolk, en tien
meter vóór hem kwam een groote auto den
hoek om. Halfont aarzelde geen oogenblik.
EtJn arm maakte een uitval en wierp de
knappe voetgangster en zichzelf tegen
den kant van den weg. nauwelijks «en secon
de vóórdat «Je zware wagen over bun voet
sporen donderde, terwijl da wielen rakelings
langs hen heen gingen. Woedend sprong Hal
font vooruit.
Zwitserland beschermt lijn grenzen.
ka verdediging van het land en kan ln elk
geval een aartvaller in da lucht eerbiad
voor den afweer bijbrengen. Bij geen enkel
legeronderdeel hangt zooveel af van de be-
dieningsmanschappen als bij de militaire
luchtvaart Zoowel aan de kwaliteit van
het materiaal als aan da opleiding en oefe-
uing der militaire vliegers wordt voortdu-
icnd in Zwitserland gewerkt.
Da bergen batpen.
De grootste helpers bij de luchtver
dediging in Zwitserland vormen het
bergland en da weersgesteldheid.
Het blind vliegen in wolken en
mist. in <k*n storm en gedurende
den nacht tussehen de 4000 nieter
ho<>g© bergen is reeds memgen vlie
ger noodlottig geworden.
Hij die de bijzonderheden van de weers
gesteldheid in het hooggebergte kent, kan
zich daarvan een Juiste voorstelling ma
ken. aan welke moeilijkheden plotseling
samenballende wolken, de hevige neerslag
en de groote temperatuurschommelingen
<l©n aanvaller bloot stellen. Om eenig In
zicht daarvan te krijgen, moge het volgen
de voorbeeld dienen, dat aantoont dat de
Zwitversche luchtverdediging in de wisse
lende weer*jr<wte!riheid e.-n trouwe bondge
noot e mag rien. Gemiddeld telt men 00 da
gen per jaar, wnarop noch regen noch
mi*tvorming In het hooggeltergte wordt
waargenomen. Zelfs de zonnigste landstre
ken hebben ten hoogste 180 dagen zonder
neerslag. Daarvan echter nog een groot
aantal heldere winterdagen, waarop tempe
raturen van 30 h S graden CéMui onder
nul kunnen worden gemeten.
Bij de zorgvuldige keuze van het speel
aal voor de landsverdediging geschikt© mi
litaire vllegtuigmateriaal en ile opleiding
van haar militaire vlieger*, kan de lands
verdediging van Zwitserland overtuigd zijn.
eiken aanvaller ook in de lucht hevigen Ie
genstand te kunnen bieden.
Een bedrieglijke gelijkenis.
In ons nummer van heden vinden de lezers
een nieuw feuilleton; het la een roman van
de bekende Anu-rtkaanache romancière Mo-
nica Hart. getiteld ..Een bedriegeiykc gelijke
nis". Wfl rijn er van overtuigd, dat dit ver
haal zeer naar den zin van zoowel onze
oudere als jongere lezers ts: het is een met
veel smaak en verve gegeven geschiedenis
van enkele jonge menachen. die tal van moei
lijkheden hebben te omzeilen voor en aleer zfj
het groot geluk deelachtig worden.
Aan spannende epiaoden ontbreekt het
deze roman niet. Men valt van de eene
emoUoneeie gebeurtenis tn de andere terwyi
dat allee rykelyk ln gezonde romantiek ge
drenkt werd.
..Een bedriegeiyke gelijkenis" is een ver
haal. dat gedurende enkele maanden onge
twijfeld door zeer velen met byzonder genoe
gen gelezen zal worden.
D« „Silvain" ia
varloren?
het noodweer
Naar men uit IJmuiden mededeelt, wordt
de ongerustheid over het lot van de stoom
trawler «Silvain" IJm. 110, van de Natio
nale Stoornvisscherij te IJmuiden, van dag
tot dag grootcr. Het mocht niet gelukken
verder contact met het schip te krijgen,
terwijl er ook geen berichten van andere
schepen, die het op da viaschenj hadden
kunnen zien, zijn binnengekomen.
De laatste dagen werd er steeds rekening
mode gehouden, dat dit schip aan lange
rei* zou maken, tengevolge van d* omstan
digheid dat het op de noordelijk gelegen
vischgronden vel© dagen onafgebroken
vliegend stormweer was geweest en de
schepen dus niet hadden kunnen visschen.
maar thans duurt het uitblijven toch langer
dan verwacht werd. Vanzelf gaan onder da
bestaande omstandigheden de gedachten
spoedig uit naar het mijnengevaar, doch
daartegenover staat dat op de vtsrhgron
dn, waarop het «chip zich bevond, prar
tisch geen of weinig mijnengevaar bestaat.
Men heeft bovendien meer reden om aan te
nemeu, dat het schip in het noodweer ver
gaan is. Kr bevinden zich elf opvarenden
aan boord. Schipper ia Willem de liever.
door R. J. VAN NEERVOORT
117.
Het mea deed zyn plicht tornde het goud
en de sterren van Jan's kraag en sneed
iedere knoop van rijn jas.
Red Pcnninglon. die op zyn plaats tn de ril
stond deed plotseling een schrede vooruit
Blyf staan. Pennington bromde de offi
cier naast Mm. ..Blyf op Je plaats; Je kunt
hem nu toch niet helpen!"
Jan Zeedyk. ontdaan van elk embleem uit
zyn marine-dienst, werd weggeleid.
Even later verspreidde alch de bemanning.
Penning ton wendde alch woedend tot dea
die hem een minuut tevoren had tagen-
,-Als hg jouw vriend maar geweest waa!*
barstte hy loe ..Begrijp J« niet. wat dit voor
Jan betekent'"
„Weea verstandig Red!" set de ander.
_Ze©dyk beeft afgedaan bg de marine
$ULcmmen
Bjoern Borg verbetert record
Op da Ma meter borstcrawL
Tijlens wedstrijden in d© Zwtedsch©
hoofdstad is Bjoern Hor* ©r in geslaagd
het Europees» h record op de aft) meter
•borslcmwrir dat met 0 ruin. kS sec. op naam
BJOERN BORG.
stond van Jean Taris (Frankrijk), geves
tigd op 23 April 1902 te Reims, te verbete
ren.
De Zweedscha zwemmer noteerde een Ljd
van 0 min. 1.1 sec.
..Hy is niet langer je kameraad en mede
officier Penntngton" iel een der anderen
..Ik ga naar hem toezei Red spontaan,
doch hy liet er orunlddeliyk op volgen: ..O.
neen. dat raat niet. want Ik heb dieast'"
Een half uur later bromde Red Penntngton
Iets in zichzelf, toen hy zyn vriend Zeedyk
zag nu ais burger gekleed die door tw
officieren van het schip naar de wal werd
gebracht. ..Als ik hem alleen maar even kon
zien." dacht Red
..Hg vermoedt nat uur tg k dat ik me van hen»
heb a/gekeerd! Die arme kerel!" Hg wachtte
totdat zyn vriend langs de plaats kwam. waar
hy dienst had
Uren later, toen de dienst afgelopen waai
haastte Penningto zich naar den wal om zyn
vriend te aoeken Hg had bet geluk In dezelfde
taxi te stappen, waarvan Jan vroeger op den
dag gebruik had gemaakt. De chauffeur ver-
telde Red. dat «eedgk naar hotel Benton was
INMfl
TEGEN ONBEKWAAM CHAUVTEUR
WEGENS DOOD DOOR SCHULD
GEVANGENISSTRAF OEélSCHT.
Op 5 September gebeurde op een boeren
erf te Oudar-Amstel e©n hoogst tragisch
verkeersongeluk, waarbij een N jarig meisje
om het leven la gekomen.
Tegen den chauffeur, aan wten dit
ongeluk ta wijten was. en dia glsta-
ren voor da Amatardamscha recht
bank terechtstond, raquiraarda da
officiar van Justitla wegen© het
veroorzaken van dood door actiuld.
aan gevangenisstraf van vier maan
den en Intrekking van het rijbewijs
voor dan ttjd van een Jaar.
De chauffeur was niet In het bezit van
een rijbewijs toen het ongeluk gebeurde
Hij had een vrachtauto gestald op het erf
van «en veehouder ta Ouder-Arnstcl. Hij
wilde achteruit het erf afrijden, maar in
plaats van linksom waar hij ruimte ge-
- Hé! Stop! riep hg. Denk er om. Ik heb
Je nummer!
Hy was de auto achterna geloopen die nu
vaart verminderde en toen Halfont de vol
gende bocht In den weg omging, zag hy de
auto daar tllstaan
la dal een manier van rijden!, hygde hy.
toen hy de auto bereikt had. Ala tk er niet
geweest was. sou die dame eronder gekomer.
zyn. En ik ook. ala lk niet zoo vlug opzy had
weten te springen! Iemand, die vlugger dan
voetstape door zoon holletje van een weg rydt
verdiende opgehangen te worden.
In den wagen saten twee personen: de
chauffeur en naast hem de vermoedeiyke
eigenaar.
Het apyt my. dat lk die dame aan 't
schrikken heb gemaakt merkte de laatste op
Zyn toon maakte op Halfont den indruk dat
bet excuus niet erg gemeend was tn dat de
spreker eigrniyk op hem neerzag. En lie toon
werkte daa ook ala olie op een vuur Halfont
die toch reeds niet tot de kalmsten behoord©
nam opnieuw driftig het woord
Dit snelheidsmaniakken bekommeren
zich niet om het leven van anderen.
Wat meent u met snelheidsmaniakken I
antwoordde de eigenaar van de auto. Ik kan)
alleen maar zeggen dat het my apyt. dat u in
gezelschip van een dame Ia.
De beleedtgende uitdaging In den toon
bracht Halfom tot kalmte.
O. als dat allee Ia antwoordde hy. dat
kunt u uitschakelen. Een kilometer verder ls
een mooie grasvlakte, waar wel niemand tue
schenbeide zal komen. Ala u me daar naar toe
wilt brengen, dan zal Ik met genoegen van
alica wat lk gezegd beb, of nog zeggen ra!
rekenschap afleggen.
De ander keek hem eens aan. Het was eer.
groote ©tevig-gespierde kerel.
Stap maar tn. arl hy
Halfont gehoorzaamde De chauffeur met
zyn houten gezicht, die te oordeelen naar de
belangstelling die hy getoond had In wat er
om hem heen gebeurde heat ren onderdeel
van de auto had kunnen zyn, zette den motor
aan En heel wat langzamer dan daar net
reden deze. onder zulke vreemde omstandig
heden samengebrachte menachen den aardt gen
beschaduwden, kronkelenden weg af
Gedurende den gehcelen rit werd geen
woord gesproken. Halfom, die ln de tonnrau
rat. kon alleen maar de brvede. krachtige
schouders van den ander zien. maar da mo-
geiyke gevolgen hiervan boezemden hem niet
la minste vrees tn. De eigenaar van de auto.
jp rijn beurt keek geen enkelen keer om en
Vt duurde niet lang of ze kwamen van den
en allen Ingesloten weg op oen open gras-
lakte tussehen de rotsen
Hier ls het ast Halfont kortaf
De ander gaf een teeken en >le motor
taakte zyn gebrom. De beide mannen «tap
en uit en de eigenaar van de auto beval zyn
hauffrur den wagen tegen den kant te zet-
'en. om voldoende ruimte te laten voor do
oorbygangers.
Hy deed nu syn jas en vest uit en wierp
cze ln de auto. Hatfont volgde zyn roorbosM.
>o chauffeur vertrok geen spier van zQn ge
lekt
Ik geloof dat we hier een goede ..ring"
©vonden hebben, tel de onbekende met een
ehaar naar een totaal vtak atuk Tegetyk
itroopte hy de mouwen van zijn overhemd op
»n vertoonde twee zeer r©spierde onderarmen
Maar Hatfont liet zich hierdoor niet In het
minst van syn stuk brengen. Hy wt* wat hy-
zelf was en was dan ook voor niemand bang
Ik neem aan zei de ander, dia stil was
big vee staan, dat wg ala beeren ©en zaak kun
nen regelen, somier dat derden noodlg zyn om
er op too te zien dat allee eertgk toegaat
Halfont atond op bet punt te zeggen, dat de
manier, waarop de ander het leven van «en
dame ln gevaar had gebracht en daarna zon
der zich verder van de zaak tel© aan te trek
ken of ZJJn excuua te maken doorgezien waa.
nu niet bepaal) overeenkwam met de definitie
heer", maar hy zag ook wel dat de ander ln
stand njn gelijke waa. Hg hield deze opmer
king dan ook maar voor alch.
Daar ben Ik het volkomen mee eens. waa
alles wat hy seL De twee mannen stonden
tegenover elkaar. Het was een sportlef ge
zicht want ze waren volkomen aan elkaar
gewaagd, wat de een aan kracht meer bezat,
had de ander aan uithoudingsvermogen tn bet
voordeel en «en wedder sou hun getgke kan-
aen gegeven hebben Ze hieven hunne handen
op om U beginnen, maar sa raakten elkaar
niet aan
Na ©enige minuten riep de onbekende:
.Tyd". wat Halfont eerst verbaasde maar
direct daarop sgn achterdocht wekte Ze
waren immers nog niet eer.a begonnen' Maar
er «tonden hem nog meer verraaatngen te
wachten
De ander deed eea stap vooruit. Booder ech
ter aanstalten te maken Halfont aan ts ral
len. en ael-
Zeg stellen «re ons etgeniyk niet aan?
Halfont keek hem verbaasd aan Zyn eer
ste gedachte waa dat de tegenpartg de witte
vlag uitatak. maar op hetsrtfde oogenblik «rist
hy dat dit niet hef geval «ras. Dus bleef ar
gren andere veronderstelling meer over dat
ile ander aóó van zijn eigen meerderheid over
tuigd waa dat h« bet beneden zich achtte,
met Halfont zyne krachten ta meten. En deze
gedachte maakte Halfont «rotst.
Vooruit, «et hg.
noeg had draaide hy rechtsom. Toen hij
zag. dal hij tegen «en regenput sou bot-
een. wilde hy rammen. In plaats Maarten
gaf hij achter «aa M«t ©en tamelijk grtvola
snelheid botate de auto mot <!r achierxyrie
van de laadbak teg©n .1© put P.©n «Ij(jarig
meisje, dat waarschijnlijk had «©zien. dat
zij zich In gesaar bevond, aprong achter de
regenput Do laadbak schoof Moor ©n het
kind werd zoo ern«tig aan het hoofd g©-
wond, dat het onmiddellijk na het ongeluk
overleed.
D« verdediger bepleitte clementie, daarbij
d©n nadruk leggend op de vele tegenslagen
die verdachte reeds In zijn leven ondervon
den had.
De rechtbank zal 20 December vonnis
wljaen.
Tot zyn verbazing barstte de ander ia lachen
uit en sgn lach waa aóó vrooigk en aóó onge-
kuneteld. dat Halfoot er geheel «loor ontwa
pend «rtrd
Ik óenk er niet een© over. zei de onbe
kende. lk zal u zeggen wat het ls: lk heb
me daarnet even driftig gemaakt, maar nu
ri>«t me dat oprecht. Nu ben lk waar kalm.
en Me Ik geen reden waarom w-y elkaar sou-
den gaan bewerken. Dt geloof «rol. dat «ra
aan elkaar gewaagd gyn. hoewei lk oen paar
amateur-kampioenschappen gewonnen heb.
Dat zeg ik maar om te laten alen dat het
geen la/held van my la
Halfont keek nog verbaasder De ander had
hem door zyne manieren en door wrat hg zet
volkomen overtuigd. Het ging alles zoo ge
woon en oprecht, dat hg Mch ontwapend voel
de. Al zijn woede waa verdwenen
Wel. ala u hel too wilt beachowen. heb
lk er niets op legen, zei hg en ging naar do
auto terug
U wilt zeker wel mgne veronterhuldJftn-
gen aan de dame overbrengen, zei de an»J©r.
terwgi hg syn Jas aantrok.
Dat kan Ik niet
Kunt u dat niet? Waarom niet?
Omdat Ik niet «reet, waar of wie a© la.
Wat?
Wel. ik zag haar voor het eerst tn myn
leven, nog geen twee minuten voor u haar
zag. iel Halfont
De ander keek hem verbaasd aan en baret te
in lachen ML Halfont volgde dit voorbeeld
Nu dat ts me ook een idiote toestand!
Ja dat la het stemde Halfont toe en
weer Monden ae elkaar aan te staren Do
chauffeur keek recht voor zich uit en scheen
niets of niemand te zien
-- Ik hoor hier «rel niet ta de buurt thuis
vervolgde de auto-eigenaar maar als onao
wegen Mch ooit weer ©ena km lam. daa la
bier myn kaartje en het sou me een genegen
doen. een s zoo vreemd begonnen kennis
making voort te netten
Dank u Tot mjjn epyt heb lk geen kaartje
by my sei Halfont toen hy het kaartje aan
pakte Myn naam ta Halfont en lk woon op de
plaats van dien naam U tuit er wmarachynï'k
lange gekomen ayn Een half verrallen hui*
een kilometer of vijf hier vandaan
Ja lk geloof wal. dat lk het huta gezien
heb Maar slaat u my toe u naar huls te bren
gen daar het mga schuld la. dat u opgehou
den bent
(Wordt eerxolgd.)