Dc luchtverdediging van Zwitserland Jan Zeedijk in Amerika Ons Ongerustheid over IJmuidensche stoomtrawler De Avonturen van i'xtnwitn. nieuwe ten Udcityclijkt tydijkcHis Feuilleton Hoofdpijn N"n AKKERTJE Gas inplaats van remmen Nederland en Volkenbond Ome vertegenwoordiging op II Vee. aj. Op ds twintigste Volkenbond»**rgad#ring. welke zooal» bekend, naar aanleiding *an een verzoek van de Flnecbe regeer;ng door den secretarie generaal van den Volkenbond is bijeengeroepen, en welke op Maandag 11 December as zal aanvangen, zal de Ne- drrlandsche regeering vertegenwoordigd worden door mr. G. W. baron de Vos van Steen wijk. buitengewoon gerant en gevol machtigd minister te l'eping. met verlof hier te lande, en door prof. mr. dr J. P. A. Frangob, administrateur, chef van de af deeiing Volkent>ondstaken van het Depar- tement van Ruitcnlaudsche /aken. buiten* gewoon hooglccraar aan de Neder ia ndsciie Economische Hoogeschool te Rotterdam. BLIND VLIEGEN IN WOLKEN EN MIST KUNNEN ALLEEN DE ZWITSERS! Voor een klein land als Zwitserland, lat neutraal wil blijven en zijn onafhankelijk volksbestaan met de wapenen wil verdedigen vormt de luchtverdediging een belangrijk en moeilijk probleem van de landsverdedi ging. I>e aanzienlijke uitgaven, welke Zwit serland zich sedert den oorlog van 1D11 1918 heeft getroost, toonen den emsllgen wil om de weerkracht van het land ook in dit opzicht te vergrooten Ook namen als Rider, die tot de eersten behoorde, die over de Pyreneeën en de .Alpen zijn gevlogen en Mlttelholzer. de verkeersvlieger. ver- mnard om zijn vluchten over langen af stam!, toonen dat de Zwitsers ook vliegers- bloed in de aderen bezitten. Ook de Zw-itsersche jeugd voelt zich. al dus de N.R.CrL, tot de luchtvaart aangetrok ken In Zwitserland zijn talrijke vliegclubs, welke onderafdeelingeri voor zweefvliegen bezitten. De Zwitser«che mngeliil ontvan gen daar hun eerste opleiding in het vlie gen tonder motor. Om de kosten daarvan te dekken is een openbare inzameling ge houden, waarvan de opbrengst ten goede van de opleiding tot vlieger strekt. Boven dien draagt ook de staat door het verke nen van subsidie hij. Voor de lurhtv aartaf- deeling van het Zwitserache legrr is het niet moeilijk om bekwame vliegers te wer ven. Zij zijn afkomstig van de universitei ten. waarvan de wereldvermaarde E.T.H. (Eidgcnósstsche Technische Hochachule) te Zürii h benevens dc vele middelbare tech nische scholen een toereikend contingent leveren, dat een reserve vormt voor de kracht van het Zwitsersche leger en dat ten allen tilde adspirant-vlicgera beschik baar heeft. Dit is ook ccn reden, waarom Zwitserland tot dusverre aan al haar mili taire vliegtuigbestuurdera den rang van officier heeft verleend. Oo elke vierkante kilomater Mn vliegt oig. Wat het vliegtuigmaterieel betreft, wor den in Zwitserland talrijke militaire vlieg tuigen van verschillende buitenlandsche mer ken in licentie getouwd. Deze bouw voor ziet in de behoeften. Men kan ongev. zeggen, dat het mo derne vliegtuigmateriaal zulk een hoeveelheid betreft, dat op eiken kilometer van een eventueel ge- vechtsfront een vliegtuig kan wor den geplaatst. Dit getal is, ook volgens buitenlandsche deskundigen, voldoende voor een succesrij- Zwlherland beschermt lijn grenien. ka verdediging van het land cn kan In elk geval een aanvaller in de lucht eerbied voor den afweer bijbrengen. Bij geen enkel legeronderdeel hangt zooveel af van de dieningsmanschappcn aks bij de militaire luchtvaart. Zoowel aan de kwaliteit van het materiaal al* ann de opleiding en oef# uing der militaire vlieger* wordt voortdu rend in Zwitserland gewerkt. De bergen helpen. De grootste helper* bij de luchtver dediging in Zwitserland vormen het bergland en de weersgesteldheid. Het blind vliegen in wolken en mist. in den stom» en gedurende den nacht tusschen de 40U0 nieter hooge (tergen is reed» menigen vlie ger noodlottig geworden. Ilij die «Ie bijzonderheden van de ween* gesteldheid In het hooggebergte kent. kan zich daarvan een juiste voorstelling nia ken. aan welke moeilijkheden plotseling samenballende wolken, de hevige neendar en de groote temperatuurschommelingen den aanvaller bloot stellen. Om eonig in zicht daarvan te krijgen, moge het volgen de voorbeeld dienen, dat aantoont dat d* Zwitsersche luchtvenle iiging in de wisse lende weeragmteldheid r«»n trouws hond ge noote ma» zien. Gemiddeld telt men 80 da gen per Jaar. waarop noch regen noch mi«tvorming in hei hnoggetterzte wordt waargenomen. Zelfs de zonnigste landstre ken hebben ten hoogste ISO dagen zonder neerslag. Daarvan echter nog een groot aantal heldere winterdagen, waarop tempe rattircn van 30 k 33 graden Celsius onder nuf kunnen worden gemeten. Bij de zorgvuldige keuze van het «peci aal voor de landsverdediging geschikte mi litaire vliegtuigmateriaa! en «ie opleiding van haar militaire vlieger», kan «te lan«ls- verdediging van Zwi**eriand overtuigd ztin, eiken aanvaller ook in de lucht hevigen te genstand te kunnen bieden. De „Si! va In" ln bat noodweer verloren? Naar men uit IJmulden mededeelt, wordt d« ongerustheid over het lot van de atoom- trawler „Silvain" lJm. 116, van de Natio nale StoomvisscheriJ te IJmuidrn. van dag tot dag grootcr. liet mocht niet gelukken verder contact met het schip te krijgen, terwijl er ook geen berichten van andere schepen, die het op de visscherij hadden kunnen zien, zijn binnengekomen. De laatste dagen werd er steeds rekening mede gehouden, dat dit schip een lange rei» zou maken, tengevolge van de omstan digheid dat het op de noordelijk gelegen v i *«-Jt gronden vele dagen onafgebroken vliegend stormweer was geweest en de schepen dus niet hadden kunnen visschen, maar thans duurt het uitblijven toch langer dan verwacht werd Vanzelf gaan onder «ie tH'slaande omstandigheden de gedachten spoedig uit naar het mijnengevaar, doch daartegenover staat dat op de ti«chgron- den. waarop het schip zich bevond, pree- iisch geen of wmig mijnengevaar be%4aaL Men heeft l«vcndi«-n meer reden om aan te nemen, dat het schip in het noodweer ver gaan is. Er bevinden zieh elf opvarenden aan boord. Schipper ia Willem de klever. door R. J. VAN NEERVOORT 117. Het mes deed zgn plicht, tornde bet goud en de aterren van Jan's kraag en sneed tedere knoop van sQn ja* Red Pennir.gton die op riln plaata ln de rg stond leed plotseling e*o schrede vooruit B'jjt staan. Penning ton." bromde de offi cier naast nem .Bigf op je plaats; Je kunt hem nu toch niet heipen'" Jan Zeedgk. ontdaan ren elk embleem uit zgn marine-dienst, werd weggeleid. 11* Ever. later verspreid 1e aich de bemanaing. Penning ton wendde aich woedend tot dea men die hem een minuut tevoren had tegen gehouden. ..Als hg Jouw vriend maar geweest was'" barstte hg los „Begrip Je niet. wat dit voor Jan betekent*" ..Wees verstandig Red'" aei de ander. Zeedgk heeft afgedaan bg Bjoern Borg verbetert record Op da Mt meter borstenw*. Tmlen* wedstrijden tn de Zwee.Lche hoofilstad is Bjoern Rorr er in geslaagd het Ruropeesch record op de 500 meter fcorauntwl, dat wiet 6 tuin. sec. op naam FEUILLETON MONICA HART HOOFD8TUK L De snelheidsmaniak. De weg was smal en kronkelig en werd door stelle heuvels begrensd, die dicht met gras en verschillende soorten varens begroeid waren. Aan belde kantrn stonden hoornen die den weg tegen de hitte van een heeten zomerdag beschutten, en de weg was zóó smal dat er nauwelijks plaats was voor twee rijtuigen om elkaar te passeeren Eigentgk was het niet meer dan een laantje. De gedachte kwam bg Halfont op. toen hg. zijn stok zwaaiend, den weg afliep, dat hij misschien goed gedaan zou hebben, zijn fiets mee te nemen, want hier was het wel koe! en schaduwrijk, maar een kilometer verder lag een stuk. dat wit en stoffig was en ln de hitte van dezen middag was bet geen aange naam vooruitzicht om dien stofflgvn weg te moeten loopen. Een bocht in den weg deed een wandelaar in zicht komen, een van het andere geslacht. Een flink figuur en Jong. was zjjn meening na een enkelen blik. En nu zgn natuurlijke nieuwr«gierigheid geprikkeld was. verhaastte hg zgn Stap een beetje. Ze nam geen notitie van hem. toen hg haar Inhaalde. De weg was hier nog smaller en zg liep zoowat ln bet midden. Hel volgende oogenhtik zou hg haar voorbij zijn toen. Een verward geluid, een stofwolk, en tien meter vóór hem kwam ren groote auto den boek om. Halfont aarzelde geen oogenblik. Zijn arm maakte «-en uitval en wierp de knappe voetgangster en zichzelf tegen den kant van den weg. nauwelijks ren secon de vóórdat de zware wagen over hun voet sporen donderde, lenrgi de wieien rakelings langs hen heen gingen. Woedend sprong Hal font vooruit. Een bedrieglijke gelijkenis. In ons nummer van heden vinden de lezers een nieuw feuilleton; het is een roman van de bekende Amenkaansche romancière Mo- nica Hart. getiteld „Een bedriegelóke gelijke nis", Wg z|jn er van overtuigd, dat dit ver- haai zeer naar den zin van zoowel onze oudere als Jonger* lezers ia: het ls een met veel smaak en verve gegeven geschiedenis van enkele Jonge menachen. die tal van moet- igkheden hebben te omzeilen voor en aleer zg bet groot geluk deelachtig worden Aan spannende episoden ontbreekt bet deze roman niet. Men valt van dc eene emotioneele gebeurtenis tn de andere, terwgi dat alles rljkeigk ln gezonde romantiek ge drenkt werd. „Een bedrtegeiyke gelijkenis" ls een ver haal. dat gedurende enkele maanden onge- twrgfeld door zeer velen met bijzonder genoe gen gelezen zal worden. BJOERN BORG. stond tan Jean Taris (Frankrijk), geves tigd op 23 April IKtt ts Reims. ie verbete ren. De Zweedschs zwemmer noteerde sen t'J'i tan 6 min. 1.1 sec. ,Hy ia niet langer je kameraad er. mede officier. Penning ton", zei een der anderen ..lk ga naar hem toe" rei Rel spontaan, doch hg Uet er onmldde'.igk op volgen: „O. neen dat gaat niet. want ik heb dienst!" Een half uur later bromde Red Pennlngtoo iets in zichzelf, toen hg agn vriend Zeedgk zag nu ais burger gekleed die door twre officieren van het schip naar de wal werd gebracht. .Als ik hen» alleen maar even kon zien." dacht Red ..Hg vermoedt natuurigk dat ik me van hem heb afgekeerd! Die arme kerel!" Hg wachtte totdat Min vriend langs de plaata kwam. waar hg dienst had Uren later, toen de dienst afgelopen wast haastte PennUvgto zich naar den wal om styn vriend te zoeken. Hg had bet geluk ln dezelfde laai te stappen, waarvan Jan vroeger op dea lag gebruik had gemaakt. De chauffeur ver telde Red. dat Zeedgk naar hotel Benton was TEGEN ONBEKWAAM CHAUrrEUB WEGENS DOOD DOOR SCHULD GEVANGENISSTRAF OE11SCHT. Op 5 September gebeurde op een t«oen-n erf te Ouder-Amstel een hougst trMiach verkeersongeluk, waart») een 5-jarig meisje om het leven is gekomen. Tegen den chauffeur, aan wlen dit ongeluk te wijlen was. en die giste ren voor de Amsterdamsetie recht bank terechtstond, requireerde de officier van Justitie wegens het I veroorzaken van dood door tchuld, e«n gevangenisstraf van vier maan den en intrekking van hei rijbewijs voor den tijd van een jaar. I De chauffeur wa» met In liet bezit van I e.-n rijbewtjs toen het ongeluk gebeurde I Hij had eest vrachtauto gestald op het erf I van een veehouder te Ouder-Amtie!. Hij I wilde achteruit het erf afrijden, maar in I plaat* van linksom waar hij ruimte g» Hé! Stop! riep hg. Denk er om. lk heb Je nummer! Hg was de auto achterna gcloopen die nu vaart verminderde en toen Haifont Ar vol gend* bocht In den weg omging, zag hg de auto daar stilstaan Is dat een manier van f-gden!. hggde hg toen hg de auto bereikt had. Ata ik er niet geweest «ara* sou die dame eronder gekomer zgn. En lk ook. als Ik niet zoo vlug opzg had weten te springen' Iemand, die vlugger «ian voetstaps door zoo n bolletje van een weg rgdt verdiende opgehangen te worden. In den wagen zaten twee personen; de chauffeur en naast hem de vermoede igke eigenaar. Het sptJt mg dat lk die dame aan t schrikken heb gemaakt merkte de laatst* op Zgn toon maakte op Halfont den indruk, dat het excuus niet erg gemeend was en dat de ■preker etgenigk op hem neerzag. En die toon werkte dan ook als olie op een vuur Halfont. die toch reeds niet tot «Ie kalmst en behoorde nam oonieuw driftig het woord. Die snelheidsmaniakken bekommeren zich niet om het leven van anderen. Wat meent u met snelheidsmaniakken antwoordde de eigenaar van de aato Ik kan alleen maar zeggen dat het mg spgt. dat u ln gezelschap van een dam* ls. De beleedlgende uitdaging In den toon bracht Halfont tot kalmte. O. alt dat alles ts. antwoordde hg. dat kunt u uitschakelen. Een kilometer verder ts een mooie grasvlakte, waar wel niemand tua aehenhei le zal komen Als u me daar naar toe wilt brengen, dan zal Ik met genoegen van allea. wat ik gezegd heb. of nog zeggen zal. rekenschap afleggen. De ander keek hem eens aan. Het waa een groote stevig-gespierde kerel. Stap maar tn. sri hg. Halfont gehoorzaamde De chauffeur met zgn bouten gericht, die l* oor Jeelen naar de belangstel tuig die hg getcond had in wat er om hem heen gebeurde, best »-m onderdeel van de auto had kunnen zgn. zette den motor aan En heel wat langzamer «ian «laar net reden deze. onder zulke vreemde omstandig heden samengebracht* mensrhen den aardiger» beschaduwden kronkelenden weg af Gedurende «ten geheeien rit werd geen «voord gesproken. Halfont die ln de tonneau •at kon alleen maar «Se breed* krachtige vchoudera van den ander tien. maar de no- ;*tgke gevolgen hiervan boezemden hem niet te minste vree» in De eigenaar van de auto >p zgn beurt, keek geen er Velen keer om en iet uurtie niet lang of ze kwamen van den mallen ingesloten weg op een open gras- 'akte tuaarhen de rotsen Hier Is bet set Haifont kortaf De ander gaf een teeken en de motor askte zgn gebrom. De helde mannen slap en uit en de eigenaar van de auto beval zttn hauffeur den wagen tegen den kant te zet- en om voldoend# ruimt* ts laten voor de oorbggangera Hg deed nu zgn Jas en vest uit en wierp <-ze ln de auto. Haifont volgde zgn voorbeeld *e chauffeur vertrok geen spier van zgn ge- 'cht. Ik geloof dat we hier *en goede ring" «•vonden hebben zei de onbekende met een ehaar naar een totaal vlak stuk. Te«*!gk troopte hg de mouwen van zgn overhemd op m vertoonde twee teer gespierde onderarmen Kaar Haifont liet zich hierdoor niet in het minst van zijn stuk brenren H« wtst wat hg- telf was en was dan ook voor niemand bang Ik neem aan. aei de ander, die stil waa bigven staan, dat wg als beeren sen zaak kun nen regelen, tonder dat derden noodlg zgn om er op toe te zien dat allee eerlgk toegaat Halfont stond op het punt te zeggen, dat de •nanler. waarop de ander het leven van een dame tn gevaar had gebracht en «laarna zon der zich verder van de zaak Iets aan te trek ken of ztjn excuus te maken, doorgereden was nu niet bepaal overeenkwam met de defim'.le heer", maar hg zag ook wel dat de ander ln •tand zijn gelgke was Hg hield Ar king «ian ook maar voor zich. Daar ben lk het volkomen mee een* aas alias wat hg zei. De twee mannn tegenover elkaar. Het wa* een sportief ge zicht. want ze waren volkomen aan elkaar gewaagd wat dc een aan kracht meer bezat had «le ander aan uithoudingsvermogen ln het voordeel en ren w*d«ter zou bun gelgke kan sen gegeven hebben Ie hieven hunne banden op om t* beginnen maar ze raakten elkaar niet aan Na «enige minuten riep de orbekeo.i# ..Ttjd". wat Halfort eerst verbaasde, maar direct daarop zgn achtenlocht wekte Zr immers nog niet eens begonnen' Maar n len hem nog moer verrassingen U wachten De ander deed een stap vooruit zonder ech ter aanstalten te maken Haifont aan le val len. en zei Zeg. stellen we ons eigen igk niet aan? Haifont keek hem verbaasd aan Zgn eer st* gedacht* waa dat <1* tegenpartg «le witte vlag uitstak, maar op hetzelfde oogenblik wtst hg dat dit niet het geval waa Dus bleef er geen andere veronderstelling meer over. «lat de ander zóó van zgn eigen meerderheid over tuigd waa dat hg he* beneden zich achtte met Halfont »>n* krachten te metan. En dea* gedachte maakte Haifont woest. Vooruit, zet hg. noeg had draaide hg rechtsom. Toen hij rag. dal hij tegen een regenput roti bot sen. wilde )nj rammen In plaats laartan gaf hi) schier gas. Met Yen tamelijk groota snelheid hotste de auto mot ds achterzijde tan da laadbak togen «ie pat Ken ij f jarig meisje, dat waarschijnlijk had gezien, dat zij zich In getaar betond, sprnng achter do regenput. De laadbak schoof door rn het kind werd zoo ernstig aan het hoofd go- wond. dat bet onmiddellijk na het ongeluk o\er leed. D* trrde«iigrr bepleitte clementie, daarbij d«*n nadruk leggend op «Ie veie tegenslagen die verdachte reeds in rijn leven onderton den had I)e rechtbank cal tf) December tonnia wijzen. Tot rijn verbaring barstte de ander In lachen rit en zgn lach was zóó vrootgk en zóó oog*, kunsteld. dat Halfont er geheet door ontwa pend werd Pt denk er niet eene over. zet de onbe- ik zal u zeggen wmt het la: lk h*b arte daarnet even «infttg gemaakt, maar nu spgt me dat oprecht. Nu ben ik weer kalm. en zie ik geen revier» waarom wg elkaar aoo- «Jen gaan bewerken lk geloof wel. dat we aan elkaar gewaagd zgn. hoewel Lk een paar amateur-kampioenschappen gewonnen heb. Dat zeg lk maar om te laten zien. dat het geen lafheid van mg la. Halfont keek nog verbaasder. De ander had hem door zgn# manleren en door wat hg set volkomen overtuigd Het ging allee aoo ge woon en oprecht, .lat hg zich ontwapend voel de. Al zgn woede wae verdwenen Wel als u het aoo wilt beechouwen. heb ik er niets op tegen, zei hg en ging naar de auto terug tJ wilt zeker wet mgne verontschuldigin gen aan «1* dame overbrengen, zet de ander, terwgt hg zgn Jas aantrok Dat kan tk niet Kunt u dat niet? Waarom niet? Omdat lk niet weet. waar of wie as la. Wat Wel. tk zag haar voor het eeret tn mfin zag zet Hatfont De ander keek hem verbaasd aan en barstte tn lachen uit Halfont volgde dit voorbeeld Nu dat ls me ook een tdkMe toestand f J* «lat la het stemde Ha»f«mt toe en weer stonden se elkaar aan te «toren Ds chauffeur keek recht voor zich uit en scheen niets of nlemar.J te zien. Ik hoor hier wet niet tn de buurt thuis, vsrvotgde de auto-eigenaar maar sla onze wegen zich ooit weer ren* kruisen, dan ts hier mgn kaartje rn het sou me een genegen doen een... zoo vreemd begonnen kennis making voort te setter Duik u Tot mgn spgt heb lk geen kaartje bg mg. Ml Haifont. torn hg het kaartje aan pakte Mgn naam Is Haifont en tk woon op .le plaats van «beo naam U zult *r waar*ch«*nn'k langs gekomen zgn Een half vervatten hu-.- een kilometer of «rijf hier vanlaar Ja. Ik geloof wet. dat lk het huls reslea heb Maar staat o nj) (m u naar huls te bren gen «Jaar het mgn schuld Is. dat u opgehou- I H ordt icnolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 15