Indie s financieels autonomie aangetast? „Vernieling gaat normaal voort" SPERBALLONS in Nederland Duur en omvangrijk werk! Churchill: Sneltrein grijpt twee vrachtauto's Den Haag snoept Amsterdam een vlieg af 9 Tweede Kamer Schema voor de verdediging vaa Curacao Laatste woord ovtr da verdec ling dar vlootkosten aan dan Na- darlandachan wetgever. Waar aan plaidooi voor slagkruiser*. - Da bescherming van onze scheepvaart. Gisteren zette de Tweede Kamer de de batten over dc begroeting van Koloniën voort. Over de verdccling der vlootkosien ttisachen Ned. Indii* en Nederland is men nog niet uitgesproken. De heer Bajetto (r.k.) zegt. dat hel schijnt, dat de financieel» autono mie van Indie wordt aangetast; de re«eering hier te lando stelt de bijdrage eenzijdig voor. Van de vlootkosten zal nu do hijdra ge van 7V« op r. millloen is teruggebracht Indie Zn millloen meer hebben te beta len. zonder dat de Volksraad daar tevoren In is gekend. Wat wordt voorts verstaan onder een practische formule, die wordt vastgesteld? Het is heter, dat volgens vaste wettelijke regelen te werk wordt gegaan. Reden voor conflicten wordt dan ook weg genomen Spr. erkent echter dat in de prnrtljk de thans *»ee<v* wisselende omstan digheden een beletsel kunnen zijn. De West is er óók nog! Spr. zou een afzonderlijk «-kader voor de West prcfereeren. als niet de kosten een beletsel zouden vor men. Spr. bepleit oprichting van een vllegtulg-afdceling van negen bommenwerpers voor dc verdedi ging van West -Indie. De heer van Kempen (IlbA zegt dat de minister de redelijkheid heeft aangetoond van de tegenwoordige regeling der verdee ling van de viootkosten tusschen Neder land en Indie. Curacao. dat in opbloei is gekomen, zou 'n deel der defensie-kosten voor eigen rekening kunnen nemen. De minister heeft zoo ziet spr, het de situatie ten aanzien van Oost Indiè in den ministerraad ojw-ngelegd (da heer Ba jetto interrumpeert. Inroept zich op de Indische staatsregeling). Fr is hier geen ingrijpen in de financieele zelfstandigheid van O. Indie. spr. verwacht juist, dat de regeering rekening wil houden ook met fi nancieel*» moeilijkheden van Indió. De heer Wagenaar (a.r.) zegt dat zi)n frac- lle tegen de hoofdgedachten van de tegen woordige regeling geen bedenkingen heeft. Alleen zou spr. gaarne zien dat er aan de regeling een bepaald percentage ten grond slag werd gelegd Daaruit zou volgen of er moest zijn een bijdrage \nn of aan Neder land, al naar omstandigheden. Minister Weiter aan 1 woord. De minister van Koloniën, de heer Welter is erkentelijk voor den ondervonden steun in verhand met de verdeeling der viootkos ten. In de tegenwoordige omstandigheden is de regeling van thans voorloopig in de prartuk de beate. Strikt genomen wordt dc bijdrage eenzij dig vastgesteld, doch daar gaat uitvoerige correspondentie met den Gouverneur-gene raal en overleg in den Volksraad vooraf. Vei volgens wordt de bijdrage in het kabi net in Nederland behandeld, en daar wordt niet de meening van den Volksraad ernstig rekening gehouden. Zelfs hij een bepaalde regeling zou toch het laatste woord zijn aan den Nederland- schen wetgever. Ook over de vermindering van V-> op 5 milllacn is uitvoerig met Indió overleg ge pleegd. Men heeft het voorbehoud gemaakt, op een en ander terug te komen bil de behan deling der as. vlootplanncn. Doch dan kotnt men tot een geheel anderen onzet. <>nk t a v. het standpunt „bouwkosten in Nederland, exploitatiekosten in Indie. De neheele Indischs vloot kwestie aal dan op- de helling moeten komen. De heer P.ffendl wil ïndIP heelemaal niet laten bijdragen, dat is een stelling voor een debatingclub maar niet voor een ernstig parlement! F.r wordt onder leiding van den gouver- neurgeneraal door majoor Giebel e<*n *chema ontworpen voor de verdediging van Curacao; daarin zal ook de luchtvaart zijn betrokken. Overigens zal de practljk zijn af te wachten. f Majoor Giebel t« lid van den Genenden •staf van het Kon. Ned. Ind. leger en leeranr inn de Hoogere Krijgsschool te VGravcn iinge Red.) Nadat de minister hl) de «fd. Curacao ver klaard heeft, dat de instelling van 'n wel vaart fonds in overweging is. wordt dit be grootingehooldstuk z. h. »t. aangenomen. DefsnsiabaaroottBQ 1110. Ken aanvang wordt gemaakt met de behandeling van de defensie-he- grooting voor 1<M0. Het antl-revolu- tlonnaire 1I<1 de heer Duymaer van Twist. Ivepleft om,, versterking van de vloot met slagkruisers F.r gaat ook meer preventieve werking van uit dan van een lichte viool en vlieg tuigen. Men schrikt af vor de kosten, maar die «voeten ook niri wonten overdreven Ril den touw van slagkruiser* komen alle gelden ;>n» rigen tand ten goede. Ook hel pen»n neolsvrnagstuk is ten deze op t* lossen. Spr. dringt aan op spoed. De lieer ltutjter (r.k dnn~i aan om. op (et verstrekken van boter aan de militairen, •i plaats van margarine Spr. hoopt, dal dc waarde van den Nederlandsehon land!»ouw door tieten minister zal worden eikend. Dc liberale afgevaardigde, dr. Vos. wijst om. op het grootc belang van vaccinatie van de militairen tegen pokken, typhus en para- typhu# I)e lieer Van der Zaal (a r.) keurt het af. dat vele veldpredikers lid zijn van „Kerk en VredeWat de ontspanning betreft, wake men tegen „lolmakcrij". De vrijgezel-soldaat. Dc heer Van Slecn (s.d.) komt op voor de belangen van de werk krozen en ongehuwde zelfstandigen, welke hij bij de kostwinners vergoedingen niet voldoende in het oog ge houden acht. Ook moeten de oud-gep«n«,ionneerdon hij I-and- en Zeemacht eindelijk eens uit het „moeras"' worden gehaald. Spr. vindt het voorts onrechtvnanlig. dat sommige werven niet voor den aannmnk van klein vioolma- teriaai worden aangewezen. Levensgevaar voor zeevarenden. De lieer Kievit 0»oc, dem bepleit een com missie. waarin de marinestaf, scheepvaart inspectie. reedersvereeiiluingen enz., zitting hebben, teneinde bepaalde regelen te ont werpen, tol bescherming der koopvaardij vloot cn der opvarenden; o.a. bindende bepa lingen omtrent dc voorziening met paruva nw Daar Nederland geen oorlogvoeren de Is, moet het defensief bewapenen van handelsschepen zoolang moge lijk worden uitgestold, aldus spr. Hedenmiddag worden dc beraadslagingen voortgezet. Oorlogsrisico voor de post Afzenders moeten het dragen In verband met ingekomen verzoeken om schadeloosstelling voor pakketten, welke met het s.s. „Simon Boüvar" verloren zijn gegaan, wordt er aan herinnerd, dal inge val van overmncht, waartoe ook scheeps rampen behooren, welke direct of indirect door een oorlogshandeling zijn veroorzaakt, geen recht op sohndcloo-Mcüins bMtUl Het mogelijke wordt gedaan, om ook in oorlogstijd het pakketvervoer met liet bui tenland, met inbegrip van dc Nedcrland- sche overzeesehe gewesten, voortgang te doen vinden. Het oorlogsgevaar ter zee en de maatregelen, welke in de oorlogvoerende landen zijn getroffen, als onderzoek en eventueelo in beslagneming, vormen een bijzondere bron van risico's, waarvoor, over eenkomstig de internationaal vastgestelde regelen, «loor den postdienst gecnerlei aan sprakelijkheid kan worden aanvaard. Deze bijzondere rieico's hebben er trOQWMU (Ot geleid, dat sedert 1 September J.l. pakket ten voor het buitenland uitsluitend op ri sico der afzenders ter verzending worden aangenomen. Telefoon en staat van beleg Regclina van den Opperbevel hebber. De Opperbevclhehlier van Land- en Zee macht heeft een telegraaf- en telefoonrece- ling vastgesteld, die gister in werking is ge treden. Hierin zijn nlgcmccne regelen ge steld. waaronder ontheffing van do schor sing van telegraaf- en telefoonverkeer wordt verleend in het in staat van beleg verklaar de gebied. Geen ontheffing wordt o.a. ver leend voor telegrammen In geheimschrift, telegrammen cn telefoongesprekken zonder inhoud of waarvan «Ie inhoud geen algemeen verataanbnren of annnemeliiken zin ople vert en voor telegrammen of gesprekken in een andere taal dan het Ncdcrlandsch, Duitach, Fngclsch of Fransch. F.venmln wordt ontheffing verleend voor hel overbrengen van telegrammen cn voor hel voeren van telefoongesprekken, voor zoo ver de Inhoud door het militair gezag in strijd wordt geacht met dc belangen van den staat of dc openbare orde. BEMANDE KABELBALLON TER ZEE? Nederland zal. zoonis wij Dinsdag jl. meldden, bel middel van de ka belballon orsperrlngen gaan toe passen cn bet ligt voor dc hand, dat men te onzent nog wat vreemd te genover dit nieuwe defensieve mid del staat. Ons land heeft op het ge bied van het ballon varen nimmer een vooraanstaande plaats ingeno men; eerst van 1935 af. toen de Haagschc Ballonclub werd opge richt met hei doel. de balloosport tot «Ie massa te brengen, nam de oude wijze van luchtvaren weer toe. Wat Neerlands balloncomman dant vertelde. Wij hebben don heer J. Boesman, den eersten gebrevotteerden luchtballon-cotnman dant in ons land. en voorzitter der H.B.C, gevraagd, of er vanwege zijn organisatie, welke mede Is aangesloten bij de Kon. Ned. Vcreenlging voor Luchtvaart cn do Ncdcrl. Hrtllonsportvereeniging ook activiteit uit gaat ten aanzien van dc kabelballons. De heer Boesman deelde ons mede. dat hem vanwege Defensie wel eenige inlichtingen werden gevraagd, maar dat men in mili taire kringen zelf het systeem der sperbal lons druk aan het bostudcercn is. Acht sperballons neergeschoten. Tot nu toe aldus de beer Boesman verder werden een achttal huitenlandschc fcperbal!ons, welke boven ons land kwamen drijven, neergeschoten cn thans worden dc ze ballons van alle kanten bezien. Zoo word op Waalhaven een Fransche ballon na langdurige beschieting neergehaald cn er werden ongtnocr 1600 kogelgaatje» ge constateerd, zoodat het „incasseeringavermo gen der gcvnartcn zeer groot moet zijnl Geen vrije ballonsportl Voorloopig is hel niet waarschijnlijk dat de H.B.C. of de Nederl. Bnllonsportverecni- ging bij het spcr-ballon-vrangstuk betrokken zullen worden, aangezien dat zoo geheel verschilt van de vrije bnllonsport. De kabel ballons worden immers niet bemand! Ech ter kunnen de beoefenaren «Ier ballonsport wel nuttig werk verrichten ten aanzien van bemande kabelbaiions. Dc heer Boesman deelde mee. dat men vamvogo zijn club in scheepvaartkringcn be langstelling wil wekken voor de bemande kabelballon ter x< BU convooien wordt dan het voor op varende schip voorzien van een kabelballon, waarvan dc waarnemer tot op grootrn afstand de water vlakte, knn overzien. In Nederland werd dit systeem nog niet toegepast, terwijl liet toch stellig grootc voor doeion zou kunnen bieden. Op onze vraag of de vrije ballonvaart in deze tijden in ons land geheel stil moet blij ven liggen, antwoordde de lieer Boekman, dat zijn club helaas nagenoeg tot werkloos heid U gedoemd. 4 Wedstrijden met „spring-ballons". Wel zijn plannen ontworpen om vooral voor de gemobillscerden ten plattelnndc ontspanningswedstrijden te organisecrcn met zg. „spring-ballons", dut zijn iMttllonnc- tjas van ongeveer 110 kubieke meter in houd. welke ntnpcr in staat zijn ecu mensch eenige meters van den grond op te tillen. I>e aurdighcid ervan is nu, «lat de persoon, die aan dc ballon hangt, telkens met zijn voeten den grond raakt en dus keer op keer „een zetje"' moet geven, waar na hij weer even opstijgt en op «Ie vleuge len van den wind verder drijft, om even later weer den bodem te bereiken, enzoo- voorts. Ook hoopt men voor dc militairen kabelballons-opstijgingen (met bemanning) te kunnen organisecrcn. De waarde der sper ballon*. Wat de bemande ballons-captif betreft vroe gen wij den heer Boesman, of deze ooit in ons leger gebruikt zijn. Wij kregen een ont kennend antwoord die zijn misschien alleen van waarde voor verkenning in versperd binnenlandsch gebied maar overigens zijn zij te trefbaar De onbemande sperballons hebben dan ook alleen waarde bij duister nis en bij Inge bewolking, als de ballons on zichtbaar gemaakt kunnen worden. De nor male hoogte der ballons is 3000 meter maar zo worden wel eens tot 10.000 nieter hoogte gebracht. Onze zegsman sloeg de waarde van deze versperringen niet al te hoog aan en z.i. zal een speciale verdedi ging van de ballons door vliegtui gen wel noodig zijn. Echter vond hij, dat dc aanwezigheid der ballons op den vijand een dcprimecrende uit werking kan hebben, aangezien dezo steeds bedreigd wordt door verrader lijke mogelijkheden. Want dc hal lons hebben nimmer een vaste plaats, omdat de kabels aan auto's worden bevestigd, die dus van plaats kunnen veranderen telkens. Zoo zal het nieuwe middel stellig voordee- len bicden, maar dc heer Boesman liet wel duidelijk uitkomen, dat de toebereidselen omvangrijk en duur zullen zijn, juist omdat wij hier zoo weinig op dergelijke voorzie- uingoii zijn Voorbereid. Postvluchten op Indië Op de uitreis bereikten de „Oehoe", Baara en de „Nandoe Bandocng. Op de thuisreis landde dc „Reiger" te Jodhpur. Hieronder een afbeelding van de Fransche sperballons. Magnetische mijn was niets nieuws voor Engeland. CIJTERS OVER DE VEPLIEZEN. De eerste lord der admiraliteit Churchill. hoeft In hot Lagerhuis een overzicht gege ven van den oorlog ter zee. In den loop van zijn redevoering relde hij o m., dat de voornaamste aanvallen van den vijand geconcen treerd zijn geweest op de Britsche vloot en op den Britschen zeehan del. „Wh hebben nog steeds 2000 schepen op zee en tusschen de 1M en lót schepen loopen dagelijks de havent van bet Vereentad Konink rijk alleen in en nlt". Vernietiging gaat normaal voort. De vernietiging der dulkbootcn gaat nor maal voort en geschiedt. In overeenstem ming mei dc raming, die ik het hui* gege ven heb. In 'n tempo van twee tot vier per week. d.w.z. oen tempo. dat. naar wij goloo- vcti. boogor is dan bet vermogen vau Duittch laml om vervangende duikbooten te bou wen". Sprekende over de ramingen, volgens wel ke Duitschland in 1JM0 40" duikltooten zal bezitten, zeide Churchill: „Wanneer zij «leze schepen produceeren volgens het ketiingstel- sel. vraag ik mij af, of zij gezagvoerders en bemanningen volgens een soortgelijk systeem voortbrengen. Wanneer dat zoo ia. lijkt het waarschijnlijk, dat om vernleUglngstempo een soortgelijke uitbreiding zou kunnen on dergaan." Behalve dc gewapende koopvaardijkrui sers hebben wij reeds meer dan 1000 koop vaardijschepen voor zelfverdedigingsdoel- einden bewapend. Het zal niet lang duren of wij heblven 2.QOO op die wijze gew apende schepen. Deze koopvaarder» vuren terug, wanneer zij worden aangevallen, volgen* de oudste rechten ter zee". „De doeltreffendheid van dc toegepaste opsporingsmethode wordt steeds meer bewe zen cn aangezien onze marge bii de jacht- vaartuigen toeneemt, zal dc bcpfbeving, waaraan «Ie duikioot wordt onderworpen, steeds strenger worden. Het convooisysteem is thans in volle werking. Zeer weinig *ch«- pen. die in convooi varen, zijn aangeval len. en nog niet een op de 7j0 is tot zinken gebracht". Itet i* een merkwaardig soort oorlog voor de Duitsehe loot, waarin deze. weggedreven van haar verklaarden vijand, zich troost door amok 'e loopen onder de neutrale schepen Dit feit moest eigenlijk een aanmoediging zijn aan de neutralen om hun schepen te verhuren aan Engeland voor den tijd van den oorlog. Magnetische mijn geen geheim. Dc magnetische mijn is nieuw noch ge heimzinnig. Haar geheimen zijn ons bekend en in fci'o waren dc voorbereidingen voor do tegenmaatregelen reeds ver gevorderd voor «le eerste magnetische mijn in Britsche wateren werd gelegd. Ik wil de grootte of dc intensiteit der krachtsinspanning niet on dei.schatten, welke vereischt zal zijn om het hoofd te bieden aan deze laatste manifesta tie van nationaal socialistische cultuur. Misschien zal ik na Kerstmis in staat zijn dienaangaande meer inlichtingen lo ver strekken. Voortgaande telde Churchill: „Wij zijn den oorlog begonnen niet een koopvaardij van 21.000.000 ton, waarvan gedurende drie maanden 310.000 ton verloren Is gegaan. Hei netto verlies echter, rekening houdende met de buitgemaakte tonnage, bedroeg slecht* .0000 ton. Voor iedere 100 ton Britsche sche llen. die tot zinken werden gebracht, zijn 110.000 ton Britsche havens binncngeloopen. havens, die. zooals men zegt. vnn alle kon ten belegerd word«-n ia de eerste drie oor logemaanden. In November is bijna een kwart millloen ton schepen onze havens tiinneiigcloopen of uitgevaren voor iedere duizend jon. dio lot zinken werden gebracht Churchill gaf toe dat de prijs voor de bc scherming hoog was door het verlies van oorlogsbodems, doch, aldus besloot hij, op het oogenhllk zijn wij bezig met den bouw van bijna l.öOOJWO ton oorlogsschepen van alle kla*w»n, waarvan reeds veel in een gr vQrderd stadium verkeert. Onze verliezen aan oorlogsschepen in de eerste drie maanden vand en oorlog van 1014 waren bijna twee maat zoo groot als die, welke wy thans ge leden hebben. Overwegwachter waagt te vee( Eén doode. Gisterochtend is aan bet Oppel te Amerj foorl een ernstig ongeluk gebeurd. Aan woerszijden van de Eem be vindt zich ter plaatse een overweg. Beide spoorwegovergangen worden door één beambte bediend. Doordat de overwegwachter eenige auto's de gelegenheid wilde geven te pastee- ren, was de verkeorsboom niet meer te sluiten. Op elk van belde overwe gen werd een vrachtauto gegrepen door den sneltroln naar Enschede, die om 9 uur 59 uit Amersloort ver trok. Dc eene wagen werd ernstig beschadigd doch dc J»cide inzittenden, de expediteuc B. uit Amersfoort, vader en zoon, kwamen zomler letsel af. De andere auto daarentege werd geheel versplinterd cn kwam in de Eet terecht. Ken der inzittenden, een zekere I uit BreukelenSt, Pletor, trachtte onder d spoorbrug door naar den wal te zvvemmei Toen men hein op het droge had, bleken d levensgeesten te zijn geweken. Mqh weet niet. hoeveel menschen in de wagen zaten. Politie, militairen en burger zoeken naur eventueel© andere stachtoffei Ongewenschte vreemdelingen in de hoofdstad Negen personen aanqehou De afdeeling vreemdelingendienst van hoofdstedelijke politic zet haar nasporing naar de verblijf plaats van vreemdelinge^ die daar ter stede vertoeven, zonder iiv 1 bezit te zijn van een geldig paspoort of verblijfsvergunning, niet kracht voort, teravond zijn wederom een negental pert nen bij het hoofdbureau aangebracht, niet iu het bezit vnn zoodanige papier! waren. Prof. dr. Brugmans overleden Historicus van grootcn nats. Op 71-jarigen leeftijd is gistermorgen tf Amsterdam overleden do oud-hoogleeraa! prof. dr. H. Brugmans. J Tol hei vorig jaar, toon hij den «b-jnri.fl leottüd bereikt, heeft prof. Brugmans iat hoogleraarsambt in dc algemeen© gcscltié denis aan de Universiteit van Amstcrdat vervuld. Met dezen geleerde is een Nederlandse historicus van grootcn naam en uit zot (ieriijkc kwaliteiten heengegaan. Zijn doe heteekent met name voor de hoofdstad de lands een gevoelig verlies, want aan A® sterdam, tot welks bekendste figuren behoorde, had prof Brugmans, hocffl Groninger van geboorte, zijn hart vetpan Recidivist aangehoudff De politic van bet bureau Marnixstraat I Amsterdam heeft gisteren achter het ne gevlucht. Hoagsche collega's zijn haar I vlug afgeweest. Het betrof hier een man met een zwa beladen strafregister, die een advortcnl had gezet in de kranten, waarin hij colp< teurs vroeg. Alvorens «leze echt«-r een got betaalde betrekking konden krijgen, mot een bedrag, varicerende tusschen 20 en gulden, worden gestort. Zoowel van hun geld als van de bctrekkl gen .welke waren aangeboden, zagen «ie M licitanteu nooit iets. Dinsdagavond lieslo de politie in te grijpen, doch toen recht cheur Blonk zich bii de woning van d< man vervoegde, bleek de man reeds te ij gearresteerd op last van de politie te '»Gl venhage. die met hem voor een andere kW tic nog een appcltjo had te schillen. 'L zonden in Amsterdam bedreven, zullen e< ter niet vergeten worden. „Duitschland mag niet alles weten" Schade aan EngeLche schept maakt Churchill niet zoo gac bekendI In het Lagerhuis heeft do Laliouropposi critiek uitgeoefend over de wijze, waar door Engeland den zeeoorlog wordt gfcvo! en speciaal werd onder de loupe genorï het alleen varen van hulpkruisers, hclgt men onverantwoordelijk achtte. Men w hierbij op het geval van de Rawalpindi, w schip door een overinachtigen tegenstaat werd vernietigd. De liberalen sloten i bij de zienswijze van Libour adn. opnie werd gevraagd de verliezen eerder te pul ceeren. Churchill antwoordde «lat er een vertraging was geweest in hei iiekendenal van verliezen tcngcNolge van optreden den vijand. Wat echter de berichtgevi over schade betreft, dere zaak moet beot deeld worden met het oog op den militair toestand. Schade wordt in vele gevallen *s hersteld en er is geen red-n, waarom n» I den vijand zou toestaan kennis te <lra| van den toevirmd «Ier Kngelsche schepen J I ieder oogenblik. Spr. i* niet voorneaÉ I M-ha<le te pubiiceercn alvorens die in Jgi den kring bekend is geworden, tenzij bij I den heeft te geloovcn, dat de vijand on »h—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2