versagen niet
ITALIË zal zijn
Farapluies
scheepvaart behoeden
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
>ef
Onze treinenloop
steeds
sneller
Naar 160 K.M.
per uur
Electrische
locomotieven
Russen ontkennen
gebruik van gas
H. du Crocq
r
SC-
;at
ut o,
Arv
uit
•eda
Laan. Schagen. Tel. U4 t lijnen) Kengetal ff40.
ZATERDAG 9 DECEMBER 1939. 84e Jaargang. No. 11957.
URgove <Jer N.V. Ihtg.Mif. „Ktohonds Noorderkworher" 4
ren»
van
ie j
ccn I
Hij
ader I
i om I
Hier I
toe
men, j
i co
nslig
»t. is
HET 0001 WORDT GEELECTRIFICEERD.
IN. S. straks opgewassen tegen de
zwaarste eisohen van het mo
derne verkeer.
Op een persconferentie hij de N.V.
Nederl. SpoorweeiMi heeft ir. W.
Hupkc-, naar aanleiding un de uit
werking der plannen betreffende de
electrificatie van het Gooi, een Rede-
I tailleerde beschouwing gegeven over
de ontwikkeling van het Indrijf, zoo
als de direclip zich <l«-/e in do toe
komst denkt. Niets belet ons, al
dus ving de heer Hupkes rijn betoog
aan om op het oogenbük oon
voorgenomen plannen betreffende dc
electrificatie door te zetten.
Wij kunnen medewerken nan de best rij
ding der werkloosheid, om wanneer weder
om normale tijden zijn aangebroken, gereed
t« staan, geheel gemoderniseerd en Mango-
past aan de hoogste rischen des tijd* en
beantwoordend aan de zwaarste eisrhen vap
bet moderne verkeer en alles wat daarmede
samenhangt.
ELECTRiriCATIE IN DEN DRIEHOEK
AMSTERDAMAMERSFOORTUTRECHT.
)o»t
Labo-
ij lie-
irium
aan
i te
"pJot* Eindelijk dan zijn wij zoover gekomen,
udent !&ldu* ,,e *,ecr Hupkes. «Int wij kunnen over-
le la- ,ot VAn 'iet Gooi. Deze
door 'w*r'(zaambed«?n zullen geruime» tijd in be-
lioofd ,ia* nemen en vennoedelijk eind 1941 ge-
rui- re*1 komen.
De navolgende baanvakken zullen dan
worden geelcctrificeerd: Amsterdam. Amerv
foort, afstand 44 kin., I trecht, Hilversum,
afstand 17 km. en ten vlotte HIauwkapel
Amersfoort, afstand 10.5 km., in totaal dus
over een afstand van 77.5 k.m., betreffende
een dubbelsporig baanvak.
GeMectriftceerd zal dan zijn deel
van het hoofdspoor wegnet en 1/5
geileelte van het totale net der NJ5.
(hierbij zijn opgeml i de geelectrifi
eeerde haunvakk n llarmelcnBreu-
een kelen en Arnhem—Nijmegen, welke
ir van nog dit jaar hun beslag krijgen.
>at. In
me©- Overeenkomstig den zomerdienst 1939 zou-
,diet>- den door de N. S. gereden zijn personen
uiknc- stoomtrein km.'s: 5.8 millioen en personen
verbrandingsmotor trein k.m.'* 1.8 millioen:
itle tc in totaal dus 18.1 millioen. Te rijden op
in eenlnieuw te electrificeeren lijnen onge\cer 1.T
an de millioen trein km.'s per jaar.
„Hoo Het aantal electrische trein k.m.'s bedraagt
t dag- thans reeds meer dan de helft van het aan
van tal personen stoomtrein k.m. en bijna een
Kam, derde van alle personentrein k.m.'s. welke
oemda cijfer» na gereedkomen van de electrificatie
lc aaivj van het Gooi ongeveer drie vierde van het
Santal personen trein k.m.'s zullen bedragen.
Electrificatie wordt voortgezet.
Het Is «ons gebleken zoo ging de
heer Ilupkes voort - dat de rentabili
teit van de electrische tractie volko
men aan onze verwachtingen beant
woordt.
Gezien de buitengewoon goede er
varingen met de electrificatie opge
daan. is de directie dan ook sast be
sloten zoo »poedig mogelijk met de
verdere uitbreiding van deze electri
ficatie voort tc gaan.
Hierbij wordt oa. gedacht aan de electri-
Icatie van bet baanvak DordrechtAnt
»erpen, waarvoor reed» Itfsprekingen hel»-
*n plant» gehad met Je Relgische spoor
wegen en het baanvak F.indhovciv—Maas
tricht. Bovendien wordt hierbit ook nog
lacht aan de verbindingen met Twente
Groningen. Dit ia natuurlijk wel toe-
oenstmuziek. doch het zal toch eens werke-
jkheid worden, indien de omstandigheden
rh niet zoodanig raan wijzigen, dat een
jractische uitvoering onmogelijk zal blijken,
De kosten voor de electrificatie van het
l»ool en de verbindingen Utrecht-Amers-
f-art en Hilversum worden geschat op
tl. >©«rfr©nd 28.000.000.—
teen tr
STEEDS SNELLER!
oral In
in den
van da
Ook
•rkgele-
aanan
i wgj
gtvom
WÊtÊÊÊBÊÊÊÊÊBÊ
DE FINNEN
Hun krtjgataktiak vergoedt bat
verschil ln aantal strijdkrach
ten.
Het militaire hoofdkwartier der Russen
in het district Leningrad deelt mede:
Op 8 December hebben de troepen van
het militaire district Leningrad den op-
marsch ln alle richtingen voortgezet In de
oostelijke sectie van de landengte van Ka
reliè hebben de Russische troepen, die op
7 December de Finsche verdedigingslinie
lang» de rivier Taipaleenioki en de water
linie van Vuok.M hebben doorbroken, hun
succes in noordelijke richting en op de
flanken ontwikkeld.
Met het oog op het ongunstige weer. Is
de luchtmacht niet in actie gekomen. Wel
werden verkenningsvluchten gedaan.
Het Finsche communiqué van gisteren
verklaart:
I.eger: De vijand heeft zijn aanval bij
Taillalenjoki ton westen van het Ladoga-
meer voortgezet De aanval werd afgesla-
tm
Aan de oostgrens heeft de vijand thans
het dorp Suotnuesalni bezet
Vloot: De vijand heeft het eiland Suur-
sari (Hogland) in de Finsche Golf bezet
en de «-enige twee dorpen aldaar verwoest.
Luchtmacht: Vandaag zijn geen luchtaan
vallen gedaan.
Te Stockholm wordt verklaard, dat de
Finsche artillerie bij het Ladogameer de
RoMfKha stellingen heftig heeft bestookt
en de Russische batterijen heeft tot zwij
gen gebracht.
Gezegd wordt, dat het draagbare anti-
tankgeweer een Finschs uitvinding
zeer doeltreffend blijkt.
Verschrikkelijke ontploffing.
Gemeld wordt uit Oslo, dat de Russen
zware verliezen hebben geleden, toen zij
'roepen aan land retten de Lünahamari.
Toen de Sovjet-Russische booten de kust na
derden, deed zich. zno wordt gemeld, een
verschrikkelijke ontploffing voor. waardoor
geweldige rotsblokken in zee stortten. Fm
aantal booten kapseisde en verscheidene
bonderden mannen verdronken. Tegelijker
tijd openden Finsche machinegeweren het
vuur.
Succesvolle Finsche krijgstaktlek.
Het schijnt, aldus een bericht uit Stock
holm. dat het Sovjet Russische leger In
Knrelie zijn grootste inspanning concen
treert in den sector van Kaipule. De weer
stand der Finnen is zeer doeltreffend eu de
Mannerhefm-Hnle is niet bereikt.
De Finnen passen een tactiek toe,
die de Russische soldaten tot dus
verre nog niet hadden ontmoet. De
troepen strijden namelijk in afzon
derlijke compagnieën, hetgeen zeer
Dit nummer bevat 12 pagina's
DE BILT SEINTi
Verwachting: Krachtige tol
matigen. Z.W. tot W. wind,
meest zwaar tot halfba-
wolkt. enkele regenbuien,
aanvankelijk weinig veran
dering in temperatuur, in
den middag Iets zachtar.
grooie voordeel en biedt in een zoo
weinig begaanbaar terrein als het
Karelische gebied. De Sovjet Russi
sche troepen daarentegen doen mas
sale aanvallen en worden door de
Finsche mitrailleurs weggemaaid..
Kr zijn geen berichten ontvangen over de
krijgsverrichtingen aan het front van Pet-
saino. Het schijnt echter, dst de Finnen nog
Meeds weerstand bieden tegenover den ster
keren vijand.
/.eer zware sneeuwval zou de operaties
belemmeren.
Bevoegde Finsche otficierskringen zijn
van opvatting, dat men tot dusver met het
verloop van den strijd san het Ladosrafront
en op de Karelische landengte tevreden iv
I»e vtelvelmatige terugtocht naar de hoofd
stelling verloopt langzamer, dan men had
durven hopen. Het weer Is gunstig, daar
het de Russische luchtmacht vrijwel uit
schakelt. In Helsiztki was het een rustigs
dag. Het mistte.
Moskou ontkent oefen»ik van gas
•a dum dam kogels.
In een officieel communiqué van den staf
van het militaire district Leningrad wordt
de bewering van eenige buitenlandsche
persorganen gedementeerd dat de Sovjet
troepen bij de gevechten tegen Finland van
dum dum kogels en gas zouden gebruik ma
ken.
Het communiqué noemt deze geruchten
een kwaadaardig verzinsel.
De verdere uitbreldina van de elec
trificatie brengt nog andere verplich
tingen mot zich mede. Zoo is beslo
ten het rollend materieel aazunerka-
lijk te vernieuwen en verder nit te
breiden.
De ootfe electrische treinen, die la
het westen van t land dienst doen,
zullen worden ongebouwd, waardoor
de snelheid zal kunnen worden op
gevoerd tot 12S K.M. per uur. even
tueel nog hoogere, indien het noodlg
mocht bIHken, want het ligt in onze
bedoeling in de toekomst de maal-
mum snelheid op te voeren tot 1M
K.M. per uur.
Bovendien zullen worden aangeschaft 55
vijf-wagentreinen, 15 tweewncmtrelncn. die
zoo geschikt zijn voor de cri'ieke rnotircn
ten de bekende spitsuren waarin tevens 'n
goede bagageruimte aanwezig zal zijn. 29
tweewagentreinen, welke thans dienst doen
op het mid«lennet zullen worden ouurebouwti
in drie wagentreinen, waarbl) een derde-
kla.<«ewagen zal worden ingebouwd 37 drie
wagentreinen zullen w-onlen omgebouwd,
wparblj een derde klaseewagen zal worden
l>i|gebouwd. zoodat een vierwagentrein daar
voor in de plaats is gekomen.
ELECTRISCHE LOCOMOTIEVEN
Ten lotte ligt het in de bedoeling eenige
electrische locomotieven aan te schaffen,
waardoor ln* mogelijk zal zijn «le interna
tionale treinen, die Uians met stoomtrmetie
niet snel genoeg op gang kunnen kotneti »-n
een l>elemming vormen voor den nationaien
treinenloop, sneller door het land te brengrn
MEER REIZIGERS VERWACHT.
Do verschillende maatregelen, welke thans
worden getroffen ln verband met de verdere
moderniseering van het spoorwegbedrijf. »pe
ciaal de verdere uitbreiding van de electrifi
catie zullen de volgende voordeden opleve
ren:
L hoogere ontvangsten door 't kunnen in
voeren van een frequenten dienst met
groote snelheden. Overeenkomstig de
vroeger opgedane ervaringen wordt van
deze electrificatie een vermeerdering van
het aantal reizigers met ruim li pet.
verwacht
2. Vermindering der tractiekosten, welke
voor electrische tractie belangrijk minder
Een pond erwten
op bon 5
I)e minister van Economische Za
ken deelt mede, dat gedurende het
tijdvak vanaf heden tot en met
Zondag 7 Januari ag. de met „5"
genummerde bon der rijksdistribu-
tiekaart recht geeft op het koopen
van 'n half kilogram groene erw
ten of spliterwten.
zijn dan voor stoomtractie Op een net.
waar meer «ian vijftien treinen per dag
loopen, is de electrische tractie goedkoo
per gebleken, dan de stoomtractie.
3. Van deze nieuwe electrificatie wordt
door de N.S. een verbetering van de
winst- en verliesrekening van ruim
f 1000000.— verwacht.
Amsterdam—Alkmaar.
Ir. Hupkes deelde ons tenslotte mede. welke
snelheid»verhooging de voorgenomen elee
irifleatit op de verschillende trajecten ia'
hebben.
Voor het traject Amsterdam—Alk
maar bedroeg de rijtijd bij stoom
tram lie met een snelheid van 100
K.M 36 minuten, bij eiectrische
tractie, dus thans 58 min. en in de
toekomst, als de snelheid tot 120
K.M per uur tal zijn opgevoerd.
26 minuten,
lammer, dat onze zegsman ons nle's
wi*t mede ie deelen over een eventueel»
»nelhebt« verhooging op de route Alkmaar
Den Helder; dit zou velen in Noordhob
Jan Is Noorden ongetwijfeld bijzonder Inte-
De strijd aan de
Marmer heim-linie
Bovenstaande kaart geeft de aanvalsrich
tingen weer «Ier Sovj+t 'Toepen in het Zuid
Finsch—Kareliach gebied en rondotu het
Ladogameer.
Bij Sttrojarvi zijn «ie Bussen pl.iu. 50 km.
Finland binnengerukt
De strijd bij Salmi is nog in vollen gang.
De zwart geblokte lijn ts de linie waarop
de Kinnen ztjn teruggetrokken.
Volgens de berichten uit Leningrad zou
den «ie Russen deze linie doorbroken heb
ben en doorgedronken zijn tot Valljarvi en
da verdedigingslinies aan liet merengebied
genaderd zijn.
I»e Mannerheimlinlc ?*egint bij het Meren
gebied Vu kot! ten Zuiden van Vlborg. sluit
aan laj liet Saima, Kokon Selka, l*uri-Vesi en
Orivesi incer.
Op de kaart kan «le lezer de operaties der
strijdende partijen volgen.
vaar DAMES aa HEEREN.
Reparatie lifrichting
LANCESTRAAT M. TEL. X7M.
ALKMAAR.
CENTRALE
VERWARMING
ALLEEN ONZE ONBE
RISPELIJKE UITVOE
RING RN ONZE LAGE
PRIJZEN DOEN ONS
STEEDS WEER NIEU
WE CLIENTÈLE VER-
WERVEN.
DE V
alkmaar
Tsi XH3 -3 Iga
TCCRR MIE AU
R I ES
- rotterdam
<0 J
Productiecommissaris voor
Noordholland benoemd
Da Minister vaa Economische Ze kan
haalt benoemd tot prodnetie-oommis
se ris vaar dea akkerbouw ea welde
bouw la da provincie Noordholland:
Ir. G. J. Lieneech, rtfkatendbenweoa
anlrat te Scha gen.
Rusland heeft de
Romeinsche
waarschuwing verstaan
De resolutie» van den Groot en Fascist i-
schen Raad. welke Donderdagavond te Ito
ma ia gehouden, konden wij reedt gisteren
zeer in 't kort afdrukken.
Toch zal ut t«*kom*tlge politiek van ltalié
van te groot belang voor het verdere ver
loop van den strijd om op enkele onderdee
lm. nog niet een» even terug te komen en
ze meer uitvoerig te venneMen.
Drie hoofdpunten bevat het officieele com-
muniqué. dal over de besprekingen is uitge
geven.
Ten «orate de verhouding tot Duit"Mand.
tan tweede de belangstelling v. Half v«»or
den Balkan en Donaubekken en ten derde
«ie bonding tegenover de Britsche binkkade.
Wat het voortbestaan «Ier ..as" betreft,
wordt zeer duidelijk gezegd, «lat Rome trouw
blijft aan het verbond nvrt Berlijn. Dit zou
«eteeken-n. dat Parijs en 1/vnden nog «leeds
niet ltalié nis ren mogelijke» tegrmtander
norten rekenen. Immer» wat destijds over
Ie militaire ar r oor den tuaeehra de moge
nooten is ge pub 1 kaant, laat weinig speling
«•n zou Muaaoiilti kunnen verplichten te ge
teganer tijd naa«t llitlar ten MrtKle te trok-
ken. Maar «lan i« het onl»egn>pe!i>k «lat En
geland en Frankrijk maar rustig toelaten,
lat Halte zich ln militairen zin dagelijks
eterker maakt.
lioe zit dat? Bevatten de overeenkomsten
tusaciten Rotne en ileritjn beperkingen, wei-
ha de destijd» met zoovel bravour gepubli
ceerde militaire eenheid «V-r aagenooten tot
e«-n cottfdie maken? Rn zijn da geallieerden
daarmede op de Iwogte?
Da nwdedeellng over «ion Balkan en het
Donaubekken ia dubtclljk een waarschuwing
aan het adres van Rusland, waart»# «k be-
toogiitgen voor Finland practdkr aansluiten.
Dal deze waarwhuwing te Mosko«i is be-
j .-rrpen en verstaan zou men reed» kunnen
i «fielden uit een mededeellntf van de pers
«Meeling van het volkacomir.iseariaat van
Puilaoiaodacha zaken zeer ofUciaal dus'.
waarbti over het geruchtmakends artikel
van Stefanof. gepubliceerd in het tiende
nummer van de „CoriunnnlaUache Interna
tional*". en waann. zooals men weet Roe-
mrnié wenl te kennen gegeven. «Jat dit land
niets ander» overbleef, dan een verbond met
«ie Sovjet-Unie af te sluiten gelijk aan dat
van de Baltischi landen, wordt gezegd, dat
dit grermzin» hei wezen der Intrekkingen
tUMcben de Sovjet» en Roemenië weerspie
gelt.
Of men te Rome wel erg veel vertrouwen
heeft ln <k ontkenning «Ier Moakovleten valt
te betwijfelen, temeer daar de Sovjete nJH
uitdrukkelijk verklaren geen wenschen te
hebben jegens het land van koning Carol.
De uitlatingen over het handelsverkeer zijn
vnj positief
.Veer wat betreft
keer ter tee, Is ItalM i
altdrakkaltjk te
met het oog op zijn gezag ab vanwe
ge rtja onuitwisebbare levrasbehoal-
Dlt klinkt voor Engeland en Frankrijk
nir! erg prettig. Men zou «r uit moeten af
leiden --en hel Fransche perrt>ureau Havas
«loet dit ook dat Rome niet van plan is
zich te storen aan de blokkadetnaatregelen.
/uilen de Italianen tot convoveeren over
gaan? iloe zullen dan d« vloten der geal
lieerden daarop reageeren?
t Zijn vragen welke ook" direct de poli
tieke en economische positie van ons eigen
land raken.
Zou immers Italië oogluikend worden toe
gestaan Duitse be waren te vervoeren, dan
zou dit moeilijk aan o»»» kunnen worden ge
weigerd. Of ral ook Brittanni* roet twee ma
ten gaan meten* «en voor de sterke en één
voor de zwakke?
Maar dan ton Duitarhland roet te meer
gron t van on« kunnen eiechen de «moedi
ge" Italiaanset»# hoviding te volgen, daarbij
waarschijnlijk vergetend, da'. «Ie durf van
een machtige met andere maatstaven moet
worden gemeten, dan dia van «de klein*