versagen niet ITALIË zal zijn Farapluies scheepvaart behoeden DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER >ef Onze treinenloop steeds sneller Naar 160 K.M. per uur Electrische locomotieven Russen ontkennen gebruik van gas H. du Crocq r SC- ;at ut o, Arv uit •eda Laan. Schagen. Tel. U4 t lijnen) Kengetal ff40. ZATERDAG 9 DECEMBER 1939. 84e Jaargang. No. 11957. URgove <Jer N.V. Ihtg.Mif. „Ktohonds Noorderkworher" 4 ren» van ie j ccn I Hij ader I i om I Hier I toe men, j i co nslig »t. is HET 0001 WORDT GEELECTRIFICEERD. IN. S. straks opgewassen tegen de zwaarste eisohen van het mo derne verkeer. Op een persconferentie hij de N.V. Nederl. SpoorweeiMi heeft ir. W. Hupkc-, naar aanleiding un de uit werking der plannen betreffende de electrificatie van het Gooi, een Rede- I tailleerde beschouwing gegeven over de ontwikkeling van het Indrijf, zoo als de direclip zich <l«-/e in do toe komst denkt. Niets belet ons, al dus ving de heer Hupkes rijn betoog aan om op het oogenbük oon voorgenomen plannen betreffende dc electrificatie door te zetten. Wij kunnen medewerken nan de best rij ding der werkloosheid, om wanneer weder om normale tijden zijn aangebroken, gereed t« staan, geheel gemoderniseerd en Mango- past aan de hoogste rischen des tijd* en beantwoordend aan de zwaarste eisrhen vap bet moderne verkeer en alles wat daarmede samenhangt. ELECTRiriCATIE IN DEN DRIEHOEK AMSTERDAMAMERSFOORTUTRECHT. )o»t Labo- ij lie- irium aan i te "pJot* Eindelijk dan zijn wij zoover gekomen, udent !&ldu* ,,e *,ecr Hupkes. «Int wij kunnen over- le la- ,ot VAn 'iet Gooi. Deze door 'w*r'(zaambed«?n zullen geruime» tijd in be- lioofd ,ia* nemen en vennoedelijk eind 1941 ge- rui- re*1 komen. De navolgende baanvakken zullen dan worden geelcctrificeerd: Amsterdam. Amerv foort, afstand 44 kin., I trecht, Hilversum, afstand 17 km. en ten vlotte HIauwkapel Amersfoort, afstand 10.5 km., in totaal dus over een afstand van 77.5 k.m., betreffende een dubbelsporig baanvak. GeMectriftceerd zal dan zijn deel van het hoofdspoor wegnet en 1/5 geileelte van het totale net der NJ5. (hierbij zijn opgeml i de geelectrifi eeerde haunvakk n llarmelcnBreu- een kelen en Arnhem—Nijmegen, welke ir van nog dit jaar hun beslag krijgen. >at. In me©- Overeenkomstig den zomerdienst 1939 zou- ,diet>- den door de N. S. gereden zijn personen uiknc- stoomtrein km.'s: 5.8 millioen en personen verbrandingsmotor trein k.m.'* 1.8 millioen: itle tc in totaal dus 18.1 millioen. Te rijden op in eenlnieuw te electrificeeren lijnen onge\cer 1.T an de millioen trein km.'s per jaar. „Hoo Het aantal electrische trein k.m.'s bedraagt t dag- thans reeds meer dan de helft van het aan van tal personen stoomtrein k.m. en bijna een Kam, derde van alle personentrein k.m.'s. welke oemda cijfer» na gereedkomen van de electrificatie lc aaivj van het Gooi ongeveer drie vierde van het Santal personen trein k.m.'s zullen bedragen. Electrificatie wordt voortgezet. Het Is «ons gebleken zoo ging de heer Ilupkes voort - dat de rentabili teit van de electrische tractie volko men aan onze verwachtingen beant woordt. Gezien de buitengewoon goede er varingen met de electrificatie opge daan. is de directie dan ook sast be sloten zoo »poedig mogelijk met de verdere uitbreiding van deze electri ficatie voort tc gaan. Hierbij wordt oa. gedacht aan de electri- Icatie van bet baanvak DordrechtAnt »erpen, waarvoor reed» Itfsprekingen hel»- *n plant» gehad met Je Relgische spoor wegen en het baanvak F.indhovciv—Maas tricht. Bovendien wordt hierbit ook nog lacht aan de verbindingen met Twente Groningen. Dit ia natuurlijk wel toe- oenstmuziek. doch het zal toch eens werke- jkheid worden, indien de omstandigheden rh niet zoodanig raan wijzigen, dat een jractische uitvoering onmogelijk zal blijken, De kosten voor de electrificatie van het l»ool en de verbindingen Utrecht-Amers- f-art en Hilversum worden geschat op tl. >©«rfr©nd 28.000.000.— teen tr STEEDS SNELLER! oral In in den van da Ook •rkgele- aanan i wgj gtvom WÊtÊÊÊBÊÊÊÊÊBÊ DE FINNEN Hun krtjgataktiak vergoedt bat verschil ln aantal strijdkrach ten. Het militaire hoofdkwartier der Russen in het district Leningrad deelt mede: Op 8 December hebben de troepen van het militaire district Leningrad den op- marsch ln alle richtingen voortgezet In de oostelijke sectie van de landengte van Ka reliè hebben de Russische troepen, die op 7 December de Finsche verdedigingslinie lang» de rivier Taipaleenioki en de water linie van Vuok.M hebben doorbroken, hun succes in noordelijke richting en op de flanken ontwikkeld. Met het oog op het ongunstige weer. Is de luchtmacht niet in actie gekomen. Wel werden verkenningsvluchten gedaan. Het Finsche communiqué van gisteren verklaart: I.eger: De vijand heeft zijn aanval bij Taillalenjoki ton westen van het Ladoga- meer voortgezet De aanval werd afgesla- tm Aan de oostgrens heeft de vijand thans het dorp Suotnuesalni bezet Vloot: De vijand heeft het eiland Suur- sari (Hogland) in de Finsche Golf bezet en de «-enige twee dorpen aldaar verwoest. Luchtmacht: Vandaag zijn geen luchtaan vallen gedaan. Te Stockholm wordt verklaard, dat de Finsche artillerie bij het Ladogameer de RoMfKha stellingen heftig heeft bestookt en de Russische batterijen heeft tot zwij gen gebracht. Gezegd wordt, dat het draagbare anti- tankgeweer een Finschs uitvinding zeer doeltreffend blijkt. Verschrikkelijke ontploffing. Gemeld wordt uit Oslo, dat de Russen zware verliezen hebben geleden, toen zij 'roepen aan land retten de Lünahamari. Toen de Sovjet-Russische booten de kust na derden, deed zich. zno wordt gemeld, een verschrikkelijke ontploffing voor. waardoor geweldige rotsblokken in zee stortten. Fm aantal booten kapseisde en verscheidene bonderden mannen verdronken. Tegelijker tijd openden Finsche machinegeweren het vuur. Succesvolle Finsche krijgstaktlek. Het schijnt, aldus een bericht uit Stock holm. dat het Sovjet Russische leger In Knrelie zijn grootste inspanning concen treert in den sector van Kaipule. De weer stand der Finnen is zeer doeltreffend eu de Mannerhefm-Hnle is niet bereikt. De Finnen passen een tactiek toe, die de Russische soldaten tot dus verre nog niet hadden ontmoet. De troepen strijden namelijk in afzon derlijke compagnieën, hetgeen zeer Dit nummer bevat 12 pagina's DE BILT SEINTi Verwachting: Krachtige tol matigen. Z.W. tot W. wind, meest zwaar tot halfba- wolkt. enkele regenbuien, aanvankelijk weinig veran dering in temperatuur, in den middag Iets zachtar. grooie voordeel en biedt in een zoo weinig begaanbaar terrein als het Karelische gebied. De Sovjet Russi sche troepen daarentegen doen mas sale aanvallen en worden door de Finsche mitrailleurs weggemaaid.. Kr zijn geen berichten ontvangen over de krijgsverrichtingen aan het front van Pet- saino. Het schijnt echter, dst de Finnen nog Meeds weerstand bieden tegenover den ster keren vijand. /.eer zware sneeuwval zou de operaties belemmeren. Bevoegde Finsche otficierskringen zijn van opvatting, dat men tot dusver met het verloop van den strijd san het Ladosrafront en op de Karelische landengte tevreden iv I»e vtelvelmatige terugtocht naar de hoofd stelling verloopt langzamer, dan men had durven hopen. Het weer Is gunstig, daar het de Russische luchtmacht vrijwel uit schakelt. In Helsiztki was het een rustigs dag. Het mistte. Moskou ontkent oefen»ik van gas •a dum dam kogels. In een officieel communiqué van den staf van het militaire district Leningrad wordt de bewering van eenige buitenlandsche persorganen gedementeerd dat de Sovjet troepen bij de gevechten tegen Finland van dum dum kogels en gas zouden gebruik ma ken. Het communiqué noemt deze geruchten een kwaadaardig verzinsel. De verdere uitbreldina van de elec trificatie brengt nog andere verplich tingen mot zich mede. Zoo is beslo ten het rollend materieel aazunerka- lijk te vernieuwen en verder nit te breiden. De ootfe electrische treinen, die la het westen van t land dienst doen, zullen worden ongebouwd, waardoor de snelheid zal kunnen worden op gevoerd tot 12S K.M. per uur. even tueel nog hoogere, indien het noodlg mocht bIHken, want het ligt in onze bedoeling in de toekomst de maal- mum snelheid op te voeren tot 1M K.M. per uur. Bovendien zullen worden aangeschaft 55 vijf-wagentreinen, 15 tweewncmtrelncn. die zoo geschikt zijn voor de cri'ieke rnotircn ten de bekende spitsuren waarin tevens 'n goede bagageruimte aanwezig zal zijn. 29 tweewagentreinen, welke thans dienst doen op het mid«lennet zullen worden ouurebouwti in drie wagentreinen, waarbl) een derde- kla.<«ewagen zal worden ingebouwd 37 drie wagentreinen zullen w-onlen omgebouwd, wparblj een derde klaseewagen zal worden l>i|gebouwd. zoodat een vierwagentrein daar voor in de plaats is gekomen. ELECTRISCHE LOCOMOTIEVEN Ten lotte ligt het in de bedoeling eenige electrische locomotieven aan te schaffen, waardoor ln* mogelijk zal zijn «le interna tionale treinen, die Uians met stoomtrmetie niet snel genoeg op gang kunnen kotneti »-n een l>elemming vormen voor den nationaien treinenloop, sneller door het land te brengrn MEER REIZIGERS VERWACHT. Do verschillende maatregelen, welke thans worden getroffen ln verband met de verdere moderniseering van het spoorwegbedrijf. »pe ciaal de verdere uitbreiding van de electrifi catie zullen de volgende voordeden opleve ren: L hoogere ontvangsten door 't kunnen in voeren van een frequenten dienst met groote snelheden. Overeenkomstig de vroeger opgedane ervaringen wordt van deze electrificatie een vermeerdering van het aantal reizigers met ruim li pet. verwacht 2. Vermindering der tractiekosten, welke voor electrische tractie belangrijk minder Een pond erwten op bon 5 I)e minister van Economische Za ken deelt mede, dat gedurende het tijdvak vanaf heden tot en met Zondag 7 Januari ag. de met „5" genummerde bon der rijksdistribu- tiekaart recht geeft op het koopen van 'n half kilogram groene erw ten of spliterwten. zijn dan voor stoomtractie Op een net. waar meer «ian vijftien treinen per dag loopen, is de electrische tractie goedkoo per gebleken, dan de stoomtractie. 3. Van deze nieuwe electrificatie wordt door de N.S. een verbetering van de winst- en verliesrekening van ruim f 1000000.— verwacht. Amsterdam—Alkmaar. Ir. Hupkes deelde ons tenslotte mede. welke snelheid»verhooging de voorgenomen elee irifleatit op de verschillende trajecten ia' hebben. Voor het traject Amsterdam—Alk maar bedroeg de rijtijd bij stoom tram lie met een snelheid van 100 K.M 36 minuten, bij eiectrische tractie, dus thans 58 min. en in de toekomst, als de snelheid tot 120 K.M per uur tal zijn opgevoerd. 26 minuten, lammer, dat onze zegsman ons nle's wi*t mede ie deelen over een eventueel» »nelhebt« verhooging op de route Alkmaar Den Helder; dit zou velen in Noordhob Jan Is Noorden ongetwijfeld bijzonder Inte- De strijd aan de Marmer heim-linie Bovenstaande kaart geeft de aanvalsrich tingen weer «Ier Sovj+t 'Toepen in het Zuid Finsch—Kareliach gebied en rondotu het Ladogameer. Bij Sttrojarvi zijn «ie Bussen pl.iu. 50 km. Finland binnengerukt De strijd bij Salmi is nog in vollen gang. De zwart geblokte lijn ts de linie waarop de Kinnen ztjn teruggetrokken. Volgens de berichten uit Leningrad zou den «ie Russen deze linie doorbroken heb ben en doorgedronken zijn tot Valljarvi en da verdedigingslinies aan liet merengebied genaderd zijn. I»e Mannerheimlinlc ?*egint bij het Meren gebied Vu kot! ten Zuiden van Vlborg. sluit aan laj liet Saima, Kokon Selka, l*uri-Vesi en Orivesi incer. Op de kaart kan «le lezer de operaties der strijdende partijen volgen. vaar DAMES aa HEEREN. Reparatie lifrichting LANCESTRAAT M. TEL. X7M. ALKMAAR. CENTRALE VERWARMING ALLEEN ONZE ONBE RISPELIJKE UITVOE RING RN ONZE LAGE PRIJZEN DOEN ONS STEEDS WEER NIEU WE CLIENTÈLE VER- WERVEN. DE V alkmaar Tsi XH3 -3 Iga TCCRR MIE AU R I ES - rotterdam <0 J Productiecommissaris voor Noordholland benoemd Da Minister vaa Economische Ze kan haalt benoemd tot prodnetie-oommis se ris vaar dea akkerbouw ea welde bouw la da provincie Noordholland: Ir. G. J. Lieneech, rtfkatendbenweoa anlrat te Scha gen. Rusland heeft de Romeinsche waarschuwing verstaan De resolutie» van den Groot en Fascist i- schen Raad. welke Donderdagavond te Ito ma ia gehouden, konden wij reedt gisteren zeer in 't kort afdrukken. Toch zal ut t«*kom*tlge politiek van ltalié van te groot belang voor het verdere ver loop van den strijd om op enkele onderdee lm. nog niet een» even terug te komen en ze meer uitvoerig te venneMen. Drie hoofdpunten bevat het officieele com- muniqué. dal over de besprekingen is uitge geven. Ten «orate de verhouding tot Duit"Mand. tan tweede de belangstelling v. Half v«»or den Balkan en Donaubekken en ten derde «ie bonding tegenover de Britsche binkkade. Wat het voortbestaan «Ier ..as" betreft, wordt zeer duidelijk gezegd, «lat Rome trouw blijft aan het verbond nvrt Berlijn. Dit zou «eteeken-n. dat Parijs en 1/vnden nog «leeds niet ltalié nis ren mogelijke» tegrmtander norten rekenen. Immer» wat destijds over Ie militaire ar r oor den tuaeehra de moge nooten is ge pub 1 kaant, laat weinig speling «•n zou Muaaoiilti kunnen verplichten te ge teganer tijd naa«t llitlar ten MrtKle te trok- ken. Maar «lan i« het onl»egn>pe!i>k «lat En geland en Frankrijk maar rustig toelaten, lat Halte zich ln militairen zin dagelijks eterker maakt. lioe zit dat? Bevatten de overeenkomsten tusaciten Rotne en ileritjn beperkingen, wei- ha de destijd» met zoovel bravour gepubli ceerde militaire eenheid «V-r aagenooten tot e«-n cottfdie maken? Rn zijn da geallieerden daarmede op de Iwogte? Da nwdedeellng over «ion Balkan en het Donaubekken ia dubtclljk een waarschuwing aan het adres van Rusland, waart»# «k be- toogiitgen voor Finland practdkr aansluiten. Dal deze waarwhuwing te Mosko«i is be- j .-rrpen en verstaan zou men reed» kunnen i «fielden uit een mededeellntf van de pers «Meeling van het volkacomir.iseariaat van Puilaoiaodacha zaken zeer ofUciaal dus'. waarbti over het geruchtmakends artikel van Stefanof. gepubliceerd in het tiende nummer van de „CoriunnnlaUache Interna tional*". en waann. zooals men weet Roe- mrnié wenl te kennen gegeven. «Jat dit land niets ander» overbleef, dan een verbond met «ie Sovjet-Unie af te sluiten gelijk aan dat van de Baltischi landen, wordt gezegd, dat dit grermzin» hei wezen der Intrekkingen tUMcben de Sovjet» en Roemenië weerspie gelt. Of men te Rome wel erg veel vertrouwen heeft ln <k ontkenning «Ier Moakovleten valt te betwijfelen, temeer daar de Sovjete nJH uitdrukkelijk verklaren geen wenschen te hebben jegens het land van koning Carol. De uitlatingen over het handelsverkeer zijn vnj positief .Veer wat betreft keer ter tee, Is ItalM i altdrakkaltjk te met het oog op zijn gezag ab vanwe ge rtja onuitwisebbare levrasbehoal- Dlt klinkt voor Engeland en Frankrijk nir! erg prettig. Men zou «r uit moeten af leiden --en hel Fransche perrt>ureau Havas «loet dit ook dat Rome niet van plan is zich te storen aan de blokkadetnaatregelen. /uilen de Italianen tot convoveeren over gaan? iloe zullen dan d« vloten der geal lieerden daarop reageeren? t Zijn vragen welke ook" direct de poli tieke en economische positie van ons eigen land raken. Zou immers Italië oogluikend worden toe gestaan Duitse be waren te vervoeren, dan zou dit moeilijk aan o»»» kunnen worden ge weigerd. Of ral ook Brittanni* roet twee ma ten gaan meten* «en voor de sterke en één voor de zwakke? Maar dan ton Duitarhland roet te meer gron t van on« kunnen eiechen de «moedi ge" Italiaanset»# hoviding te volgen, daarbij waarschijnlijk vergetend, da'. «Ie durf van een machtige met andere maatstaven moet worden gemeten, dan dia van «de klein*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1