Zes auto's op elkaar ingereden f SI De „SLIEDRECHT verliet zich op de sterren Engeland's belangstelling Scandinavië Engelschen kunnen gerust zijn F iTiinrs Autowegen zijn geen race-banen! Relaas van geredden stuurman voor Duitschland ziet eigenbelang Honderden nieuwe treinrijtuigen Onze theevoorraad Alle stroo voor veevoeder! Postboot Kampen- llrk bekneld Onze clearing met Duitschland HET LICHT VAN DEN VUURTOREN BARRAHEAD BRACHT UITKOMST. Reuter publiceert het volgende In terview met den heer Pieter Brons uit Vlaardingen, den stuurman Van de Nederlandsche „Sliedrecht", welk schip op 16 November door een Duitsche duikboot is tot zin ken gebracht. Het relaas van de aanhouding door den Duitschen duikbootkapitein komt overeen niet de uitvoerige reeds vroeger door ons gepubliceerde berichten. Wij willen het verhaal van den stuurman dan ook weergeven vanaf het. oogcnblik dat de Nederiandsohe schipbreukelingen hun schip zagen ondergaan. Kort hierna vuurde de duikboot een torpedo af, welke met een ver schrikkelijke vlam ontplofte. Ik zal nimmer de verschrikkelijke vlam men vergeten, welke uit het schip opschoten, toen het door de torpedo werd getroffen. Nadat het schip was gezonken bleven wij in de buurt, in do hoop, door een an der stoomschip te zullen worden opgepikt, doch geen enkele boot kwam. Wij probeer den de andere reddingboot te naderen om eenige mannen over te nemen, daar zij over vol was, doch in verband met de hooge zee konden wij haar niet bereiken. Wij zagen, dat zij in de duisternis seinen gaf. dat deed ook de duikboot, welke een waarschuwings schot voor de boeg loste. Bij het aanbreken van den dag bleek ons, dat de andere boot verdwenen was. Tegen den avond van den volgenden dag werd het weer nog slechter en zetten wij koers naar het oosten in de hoop, dat de wind ons tegen de Iersche kust zou drijven, ondanks de noordelijke richting van de golf stroom. Wij verlieten ons op de sterren. Wij hadden geen compas en verlieten ons op dc sterren .wanneer wij deze konden zien. Wij hadden slechts weinig brood en water aan boord, hetgeen ons eenige voed sel was. Wij hadden allen overjassen, doch dat was dan ook de eenige bescherming, Het „Hamburger Fremdenblatt" wijdt we derom een beschouwing aan Engelsch— Fransche voornemens ten aanzien van de Scandinavische landen. Het blad wijst er op, dat de Britsche campagne thans er toe gekomen is van de Scandinavische staten te eischen, dat deze vrijen doorvoer van wa pens naar Finland toestaan en zoo mogelijk met eigen daden verschijnen op het tooneel der gebeurtenissen. Het verband van de Scan dinavische propaganda van Engeland met de laatste doelstellingen van zijn imperialis tische oorlog tegen Duitschland is gemakke lijk te begrijpen. Ook in d.it conflict streeft Engeland er naai het tooneel van het oorlogs gebeuren uit te breiden en figuranten te verwerven onder.de neutrale sta ten van het continent, op wie de voornaamste last van het militaire werk moet drukken. Daarentegen heeft Duitschland van den aan vang van het conflict af gepleit voor een be perking van het oorlogsloonocl tot de betrok ken drie groote mogendheden. Engeland en Frankrijk daarentegen zoe ken maritieme steunpunten aan do Noor- sche kust, teneindo Duitschland de heer schappij over de Noordzee te bestrijden. Zij willen hun economischen invloed in Zwe den doen gelden om hun gebarsten blokkade tegen Duitschland zoo mogelijk effectiever tc maken. Kortom, zij beschouwen de neu traliteit van de Scandinavische staten als een militaire en economische barrière voor hun plannen tot een overwinning op Duitsch land. Naar buiten wordt Rusland voorgesteld als het doel der propaganda, omdat men met zulke klanken Scandinavische ooren hoopt te betooveren. Men bedoelt echter Duitsch land. Men kan zich in Duitschland niet voor stellen, dat dit werkelijke verhand in Scan dinavië niet wordt ingezien. De Engelsche en Fransche pers spreekt volkomen openlijk van de hinderpalen, die Voor de blokkade voortvloeien uit de neu trale houding van dc Noordsche staten. Zij zegt onomwonden, dat het gelijk geacht moet worden met een actie tegen Duitsch land, wanneer men een partij kiest tegen Duitschland in het FInsehe conflict bewerk stelligt. Voor den Duitschen waarnemer komt liet er hierbij slechts op aan, liet we zen der Britsche omsingelingsprnpaganda tegen Duitschland In de Scandinavische sta ten in het licht te stellen en zoo nauwkeurig mogelijk vast te leggen, dat dc militaire en economische oorlogsvoering van hei Westen haar blikken gericht heeft op Scandinavië als op een mogelijk steunpunt. welke wij hadden, tegen wind en zee. Wij waren nimmer droog, we waren doorweekt tot op de huid van den tijd dat ons schip tot zinken werd gebracht af tot den tijd, dat wij werden opgepikt toe. Brons vervolgde, dat de mannen de boot voortdurend uitlioosden en dat zij in één nacht haar drie maal moesten trachten leeg te krijgen, wegens het zware weer. Een zeil van twee overjassen. Woensdagavond om half elf werd het weer wat beter en waren wij, in staat een zeil te maken, van twee overjassen. Met de wind nog steeds uit westelijke richting waaiende, waren wij in staat onze koers voort te zeten. Hoewel niemand een horloge had, rekenden wij uit, dat wij dien avond om een uur of zeven een licht op zekeren afstand hadden gezien, dat naar wij dach ten van een visschersboot was. Ha, een vuurtoren! Zoo dicht op het water liggende en met de zee zoo ruw was het zeer moeilijk, het licht te ondescheidcn, doch toen wij nadci;- den zagen wij, dat 'n eon vuurtoren was In het inuanlicht zagen wij de klippen achter ten vuurtoren. Daarom hebben wij na zoodanig te heb ben gezeild, dat wij ons op ongeveer twee mijl van don vuurtoren af bevonden een plaats bereikt, vanwaar het onmogelijk was, dat wij in de duisternis op de rotsen werden geworpen. De stroom en de wind dreven ons evenwel naar de kust en wij bevonden ons op on geveer twee mijl van den vuurtoren, toen dc ochtend aanbrak. Aankomende aan de andere zijde van het eiland, waarop de vuurtoren stond, zogen wij een treiler, welke zich niet veraf bevond en met de geringe krachten, die nog in ons waren gebleven, riepen wij haar aan en slaagden wij erin, haar aandacht te trekken. Wij vernamen, dat de vuurtoren Barrchead was. De geredden waren zoo uitgeput, dat zij uit hun kleine boot moesten worden gedragen. De treiler bracht hen naar Oban, waar zij door een ambulance wer den overgebracht naar een ziekenhuis in de Westelijke Hooglanden. De namen der geredden zijn: Pieter Brons, Bastiaan Storm, Leenaerd van der Knoop. Adrianus Driessen en Huibert de Jongh. Brittannië beschikt over schier onuitputtelijk menschenmate- rik AL' Het Britsche ministerie van voorlichting heeft een vlugschrift gepubliceerd, waarin wordt uiteengezet, dat de geallieerden in ieder opzichte in betere omstandigheden ver- keeren dan Duitschland. Verklaard wordt: „Geen enkele natie onthult openlijk haar ge- heele sterkte in de lucht en haar productie, doch volgens officieelc gegevens is de ver meerdering van ons lqchtwapen voor zoo ver dat vliegtuigen in eerste linie betreft, thans vier keer zoo groot als in 1935. afge scheiden nog van de toenemende sterkte van verscheidene honderden vliegtuigen over zee. Deze verklaring doet evenwol geen recht wedervaren aan den opmerkclijken vooruitgang, welke zicli heeft voorgedaan, aangezien buiten beschouwing wordt gela ten het groot aantal vliegtuigen, dat bij de koninklijke luchtstrijdkrachten is gevoegd en waarover geen nadere gegevens worden bekend gemaakt". In het vlugschrift wordt er voorts de na druk op gelegd, dat de bevolking van het Britsche rijk vier maal zoo groot is als die op het gebied van den vijand. Voor iederen persoon, dien door Hitier wordt ovcrhecrscht zijn reeds zes personen aan onze zijde geko men. En tegover iederen persoon, die op het door Hitier bestuurde gebied woont, le ven 18 daarbuiten. Tegenover de geweldige strijdkrachten der geallieerden zijn de nationaal socialisten uitgesloten van de hulpbronnen waar zon der zij onmogelijk een langdurigen oorlog kunnen winnen. MILTAIR VLIEGTUIG TEGEN EEN KERK GEVLOGEN. Vermoedelijk drie dooden. Een Engelsch militair vlietguig van de Britsche luchtmacht is gisteren te Northum herland tegen een kerk gevlogen. Men ver- ondcrsfelt, dat het vliegtuig poogde een landing te maken op een veld in de na bijheid Tengevolge van de botsing ontstond een brand, welke zoowel het vliegtuig als de kerk vernielde. Vermoedelijk is slechts een van de vier inzittenden van het vlieg tuig gered. Brandbommen direct onschadelijk Bewoner van Noord Beemster doet een uitvinding. Iemand uit Noord-Beemster beeft een apparaat uitgevonden, dat brand bommen onmiddellijk onschadelijk heet te maken. De uitvinder heeft het apparaat alreeds voor de militaire autoriteiten gedemonstreerd en deze zouden in deze uitvinding Inderdaad iets zeer goeds zien. Order van f 14 millioen voor de Ned. industrie. Naar wij vernemen zijn de plannen tot electrificatie van de Gooilijnen weer een belangrijke stap voorwaarts gekomen, door dat de directie der Nederlandsche Spoorwe gen dezer dagen is overgegaan tot het be stellen van het in verband daarmede noo- dige rollend materieel. Het rijtuigenpark zal worden uitgebreid met: 25 vijfvvagentreinstéllen; 15 tweewagentreinstellen; 37 versterkingsrijtuigen voor de driewa- gentreinstellen van het niiddennet; 29 versterkingsrijtuigen voor de tweewa gentreinstellen van het middennet; in totaal dus 221 rijtuigen. De geheele order wordt onderge bracht bij de Nederlandsche indus trie en wel bij Werkspoor, Beijnes en Allan. Voor de werkgelegenheid in Ne derland beteekent deze opdracht een aanmerkelijke verruiming, daar er een bedrag van rond 14 millioen mee gemoeid is. Een belangrijk aantal arbeiders zal er ca. anderhalf jaar werk aan hebben. De direc tie der Spoorwegen rekent er namelijk op, dat het nieuwe materieel in het midden van 1941 in bedrijf zal komen. Het belastingbetalen met obligaties Vanaf 2 Jan. a.s. Van 2 Januari a.s. af bestaat, naar wij vernemen, de mogelijkheid van het voldoen van vermogens- en verdedigin gsbe 1 asting door obligaties van dc 4 Staatslccning 1940, die voor de nominale waarde in beta ling worden aangenomen. Iedereen is be voegd zoowel zijn eigen aanslag als die van een ander op (ieze wijze te betalen en het doet niet ter zake op welk belastingjaar den aanslag betrekking heeft. Aangezien de vermogens- en verdedigings belasting in hét algemeen voorkomen op het zelfde biljet waarop de inkomstenbelastin gen zijn uitgetrokken, wordt het bedrag van eiken verschuldigden termijn bepaala door het eindbedrag van het aanslagbiljet te dee- len door het aantal termijnen. Men behoeft echter niet bij eiken termijn een evenredig gedeelte aan vermogens- en verdedigingsbe- lasting te voldoen. Het verdient zelfs aanbe veling deze belastingèn door middel van schuldbekentenissen te voldoen bij'het afbe talen van één. althans van enkele van' de termijnen. Indien echter de aanslag wordt betaald,aan een ander kapioor dan dat waar onder hij is opgelegd, nioet het eindbedrag van liet aanslagbiljet in zijn geheel worden betaald voor het vervallen van den tweeden termijn. De ontvanger mag ingeval van betaling door schuldbekentenissen tot een bedrag, hoogcr dan het te betatlen belastingbedrag nimmer contanten teruggeven. Betaling met rccepissen zal mogelijk zijn zoolang de obligaties nog niet zijn afge geven. Aanvoer bevredigend. Naar wij van de vereeniging van theeim porteurs vernemen, is de aanvoer van thee den laatsten tijd zeer bevredigend geweest. Dit blijkt wel hieruit, dat met hetgeen thans voor de veilingen is aangevoerd, twee toewijzingen van een zeer behoorlijk kwan tum zouden kunnen plaats hebben. Met de betrokken regeeringsinstanties, welker bedoeling het is om ongeveer medio Januari een toewijzing te doen plaats heb ben, wordt nog nader overleg gepleegd om trent den datum. Deze zal zoo spoedig mo gelijk worden bekend gemaakt. Op een glad viaduct. Geen per soonlijke ongelukken. Tengevolge van plaatselijke gladheid op den Rijksstraatweg Den HaagAmsterdam, heeft zich gisteravond om ongeveer half ze ven op het viaduct over den Binncn-Broe- kerweg onder Hoofddorp, 'n gecompliceerde botsing voorgedaan. Een trailer, komende uit Amsterdam, reed zeer langzaam, zonder dat de lichten brand den, het viaduct op. De vrachtwagen werd door een uit Den Haag komende auto, waar van de bestuurder den trailer te laat op merkte, en die door de gladheid niet tijdig kon uitwijken, aangereden. Beide wagens waren ernstig be schadigd, en versperden den weg mèt het gevolg, dat een viertal, eveneens uit Den Haag komende auto's, waarvan de bestuurders de wagens op het spiegelgladde wegdok niet tijdig tot stilstand konden bren gen, op de ravage inreden. Gelukkig bleef men voor ernstige gevolgen ge spaard. Verschillende auto's werden min of meer ernstig beschadigd, doch persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. Dc wagens, welke niet meer in staat wa ren op eigen kracht te rijden, werden spoe dig weggesleept om verdere ongelukken te .voorkomen» a°gr. Verbod tof be- en verwerking REDELIJK PRIJSPEIL VERWACHT. Naar wij vernemen heeft thans de mi nister van Economische Zaken eenige maatregelen getroffen met betrekking tot verschillende stroosoorten. Bij Koninklijk Besluit is het be werken, doen bewerken, verwerken en doen verwerken van haverstroo en zomergerststroo verboden. Van deze verbodsbepalingen zal alleen ontheffing worden verleend voor partijen haverstroo en zomer-gerst- stroo, Welke ongeschikt zijn om tot veevoeder te dienen. De ontheffing zal worden verleend door den centralen crisis-contröle-dienst van het departement van Economische Zakèn 4Voorts is de uitvoer van alle stroosoorten verboden. De Nederlandsche Akkerbóuwcentrale, die monopoliehoudster voor stroo is, sluit n.1. geen monopolieovereenkomsten meer af voor den uitvoer van haver-, gerst-, erwten-, boonen-, tarwe- en roggestroo. Een uitzon dering zal worden gemaakt voor die partij een tarwe- en roggestroo, waarvan ten ge noegen van deze centrale is aangetoond, dat zij vóór 7 December 1939 naar het buiten land zijn verkocht. Door deze maatregelen zal alle "hier te lande aanwezige stroo, voorzoover daarvoor geschikt, gereserveerd blijven voor voeder doeleinden. Gezien de beschikbare hoeveel heid, kan daardoor worden verwacht, zoo meldt men ons, dat de prijzen voor het v^ederstroo wederom op een redelijk peil zullen komen. Leeg is de spaarpot Haagsche caféhouder bestolen. Een caféhouder te Den Haag, uit do Twee de Mess-straat en diens echtgcnoote, kwa men Donderdagavond na het sluitingsuur tot de zeer onaangename verrassing, dat men zich door opensluiting toegang ltnd ver schaft tot hun woning op de eerste étage hoven het café. Een muurkast was openge broken en uit een blikken bus. die in deze kast was geborgen, had men den inhoud gestolen, bestaande uit een totaal bedrag van 240 gulden aan halve-guldenstukken. Ook de inbond van een geldtronumel een bedrag van f295 was verdwenen. Postvluchten op Indië Op de heenreis landde de Pelikaan y gisteren te Rangoon en de Gier te Alexandrië; de Oehoe kwam op de terugreis te Alexandrië aan.de Emoe j arriveerde te Rangoon. Pleidooi voor verbreeding van het rijvlak. Op het Wegencongres te Den Haag heeft de heer J. M. A. Kroes, bestuurslid van de Ned. Ver. voor Speciale Autowegen, eenige wenlcen gegeven in het belang van de vei ligheid op onze autowegen, De benaming „autosnelwegen", welke officieel nog alttijd wordt gehandhaafd, acht spr. verkeerd, üjt woord is synoniem met racebanen! Spreker beval verder een dwarsprofiel' voor deze wegen aan, waarbij het rijvlak in plaats van op 6.25 meter wordt verbreed tot 7.50 meter zulks met hot oog op het veilig voorbijrijden van breedo vrachtwa gens door breede autobussen e.d. hetgeen z.i. mogelijk is door de groene middenstrookv welke enige meters breed pleegt te zijn, met de hegbeplanting in die strook te vervan gen door normaal wegdek met een eenvou dig en smal middenschcrm ter hoogte van 1.25 meter (met een open ruimte van 0.25 meter aan de onderzijde), in welk scherm, tevens de verlichtingsamaturen worden ge monteerd, afgeschermd naar de oogen van den bestuurder en haar licht alleen diago naal en naar voren op het wegdek werpend'. Naar zijn meening kan dan met één ter hoogte van ruim een meiter geplaatste lamp per vijf meter schijnlengte voor de verlich ting van beide zijden en den specialen auto weg worden volstaan, zonder gevaar voor verblinding door deze lampen of door die van tegenliggers en met vermijding tevens van den thans nog gebruikelijken zachten grond langs de middcruhanen, welke grond- strook z.i. gevaar voor de veiligheid ople vert. De Rijksautowegen in Duitschland. De voorzitter dr. ir. Wentholt, antwoordde den heer Kroes, dat bij de beoordeeling van. de wegbreedte van 6.25 meter, in aanmer king moet worden genomen, dat er nog een berijdbare kantstrook van 0.50 meter bij moet worden gerekend, zoodat men dan niet ver meer af is van de breedte van 7.50 meter* Voorts gaf spreker een expose van de twee maal 7.50 meter breede Duitsche autowegen, welke men aanvankelijk in het midden niet van een beplanting voorzag, doch tot welke beplanting men daar later is overgegaan. Spreker zegde een nader onderzoek van het door den heer Kroes ontwikkelde denkbeeld toe en hij was voorloopig van oordeel, dat hét bedoelde scherm, mits 't aesthetisch, zoo mede voldoende sterk en niet te duur zij, op bepaalde autowegen zeer wel beproefd zou kunnen worden. Stuurinrichting gebroken. De „Von Geusau" neemt den dienst over. De postboot, welke den dienst onderhoudt tusschen Urk en Kampen, is gistermiddag, nadat het schip om half drie uit de haven van Urk vertrokken was, bij de Ketel in het ijs vastgeloopen. De stuurinrichting brak, zoodat twee sleepbooten uit Kampen moesten uitvaren om het schip te hulp te komen. Deze hebben de boot naar Kampen gesleept. De „Von Geusau", welke na een moeilijke reis van Enkhuizen om vijf uur te Urk was aangekomen, voer eveneens ter assistentie uit, doch kwam te laat om nog hulp te bie den. De „Von Geusau" is naar Kampen doorge varen en heeft den dienst van de defecte postboot overgenomen. Zij. is gistermiddag met een vertraging van ruim vier uur in de haven van Urk aangekomen. Het schip had. gedurende de reis veel hinder van het ijs ondervonden. De „Von Geusau" zal waarschijnlijk van daag in de haven van Urk blijven, zoodat het eiland slechts verbinding met den vasten wal zal hebben door de boot, welke heden ochtend om ongeveer tien uur van Kampen zou vertrekken. De ljsloopers op de Gouwzee. Naar aanleiding van den tocht van een groepje bewoners van Marken naar Monni kendam, deelt de IJsbond Hollands Noorder kwartier mede, dat de baan van Monniken dam naar Marken nog niet wordt uitgezet, omdat men van meening is, dat het ijs nog niet voldoende betrouwbaar is. De liefheb bers van schaatsenrijden worden dus ge waarschuwd. Deze waarschuwing geldt ook voor een aantal ijsbanen. Drinkwater voor het vliegkamp Schellingwoude. Gistermorgen is met behulp van een ijs- breker een waterboot naar de vliegloos ge varen om het vliegkamp Schellingwoude van drinkwater te voorzien. De overeenkomst verlengd. Op 21 December werd tusschen de Nederlandsche en de Duitsche onder- hnndclingsromniissies overeenstem ming verkregen over de verlenging van het op .">1 Dec. a.s. afloopende NederlandschDuitsche clearings- verdrag. Voorts werden voor het eerste kwartaal van 1940 betalingscontin genten voor den uitvoer naar Duitschland vastgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2