ups, Erres Krite Walin-gom Barend en Mattje „It Sloof' wmmm Electrisch koken? Zevenhonderd ..Lucbt-doctoren Herinnering Zaterdag 6 Januari Balans Opruiming, J. VROEGOP. SCHAATSEN P.fflMIM B. HUI WOL Cor Lodder SCHAATSEN D, Schuitemaker Nei oftin Dounsjen •■■IIP» begint onze groote Wij hebben voor U nog extra koopjes! Zooals DAMESSCHOENEN, bruin en zwart voor f2.50 DAMESSCHOENEN met steun voor f 4.50 en 10 pCt. korting. PANTOFFELS vanaf f 0.95 met 10 pCt. korting. Alles a contant. SCH0ENHANDEL. Broek op Langendijk. RUITER - HOEKSTRA KUNSTSCHAATSEN, met en zonder schoenen NOREN. G, HART OUDKARSPEL RADIO-CENTRALE HART KUIJT. electrische kookinstallatie Radio-toestel en G. HART P. NIEMAN |J|| LUTJEWINREL BIJVERDIENSTE. Seizoen Opruiming! BIJZONDERE AANBIEDING voor slechts 48 cent WINKEL, Koopt bij onze FA. R. LUIJTING. Opzienbarende radio-uitvinding LUCHTGENEESKUNDE IN AMERIKA. Het werk van een piloot is in oorlogstijd nog zwaarder dan gewoonlijk. Hoeveel reeds in vre destijd van den piloot wordt ge- eischt, bewijst onderstaand ar tikel over de luchtgeneeskunde in de Vereenigde Staten. Een statistiek, die gedurende den wereld oorlog gemaakt is en die thans bewaard wordt in de archieven van de Britsche Luchtmacht, toont aan, dat in de eerste elf maanden van den wereldoorlog ongeveer 100 piloten gedood zijn, waarvan twee door den vijand, acht het slachtoffer waren van een motordefect, en 90 het slachtoffer waren van hun eigen vergissingen. In dien tijd kon iedereen, die maar dapper was en niet-ziek, een vliegtuig besturen. Men beweerde, dat iedereen vliegenier kon worden. Maar de oorlogsvliegers begrepen weldra, dat er ze kere physische eigenschappen noodig wa ren, om bij het vliegen succes te hebben. ,,Zij die niet goed kunnen zien, slagen nooit", zeiden zij. De vliegtuigen van 20 jaar geleden eischten van de vliegeniers vele phy sische kwaliteiten, o.a. ook een zeker even wichtsgevoel. Tegenwoordig heeft men zich er reken schap van gegeven, dat het evenwichtsge voel niets anders is dan een verzameling van physische eigenschappen, die noodig zijn, opdat iemand geschikt is voor piloot. De piloot moet niet een al te groot vertrou wen in zijn zintuigen hebben; integendeel, hij moet volkomen op zijn instrumenten vertrouwen, zelfs wanneer zijn gevoel hem het tegendeel zegt. En deze zelfcontrole moet de toekomstige vliegenier juist bezitten. Er bestaat ook een ontspannings- proef. Zij, die zich niet geheel kun nen ontspannen, zijn ongeschikt. Strek uw arm uit op de hoogte van uw schouder, buig vervolgens de el leboog, totdat de onderarm zich in verticale positie bevindt, en leg dan de elleboog in de hand van den exa minator. Ontspan dan uw arm. Wan neer de dokter uw arm loslaat, moet hij onmiddellijk slap neervallen. In dien dit niet gebeurt, beteekent dit, dat u zich niet volkomen ontspan nen hebt. Een piloot moet uitsteken de zenuwen hebben. Wanneer hij de arm uitstrekt en de vingers uit spreidt, moeten de vingers tooh slap blijven. De hand mag wel een beetje trillen, maar wanneer ze dat te veel doet, beteekent dit, dat er organische storingen zijn, die te weinig of te sterk functionneeren. In het geheel zijn er ongeveer twintig proeven. Van alle jongelui in Amerika tus schen de 18 en 30 jaar zou zeker de helft niet met succes dit voorloopige examen afleggen. Ternauwernood 25 van de honderd zonden het gemakkelijkste vliegbrevet krijgen: na melijk het brevet voor een eigen vliegtuig. En hoogstens tien zouden er toegelaten wor den als oorlogsvlieger of als piloot op een regelmatigen luchtdienst. v Zevenhonderd uitstekende doktoren, uit gezocht voor den luchtdienst in de Vereenig de Staten, zorgen er voor, dat de candidaten, welker physische capaciteiten niet voldoen de zijn, niet tot den luchtdienst worden toe gelaten. Deze mannen van de luchtgenees kunde zijn geheel onbekend bij het groote publiek, hoewel zij een buitengewoon be langrijk werk verrichten. Zij vormen een „Vereeniging voor lucht-geneeskunde", waarvan het officieele orgaan zich „Medi sche kroniek voor het Luchtverkeer" noemt. Deze geneesheeren bestudeeren de speciale ziekten van de vliegeniers, namelijk die, welke veroorzaakt worden door de hoogte, de snelheid en de vermoeienis. Ooren het meest kwetsbaaf. De ooren vormen het meest kwetsbare orgaan van de vliegers. Het lawaai van den motor, het voortdurende veranderen van hoogte, veroorzaken vaak een tijdelijke doof heid, waardoor de piloten verhinderd wor den, naar de radio te luisteren. Vooral- het veranderen van hoogte schaadt het oor, vanwege het verschil in druk buiten en bin nen dit orgaan. Gewoonlijk wordt dit ver schil gecompenseerd door de lucht in de buis van Eustachius, die van het oor naar de neusholte loopt. Maar slechts door een kleine ontsteking kan de buis van Eusta chius zich al sluiten. Men opent hem vaak, wanneer men hel speeksel .inslikt, maar niet altijd. De drus in het -oor kan dan groot genoeg zijn om het trommelvlies te breken. Dokter Glenn E. Willhelmy uit Kan sas heeft ontdekt, dat het mogelijk is, om in dit bezwaar te voorzien, hetzij door de tanden van den piloot te bedekken met een tijdelijk gebit, hetzij wanneer de piloot een slecht gebit heeft, hem een geheel nieuw kunstgebit te geven. De luchtzenuwziekte is in het bijzonder bestudeerd door den militairen arts Harry G. Armstrong, uit Dayton (Ohio) Deze ze nuwziekte verschijnt, wanneer de onderbe wuste schrik van den piloot eindigt door zijn zelfcontrole. De luchtzenuwziekte ver schijnt na 5 tot 15 vliegjaren, en zelfs de beste piloten hebben er last van. De dokter moet dit op tijd bemerken, opdat deze ziekte geen ongelukken veroorzaakt. De vliegenier moet onmiddellijk rust gaan nemen en ver- slrooiiing zoeken. Dokter Armstrong heeft in 191S de oorlogsvliegcrs waargenomen. Van de 163 piloten waren er 10 dood gegaan in drie jaar tijds. Eén was een natuurlijken dood gestorven, 9 waren het slachtoffer ge worden van een ongeluk. 19 Vliegers hadden hun leven gered door met de parachute naar. beneden te springen, 7 hadden een botsing in de lucht gehad, en 77 hadden nog verschillende andere ongelukken gehad, waarbij 39 gewond waren. Voortdurend nerveus". „Omdat de drift tot zelfbehoud in ons be staan beslissend is", merkt Armstrong op, „is het te begrijpen, dat de piloten in een voortdurende nerveuse toestand verkeeren." De candidaten, die niet slagen, protesteeren vaak tegen de „proef met de kalkstreep". (Hierbij moet de candidaat over een kalk streep of krijtlijn loopen, eerst gewoon, daar na langzamer en tenslotte met kleine pasjes, waarbij de teenen van de eene voet tegen de hiel van de andere voet gezet moeten worden. Na dit eenige malen te hebben ge daan, moet de candidaat de laatste oefening met gesloten oogen verrichten. Er mag niet één fout worden gemaakt in de heele oefe ning). Toch is deze proef absoluut noodza kelijk, hoe vreemd zij op het eerste gezicht ook moge schijnen. Degene, die 's morgens bij het op staan nog vermoeid is, heeft geen soliede zenuwen. En wie nagels bijt, heeft ook zeer moeilijk te controlee- ren zenuwen. Diepgaande studie. De luchtgeneeskunde is in Amerika een onderwerp van diepgaande studies. Sedert den oorlog van 1914'18 hebben de labora toria van Hage Shurst, van Mineola en van Long Island goed werk verricht. Maar hoofdzakelijk het laboratorium voor physio- logisch onderzoek te Dayton, waar Dr. Arm strong aan het hoofd staat, heeft zeer nut tige waarnemingen verricht en zich o.a. ook bezig gehouden met de bestudeering der physio-psychologische gevolgen van het op stijgen in de stratospheer. De moed van dokter Armstrong is buitengewoon groot. Toen hij niemand kon vinden, die zich wil de leenen voor enkele zijner experimenten, aarzelde hij niet, zichzelf daaraan te onder werpen. Daartoe sprong hij uit een vlieg tuig in volle vaart en opende zijn parachute eerst op het laatste oogenblik oni de sen satie van den val des te beter te kunnen bestudeeren. Hij ontdekte, dat de ademha ling regelmatig doorging, dat het bloedva tenstelsel normaal functioneerde, dat het visueele vermogen normaal was, en dat hij noch duizelig noch misselijk werd. Dit be wees dus, dat sommige vliegers ongelijk hebben, wanneer ze bang zijn voor een flauwte, die hen verhinderen zou, de para chute te openen. Het komt juist zeer dik wijls voor, dat ze de parachute te vlug ope nen, voordat ze ver genoeg van het vlieg tuig af zijn, zoodat de parachute stukscheurt, waardoor de vlieger doodvalt Dr. Armstrong's proefnemingen zijn van het allergrootste belang geweest voor de luchtvaart. Om kafit uéJtfiaal: door ELSA KAISER. „Ia goed, Cliquot," zeide Eduard tot den kellner, die, wachtend op de bestelling, naast hem stond. Eert oogenblik later bracht hij de cham pagne in den koelemmer, ontkurkte de flesch, schonk de beide glazen vol en trok zich toen bescheiden terug. Eleonora keek verwonderd, als ontwaak te zij uit een droom. Haar groote, even aangezette oogen, gleden over den koel emmer en daarna over Eduard. „Champagne?" zeide zij niet haar ietwat gevoileerde stem. „Verleden jaar dronken wij ook champagne." „Ja, lieveling." Eduard boog zich een weinig naar haar toe en keek diep in haar oogen. „Het is vandaag precies een jaar geleden, dat ik je leerde kennen." Het zachte, fijne parfum, dat haar altijd omzweefde, gaf hem een prettig gevoel. Hij greep haar kleine, blanke hand waar aan een briljant vonkte. „Dat wij nu .op onze huwelijksreis zijn, jij en ik," zei hij zacht. „Ik kan het bijna niet gelooven! Jij en ik voor altijd samen, man en vrouw! Mooi is dat nietwaar? Hoe ontstaat zulk een band tusschen een man en een vrouw, eerst is er niets, misschien alleen bewon dering, maar geen enkele bewuste gedach te en dan opeens weet je op een dag. dat het die vrouw is en geen ander! Dan is het er en het groeit, je ziet het niet, maar weet. dat het er is, liefde heet het, maar wat is dan liefde en waarom is zij zoo machtig? Er zijn oogenblikken, dat zij je geheeie bestaan beheerscht, zij is een deel van jezelf geworden; je kunt haar niet meer kwijt, zij is bij je en vergezelt je overal heen. Mooi, nietwaar?" Eduard keek vol liefde naar zijn jonge, mooie vrouw. „Nu ben je van mij," zei hij en schudde vol verwondering het hoofd. Toen glimlachte hij en voegde er schertsend aan toe: „Je moet me overal volgen en in alles gehoorzamen, zoo zegt het huwelijks formulier. Wij zijn twee in één." Eleonora bewoog zich niet, -zij antwoord de niet, haar groote oogen keken hem on afgebroken aan. „Vind jij het ook zoo heerlijk, dat wij nu bij elkaar behooren, dat wij twee zijn in één?" vroeg de jonge man teeder. Zij knikte afwezig én staarde uit het raam van het restaurant naar de drukke straat. Achter hen. in de danszaal, klonk gedempt de melodie van een weemoedige tango. „Ik kan mij niet voorstellen, hoe ons le ven zal worden, als wij over drie weke'i terug zijn en in ons eigen huis," begon Eduard opnieuw. „Het liikt mij, alsof dit. wat wij nu beleven, altijd zoo zal door gaan, jij en ik samen, ergens in de we reld, wachtend op het wonder!" Het jonge vrouwtje zweeg nog steeds maar nu gleed een vriendelijk lachje over haar fijn, zeer mooi gezichtje. Eduard zat verteederd naar haar te kij ken. „Wat ben je mooi." zei hij en er klonk verlegenheid in zijn stem. „Je bent nog veel mooier dan thuis. Kun ie ie voor stellen, dat ik ooit hard of ongeduldig zou zijn... na jaren?" vroeg hij. Eleonora glimlachte. „Ik weet het niet." fluisterde zij en keek weer naar buiten. De echtgenoot schonk de glazen opnieuw vol. „Op ons geluk, liefste," zei hij. Zwijgend hief de jonge vrouw haar glas en dronk.een teugje van den prikkelenden Alle soorten GARNITUREN, HAKLEEREN, RIEMEN, enz. TELEF. 156, B„ o. L'dtjk. waarborgt U een uitstekende ontvangst met onze NIEUWE LUIDSPREKERS, Vanaf heden krijgt iedere nieuwe abonné een Plateelen Bonbonbakje cadeau Dit is tijdelijk, dus vraagt direct een aansluiting aan bij OUDKARSPEL. TEL. 15«. NOORDSCHARWOUDE B 58. ELECTROTECHNICUS. De prijzen van alle eletrotechn'ische artike len stijgen. NU kpnt U nog goedkoop koo- pen. Later niet meer. Koopt daarom NU uw WASCHMACHINE, STOFZUIGER. BROOD ROOSTER, ELECTRISCHE KACHEL. Aanbevelend, D. SCHUITEMAKER NOORDSCHARWOUDE. WILT U Vraag dan eerst inlichtingen bij ZUIDSCHARWOUDE. OUDKARSPEL, TeL 156, ONTVANGEN de nieuwste Vraagt zonder eenige verplichting demonstratie. MODERNE VERLICHTINGSARTIKELEN WASCHMACHJ NES - STOFZUIGERS - RIJWIELEN en ONDERDEELEN. Ziet de étalages! OUDKARSPEL. Tel. 156. ZUIDSCHAR W OUDE, SNJEüN 13 JAN. 1940, jouns 8 üre, bij K. ZEEMAN, komt it Lyts Frysk Toaniel en Dochters, üt Ljouwert. Opfiering fen: Toanielstik yn trije bedruwen, en *DE BROMBEAR WJUCT", 'n ien-acter. Net-leden tagong 50 ct. -j- bel. Op plaatsen waar nog niet vertegenwoordigd ACTIEVE AGENTEN gevraagd voor den verkoop van eerste kwaliteit Land- en Tuinbouwzaden, door de Langendijker Zaadteelt en Zaadhandel C, DE BOER, Wzn. te Zuidécharwoude (N.H 1. Meer dan 100 reismonsters* bijna allemaal 1 knot per kleur. Zeer geschikt voor Wanten,, Mutsen, Handschoenen, Cami« sols, enz enz. per knot van 100 graan. Wij hebben nog PRIMA schaatsen „Kampioen" tegen den prijs van f4.50 p. paar. Aanbevelend, TEL. 119. ZUIDSCHARWOUDE, wijn. Een poosje zaten zij zwijgend tegen over elkaar doch Eduard scheen die stilte niet te kunnen verdragen. Hij begon snel te praten. „Je bent zoo veranderd sedert wij getrouwd zijn." zei hij. „Je was zoo le vendig en vroolijk, je babbelde aan een stuk over hoedjes en japonnen, over kennissen en de nieuwste dansen. Eens vertelde je van een skitocht, dien je met kennissen in Zwitserland hebt gemaakt, herinner je je? Ik was verschrikkelijk jaloersch, toen ik ervan hoorde." De jonge vrouw glimlachte, maar ditmaal was het een pijnlijk glimlachje en het was net alsof zij met moeite een paar tranen terughield. Maar zij zweeg en dronk een teugje champagne terwijl zij weder naar de straat staarde. „En bewegelijk dat je was?" ging Eduard voort. „Geen oogenblik zat je stil, je sprong telkens op en haalde weer iets anders, om mij te laten zien, handwerkjes, snuisterijen Ik keek er niet naar, ik keek naar jou. Ut vond je aanbiddelijk, maar ik durfde het langen tijd niet te zeggen. Telkens als ik spreken wilde, dacht ik aan je gezicht en ook aan dien skitocht, waar die knappe Grémont bij was." Nu had Eleonora haar gezicht lieelemaal van hem afgewend. Hij zag niets als een lok van haar koperrood haar en de zachte ronding van haar kin. „Ik vond je verrukkelijk," hoorde zij EduardV stem. „Ik was een stille, beschei den jongen en erg verlegen. Hoe zou ik. met mijn klein salaris en mijn onhandig optreden met jou durven praten over lief de en huwelijk? Nu ben ik veranderd, se dert ik het groote fortuin van mijn tante erfde, toen opeens voelde ik mij anders, ik dacht: „Ik kan haar iets aanbieden!" doch ook jij veranderde, eigenlijk opeens. Den avond tevoren was ik nog bij jullie op be zoek geweest. Ik herinner mij dit zoo goed, omdat je vader plotseling de krant in zijn zak stak toen jij vroeg of er goed nieuws in stond. Ik dacht erover, waarom hij die krant in zijn zak stak! Den anderen ayond kwam ik terug, ik had moed, ik durfde je te vragen, want ik wist, dat ik voor je zou kunnen zorgen. Toen was je zoo veranderd. Je was heel stil, den geheelen avond zei je geen woord, je oogen lichtten niet meer, maar op dat oogenblik werd je mij dier baar. Ik dacht dat iemand je verdriet had gedaan en ik was bereid je te wreken. Ein delijk beloofde je mij, mijn vrouw te zul len worden, kind, nooit in mijn leven zal ik dat oogenblik vergeten.' Jij weet niet, wat dat zeggen wil voor een man, het gevoel van verantwoording te krijgen voor iets heel dierbaars, iets dat bijna een deel van jezelf is geworden. Ik ben zoo blij. zoo trots, zoo sterk! Ik heb je liefde gekregen, het geschenk van heel je leven, ik beschei den jongen, met de onhandige manieren, mij koos je uit en ik, die dacht, dat je van Grémont hield!" Hij legde voorzichtig zijn hand op haar kleine, blanke hand, die stil, bijna hulpeloos op het tafeltje lag. Nu keerde de jonge vrouw het gezicht naar hem toe, de oogen hield zij neergesla gen toen zij zei: „Ja, jou koos ik." „Heb je er geen spijt van?" vroeg Eduard dringend cn hij probeerde haar in de oogen te kijken. „Neen," zei zij kort, keerde het hoofd om en dacht aan de annonce van Grémont^ huwelijk, nu bijna een jaar geleden. „Neen" fluisterde zij, „neen, ik kon niet anders!" „Lieveling," zei hij en drukte heftig de kleine hand, die nog altijd op het tafeltje tusschen hen lag. „Ik dank je." Eleonora staarde onafgewend naar de straat, zij kneep met de vrije hand den zakdoek, die in haar schoot lag tot een kleine bal en probeerde krampachtig dien eenen voor liet oogenblik te vergeten. Nieuwe Amerikaansche slagschepen Millioemenuitgave voor de defensie, Van welingelichte zijde wordt vernomen, dat de nieuwe Amerikaansche slagschepen van 35.000 ton, welke thans op stapel staan, bewapend zullen worden met negen kanon* nen van 40 c.M. De kosten van deze sche* pen worden geraamd op 60 tot 70 millioen dollar. Het zusterschip van de „North Caroline", de „Washington", welke te Philadelphia wordt gebouwd, zal vermoedelijk in Sep* tem van dit jaar van stapel loopen. Demonteerbare lampen voot, zendinstallaties. Bij de Zwitsersche raaio heeft men een nieuw model door de firma Brown Boven in Baden vervaardigde radio-zendlamp in gebruik genomen. De nieuwe lamp, een hoogvaccuumlamp voor de laatste versier- kertrap is, in tegenstelling met de vroegera uit het buitenland ingevoerde dichtgesoh deerde lampen demonteerbaar. De uitvinding van de nieuwe lamp beteekent een belangrijke besparing De oude lampen, die zeer hoog in prijs waren, moesten na eenige dui zenden gebruiksuren worden weg gedaan, omdat de uitgebrande ka thode niet vervangen kon worden. Bij de nieuwe lampen kan dit in korten tijd geschieden. Do levensduur der lampen ia derhalve vrijwel onbeperkt,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 4