De auto in ijskieed l „Sarie Marais" overleden Wat te doenl Duitsch vliegtuig boven ons land Lockheed romp scheurde open De vreemdelingen in ons land „Aether piraten" voor het hof Arbeidsverbod voor 14-jarige meisjes VI Br 22 DE K.NA.C. GEEFT RAAD. De K.N.A.C. geeft eenige nuttige wenken voor den automobilist, wel ke in dit barre jaargetijde met zijn sneeuw en ijs zeker gaarne ter harte zullen worden genomen. De schoonmaak van het vehikel vraagt in dit verband wel het eerst de aandacht. De auto-gebruiker hier te lande is gewendt dat sneeuw op zijn carrosserie er bijkans even snel afglijdt of afdooit als ze er op is gekomen. l£n lang wachten op een dooi dag vóórdat een vuil gereden wagen bui ten. of in een onverwarmde garage, zonder veel bezwaar kan worden gewaaschen, is ge meenlijk niet noodig. Rij aanhoudende vorst ondervindt men echter, dat de sneeuw, al thans het onderste laagje ervan op het me- stalen plaatwerk vastvriest, en dat zelfs warm water in „rio time" geen water meer is, indien we in de open lucht of een niet- afgesloten onverwarmde stalruimte er mee gaan „plenzen". Wat nu? zegt dan degene, die zijn mooie glanzende lak ongaarne door een hard gevroren sneeuwkoek bedekt laat! Wagen moet goed drogen! Het antwoord op deze vraag moet luiden, dat onder dergelijke omstandigheden was- sclien slechts dan is toegestaan, als niet al leen het afspoelen en afzeemen op een volko men vorst vrije plaats kan gebeuren dat ligt voor de hand, en op een andere manier krijgt u liet trouwens nergens gedaan maar de wagen óók gelegenheid heeft, daar na tot in allo hoekjes en gaatjes te drogen, alvorens hij weer naar buiten moet. Zoo niet, dan kan het bevriezen van het in na den en richels onvermijdelijk achterblijvende water op verschillende plekken van de car rosserie schade aanrichten, die zich vermoe delijk pas veel later merkbaar maakt. Bo vendien is het in zoo'n geval mogelijk, dat we last krijgen met de portierslot.cn, e.d. Be vroren wnschwater in de remmen kan al evenzeer tot misère leiden! Van den wal in de sloot. Wie zijn auto voor het huis had staan, en op een gegeven oogenblik geen weerstand heeft kunnen bieden aan de verleiding, met een paar emmers warm water uit de boiler- kraan dak, spalhorden en nchtcrpancel van een sneeuwkorst te bevrijden, zal wellicht hebben geconstateerd, dat liet afstroomendc watersncouw-mengsel gedeeltelijk reeds ijs was voordat het de grond bereikte! Metaal plaat op een temperatuur, flink beneden nul, heeft nu eenmaal een geweldige afkoe lende werking! Met een ijslaagje op voor ruit, zijramen en -kozijnen, en treeplanken,, raakte zoo'n goedwillende enthousiast dan van de wal in de sloot! Bij strenge vorst blijve men dus, bul ten een behoorlijk verwarmde ruim te, met wafrer van den wagen ai! Zelfs het „gauw even" schoonmaken van bevroren ruiten met warm water levert moei lijkheden op. Na besluiteloos met een nagel door het ijslaagje te hebben gekrabd, komen sommigen hier onwillekeurig toe; poetsen met een doek helpt nu eenmaal niet en 't uitzicht naar opzij en door de achterruit heen kan de bestuurder bijna even slecht missen als dat voor hem uit. De electrische voorruit-verwarmcr, verschaft een goede op lossing voor het doorzichtig houden van het belangrijkste voorruit-deel, maar men kan uit. consideratie voor geldbuidel en accu-bat terij, bezwaarlijk alle ramen ermee uitrusten. Wie zoo'n instrument nog niet heeft, zal trouwens ervaren, dat thans vele garages en accessoires-zaken in dit artikel uitverkocht zijn! Neen, bij auto's die ook tijdens de rust perioden nooit boven het vriespunt komen, doen we het beste, ondoorzichtig gevroren ruiten aan binnen- en buitenzijde krachtda dig te wrijven met 'n drogen wollen doek, waarop telkens wat glycerine wordt ge bracht. Ze worden dan helder en blijven ver der gcruimen tijd zoo, ook nog als men tot slot de vettige glycerine-strepen uitwrijft met een schooncn doek. Geheel wegpoetsen van de glycerine is uiteraard fout; we kun- PROTEST TE BERLIJN. De Regeerlngspersdienst meldt: Zaterdagmorgen te ongeveer kwart voor elf ls op groote hoogte bij Nijmegen een vliegtuig van Duitsche nationaliteit onze grens gepasseerd. Dit vliegtuig werd vervolgens boven Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland waargenoman. Te ongeveer kwart over 11 bevond het zich boven Den Haag. Eenige patrouilles Jachtvlieg tuigen zijn opgestegen. Bij de Duitsche rogeering is tegen deze schending van ons rechtsgebied geprotesteerd. BLIJFT HET ZOO? De Regeerlngspersdienst meldt voorts: Gistermorgen hebben zich op groote hoogte vreemde vliegtuigen van onbekende nationaliteit van Oost naar West over ons land be wogen en zijn het laatst tusschen Rotterdam en Den Haag gesigna leerd. Onze luchtdoelartillerie heeft ze onder vuur genomen, terwijl Ne- derlandsche vliegtuigpatrouilles zijn opgestegen. Als Je met je auto langs de wegen gaat, En het ijs de voorruit energiek beslaat. Als de sneeuw zich -plagend op de tree plank iet, Wél, dan aing Je liever nog met ar enkel.. Als de fraaie lak, het glanzend rood of blauw Wit wordt.., ach, wat doe je met je auto in de kou... nen per saldo beter door een vettige dan door een bevroren ruit zien. Het antivriesmiddel. Dat een ieder, die zijn wagen wel eens lan ger dan een paar uur buiten laat staan, en niet in een zoodanig verwarmde garage stalt, dat deze bij 15° C. buitentemperatuur ook inderdaad nog ongeveer vorstvrij is, thans een antivriesmiddel door het koelwater heeft, mogen we veilig aannemen. Het zou echter volkomen te begrijpen zijn, als het gehalte van de oplossing niet op de strenge, in ons land vrij zeldzame vorst van bijvoorbeeld het afgeloopen week-end was berekend. Ook als u er tot dusver „doorheen gerold" bent, ver dient het daarom aanbeveling, bij gebruik van spiritus (alcohol) met den specialen aerometer voor dit doel te controleeren, wat nog de bevriezingstemperatuur van het mengsel is, en bij gebruik van niet-verdam- pende antivriesmiddelen (glycol- en glvce- rine-preparaten) na te gaari welk percen tage van uw koelsysteeminhoud indertijd in den radiator is gedaan! Zooiets van 23 glycol of 30 glycerine mogen we nu wel hebben! ,Denk er om, dat eert te laag niveau niet met gewoon wajer, maar met anti-vriesmengsel op peil moet worden gebracht! De „kruik mee naar bed". Herinneren we er tenslotte aan, dat het ge bruik van een anti-vriesmiddel niets afdoet aan de wenschelijkheid, den motor zelf de ergste koude zooveel mogelijk te sparen. Dek 't. radiator-oppervlak gedeeltelijk af, gooi 'n plaid over den stilstaanden wagen, ook al heeft die een winterfront voor het radiator- scherm, en zet 's nachts zoo'n specialen, ge- vaarloozen verwarmer onder het carter, als U dien bezit, of nog kunt koopen. Een mo tor heeft op zijn tijd ook graag eens een kruik mee naar bed! En indien ooit, dan nu: de dunste winterolie in dat carter! De automobiel maakt een kwaden tijd door. Ze is o, zoo dankbaar voor wat extra verzorging R Onze Oost OORZAAK VAN DE K.N.I.L.M.- RAMP ONBEKEND. Schott was een uitstekend piloot. Over de oorzaak van de ramp, welke, zoo als wij gisteren meldden, het K.N.I.L.M.-toe- stel Lockheed PK—AFO voor de kust van' Bali getroffen heeft, is nog niets naders be kend. De weersomstandigheden waren niet bepaald slecht te noemen, terwijl zoowel de eerste piloot J. J. Schott, als de mecanicien Van 't Riet, bekend stonden als bijzonder bekwaam. Wel is komen vast te staan, dat het voorste gedeelte van het vliegtuig bij het in zee storten afbrak; de romp scheurde open en de post viel er uit. Deze spoelde kort daarop aan. Men heeft de restanten van de PKAFO op het strand getrokken, doch kon tot nog toe slechts drie van de acht vermisten ber gen. De heer Van 't Riet bekwam een dubbele beenbreuk; hij werd uit het vliegtuig geslin gerd en stortte op een zandplaat neer. Wijlen commodore Schott als piloot. De heer J. J. Schott, de omgekomen ge zagvoerder, wiens heengaan men in lucht vaartkringen diep betreurt, stond overal als een uitnemend piloot bekend. Meermalen heeft hij zulks bewezen, doch wel het meest kenmerkende staaltje van zijn bekwaamheid als vlieger was wel een noodlanding in het oerwoud van Midden-Sumatra in 1929. Op een Zaterdag was Schott vertrokken uit Batavia als gezagvoerder van het K.N.I.L.M.- vliegtuig voor de verbinding Batavia-Medan. Boven Sumatra's onmetelijke oerbosschen kreeg de machine motorstoring en Schott liet de passagiers mededeelen dat hij ge noodzaakt was een noodlanding te maken. Een dergelijke landing in de uitgestrekte oer-wouden is wel een van de moeilijkste op gaven waarvoor een piloot kan worden ge steld. Schott wist echter een plekje te ont dekken, een kaal stukje grond naast een rivier, waar maar juist voldoende ruimte zou zijn om zijn machine „neer te zetten". Door zijn bekwaamheid gelukte dit hem zoo goed, dat de passagiers, die zich al op een hevigen schok hadden voorbereid, na de landing uitriepen: „Is dat nu alles!" Vliegers die danma de situatie bij het ter rein van die noodlanding opnamen, verklaar den volmondig dat deze landing een waar meesterstukje was geweest. Een nieuwe Lockheed. Het gebeurde met de PKAFO beteekent voor de K.N.I.L.M. het eerste ernstige on geluk. De maatschappij zal, naar wij ver nemen, een nieuwe Lockheed bestellen. ALLE BEGIN IS MOEILIJK. Zij kunnen niet zonder visum terugkecrcn. De Regceringspersdienst meldt: Ter kennis wordt gebracht, dat met in gang van een nader te bepalen datum, wel ke binnen zeer afzionbaren tijd zal zijn, de verleende verblijfsvergunningen aan visum plichtige vreemdelingen niet. meer het recht zullen geven voor doorlating naar Neder land. Vanaf dien datum zullen dus ook de hier te lande gevestigde vreemdelingen, onder danen van een voor Nederland visumplich- tige mogendheid, die tijdelijk naar het bui tenland vertrekken, voor terugkeer naar Nederland een visum behoeven. Deze visa voor terugkeer moeten tijdig voor vertrek naar het buitenland worden aangevraagd bij het hoofd van plaatselijke politie (vreemdelingendienst) der gemeen te, waar de vreemdeling woont. De hoof den van plaatselijke politic zenden de aan vragen voor deze visa voor terugkeer in bij den visadienst. 't Is treurig met de visschcrij... Te Scheveningen bijna geen aan voer. De aanvoer te Scheveningen van verschc visch uit zee is den laatston tijd zeer gering geweest. De weersomstandigheden en ande re oorzaken maakten het voor do kustvis- schers onmogelijk de visschcrij uit te oefe nen. De motorkot ter Sch. 12 is nog wel bui tengaats geweest, doch dit heeft ook weinig resultaat opgeleverd. Ook het uitvaren van motorloggcrs ter uitoefening der trawlvis- scherij schijnt voorloopig van de baan ge schoven te zijn. Er is weinig animo voor deze visscherij. Weliswaar was er sprake dat een motorlogger gereed zou worden ge maakt voor de snurrevaardvisscherij, doch dit is ook nog niet zeker. Gisterochtend was er geheel geen aan voer. Door de sneeuwval zijn gisterochtend geen vischauto's van IJinuiden komen door rijden, zoodat de vischloods een ledigen aanblik bood en de kooplieden onverrichter zake naar huis terug konden keeren. De ver wachting is dat vandaag visch uit Denemar ken op de markt zal worden aangevoerd, tenzij de onderweg zijnde vrachtauto's al te veel hinder van de sneeuw ondervinden. Tot gevangenisstraf veroordeeld. In den nacht van 10 op 11 Mei van dit jaar deed de Rotterdamsche politie een in val in een huis aan de van Vlooswijkstraat aldaar, waar zij een complete geheime zendinrichting ontdekte en in beslag nam. Drie mannen, die het aparaat bedienden, werden gearresteerd en bij hun verhoor be kende één, de meubelmaker S. P. S. den zender bediend te hebben, terwijl de an der,. de vakvereenigingsbestuurder .T. II. een politiek getinte redevoering had ge houden en no. 3, de behanger W. J. M., te wiens huize de uitzending plaats vond, juist bezig was een gramofoonplaat met de „Internationale" op te zetten. Het drietal heeft zich voor de Rotterdam sche rechtbank wegens overtreding van de Post- en Tclegraafwct te verantwoorden gehad en is tot één maand gevangenisstraf ieder veroordeeld. Op 8 Januari stonden zij in hooger he roën voor het Ilaagsche gerechtshof te recht. De advocaat-generaal eischtc voor S. en H. verzwaring van de straf tot drie maan den gevangenisstraf. Tegen den derden verdachte werd bevestiging van de ongeleg de straf (één maand gevangenisstraf) gc- eischt. De uitspraak luidde gisteren togen H. en S. twee maanden en tegen M. één maand gevangenisstraf. HOOGE RAAD VAN ARBEID ADVISEERT: Meerderheid legen Arbeidsver bod voor 15-jarigen. Do Hooge Raad van Arbeid heeft zijn ad vies vastgesteld met betrekking tot een voorontwerp tot wijziging van de Arbeids wet 1919, inhoudende een arbeidsverbod voor 14- en 15-jarige meisjes. De Raad heeft zich daarbij met groote meerderheid (29-7 stemmen) uitgesproken vóór een arbeidsverbod van ij-jarige meisjes. Wat de 15- jarige meisjes betreft, verklaarde zich een meerderheid tegen een ar beidsverbod. In de onderstelling ech ter, dat er een verplichtina tot het volgen van onderwijs, resp. oplei ding zou bestaan, sprak zich de raad ten aanzien van beide catego rieën meisjes vóór een arbeidsver bod uit. De Raad heeft zich verder, wat betreft een eventueel arbeidsverbod van 14-jarige meisjes, in overeenstemming met het voor ontwerp, uitgesproken tegen het toestaan van uitzonderingen, behalve voor wat be treft degenen, die onder een leerovereen komst werken, als bedoeld in titel II der Nij verheidsonderwijswet. De raad heeft voorts uitgesproken, dat bij cvcntucele invoering van een dergelijk ar beidsverbod rekening zou dienen te worden gehouden met de tegenwoordige buitenge wone omstandigheden. Beroep van nazi-redacteur verworpen De perspractijken van „Volk en Vaderland". De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, nam gisteren conclusie in zake het cassatieberoep van M. M. te Utrecht, re dacteur van „Volk en Vaderland", die door het gerechtshof te 's Gravenhage is veroor deeld tot een geldboete van f 25, wegens het zich in het openbaar bij geschrift op zettelijk in beleedigenden vorm uitlaten over een ten deele tot de bevolking behoo- rende groep van personen. Deze redacteur heeft n.1. in dat blad een artikel laten opnemen van een medewer ker. in welk artikel de volgende zin voor kwam: „En deze bezitters behooren voor een groot deel tot het internationale joden dom. dat zijn eeuwige rol van parasiet óp den arbeid onder alle omstandigheden weet te spelen, ook in perioden van blijvende werkloosheid en laagconjunctuur." De advocaat-generaal concludeerde tg* verwerping van het beroep. De Hooge Raad zal arrest wijzen 19 Februari. Zij inspireerde den dichter van het bekende liedje. Mevrouw J. P. Toericn, die zooals beweerd wordt, de oorspronkelijke „Sarie Marais" is, is te Bloemfon tein na een ziekbed van drie maan den overleden. Het te Johannesburg verschijnende dag blad „Vaderland" publiceert hierover de volgende bijzonderheden: Mevrouw Toeriep is in 1866 te Heidelberg (Zuid Afrika) geboren, waar haar vader, J. F. Maré, een vooraanstaande boer en 482e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 5de HJst Trekking van Maandag 22 Januari 1949 Hooge Prfjzen 9617 - 12416 - 9167 9318 10140 13132 14107 1500| f 100.000.- f 10.000.- f 1.000.- 16990 18094 f 400.— 3096 5806 6495 15601 16728 17921 18517 20550 f 200.— 4619 7703 15295 15716 16761 19824 f 100.- 11184 12111 1136 1166 1700 1758 2572 2586 3246 3721 4096 4226 4857 4918 5530 5548 6032 6150 6640 6655 6932 7077 7488 7616 7972 8025 8482 8725 9748 9812 10417 10495 11282 11587 11904 11931 12399 12535 13113 13246 13828 138 13837 13838 14165 14274 14799 14803 15263 15354 16054 16250 16862 16949 17847 17855 18954 18996 19633 19708 20860 20935 21354 21465 21837 21866 1014 1034 1265 1292 1498 1523 1672 1712 1903 1912 2101 2110 2318 2333 2697 2712 2951 3001 3156 3157 3336 3361 3634 3670 3967 3983 4320 4334 4532 4570 4725 4759 4842 4844 6223 5229 5474 5533 5664 5679 5845 5861 6069 6071 6372 6414 6665 6684 6815 6855 7239 7256 7383 7391 7543 7552 7781 7793 7956 7993 8102 8118 8305 8350 8556 8574 8952 8953 9103 9136 9271 9303 9451 9505 9755 9809 10063 10066 10389 10449 10683 10692 10901 10977 11125 11152 11292 11299 11562 11572 11723 11761 12003 12015 12345 12415 12552 12710 12828 12848 13121 13144 13745 13778 13916 13933 14140 14204 14281 14293 14495 14556 14780 14867 15011 15026 15194 15210 15521 15525 15700 15765 16071 16110 16309 16324 16521 16524 16823 16824 16905 16986 17222 17267 17563 17625 17868 17928 18065 18120 18457 18469 18763 18794 19021 19024 19208 19252 19542 19589 19745 19762 20030 20049 20158 20178 20471 20536 20698 20725 20905 20943 21180 21270 21432 21439 21620 21633 4619 7703 15295 15716 16761 - 2047 4779 6193 6687 7305 13095 14168 14275 11134 20389 Prijzen yan f 70. 1239 1512 1532 1569 1583 1781 2083 2265 2282 2421 2613 2631 2953 2974 3044 3729 3760 3823 3829 3847 4311 4381 4393 44ö7 4710 4935 4972 4979 5147 6171 5606 5619 5769 5817 5873 6363 6370 6382 6456 6583 6739 6802 6849 6897 6907 7134 7155 7401 7411 7417 7665 7676 7772 7818 7918 8115 8134 8289 8308 8338 8761 8876 9287 9306 9449 9868 9999 10070 10137 10216 10516 10748 10793 10947 11055 11782 11804 11839 11841 11863 12004 12160 12168 12180 12237 12581 12684 12744 12959 13100 13281 13450 13587 13646 13795 13877 14341 14973 15438 16389 17070 18563 19306 19748 21036 21503 13952 14012 14378 14431 15027 15032 15470 15576 16427 16499 17108 17220 18579 18723 19362 19364 20040 20052 21049 21138 21612 21644 14295 14835 15390 16375 17069 18281 19073 19739 21031 21490 21989 Nieten 1049 1068 1075 1365 1389 1393 1533 1549 1568 1769 1797 1809 1942 1961 1989 2122 2189 2245 2342 2375 2525 2732 2744 2793 3056 3058 3066 3201 3213 3287 3387 3440 3466 3688 3744 3846 4031 4082 4174 4337 4354 4431 4584 4611 4649 4772 4777 4789 4850 4856 4961 5263 5275 5292 5534 5541 5634 5680 5695 5742 5896 5911 5938 6091 6109 6144 6467 6503 6549 6708 6723 6747 6861 6863 7091 7291 7302 7310 7396 7402 7407 7563 7586 7610 7835 7841 7883 7995 8007 8037 8140 8194 8195 8368 8369 8431 8618 8646 8715 8963 9015 9033 9166 9180 9186 9354 9381 9382 9595 9596 9644 9852 9860 9870 10164 10205 10214 10457 10472 10562 10721 10722 10730 10992 10995 11C19 11170 11181 11193 11331 11338 11355 11627 11669 11683 11770 11771 11784 12017 12046 12125 12438 12466 12469 12749 12755 12775 12953 12966 12977 13288 13363 13410 13792 13800 13878 13937 13942 13960 14223 14225 14236 14305 14318 14415 14602 14618 14623 14908 14911 14916 15065 15088 15102 15238 15288 15332 15552 15566 15606 15777 15821 15895 16164 16196 16230 16380 16406 16433 16530 16626 16713 16849 16851 16857 17008 17022 17065 17270 17302 17346 17659 17698 17710 17942 17970 17985 18154 18224 18252 18473 18531 18607 18817 18837 18865 19038 19045 19075 19359 19381 19401 19620 19673 19680 19813 19826 19832 20067 20092 20101 20225 20245 20280 20547 20598 20613 t 20736 20755 20809 20950 20980 20990 21294 21349 21365 21483 21489 21589 21650 21783 21789 14100 14597 15229 15667 16539 17416 18760 19386 20264 21287 21728 7451 795-! S4i; 96« 100| HM 1136. 12313 1310 1362 1410 1462 1524 1591 1663f 1772 1882; 19462 206r 2130! 2177 1612 1633 1840 1882 1998 2071 2252 2262 3116 3119 3297 3309 3502 3543 3881 3911 4819 4823 5164 5185 5326 5331 5644 5655 5744 5782 5962 5997 6796 6799 7181 7198 7669 7760 7905 7906 8049 8058 8209 8246 8452 8437 8834 8845 9037 9045 woi Uitf PON SCH YEN 1 944 9731 1282] 3 13041 1 13741 L 1391! 14134 7 1425) 2 14481 1 1477T 4 15004 15181 15514 L 15674 1 16037 16293 1 16490 2 16820 5 1688) 3 17141 l 17521 I 17867 L 18015 1 18455 j 18676 1 18930 19202 I 19540 I 19730 1 19891 I i 20376 i 20656 20869 I 21144 i 21430 21611 i 21961 ook lid van den Volksraad was. In 1885 zij met den heer J. P. Toerien gehuwd. Hei echtpaar vestigde zich in Potchefstroom Kort voor den driejarigen oorlog, toen d« heer Toerien in de kolonie was, heeft hij „Sarie Maré" op haar gedicht. Toen het versje gedrukt was, is de spelling per on geluk veranderd. De heer Toerien is in 1920 op Middelburg (Transvaal) aan malariakoorts overleden waarna mevrouw Toerien naar Bloemfon* tein gekomen is. Het echtpaar hcetf zestien kinderen gekregen, waarvan er acht nog in leven zijn. De heer Toerien heeft ook nog andere ge dichtjes ^gemaakt. In „Ons Klyntji" en de „Patriot" heeft hij geschreven onder den schuilnaam „Gepete". Hij was redacteuf van twee godsdienstige bladen in Middel burg (Transvaal) n.1. „Middernag" en „Ma ranata". Ook is hij redacteur geweest vau „Die Republikein." A dei- dep boe dri: dat bel dep der ger Bo dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 8