De auto in ijskieed
l
„Sarie Marais" overleden
Wat te doenl
Duitsch vliegtuig
boven ons land
Lockheed romp
scheurde open
De vreemdelingen
in ons land
„Aether piraten"
voor het hof
Arbeidsverbod voor
14-jarige meisjes
VI
Br
22
DE K.NA.C. GEEFT RAAD.
De K.N.A.C. geeft eenige nuttige
wenken voor den automobilist, wel
ke in dit barre jaargetijde met zijn
sneeuw en ijs zeker gaarne ter harte
zullen worden genomen.
De schoonmaak van het vehikel vraagt in
dit verband wel het eerst de aandacht.
De auto-gebruiker hier te lande is gewendt
dat sneeuw op zijn carrosserie er bijkans
even snel afglijdt of afdooit als ze er op is
gekomen. l£n lang wachten op een dooi
dag vóórdat een vuil gereden wagen bui
ten. of in een onverwarmde garage, zonder
veel bezwaar kan worden gewaaschen, is ge
meenlijk niet noodig. Rij aanhoudende vorst
ondervindt men echter, dat de sneeuw, al
thans het onderste laagje ervan op het me-
stalen plaatwerk vastvriest, en dat zelfs
warm water in „rio time" geen water meer
is, indien we in de open lucht of een niet-
afgesloten onverwarmde stalruimte er mee
gaan „plenzen". Wat nu? zegt dan degene,
die zijn mooie glanzende lak ongaarne door
een hard gevroren sneeuwkoek bedekt laat!
Wagen moet goed drogen!
Het antwoord op deze vraag moet luiden,
dat onder dergelijke omstandigheden was-
sclien slechts dan is toegestaan, als niet al
leen het afspoelen en afzeemen op een volko
men vorst vrije plaats kan gebeuren dat
ligt voor de hand, en op een andere manier
krijgt u liet trouwens nergens gedaan
maar de wagen óók gelegenheid heeft, daar
na tot in allo hoekjes en gaatjes te drogen,
alvorens hij weer naar buiten moet. Zoo
niet, dan kan het bevriezen van het in na
den en richels onvermijdelijk achterblijvende
water op verschillende plekken van de car
rosserie schade aanrichten, die zich vermoe
delijk pas veel later merkbaar maakt. Bo
vendien is het in zoo'n geval mogelijk, dat
we last krijgen met de portierslot.cn, e.d. Be
vroren wnschwater in de remmen kan al
evenzeer tot misère leiden!
Van den wal in de sloot.
Wie zijn auto voor het huis had staan, en
op een gegeven oogenblik geen weerstand
heeft kunnen bieden aan de verleiding, met
een paar emmers warm water uit de boiler-
kraan dak, spalhorden en nchtcrpancel van
een sneeuwkorst te bevrijden, zal wellicht
hebben geconstateerd, dat liet afstroomendc
watersncouw-mengsel gedeeltelijk reeds ijs
was voordat het de grond bereikte! Metaal
plaat op een temperatuur, flink beneden
nul, heeft nu eenmaal een geweldige afkoe
lende werking! Met een ijslaagje op voor
ruit, zijramen en -kozijnen, en treeplanken,,
raakte zoo'n goedwillende enthousiast dan
van de wal in de sloot!
Bij strenge vorst blijve men dus, bul
ten een behoorlijk verwarmde ruim
te, met wafrer van den wagen ai!
Zelfs het „gauw even" schoonmaken van
bevroren ruiten met warm water levert moei
lijkheden op. Na besluiteloos met een nagel
door het ijslaagje te hebben gekrabd, komen
sommigen hier onwillekeurig toe; poetsen
met een doek helpt nu eenmaal niet en 't
uitzicht naar opzij en door de achterruit
heen kan de bestuurder bijna even slecht
missen als dat voor hem uit. De electrische
voorruit-verwarmcr, verschaft een goede op
lossing voor het doorzichtig houden van het
belangrijkste voorruit-deel, maar men kan
uit. consideratie voor geldbuidel en accu-bat
terij, bezwaarlijk alle ramen ermee uitrusten.
Wie zoo'n instrument nog niet heeft, zal
trouwens ervaren, dat thans vele garages en
accessoires-zaken in dit artikel uitverkocht
zijn! Neen, bij auto's die ook tijdens de rust
perioden nooit boven het vriespunt komen,
doen we het beste, ondoorzichtig gevroren
ruiten aan binnen- en buitenzijde krachtda
dig te wrijven met 'n drogen wollen doek,
waarop telkens wat glycerine wordt ge
bracht. Ze worden dan helder en blijven ver
der gcruimen tijd zoo, ook nog als men tot
slot de vettige glycerine-strepen uitwrijft
met een schooncn doek. Geheel wegpoetsen
van de glycerine is uiteraard fout; we kun-
PROTEST TE BERLIJN.
De Regeerlngspersdienst meldt:
Zaterdagmorgen te ongeveer kwart
voor elf ls op groote hoogte bij
Nijmegen een vliegtuig van Duitsche
nationaliteit onze grens gepasseerd.
Dit vliegtuig werd vervolgens boven
Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland
waargenoman. Te ongeveer kwart
over 11 bevond het zich boven Den
Haag. Eenige patrouilles Jachtvlieg
tuigen zijn opgestegen.
Bij de Duitsche rogeering is tegen
deze schending van ons rechtsgebied
geprotesteerd.
BLIJFT HET ZOO?
De Regeerlngspersdienst meldt
voorts:
Gistermorgen hebben zich op
groote hoogte vreemde vliegtuigen
van onbekende nationaliteit van
Oost naar West over ons land be
wogen en zijn het laatst tusschen
Rotterdam en Den Haag gesigna
leerd. Onze luchtdoelartillerie heeft
ze onder vuur genomen, terwijl Ne-
derlandsche vliegtuigpatrouilles zijn
opgestegen.
Als Je met je auto langs de wegen gaat,
En het ijs de voorruit energiek beslaat.
Als de sneeuw zich -plagend op de tree
plank iet,
Wél, dan aing Je liever nog met ar enkel..
Als de fraaie lak, het glanzend rood of
blauw
Wit wordt.., ach, wat doe je met
je auto in de kou...
nen per saldo beter door een vettige dan
door een bevroren ruit zien.
Het antivriesmiddel.
Dat een ieder, die zijn wagen wel eens lan
ger dan een paar uur buiten laat staan, en
niet in een zoodanig verwarmde garage stalt,
dat deze bij 15° C. buitentemperatuur ook
inderdaad nog ongeveer vorstvrij is, thans
een antivriesmiddel door het koelwater heeft,
mogen we veilig aannemen. Het zou echter
volkomen te begrijpen zijn, als het gehalte
van de oplossing niet op de strenge, in ons
land vrij zeldzame vorst van bijvoorbeeld het
afgeloopen week-end was berekend. Ook als
u er tot dusver „doorheen gerold" bent, ver
dient het daarom aanbeveling, bij gebruik
van spiritus (alcohol) met den specialen
aerometer voor dit doel te controleeren, wat
nog de bevriezingstemperatuur van het
mengsel is, en bij gebruik van niet-verdam-
pende antivriesmiddelen (glycol- en glvce-
rine-preparaten) na te gaari welk percen
tage van uw koelsysteeminhoud indertijd in
den radiator is gedaan! Zooiets van 23
glycol of 30 glycerine mogen we nu wel
hebben!
,Denk er om, dat eert te laag niveau niet met
gewoon wajer, maar met anti-vriesmengsel
op peil moet worden gebracht!
De „kruik mee naar bed".
Herinneren we er tenslotte aan, dat het ge
bruik van een anti-vriesmiddel niets afdoet
aan de wenschelijkheid, den motor zelf de
ergste koude zooveel mogelijk te sparen. Dek
't. radiator-oppervlak gedeeltelijk af, gooi 'n
plaid over den stilstaanden wagen, ook al
heeft die een winterfront voor het radiator-
scherm, en zet 's nachts zoo'n specialen, ge-
vaarloozen verwarmer onder het carter, als
U dien bezit, of nog kunt koopen. Een mo
tor heeft op zijn tijd ook graag eens een
kruik mee naar bed! En indien ooit, dan nu:
de dunste winterolie in dat carter!
De automobiel maakt een kwaden tijd
door. Ze is o, zoo dankbaar voor wat extra
verzorging R
Onze Oost
OORZAAK VAN DE K.N.I.L.M.-
RAMP ONBEKEND.
Schott was een uitstekend piloot.
Over de oorzaak van de ramp, welke, zoo
als wij gisteren meldden, het K.N.I.L.M.-toe-
stel Lockheed PK—AFO voor de kust van'
Bali getroffen heeft, is nog niets naders be
kend. De weersomstandigheden waren niet
bepaald slecht te noemen, terwijl zoowel de
eerste piloot J. J. Schott, als de mecanicien
Van 't Riet, bekend stonden als bijzonder
bekwaam.
Wel is komen vast te staan, dat het
voorste gedeelte van het vliegtuig
bij het in zee storten afbrak; de romp
scheurde open en de post viel er uit.
Deze spoelde kort daarop aan.
Men heeft de restanten van de PKAFO
op het strand getrokken, doch kon tot nog
toe slechts drie van de acht vermisten ber
gen.
De heer Van 't Riet bekwam een dubbele
beenbreuk; hij werd uit het vliegtuig geslin
gerd en stortte op een zandplaat neer.
Wijlen commodore Schott als
piloot.
De heer J. J. Schott, de omgekomen ge
zagvoerder, wiens heengaan men in lucht
vaartkringen diep betreurt, stond overal als
een uitnemend piloot bekend. Meermalen
heeft hij zulks bewezen, doch wel het meest
kenmerkende staaltje van zijn bekwaamheid
als vlieger was wel een noodlanding in het
oerwoud van Midden-Sumatra in 1929.
Op een Zaterdag was Schott vertrokken uit
Batavia als gezagvoerder van het K.N.I.L.M.-
vliegtuig voor de verbinding Batavia-Medan.
Boven Sumatra's onmetelijke oerbosschen
kreeg de machine motorstoring en Schott
liet de passagiers mededeelen dat hij ge
noodzaakt was een noodlanding te maken.
Een dergelijke landing in de uitgestrekte
oer-wouden is wel een van de moeilijkste op
gaven waarvoor een piloot kan worden ge
steld. Schott wist echter een plekje te ont
dekken, een kaal stukje grond naast een
rivier, waar maar juist voldoende ruimte zou
zijn om zijn machine „neer te zetten".
Door zijn bekwaamheid gelukte dit hem
zoo goed, dat de passagiers, die zich al op
een hevigen schok hadden voorbereid, na
de landing uitriepen: „Is dat nu alles!"
Vliegers die danma de situatie bij het ter
rein van die noodlanding opnamen, verklaar
den volmondig dat deze landing een waar
meesterstukje was geweest.
Een nieuwe Lockheed.
Het gebeurde met de PKAFO beteekent
voor de K.N.I.L.M. het eerste ernstige on
geluk. De maatschappij zal, naar wij ver
nemen, een nieuwe Lockheed bestellen.
ALLE BEGIN IS MOEILIJK.
Zij kunnen niet zonder visum
terugkecrcn.
De Regceringspersdienst meldt:
Ter kennis wordt gebracht, dat met in
gang van een nader te bepalen datum, wel
ke binnen zeer afzionbaren tijd zal zijn, de
verleende verblijfsvergunningen aan visum
plichtige vreemdelingen niet. meer het recht
zullen geven voor doorlating naar Neder
land.
Vanaf dien datum zullen dus ook de hier
te lande gevestigde vreemdelingen, onder
danen van een voor Nederland visumplich-
tige mogendheid, die tijdelijk naar het bui
tenland vertrekken, voor terugkeer naar
Nederland een visum behoeven.
Deze visa voor terugkeer moeten tijdig
voor vertrek naar het buitenland worden
aangevraagd bij het hoofd van plaatselijke
politie (vreemdelingendienst) der gemeen
te, waar de vreemdeling woont. De hoof
den van plaatselijke politic zenden de aan
vragen voor deze visa voor terugkeer in bij
den visadienst.
't Is treurig met de visschcrij...
Te Scheveningen bijna geen aan
voer.
De aanvoer te Scheveningen van verschc
visch uit zee is den laatston tijd zeer gering
geweest. De weersomstandigheden en ande
re oorzaken maakten het voor do kustvis-
schers onmogelijk de visschcrij uit te oefe
nen.
De motorkot ter Sch. 12 is nog wel bui
tengaats geweest, doch dit heeft ook weinig
resultaat opgeleverd. Ook het uitvaren van
motorloggcrs ter uitoefening der trawlvis-
scherij schijnt voorloopig van de baan ge
schoven te zijn. Er is weinig animo voor
deze visscherij. Weliswaar was er sprake
dat een motorlogger gereed zou worden ge
maakt voor de snurrevaardvisscherij, doch
dit is ook nog niet zeker.
Gisterochtend was er geheel geen aan
voer. Door de sneeuwval zijn gisterochtend
geen vischauto's van IJinuiden komen door
rijden, zoodat de vischloods een ledigen
aanblik bood en de kooplieden onverrichter
zake naar huis terug konden keeren. De ver
wachting is dat vandaag visch uit Denemar
ken op de markt zal worden aangevoerd,
tenzij de onderweg zijnde vrachtauto's al te
veel hinder van de sneeuw ondervinden.
Tot gevangenisstraf veroordeeld.
In den nacht van 10 op 11 Mei van dit
jaar deed de Rotterdamsche politie een in
val in een huis aan de van Vlooswijkstraat
aldaar, waar zij een complete geheime
zendinrichting ontdekte en in beslag nam.
Drie mannen, die het aparaat bedienden,
werden gearresteerd en bij hun verhoor be
kende één, de meubelmaker S. P. S. den
zender bediend te hebben, terwijl de an
der,. de vakvereenigingsbestuurder .T. II.
een politiek getinte redevoering had ge
houden en no. 3, de behanger W. J. M., te
wiens huize de uitzending plaats vond,
juist bezig was een gramofoonplaat met
de „Internationale" op te zetten.
Het drietal heeft zich voor de Rotterdam
sche rechtbank wegens overtreding van
de Post- en Tclegraafwct te verantwoorden
gehad en is tot één maand gevangenisstraf
ieder veroordeeld.
Op 8 Januari stonden zij in hooger he
roën voor het Ilaagsche gerechtshof te
recht.
De advocaat-generaal eischtc voor S. en
H. verzwaring van de straf tot drie maan
den gevangenisstraf. Tegen den derden
verdachte werd bevestiging van de ongeleg
de straf (één maand gevangenisstraf) gc-
eischt. De uitspraak luidde gisteren togen
H. en S. twee maanden en tegen M. één
maand gevangenisstraf.
HOOGE RAAD VAN ARBEID
ADVISEERT:
Meerderheid legen Arbeidsver
bod voor 15-jarigen.
Do Hooge Raad van Arbeid heeft zijn ad
vies vastgesteld met betrekking tot een
voorontwerp tot wijziging van de Arbeids
wet 1919, inhoudende een arbeidsverbod
voor 14- en 15-jarige meisjes.
De Raad heeft zich daarbij met
groote meerderheid (29-7 stemmen)
uitgesproken vóór een arbeidsverbod
van ij-jarige meisjes. Wat de 15-
jarige meisjes betreft, verklaarde
zich een meerderheid tegen een ar
beidsverbod. In de onderstelling ech
ter, dat er een verplichtina tot het
volgen van onderwijs, resp. oplei
ding zou bestaan, sprak zich de
raad ten aanzien van beide catego
rieën meisjes vóór een arbeidsver
bod uit.
De Raad heeft zich verder, wat betreft
een eventueel arbeidsverbod van 14-jarige
meisjes, in overeenstemming met het voor
ontwerp, uitgesproken tegen het toestaan
van uitzonderingen, behalve voor wat be
treft degenen, die onder een leerovereen
komst werken, als bedoeld in titel II der Nij
verheidsonderwijswet.
De raad heeft voorts uitgesproken, dat bij
cvcntucele invoering van een dergelijk ar
beidsverbod rekening zou dienen te worden
gehouden met de tegenwoordige buitenge
wone omstandigheden.
Beroep van nazi-redacteur
verworpen
De perspractijken van „Volk en
Vaderland".
De advocaat-generaal bij den Hoogen
Raad, nam gisteren conclusie in zake het
cassatieberoep van M. M. te Utrecht, re
dacteur van „Volk en Vaderland", die door
het gerechtshof te 's Gravenhage is veroor
deeld tot een geldboete van f 25, wegens
het zich in het openbaar bij geschrift op
zettelijk in beleedigenden vorm uitlaten
over een ten deele tot de bevolking behoo-
rende groep van personen.
Deze redacteur heeft n.1. in dat blad een
artikel laten opnemen van een medewer
ker. in welk artikel de volgende zin voor
kwam: „En deze bezitters behooren voor
een groot deel tot het internationale joden
dom. dat zijn eeuwige rol van parasiet óp
den arbeid onder alle omstandigheden weet
te spelen, ook in perioden van blijvende
werkloosheid en laagconjunctuur."
De advocaat-generaal concludeerde tg*
verwerping van het beroep. De Hooge Raad
zal arrest wijzen 19 Februari.
Zij inspireerde den dichter van
het bekende liedje.
Mevrouw J. P. Toericn, die zooals
beweerd wordt, de oorspronkelijke
„Sarie Marais" is, is te Bloemfon
tein na een ziekbed van drie maan
den overleden.
Het te Johannesburg verschijnende dag
blad „Vaderland" publiceert hierover de
volgende bijzonderheden:
Mevrouw Toeriep is in 1866 te Heidelberg
(Zuid Afrika) geboren, waar haar vader,
J. F. Maré, een vooraanstaande boer en
482e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 5de HJst
Trekking van Maandag 22 Januari 1949
Hooge Prfjzen
9617
- 12416
- 9167 9318 10140 13132 14107 1500|
f 100.000.-
f 10.000.-
f 1.000.-
16990 18094
f 400.— 3096 5806 6495 15601 16728 17921
18517 20550
f 200.— 4619 7703 15295 15716 16761 19824
f 100.-
11184 12111
1136 1166
1700 1758
2572 2586
3246 3721
4096 4226
4857 4918
5530 5548
6032 6150
6640 6655
6932 7077
7488 7616
7972 8025
8482 8725
9748 9812
10417 10495
11282 11587
11904 11931
12399 12535
13113 13246
13828 138
13837 13838
14165 14274
14799 14803
15263 15354
16054 16250
16862 16949
17847 17855
18954 18996
19633 19708
20860 20935
21354 21465
21837 21866
1014 1034
1265 1292
1498 1523
1672 1712
1903 1912
2101 2110
2318 2333
2697 2712
2951 3001
3156 3157
3336 3361
3634 3670
3967 3983
4320 4334
4532 4570
4725 4759
4842 4844
6223 5229
5474 5533
5664 5679
5845 5861
6069 6071
6372 6414
6665 6684
6815 6855
7239 7256
7383 7391
7543 7552
7781 7793
7956 7993
8102 8118
8305 8350
8556 8574
8952 8953
9103 9136
9271 9303
9451 9505
9755 9809
10063 10066
10389 10449
10683 10692
10901 10977
11125 11152
11292 11299
11562 11572
11723 11761
12003 12015
12345 12415
12552 12710
12828 12848
13121 13144
13745 13778
13916 13933
14140 14204
14281 14293
14495 14556
14780 14867
15011 15026
15194 15210
15521 15525
15700 15765
16071 16110
16309 16324
16521 16524
16823 16824
16905 16986
17222 17267
17563 17625
17868 17928
18065 18120
18457 18469
18763 18794
19021 19024
19208 19252
19542 19589
19745 19762
20030 20049
20158 20178
20471 20536
20698 20725
20905 20943
21180 21270
21432 21439
21620 21633
4619 7703 15295 15716 16761
- 2047 4779 6193 6687 7305
13095 14168 14275 11134 20389
Prijzen yan f 70.
1239 1512 1532 1569 1583
1781 2083 2265 2282 2421
2613 2631 2953 2974 3044
3729 3760 3823 3829 3847
4311 4381 4393 44ö7 4710
4935 4972 4979 5147 6171
5606 5619 5769 5817 5873
6363 6370 6382 6456 6583
6739 6802 6849 6897 6907
7134 7155 7401 7411 7417
7665 7676 7772 7818 7918
8115 8134 8289 8308 8338
8761 8876 9287 9306 9449
9868 9999 10070 10137 10216
10516 10748 10793 10947 11055
11782 11804 11839 11841 11863
12004 12160 12168 12180 12237
12581 12684 12744 12959 13100
13281 13450 13587 13646 13795
13877
14341
14973
15438
16389
17070
18563
19306
19748
21036
21503
13952 14012
14378 14431
15027 15032
15470 15576
16427 16499
17108 17220
18579 18723
19362 19364
20040 20052
21049 21138
21612 21644
14295
14835
15390
16375
17069
18281
19073
19739
21031
21490
21989
Nieten
1049 1068 1075
1365 1389 1393
1533 1549 1568
1769 1797 1809
1942 1961 1989
2122 2189 2245
2342 2375 2525
2732 2744 2793
3056 3058 3066
3201 3213 3287
3387 3440 3466
3688 3744 3846
4031 4082 4174
4337 4354 4431
4584 4611 4649
4772 4777 4789
4850 4856 4961
5263 5275 5292
5534 5541 5634
5680 5695 5742
5896 5911 5938
6091 6109 6144
6467 6503 6549
6708 6723 6747
6861 6863 7091
7291 7302 7310
7396 7402 7407
7563 7586 7610
7835 7841 7883
7995 8007 8037
8140 8194 8195
8368 8369 8431
8618 8646 8715
8963 9015 9033
9166 9180 9186
9354 9381 9382
9595 9596 9644
9852 9860 9870
10164 10205 10214
10457 10472 10562
10721 10722 10730
10992 10995 11C19
11170 11181 11193
11331 11338 11355
11627 11669 11683
11770 11771 11784
12017 12046 12125
12438 12466 12469
12749 12755 12775
12953 12966 12977
13288 13363 13410
13792 13800 13878
13937 13942 13960
14223 14225 14236
14305 14318 14415
14602 14618 14623
14908 14911 14916
15065 15088 15102
15238 15288 15332
15552 15566 15606
15777 15821 15895
16164 16196 16230
16380 16406 16433
16530 16626 16713
16849 16851 16857
17008 17022 17065
17270 17302 17346
17659 17698 17710
17942 17970 17985
18154 18224 18252
18473 18531 18607
18817 18837 18865
19038 19045 19075
19359 19381 19401
19620 19673 19680
19813 19826 19832
20067 20092 20101
20225 20245 20280
20547 20598 20613 t
20736 20755 20809
20950 20980 20990
21294 21349 21365
21483 21489 21589
21650 21783 21789
14100
14597
15229
15667
16539
17416
18760
19386
20264
21287
21728
7451
795-!
S4i;
96«
100|
HM
1136.
12313
1310
1362
1410
1462
1524
1591
1663f
1772
1882;
19462
206r
2130!
2177
1612 1633
1840 1882
1998 2071
2252 2262
3116 3119
3297 3309
3502 3543
3881 3911
4819 4823
5164 5185
5326 5331
5644 5655
5744 5782
5962 5997
6796 6799
7181 7198
7669 7760
7905 7906
8049 8058
8209 8246
8452 8437
8834 8845
9037 9045
woi
Uitf
PON
SCH
YEN
1
944
9731
1282]
3 13041
1 13741
L 1391!
14134
7 1425)
2 14481
1 1477T
4 15004
15181
15514
L 15674
1 16037
16293
1 16490
2 16820
5 1688)
3 17141
l 17521
I 17867
L 18015
1 18455
j 18676
1 18930
19202
I 19540
I 19730
1 19891
I
i 20376
i 20656
20869
I 21144
i 21430
21611
i 21961
ook lid van den Volksraad was. In 1885
zij met den heer J. P. Toerien gehuwd. Hei
echtpaar vestigde zich in Potchefstroom
Kort voor den driejarigen oorlog, toen d«
heer Toerien in de kolonie was, heeft hij
„Sarie Maré" op haar gedicht. Toen het
versje gedrukt was, is de spelling per on
geluk veranderd.
De heer Toerien is in 1920 op Middelburg
(Transvaal) aan malariakoorts overleden
waarna mevrouw Toerien naar Bloemfon*
tein gekomen is. Het echtpaar hcetf zestien
kinderen gekregen, waarvan er acht nog in
leven zijn.
De heer Toerien heeft ook nog andere ge
dichtjes ^gemaakt. In „Ons Klyntji" en de
„Patriot" heeft hij geschreven onder den
schuilnaam „Gepete". Hij was redacteuf
van twee godsdienstige bladen in Middel
burg (Transvaal) n.1. „Middernag" en „Ma
ranata". Ook is hij redacteur geweest vau
„Die Republikein."
A
dei-
dep
boe
dri:
dat
bel
dep
der
ger
Bo
dat