Geestelijk Leven II Dr. E. Hoekstra's DE BIJBEL WEK UW lEVER-bALOP UITENLANDSCH 1 VERZICHT Uniment Rein m tüiüw dan wit IVORÖL Mijnhardtjes Hoestpillen Sloans door ASTOR 0 Boerderij in brand Zaterdag 3 Februari 1940 Tweede blad IL Wij zullen ons nu bezig houden met het tweede gedeelte van den bijbel, met het Nieuwe Testament. In de wereld, waarin het N.T. ontstond, was een bonte verscheidenheid van gods diensten, wat geen verwondering behoeft te baren, als wij bedenken, dat in die wereld talrijke volken met elkander in één machtig rijk, het Romeinschc, waren vereenigd. Er was de officieöle staatsdienst, maar daar naast bloeiden Oostcrsche en Egyptische diensten en min of meer geheime secten met tot de verbeelding sprekende ceremo niën. Van wat wij tegenwoordig bijgeloof, en vaak kinderachtig en stuitend bijgeloof noe men, was de wereld vol. In die wereld kwam bij den aanvang on ze r jaartelling een nieuwe godsdienstige be weging op in het Joodsche land, in Palestina. Als aanstichter en grondlegger dezer bewe ging beschouwt de overgroote meerderheid der mensrhen: Jezus Christus. En tot voor betrekkelijk korten tijd was er niemand, die hieromtrent ook maar den minsten twijfel koesterde. Thans zijn er echter wetenschap pelijke theologen, die van mecning zijn, dat deze Jezus Christus als geschiedkundige d.i. als werkelijk geleefd hebbende mensch, nooit heeft bestaan. - Hoe dit moge zijn, een onomstootelijk feit, waaraan niet te tomen valt, is, dat in het begin van de eerste eeuw in Palestina, en spoedig in andere landen, ijverig propagan da werd gemaakt voor een nieuwen gods dienst, waarin Jezus Christus als de van God gezondene werd vereerd. Apostelen trokken er op uit (Paulus en Petrus!) om als een blijde boodschap (Evan gelie) overal, waar zij de gelegenheid daartoe vonden, het nieuwe geloof te prediken. En zij verkondigden hqt naderend Godsgericht en beloofden eeuwig leven aan allen, die in Jezus Christus geloofden en zij drongen aan op zuiver en geheiligd levensgedrag en ga ven als het hoogste gebod: liefde voor God en de menschcn. Wij behoeven er ons niet over te verbazen, dat voor velen uit de volksmassa een grootc bekoring was gelegen in wat de apostelen leerden. Lag daarin niet de erkenning ook van héér mcnschenwaarde? En was niet de gedachte, dat om hunnentwille God zijn Zoon naar de aarde had gezonden, hoopgevend voor allen, die zich bewust waren van hun zonden? En zoo was het niet meer dan natuurlijk, dat spoedig vele aanhangers, over groote ge bieden verspreid, gemeenten gingen vormen. In die gemeenten kwamen de bekeerlingen samen om te spreken over wat hun hart ver vulde. En evenals in de Joodsche synagogen las men daar elkander voor niet alleen uit dc gewijde geschriften, die men van de Joden had overgenomen, maar vooral uit de ge schriften, die werden samengesteld door dc apostelen. Want terecht hadden deze man nen begrepen dat naast het gesproken woord, ook het geschreven woord voor den ophouw der gemeenten en haar instandhou ding en uitbreiding een dringende behoefte was. Om in die behoefte te voorzien, werden evangeliën en brieven en andere geschriften samengesteld, overgeschreven, herhaaldelijk overgeschreven en aan de gemeenten gezon den. Vele van deze-geschriften zijn verloren ge gaan, van andere zijn gedeelten verwerkt in de nog bestaande boeken van het N.T. Bij het overschrijven werden fouten ge maakt, soms veranderingen aangebracht. Iloe grooter het aantal gemeenten werd, hoe grooter ook de kans, dat er uitecnloo- pende mceningon ontstonden. Dit was on vermijdelijk; immers zij die toetraden tot de christelijke gemeenschap, waren daarmede niet tegelijkertijd volkomen bevrijd van hun oude voorstellingen en denkbeelden. De lei ders der gemeenten (dc bisschoppen) zagen daarom terecht in dat er eenheid moest ko men: het streven naar een katholieke (alge- mccnc) kerk breekt zich baan en de bis schoppon begrepen dat er een algemeen, een voor alle chz-istenen geldend gezag moest zijn. Noodig was een Heilige Schrift, welke als de waarheid moest worden gekend. Derhalve werd op verschillende kerkver gaderingen de'vraag besproken, welke van de in omloop zijnde boeken in den kanon (d.i. de offieieele lijst) moesten worden op genomen. Over sommige geschriften liejfën dc meeningen langen tijd uiteen. Op het einde der vierde eeuw was echter het pleit beslist en van toen af bestond het N.T. in den vorm, gelijk wij het thans nog kennen. En tezamen met het O.T. is het dan de Hei lige Schrift, het Woord Gods en met grooten nadruk wordt den geloovigcn ingeprent, dat zij dezo Heilige Schrift hebben te beschou wen als de openbaring Gods. Psychologisch is het goed te verklaren, dat het streven van hen, die gezag hadden in de gemeenten en die welbewust aanstuurden op één algemeene christelijke kerk, gcrccdelijk ingang vond. Want daar is niets, waaraan de meeste monschen meer behoefte hebben dan aan een vaste basis voor hun levensop vatting en levenshouding. Zij willen iets hebben, waarop zij onvoorwaardelijk kun nen vertrouwen. Omringd als zij zijn van vragen en raadselen, beangst als zij zijn voor het geheim van den dood, vragen zij om ze kerheden, om beloften. Welnu die zekerhe den en beloften kregen zij in den bijbel. Maar daartoe moest dan ook die bijbel niet worden beschouwd als menschcn werk; hij moést worden: het Woord Gods, onaantast baar, heilig. Wanneer eenmaal het Christen dom. vooral na Keizer Constantijns doop (323), snel vorderingen maakt, en de kerk dc opvoeding der menschen ter hand neemt, be- teekent dit derhalve dat aan steeds meerdere duizenden wordt geleerd dat, wat de bij voortduring machtiger wordende kerk als waarheid, als alléén-geldige levensbeschou wing bracht, zich grondde op 'wat God zelf had gezegd en wat was opgeteekend door de heilige mannen van Israël en de apostelen. Honderden jaren lang blijft' deze opvatting ouuungetast. En ook dan, wanneer in de zes tiende eeuw een krachtige beweging ont staat tegen het gezag van Kerk en Paus, is er nog niet de minste twijfel aan de autori teit van den bijbel. Integendeel: de strijd te gen de Katholieke kerk wordt gevoerd met een beroep op dicnzelfdcn bij bol. Men denke slechts aan het optreden van Luther. Ook hij gaat uit van „de Schrift". En na hem blijven de protestanten van verschillende schakeering hetzelfde doen. Eerst in het midden der vorige eeuw tra den de mannen op, die den bijbel aan gron dige wetenschappelijke kritiek gingen on derwerpen. Dit veroorzaakte een storm van verzet in dc Roomsche en Protestantschc christelijke wereld. En dit verzet kwam niet alleen van de zijde der kerkelijke autoritei ten, maar evenzeer laaide het op uit het hart der massa, welke van ouder op ouder den bijbel had vereerd en dien bijbel had liefgekregen als den grooten trooster, waar heen men eiken dag kon gaan om raad, om steun, om bemoediging. Maar ondanks dit verzet drong bij talloo- zen de twijfel steeds dieper door en werd de oeroude bijbelbeschouwing radikaal on dermijnd. Want rustig bleven de kritische bijbelon derzoekers doorwerken en hun werd het weldra tot zekerheid dat de bijbel te beschou wen was als menschenwerk, als feilbaar menschenwerk. Er werden tegenstrijdighe den ontdekt in de boeken des blijbels, die im mers uit vèr uitcenloopende tijden afkom stig waren. En men waagde het zelfs om van mythen en legenden te spreken, waar rnen voorheen al wat geschreven was, als historie had beschouwd. Zóó moest er een tijd komen, dat het ge zag van den bijbel door duizenden niet meer werd erkend. Zij stelden de Rede als hoogste autoriteit Toch is het een zeer opmerkelijk verschijn sel, dat zelfs in uiterst vrijzinnige kringen de ideale pijn-, kou- en griep-verdrijvers. Twaalf stuks 50 cent. Twee stuks 10 cent. Zijn niet rond, maar hartvormig van model. en u zult 's morgen» uit bed springen, gereed om bergen te verzetten, lederen dag moet uw lever een liter lever-gal In uw Ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende Is, verteert uw voedsel niet. het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u ziet alles zwart. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde len. U moet CARTER S LEVER-PILLETJES nemen om deze liter lever-gal vrU te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade lijk. plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever- gal te doen vloeien. Eischt Carter s Lever-Pilletje» bij apothekers eo drogisten, f. 0.75. nog steeds iets blijft hangen van het oude geloof in den bijbel als Gods Woord en als dc grondslag, waarop onze levensbeschou wing moet worden opgebouwd. Naar mijne mcening wordt dit in de hand gewerkt door de gewoonte van de vrijzinnige voorgangers pril altijd maar weer over een tekst ,uit den bijbel te spreken, wanneer zij zich richten tot hunne gemeenten. Onbewust blijft bij dc overgroote meerderheid op die wijze voortleven dc opvatting, dat wij ons toch aan den hijbei hebben te houden. En ge woonlijk staat men niet stil hij de moeilijk heden, welke daaraan zijn verbonden. Want op grond van bijbelteksten kan men letterlijk alles verdedigen; oorlog en vrede, slavernij en v rijh eid, kapitalisme en socia- 1 i s m e. Niet ten onrechte is er de oude spreuk: elke ketter heeft zijn létter. En wat is er al een verwoede strijd geweest in de wereld van menschen, die zich allen op dien- zelfden bijbel beriepen. Hoe hebben wij nu te oordeelen over de waarde van den bijbel? Met dit „wij" bedoel ik den in hoofdzaak vrijzinnigen lezers kring van dc Schagcr Courant. Het is misschien' wel wat aanmatigend, om hier van „wij" en niet van „ik" te spre ken. Maar ik heb zoo'n idee, dat ik er het r§cht wel toe heb. Ik ken de West-Friezen zoo door en door, dat ik het er op waag mij in dit opzicht met hen te vereenzelvigen. Welnu, als wij ons oordeel over den bijbel samenvatten, dan luidt het aldus. De bijbel is een verzameling boeken uit vèr uitcenloopende tijden, zij zijn voor een deel geheel verouderd (het scheppingsver haal), zij geven weer wat gevoeld en ge dacht is door menschcn uit het verleden en daardoor hebben zfj ons overgeleverd heel veel van blijvende waarde (gedeelten uit de profeten en sommige psalmen, het boek Job) ook historisch zijn zij van belang, om dat wij er de geschiedenis uit leeren ken nen van het merkwaardige Joodsche volk. Dit geldt het O.T. Wat het N.T. betreft, kun nen wij dankbaar zijn voor veel schoons, dat de Evangeliën ons bieden; van eeuwige waarde blijft de Christustragedie, want zelfs wanneer onomstootelijk zou komen vast te staan, dat Jezus nooit heeft geleefd, dan nog blijft de waarheid dezer tragedie; want hoe ouder ik word, hoe duidelijker ik leer zien dat daarin wordt weergegeven wat is het lot van den mensch in deze wereld van leugen, onrecht en geweld. En wie zal kunnen ontkennen, dat de zedelijke eischen, die b.v. in de Bergrede worden ge steld, onovertrefbaar zijn? Bij alle waardeering echter van veel ver hevens en schoons, dat de bijbel ons geeft, kunnen wij hein niet als autoriteit aan\aar den. Geen enkel woord uit deze oude schrift is voor ons een bindende waarheid omdat het in den bijbel staat. Als waarheid neinen wij slechts aan wat voor ons eigen denken en eigen bewustzijn zich als zoodanig doet kennen. Het is zelfs gevaarlijk te achten de oude bijbelbeschouwing te handhaven. Juist om dat ieder daaruit datgene kiest wat hem past in zijn redeneering. Wij moeten het aandurven te vertrouwen op eigen rede! Dit kiinkt velen als hoogmoed in de ooren. En zij hebben daarvoor niets dan scherpe af keuring. Hop? Zou een kleine, nietige mensch zich vermeten zich te plaatsen bó ven Gods Woord? Laat hij zich toch be wust worden van zijn kleinheid en onbedui dendheid; laat hij zich bewust worden van de beperktheid van het mcnschelijk ver stand! Maar dan zou ik toch deze opmerking willen maken: Gij, die zoo vast gelooft dat de bijbel d e waarheid, h e t Godswoord is, zegt mij eens, hoe weet gij en gelooft ge dit zoo zeker? Is daaraan niet voorafge gaan een eigen onderzoek? En is dit niet een plaatsen van eigen gezag (als denkend) wezen) boven dien bijbel? Of aanvaardt gij deze bijbelautoriteit om dat het u is aangepraat en ingeprent? Mij dunkt dan staat uw bijbelbeschouwing heel erg zwak! Jaren geleden reisde ik met den gerefor meerden predikant van Urk naar Kampen. Wij hadden een druk gesprek over de bij belautoriteit, welke hij natuurlijk met groote kracht verdedigde. Toen stelde ik hem de vraag of hij den bijbel aan zijn kinderen zou geven ter onderzoeking, opdat zij zich zelf een mcening zouden vormen omtrent diens waarde. Hij antwoordde mij: „Geen sprake van; ik zal van jongs aan mijn kin deren leeren, dat hij Gods Woord is en de onfeilbare waarheid bevat" Zóó wordt nog altijd de oude bijbelbeschou wing in stand gehouden. En toch is zij m.i. gedoemd te verdwijnen. ASTOR. II DE WINTER BEHEERSCHT DE OORLOG VOERING. VERKEERSPROBLEMEN. REDEVOERINGEN ALOM. HEFTIGE ANTI-ENGELSCHE PROPAGANDA IN DUITSCHLAND. WAT STAAT ONS TE GEN HET VOORJAAR TE WACHTEN? Dc winter houdt aan en daarmee blijft het rustig aan de oorlogsfronten. Afgezien van het feit, dat de koude de militaire actie bemoeilijkt, dient men te bedenken, dat het verkeer door sneeuw en ijs enorm wordt bemoeilijkt. Uit hoofde hunner ligging, welke aan deze landen een meer uitge sproken vastelandsklimaat geeft, staan van de oorlogvoerenden in de eerste plaats Rus land ,dan Duitschland aan de hevigste kou de bloot. Rusland heeft hierbij bet voordeel, dat de winters er altijd betrekkelijk streng zijn, zoodat men er zich in meerdere of mindere mate op zal hebben voorbereid. Voor zoover dit niet het geval is, laten de ontberingen, waaraan het Russische volk ten prooi is, zich slechts denken. In Duitschland is men een koude, als we nu reeds sedert weken kennen, niet gewend. Vooral in 'het dichtbevolkte Westen en in de groote centra als Berlijn, heeft men zich er stellig niet voldoende op voorbereid, zoo dat, toen het verkeer plotseling in sterke mate werd belemmerd, men voor enorme problemen kwam te staan. Problemen, die een dringende oplossing vereischton, wilde niet een zekere ontevredenheid groeien on der het volk, dat niet, gelijk het Russische, gewend is aan groote ontberingen en dat bovendien in sommige streken dicht opeen woont, wat gevaren met zich meebrengt, welke aan dun bevolkte gebieden vreemd zijn. Zoo Is het alles bijeen genomen niet verwonderlijk, dat Duitschland geen gelegenheid kan vinden om groote activiteit te ontplooien aan het oorlogsfront; men worstelt er met het verkeer, dat thans bijna uitsluitend is aangewezen op de spoorwegen. De toestand daarvan scheen toch al veel te wenschen over te laten en het is begrijpelijk, dat deze tak van dienst onmogolijk te zelfder tijd kan zorgen èn voor de bevoorrading van *t binnenland en voor die van ©en op volle kracht oorlogvoerend leger. Hoewel dus de weersomstandigheden aan het Westfront nog heel wat gunstiger zijn dan in Finland, is van Duitschland geen bijzondere activiteit te wachten. De geallieerden van hun kant schijnen van opvatting te zijn. dat de tijd met hen meevecht. Ze laten Duitschland* martelen en zijn vermoedelijk vervuld van de hoop. dat tenslotte de ontevredenheid onder het Duitschc volk zal voeren tot de ondergang van het tegenwoordige bewind, wat dan wel tevens het eind van den oorlog zou be- teekenom Sommige dingen wijz4n er op, dat de Duitschc leiders ten deze vermoedelijk ook niet hcclcmaal genist zijn. De plotselinge activiteit, die de heer Göbbels sedert ceni- gen tijd weer aan den dag legt, nadat hij lang in retraite is geweest, is ten deze ken merkend. En ook dc rede, dit Hitlcr zelf hield, was ten dcele een hartstochtelijke op roep tot het Duitschc volk om toch vooral te blijven staan achter zijn rcgecring. Bij dit laatste hebben we de vinger ge legd op een der markante verschillen, die er was tusschcn de redevoering van den Führer en die vaii Daladicr en van Chur- chill, welke laatste hecrcn eveneens hun meeningen den volke kond deden. Ten decle dekten deze toespraken elkaar volkomen. In alle gevallen kregen de respec ticve tegenstanders de schuld van den oor log, ze werden uitgeheeld als huichelachtige machten, die slechts de eigen voorspoed en dc vernietiging van den tegenstander voor oogen hadden en die zich daarbij bij voor keur bedienden van leugen en bedrog, ter wijl ten slotte bij allen de mededccline van te zullen winnen de slotapotheose vormde. Het verschil dunkt ons echter dit, dat, waar Daladier en Churchill hun volkeren uls Iwt ware bezwoeren er toch vooral aan te denken, dat ze in oorlog waren. Hitier, gelijk reeds gezegd, zijn volk opwekte toch vooral bet vertrouwen in zijn leiders niet te verliezen. Dit onderscheid is markant genoeg en het typeert wellicht de faze, waarin dc strijd is gekomen. Onder deze omstandigheden worden dc kansen op een groot Duitsch voorjaarsoffen sief waarover men geregeld boort spre- KENT GE Te gebruiken bij hoest, kinkhoest, pijnlijke keel en bronchitis. In al die gevallen bren gen die pillen bil flink gebruik een spoedig succes. Hebt ge kou gevat en hoest ge sterk, gebruikt de HOEKSTRA-HOESTPILLEN. 3 maal daags 4 tot 7 stuks en spoedig zult ge verlichting bemerken. Bil den kinkhoest der kinderen voorkomen deze pillen het be nauwde langdurige hoesten ls men er spoe dig bij. dan zijn 3 maal daags 2 stuks vol doende. Voor hceschhcid schorheid, pijnlijke keel moet men de pillen om de 2 uur inne men. telkens 1. 2 of 3 stuks. In gcvAllen van bronchitis kunnen de pillen om het kwartier worden lngepomen: 1 of 2 tege lijk. De góede werking van deze pillen is niet tijdelijk, maar blijvend, daar zij niet enkel sliimoplossend. dus verzachtend wer ken. doch de ziektekiemen dooden en de ontstoken slijmvliezen genezen. Vandaar het groote succes dat deze pillen steeds hebben. F 1.56 per flacon, met gebruiksaanwijzing. Verkrijgbaar bl| alle Drogisten. ken zeker grooter. Het schijnt zoo te zijn, dat men er zich in Duitschland van bewust is, dat er iets moet gebeuren. Of men daar echter zelf precies weet, wét dit zal zijn, wordt door velen betwijfeld. Men kan nog alle kanten heen. al zijn er zekere aanwijzingen, die doen vermoeden, dat men te Berlijn wel zal trachten om in het bij zonder Engeland te treffen. Het is namelijk opvallend, hoe ontzettend dit land het tegenwoordig overal in Duitsch land moet ontgelden. Pers en radio schijnen nog slechts één doel na te jagen, n.1. de haat tegen Engeland voortdurend aan te wakkeren en te vcrgrootcn. Engeland wordt aan den Duitscher voorgehouden als de groote zondebok en dc logische consequen tie daarvan lijkt ons deze te zijn,, dat hier op een actie in het bijzonder tegen dit land volgt. Hoe een en ander in zijn werk zal gaan, is met geen mogelijkheid te voorspellen. Wel doen wc er goed aan te blijven beden ken, dat ons land, helaas, juist is gelegen tussehen Engeland en Duitschland en het zou danrom eigenlijk al verwonderlijk mo gen heeten, wanneer ons, op zijn minst genomen legen het voorjaar geen nieuwe spanningen te wachten staan. We mogen er van verzekerd zijn, dat eeni ge actie tegen ons land nauwelijks vooruit zichten kan bieden, inaar men dient te be denken, dat 'n dergelijke overtuiging eerst door de feiten moet worden bewezen voor en aleer ze overgaat in zekerheid. Wan neer, door den nood gedrongen, eenig land zou trachten via Nederland, den tegenstan der naderbij te komen, dan zouden wij, ze ker tegen onze wil. worden betrokken in bet conflict, waar we buiten wenschen te blijven. We kunnen hieraan nog toevoegen, dat in het bijzpnder Duitschland mede daarom op den duur genoodzaakt zou kunnen zijn andere maatregelen tegen Engeland te overwegen, omdat zijn tegenwoordige poli tiek van afbreuk doen ter zee, nieuwe ge varen begint op te leveren. Dc grootc scha de lijden daar de neutralen. De convooien. onder geleide van Britsclie oorlogsschepen, schijnen moeilijk kwetsbaar. Een der meest gedupeerde naties was tot dusverre Noorwegen. Dat duar een hevige stemming tcgcnDuitschland ontstaat, is onder de ge geven omstandigheden niet verwonderlijk. Evenmin bevreemdend is, dat men er te genmaatregelen overweegt en, de zwakke plek van Duitschland kennende, tracht men er thans te komen tot een niet-officiecle boycot van Duitsche goederen. Gezien het feit, dat hierover openlijk wordt gespro ken, zal het er al wel erger meer gesteld zijn, dan Duitschland lief is. Nieuwe moei lijkheden dus. Maar... ieder weert zich op zijn wijze. WIERINGERMEER WIERINGERWERF. EEN DURE LIEFHEBBERIJ. Bij den landbouwer v. D., wonende aan den Klieverweg, ligt een groote hoeveelheid aardappelen opgeslagen in de schuur, maar met deze harde yorst lagen ze zeker beter in een kuil onder den grond. Maar om die aardappelen nu te bewaren voor de vorst is de beer v. D. verplicht dag en nacht een kachel te stoken in de schuur, en of dit afdoende zal zijn, zal de tijd leeren. DE SPREKER KWAM NIET. Donderdagavond zou Ie Wieringerwerf een lezing met lichtbeelden gehouden wor den in de Hervormde kerk, maar aange zien de spr. niet kon komen wegens de weersgesteldheid, is deze tot latcren datnm uitgesteld* rloor doodt SLOOTDORP Het vee gered. Donderdagmorgen is bij den heer Stegeman, landbouwer alhier, brand uitgebroken. De oorzaak is tot nu toe onbekend. De heer Kossen, die de post kwam bren gen, ontdekte rookwolken, welke uit de schuur te voorschijn kwamen. Hij ging de bewoners waarschuwen. Dezen hadden nog niets gemerkt. Het bleek, dat in de schuur brand was ontstaan. Men kon de koeien nog losmaken, welke toen naar buiten vluchtten. Spoedig stond alles in vlam. Ook de brandspuit was gearriveerd, deze werd terstond aangesloten op de waterleiding. Het blusschingtwerk stond onder leiding van den heer Jaspers. De felle- wind wakkprde het vuur steeds meer aan Alleen 't geraamte van de kapitale boerderij stond tenslotte nog rechtop. ONGELOOFLIJK GLAD. Naar wij vernemen is de Molenweg al hier buitengewoon slecht begaanbaar. Dit ia wel overal het geval, doch men zij er oo gewezen, dat do toestand op genoemden weg met geen pen te beschrijven is. Ongelooflijk glad met hier en daar hoo- pen vastgevroren sneeuw, zoodat cr geen doorkomen aan is. TWAALF AUTO'S VAST. De auto's ondervonden in de afgeloopen dagen veel vertraging door op een hoop vliegende sneeuw. In den Ulkcweg bleven totaal 12 vastzitten. Met behulp van schoppen konden de wagens weer verlost worden. MIDDENMEER. LANDBOUWVERLOF. Aan den dienstplichtige G. L. de Smit J9 15 dagen landbouwverlof verlèend en wel gedurende 5 weken, telkens 3 dagen per weck. worden Uw tanden n 60, 40 »n 25 ct. »n dooien vin 20 et. NIEUWE NIEDORP LAATSTE NUTSAVOND. Zondag 4 Februari as. geeft het Nut de laatste voorstelling in het seizoen 1039—'40. De Alkrnaarsche tooneelvereeniging zal het bekende tooneclstuk Blanke Ballast opvoe ren. Velen zullen dit overbekende stuk wil len zien, zoodat de Prins Maurits wel vol zal Inopen. BURGERLIJKE STAND over Januari 1940. Gelioren: Anna Margarctha, dochter van Johannes Petrus Koenis en van Catharina Maria Groot; Maria Elisalieth. dochter van Arie Jonker en van Leijntje Tannetje West- strate. Anna Lena, dochter van Arie Jonker en van Leijntje Tannctje Weststrate; Gerrit, zoon van Hark de Geus en van Aafje Wilms. Ondertrouwd en getrouwd: Dirk Geerligs, oud acht en twintig jaren, wonende te An na Paulowna. en Trijntje Baken, oud drie en twintig jaren, wonende te N. Niedorp. Overleden: Klaas Groot, oud 73 jaren. LOOP DER BEVOLKING. Ingekomen: H. H. M. Verlinden, van Sle* naken Hoogcruts 61. naar Paadje B 43; A. M. Pancras, van Bovenkarspel Broekerha ven B 258, naar Velderweg G 55. Vertrokken: P. E. Broekhuizen, van Schulpweg D 1. naar Hoogwoud H33. W. Ka- ger, van Paadje B 13, naar Weert Biest 43; A. J. Divemlal, van Paadje B 43, naar Weert Bist 43: I. II. van der Sloop, van G 10 naar Oude Niedorp: N. de Waard, van Paadje B 38 naar Heiloo Westcrweg C 339; P. v. d. Wal, van Wntcringsknnt F, 20. naar Den Haag, Anjelierstraat 19; W. R. Fijnheer, van 't Zand E 8a, naar Den Helder 1ste Emma- dwarsstraat 1; P. Bossen, van I.angereis A 37, naar Heerhugowaard; H. J. A. de Wit, van Paadje B 43, naar Lichtenvoorde; G. Panera», van Kost verloren polder G 53, naar Oude Niedorp; B. van Straalen. van Hoogzijde C 12, naar O. Niedorp 12; M. 't Hart. van Hoogzijde C 109, naar Hilversum, Hvarinthenlaan 31; P. van Vondel van Hoogzijde C 37, naar Andijk, Geuzcnbuuri 282*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 5