Geestelijk Leven
II
Dr. E. Hoekstra's
DE BIJBEL
WEK UW lEVER-bALOP
UITENLANDSCH
1
VERZICHT
Uniment
Rein m tüiüw dan wit
IVORÖL
Mijnhardtjes
Hoestpillen
Sloans
door ASTOR 0
Boerderij in brand
Zaterdag 3 Februari 1940
Tweede blad
IL
Wij zullen ons nu bezig houden met het
tweede gedeelte van den bijbel, met het
Nieuwe Testament.
In de wereld, waarin het N.T. ontstond,
was een bonte verscheidenheid van gods
diensten, wat geen verwondering behoeft te
baren, als wij bedenken, dat in die wereld
talrijke volken met elkander in één machtig
rijk, het Romeinschc, waren vereenigd. Er
was de officieöle staatsdienst, maar daar
naast bloeiden Oostcrsche en Egyptische
diensten en min of meer geheime secten
met tot de verbeelding sprekende ceremo
niën. Van wat wij tegenwoordig bijgeloof, en
vaak kinderachtig en stuitend bijgeloof noe
men, was de wereld vol.
In die wereld kwam bij den aanvang on
ze r jaartelling een nieuwe godsdienstige be
weging op in het Joodsche land, in Palestina.
Als aanstichter en grondlegger dezer bewe
ging beschouwt de overgroote meerderheid
der mensrhen: Jezus Christus. En tot voor
betrekkelijk korten tijd was er niemand, die
hieromtrent ook maar den minsten twijfel
koesterde. Thans zijn er echter wetenschap
pelijke theologen, die van mecning zijn, dat
deze Jezus Christus als geschiedkundige d.i.
als werkelijk geleefd hebbende mensch, nooit
heeft bestaan. -
Hoe dit moge zijn, een onomstootelijk feit,
waaraan niet te tomen valt, is, dat in het
begin van de eerste eeuw in Palestina, en
spoedig in andere landen, ijverig propagan
da werd gemaakt voor een nieuwen gods
dienst, waarin Jezus Christus als de van
God gezondene werd vereerd.
Apostelen trokken er op uit (Paulus en
Petrus!) om als een blijde boodschap (Evan
gelie) overal, waar zij de gelegenheid daartoe
vonden, het nieuwe geloof te prediken. En
zij verkondigden hqt naderend Godsgericht
en beloofden eeuwig leven aan allen, die in
Jezus Christus geloofden en zij drongen aan
op zuiver en geheiligd levensgedrag en ga
ven als het hoogste gebod: liefde voor God
en de menschcn.
Wij behoeven er ons niet over te verbazen,
dat voor velen uit de volksmassa een grootc
bekoring was gelegen in wat de apostelen
leerden. Lag daarin niet de erkenning ook
van héér mcnschenwaarde? En was niet de
gedachte, dat om hunnentwille God zijn Zoon
naar de aarde had gezonden, hoopgevend
voor allen, die zich bewust waren van hun
zonden?
En zoo was het niet meer dan natuurlijk,
dat spoedig vele aanhangers, over groote ge
bieden verspreid, gemeenten gingen vormen.
In die gemeenten kwamen de bekeerlingen
samen om te spreken over wat hun hart ver
vulde. En evenals in de Joodsche synagogen
las men daar elkander voor niet alleen uit
dc gewijde geschriften, die men van de Joden
had overgenomen, maar vooral uit de ge
schriften, die werden samengesteld door dc
apostelen. Want terecht hadden deze man
nen begrepen dat naast het gesproken
woord, ook het geschreven woord voor den
ophouw der gemeenten en haar instandhou
ding en uitbreiding een dringende behoefte
was.
Om in die behoefte te voorzien, werden
evangeliën en brieven en andere geschriften
samengesteld, overgeschreven, herhaaldelijk
overgeschreven en aan de gemeenten gezon
den.
Vele van deze-geschriften zijn verloren ge
gaan, van andere zijn gedeelten verwerkt in
de nog bestaande boeken van het N.T.
Bij het overschrijven werden fouten ge
maakt, soms veranderingen aangebracht.
Iloe grooter het aantal gemeenten werd,
hoe grooter ook de kans, dat er uitecnloo-
pende mceningon ontstonden. Dit was on
vermijdelijk; immers zij die toetraden tot de
christelijke gemeenschap, waren daarmede
niet tegelijkertijd volkomen bevrijd van hun
oude voorstellingen en denkbeelden. De lei
ders der gemeenten (dc bisschoppen) zagen
daarom terecht in dat er eenheid moest ko
men: het streven naar een katholieke (alge-
mccnc) kerk breekt zich baan en de bis
schoppon begrepen dat er een algemeen, een
voor alle chz-istenen geldend gezag moest
zijn. Noodig was een Heilige Schrift, welke
als de waarheid moest worden gekend.
Derhalve werd op verschillende kerkver
gaderingen de'vraag besproken, welke van
de in omloop zijnde boeken in den kanon
(d.i. de offieieele lijst) moesten worden op
genomen. Over sommige geschriften liejfën
dc meeningen langen tijd uiteen. Op het
einde der vierde eeuw was echter het pleit
beslist en van toen af bestond het N.T. in
den vorm, gelijk wij het thans nog kennen.
En tezamen met het O.T. is het dan de Hei
lige Schrift, het Woord Gods en met grooten
nadruk wordt den geloovigcn ingeprent, dat
zij dezo Heilige Schrift hebben te beschou
wen als de openbaring Gods.
Psychologisch is het goed te verklaren, dat
het streven van hen, die gezag hadden in de
gemeenten en die welbewust aanstuurden op
één algemeene christelijke kerk, gcrccdelijk
ingang vond. Want daar is niets, waaraan
de meeste monschen meer behoefte hebben
dan aan een vaste basis voor hun levensop
vatting en levenshouding. Zij willen iets
hebben, waarop zij onvoorwaardelijk kun
nen vertrouwen. Omringd als zij zijn van
vragen en raadselen, beangst als zij zijn voor
het geheim van den dood, vragen zij om ze
kerheden, om beloften. Welnu die zekerhe
den en beloften kregen zij in den bijbel.
Maar daartoe moest dan ook die bijbel niet
worden beschouwd als menschcn werk; hij
moést worden: het Woord Gods, onaantast
baar, heilig. Wanneer eenmaal het Christen
dom. vooral na Keizer Constantijns doop
(323), snel vorderingen maakt, en de kerk dc
opvoeding der menschen ter hand neemt, be-
teekent dit derhalve dat aan steeds meerdere
duizenden wordt geleerd dat, wat de bij
voortduring machtiger wordende kerk als
waarheid, als alléén-geldige levensbeschou
wing bracht, zich grondde op 'wat God zelf
had gezegd en wat was opgeteekend door de
heilige mannen van Israël en de apostelen.
Honderden jaren lang blijft' deze opvatting
ouuungetast. En ook dan, wanneer in de zes
tiende eeuw een krachtige beweging ont
staat tegen het gezag van Kerk en Paus, is
er nog niet de minste twijfel aan de autori
teit van den bijbel. Integendeel: de strijd te
gen de Katholieke kerk wordt gevoerd met
een beroep op dicnzelfdcn bij bol. Men denke
slechts aan het optreden van Luther. Ook
hij gaat uit van „de Schrift".
En na hem blijven de protestanten van
verschillende schakeering hetzelfde doen.
Eerst in het midden der vorige eeuw tra
den de mannen op, die den bijbel aan gron
dige wetenschappelijke kritiek gingen on
derwerpen. Dit veroorzaakte een storm van
verzet in dc Roomsche en Protestantschc
christelijke wereld. En dit verzet kwam niet
alleen van de zijde der kerkelijke autoritei
ten, maar evenzeer laaide het op uit het
hart der massa, welke van ouder op ouder
den bijbel had vereerd en dien bijbel had
liefgekregen als den grooten trooster, waar
heen men eiken dag kon gaan om raad, om
steun, om bemoediging.
Maar ondanks dit verzet drong bij talloo-
zen de twijfel steeds dieper door en werd
de oeroude bijbelbeschouwing radikaal on
dermijnd.
Want rustig bleven de kritische bijbelon
derzoekers doorwerken en hun werd het
weldra tot zekerheid dat de bijbel te beschou
wen was als menschenwerk, als feilbaar
menschenwerk. Er werden tegenstrijdighe
den ontdekt in de boeken des blijbels, die im
mers uit vèr uitcenloopende tijden afkom
stig waren. En men waagde het zelfs om
van mythen en legenden te spreken, waar
rnen voorheen al wat geschreven was, als
historie had beschouwd.
Zóó moest er een tijd komen, dat het ge
zag van den bijbel door duizenden niet
meer werd erkend. Zij stelden de Rede als
hoogste autoriteit
Toch is het een zeer opmerkelijk verschijn
sel, dat zelfs in uiterst vrijzinnige kringen
de ideale pijn-, kou- en griep-verdrijvers.
Twaalf stuks 50 cent. Twee stuks 10 cent.
Zijn niet rond, maar hartvormig van model.
en u zult 's morgen» uit bed springen,
gereed om bergen te verzetten,
lederen dag moet uw lever een liter lever-gal In uw
Ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van
lever-gal onvoldoende Is, verteert uw voedsel niet.
het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt.
Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en
ellendig, u ziet alles zwart.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde
len. U moet CARTER S LEVER-PILLETJES nemen
om deze liter lever-gal vrU te doen vloeien en u
zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade
lijk. plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever-
gal te doen vloeien.
Eischt Carter s Lever-Pilletje» bij apothekers eo
drogisten, f. 0.75.
nog steeds iets blijft hangen van het oude
geloof in den bijbel als Gods Woord en als
dc grondslag, waarop onze levensbeschou
wing moet worden opgebouwd. Naar mijne
mcening wordt dit in de hand gewerkt door
de gewoonte van de vrijzinnige voorgangers
pril altijd maar weer over een tekst ,uit den
bijbel te spreken, wanneer zij zich richten
tot hunne gemeenten. Onbewust blijft bij
dc overgroote meerderheid op die wijze
voortleven dc opvatting, dat wij ons toch
aan den hijbei hebben te houden. En ge
woonlijk staat men niet stil hij de moeilijk
heden, welke daaraan zijn verbonden. Want
op grond van bijbelteksten kan
men letterlijk alles verdedigen;
oorlog en vrede, slavernij en
v rijh eid, kapitalisme en socia-
1 i s m e. Niet ten onrechte is er de oude
spreuk: elke ketter heeft zijn létter. En wat
is er al een verwoede strijd geweest in de
wereld van menschen, die zich allen op dien-
zelfden bijbel beriepen.
Hoe hebben wij nu te oordeelen over de
waarde van den bijbel? Met dit „wij" bedoel
ik den in hoofdzaak vrijzinnigen lezers
kring van dc Schagcr Courant.
Het is misschien' wel wat aanmatigend,
om hier van „wij" en niet van „ik" te spre
ken. Maar ik heb zoo'n idee, dat ik er het
r§cht wel toe heb. Ik ken de West-Friezen
zoo door en door, dat ik het er op waag mij
in dit opzicht met hen te vereenzelvigen.
Welnu, als wij ons oordeel over den
bijbel samenvatten, dan luidt het aldus.
De bijbel is een verzameling boeken uit
vèr uitcenloopende tijden, zij zijn voor een
deel geheel verouderd (het scheppingsver
haal), zij geven weer wat gevoeld en ge
dacht is door menschcn uit het verleden en
daardoor hebben zfj ons overgeleverd heel
veel van blijvende waarde (gedeelten uit de
profeten en sommige psalmen, het boek
Job) ook historisch zijn zij van belang, om
dat wij er de geschiedenis uit leeren ken
nen van het merkwaardige Joodsche volk.
Dit geldt het O.T. Wat het N.T. betreft, kun
nen wij dankbaar zijn voor veel schoons,
dat de Evangeliën ons bieden; van eeuwige
waarde blijft de Christustragedie, want zelfs
wanneer onomstootelijk zou komen vast te
staan, dat Jezus nooit heeft geleefd, dan
nog blijft de waarheid dezer tragedie;
want hoe ouder ik word, hoe duidelijker
ik leer zien dat daarin wordt weergegeven
wat is het lot van den mensch in deze
wereld van leugen, onrecht en geweld. En
wie zal kunnen ontkennen, dat de zedelijke
eischen, die b.v. in de Bergrede worden ge
steld, onovertrefbaar zijn?
Bij alle waardeering echter van veel ver
hevens en schoons, dat de bijbel ons geeft,
kunnen wij hein niet als autoriteit aan\aar
den. Geen enkel woord uit deze oude schrift
is voor ons een bindende waarheid omdat
het in den bijbel staat. Als waarheid neinen
wij slechts aan wat voor ons eigen denken
en eigen bewustzijn zich als zoodanig doet
kennen.
Het is zelfs gevaarlijk te achten de oude
bijbelbeschouwing te handhaven. Juist om
dat ieder daaruit datgene kiest wat hem
past in zijn redeneering. Wij moeten het
aandurven te vertrouwen op eigen rede! Dit
kiinkt velen als hoogmoed in de ooren. En
zij hebben daarvoor niets dan scherpe af
keuring. Hop? Zou een kleine, nietige
mensch zich vermeten zich te plaatsen bó
ven Gods Woord? Laat hij zich toch be
wust worden van zijn kleinheid en onbedui
dendheid; laat hij zich bewust worden van
de beperktheid van het mcnschelijk ver
stand!
Maar dan zou ik toch deze opmerking
willen maken: Gij, die zoo vast gelooft dat
de bijbel d e waarheid, h e t Godswoord
is, zegt mij eens, hoe weet gij en gelooft
ge dit zoo zeker? Is daaraan niet voorafge
gaan een eigen onderzoek? En is dit niet
een plaatsen van eigen gezag (als denkend)
wezen) boven dien bijbel?
Of aanvaardt gij deze bijbelautoriteit om
dat het u is aangepraat en ingeprent? Mij
dunkt dan staat uw bijbelbeschouwing heel
erg zwak!
Jaren geleden reisde ik met den gerefor
meerden predikant van Urk naar Kampen.
Wij hadden een druk gesprek over de bij
belautoriteit, welke hij natuurlijk met groote
kracht verdedigde. Toen stelde ik hem de
vraag of hij den bijbel aan zijn kinderen
zou geven ter onderzoeking, opdat zij zich
zelf een mcening zouden vormen omtrent
diens waarde. Hij antwoordde mij: „Geen
sprake van; ik zal van jongs aan mijn kin
deren leeren, dat hij Gods Woord is en de
onfeilbare waarheid bevat"
Zóó wordt nog altijd de oude bijbelbeschou
wing in stand gehouden. En toch is zij m.i.
gedoemd te verdwijnen.
ASTOR.
II
DE WINTER BEHEERSCHT DE OORLOG
VOERING. VERKEERSPROBLEMEN.
REDEVOERINGEN ALOM. HEFTIGE
ANTI-ENGELSCHE PROPAGANDA IN
DUITSCHLAND. WAT STAAT ONS TE
GEN HET VOORJAAR TE WACHTEN?
Dc winter houdt aan en daarmee blijft
het rustig aan de oorlogsfronten. Afgezien
van het feit, dat de koude de militaire actie
bemoeilijkt, dient men te bedenken, dat het
verkeer door sneeuw en ijs enorm wordt
bemoeilijkt. Uit hoofde hunner ligging,
welke aan deze landen een meer uitge
sproken vastelandsklimaat geeft, staan van
de oorlogvoerenden in de eerste plaats Rus
land ,dan Duitschland aan de hevigste kou
de bloot. Rusland heeft hierbij bet voordeel,
dat de winters er altijd betrekkelijk streng
zijn, zoodat men er zich in meerdere of
mindere mate op zal hebben voorbereid.
Voor zoover dit niet het geval is, laten de
ontberingen, waaraan het Russische volk
ten prooi is, zich slechts denken. In
Duitschland is men een koude, als we nu
reeds sedert weken kennen, niet gewend.
Vooral in 'het dichtbevolkte Westen en in
de groote centra als Berlijn, heeft men zich
er stellig niet voldoende op voorbereid, zoo
dat, toen het verkeer plotseling in sterke
mate werd belemmerd, men voor enorme
problemen kwam te staan. Problemen, die
een dringende oplossing vereischton, wilde
niet een zekere ontevredenheid groeien on
der het volk, dat niet, gelijk het Russische,
gewend is aan groote ontberingen en dat
bovendien in sommige streken dicht opeen
woont, wat gevaren met zich meebrengt,
welke aan dun bevolkte gebieden vreemd
zijn.
Zoo Is het alles bijeen genomen
niet verwonderlijk, dat Duitschland
geen gelegenheid kan vinden om
groote activiteit te ontplooien aan
het oorlogsfront; men worstelt er
met het verkeer, dat thans bijna
uitsluitend is aangewezen op de
spoorwegen. De toestand daarvan
scheen toch al veel te wenschen
over te laten en het is begrijpelijk,
dat deze tak van dienst onmogolijk
te zelfder tijd kan zorgen èn voor
de bevoorrading van *t binnenland en
voor die van ©en op volle kracht
oorlogvoerend leger.
Hoewel dus de weersomstandigheden aan
het Westfront nog heel wat gunstiger zijn
dan in Finland, is van Duitschland geen
bijzondere activiteit te wachten.
De geallieerden van hun kant schijnen
van opvatting te zijn. dat de tijd met hen
meevecht. Ze laten Duitschland* martelen
en zijn vermoedelijk vervuld van de hoop.
dat tenslotte de ontevredenheid onder het
Duitschc volk zal voeren tot de ondergang
van het tegenwoordige bewind, wat dan
wel tevens het eind van den oorlog zou be-
teekenom
Sommige dingen wijz4n er op, dat de
Duitschc leiders ten deze vermoedelijk ook
niet hcclcmaal genist zijn. De plotselinge
activiteit, die de heer Göbbels sedert ceni-
gen tijd weer aan den dag legt, nadat hij
lang in retraite is geweest, is ten deze ken
merkend. En ook dc rede, dit Hitlcr zelf
hield, was ten dcele een hartstochtelijke op
roep tot het Duitschc volk om toch vooral
te blijven staan achter zijn rcgecring.
Bij dit laatste hebben we de vinger ge
legd op een der markante verschillen, die er
was tusschcn de redevoering van den
Führer en die vaii Daladicr en van Chur-
chill, welke laatste hecrcn eveneens hun
meeningen den volke kond deden.
Ten decle dekten deze toespraken elkaar
volkomen. In alle gevallen kregen de respec
ticve tegenstanders de schuld van den oor
log, ze werden uitgeheeld als huichelachtige
machten, die slechts de eigen voorspoed en
dc vernietiging van den tegenstander voor
oogen hadden en die zich daarbij bij voor
keur bedienden van leugen en bedrog, ter
wijl ten slotte bij allen de mededccline
van te zullen winnen de slotapotheose
vormde.
Het verschil dunkt ons echter dit, dat,
waar Daladier en Churchill hun volkeren
uls Iwt ware bezwoeren er toch vooral aan
te denken, dat ze in oorlog waren. Hitier,
gelijk reeds gezegd, zijn volk opwekte toch
vooral bet vertrouwen in zijn leiders niet
te verliezen.
Dit onderscheid is markant genoeg en
het typeert wellicht de faze, waarin dc
strijd is gekomen.
Onder deze omstandigheden worden dc
kansen op een groot Duitsch voorjaarsoffen
sief waarover men geregeld boort spre-
KENT GE
Te gebruiken bij hoest, kinkhoest, pijnlijke
keel en bronchitis. In al die gevallen bren
gen die pillen bil flink gebruik een spoedig
succes. Hebt ge kou gevat en hoest ge sterk,
gebruikt de HOEKSTRA-HOESTPILLEN. 3
maal daags 4 tot 7 stuks en spoedig zult ge
verlichting bemerken. Bil den kinkhoest der
kinderen voorkomen deze pillen het be
nauwde langdurige hoesten ls men er spoe
dig bij. dan zijn 3 maal daags 2 stuks vol
doende. Voor hceschhcid schorheid, pijnlijke
keel moet men de pillen om de 2 uur inne
men. telkens 1. 2 of 3 stuks. In gcvAllen
van bronchitis kunnen de pillen om het
kwartier worden lngepomen: 1 of 2 tege
lijk. De góede werking van deze pillen is
niet tijdelijk, maar blijvend, daar zij niet
enkel sliimoplossend. dus verzachtend wer
ken. doch de ziektekiemen dooden en de
ontstoken slijmvliezen genezen. Vandaar
het groote succes dat deze pillen steeds
hebben.
F 1.56 per flacon, met gebruiksaanwijzing.
Verkrijgbaar bl| alle Drogisten.
ken zeker grooter. Het schijnt zoo te
zijn, dat men er zich in Duitschland van
bewust is, dat er iets moet gebeuren. Of
men daar echter zelf precies weet, wét dit
zal zijn, wordt door velen betwijfeld. Men
kan nog alle kanten heen. al zijn er zekere
aanwijzingen, die doen vermoeden, dat men
te Berlijn wel zal trachten om in het bij
zonder Engeland te treffen.
Het is namelijk opvallend, hoe ontzettend
dit land het tegenwoordig overal in Duitsch
land moet ontgelden. Pers en radio schijnen
nog slechts één doel na te jagen, n.1. de
haat tegen Engeland voortdurend aan te
wakkeren en te vcrgrootcn. Engeland wordt
aan den Duitscher voorgehouden als de
groote zondebok en dc logische consequen
tie daarvan lijkt ons deze te zijn,, dat hier
op een actie in het bijzonder tegen dit land
volgt.
Hoe een en ander in zijn werk zal gaan,
is met geen mogelijkheid te voorspellen.
Wel doen wc er goed aan te blijven beden
ken, dat ons land, helaas, juist is gelegen
tussehen Engeland en Duitschland en het
zou danrom eigenlijk al verwonderlijk mo
gen heeten, wanneer ons, op zijn minst
genomen legen het voorjaar geen nieuwe
spanningen te wachten staan.
We mogen er van verzekerd zijn, dat eeni
ge actie tegen ons land nauwelijks vooruit
zichten kan bieden, inaar men dient te be
denken, dat 'n dergelijke overtuiging eerst
door de feiten moet worden bewezen voor
en aleer ze overgaat in zekerheid. Wan
neer, door den nood gedrongen, eenig land
zou trachten via Nederland, den tegenstan
der naderbij te komen, dan zouden wij, ze
ker tegen onze wil. worden betrokken in
bet conflict, waar we buiten wenschen te
blijven.
We kunnen hieraan nog toevoegen, dat
in het bijzpnder Duitschland mede daarom
op den duur genoodzaakt zou kunnen zijn
andere maatregelen tegen Engeland te
overwegen, omdat zijn tegenwoordige poli
tiek van afbreuk doen ter zee, nieuwe ge
varen begint op te leveren. Dc grootc scha
de lijden daar de neutralen. De convooien.
onder geleide van Britsclie oorlogsschepen,
schijnen moeilijk kwetsbaar. Een der
meest gedupeerde naties was tot dusverre
Noorwegen. Dat duar een hevige stemming
tcgcnDuitschland ontstaat, is onder de ge
geven omstandigheden niet verwonderlijk.
Evenmin bevreemdend is, dat men er te
genmaatregelen overweegt en, de zwakke
plek van Duitschland kennende, tracht men
er thans te komen tot een niet-officiecle
boycot van Duitsche goederen. Gezien het
feit, dat hierover openlijk wordt gespro
ken, zal het er al wel erger meer gesteld
zijn, dan Duitschland lief is. Nieuwe moei
lijkheden dus. Maar... ieder weert zich op
zijn wijze.
WIERINGERMEER
WIERINGERWERF.
EEN DURE LIEFHEBBERIJ.
Bij den landbouwer v. D., wonende aan
den Klieverweg, ligt een groote hoeveelheid
aardappelen opgeslagen in de schuur, maar
met deze harde yorst lagen ze zeker beter
in een kuil onder den grond. Maar om die
aardappelen nu te bewaren voor de vorst
is de beer v. D. verplicht dag en nacht een
kachel te stoken in de schuur, en of dit
afdoende zal zijn, zal de tijd leeren.
DE SPREKER KWAM NIET.
Donderdagavond zou Ie Wieringerwerf
een lezing met lichtbeelden gehouden wor
den in de Hervormde kerk, maar aange
zien de spr. niet kon komen wegens de
weersgesteldheid, is deze tot latcren datnm
uitgesteld*
rloor
doodt
SLOOTDORP
Het vee gered.
Donderdagmorgen is bij den heer Stegeman,
landbouwer alhier, brand uitgebroken. De
oorzaak is tot nu toe onbekend.
De heer Kossen, die de post kwam bren
gen, ontdekte rookwolken, welke uit de
schuur te voorschijn kwamen. Hij ging de
bewoners waarschuwen. Dezen hadden nog
niets gemerkt. Het bleek, dat in de schuur
brand was ontstaan. Men kon de koeien
nog losmaken, welke toen naar buiten
vluchtten. Spoedig stond alles in vlam. Ook
de brandspuit was gearriveerd, deze werd
terstond aangesloten op de waterleiding.
Het blusschingtwerk
stond onder leiding van den heer Jaspers.
De felle- wind wakkprde het vuur steeds
meer aan Alleen 't geraamte van de kapitale
boerderij stond tenslotte nog rechtop.
ONGELOOFLIJK GLAD.
Naar wij vernemen is de Molenweg al
hier buitengewoon slecht begaanbaar. Dit
ia wel overal het geval, doch men zij er oo
gewezen, dat do toestand op genoemden
weg met geen pen te beschrijven is.
Ongelooflijk glad met hier en daar hoo-
pen vastgevroren sneeuw, zoodat cr geen
doorkomen aan is.
TWAALF AUTO'S VAST.
De auto's ondervonden in de afgeloopen
dagen veel vertraging door op een hoop
vliegende sneeuw. In den Ulkcweg bleven
totaal 12 vastzitten. Met behulp van
schoppen konden de wagens weer verlost
worden.
MIDDENMEER.
LANDBOUWVERLOF.
Aan den dienstplichtige G. L. de Smit J9
15 dagen landbouwverlof verlèend en wel
gedurende 5 weken, telkens 3 dagen per
weck.
worden Uw tanden
n 60, 40 »n 25 ct. »n dooien vin 20 et.
NIEUWE NIEDORP
LAATSTE NUTSAVOND.
Zondag 4 Februari as. geeft het Nut de
laatste voorstelling in het seizoen 1039—'40.
De Alkrnaarsche tooneelvereeniging zal het
bekende tooneclstuk Blanke Ballast opvoe
ren. Velen zullen dit overbekende stuk wil
len zien, zoodat de Prins Maurits wel vol
zal Inopen.
BURGERLIJKE STAND
over Januari 1940.
Gelioren: Anna Margarctha, dochter van
Johannes Petrus Koenis en van Catharina
Maria Groot; Maria Elisalieth. dochter van
Arie Jonker en van Leijntje Tannetje West-
strate. Anna Lena, dochter van Arie Jonker
en van Leijntje Tannctje Weststrate; Gerrit,
zoon van Hark de Geus en van Aafje Wilms.
Ondertrouwd en getrouwd: Dirk Geerligs,
oud acht en twintig jaren, wonende te An
na Paulowna. en Trijntje Baken, oud drie
en twintig jaren, wonende te N. Niedorp.
Overleden: Klaas Groot, oud 73 jaren.
LOOP DER BEVOLKING.
Ingekomen: H. H. M. Verlinden, van Sle*
naken Hoogcruts 61. naar Paadje B 43; A.
M. Pancras, van Bovenkarspel Broekerha
ven B 258, naar Velderweg G 55.
Vertrokken: P. E. Broekhuizen, van
Schulpweg D 1. naar Hoogwoud H33. W. Ka-
ger, van Paadje B 13, naar Weert Biest 43;
A. J. Divemlal, van Paadje B 43, naar Weert
Bist 43: I. II. van der Sloop, van G 10 naar
Oude Niedorp: N. de Waard, van Paadje
B 38 naar Heiloo Westcrweg C 339; P. v.
d. Wal, van Wntcringsknnt F, 20. naar Den
Haag, Anjelierstraat 19; W. R. Fijnheer, van
't Zand E 8a, naar Den Helder 1ste Emma-
dwarsstraat 1; P. Bossen, van I.angereis
A 37, naar Heerhugowaard; H. J. A. de
Wit, van Paadje B 43, naar Lichtenvoorde;
G. Panera», van Kost verloren polder G 53,
naar Oude Niedorp; B. van Straalen. van
Hoogzijde C 12, naar O. Niedorp 12; M. 't
Hart. van Hoogzijde C 109, naar Hilversum,
Hvarinthenlaan 31; P. van Vondel van
Hoogzijde C 37, naar Andijk, Geuzcnbuuri
282*