Electrisch Water leiding ontdooien P. ZEEMAN Vleeschtransport naar ingesneeuwd dorp Een uur werken voor Finland Heffing op vetten en zeep V eevoertekort bedreigt Ameland Geen Britsche overwinning zonder tranen Wat Amsterdam voor het Roode Kruis gaf Langendijk en Koops naar Riga De Langendijk geïsoleerd öiroSyrSraiStÖrÊS Avontuur op de Waddenzee MN LANGENDIJK NIET FlT IN PLAATS VAN KAARTEN. Met groote blijdschap geven wij kennis van de geboorte van onzen Zoon THEO. D. ZOETELIEF N. ZOETELIEF-Hofland Landbouwdwarsstraat 139. 5 Februari 1940 Te koop aangeboden: Consumptie Aardappelen Blauwe eigenheimers, Bevelanders. Bintjes, uit huis, bij W. KUIPER, Schagcrwaard. Tel. 221. op de BINNENHAVEN te Den Helder op Dinsdag 6 Februari n.m. half twee» Deelnemers op te geven bij van Kalsbeek, Binnenhaven 2. Inleggeld50 ct. Prijzen: leprijs f 25.—, 2e prijs f 15.- 3e prijs f 10.—, 4e prijs f 7.50, 5e prijs Het Bestuur IJsclub „Voorwaarts". Beleefd aanbevelend, Burgerbrug Tel. 4 Iemand, wonende in woon wagen, biedt aich aan als Boerenarbeider goed kunnende melken. Loon met inbegrip van staanplaats f 16.50 per week. gezin 2 personen N.H. Ook wel alleen v. d. zomermaan den in landbouw. Indiensttreding 1 Maart of later. Brieven onder nummer B 99 bureau v. d. blad. Drie Durgerdammers komen ver kleumd te Uit dam aan. Met open armen ontvangen. Een kleine expeditie, bestaande uit drie personen, heeft Zondagmorgen van Durgerdam uit over den VVater- landschen Zeedijk een tocht naar Uitdam gemaakt, ten einde de be woners van vlecsch en vet te voor zien. Om zes uur uit Durgerdam vertrokken, arriveerden de mannen geheel verkleumd, om half elf in het dorp aan het IJsselmeer, waar zij door de bewoners met open ar men werden ontvangen. Het drietal, slager P. Wirsing, zijn broer P. Wirsing en de heer Trompetter, een in woner van Durgerdam. hebben na een zeer moeilijken, tocht Uitdam bereikt. Tegen wind in moesten zij de kleine slede, waar op een mand met 50 kg. vleesch en vet was geladen, over groote sneeuwheuvels trek ken. Oorspronkelijk kon men op den kruin van den zeedijk blijven loopen, doch later kwam het trio ook hier voor groote moei lijkheden te staan. Herhaaldelijk moest het den dijk verlaten om zich even verder weer omhoog te hijschen. Liggende, kropen de mannen, elkander helpend, den dijk op. Ve le malen viel de slede om en moest men deze weer in het rechte spoor brengen. Dit «lies matte de menschen zeer af. De laatste kilometer moest over het ijs ■worden afgelegd, daar de sneeuw „onoverko melijk" was. De jongste deelnemer, F. Wirsing, was geheel gevoelloos. De 20-jarige jongeman moest van het ijs gedragen worden, waar na ingezetenen van Uitdam de eerste hulp verleenden. Rijkelijk onthaalde de bevol king het drietal op warme spijzen en dran ken. Zoo spoedig mogelijk aanvaardden de man nen den terugtocht, die gedeeltelijk over het ijs in het IJsselmeer werd afgelegd. Na eenigen tijd kreeg F. Wirsing echter weer last van zijn been. Hij kon niet meer meekomen en de anderen moesten hem dragen. Het was reeds half twee toen de drie mannen, uitgeput en verkleumd, in Durgerdam terugkeerden. Sympathieke actie4e Alphen aan den Rijn. Een onder leiding van burgemeester Colijn gevormd comité uit de burgerij te Alphen aan den Rijn. heeft een actie voor financiccle hulp aan Finland georganiseerd. Na besprekingen tusschen werkgevers- en Werknemersorganisaties is men overeen ge komen, dat in alle bedrijven, groote zoowel als kleine, een uur voor Finland zal worden gewerkt. De werknemers zullen 'n uur loon voor steun aan de Finnen afslaan, terwijl de werkgevers voor elk lid van hun personeel daaraan een gelijk bedrag zullen toevoegen. Ook van hen. die vrije beroepen uitoefenen en geen personeel hebben, wordt, aldus de N.R.Crt., verwacht, dat zij hun verdiensten Van een uur aan het comité zullen afdragen. Van alle zijden is reeds spontaan medewer king toegezegd. TIEN CENT PER KILOGRAM, HEDEN INGAANDE. Naar wij vernemen, is het den minister yan Economische Zaken noodzakelijk geble ken, om ten aanzien van vetten en oliën en wel in het bijzonder technische vetten en oliën een maatregel te nemen. Na het uitbreken van den oorlog heeft de over heid grondstoffen van de olie- en vettcn- industrie in het buitenland aangekocht en hier te landen zoowel voor consumptie- als technische doeleinden, ter beschikking ge steld. Deze regeling, waarbij tevens maxi mumprijzen tusschen regeering en de indu strie werden overeengekomen, brengt thans voor de overheid een tekort mede. De con- sumptievetten en -oliën zijn reeds in ver hand met den steun op de boter met een niet onbelangrijke heffing belast. Aange zien het grootste deel dezer grondstoffen wordt gebruikt voor de zeepindustrie, is besloten slechts de oliën, vetten en vet zuren, welke door deze industrie worden yenverkt, te belasten. De minister acht het nu redelijk, dat ook de technische vetten en oliën, welke tot dusverre steeds vrij van heffing zijn geweest, aan een heffing wor den onderworpen.. De heffing, wleke ingaat op 5 Februari, ïal 10 ets. per kg. grondstof bedragen. Met deze heffing wordt tevens aan de bronnen van inkomsten van het Landbouw Crisis fonds uitbreiding gegeven, hetgeen wegens den achteruitgang van belangrijke inkom sten alleszins wenschelijk moet worden geacht. In verband met dezen maatregel, wordt van heden af ook de invoer van zeep aan een heffing naar gelang van het vet of yetzuurgehalte onderworpen. De toestand wordt hachelijk. Behalve de brandstoffenschaarschte dreigt nu ook een tekort aan veevoeder op Ame land. Het is bij iederen handelaar uitver kocht. Gezien den kleinen voorraad hooi en de onmogelijkheid om voorshands de scheep vaart te hervatten, ziet de toestand er ten deze verre van rooskleurig uit. Men hoopt, dat de autoriteiten deze moei lijkheden het hoofd zullen weten te bicden. Felle redevoering van den nieu wen minister van oorlog. EéN OORLOSDjOEL: BLIJVENDE VREDE. Stanley, de nieuwe minister van oorlog in Engeland, heeft een rede- voering gehouden, waarin hij zeide: „Wij kennen slechts één oorlogsdoel: den oorlog winnen, en één vredes- doel: den vrede blijvend te maken." Hitier, vervolgde de minister, heeft een verdediger In Hertzog, die in een onlangs gehouden rede dê schuld voor al onze zor gen op het verdrag van Versailles legde. Dat verdrag, hoe onvolmaakt ook, werd geinspi- reerd door het denkbeeld de volkeren van andere nationaliteiten ten bevrijden van een Duitsche overheersching. Nu wij in de afge- loopen maanden gezien hebben, wat een Duitsche overheersching beteekent, kan iemand dan beweren, dat wij ongelijk had den, en dat het denkbeeld verachtelijk was? Laten wij het vragen aan de Tsje chen, wier land is overrompeld, wier studenten doodgeschoten, wier lei- Heden overleed zacht en kalm, onze geliefde Vader, Behuwd-, Groot- en Overgrootvader, de Heer Jb. KUIPER, Wedn. van N. de Wit, in den ouderdom van 86 jaar, Uit aller naam, H. KUIPER. Dirkshorn, 4 Febr. 1940. Te koop: Een voldrachtige Zeug. jan ZWAAG, Ruigeweg, Oudesluls Ruim 6 mille gecollecteerd. Het Bestuur van de nfdeeling „Amster dam" van het N'ederlandsche Roode Kruis deelt ons mede, dat de straatcollecte op Woensdag 31 Januari 1940 in Amsterdam gehouden, als onderdeel van de „Extra Na tionale Roode Kruis Collecte", ondanks het slechte weer toch nog f 6.577.45 heeft' opge bracht. iJlcAaaUen SCHAGEN NIEUWE NARIGHEID. ;Schagen stond gisteravond onvast en van morgen vroeg heelemaal niet meer op de beenen. Niet liet carnaval was daarvan de oorzaak, maar ons aller Heer en Gebieder Vorst Thialf had er plezier in gehad een por tie 'regen tegen den ijskouden grond te laten kletteren, zoodat de wegen in minimum van tijd tot Ijsbanen werden. En wat voor ijsba nen! Verraderlijke gladde plekken, brosse sneeuwbergen, harde ijsklompen, papperig® sneeuwbrij. van alles was er op te vinden. Hier en daar kon men slechts kruipen. Van morgen vroeg was het nog erger, uit berich ten van. onze correspondenten blijkt, dat da communicatie tusschen de plaatsen in ge heel Noord-Holland-Noord practisch is ver broken. Öo treinen waren vanmorgen nog 'vrij gded op tijd. Het is te hopen, dat de di verse officieele Instanties nu inzake het zandstrooien eerst doen en dan praten, in- plaats vun, zooals veertien dagen geleden eerst praten en dan., nog in vele gevallen' niets doen. SPORTBROEDER BRACHT UITKOMST. De bekende schaatsenrijder van der Scheer had zich voorgenomen in Kolhom deel te nemen aan de wedstrijden in het hardrij den, maar toen hij gisteren te Scliagen ar riveerde, bleef het voorloopig bij voorne mens. De weg was onbegaanbaar en mis troostig bekeek Dolf zijn Noren, die hem vandaag dus waarschijnlijk niet ter over winning zouden voeren. En in Kolhom zat een zeer actief clubbestuur te popelen Sport broeder, zij het dan in een andere „branche" Kees Kruit bracht uitkomst! Hij bood spon taan aan v. d. Scheer naar Kolhom te bren gen. En daar danste en sprong de bekende groene vloo weer over de ijsravijnen en sneeuwhoopen. Geen zes woorden heeft hij gezegd, ver telde van der Scheer later tc Kolhorn, maar zijn rijden sprak bockdeelen Het tekort aan spoorwagons Audiëntie bij den minister van Waterstaat met goedgiwstig ge volg. Op initiatief van den N.T.B., kring Langen dijk, hebben de heeren De Vries, voorzitter en A. Hoogland, hoofdbestuurslid, die in de plaats van den verhinderden secretaris Jongsma, Koedijk, beiden te St. Pancras, een onderhoud gehad niet den minister van Wa terstaat, om met hem te spreken over het te kort aan spoorwagons. De vertegenwoordigers der tuinders, die hoogst welwillend door den minister werden ontvangen, hebben de moeilijkheden van den tuinbouw nog eens uiteengezet. De aan dacht werd er op gevestigd, dat de tuinbouw reeds negen crisisjaren achter den rug heeft, terwijl millioenen kilo's van de meest koste lijke producten aan de vernietiging werden prijsgegeven. Ondanks alles echter heeft de tuindersstand zich weten te handhaven. Doch bloei is slechts mogelijk door export. Naar Duitschland zijn verkocht 2500 wagons kool, naar Zwitserland 1000, naar België 1000, voor eigen gebruik ongeveer 1000( ter wijl er nog overblijven 2500 wagons. Het vervoer stopt echter op, door de strem ming van het scheepvaartverkeer en ook, door het groote re gebruik, dat Defensie van de wagons maakt. Het vaarwater is door de tuinders steeds opengehouden,Wel een bewijs, dat zij niet tegen werken opzien! In verband met het tekort aan wagons is er de laatste dagen echter niet meer gehakt Medewerking werd verzocht om den neu tralen staten Hollandsche wagons te zen den, dit naar aanleiding van het adres van de Kamer van Koophandel te Alkmaar. De minister heeft geantwoord zijn volle medewerking te willen verleenen, alles, wat in zijn vermogen ligt, den tuinders tegemoet te komen, zal hij zeker niet nalaten. Het spreekt vanzelf, dat de heeren Dê Vries en Hoogland, hoogst voldaan waren over het voorloopig resultaat van hun on derhoud. Hieraan moet direct toegevoegd worden, dat rcedr Zaterdag meerdere wagons zijn binnengekomen, zoodat het erop begint te lijken, dat men niet alleen niet woorden, maar ook niet daden, do tuinders wil hel pen! KOEDIJK UITGESTELD. De Staatspensioenavond, welke gisteravond zou worden gehouden, is door de slechte weersomstandigheden niet doorgegaan. CONDUCTEUR DOODGEREDEN. Hedennacht is de conducteur van de laatste tram Warmenhulzen—Alk maar", die ongeveer één uur Koe dijk passeert, nabij de wissel aan het Zuideinde doodgereden. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. Naar aangenomen wordt, is hij door de gladheid onder een der wagens gevallen, en welk ongeluk door den machinist niet werd opgemerkt W ARMENHUIZEN TOCH NAAR 'T ZIEKENHUIS. Mcj. J. G. wilde zich Zaterdagmiddag per tram naar Alkmaar begeven, om een zie kenbezoek in het Centraal Ziekenhuis te gaan afleggen. In de Stationsstraat kwam zij te vallen en bleef liggen. Dokter van Hcstcrcn constateerde dat zij een gecompli ceerde beenbreuk had opgcloopen en achtte overbrenging naar het Ziekenhuis noodza kelijk. Het slachtoffer werd wonderlijke speling van het noodlot per auto naar het Centraal Ziekenhuis vervoerd. Zij kwatn dus toch waar zit wezen wilde, maar onder andere omstandigheden, dan zij had gedacht! UEERHUGOW AARD DE WERKLOOSHEID. Het aantal ingeschreven werkloozen bij de plaatselijke arbeidsbemiddeling bedraagt 109. HARENKARSPEL DIRKSHORN. BEGIN VAN BRAND. Gistermiddag ontstond brand in de groote kipponhoet bij de woning van den heer A. Wink. De buren wisten met emmers water, door buurman Ruis verschaft, liet vuur :e blusschen. De in het kippenhok gostation- neerde varkens kwamen er dus nog goed af. Brand *engeen spuit. Gisteravond ontstond brand in de koolboet van den lieer Stoop, in de z.g. Schaapskuil. Noch de brandweer \hii Dirkshorn. noch die vun Oude Niedorp kon de plaats des onheils bereiken, doch gelukkig geperkte zich het vuur tot de boet en bleef het huis door den 'neer Stoop bewoond, en eigenaar van den heer Borst, behouden. Er ging vrijwnt kool verloren. Oorzaak was weer te hard stoken. NIEUWE NIEDORP LAATSTE NUTSAVOND NIET DE MOOISTE! Gladde wegen waren oorzaak, dat het ge zelschap Het Alkmaarsch Tooncel te laat arriveerde en de opvoering van Blanke Bal last voor het Nutsdcpnrtemcnt ook veel te laat aanving. Dat van de Nutsavondcn een goede roep uitgaat, blijkt wel uit het feit, dat niet min der dan 270 personen Koning Winter hadden getrotseerd, zoödat de zaal nog goed bezet was. Blanke Ballast eischt een gaver vertol king, dan het (dilettanten) gezelschap uit Alkmaar vermocht te geven. F.r waren goe de momenten, do heer De Leeuw en mcj. de Maal vielen af cn toe op. maar over het ge heel genomen bleef het toch middelmatig. De balmuzikanten konden ons dorp heele maal niet meer bereiken, maar gelukkig waren er ccnige plaatselijke musici, die hun taak overnamen. Het waren de heeren Pan cras, accordeon, onze gasfitter Sieuwerts, trombone en Zander, slagwerk en het ging reusachtig. Hun komt zeker een woord van dank toe. De autobussen rijden nlot meer. Zondag is de Langendijk geheel geisoleerd geworden en vanmorgen was het dat nog. De autobussen van de II.A.B.O. konden 's mor gen Alkmaar niet oercikcn. tengevolge van do groote sneeuwheuvels. welke zich op den weg bij de Haivemaaashrug hebben gevormd tengevolge van den vrij stevigen wind, welke de sneeuw van de nabij liggende landerijen op den weg heeft opgehoopt. Een ploeg chauffeurs van de HABO heeft in den loop van den morgen nog eens gepro beerd de hindernissen te nemen, doch toen zij ongeveer 50 nieter sneeuw hadden ge ruimd en een pad voor de bus gereed had don, stoof het achter de bus weer dicht. Men kwam zoodoende niet verder en het zou al lemaal monnikenwerk zijn. wanneer men doorging. Voor een volgende bus zou op nieuw een gang in de ruim een meter hoog liggende sneeuw moeten worden gegraven. De busdiensten werden dus niet uitgevoerd De gladheid heeft de toestand nog verergerd. Velen zijn hierdoor gedupeerd. WARMEN HUIZEN. 3 Fcbr. Gele nep 4.80. drielingen 2.roode kool 5—5.80. gele kool 41.60 Decnsche witte kool 3.40—3.90. Aanvoer: 425 Kg. uien. 95.700 Kj. roode kool, 30100 Kg. gele kool, 37900 Kj; Decnsche witte kool. ALKMAAR. 3 Fcbr. N.V. EierveilinÊ voor Hollands Noorder kwartier. Aanvoer: 150.000 kipeieren 4.40— 5.25, klein 4.254.10 per 100 stuks. KOORDSCHARWOUDE. 5 Fcbr. Aanvoer:.2600 KgK. uien 5.105.50. grove 4.40—510. 18.000 Kg roode kool 5—5.90, 20300 Kg. «etc kool 4-4.60, 2350Q Kg. P. witte kool 2.102 70 ALKMAAR. 5 Fcbr. Veemarkt. 48 Vette koeien f 165—280. 13 graskalveren f 50— S0, 43 nuchtere kalveren (slacht) f 0—16, 36 vette schapen f 24—30, •151 vette varkens 62—CS ct per Kg. ders in concentratiekampen zijn, wier arbeiders moeten zwijgen en wier cultuur en bodem vertrèden wordt. Laten wij het vragen aan de Polen, die behandeld zijn als- geen ander land sinds de middeleeuwen, wier bevolking, als vee bijeengedre ven, verhongert en omkomt. Laten wij het vragen aap de Oostenrijkers, die den Anschluss beschouwden als de in trede in het beloofde land, en bemerkten, dat het een land was overvloeiend vanmeik en honing alleen voor de partijleiders en de bandieten in uniform. Laten wij het vragen aan de Joden, waarvan duizenden voor Duitschland»,gewerkt, en gevochten hebben, wier vaders' voor Duitschland gesneuveld zijn, en wier ecnige fout hun ras was. La ten wij 't vragen aan de Katholieke Pro- testantsche geestelijken, wier godsdienst zoo schadelijk was, dat hij met knuppels eruit geslagen moest worden. Laten wij rondgaan in Europa en het vragen aan de kleine neu trale landen, -die alk oogenblik een -aanval vreezen. -. - - Voor ons zelf, zoo vervolgde Stanley, wil len wij niets van Duitschland of van de Duitschers. Wij willen hun vernietiging niet, wij zijn niet afgunstig op hun welvaart wij willen van hen geen heloten maken, zooals zij er millioenen gemaakt hebben. Wij wil-, len van hun land geen woestijn maken, zoo als zij een vierde deel van Europa gemaakt hebben, wij wenschen hen te maken tot vreedzame, gelukkige leden van een vreed zaam, gelukkig Europa. Maar nooit meer, onder dezen leider of een anderen leider. Wij strijden tegen een dapper, meedoogen- loos, vastberaden volk. Er kan geen over winning zijn zonder tranen. Wij, in Enge land, kunnen de waarheid onder oogen zien, wij behoeven niet, zooals de Duitschers, te worden afgescheept met sprookjes. De over winning zal komen, maar als resultaat van vasthoudendheid, opoffering en moed. Alles, dat wij' bezitten moet in de schaal geworpen worden. Incidenten. Tijdens de redevoering van Minister Stan ley te New Castle is 't herhaaldelijk tot inter rupties gekomen van een kleine groep uit liet gehoor, dat uit 3000 personen bestond. Na herhaalde waarschuwingen werden zes personen uit de zaal gezet. Pamfletten met „de oorlog is. ijdel" werden tweemaal Van het balkon afgeworpen. Stanley hield een pauze in zijn rede en verwees onder dave rend gelach naar „misleidende Duitsche pro paganda over een papiertckort in Enge land." Toen een man uit de zaal was gezet, zeide Stanley: Hij is de straat opgegaan. On der een ander systeem zou hij in een con centratiekamp gezet worden. Aan het eind van zijn betoog werd Stanley geestdriftig toegejuicht. Een der zes wandelende Gronin gers heeft een bevroren been. Het zestal Groningers, dat. zooals wij Za terdag meldden, Vrijdagmiddag een levens gevaarlijken voettocht van de Groningsche kust naar Schiermonnikoog ondernamen, is na bijna een etmaal op de bevroren W-ad- denzee te zijn verbleven, tc Schiermonnikoog aangekomen. Allen verkeeren in goeden welstand; een der heeren heeft echter een bevroren been. Een militair vliegtuig signaleerde Zaterdag morgen om half negen de ijsloopers en waarschuwde den burgemeester van Schier monnikoog. Deze zorgde er voor, dat een ijsvlet naar het groepje toeging, ook van Zoutkamp vertrok een reddingsexpeditie. De zes menschen kwam echter „op eigen gelegenheid" op het eiland aan. Zij waren den geheelen nacht van Vrijdag op Zater dag in beweging gebleven, om niet te be vriezen. De duisternis belette hun, de juiste richting te bepalen, dus moesten zij op dc eenmaal bereikte plek blijven. Al heen en weer loopend en soms van dc eene ijsschots op de andere springend kort ten de waaghalzen den tHdi Wedstrijden op Zaterdag en Zon dag a.s. Naar wij vernemen hebben Langedijk en Koops te Oslo een uitnoodiging ontvangen van den Lettischen Schaatsenrijders Bond aan enkele wedstrijden in het hardrijden te Riga deel te nemen. Onze landgenooten zijn vannacht naar Stockholm gereisd, cn vandaar per vliegtuig naar Riga overgestoken. Zaterdag 10 en Zondag 11 Februari -zullen Langedijk en Koops in Riga deelnemen aan. wedstrijden waarvoor enkele van tle meest bekende rij ders der Scandinavische landen staan in geschreven. De tweede dag van de interna tionale wedstrijden te Oslo, BERZINS OFFICIEUS WERELDKAMPIOEN. Op den tweeden dag van de internationale wedstrijden in het hardrijden op de schaats te Oslo vroor het 14 graden, een temperatuur welke te laag was voor de beide Ncderland- «che vertegenwoordigers Langedijk en Koops Koops, die te Hamar een verkoudheid had opgeloopen, voelde zich tc Oslo niet veel be ter en daarom startte hij niet op de 10.000 meter, zodat de Zuid-Larenaar niet voor de algemeene rangschikking in aanmerkinB kwam. Ook Largedijk was niet fit. Zijn 1500 meter reed hij buitengewoon goed n.1. in 2 min. 27,3 sec. precies denzelfden tijd. welken hij twee we ken geleden in den wedstrijd Noor- wegen-rest van de wereld noteerde. Doch op de 10.000 meter wilde het niet vlotten. Hij klaagde al spoedig over pijn in den rug, zoodat zij tijd op dit nummer, n.b. zijn besten afstand, zeer slecht werd. Hij ein digde met meer dan 1 minuut achterstand op den winnaar als laatste. Maar de tijd van den winnaar, Erling Hagen was zeer bijzonder. De Noor lie voor zich afdrukken 17 min. 19 sec., hetgeen een nieuw Noorsch record beteekende. Indien men bedenkt, dat het wereldrecolrd staat op naam van Ivar Ballangrud met een tijd van 17 min. 14.4 sec. in Februari 193S te Davos gemaakt, dus in zooveel gunstiger omstandigheden, dan komt de verrichting van Hagen wel in een bijzonder licht te staan. De weersomstandigheden waren op dezen tweeden dag goed en ook de conditie van liet ijs liet niets te wenschen over. liet spreekt wel vanzelf, dat de fraaie ptestatic van Hagen veel bijval had bij de 3.000 toe schouwers, die in het Bisletstadion aanwe zig waren. Een goed tijd werd ook gemaakt door Har ry Haraldsen op de 1500 meter. Hij verbeter de met 2 min. 18 sec. het Noorsche record op dezen afstand. De beste gemiddelde prestatie over dc vier afstanden werd gemaakt door den Let Alfons Berzins, Europcesch kampioen van het vorig jaar. Hij bezette in de eindrang schikking dc eerste plaats vor den Noor Harry Haraldsen. zoodat Berzins zich offi- officieus wereldkampioen kan noemen. Im mers, de wedstrijden van het afgeloopen weekeinde konden worden beschouwd als officieuzec wereldkampioenschappen, daar de officieele wedstrijden in verband met de politieke omstandigheden door de l.E.V. moesten worden afgelast. Zooals gewoonlijk kwamen er ook nu en kele rijders niet meer op de 10.000 meter uit. Koops was hiertoe wel gedwongen, doch verder lieten Hans Engnestangen, Hodt, de Amerikaan Walacc, Vatn, Lesch- ly, Holtungcn en Hanscn verstek gaan, zoo dat tenslotte maar li rijders overbleven. Do einduitslag over tier afstanden luidt als volgt: 1.- Berzins 194.677 punten; 2. Haraldsen 195.135 pt.; 3. Mathisen 195.668 p.; 4. Johan- sen 196333 p.; 5. Hagen 196.973 p.: 6. Staks- rud 197.798 p., 13. Langedijk 204.850 p.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 3