Electrisch Water
leiding ontdooien
P. ZEEMAN
Vleeschtransport naar
ingesneeuwd dorp
Een uur werken
voor Finland
Heffing op vetten
en zeep
V eevoertekort
bedreigt Ameland
Geen Britsche
overwinning
zonder tranen
Wat Amsterdam voor
het Roode Kruis gaf
Langendijk en Koops
naar Riga
De Langendijk
geïsoleerd
öiroSyrSraiStÖrÊS
Avontuur op de
Waddenzee
MN LANGENDIJK NIET FlT
IN PLAATS VAN KAARTEN.
Met groote blijdschap geven wij
kennis van de geboorte van onzen
Zoon
THEO.
D. ZOETELIEF
N. ZOETELIEF-Hofland
Landbouwdwarsstraat 139.
5 Februari 1940
Te koop aangeboden:
Consumptie Aardappelen
Blauwe eigenheimers, Bevelanders.
Bintjes, uit huis, bij W. KUIPER,
Schagcrwaard. Tel. 221.
op de BINNENHAVEN
te Den Helder
op Dinsdag 6 Februari
n.m. half twee»
Deelnemers op te geven bij
van Kalsbeek, Binnenhaven 2.
Inleggeld50 ct. Prijzen: leprijs
f 25.—, 2e prijs f 15.- 3e prijs
f 10.—, 4e prijs f 7.50, 5e prijs
Het Bestuur
IJsclub „Voorwaarts".
Beleefd aanbevelend,
Burgerbrug Tel. 4
Iemand, wonende in woon
wagen, biedt aich aan als
Boerenarbeider
goed kunnende melken. Loon met
inbegrip van staanplaats f 16.50
per week. gezin 2 personen N.H.
Ook wel alleen v. d. zomermaan
den in landbouw. Indiensttreding
1 Maart of later. Brieven onder
nummer B 99 bureau v. d. blad.
Drie Durgerdammers komen ver
kleumd te Uit dam aan.
Met open armen ontvangen.
Een kleine expeditie, bestaande uit
drie personen, heeft Zondagmorgen
van Durgerdam uit over den VVater-
landschen Zeedijk een tocht naar
Uitdam gemaakt, ten einde de be
woners van vlecsch en vet te voor
zien. Om zes uur uit Durgerdam
vertrokken, arriveerden de mannen
geheel verkleumd, om half elf in
het dorp aan het IJsselmeer, waar
zij door de bewoners met open ar
men werden ontvangen.
Het drietal, slager P. Wirsing, zijn broer
P. Wirsing en de heer Trompetter, een in
woner van Durgerdam. hebben na een zeer
moeilijken, tocht Uitdam bereikt. Tegen
wind in moesten zij de kleine slede, waar
op een mand met 50 kg. vleesch en vet was
geladen, over groote sneeuwheuvels trek
ken. Oorspronkelijk kon men op den kruin
van den zeedijk blijven loopen, doch later
kwam het trio ook hier voor groote moei
lijkheden te staan. Herhaaldelijk moest het
den dijk verlaten om zich even verder weer
omhoog te hijschen. Liggende, kropen de
mannen, elkander helpend, den dijk op. Ve
le malen viel de slede om en moest men
deze weer in het rechte spoor brengen. Dit
«lies matte de menschen zeer af.
De laatste kilometer moest over het ijs
■worden afgelegd, daar de sneeuw „onoverko
melijk" was.
De jongste deelnemer, F. Wirsing, was
geheel gevoelloos. De 20-jarige jongeman
moest van het ijs gedragen worden, waar
na ingezetenen van Uitdam de eerste hulp
verleenden. Rijkelijk onthaalde de bevol
king het drietal op warme spijzen en dran
ken.
Zoo spoedig mogelijk aanvaardden de man
nen den terugtocht, die gedeeltelijk over
het ijs in het IJsselmeer werd afgelegd.
Na eenigen tijd kreeg F. Wirsing echter
weer last van zijn been. Hij kon niet meer
meekomen en de anderen moesten hem
dragen. Het was reeds half twee toen de
drie mannen, uitgeput en verkleumd, in
Durgerdam terugkeerden.
Sympathieke actie4e Alphen aan
den Rijn.
Een onder leiding van burgemeester Colijn
gevormd comité uit de burgerij te Alphen
aan den Rijn. heeft een actie voor financiccle
hulp aan Finland georganiseerd.
Na besprekingen tusschen werkgevers- en
Werknemersorganisaties is men overeen ge
komen, dat in alle bedrijven, groote zoowel
als kleine, een uur voor Finland zal worden
gewerkt. De werknemers zullen 'n uur loon
voor steun aan de Finnen afslaan, terwijl de
werkgevers voor elk lid van hun personeel
daaraan een gelijk bedrag zullen toevoegen.
Ook van hen. die vrije beroepen uitoefenen
en geen personeel hebben, wordt, aldus de
N.R.Crt., verwacht, dat zij hun verdiensten
Van een uur aan het comité zullen afdragen.
Van alle zijden is reeds spontaan medewer
king toegezegd.
TIEN CENT PER KILOGRAM,
HEDEN INGAANDE.
Naar wij vernemen, is het den minister
yan Economische Zaken noodzakelijk geble
ken, om ten aanzien van vetten en oliën
en wel in het bijzonder technische vetten
en oliën een maatregel te nemen. Na
het uitbreken van den oorlog heeft de over
heid grondstoffen van de olie- en vettcn-
industrie in het buitenland aangekocht en
hier te landen zoowel voor consumptie- als
technische doeleinden, ter beschikking ge
steld. Deze regeling, waarbij tevens maxi
mumprijzen tusschen regeering en de indu
strie werden overeengekomen, brengt thans
voor de overheid een tekort mede. De con-
sumptievetten en -oliën zijn reeds in ver
hand met den steun op de boter met een
niet onbelangrijke heffing belast. Aange
zien het grootste deel dezer grondstoffen
wordt gebruikt voor de zeepindustrie, is
besloten slechts de oliën, vetten en vet
zuren, welke door deze industrie worden
yenverkt, te belasten. De minister acht het
nu redelijk, dat ook de technische vetten
en oliën, welke tot dusverre steeds vrij van
heffing zijn geweest, aan een heffing wor
den onderworpen..
De heffing, wleke ingaat op 5 Februari,
ïal 10 ets. per kg. grondstof bedragen. Met
deze heffing wordt tevens aan de bronnen
van inkomsten van het Landbouw Crisis
fonds uitbreiding gegeven, hetgeen wegens
den achteruitgang van belangrijke inkom
sten alleszins wenschelijk moet worden
geacht.
In verband met dezen maatregel, wordt
van heden af ook de invoer van zeep
aan een heffing naar gelang van het vet of
yetzuurgehalte onderworpen.
De toestand wordt hachelijk.
Behalve de brandstoffenschaarschte dreigt
nu ook een tekort aan veevoeder op Ame
land. Het is bij iederen handelaar uitver
kocht.
Gezien den kleinen voorraad hooi en de
onmogelijkheid om voorshands de scheep
vaart te hervatten, ziet de toestand er ten
deze verre van rooskleurig uit.
Men hoopt, dat de autoriteiten deze moei
lijkheden het hoofd zullen weten te bicden.
Felle redevoering van den nieu
wen minister van oorlog.
EéN OORLOSDjOEL:
BLIJVENDE VREDE.
Stanley, de nieuwe minister van
oorlog in Engeland, heeft een rede-
voering gehouden, waarin hij zeide:
„Wij kennen slechts één oorlogsdoel:
den oorlog winnen, en één vredes-
doel: den vrede blijvend te maken."
Hitier, vervolgde de minister, heeft een
verdediger In Hertzog, die in een onlangs
gehouden rede dê schuld voor al onze zor
gen op het verdrag van Versailles legde. Dat
verdrag, hoe onvolmaakt ook, werd geinspi-
reerd door het denkbeeld de volkeren van
andere nationaliteiten ten bevrijden van een
Duitsche overheersching. Nu wij in de afge-
loopen maanden gezien hebben, wat een
Duitsche overheersching beteekent, kan
iemand dan beweren, dat wij ongelijk had
den, en dat het denkbeeld verachtelijk was?
Laten wij het vragen aan de Tsje
chen, wier land is overrompeld, wier
studenten doodgeschoten, wier lei-
Heden overleed zacht
en kalm, onze geliefde
Vader, Behuwd-, Groot-
en Overgrootvader, de
Heer
Jb. KUIPER,
Wedn. van N. de Wit,
in den ouderdom van 86
jaar,
Uit aller naam,
H. KUIPER.
Dirkshorn, 4 Febr. 1940.
Te koop: Een
voldrachtige Zeug.
jan ZWAAG, Ruigeweg, Oudesluls
Ruim 6 mille gecollecteerd.
Het Bestuur van de nfdeeling „Amster
dam" van het N'ederlandsche Roode Kruis
deelt ons mede, dat de straatcollecte op
Woensdag 31 Januari 1940 in Amsterdam
gehouden, als onderdeel van de „Extra Na
tionale Roode Kruis Collecte", ondanks het
slechte weer toch nog f 6.577.45 heeft' opge
bracht.
iJlcAaaUen
SCHAGEN
NIEUWE NARIGHEID.
;Schagen stond gisteravond onvast en van
morgen vroeg heelemaal niet meer op de
beenen. Niet liet carnaval was daarvan de
oorzaak, maar ons aller Heer en Gebieder
Vorst Thialf had er plezier in gehad een por
tie 'regen tegen den ijskouden grond te laten
kletteren, zoodat de wegen in minimum van
tijd tot Ijsbanen werden. En wat voor ijsba
nen! Verraderlijke gladde plekken, brosse
sneeuwbergen, harde ijsklompen, papperig®
sneeuwbrij. van alles was er op te vinden.
Hier en daar kon men slechts kruipen. Van
morgen vroeg was het nog erger, uit berich
ten van. onze correspondenten blijkt, dat da
communicatie tusschen de plaatsen in ge
heel Noord-Holland-Noord practisch is ver
broken. Öo treinen waren vanmorgen nog
'vrij gded op tijd. Het is te hopen, dat de di
verse officieele Instanties nu inzake het
zandstrooien eerst doen en dan praten, in-
plaats vun, zooals veertien dagen geleden
eerst praten en dan., nog in vele gevallen'
niets doen.
SPORTBROEDER BRACHT UITKOMST.
De bekende schaatsenrijder van der Scheer
had zich voorgenomen in Kolhom deel te
nemen aan de wedstrijden in het hardrij
den, maar toen hij gisteren te Scliagen ar
riveerde, bleef het voorloopig bij voorne
mens. De weg was onbegaanbaar en mis
troostig bekeek Dolf zijn Noren, die hem
vandaag dus waarschijnlijk niet ter over
winning zouden voeren. En in Kolhom zat
een zeer actief clubbestuur te popelen Sport
broeder, zij het dan in een andere „branche"
Kees Kruit bracht uitkomst! Hij bood spon
taan aan v. d. Scheer naar Kolhom te bren
gen. En daar danste en sprong de bekende
groene vloo weer over de ijsravijnen en
sneeuwhoopen.
Geen zes woorden heeft hij gezegd, ver
telde van der Scheer later tc Kolhorn, maar
zijn rijden sprak bockdeelen
Het tekort aan spoorwagons
Audiëntie bij den minister van
Waterstaat met goedgiwstig ge
volg.
Op initiatief van den N.T.B., kring Langen
dijk, hebben de heeren De Vries, voorzitter
en A. Hoogland, hoofdbestuurslid, die in
de plaats van den verhinderden secretaris
Jongsma, Koedijk, beiden te St. Pancras, een
onderhoud gehad niet den minister van Wa
terstaat, om met hem te spreken over het te
kort aan spoorwagons.
De vertegenwoordigers der tuinders, die
hoogst welwillend door den minister werden
ontvangen, hebben de moeilijkheden van
den tuinbouw nog eens uiteengezet. De aan
dacht werd er op gevestigd, dat de tuinbouw
reeds negen crisisjaren achter den rug heeft,
terwijl millioenen kilo's van de meest koste
lijke producten aan de vernietiging werden
prijsgegeven. Ondanks alles echter heeft de
tuindersstand zich weten te handhaven.
Doch bloei is slechts mogelijk door export.
Naar Duitschland zijn verkocht 2500 wagons
kool, naar Zwitserland 1000, naar België
1000, voor eigen gebruik ongeveer 1000( ter
wijl er nog overblijven 2500 wagons.
Het vervoer stopt echter op, door de strem
ming van het scheepvaartverkeer en ook,
door het groote re gebruik, dat Defensie van
de wagons maakt.
Het vaarwater is door de tuinders
steeds opengehouden,Wel een bewijs,
dat zij niet tegen werken opzien!
In verband met het tekort aan wagons is
er de laatste dagen echter niet meer gehakt
Medewerking werd verzocht om den neu
tralen staten Hollandsche wagons te zen
den, dit naar aanleiding van het adres van
de Kamer van Koophandel te Alkmaar.
De minister heeft geantwoord zijn volle
medewerking te willen verleenen, alles, wat
in zijn vermogen ligt, den tuinders tegemoet
te komen, zal hij zeker niet nalaten.
Het spreekt vanzelf, dat de heeren Dê
Vries en Hoogland, hoogst voldaan waren
over het voorloopig resultaat van hun on
derhoud.
Hieraan moet direct toegevoegd worden,
dat rcedr Zaterdag meerdere wagons zijn
binnengekomen, zoodat het erop begint te
lijken, dat men niet alleen niet woorden,
maar ook niet daden, do tuinders wil hel
pen!
KOEDIJK
UITGESTELD.
De Staatspensioenavond, welke gisteravond
zou worden gehouden, is door de slechte
weersomstandigheden niet doorgegaan.
CONDUCTEUR DOODGEREDEN.
Hedennacht is de conducteur van
de laatste tram Warmenhulzen—Alk
maar", die ongeveer één uur Koe
dijk passeert, nabij de wissel aan het
Zuideinde doodgereden.
Nadere bijzonderheden ontbreken
nog.
Naar aangenomen wordt, is hij door
de gladheid onder een der wagens
gevallen, en welk ongeluk door den
machinist niet werd opgemerkt
W ARMENHUIZEN
TOCH NAAR 'T ZIEKENHUIS.
Mcj. J. G. wilde zich Zaterdagmiddag per
tram naar Alkmaar begeven, om een zie
kenbezoek in het Centraal Ziekenhuis te
gaan afleggen. In de Stationsstraat kwam
zij te vallen en bleef liggen. Dokter van
Hcstcrcn constateerde dat zij een gecompli
ceerde beenbreuk had opgcloopen en achtte
overbrenging naar het Ziekenhuis noodza
kelijk. Het slachtoffer werd wonderlijke
speling van het noodlot per auto naar
het Centraal Ziekenhuis vervoerd. Zij kwatn
dus toch waar zit wezen wilde, maar onder
andere omstandigheden, dan zij had gedacht!
UEERHUGOW AARD
DE WERKLOOSHEID.
Het aantal ingeschreven werkloozen bij de
plaatselijke arbeidsbemiddeling bedraagt 109.
HARENKARSPEL
DIRKSHORN.
BEGIN VAN BRAND.
Gistermiddag ontstond brand in de groote
kipponhoet bij de woning van den heer A.
Wink. De buren wisten met emmers water,
door buurman Ruis verschaft, liet vuur :e
blusschen. De in het kippenhok gostation-
neerde varkens kwamen er dus nog goed af.
Brand *engeen spuit.
Gisteravond ontstond brand in de koolboet
van den lieer Stoop, in de z.g. Schaapskuil.
Noch de brandweer \hii Dirkshorn. noch die
vun Oude Niedorp kon de plaats des onheils
bereiken, doch gelukkig geperkte zich het
vuur tot de boet en bleef het huis door den
'neer Stoop bewoond, en eigenaar van den
heer Borst, behouden. Er ging vrijwnt kool
verloren. Oorzaak was weer te hard stoken.
NIEUWE NIEDORP
LAATSTE NUTSAVOND NIET DE
MOOISTE!
Gladde wegen waren oorzaak, dat het ge
zelschap Het Alkmaarsch Tooncel te laat
arriveerde en de opvoering van Blanke Bal
last voor het Nutsdcpnrtemcnt ook veel te
laat aanving.
Dat van de Nutsavondcn een goede roep
uitgaat, blijkt wel uit het feit, dat niet min
der dan 270 personen Koning Winter hadden
getrotseerd, zoödat de zaal nog goed bezet
was. Blanke Ballast eischt een gaver vertol
king, dan het (dilettanten) gezelschap uit
Alkmaar vermocht te geven. F.r waren goe
de momenten, do heer De Leeuw en mcj. de
Maal vielen af cn toe op. maar over het ge
heel genomen bleef het toch middelmatig.
De balmuzikanten konden ons dorp heele
maal niet meer bereiken, maar gelukkig
waren er ccnige plaatselijke musici, die hun
taak overnamen. Het waren de heeren Pan
cras, accordeon, onze gasfitter Sieuwerts,
trombone en Zander, slagwerk en het ging
reusachtig. Hun komt zeker een woord
van dank toe.
De autobussen rijden nlot meer.
Zondag is de Langendijk geheel geisoleerd
geworden en vanmorgen was het dat nog. De
autobussen van de II.A.B.O. konden 's mor
gen Alkmaar niet oercikcn. tengevolge van
do groote sneeuwheuvels. welke zich op den
weg bij de Haivemaaashrug hebben gevormd
tengevolge van den vrij stevigen wind, welke
de sneeuw van de nabij liggende landerijen
op den weg heeft opgehoopt.
Een ploeg chauffeurs van de HABO heeft
in den loop van den morgen nog eens gepro
beerd de hindernissen te nemen, doch toen
zij ongeveer 50 nieter sneeuw hadden ge
ruimd en een pad voor de bus gereed had
don, stoof het achter de bus weer dicht. Men
kwam zoodoende niet verder en het zou al
lemaal monnikenwerk zijn. wanneer men
doorging. Voor een volgende bus zou op
nieuw een gang in de ruim een meter hoog
liggende sneeuw moeten worden gegraven.
De busdiensten werden dus niet uitgevoerd
De gladheid heeft de toestand nog verergerd.
Velen zijn hierdoor gedupeerd.
WARMEN HUIZEN. 3 Fcbr.
Gele nep 4.80. drielingen 2.roode kool
5—5.80. gele kool 41.60 Decnsche witte kool
3.40—3.90. Aanvoer: 425 Kg. uien. 95.700 Kj.
roode kool, 30100 Kg. gele kool, 37900 Kj;
Decnsche witte kool.
ALKMAAR. 3 Fcbr.
N.V. EierveilinÊ voor Hollands Noorder
kwartier. Aanvoer: 150.000 kipeieren 4.40—
5.25, klein 4.254.10 per 100 stuks.
KOORDSCHARWOUDE. 5 Fcbr.
Aanvoer:.2600 KgK. uien 5.105.50. grove
4.40—510. 18.000 Kg roode kool 5—5.90,
20300 Kg. «etc kool 4-4.60, 2350Q Kg. P.
witte kool 2.102 70
ALKMAAR. 5 Fcbr.
Veemarkt. 48 Vette koeien f 165—280. 13
graskalveren f 50— S0, 43 nuchtere kalveren
(slacht) f 0—16, 36 vette schapen f 24—30,
•151 vette varkens 62—CS ct per Kg.
ders in concentratiekampen zijn,
wier arbeiders moeten zwijgen en
wier cultuur en bodem vertrèden
wordt. Laten wij het vragen aan de
Polen, die behandeld zijn als- geen
ander land sinds de middeleeuwen,
wier bevolking, als vee bijeengedre
ven, verhongert en omkomt.
Laten wij het vragen aap de Oostenrijkers,
die den Anschluss beschouwden als de in
trede in het beloofde land, en bemerkten,
dat het een land was overvloeiend vanmeik
en honing alleen voor de partijleiders en de
bandieten in uniform. Laten wij het vragen
aan de Joden, waarvan duizenden voor
Duitschland»,gewerkt, en gevochten hebben,
wier vaders' voor Duitschland gesneuveld
zijn, en wier ecnige fout hun ras was. La
ten wij 't vragen aan de Katholieke Pro-
testantsche geestelijken, wier godsdienst zoo
schadelijk was, dat hij met knuppels eruit
geslagen moest worden. Laten wij rondgaan
in Europa en het vragen aan de kleine neu
trale landen, -die alk oogenblik een -aanval
vreezen. -. - -
Voor ons zelf, zoo vervolgde Stanley, wil
len wij niets van Duitschland of van de
Duitschers. Wij willen hun vernietiging niet,
wij zijn niet afgunstig op hun welvaart wij
willen van hen geen heloten maken, zooals
zij er millioenen gemaakt hebben. Wij wil-,
len van hun land geen woestijn maken, zoo
als zij een vierde deel van Europa gemaakt
hebben, wij wenschen hen te maken tot
vreedzame, gelukkige leden van een vreed
zaam, gelukkig Europa. Maar nooit meer,
onder dezen leider of een anderen leider.
Wij strijden tegen een dapper, meedoogen-
loos, vastberaden volk. Er kan geen over
winning zijn zonder tranen. Wij, in Enge
land, kunnen de waarheid onder oogen zien,
wij behoeven niet, zooals de Duitschers, te
worden afgescheept met sprookjes. De over
winning zal komen, maar als resultaat van
vasthoudendheid, opoffering en moed. Alles,
dat wij' bezitten moet in de schaal geworpen
worden.
Incidenten.
Tijdens de redevoering van Minister Stan
ley te New Castle is 't herhaaldelijk tot inter
rupties gekomen van een kleine groep uit
liet gehoor, dat uit 3000 personen bestond.
Na herhaalde waarschuwingen werden zes
personen uit de zaal gezet. Pamfletten met
„de oorlog is. ijdel" werden tweemaal Van
het balkon afgeworpen. Stanley hield een
pauze in zijn rede en verwees onder dave
rend gelach naar „misleidende Duitsche pro
paganda over een papiertckort in Enge
land." Toen een man uit de zaal was gezet,
zeide Stanley: Hij is de straat opgegaan. On
der een ander systeem zou hij in een con
centratiekamp gezet worden. Aan het eind
van zijn betoog werd Stanley geestdriftig
toegejuicht.
Een der zes wandelende Gronin
gers heeft een bevroren been.
Het zestal Groningers, dat. zooals wij Za
terdag meldden, Vrijdagmiddag een levens
gevaarlijken voettocht van de Groningsche
kust naar Schiermonnikoog ondernamen,
is na bijna een etmaal op de bevroren W-ad-
denzee te zijn verbleven, tc Schiermonnikoog
aangekomen.
Allen verkeeren in goeden welstand; een
der heeren heeft echter een bevroren been.
Een militair vliegtuig signaleerde Zaterdag
morgen om half negen de ijsloopers en
waarschuwde den burgemeester van Schier
monnikoog. Deze zorgde er voor, dat een
ijsvlet naar het groepje toeging, ook van
Zoutkamp vertrok een reddingsexpeditie.
De zes menschen kwam echter „op eigen
gelegenheid" op het eiland aan. Zij waren
den geheelen nacht van Vrijdag op Zater
dag in beweging gebleven, om niet te be
vriezen. De duisternis belette hun, de juiste
richting te bepalen, dus moesten zij op dc
eenmaal bereikte plek blijven.
Al heen en weer loopend en soms van dc
eene ijsschots op de andere springend kort
ten de waaghalzen den tHdi
Wedstrijden op Zaterdag en Zon
dag a.s.
Naar wij vernemen hebben Langedijk en
Koops te Oslo een uitnoodiging ontvangen
van den Lettischen Schaatsenrijders Bond
aan enkele wedstrijden in het hardrijden te
Riga deel te nemen.
Onze landgenooten zijn vannacht naar
Stockholm gereisd, cn vandaar per vliegtuig
naar Riga overgestoken. Zaterdag 10 en
Zondag 11 Februari -zullen Langedijk en
Koops in Riga deelnemen aan. wedstrijden
waarvoor enkele van tle meest bekende rij
ders der Scandinavische landen staan in
geschreven.
De tweede dag van de interna
tionale wedstrijden te Oslo,
BERZINS OFFICIEUS
WERELDKAMPIOEN.
Op den tweeden dag van de internationale
wedstrijden in het hardrijden op de schaats
te Oslo vroor het 14 graden, een temperatuur
welke te laag was voor de beide Ncderland-
«che vertegenwoordigers Langedijk en Koops
Koops, die te Hamar een verkoudheid had
opgeloopen, voelde zich tc Oslo niet veel be
ter en daarom startte hij niet op de 10.000
meter, zodat de Zuid-Larenaar niet voor de
algemeene rangschikking in aanmerkinB
kwam.
Ook Largedijk was niet fit. Zijn
1500 meter reed hij buitengewoon
goed n.1. in 2 min. 27,3 sec. precies
denzelfden tijd. welken hij twee we
ken geleden in den wedstrijd Noor-
wegen-rest van de wereld noteerde.
Doch op de 10.000 meter wilde het
niet vlotten.
Hij klaagde al spoedig over pijn in den
rug, zoodat zij tijd op dit nummer, n.b. zijn
besten afstand, zeer slecht werd. Hij ein
digde met meer dan 1 minuut achterstand
op den winnaar als laatste.
Maar de tijd van den winnaar, Erling
Hagen was zeer bijzonder. De Noor lie voor
zich afdrukken 17 min. 19 sec., hetgeen een
nieuw Noorsch record beteekende. Indien
men bedenkt, dat het wereldrecolrd staat
op naam van Ivar Ballangrud met een tijd
van 17 min. 14.4 sec. in Februari 193S te
Davos gemaakt, dus in zooveel gunstiger
omstandigheden, dan komt de verrichting
van Hagen wel in een bijzonder licht te
staan. De weersomstandigheden waren op
dezen tweeden dag goed en ook de conditie
van liet ijs liet niets te wenschen over. liet
spreekt wel vanzelf, dat de fraaie ptestatic
van Hagen veel bijval had bij de 3.000 toe
schouwers, die in het Bisletstadion aanwe
zig waren.
Een goed tijd werd ook gemaakt door Har
ry Haraldsen op de 1500 meter. Hij verbeter
de met 2 min. 18 sec. het Noorsche record
op dezen afstand.
De beste gemiddelde prestatie over dc
vier afstanden werd gemaakt door den Let
Alfons Berzins, Europcesch kampioen van
het vorig jaar. Hij bezette in de eindrang
schikking dc eerste plaats vor den Noor
Harry Haraldsen. zoodat Berzins zich offi-
officieus wereldkampioen kan noemen. Im
mers, de wedstrijden van het afgeloopen
weekeinde konden worden beschouwd als
officieuzec wereldkampioenschappen, daar
de officieele wedstrijden in verband met de
politieke omstandigheden door de l.E.V.
moesten worden afgelast.
Zooals gewoonlijk kwamen er ook nu en
kele rijders niet meer op de 10.000 meter
uit. Koops was hiertoe wel gedwongen,
doch verder lieten Hans Engnestangen,
Hodt, de Amerikaan Walacc, Vatn, Lesch-
ly, Holtungcn en Hanscn verstek gaan, zoo
dat tenslotte maar li rijders overbleven.
Do einduitslag over tier afstanden luidt
als volgt:
1.- Berzins 194.677 punten; 2. Haraldsen
195.135 pt.; 3. Mathisen 195.668 p.; 4. Johan-
sen 196333 p.; 5. Hagen 196.973 p.: 6. Staks-
rud 197.798 p., 13. Langedijk 204.850 p.