e Britsche „O en O. Het meisje TARZAN en de Uitgehongerde meeuwen bestormen vischauto vuren van Tohr Radioprogramma fösslsz - badengeneeskrachtig en verkwikkend! ck: iet Enorme opleving in het Engel- sche amusements bedrijf. De „amusementsfabriek" Jack Hylton voor de soldaten. De vraag of het theater- en bios coopleven van een land aan ban den gelegd of juist gestimuleerd wordt, zoodra dat land in een oorlog verwikkeld wordt, is niet zoo heel eenvoudig te beantwoorden, op grond van het feit dat het een zoo wel als het ander het geval is. Een handicap voor het theater- en bios- flU )o|)bczoek is vanzelfsprekend de oorlogs- 0I) estand, omdat die de kosten van 't levens- ^derhoud verhoogt, nog afgezien van het jt, dat vele duizenden, zoowei jonge man en als vrouwen gemobiliseerd zijn en der live voorloopig moeten worden afgevoerd in de lijst van het uitgaande publiek. Dit in dus zonder twijfel factoren die een on- jnstigen invloed op het amusementsbedrijf [toefenen. Daartegenover slaat dat in oor- gstijd de behoefte aan ontspanning nog rooter is dan in normale omstandigheden, an de verschrikkingen van den oorlog her- inert de radio en de dagbladpers dagelijks, iegelijk klinken zelfs af en toe de sirenes Is luchtalarm en liet is in het licht van dit lies duidelijk dat de menschen meer nog an anders wat verstrooiing zoeken, vooral i het bioscooptheater, dat hen, zij het voor ikele uren, vergeten doet Uit een en an- er moge blijken dat 'men beide invloeden orgvuldig tegen elkander moet afwegen al- orens tot een conclusie te komen omtrent en invloed van den oorlog op het theater- n bioscoopbezoek. Zij, die de eerste klappen kregen. In Engeland werd het theaterleven danig ctroffen, toen de oorlog uitbrak. Iedere laats en ieder lokaal, waar het onveilig al ou kunnen worden, omdat er veel men- vs clien bij elkaar komen, werd terstond ge- oa loten. Dat gold voor zwembaden, circusgc- ouwen, bioscopen en theaters. Het is dus uidelijk dat zij wier werkkring in het thea er ligt, zoowel het technische personeel als e artisten, de eerste klappen kregen. Doe gewoon. Langzamerhand echter, nadat er eenige inireken waren verstreken en de verschillende 't utoriteiten den toestand heter konden over- icn, werden die strenge maatregelen van e eerste oorlogsdaden wat verzacht en he en ten dage, nu er tal van voorzorgsmaat- igelen getroffen zijn, ten einde bij elk ver assend alarm terstónd paraat tc zijn, icerscht er weer pais en vree in de theater- erekl en gaat alles weer zijn gewone gan- n-fretje. Men bheoeft maar de amusëmcnts- ig ubrieken van de Londensche en provin- u- iale Engelsche dagbladen op te slaan om it vast te stellen. De troep wil lachen! Ji Londen alleen al zijn heden ten dage veer ongeveer dertig theaters open en de nccsle daarvan doen beste zaken. Maar er s meer: het begint er zelfs naar uit te zien p: lat de theaterwereld in Engeland zooicts als en „boom" beleeft, een verbijsterende oplc- ing, want plotseling is er een enorme raag ontstaan naar ontspanning voor de roepen, zoowel die in Londen zelf als de mdere „ergens in Engeland" en „ergens in Frankrijk". Overal in den lande, in kampe- u neuten, legerplaatsen, kazernes e.d. bestaat t een dwingende vraag naar artisten en naar (voorstellingen, zoodat men zich kan voorstel en welk een enorme opleving er plotseling n 't vak gekomen is! Ziedaar 'n beeld van (den toestand dat er heel anders uitziet dan dat van het jaar 191 i, toen de vijandelijkhe den uitbraken. Dat is ook wel begrijpelijk, want in die dagen werd het verloop der roorstellingen plotseling afgebroken. FEUILLETON uit de. £uncA\oam Toen luchtgevaar nog een toe komstprobleem was. Het luchtgevaar was nog een probleem voor de toekomst, de oorlog bleef voorna melijk beperkt tot de zee en het slagveld. Voor de ontspanning en verstrooiing der sol daten werd in die dagen natuurlijk even zeer gezorgd als nu en heel wat beroemde artisten die de troepen vijf en twintig jaar geleden in steden en dorpen bezighielden, zijn nu dood. Maar er zijn er ook die thans, eon kwart eeuw later, opnieuw bezig zijfi voor liet amusement van de soldaten te zoe ken en die een levendig aandeel hebben in wat wij het „O. en 0."-werk noemen; on der ben bevindt zich hij voorbeeld Violet Loraine, een populaire Engelsche zangeres en artiste. 50 voorstellingen per dag. Er is nog een groot verschil tusschen de dagen van nu en die van den wereldoorlog voor zoover het de ontspanning van de ge- mobiliseerden betreft. In 1914 dook liet ini tiatief aan alle kanten op en de spontaneï teit om iets voor de soldaten te doen was groot, maar de organisatie ontbrak. Thans is dat anders, in Engeland evenals trou wens in Frankrijk is dit alles in de punt jes geregeld en gedurende de eerste drie maanden ven onzen huidigen zonderlingen oorlog werden er 40 tot 50 voorstellingen per dag voor dc soldaten gegeven. Daartoe be- hooren dan concerten, tooneelopvoeringen, zangavonden, populaire muziek en revue uitvoeringen. Tot het jaar 1917 bestond er, organisatorisch gesproken, niets, maar nu waren, de plannen al tot in bijzonderheden voorbereid en uitgewerkt, zelfs enkele maan den voor de oorlogsverklaring, toen een be kende figuur in dc theaterwereld, de heer Basil Dean de „K.N.S.A." stichtte, de „En- tertainments National Service Association", de Engelsche „O. en O." dus. Hef werk van de „Naafi". Toen de oorlog eenmaal uitbrak, stichtte de „Naafi" de populaire naam van de „Na- vy, Army and Air Force Instltution" onmid dellijk een amusemcntsafdeeling, met de leiding waarvan Basil Dean werd belast, terwijl de „ENSA" onder leiding van Sir Seymour Ilicks direct begon met het orga- niseeren van voorstellingen, door de „NAA FI" van het noodige materiaal te- voorzien. Nu kan men deze „NAAFI" meer een soort coöperatieve instelling voor alle drie leger diensten noemen, die zich ook bezig houdt met de proviandeering van voedsel, ver- frisschingcn en sigaretten. Jack Hylton speelt. De „Naafi" beeft o.a. het vermaarde „Dru- ry Lane Theater" overgenomen en dat ge transformeerd in een permanente „amuse mentsfabriek". Op ieder uur van den dag zijn daar gezelschappen aan het repeteeren en leggen clcctriciens en andere technici de laatste hand aan de verlichtingsinstallaties voor de verschillende opvoeringen. Nooit voordien heeft het theatervak zulk een op leving meegemaakt als thans in Engeland het geval is. De „Naafi" heeft ook beslag gelegd op een vast gebouw, de „Roval Artil lery Theatre" in Woolwich, dat iedere dag bespeeld wordt. Tal van beroemde bands als die van Jack Hylton, Harrv Rov e.a. geven er jazz avonden voor de mili tairen. Op 29 October j.1. had de „Naafi" voor ongeveer 500.000 mili tairen voorstellingen en uitvoerin gen gegeven; thans is het gemiddel de „auditorium" ongeveer 100.000 man per week. Het aardige daarbij is dat uitsluitend de grootste en beroemdste gezelschappen en artisten voor de „Naafi" optreden. Boven dien heeft deze Britsche „O. en 0."-afdce- ling nog de beschikking over 18 rijdende bi oscoop-installaties, die dag in dag uit in de provincie „op tournee" zijn. Naar het Engelsch van Norman Charlton 15. U moet my het pakje terug geven. Waarom? Omdat het van mjj is. Ik bedoel... dat het'niet van u is. Hij aarzelde. Ik geloof niet dat u dat Iets aangaat. Wees niet zoo onbeschaamd, antwoord de Lilian kalm. Hoewel u bewezen hebt, er geen moraal op na te houden, kunt u ten minste goede manieren toonen. Lord Harlsmore was even onder den indruk en zong een toontje lager. Neemt u mij niet kwalijk, zei liij gedwee. Het was niet mijn bedoeling onbeleefd te zijn. Als u het mg teruggeeft, beloof ik u dat ik het rechtstreeks aan mijn moeder zal ter hand stellen. fk ben van plan dat zelf te doen. Dat kunt u niet met goed fatsoen. Hoe wilt u het feit verklaren, dat u in het bezit er van bent? Ik geef het alleen maar terug en verwijs uw moeder naar u voor een verklaring. Wilt u mij ongelukkig maken? Integendeel, ik wil, dat u den toestand als man onder de oogen ziet. Op die manier help ik u juist. Ik verlang uw hulp heelemaal niet. Toch zal ik mijn best voor u doen, zelfs tegen uw wü. Het is een soort liefhebberij van mij om jongemannen op te voeden, voegde ze er met een twinkeling van spot in haar oogen aan toe. En toen weer ernstig: U hebt iets gedaan wat onvergeeflijk en dwaas is, en u moet dat gaan inzien. Er was geen spoor van berouw in de uit drukking van z'n gezicht; zijn blauwe oogen keken haar brutaal en boosaardig aan. De helft van voorraad wijting opqeqeteru De vinnige koude en de zware sneeuwval van de laatste weken, hebben onder de diverse vogelsoor ten zeer vele slachtoffers gemaakt. Dit droevig feit is vooral duide lijk te constateeren in onze haven plaatsen, waar reeds duizenden wa tervogels als zeemeeuwen en koeten door honger of ijsgang gedood wer den. Dit sterftecijfer blijkt vooral in de haven van IJmuiden bijzonder groot te zijn, daar men op liet strand en in de havens honder den ca da vers beeft aangteroffen van meeu wen en koeten die daar door honger en koude zijn omgekomen. Nu ook de visscherij de laatste weken zeer gering is valt er voor deze watervo gels, weinig afval van visch af. Deze vogels hebben de laatste weken wel een zeer zwa- ren strijd moeten voeren om aan hun kostje te komen. Trekken deze meeuwen bij voedselschaarsch te meer naar het binnenland, thans was dit voor hen doelloos daar alle plassen en meren bevroren waren en door de dikke sneeuwlaag het zoeken naar voedsel vrij wel onmogelijk was. De honger blijkt nu een zwerm zee meeuwen zóó brutaal te hebben ge maakt, dat zij gisteren een aanval hebben ondernomen op een vischau to, die beladen was met een 5-tal open kisten wijting en nabij de Rijksvischhallen te IJmuiden een oogenblik onbeheerd was gelaten. Nauwelijks had de eigenaar de cabine verlaten om in zijn pakhuis enkele werk zaamheden te verrichten, of een grootc zwerm meeuwen bestormde de vischauto. Daar deze kisten niet waren afgedekt kon hun diner direct een aanvang nemen cn was in een minimum van tijd de voorraad visch verdwenen in de magen van deze uit gehongerde vogels. Het aanhouden van het krijschcn en joe len dezer vogels kwam deh eigenaar, die zich in het pakhuis op een dertig meter afstand bevond, verdacht voor en deed hem eens naar buiten kijken. Tot zijn groote ont steltenis, zag hij een groote zwerm meeu wen op en in zijn kisten visch zitten. Hij rende naar zijn auto, greep onder weg nog een ledige kist en wierp deze woedend in de. richting dor vogels, doch in plaats dat deze midden tusschen de vogels terecht kwam, vloog deze door de voorruit van zijn uulo. De vischhandelaar moest helaas consta teeren, dat deze uitgehongerde beesten zich van bijna de helft van zijn handel hadden meester gemaakt. door Edgar Rtce Burroughs De vluchtelingen bleven niet lang in twij fel of het verborgen gevaar, waarop Tarzan had gezinspeeld ook werkelijk aanwezig was. Nauwelijks waren ze uit het smalle ka naal of de aapman hoorde een serk ruisend geluid, waarschijnlijk een hoge waterval. „We zyn er vlak bij, mon ami," zei d'Amot verschrikt. „Ja." stemde Tarzan toe, „we moeten naar die open plek roeien op den rechteroever. Vooruit, .iedereen moet een roeispaan nemen. Vlug roeien!" Het water stroomde sneller en sneller en het vergde bjjna te veel van hun krachten om er tegea in te roeien. „We moeten proberen voorzicht ZATERDAG 10 FEBRUARI 1940. Hilversum 1 301.5 m. 8.00 Berichten ANP, hierna: Gramofoonmuziek 10.00 Morgenwyidng. 10.20 Voor arbeiders in de continu-bedrijven. 12.00 Gramofoonmuziek. (Om 12.45 Ber. ANP) 2.00 Esperanto-uitzending. 2.20 Orgelspel. 2.30 Muzikale causerie met illustraties door VARA-orkest. 3.00 Reportage: „Werkloosheid". 3.304.00 Verzoekconcert (gr.pl.). 4.05 Pianoduo, zang en verbindenden tekst. 4.30 Vragenbus. 4.50 Residentieorkest en solist (opn.). 5.30 Filmland. tig om die punt heen te komen," waarschuw de Majoor Burton, „want als ons dat niet gelukt „We zullen er omheen roeien," viel Tarzan hem in de rede, „en aan de over kant landen. Als we eenmaal in het open ge deelte zyn, zyn we gered." Maar de golven sloegen hen bjjna tegen de rotsen. „We gaan de open plek voorby!" riep Janette angstig uit. ..Roeien! Roeien voor je leven, we zullen het halen," riep Tarzan. Maar het noodlot lachte om deze vaste verzekering en zyn lach had het geluld van krakend hout. „Mijn roei spaan!" schreeuwde O'Rourke. „Mijn roei spaan is gebroken!" 5.50 Orgelspel. 6.15 Zeeuwsche uitzending. 6.45 Kinderleesclub. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Felicitaties. 7.10 Politiek radiojournaal. 7.30 Cyclus „Hoe werkt de kerk?" 8.00 Herhaling SOS-berichtten. 8.03 Berichten ANP. 8.15 Puzzle-uitzending. 8.30 De Ramblers. 9.10 Toespraak: „Hoe bestaat het!" 9.15 Radiotooncel. 9.30 VARA-Harmonie-orkest. 9.55 VARA-Varia. 10.00 „En nu... Oké!" 11.15 Berichten ANP. 11.25—12.00 VARA-Strjjkorkest en soliste. Hilversum II. S01.5 m. KRO-Uitzending. 8.00 Berichten ANP. 8.059.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 Musiquette. 12.45 Berichten ANP en gramofoonmuziek. 1.10 KRO-Melodisten en solist. 2.00 Voor de rijpere jeugd. 2.30 Gramofoonmuziek. Per pak van 1 Kg.: 20 ct. - Per pak van 3 Kg.: 45 et. Loop heen, grauwde hij. Met welk recht mengt u zich in mijn zaken? Uw heele houding bewijst, dat u geen oogenblik van plan bent. het bewuste voorwerp aan uw moeder terug te geven. U schijnt te vergeten, dat u gisteren maar ternauwernood aan de politie ontsnapt bent. Er was geen sprake van ontsnapping. Ze hebben me alleen maar aan het schrikken gemaakt. Maar laten we verstandig praten. Hoeveel wilt u hebben Ik zal u Vijf pond ge ven tien... vijftien pond als u wilt. Een oogenblik had Lilian neiging om boos te worden, maar haar kalmte kwam direct te rug. U bent toch nog maar een kind, zei ze medelijdend. Hy mompelde een paar onsamenhangende woorden. Kunt u niet verstandiger worden, ging Lilian vriendelijk voort. Ik vind het in één woord verschrikkelijk, dat u op deze manier uw leven bederft en ik kan niet aanzien, dat u uw ongeluk tegemoet gaat, zonder tenminste te probeeren, of ik u niet op het rechte pad terug kan brengen. Hy gromde een paar beleedigingen. die Li lian het bloed naar het gezicht deed stijgen. Ga weg, beval ze met gefronste wenk- brouwen. Hij keek haar aan met een betrokken ge zicht en sloop toen heen, als een geslagen hond. HOOFDSTUK XII. Do lommerdhouder. Warden schold zich zelf uit voor een verdui velden gek. De glinsterende schat in zijn han den te hebben gehouden en dien weer te heb ben prijsgegeven, in een oogenblik van onge motiveerde verbystering! Toen hy den vori- gen middag den winkel was komen uitstormen, was hy bijna aangebotst tegen den recher cheur, die hem al een heelen tijd was gevolgd en in het plotseling opkomend besef, dat er van wettelijk standpunt niets tegen hem was in te brengen, had hy een grooten mond op gezet. Er was geen poging gedaan om hem aan te houden, laat staan hem te- fouilleeren. Stom om me zoo van myn stuk te laten brengen, zuchtte hij spijtig. Angst is de slechtste raadgever, die er bestaat. Joseph Warden ging er prat op. dat hy een ..respectabel" man was en dezen dunk van zichzelf baseerde hij op het feit, dat de politie nooit overtuigende bewijzen tegen hem in han den had kunnen krijgen! Hy was eigenaar van een kleine bank van leening in een van de on- aanzienlyke buurten van Londen en een kope ren plaat op de deur van zyn particuliere wo ning deelde mede, dat hy zich eveneens be lastte met he verstrekken van hypotheken. Maar deze weidsche mededeeling moest met een korreltje zout worden opgevat; voor zoo ver Warden geïnteresseerd was by den handel in vaste goederen, beperkte dat zich tot het opstrijken van provisie van den verkoop van café's onder de eigenaars waarvan hy een me nigte goede kennissen bezat. Als een van hen er over dacht zyn inrichting van de hand te doen, was het Warden, die onder zyn uitge breide relaties wel een gegadigde wist te vin den. Warden's vrouw, eey tanig, éénoogig mon ster. zijn trouwe hulp by zyn nobel bedrijf, ■bleef thuis om op den lommerd te passen en verdachte zaakjes op te knappen met ongun stige typen, die aan de achterdeur juweelen en tafelzilver kwamen te koop aanbieden en doordat hy zich zoo geheel en al verlaten kon op de trouw en de toewijding van zijn weder helft, was Joseph Warden vry om te gaan waar hy wilde en langs 's Heeren wegen te snuffelen of zich daar ook iets voordeed wat van zijn gading was. En dat was nog al eens het geval! Het was by een van deze omzwervingen ge weest, dat hy in aanraking was gekomen met den jongen lord Harlsmore, aan wien hy was voorgesteld door een verloopen jockey in de bar van een derde rangs cabaret. In het ge sprek, dat zich tusschen den jongen edelman een kind nog en den lommerdhouder had ontwikkeld, was aan den dag gekomen, dat lord Harlsmore. ter afdoening van eenige drin gende schulden, by den „financier" een lee ning wenschte te sluiten van een paar hon derd pond. De jockey had den jongen op de hoogte gebracht van Joseph Warden's beroep. Hy had met open mond geluisterd, toen Harlsmore met zyn verzoek voor den dag was gekomen. De omvang van zijn zaken liet het niet toe, lichtzinnige jonge edellieden te fi nancieren; daarvoor was zyn bedryfskapitaal niet groot genoeg en hy was ook niet gewoon in deze kringen van de samenleving zyn werk zaamheid uit te oefenen. Als lord Harlsmore voor een paar souvereins zyn horloge en ket ting had willen beleenen. of voor een zacht prijsje afstand had willen doen van zijn gou den sigarettenkoker, zou Joseph Warden het een onderscheiding gevonden hebben hem van dienst te mogen rijn. Maar Warden was een te goed „zakenman" om de nleuw-aangeknóopte aanzieniyke rela tie niet aan te houden cn hun eerste onderhoud was gevolgd door vele andere, alle gewijd aan de vraag, wat de beste manier zou zyn om aan geld te komen wat de jonge lord noo- dig had. Zoo kwam het idee ter wereld of schoon het niet is vast te stellen wie van hét 2.45 Kinderuurtje. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 KRO-Melodisten en solist. 5.15 Internationale sportrevue. 5.30 Gramofoonmuziek. 5.45 KRO-Nachtegaaltjes. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.20 Journalistiek weekoevrzicht. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00 Berichten. 7.15 Letterkundige causerie. 7.35 Actueele aetherflitscn. 8.00 Berichten ANP, KRO-Mededeelingen, 8.15 Meditatie met muzikale omlijsting. 8.35 Gramofoonmuziek. 9.00 Uitslag luisterwedstryd No. 4, hierna; Luisterwesdtry'd No. 5. 9.20 KRO-orkest. 9.45 Rococo-octet. 10.00 KRO-koor en KRO-orkest. 10,30 Belichten ANP. 10.4012.00 Gramofoonmuziek. tweetal het 't eerste opperde om zich mees ter te maken van den befaamden diadeem van de gravin. Joseph Warden had den heelen morgen rond gezworven in de buurt van het kasteel, op den uitkyk naar zyn deelgenoot in de onderneming. Na veel doelloos dwalen was hy tot het be sluit gekomen naar het stadje terug te koeren toen hy rijn Jeugdige medeplichtige opeens zag aankomen. Lord Harlsmore had juist het ge sprek met Lilian gehad en was dus niet be paald in een zonnige humeur. Wat is er aan de hand? begroette de jonge graaf zyn financieelen adviseur op on- vriendelijkcn toon. Hoe vaak h?b ik je niet gezegd, dat Je hier niet om het huis moet rondhangen Ik moest jou noodig spreken, antwoordde Warden even onvriendelijk als zyn bondgenoot. En laat ik Je er onmiddeliyk by zeggen, dat ik zal „rondhangen" zooals jy het gelieft te noemen, waar en wanneer ik wil! Het ïykt mjj erg onverstandig. Maar wat voer je hierheen We moeten bespreken hoe het nu verder moet. Heb je het ding terug? Neen, antwoordde lord Harlsmore kortaf. Waarom niet? Ze wou het niet geven. Daar was ik al bang voor! Het is een sluwe haks! Natuurl(jk heeft ze het pakje open gemaakt en nu wil ze ook haar aandeel ln de buit hebben. Ik wou dat ze... O. wind je niet zoo op! Het is niet meer dan een kleine moeilijkheid. Die zullen we heusch wel te boven komen. Laten we zeggen tien pond. Ik heb haar twintig aangeboden eh kreeg een zedepreek. deelde de jonge lord mistroo». tig mede. O. gooi ze het over den boeg van haar fatsoen? Wat is ze van plan er mee te doen? In haar mooie haar dragen als ze thee met cake rondbrengt of zet ze een advertentie ln de krant om de eigenaar op te sporen? Ze wil het aan myn moeder terugbrengen Niets dan bluf! Daar denkt ze natuuriyk geen minuut over! Ze wil er natuuriyk nog meer uitslaan dan je geboden hebt; dat ls de heele kwestie. Ik ben bang van niet. Ik geloof, dat ze werkelijk eeriyk is. Eeriyk! zei Joseph smalend. Het zou wat! (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 7