B, Visschers te Stellendam opstandig Locomotief vloog uit de rails GRONINGEN krijgt kolen 1 „Patrijs" komt op zijn buik terecht Wandelend over de Wadden Spoed met de slagkruisers JTconomische arometer IJspier voor Scheveoingen Predikbeurten Aangewezen op armenzorg Men schrijft ons: Tengevolge van den oorlogstoestand, de maatregelen van Defensie en den langdu- rigen winter is er te Stellendam met na me onder de schippers der garnalenvis- schersvaartuigen zulk een noodtoestand ontstaan, dat ingrijpen van Regeeringswege goen oogonblik meer wachten kan. Deze menschen immers zijn van eiken steun te eenon male verstoken en daar bij velen de verdiensten geruimen tijd zeer gering wa ren, is de toestand kritiek geworden. Een maand geledén zijn alle schippers naar den burgemeester getrokken om den nood kenbaar te maken, maar aangezien de ge- mee, n-tolijke financiën er niet rooskleurig voorstaan, kan de gemeente niet veel doen. Een aanvraag is toen ingediend hij hot Alg. Steuncomité, maar na een maand is daarop niet geantwoord. In vele gezinnen is de nood hoog gestegen en de gemoederen der visschers geraken in opstand tegen de onaandoenlijkheid der regeering te hunnen opzichte. Protestvergadering. Dezer dagen werd een protcstvergndcring belegd, waar de voorzitter der visschersver- eeniging, de heer A. van Eek, mededeelde, wat door het bestuur is gedaan, dat de mi nister van Sociale Zaken afwijzend heeft beschikt op liet verzoek, de schipper* in een rijkssteunregeling op te nemen, zoodat zij aangewezen zijn op Armenzorg. Spre ker meende, dat dringend hulp der Regee ring noodig is en stelde voor. eenige tele grammen te verzenden, namelijk aan den minister van Binncnlandsche Zaken, aan het Alg. Steuncomité en ook aan Prinses Juliana als presidente van dit comité. De vergadering ging hiermede accoord. De heer Vogelaar, wethouder, die namens het gemeentebestuur aanwezig was. zeide. dat B. en W. doen. wat zij kunnen, maar dat zij aan dc beperkte geldmiddelen gebonden zijn. Uit de besprekingen bleek, dat er on der de visschers groote verontwaardiging heerscht over liet feit, dat alle pogingen om in den nood te voorzien, vruchteloos ge bleken zijn en mén in den Haag doof bleef voor de gerechtvaardigde verzoeken om hulp. Do voorzitter gaf dc verzekering, dat het bestuur in samenwerking met het gemeen tebestuur al het mogelijke zal doen 0111 ten spoedigste iets van de regeering gedaan te krijgen. Forensenverkeer in het Gooi ern stig vertraagd. Twaalf treinen uitgevallen. Het drukke forensenverkeer tusschen de hoofdstad en het Gooi heeft gis teren in den laten middag ernstige stagnatie ondervonden, doordat even voor het station Bussum de locomo tief van een uit Amsterdam komen den personentrein uit de rails is ge- loopcn. Dientengevolge moesten de treinen tus schen Weesp en Bussum over één spoor ge leid worden. Om het verkeer op laatstge noemd baanvak te ontlasten, werd besloten, zoowel in de richting Hilversum, als in de richting Amsterdam, enkele treinen te la- ten uitvallen. In totaal zijn in heide richtin gen in den loop van den avond niet minder dan twaalf treinen komen te vervallen. Hot laat zich begrijpen, dat het groote moeite kostte de reizigersstroom, welke op dit uur zijn hoogtepunt bereikt, te verwerken. Het ongeval geschiedde met trein no. 2851, welke om tien minuten voor vijf van het Centraal Station te Amsterdam naar Utrecht was vertrokken. Vlak voor het station Bus sum, toen de trein dus een matige vaart had, kwam dc locomotief door nog onopge helderde oorzaak, tot ontsporing. Daar slechts een as uit de rails was ge- loopen. liet het zich aanzien, dat de machi ne nog in het midden van den avondin den goeden stand zou kunnen worden ge bracht. Dadelijk na de ontsporing zijn van Am sterdam eenige ongcvallcnwagens met per soneel naar Bussum vertrokken. Overstappen I Dc reizigers van den gesiranden trein zijn op de plaats van de ontsporing overgestapt in een specialen trein, welke onmiddellijk na het bekend worden van het ongeval, van Amsterdam naar Bussum was vertrokken. Gisteravond om kwart over elf was men er in geslaagd* do ontspoorde locomotief weer in de rails te plaatsen, waarna het treinverkeer zijn normalen loop kon hervat ten. Noodkreet van B. en W. aan de Rcqeerinq. Naar wij vernemen hebben B. en W. van Groningen zich telegrafisch tot de ministers van Waterstaat, Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen en van Sociale Zaken gewend met het verzoek te willen bevorderen, dat het in deze gemeente dreigende ko- lengebrek, als gevolg waarvan ver schillende onderwijsinrichtingen zou den moeten worden gesloten, en eenige belangrijke ondernemingen, waarin een groot aantal arbeiders werk vindt, zouden moeten worden stopgezet, wordt afgewend. De minister van Waterstaat heeft de burgemeester hierop medegedeeld, dat er een voldoende hoeveelheid steenkool naar Groningen zal worden gezonden. Onze Oost Vliegfuigenbouw mogelijk Mits het prototype in Nederland wordt vervaardigd. Ir. P. J. C. Vos, chef van den binnenlandschen verkoop der Fok kerfabrieken heeft aan een ver tegenwoordiger van Aneta medege deeld. dat er voorloopig geen Fok kerfabriek in Ned.-Indië zal worden opgericht, doch wèl de mogelijk heid bestaat tot het vervaardigen van serie-vliegtuigen, waarvan eerst het proto-type in Nederland is gebouwd. Mocht aan Fokkerfabrieken de bouw van serie-toestellen worden opgedragen, dan is de directie van plan een montagefa^iek in In- dië te stichten en de toestellen op Java te monteeren en in te vliegen. Sneeuwwalletje op vliegveld Eelde speelt Parmentier parten. Het K.L.M.-vliegtuig „Patrijs", een toestel van het type D.C. 3, heeft gisterochtend kort na 11 uur op het vliegveld Eeltte een onfortuinlijke landing gemaakt. Tengevolge hiervan is o.m. het onderstel van het vlieg tuig ernstig beschadigd. De „Patrijs", bestuurd door Parmentier, was gisterochtend met acht passagiers en een hoeveelheid post, van Schiphol gestart met bestemming de eilanden Schiermon nikoog en Ameland. Parmentier moest op Eelde een tusschenlanding maken. De lan ding op dit vliegveld werd niet alleen ernstig bemoeilijkt door het minder goede zicht, maar vooral ook door dc versch gevallen sneeuw, waardoor Parmentier dc afzettingen van het vliegveld bijna niet kon waarnemen. Het onderste] van het vliegtuig raakte tijdens de landingsmanoeuvre een walletje, waarschijnlijk een hoop oude en stiif be vroren sneeuw, waardoor het zoo ernstig werd beschadigd, dat het vliegtuig op zijn huik terechtkwam. Parmentier slaagde er in grooter onheil te voorkomen en alsof er niets gebeurd was, gleed de „Patrijs" rus tig op zijn buik over het niet sneeuw be dekte veld om een eind venier tot stil stand te komen. Niet alleen het onderstel doch ook de schroeven werden bij deze mislukte landing beschadigd. Geen der in zittenden kreeg letsel. 's Middags is van Schiphol een tweede DC-3 gestart, die de op Eelde gestrande passagiers en post naar Schiermonnikoog en Ameland zal brengen. In drie uur van Hornhuizen naar Schiermonnikoog geloopen. Gistermorgen hebben drie inwoners van Hornhuizen, de gebroeders Broe- kema en de heer Dijkhuis, een tocht over de Wadden n. Schiermonnik oog gemaakt. Zij hebben dezen in drie uur volbracht. Het ijs, dat de mannen op hun tocht passeerden, was wel sterk, doch op sommige punten moeilijk begaan baar. Het drietal heeft don nacht op het eiland doorgebracht en zal vandaag terugwamlclen. AMELAND HEEFT WEER MEEL. Twee militaire vliegtuigen hebben gisteren 300 kg. tarwemeel naar Ameland gebracht, welke onder dc bakkers, die nog slechts ge ringe of in het geheel geen voorraad meer hadden, zijn verdeeld. De postboot Noord-Nederland is gistermor gen na een moeilijken reis van vijf uur in Harlingen aangekomen. Zij is vandaag in verband met den zwaren ijsgang niet naar het eiland teruggekeerd. Hedenochtend om half zeven zou vermoedelijk een poging wor den gedaan om Terschelling te hereiken. De postboot „Vlieland", welke gisteren we derom van Terschelling een vergcefschc reis naar Vlieland maakte, zal vandaag ook nog eens prohecren dc verbinding met dit ei land tot stand te brengen. Merkwaardig alarm Knecht laat zich uit het raam vallen om brandweer te waar schuwen. Gisterochtend omstreeks elf uur brak brand uit op de eerste étage van een meu belopslagplaats van de firma Buisman aan het Wosteinde te Den Hang. Op die étage waren balen apenhaar en matrassen opgo slagen en op de étage daarboven meubelen Toen twee knechts hun werkzaamheden vei richten, viel een haai togen den branden den kachel en in een oogwenk stond de vei dieping in lichterlaaie. Een der knechts lie zich uit het raam vallen om de brandwee te waarschuwen, deze rukte met twee spui ten uit om het vuur. dat veel rook ontwik kelde, te bedwingen. Met twee stralen en lr kleine straal op de waterleiding werd he' vuur, dat inmiddels de bovenste étage had aangetast, bestreden. Hierbij moesten de brandweerlieden van rooktnaskers gebruik <nken. De vrij aanzienlijke schade op ije tweede étage waren veel meubelen van derden opgeslagen wordt door verzekering gedekt. Of den Volksraad binnen korten termijn hooren. ól heelemaal niet Het Eerste Kamerlid, jhr. dc Savornin Lohman heeft aan den voorzitter van den Raad van Ministers, en aan de ministers van Defensie en van Koloniën de volgende vragen gesteld: Is de Regeering niet van oordeel, dat de afdoening van het in te dienen wetsontwerp inzake de voorgenomen versterking van de vloot met slagkruisers van spocdeischcmlen aard is zulks te meer, waar de behandeling van deze aangelegenheid toch reeds door verschillende omstandigheden aanzienlijke vertraging 'heeft ondervonden? Zoo de regeering van deze mcening zou zijn, is zij dan bereid mee te dec- len, waarom door haar geen gebruik is gemaakt van de haar in art. 71 der wet op de Staatsinrichting van Ne- derlandsch-lndië verleende bevoegd heid, in dergelijk geval van. het hoo ren van den Volksraad af te zien? Is dc regeering bereid te bevorderen, dat in elk geval het hooren van den Volksraad binnen dusdanig korten termijn geschiedt, dat het in te dienen wetsontwerp met dien spoed tot stand kan worden gebracht, als het belang en de urgentie der zaak vorde ren? Britsch-Indische zeelieden op doortocht Gisternacht omstreeks één uur arriveerde aan het station D.P. te Rotterdam een extra- trein, waarmede een gezelschap van 283 Britsch-Indische zeelieden, die in Duitsch- land ecnigen tijd gevangen hadden gezeten, uit Oldenzaal aankwam. Het grootste deel van de Britsch-Indiërs werd onder toezicht van enkele ambtenaren van den vreemdelingendienst naar de Jobs- haven gebracht, waar zij aan boord van de „Batavier V" gingen, welk schip enkele uren later naar Engeland vertrok. 78 man zijn per trein naar Antwerpen gebracht, waar zij zich eveneens naar Engeland zullen in schepen, terwijl 68 personen ccn onderdak hebben gevonden in hotel „Elim". Zij zullen met de volgende scheepsgelegenheid naar Groot-Brittannië worden vervoerd. De „Exeter" in Engeland terug Een juichende menigte op de kade. Churchill spreekt bemanning toe De 10.000 ton metende Britsche kruiser „Exeter", die heeft deelgenomen aan het gevecht togen de „Ad mi ral Graf von* Spec" is gisterochtend te Plymouth aangekomen. De minister van marine, Churchill, was bij do aankomst tegenwoordig. Een juichende menigte stond op dc kade. Churchill begaf zicli aan boord en sprak de bemanning toe. Ook Simon was aan wezig. Op den wal kon men duidelijk dc ken- teekenen zien van de vele treffers, welke de kruiser had opgeloopen in het gevecht met do Graf Spec, dat hem 64 koppen van zijn bemanning heeft gekost. „Een zeeslag in ouden stijl". In zijn toespraak zeide Churchill o.m.: „Wij zijn bijzonder verheugd u te mogen gelukwenschen met hei geluk, dat u in staat heeft gesteld een zeeslag in ouden stijl te bevechten in plaats van een langen en moelznmen strijd met mijnen en duikboo- ten. gelijk uw makkers op de flottieljes hier te voeren hebben gehad. „Van dezen grooton slag zal lang in dicht en ondicht gewaagd worden. Toen gij van ochtend de rivier opkwam, toen gij de ha ven binnenvoert en do juichende menigte zag op den oever, had men zich kunnen indenken, dat er andere toeschouwers wa ren, gehuld in de sluiers van het verleden, die ons terugvoerden tot Drake en Ra- leigh, tot de groote zeerobben van den ou den tijd. Als hun geesten mochten wijlen bij dit tafcreci, zoudt gij gerechtigd zijn hun te zeggen: „Wij, uw nakomelingen, voeren nog altijd en hebben de lossen niet verge ten. welke gij ons geleerd hebt." „Nog vele maanden, misschien wel enke le jaren van ccn langdurige en moeizame worsteling liggen voor ons en wij zien de toekomst tegemoet in een geest van ernsti ge vastberadenheid. Gii hebt allen goede vrienden en scheepsmakkers verloren, die hier vandaag 'ontbroken. Maar gij zijt hier met uw dappere schip teruggekeerd om de har ten van uw landgenooten te sterken. Gij keert terug met een eervol en trouw ver vulde taak in liet belang van een waardi ge zaak. met eer beladen en uw plicht ver vuld hebbende." Uaettal ALLES AFGELAST. Het is steeds weer hetzelfde liedje! Alle op Zondag a.s. vastgestelde wedstrij den zijn door de bonden afgelast en ook dc ontmoeting tusschen een voorloopig Ne'dcr- landsch elftal en een Bondsclftal, welke Woensdag 21 Februari te Haarlem zou wor- len gespoeld, gaat niet door. Zoo gaan wc dus den elfden achtereen- volgenden Zondag zonder voetbal tegemoet en hebben nu weer onze hoop gevestigd op 25 Februari. Eens zal het er toch van moe ten komen Inmiddels is het zelfs nog niet zeker of de landen wedstrijd België—Nederland, bepaald op 3 Maart a.s. te Antwerpen, doorgang zal vinden. Dit is n.1. geheel afhankelijk van het feit, of er een spoedige a'geheelc weers verandering zal intreden. Ir. K.N.V.B.-krin- gen wacht men af, wat de Belgische voetbal bond zal doen. WmM Iluitii t Zatcrd Effectenmarkt Aan d eel en k oerten Betallngaverkeei Omzet postcheque- en girodienst Groothandel Groot handelsprij zen Omzet termijnraarkt Amsterdam Kleinhandel Ontzet wlnkelbedrljt Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar- heidedag) Haven Am sterdam Bevrachtingen wilde binnenvaart Arbeidsmarkt Aanvragen van werk gevers Aanhiedingen ran werknemers Plaatsingen Fekr. II F«kr. 1939 9 Ftbr. tot lOFefcr. 1940 82.2 72.9 119.5 1399 67.9 93.5 78.8 21.4 108.7 116.7 65.9 19.5 101.8 38.6 116.5 117.5 95.3 79.5 113.0 98.6 Schotsen nit de rivieren naar zee algedreven. De groote rivieren hebben een gedeelte van hun ijslast reeds in de zee gespuid, het geen tot gevolg heeft gehad, dat door stroomingen en winden naar de kust op vele plaatsen ijsschotsen tegen het strand zijn aangespoeld, waar zij een ware ijs- barricade hebben gevormd. Zoo ook op het Scheveningsche strand. Gisterochtend was de pier geheel door ijs- schotsen omringd, welke echter in den loop van den dag afdreven, zoodat voor het wandelhoofd geen gevaar kon ontstaan. De schotsen stapelden zich aan den rand van de kust op, waar enkele hoogc ijsdam- men werden gevormd en zoo als het ware het strand tot ver in zee verlengd werd. De zware sneeuwval droeg er toe bij, dat men de grens van zand en ijs niet meer kon onderscheiden en het geheel had het aanzien van een Poolzee. In den loop van den dag kwamen velen uit de 6tad om het schouwspel gade te slaan. SCHAGEN LA BÉTE HUMAINE", In Theater RoyaL Theater Royal heeft wederom op een groot- sche film beslag weten te leggen, nl. op „La Béte Humaine" Het dierlijke in den mensch) die vanaf a.s. Vrijdag wordt ver toond. Het stemt tot dubbele verheugenis, dat Jcan Renoir er in geslaagde is met „La Béte Humaine" een filmwerk te scheppen, dat als film meesterlijk is geslaagd, zoodat zoodat een prachtig geheel ontstond, doch dat bovendien de machtige roman van Kmile Zoia geen geweld is aangedaan. Vrij wel bladzijde voor bladzijde kan men terug vinden in de film. Film en boek ademen dcnzelfden geest en dezelfde sfeer. Men moet het boek zelf gelczfen hebben, om zich een idéé te kunnen vormen in hoe groote mate Jean Renoir er in geslaagd is in filmbeelden datgene vast te leggen, wat Emile Zola met woorden teckende. Vele lezers noemen „La Bètc Humaine" een roman van de spoorwegen, anderen noe men het de roman van den erfelijk-bclasten vrouwenmoordenaar. Beide groepen hebben gelijk, want de roman is zoowel het een als het ander. Het is dan ook wel een der voor naainste verdiensten der rolprent, dat beide elementen er in verwerkt werden tot een gaaf geheel. Jean Renoir heeft 't element trein in elk opzicht weten te benutten. Het is als het ware of het denderend rhythme der treinen tevens het rhythme der film be paald heeft. Temidden van het jachtende, nimmer rustende leven der treinen speelt zicli het leven der hoofdpersonen af. Een maal in gang gebracht, rolt dit leven steeds verder, steeds sneller naar een noodlottige ontknooping. „La Röte Humaine" is mede, door het prachtige spel der hoofdrolvertolkers (Jean Gabin, Simnne Simon. Ledoux) een groot meesterwerk geworden, dat een triomftocht door Nederland maakt en door het groote publiek met enthousiasme wordt begroet. MA.RKTO VERZICHT. Trots de voortdurende winter waren er nog aardig wat vette koeien aangevoerd. Dc handel scheen wel wat trekkend. Zooals el ders, de duurste kwaliteitskoe werd voor pl.m. 40 ets. verkocht door den heer Joch. Blaauboer. Nes, Schagen, aan den heer H. Moofj. slager. Oudkarspel, in massa voor f260. De kalf- en geldekoeien werden groo- tendeels in den stal verhandeld, op de markt was het te koud voor deze dieren. De handel van beiden was matig. De handel in graskalveren was gewoon; een best kalf werd verkócht voor f80. afkom stig van den heer Jb. Stammes, Wieringer- waard. De handel in nuchtere kalveren wa? vlug, doch in prijzen iets minder, de notee- rirtg was 6li gld. Vermeld kan worden, dat een kalf van 4 a 5 weken oud, opbracht de som van f36. Dat wil wat zeggen, maar het was een best beest! Zoo was de handel in vette schapen iets minder, maar de prijs vergeleken bij de vo rige week, hetzelfde tot f30. Overhouders, natuurlijk voor den dood, tot 120. Handel aan den stuggen kant. Aardig wat vette varkens aangevoerd, de handel was vrij goed, hier kon men 30 ct. noteeren. De han del In biggen was stug. 7 weeksche 12—14. 12 weeksche 1418 gld. Weinig aangevoerd. Kippen niet aangevoerd. Het bezoek viel wel mee. N.V.V. TOURNEE. Cabaretavond Marie HameL Een uitstekend bezette zaal van het Noordhollandsch Koffiehuis er waren 350 k 400 personen aanwezig heeft gisteren genoten van een cabaretavond, in het kader van de N.V.V.-tournée, door het ensemble Marie Hamel, gegeven onder auspiciën van den Schager Bcstuurdersbond. Het propagandistische woord werd gespro ken door den heer Van Zijl, hoofdbestuurslid van den Mctaalbewerkcrsbond. Deze heeft op overzichtelijke wijze de ontwikkeling van de vakorganisatie in ons land, alsmede de moei lijkheden, welke hierbij werden ondervonden, geschetst. Pas sinds 1906, zoo zette spr. uit een, in welk jaar het N.V.V. werd opgericht met 19.000 leden is er meerdere eenheid tot stand gekomen en zijn de vakorganisaties een factor van betcekcnis in het staatkundige en economische leven geworden. Ook gedu rende de crisis hebben de arbeiders het ver trouwen in do organisaties niet verloren. Wel is er eenige achteruitgang te constatee- ren geweest, doch thans is het oude hoogte punt weer bereikt en telt het N.V.V. opnieuw pl.m. 325.000 leden, waartegenover de R.K. en Christelijke organisaties tezamen 301.000 leden tellen. Spr. wees voorts op het zegen rijke werk van het N.V.V. Zoo werd in het tijdvak 19261938 acht en een half millioen gulden aan stakers uitgekeerd. In dezelfde periode werd zeven millioen door de sociale instellingen voor de leden beschikbaar ge steld. Dan is er het N.V.V.-fonds, tot bestrij ding der t.b.c., dat in 1938 f 72.000 en in 1939 f 100.000 heeft uitgekeerd voor uitzending naar sanatoria. Voorts wees spr. nog op het ontwikkelingswerk en de sociale verzekerin gen van 19281937 werd hieraan in totaal f834 millioen uitgekeerd. In het slot van zijn rede heeft spr. be toogd, dat het werk der pioniers voortzet ting behoeft en de aanwezigen tot die voort zetting aangespoord. Het ensemble Marie Hamel, welks optre den wij reeds eerder in ons blad recenseer den. heeft zijn goede reputatie nog eens be vestigd. Marie Hamel is een vlotte confe- rcncière, zij bracht haar liedjes, vaak met propagandistischen inslag, op pakkende wijze en ontroerde de zaal 'met een aangrij pende transformatieschets. Een ras-artiste! Een groot aandeel in het succes hadden ook Johnny en Jones, de bekende radio-jazz- singers. Zij vergastten ons op hun populaire microloonhits, als „South of the border", ,,'t Regiment marcheert niet meer" en vele anderen. Zij bezitten het juiste gevoel voor tempo en rhythme om het publiek enthou siast te doen worden. Hetgeen dan ook niet uitbleef! Prof. Ben-Ali-Libi goochelde er weer lus tig op los, liet zich daarbij kennen als een prettig causseur en demonstreerde tot slot eenige verbluffende staaltje van blindlczen. De danseressen Ellen en Jane traden drie maal voor het. voetlicht. Hun fantasieën wa ren keurig verzorgd en zoowel in het char mante, gracieuse. als iri het meer technische genre bleken gij goed thuis te zijn. Onze lof voor de costumes. John de Leeuw, die den geheelen avond voor de begeleiding zorgde, viel niet op en beter compliment is voor een accompagna- teur welhaast niet denkbaar. Resumeerende: een avond kleinkunst van goed gehalte. VIJF IS VOORTAAN ONVOLDOENDE. Wijziging cijfers MULO-examen. Te beginnen met het a.s. MULO-examen zal een wijziging worden aangebracht in de cijferschaal. Zes zal het eerste voldoende cijfer zijn. Vijf is dus voortaan onvoldoende. Dienovereenkomstig zal ook op dc MULO- scholen de beteekenis der cijfers gewijzigd worden. Dc maatregel is genomen om de waardeering in overeenstemming te brengen met die voor andere diploma's. ZONDAG 18 FEBRUARL Ned. Herv. Gemeente. Schagen, voorm. 10 uur, Ds. P. H. Kapteyn, Dirkshorn, 's av. 7 uur, Ds. de Leeuw. Nieuwe Niedorp, geen samenkomst. Warmenhuizcn, vm. 10 uur, Ds. de Leeuw. Winkel, geen samenkomst. Schoorl, zie Groet. Groet, voorm. 10 uur, Ds. Bocke. Voorm. 11.15 uur, Zondagsschool. Oude Niedorp, 's av. 7 uur, Ds. Boeke. Hippolytushoef, 's av. 7.30 uur, Ds. Van Beek. Kolhorn. voorm. 10 uur. Ds. v. Biemen. Anna Paulowna, voorm. 10.15 uur. Ds. Vorstman. Burgerbrug. geen dienst. Eenigcnburg, geen dienst. St. Maartensbrug, geen dienst. Oudesluis, voorm. 10 uur, Ds. Witkop. Petten, geen dienst. Schagerbrug, zie Oudesluis. Koedijk, voorm. 10 uur, de heer C. A. Kora- dörffer. Hoogwoud en Aartswoud, geen dienst. St. Maarten, voorm. 10 uur, Ds. v. Beek. Julianadorp, 's av. 7.30 uur, Ds. v. Wichen. Callantsoog, Voorm. 10 uur, Ds. v. Wichen. Huisduinen, geen dienst. Doopsgezinde Gemeente. Barsingerhorn, voorm. 10.30 uur, Ds. P. Keunintr. van de Rijp. Nieuwe Niedorp. voorm. 10 uur, Ds. J. II Wagemakèr, van den IIp. Gerei. Kerk. Schagen. voorm. 9.30 uur, Cand. Kamphuis van Hoorn. Nam. 5 uur, Cand. Kamphuis. Kolhorn, voorm. 9.30 uur, Ds. Visch. Nam. 2.30 uur, Ds. Visch. Evangelisatie. Schagen, voorm. 10.15 uur, de heer Jac. de Graaf, van Amsterdam. Schagerbrug. voorm. 10.15 uur en s av. 6.45 uur. Cand. J. v. d. Velden, uit Utrecht Breezand. voorm 10 uur. de heer Boon. Nam. 3 30 uur. de heer Boon. Schagerbrug. Bijeenk. Chr. Jongemannen- vereen.. Dinsdagavond 7.30 uur, in het Evangeltsatiegehouw a. d. Grootesloot. The Star of Hope Mission. Julianadorp. voorm. 10 uur. Broeder P. Bok van Den Helder. Av. 7 uur, Broeder I. Kuiper, van Hilversum.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 6