De „Ameland" naar den kelder HOREN DOOR „ORANJEPOLDER" GERED Geen Finsche overeenkomst Een Indianenstam ontdekt Op mijn geloopen? Vriezen of dooien? Lusteloos ""■ZAKKERTJE. DE VALERA DE „ALKMAAR" OP EEN ROTS GELOOPEN IJsbrekers vorderen slechts tweehonderd nieter met de Westelijke mogendheden Roosevelt inspecteert de Panama-kanaalzone „Finland strijdt niet meer alleen" RUSSEN blijven successen melden Sumner Welles op weg naar Europa geheele bemanning behouden IN ONS LAND. Gisterochtend omstreeks negen unr ie het sj. „Ameland" van de Stoomvaarimij .„Rotterdam", dat om hall vijf uit Hoek van Holland met bestemming Nederlandsoh Indië was vertrokken, in de Noordzee door een hevige ontploffing, waarschijnlijk veroorzaakt door een mijn, getroffen. Om half twee in den namiddag was Van de 4537 ton groote Nederland- sche vrachtboot niets meer te zien De bemanning, bestaande uit acht* en-veertig, koppen is door de „Mont- Ierland" van de Kon. HolL Lloyd gered cu reeds naar Nederland te ruggebracht Er zijn drie gewonden. Re ds heeft een speciale verslagge ver van het A~N.P. een onderhoud gehad met den kapitein van de „Ameland", dat wij hieronder laten volgen. De ramp is geschied op 51 graden 45 min. Noord en 3 gr. 18 min, Oost, ongeveer 14 mijl W.Z.YV. van Schouwcnbank, d.i. 28 mijl ten Zuidwesten van den Rotterdam- schcn Waterweg. De „Montferland" gaf de geredden over aan de Belgische loodsboot iio. 15, die vanaf Vlissingen naar de plaats des onhcils was gevaren. Van de loodsboot stapten de geredden weer over op de „Zwarte Zee" van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst, welke te Hoek van Holland binnenliep. De 45 on gedeerde leden. w.o. ook de kapitein, de heer A. Kokké, der bemanning, werden hier op gepikt door de havensleepboot „Argus", die om half zes aan de reede te Maassluis meerde. De Zwarte Zee voer met de drie gewonden door naar Vlissingen. Onmiddellijk begaven zich hier een genees heer en een verpleegster aan boord, waarna de gewonden per ziekenauto naar het St. Jozefziekenhuis zijn overgebracht. Het zijn de 36-jarige bootsman M. Huy- bregts, wonende te Rotterdam, die een rib- fractuur heeft opgeloopen, de 26-jarige ma troos F. Bal, wonende te Vlaardingen, die een schouderfractuur en een hoofdwonde kreeg en een Chineesche voorman, die een schedelbasisfractuur heeft bekomen. De wonden van den bootsman en den matroos zijn niet ernstig, die van den Chiees wel. De kapitein vertelt. Terwijl te Maassluis de mannen van de „Ameland" aan wal stapten, waar een be langstellende menigte hen opwachtte, vroe gen wij buji- kapitein, een stevige vijftiger, "een kort onderhoud. Hjj verklaarde zich verheugd als hij was, dat allen er zoo goed afgekomen waren, wel tot een kort persverhoor bereid. Veel kan ik u niet vertellen, want alles heeft zich, in enkele momenten afgespeeld en bovendien, ik verlang naar moeder de vrouw, zoo voegde kapitein Kokke er aan toe. We wisten hem toch even mee te krijgen, naar het kantoor van L. Smit en Co, waar hij, omringd door diverse medebelangslellen- den, een verhaal vai) zijn ervaringen gaf, na onze gelukwenschen met de behouden aan komst in ontvangst te hebben genomen. Hoe staat het met de gewonden? zoo vroe gen we. Dat valt wel mee, antwoordde de kapitein. Behalve de drie, die in Vlissingen zijn opge nomen, hebben nog vier leden van de be manning lichte kwetsuren bekomen, maar die zijn van zoo weinig beteekenis, dat zij zonder bezwaar met de sleepboot naar Maassluis zijn meegegaan. Hoe gebeurde het? Hoe laat en op welke wijze werd de Ame land getroffen? Dat was omstreeks negen uur vanochtend, aan stuurboord ter hoogte van ruim 5 (ach ter de machinekamer). Was het een mijn, die de ramp ver oorzaakte? Dat vermoed ik, maar met zeker heid valt dat niet te zeggen, doch het was in leder geval een hevige ont ploffing. Toen ik omkeek, vlogen de stukken mij om de ooren. Het ach- terschfp begon direct vol water te loopen cn te zinken. De beide reddingbooton hingen klaar, maar we konden er slechts ién ge bruiken, omdat de andere in het on- gercede was geraakt. De ramp ge beurde ondanks de ln gebruik zijnde paravanen, voegde de kapitein er aan toe. Wij gingen aiien met den meest moge lijken spoed in de boot. die op 48 man was Toestand onoverzichtelijk. De weerstoestand blijft nog buitengewoon onoverzichtelijk, omdat zich thans belang rijke veranderingen voordoen in gebieden, waaruit ons geen enkel bericht bekend is, Vermoedelijk heeft zich gisteren een lage drukstoring over Wales ontwikkeld en «leze zou dan naar midden-Frankrijk trekken. Onder invloed hiervan daalden de barome ters gisteren in het zuiden van ons land en de wind begon weer te krimpen. Daarmede houdt de aanvoer van koude lucht nog aan. Over Scandinavië stijgt de barometer, er heeft zich over Finland reeds weer een hoo- gc drukkern van 1015 mbar gevormd. Ook over Centraal Kuropn Is de luchtdruk weer gestegen. Nabij de Azoren blijft de lucht druk dalen en ook over I Jsland is de depres- Me activiteit belangrijk toegenomen; berekend, en hebben daarin een half* uurtje gedobberd. Er was maar een lichte deining cn het was helder weer. De „Montferland" voer op eenigen af stand voor ons uit en keerde onmiddellijk na de ontploffing den steven naar ons toe. In korten tijd waren de meeste leden van de bemanning aan boord van de „Montfer land" in veiligheid. Jutters aasden Met eenige officieren van de „Montferland" en van ons getroffen schip ben ik, toen ik zag, dat dit op de waterdichte schotten nog drijvende bleef, in dezelfde boot naar de „Ameland" teruggeroeid omdat er „Jutten" in de buurt van het schip aasden. Ik ben toen nog even aan boord gegaan om de voor naamste scheepspapieren van de „Ameland" te halen. Dat heeft niet meer dun 5 minu ten geduurd. Daarna zijn we naar de Belgi sche loodsboot geroeid, die inmiddels de be manning van ons schip overnam, om de „Montferland" gelegenheid te geven, door te gaan. Om elf uur ongeveer waren we allen aan boord van de Belgische boot, die in de buurt is gebleven tot de Ameland inder daad naar den kelder ging. En dat was omstreeks écn uur. En hiermee, zoo besloot de heer Kokké, ben ik aan het einde van wat ik op het oogenblik vertellen kan. Wij vernemen nog, dat het veróngelukte schip een lading stukgoederen aan boord had. De vloot van de stoomvaartmij. „Rot terdam" bestond uit twee schepen, n.1. de Ameland en dc Marken. Tijdens mijnexplosie zelfs geen tijd voor S.O.S. seinen Nederland veilige haven. Het Nederlandsche s.s. „Oranjepolder" van Comelder's Scheepvaart cn Agenturen Maat schappij te Rotterdam, dat op weg was naar Londen, heeft op een halve mijl ten zuiden van Schouwenbank de bemanning aan boord genomen van het Noorsche stoomschip „Kvernaas", dat vermoedelijk op een mijn is geloopen. De geredden, van wie eenigen licht gewond zijn, zijn door den „Oranjepol der" te Hoek van Holland aan land gebracht. In vijf minuten gezonken. In het gebouw van het loodswezen namen de marine-autoriteiten, alsmede de consul- generaal der kapitein., de heer I. Sorensen een jonge, krachtige figuur den man nen het eerste verhoor af. Na afloop hiervan werd een verslaggever van A.N.P. in de gelegenheid gesteld een so ber relaas van de scheepsramp uit den mond van kapitein Sörensen te vernemen. De kapitein vertelde, dat dc „Kver naas" na een geweldige explosie in vijf minuten tijds is gezonken. De marconist had zelfs geen tijd s;0.s. seinen te geven. Dc redding kostte slechts drie minuten. In de open sloepen dobberde de bemanning rond, terwijl ijskoude golven in de booten sloegen. Met lichtkogels en een seinlamp trok men dc aandacht van een schip, do „Oranjepol der", die de schipbreukelingen aan boord nam. Hot laat zich aanzien, dat de geredden den Hollanders uiterst dankbaar waren, Noorsch schip loopt binnen. Nederland is een veilige haven voor veron gelukte schepen en voor schipbreukelingen. Dit blijkt, behalve uit het bovenstaande, weer eens uit het feit, dat ook het Noorsche tankschip „Gallia", dat een week geleden onder de Engelsche kust op een mijn was geloopen, gistermorgen te IJ muiden binnen kwam. Wij vernemen, dat de mijnexplosie in Duins een gat in den Voorsteven heeft veroorzaakt. Waarschijnlijk loopt het gat onder de wa terlijn tot de kiel van het schip door, doch dit kan pas na de lossing worden vastge steld. De bruin-geschrocide gapende wonde r den boeg steekt wel schrijnend af tegen glanzend witte romp van het fraaie, slanke schip, dat pas korten tijd in de vaart is. De 38 opvarenden mogen van geluk spre ken, dat dit ongeluk zoo goed is afgeloopen. Ware het schip, dat volgeladen was met olie en benzine, op een minder gunstige plek getroffen, dan is het de vfaag, of zij er het leven zouden hebben afgebracht. veroordeelt de I.R.A. Haar actie draagt niet bij to* op lossing van bat problaem der Ier- sche deeling. Te Vacan heeft de Valera gisterenavond voor een plaatselijke vergadering van zijn partij het woord gevoerd. Hij veroordeelde energiek de houding der leden van het Ier- sche Republikeinsche leger (I.R.A.die, zoo zeide hij, dbor de nationale instellingen aan te vallen, de vrijheid des volks aanvallen. Hij wees er op, dat de leden dezer organisa tie geenszins bijdroegen tot een oplossing van het probleem der Iersche dceling. Spre ker bestreed een motie, waarin invrijheid stelling van alle politieke gevangenen werd voorgesteld. Deze motie werd verworpen en oen amendement aangenomen waarin Iersche jongeren aangespoord worden de re geering te steunen. BEMANNING BUITEN GEVAAR. DE „STUYVESANT" SNELT TE HULP. Zaterdagmorgen ontving de directie van de K.N.S.M. een draadloos tele gram van den gezagvoerder van haar schip „Alkmaar", waarin werd medegedeeld, dat dit 6982 ton me tende schip, dat op 5 Februari van Amsterdam was vertrokken naar La Plata om een lading graan voor de regeering te halen, gestrand was op een rots van South Cima Island (San tosgroep, O.N.O. van Madeira). Drin gend werd hulp verzocht, voor de bemanning bestond echter geen ge vaar. Nader werd gemeld, dat de positie van het schip niet verbeterde, de ruimen 1, 2 en 4 maakten water. De „Stuyvesant" naar de »Alkmaar". De directie der K.N.S.M. heeft gisteren van den gezagvoerder van haar s.s. „Crijns scn" radiotelegrafisch bericht ontvangen, dat het s.s. „Alkmaar" gestrand is nabij liet eiland Fogo, hetwelk deel uitmaakt van de Kaap Verdische eilanden. De gezagvoeder van het s.s. „Stuyvesant" van dezelfde reederij, dat omstreeks mor genmiddag op de strandingsplaats kan aan komen, heeft radiotelegrafisch opdracht ge kregen, zich naar het s.s. „Alkmaar" te be geven, teneinde zoo noodig te assisteeren. Het s.s. „Crijnssen" vervolgt zijn reis langs de gebruikelijke route. Volgens Lloyd's te Londen zijn zoowel de machine als de schroef nog intact. IJsdammen in de WaaL Gisteren hebben vijf ijsbrekers, drie van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst en twee van den Rijkswaterstaat, do Waal verder opengebroken. Om half zeven gistermorgen vertrokken de schepen van het punt, dat men Zater dag had bereikt, n.1. het kerkje aan den dijk bij Boven-Leeuwen. Gistermiddag om half vijf werd het werk gestaakt, doch men was op dat oogenblik slechts weinig meer dan tweehonderd meter gevorderd. Naar de rich ting Ochten bevinden zich n.1. een aantal ijsdainmen op de Waal Het breken van deze dammen vordert veel tijd, hetgeen dc presta tie van gisteren wel duidelijk aantoont. Vandaag zal het breken voortgang vinden. De Rijn bij Lobith zit weer. Gistermorgen om half tien is de Rijn bij Lobith voor Tolkamer weer gaan zitten met een stand van 13.38 meter. Do rivier is sinds Zaterdagmorgen 56 cM. gewassen. Een uur eerder is de Rijn bij Millingen gaan zitten. Twee Zweedsche schepen vernietigd Rijke oogst van de Duitsche duik- booten in de afgeloopen week. Twee Zweedsche schepen, de Liana (1056 ton) cn de Osmed (1545 ton) zijn op de Noord zee door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht. Tien opvarenden, onder wie de gezagvoer der. hebben den ondergang van de ..Liana" overleefd, Tien kwamen om het leven. Ze ven opvarenden overleefden den ondergang van de „Osmed", 13 man, onder wie de ge zagvoerder. kwamen om. Beide schepen zijn Vrijdagnacht tot zinken gebracht. De opva renden gingen in de booten en Begaven zich op vlotten. Alle ovei'levenden hebben kneu zingen bekomen en verkeeren in overspan nen toestand. Zij zijn naar gen ziekenhuis in de haven aan de Noordoostkust van Schotland gebracht, waar zij Zaterdagavond aan land kwamen. De bemanning deelde mede, gezien te hebben, dat ook twee Deensche schepen wa ren vernietigd. 70 uur in open boot Vijftien leden der bemanning van het En gelsche s.s. Langleeford, dat Woensdag door een Duitsche duikboot tot zinken was ge in-acht, zijn Zaterdag aangekomen in ©en Westersche haven Vrijdagavond waren reeds de 15 andere opvarenden in Ierland aangekomen. Twee man zijn overleden tij dens den zwaren tocht gedurende 70 uur in een open boot. Een Irancesch schip van België op weg naar Iran is door een Duitsche duikboot getorpedeerd. Volgens de Duitsche mede- deelingen zijn in de week van 11 tot 17 Februari 'door het optreden van de Duit sche zeestrijdkrachten 32 Britsche, Fransche of voor den vijand bruikbare neutrale sche pen tot zinken gebracht. Het totale tonnage bedraagt 127.174 ton. De Noorsche Middellandsche Zee-lijn deelt mede, dat liet motorechip Segovia. met een bemanneing van 22 koppen cn een passagier, thans als gevolg van de oorlogs maatregelen als verloren beschouwd moet worden. In de Zweedsche politiek is niets veranderd. Stroom vrijwilligers zal toenemen. De Finsche minister van buitenlandsche zaken, Tanner, heeft gisteren ten stelligste dc Zaterdag in Stockholm gepubliceerde be richten tegengesproken, als zou Finland een overeenkomst aangaan met de Westelijke mogendheden voor militaire hulpverleening. ,Tanner gaf deze tegenspraak in een tele foongesprek met Aftonbladet Weigerde Zweden onder Duit- schen druk? Uit Parijs ontvangen inlichtingen bevesti gen, aldus Havas, dat dc weigering der Zweedsche regeering in te gaan op do ver zoeken om militairen steun van Finland, een rechtstreeksch gervolg is van de houding van Duitschland jegens Zweden en de Scan dinavische landen in het algemeen Duitsch land heeft den Scandinavische lan den namelijk duidelijk te verstaan gegeven, dat Duitschland, indien zij Fin land x-echtstreeksch steun zouden verleenen, zich op liet standpunt zou stellen, dat zij zelf hun neutraliteit ten aanzien van Duitschland hadden opgegeven. M.a.w. de overeenstemming tusschen Duitschland en Rusland is van dien aard, dat dc landen, die den door de. Sovjet Unie aangevallen buur staat zouden helpen, geacht zouden worden, niet alleen partij te hebben gekozen tegen dc Sovjet Unie, doch ook tegen Duitschland. In politieke kringen te Stockholm merkt men op, dat in dc houding van Zweden ten aanzien van de hulpvcrlcening aan Finland geen enkele wijziging is geltomen. De po gingen, die hier cn daar gedaan worden om de laatste gebeui-tenisscn uit te leggen als een plotselinge en dramatische verandering iii dc Zweedsche politiek, zijn in het geheel niet gerechtvaardigd. Bij het contact tus schen do x-egeei-ingcn van Finland en Zwe den is haar aanleiding van de Finsche ver zoeken duidelijk geworden, dat de Zweed sche regeei-ing niet kan afwijken van de vrijwilligheid, die tot dusverre dc hulp aan Finland gckenmei-kt heeft. Algemeen verwacht men, dat de naaste toekomst een toeneming van den stroom van vrijwilligers naar Finland zal brengen. President Roosevelt is met de kruiser „Tuscaloosa" op reis gegaan en is gistex-och- tend vroeg in de Panama-Kanaalzone aange komen. Na zijn aankomst heeft Roosevelt de sluizen van Gatum en de verdedigings werken geinspocteerd, waarna hij zich weer aan boord van de Tuscaloosa heeft begeven, die door het kanaal naar de Stille Zuidzee is gevaren. Men gelooft, dat de president naar de Pearl of de Kokos eilanden zal gaan om er een paar dagen te visschen, al vorens door het kanaal terug tc keeren. HOLBEWONERS IN DE OERWOUDEN VAN PARAGUAY Een expeditie naar de Guayaki- Indianen. Een Braziliaansche expeditie, die langs de Paranarivier in het wilde Zuid-Oosten van Paraguay was door gedrongen, is kort geleden met hoogst belangwekkcndo resultaten te Rio do Janeiro teruggekeerd. Do expeditie had zich in dc eerste plaats ten doel gesteld, een onderzoek ln te stellen naar een Zuid-Amerikaanschen Indianen stam, waarvan overblijfselen in do onher bergzame oerwouden van het binnenland waren aangetroffen. Deze Indianenstam, die in Zuid Oost Paraguay "leeft, kan als het primitiefste volk der aarde worden be schouwd. Deze Guayaki-Indiancn staan, wat taal en zeden betreft, volkomen geisoleord. Zij worden volgens de nieuwste inzichten beschouwd als een rest van een oeroude, autochthone bevolking, waarvan tot/ dus verre slechts zeer weinig hekend was en die nog ter nauwernood met dc civilisatie in aanx-aking is geweest; Een samenleving als van dieren. Dc steenen bijl is het hoogste werktuig, dat de Guayaki's kennen. Zij zijn met groote hogen gewapend en huizen in groepen van 15 tot 20 personen in holen bij elkaar. Man nen en vrouwen, die volkomen naakt zijn, leven daarbij in een soort van dierlijke ge meenschap. Zij kennen in hun taal noch het woord „vader", noch het woord „moeder" een uiterst zeldzaam verschijnsel cn ook het begrip hoofdman of leider is bij hen volkomen onbekend. Nooit verlaten deze menschcn, die ongeveer 1.50 m. lang zijn en een diep bronzen huidkleur hebben, hun on doordringbare bosschcn, waar allerlei pla gen heerschen, die dc gelederen van den stam reeds sterk hebben gedund. In prac- histoi-ische tijden kan men niet primitiever geleefd hebben dan thans nog deze Guaya ki's. Vischvangst met behulp van net of hengel is hun onbekend; zij leven van het vlecsch der dieren, die zij in vallen vangen en bij wildschaarschte voeden zij zich ook met bessen, bittere sinaasappelen en zelfs met wormen. Yisch bemachtigen zij slechts met pijl en boog. Wel „oogsten" zij de ho ning der wilde bijen. Om de hooggelegen nesten tc bereiken bedienen zij zich van touwen, gemaakt van dierenhaar, planten- vczels en hun eigen haar. De honing oogst is bij de Guayaki's een soort feest. Doch zij bewaren niets voor tijden vnn schaarschte, maar maken alles in korten tijd op, hoe vaak zij daardoor ook van hon- "■'rsnood hebben te lijden. In hun taal is Vt cijfer 1 onbekend; zij tellen van 2 tot 9. V daarboven is, wordt als „meer dan 9" *>f „veel" aangeduid; Postvluchten op Indië De Gier cn de Emoe bereikten gis teren resp. Bandoeng en Jodhpur op de heenreis, terwijl de Nandoe en de iWelowaal op de terugreis resp. te Napels en Basra arriveerden. Proclamatie van maarschalk Mannerheim. Veel hulp van Frankrijk en Engeland. 10.000 GARIBALDIANEN NAAR HET FINSCHE FRONT. Maarschalk Mannerheim heeft Zaterdag de volgende proclamatie uitgevaardigd: „Ons volk strijdt van nu af aan niet meer alleen. In aanzienlijke hoe veelheid is er buitenlandsche hulp tot ons gekomen en dagelijks stroo men nieuwe contingenten onder on ze vanen. Het Finsche volk blijft eendrachtig en vastberaden achter zijn leger staan. Laat het vertrou wen hebben in ons en in God", TIENDUIZEND GARIBALDIANEN NAAR FINLAND. Tienduizend Garibalrfianen (in Frankrijk wonende aanhangers vtm den ltaliaanschen vrijheidsheld Garibaldi) zullen naar Fin land vertrekken, onder bevel van Marabini, pxesident van de Garibaldianen, die den slag in de Argonnen overleefd hebben. Mhrabini heeft tegenover een medewerkef van de Intransigeant verklaard: „De Gai'ibaldiaansche traditie maakt het ons tot een plicht, aan de zijde der Finnen tegen de Sovjet-aanvallers te strijden. Wij doen thans een bcx-oep op alle in het bui tenland wonende Italianen. Wij zeggen tot hen: als geestelijke erfgenamen van Giusep- pe Gai'ibaldi hebt gij niet het recht, een vrij en trotsch, doch zwak volk te laten wurgen door een vijftig maal zoo sterken tegenstam der. Wij gcliooi-zamen, zoo verklaarde Mara bini nog, aan een oude traditie, zonder op welke wijze ook te handelen in tegenstelling xnet de rcgeei-ing van ons land. Frankrijk deed en doet veel. Volgens Havas heeft Frankrijk meer ge daan dan ccnig ander lid van den Volken bond om Finland te helpen. Het zond in samenwerking met Engeland, zware artille rie, modern anti-tankgeschut, luchtvaart materiaal en munitie. Bovendien heeft men het Finsche leger een onbeperkt crediet ge opend voor de levering van wapens door dè arsenalen der geallieerden. OP 10 K.M. VAN WIBORG? Finnen wanhopen niet. Op IS Febr. heeft ons offensief op de Ka- i*elische landengte zich met succes ontwik keld, zegt het Russische legex'bericht giste ren. Onder zwaren druk van onze troepen blijft de vijand terugtrekken. Onze troejjen hebben de rivier Salmankaita bei-eikt, tus schen de meixm Vuoksijarvi en Jaurapaan- jaervi en hebben het versterkte gebied, be nevens het dorp Muola, het station Somme aan den spoorweg naar zee op 10 K.M. ten Zuiden van Wiborg, de stad Juhannes en het station Maksalahti aan den spoorweg naar zee bezet, aldus den westelijken oever bereikende van dc Finsche Golf ten Noorden van het eiland Bjorkc. Op 17 en 18 Februari hebben onze troepen 313 verdedigingswex'ken genomen, met inbe grip van 41 stalen cn betonnen artillerie fronten. Van 11 tot en met 18 Febr. hebben onze troepen in het geheel 475 verdedigings werken vex-overd, waarbij 92 stalen en be-. tonnen artillerieforten. In de andere sectoren geen belangrijke wijzigingen. Onze luchtmacht is opgetreden tegen vijandelijke troepen en militaire doe len. 21 vijandelijke vliegtuigen werden ia luchtgevechten neergehaald. Optimistische Finsche geluiden. Volgens het Finsche legerberlcht begint de Russische opmarsch aan kracht te ver liezen, de toestand is nog ernstig, maar drijft de Finnen niet tot wanhoop. De Mannerheimlinie is zoodanig gebouwd, dat de troepen in de vooruitgeschoven stel lingen de gelegenheid hebben om zich terug te trekken zonder hun defensies te verzwak ken, wanneer zich een storm van metaal zou voordoen als die, waaraan de Finnen het hoofd hebben moeten bieden. De laatste te rugtocht schijnt van zuiver tactischen aard te zijn geweest. De Finsche luchtmacht is zeer actief ge weest, jachtvliegtuigen namen met succes deel aan talrijke govechten. 24 Russische toe stellen zouden zijn neergehaald. Tusschen dc Finsche golf en do Vuoksen hebben de Russen een krachtig artillerievuur onderhouden, terwijl de luchtmacht de Fin sche stellingen bombardeerde. Door de bom scherven zijn duizenden Finnen gewond. Het schijnt evenwel dat de actie van de tanks iets is verminderd. Zaterdag is Sumner Welles met de Ita liaansche mailboot „Rex" uit New ork naar Europa vertrokken. Hij was vergezeld van zijn vrouw en twee assistenten. Ook Mvron Taylor, de persoonlijke ambassadeur van Roosevelt bij het Vaticaan, bevindt zich aan boord van de „Rex",

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2