De „Ameland" naar den kelder
HOREN DOOR
„ORANJEPOLDER" GERED
Geen Finsche
overeenkomst
Een Indianenstam ontdekt
Op mijn geloopen?
Vriezen of dooien?
Lusteloos
""■ZAKKERTJE.
DE VALERA
DE „ALKMAAR" OP EEN
ROTS GELOOPEN
IJsbrekers vorderen slechts
tweehonderd nieter
met de Westelijke
mogendheden
Roosevelt inspecteert de
Panama-kanaalzone
„Finland strijdt niet
meer alleen"
RUSSEN blijven
successen melden
Sumner Welles op
weg naar Europa
geheele bemanning behouden
IN ONS LAND.
Gisterochtend omstreeks negen unr
ie het sj. „Ameland" van de
Stoomvaarimij .„Rotterdam", dat om
hall vijf uit Hoek van Holland met
bestemming Nederlandsoh Indië was
vertrokken, in de Noordzee door een
hevige ontploffing, waarschijnlijk
veroorzaakt door een mijn, getroffen.
Om half twee in den namiddag was
Van de 4537 ton groote Nederland-
sche vrachtboot niets meer te zien
De bemanning, bestaande uit acht*
en-veertig, koppen is door de „Mont-
Ierland" van de Kon. HolL Lloyd
gered cu reeds naar Nederland te
ruggebracht Er zijn drie gewonden.
Re ds heeft een speciale verslagge
ver van het A~N.P. een onderhoud
gehad met den kapitein van de
„Ameland", dat wij hieronder laten
volgen.
De ramp is geschied op 51 graden 45 min.
Noord en 3 gr. 18 min, Oost, ongeveer 14
mijl W.Z.YV. van Schouwcnbank, d.i. 28
mijl ten Zuidwesten van den Rotterdam-
schcn Waterweg. De „Montferland" gaf de
geredden over aan de Belgische loodsboot
iio. 15, die vanaf Vlissingen naar de plaats
des onhcils was gevaren.
Van de loodsboot stapten de geredden
weer over op de „Zwarte Zee" van L. Smit
en Co.'s Internationalen Sleepdienst, welke
te Hoek van Holland binnenliep. De 45 on
gedeerde leden. w.o. ook de kapitein, de heer
A. Kokké, der bemanning, werden hier op
gepikt door de havensleepboot „Argus", die
om half zes aan de reede te Maassluis
meerde. De Zwarte Zee voer met de drie
gewonden door naar Vlissingen.
Onmiddellijk begaven zich hier een genees
heer en een verpleegster aan boord, waarna
de gewonden per ziekenauto naar het St.
Jozefziekenhuis zijn overgebracht.
Het zijn de 36-jarige bootsman M. Huy-
bregts, wonende te Rotterdam, die een rib-
fractuur heeft opgeloopen, de 26-jarige ma
troos F. Bal, wonende te Vlaardingen, die
een schouderfractuur en een hoofdwonde
kreeg en een Chineesche voorman, die een
schedelbasisfractuur heeft bekomen. De
wonden van den bootsman en den matroos
zijn niet ernstig, die van den Chiees wel.
De kapitein vertelt.
Terwijl te Maassluis de mannen van de
„Ameland" aan wal stapten, waar een be
langstellende menigte hen opwachtte, vroe
gen wij buji- kapitein, een stevige vijftiger,
"een kort onderhoud.
Hjj verklaarde zich verheugd als hij was,
dat allen er zoo goed afgekomen waren, wel
tot een kort persverhoor bereid.
Veel kan ik u niet vertellen, want alles
heeft zich, in enkele momenten afgespeeld
en bovendien, ik verlang naar moeder de
vrouw, zoo voegde kapitein Kokke er aan
toe.
We wisten hem toch even mee te krijgen,
naar het kantoor van L. Smit en Co, waar
hij, omringd door diverse medebelangslellen-
den, een verhaal vai) zijn ervaringen gaf, na
onze gelukwenschen met de behouden aan
komst in ontvangst te hebben genomen.
Hoe staat het met de gewonden? zoo vroe
gen we.
Dat valt wel mee, antwoordde de kapitein.
Behalve de drie, die in Vlissingen zijn opge
nomen, hebben nog vier leden van de be
manning lichte kwetsuren bekomen, maar
die zijn van zoo weinig beteekenis, dat zij
zonder bezwaar met de sleepboot naar
Maassluis zijn meegegaan.
Hoe gebeurde het?
Hoe laat en op welke wijze werd de Ame
land getroffen?
Dat was omstreeks negen uur vanochtend,
aan stuurboord ter hoogte van ruim 5 (ach
ter de machinekamer).
Was het een mijn, die de ramp ver
oorzaakte?
Dat vermoed ik, maar met zeker
heid valt dat niet te zeggen, doch het
was in leder geval een hevige ont
ploffing. Toen ik omkeek, vlogen de
stukken mij om de ooren. Het ach-
terschfp begon direct vol water te
loopen cn te zinken.
De beide reddingbooton hingen klaar,
maar we konden er slechts ién ge
bruiken, omdat de andere in het on-
gercede was geraakt. De ramp ge
beurde ondanks de ln gebruik zijnde
paravanen, voegde de kapitein er
aan toe.
Wij gingen aiien met den meest moge
lijken spoed in de boot. die op 48 man was
Toestand onoverzichtelijk.
De weerstoestand blijft nog buitengewoon
onoverzichtelijk, omdat zich thans belang
rijke veranderingen voordoen in gebieden,
waaruit ons geen enkel bericht bekend is,
Vermoedelijk heeft zich gisteren een lage
drukstoring over Wales ontwikkeld en «leze
zou dan naar midden-Frankrijk trekken.
Onder invloed hiervan daalden de barome
ters gisteren in het zuiden van ons land en
de wind begon weer te krimpen. Daarmede
houdt de aanvoer van koude lucht nog aan.
Over Scandinavië stijgt de barometer, er
heeft zich over Finland reeds weer een hoo-
gc drukkern van 1015 mbar gevormd. Ook
over Centraal Kuropn Is de luchtdruk weer
gestegen. Nabij de Azoren blijft de lucht
druk dalen en ook over I Jsland is de depres-
Me activiteit belangrijk toegenomen;
berekend, en hebben daarin een half* uurtje
gedobberd. Er was maar een lichte deining
cn het was helder weer.
De „Montferland" voer op eenigen af
stand voor ons uit en keerde onmiddellijk
na de ontploffing den steven naar ons toe.
In korten tijd waren de meeste leden van
de bemanning aan boord van de „Montfer
land" in veiligheid.
Jutters aasden
Met eenige officieren van de „Montferland"
en van ons getroffen schip ben ik, toen ik
zag, dat dit op de waterdichte schotten nog
drijvende bleef, in dezelfde boot naar de
„Ameland" teruggeroeid omdat er „Jutten"
in de buurt van het schip aasden. Ik ben
toen nog even aan boord gegaan om de voor
naamste scheepspapieren van de „Ameland"
te halen. Dat heeft niet meer dun 5 minu
ten geduurd. Daarna zijn we naar de Belgi
sche loodsboot geroeid, die inmiddels de be
manning van ons schip overnam, om de
„Montferland" gelegenheid te geven, door
te gaan.
Om elf uur ongeveer waren we allen aan
boord van de Belgische boot, die in de
buurt is gebleven tot de Ameland inder
daad naar den kelder ging.
En dat was omstreeks écn uur.
En hiermee, zoo besloot de heer Kokké,
ben ik aan het einde van wat ik op het
oogenblik vertellen kan.
Wij vernemen nog, dat het veróngelukte
schip een lading stukgoederen aan boord
had. De vloot van de stoomvaartmij. „Rot
terdam" bestond uit twee schepen, n.1. de
Ameland en dc Marken.
Tijdens mijnexplosie zelfs geen
tijd voor S.O.S. seinen
Nederland veilige haven.
Het Nederlandsche s.s. „Oranjepolder" van
Comelder's Scheepvaart cn Agenturen Maat
schappij te Rotterdam, dat op weg was naar
Londen, heeft op een halve mijl ten zuiden
van Schouwenbank de bemanning aan boord
genomen van het Noorsche stoomschip
„Kvernaas", dat vermoedelijk op een mijn is
geloopen. De geredden, van wie eenigen
licht gewond zijn, zijn door den „Oranjepol
der" te Hoek van Holland aan land gebracht.
In vijf minuten gezonken.
In het gebouw van het loodswezen namen
de marine-autoriteiten, alsmede de consul-
generaal der kapitein., de heer I. Sorensen
een jonge, krachtige figuur den man
nen het eerste verhoor af.
Na afloop hiervan werd een verslaggever
van A.N.P. in de gelegenheid gesteld een so
ber relaas van de scheepsramp uit den mond
van kapitein Sörensen te vernemen.
De kapitein vertelde, dat dc „Kver
naas" na een geweldige explosie in
vijf minuten tijds is gezonken. De
marconist had zelfs geen tijd s;0.s.
seinen te geven. Dc redding kostte
slechts drie minuten. In de open
sloepen dobberde de bemanning
rond, terwijl ijskoude golven in de
booten sloegen.
Met lichtkogels en een seinlamp trok men
dc aandacht van een schip, do „Oranjepol
der", die de schipbreukelingen aan boord
nam.
Hot laat zich aanzien, dat de geredden
den Hollanders uiterst dankbaar waren,
Noorsch schip loopt binnen.
Nederland is een veilige haven voor veron
gelukte schepen en voor schipbreukelingen.
Dit blijkt, behalve uit het bovenstaande,
weer eens uit het feit, dat ook het Noorsche
tankschip „Gallia", dat een week geleden
onder de Engelsche kust op een mijn was
geloopen, gistermorgen te IJ muiden binnen
kwam. Wij vernemen, dat de mijnexplosie
in Duins een gat in den Voorsteven heeft
veroorzaakt.
Waarschijnlijk loopt het gat onder de wa
terlijn tot de kiel van het schip door, doch
dit kan pas na de lossing worden vastge
steld. De bruin-geschrocide gapende wonde
r den boeg steekt wel schrijnend af tegen
glanzend witte romp van het fraaie,
slanke schip, dat pas korten tijd in de vaart
is.
De 38 opvarenden mogen van geluk spre
ken, dat dit ongeluk zoo goed is afgeloopen.
Ware het schip, dat volgeladen was met
olie en benzine, op een minder gunstige plek
getroffen, dan is het de vfaag, of zij er het
leven zouden hebben afgebracht.
veroordeelt de I.R.A.
Haar actie draagt niet bij to* op
lossing van bat problaem der Ier-
sche deeling.
Te Vacan heeft de Valera gisterenavond
voor een plaatselijke vergadering van zijn
partij het woord gevoerd. Hij veroordeelde
energiek de houding der leden van het Ier-
sche Republikeinsche leger (I.R.A.die, zoo
zeide hij, dbor de nationale instellingen aan
te vallen, de vrijheid des volks aanvallen.
Hij wees er op, dat de leden dezer organisa
tie geenszins bijdroegen tot een oplossing
van het probleem der Iersche dceling. Spre
ker bestreed een motie, waarin invrijheid
stelling van alle politieke gevangenen werd
voorgesteld. Deze motie werd verworpen en
oen amendement aangenomen waarin
Iersche jongeren aangespoord worden de re
geering te steunen.
BEMANNING BUITEN GEVAAR.
DE „STUYVESANT" SNELT TE
HULP.
Zaterdagmorgen ontving de directie
van de K.N.S.M. een draadloos tele
gram van den gezagvoerder van
haar schip „Alkmaar", waarin werd
medegedeeld, dat dit 6982 ton me
tende schip, dat op 5 Februari van
Amsterdam was vertrokken naar La
Plata om een lading graan voor de
regeering te halen, gestrand was op
een rots van South Cima Island (San
tosgroep, O.N.O. van Madeira). Drin
gend werd hulp verzocht, voor de
bemanning bestond echter geen ge
vaar.
Nader werd gemeld, dat de positie van
het schip niet verbeterde, de ruimen 1, 2
en 4 maakten water.
De „Stuyvesant" naar de »Alkmaar".
De directie der K.N.S.M. heeft gisteren
van den gezagvoerder van haar s.s. „Crijns
scn" radiotelegrafisch bericht ontvangen,
dat het s.s. „Alkmaar" gestrand is nabij liet
eiland Fogo, hetwelk deel uitmaakt van de
Kaap Verdische eilanden.
De gezagvoeder van het s.s. „Stuyvesant"
van dezelfde reederij, dat omstreeks mor
genmiddag op de strandingsplaats kan aan
komen, heeft radiotelegrafisch opdracht ge
kregen, zich naar het s.s. „Alkmaar" te be
geven, teneinde zoo noodig te assisteeren.
Het s.s. „Crijnssen" vervolgt zijn reis
langs de gebruikelijke route.
Volgens Lloyd's te Londen zijn zoowel
de machine als de schroef nog intact.
IJsdammen in de WaaL
Gisteren hebben vijf ijsbrekers, drie van
L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst
en twee van den Rijkswaterstaat, do Waal
verder opengebroken.
Om half zeven gistermorgen vertrokken
de schepen van het punt, dat men Zater
dag had bereikt, n.1. het kerkje aan den dijk
bij Boven-Leeuwen. Gistermiddag om half
vijf werd het werk gestaakt, doch men was
op dat oogenblik slechts weinig meer dan
tweehonderd meter gevorderd. Naar de rich
ting Ochten bevinden zich n.1. een aantal
ijsdainmen op de Waal Het breken van deze
dammen vordert veel tijd, hetgeen dc presta
tie van gisteren wel duidelijk aantoont.
Vandaag zal het breken voortgang vinden.
De Rijn bij Lobith zit weer.
Gistermorgen om half tien is de Rijn bij
Lobith voor Tolkamer weer gaan zitten met
een stand van 13.38 meter. Do rivier is sinds
Zaterdagmorgen 56 cM. gewassen.
Een uur eerder is de Rijn bij Millingen
gaan zitten.
Twee Zweedsche
schepen vernietigd
Rijke oogst van de Duitsche duik-
booten in de afgeloopen week.
Twee Zweedsche schepen, de Liana (1056
ton) cn de Osmed (1545 ton) zijn op de Noord
zee door een Duitsche duikboot tot zinken
gebracht.
Tien opvarenden, onder wie de gezagvoer
der. hebben den ondergang van de ..Liana"
overleefd, Tien kwamen om het leven. Ze
ven opvarenden overleefden den ondergang
van de „Osmed", 13 man, onder wie de ge
zagvoerder. kwamen om. Beide schepen zijn
Vrijdagnacht tot zinken gebracht. De opva
renden gingen in de booten en Begaven zich
op vlotten. Alle ovei'levenden hebben kneu
zingen bekomen en verkeeren in overspan
nen toestand. Zij zijn naar gen ziekenhuis
in de haven aan de Noordoostkust van
Schotland gebracht, waar zij Zaterdagavond
aan land kwamen.
De bemanning deelde mede, gezien te
hebben, dat ook twee Deensche schepen wa
ren vernietigd.
70 uur in open boot
Vijftien leden der bemanning van het En
gelsche s.s. Langleeford, dat Woensdag door
een Duitsche duikboot tot zinken was ge
in-acht, zijn Zaterdag aangekomen in ©en
Westersche haven Vrijdagavond waren
reeds de 15 andere opvarenden in Ierland
aangekomen. Twee man zijn overleden tij
dens den zwaren tocht gedurende 70 uur in
een open boot.
Een Irancesch schip van België op weg
naar Iran is door een Duitsche duikboot
getorpedeerd. Volgens de Duitsche mede-
deelingen zijn in de week van 11 tot 17
Februari 'door het optreden van de Duit
sche zeestrijdkrachten 32 Britsche, Fransche
of voor den vijand bruikbare neutrale sche
pen tot zinken gebracht. Het totale tonnage
bedraagt 127.174 ton.
De Noorsche Middellandsche Zee-lijn
deelt mede, dat liet motorechip Segovia.
met een bemanneing van 22 koppen cn een
passagier, thans als gevolg van de oorlogs
maatregelen als verloren beschouwd moet
worden.
In de Zweedsche politiek is niets
veranderd. Stroom vrijwilligers
zal toenemen.
De Finsche minister van buitenlandsche
zaken, Tanner, heeft gisteren ten stelligste
dc Zaterdag in Stockholm gepubliceerde be
richten tegengesproken, als zou Finland een
overeenkomst aangaan met de Westelijke
mogendheden voor militaire hulpverleening.
,Tanner gaf deze tegenspraak in een tele
foongesprek met Aftonbladet
Weigerde Zweden onder Duit-
schen druk?
Uit Parijs ontvangen inlichtingen bevesti
gen, aldus Havas, dat dc weigering der
Zweedsche regeering in te gaan op do ver
zoeken om militairen steun van Finland,
een rechtstreeksch gervolg is van de houding
van Duitschland jegens Zweden en de Scan
dinavische landen in het algemeen Duitsch
land heeft den Scandinavische lan
den namelijk duidelijk te verstaan
gegeven, dat Duitschland, indien zij Fin
land x-echtstreeksch steun zouden verleenen,
zich op liet standpunt zou stellen, dat zij
zelf hun neutraliteit ten aanzien van
Duitschland hadden opgegeven. M.a.w. de
overeenstemming tusschen Duitschland en
Rusland is van dien aard, dat dc landen, die
den door de. Sovjet Unie aangevallen buur
staat zouden helpen, geacht zouden worden,
niet alleen partij te hebben gekozen tegen dc
Sovjet Unie, doch ook tegen Duitschland.
In politieke kringen te Stockholm merkt
men op, dat in dc houding van Zweden ten
aanzien van de hulpvcrlcening aan Finland
geen enkele wijziging is geltomen. De po
gingen, die hier cn daar gedaan worden om
de laatste gebeui-tenisscn uit te leggen als
een plotselinge en dramatische verandering
iii dc Zweedsche politiek, zijn in het geheel
niet gerechtvaardigd. Bij het contact tus
schen do x-egeei-ingcn van Finland en Zwe
den is haar aanleiding van de Finsche ver
zoeken duidelijk geworden, dat de Zweed
sche regeei-ing niet kan afwijken van de
vrijwilligheid, die tot dusverre dc hulp aan
Finland gckenmei-kt heeft.
Algemeen verwacht men, dat de naaste
toekomst een toeneming van den stroom van
vrijwilligers naar Finland zal brengen.
President Roosevelt is met de kruiser
„Tuscaloosa" op reis gegaan en is gistex-och-
tend vroeg in de Panama-Kanaalzone aange
komen. Na zijn aankomst heeft Roosevelt
de sluizen van Gatum en de verdedigings
werken geinspocteerd, waarna hij zich weer
aan boord van de Tuscaloosa heeft begeven,
die door het kanaal naar de Stille Zuidzee
is gevaren. Men gelooft, dat de president
naar de Pearl of de Kokos eilanden zal
gaan om er een paar dagen te visschen, al
vorens door het kanaal terug tc keeren.
HOLBEWONERS IN DE
OERWOUDEN VAN PARAGUAY
Een expeditie naar de Guayaki-
Indianen.
Een Braziliaansche expeditie, die
langs de Paranarivier in het wilde
Zuid-Oosten van Paraguay was door
gedrongen, is kort geleden met
hoogst belangwekkcndo resultaten te
Rio do Janeiro teruggekeerd.
Do expeditie had zich in dc eerste plaats
ten doel gesteld, een onderzoek ln te stellen
naar een Zuid-Amerikaanschen Indianen
stam, waarvan overblijfselen in do onher
bergzame oerwouden van het binnenland
waren aangetroffen. Deze Indianenstam, die
in Zuid Oost Paraguay "leeft, kan als het
primitiefste volk der aarde worden be
schouwd. Deze Guayaki-Indiancn staan, wat
taal en zeden betreft, volkomen geisoleord.
Zij worden volgens de nieuwste inzichten
beschouwd als een rest van een oeroude,
autochthone bevolking, waarvan tot/ dus
verre slechts zeer weinig hekend was en
die nog ter nauwernood met dc civilisatie
in aanx-aking is geweest;
Een samenleving als van dieren.
Dc steenen bijl is het hoogste werktuig,
dat de Guayaki's kennen. Zij zijn met groote
hogen gewapend en huizen in groepen van
15 tot 20 personen in holen bij elkaar. Man
nen en vrouwen, die volkomen naakt zijn,
leven daarbij in een soort van dierlijke ge
meenschap. Zij kennen in hun taal noch het
woord „vader", noch het woord „moeder"
een uiterst zeldzaam verschijnsel cn ook
het begrip hoofdman of leider is bij hen
volkomen onbekend. Nooit verlaten deze
menschcn, die ongeveer 1.50 m. lang zijn en
een diep bronzen huidkleur hebben, hun on
doordringbare bosschcn, waar allerlei pla
gen heerschen, die dc gelederen van den
stam reeds sterk hebben gedund. In prac-
histoi-ische tijden kan men niet primitiever
geleefd hebben dan thans nog deze Guaya
ki's. Vischvangst met behulp van net of
hengel is hun onbekend; zij leven van het
vlecsch der dieren, die zij in vallen vangen
en bij wildschaarschte voeden zij zich ook
met bessen, bittere sinaasappelen en zelfs
met wormen. Yisch bemachtigen zij slechts
met pijl en boog. Wel „oogsten" zij de ho
ning der wilde bijen. Om de hooggelegen
nesten tc bereiken bedienen zij zich van
touwen, gemaakt van dierenhaar, planten-
vczels en hun eigen haar. De honing
oogst is bij de Guayaki's een soort feest.
Doch zij bewaren niets voor tijden vnn
schaarschte, maar maken alles in korten
tijd op, hoe vaak zij daardoor ook van hon-
"■'rsnood hebben te lijden. In hun taal is
Vt cijfer 1 onbekend; zij tellen van 2 tot 9.
V daarboven is, wordt als „meer dan 9"
*>f „veel" aangeduid;
Postvluchten op Indië
De Gier cn de Emoe bereikten gis
teren resp. Bandoeng en Jodhpur op
de heenreis, terwijl de Nandoe en
de iWelowaal op de terugreis resp.
te Napels en Basra arriveerden.
Proclamatie van maarschalk
Mannerheim. Veel hulp van
Frankrijk en Engeland.
10.000 GARIBALDIANEN NAAR
HET FINSCHE FRONT.
Maarschalk Mannerheim heeft
Zaterdag de volgende proclamatie
uitgevaardigd:
„Ons volk strijdt van nu af aan
niet meer alleen. In aanzienlijke hoe
veelheid is er buitenlandsche hulp
tot ons gekomen en dagelijks stroo
men nieuwe contingenten onder on
ze vanen. Het Finsche volk blijft
eendrachtig en vastberaden achter
zijn leger staan. Laat het vertrou
wen hebben in ons en in God",
TIENDUIZEND GARIBALDIANEN
NAAR FINLAND.
Tienduizend Garibalrfianen (in Frankrijk
wonende aanhangers vtm den ltaliaanschen
vrijheidsheld Garibaldi) zullen naar Fin
land vertrekken, onder bevel van Marabini,
pxesident van de Garibaldianen, die den
slag in de Argonnen overleefd hebben.
Mhrabini heeft tegenover een medewerkef
van de Intransigeant verklaard:
„De Gai'ibaldiaansche traditie maakt het
ons tot een plicht, aan de zijde der Finnen
tegen de Sovjet-aanvallers te strijden. Wij
doen thans een bcx-oep op alle in het bui
tenland wonende Italianen. Wij zeggen tot
hen: als geestelijke erfgenamen van Giusep-
pe Gai'ibaldi hebt gij niet het recht, een vrij
en trotsch, doch zwak volk te laten wurgen
door een vijftig maal zoo sterken tegenstam
der. Wij gcliooi-zamen, zoo verklaarde Mara
bini nog, aan een oude traditie, zonder op
welke wijze ook te handelen in tegenstelling
xnet de rcgeei-ing van ons land.
Frankrijk deed en doet veel.
Volgens Havas heeft Frankrijk meer ge
daan dan ccnig ander lid van den Volken
bond om Finland te helpen. Het zond in
samenwerking met Engeland, zware artille
rie, modern anti-tankgeschut, luchtvaart
materiaal en munitie. Bovendien heeft men
het Finsche leger een onbeperkt crediet ge
opend voor de levering van wapens door dè
arsenalen der geallieerden.
OP 10 K.M. VAN WIBORG?
Finnen wanhopen niet.
Op IS Febr. heeft ons offensief op de Ka-
i*elische landengte zich met succes ontwik
keld, zegt het Russische legex'bericht giste
ren. Onder zwaren druk van onze troepen
blijft de vijand terugtrekken. Onze troejjen
hebben de rivier Salmankaita bei-eikt, tus
schen de meixm Vuoksijarvi en Jaurapaan-
jaervi en hebben het versterkte gebied, be
nevens het dorp Muola, het station Somme
aan den spoorweg naar zee op 10 K.M. ten
Zuiden van Wiborg, de stad Juhannes en
het station Maksalahti aan den spoorweg
naar zee bezet, aldus den westelijken oever
bereikende van dc Finsche Golf ten Noorden
van het eiland Bjorkc.
Op 17 en 18 Februari hebben onze troepen
313 verdedigingswex'ken genomen, met inbe
grip van 41 stalen cn betonnen artillerie
fronten. Van 11 tot en met 18 Febr. hebben
onze troepen in het geheel 475 verdedigings
werken vex-overd, waarbij 92 stalen en be-.
tonnen artillerieforten.
In de andere sectoren geen belangrijke
wijzigingen. Onze luchtmacht is opgetreden
tegen vijandelijke troepen en militaire doe
len. 21 vijandelijke vliegtuigen werden ia
luchtgevechten neergehaald.
Optimistische Finsche geluiden.
Volgens het Finsche legerberlcht begint
de Russische opmarsch aan kracht te ver
liezen, de toestand is nog ernstig, maar
drijft de Finnen niet tot wanhoop.
De Mannerheimlinie is zoodanig gebouwd,
dat de troepen in de vooruitgeschoven stel
lingen de gelegenheid hebben om zich terug
te trekken zonder hun defensies te verzwak
ken, wanneer zich een storm van metaal zou
voordoen als die, waaraan de Finnen het
hoofd hebben moeten bieden. De laatste te
rugtocht schijnt van zuiver tactischen aard
te zijn geweest.
De Finsche luchtmacht is zeer actief ge
weest, jachtvliegtuigen namen met succes
deel aan talrijke govechten. 24 Russische toe
stellen zouden zijn neergehaald.
Tusschen dc Finsche golf en do Vuoksen
hebben de Russen een krachtig artillerievuur
onderhouden, terwijl de luchtmacht de Fin
sche stellingen bombardeerde. Door de bom
scherven zijn duizenden Finnen gewond. Het
schijnt evenwel dat de actie van de tanks
iets is verminderd.
Zaterdag is Sumner Welles met de Ita
liaansche mailboot „Rex" uit New ork naar
Europa vertrokken. Hij was vergezeld van
zijn vrouw en twee assistenten. Ook Mvron
Taylor, de persoonlijke ambassadeur van
Roosevelt bij het Vaticaan, bevindt zich
aan boord van de „Rex",