de mobi protest tegen isetieclubs n o ru Suriname heeft een bevolkingsprobleem Treinramp in Finland Wachtgeldregeling in 't particuliere bedrijf? „Queen Elizabeth" ia alle stilte over deo Oceaan Het drama na de voetbalmatch Slachtoffer van de gladheid Een tandem-dief bekent 1 Onze groentenexport naar Duitschland St be 8C I 1,1 i Vt Eerste Kamer De heer Van Embden is geen „bekeerling." Op zuinigheid in het leger aangedrongen. Gisteren werd de behandeling van de De- fensiebegrooting in de Eerste Kamer voort gezet. De heer Heldring (lib.) dringt aan op zui nigheid bij het leger. Alen make meer ge bruik van de conimercicele bekwaamheden van zakenlieden, militairen zijn minder be kend met koopmansgebruiken. Algemeen in den lande bestaat de mec- ning dat er aan de luchtbescherming, met name in de grootc steden, veel ontbreekt. Er hapert ten deze iets bij de taak, die de fensie hierbij heeft. Wanneer zal het 3.7 cm. luchtafweergeschut aan Amsterdam ge leverd worden? Er is thans ernstige onge rustheid. Spr. vraagt of het hier nog slechts een proef geldt. De heer v. d. Bilt (soc. dem.) bepleit de belangen der oud-gemobiliseerden van vóór 1909, der oud-marinewerklieden en der mo bilisatie-slachtoffers van 19141918, waar aan spr. do positie van de cvcntueclc inva liden der huidige mobilisatie verbindt De heer Briët (a.r.) verheugt zich over de houding der soc. democraten ten aanzien van de landsverdediging, maar de geschie denis leert dat mobilisatieclubs in het leger niet thuis behooren. Een aantal gemobili- seerden zou komen te staan onder de beve len eener 'politieke organisatie. Spr. beroent zich op uitlatingen dienaangaande van den heer Troelstra. De heer Van Vessem (n.s.b.): Dat is ge schiedenis, daar mag U niet over spreken! (De Voorz. hamert). De heer Briët herinnert er verder aan dat de heer Troelstra ook gewaagde van soc. de mocratische regimenten. Het zou funest zijn als een zeker percentage dienstplichtigen staat onder den invloed van een politieke partij. Het is te betreuren, dat de soc. dem. pairtij dit zelf niet inziet. Spr. hoopt dat de regeering het vormen van zulke clubs voor alle po* litieke partijen zal verbieden. De veranderde honding van den heer van Embden. De heer van Embden (v.d.) bespreekt de lijdensgeschiedenis der oud-gepensionneer- den en sluit zich aan bij de hoofdlijnen van het betoog van den heer v. d. Bilt.. Spr. geeft voorts een motiveering van de verandering zijner houding in defensie-aan- gelégénheden. Prof. van Embden, de vrijz. dem. woordvoer der, verdedigde gisteren in de Eerste Kamer uitvoerig zijn veranderde houding t.a.v. Defensie. Het stemmen tegen dit begroot ingshoofd- stuk heeft spr. 't laatst als eenling, volge houden tot Februari 1939. Maar er zijn an dere levensbeschouwingen opgekomen, wel ke niei langs ons heen gaan. Tegen zoo grootc bedreiging van oude vrijheid en vernietiging van geestelijke waarden is, aldus spr., verdediging geboden. Men mag dit verschijnsel niet ontwijken, ruimte laten voor bruut geweld bcteekent oorlog in permanentie. Spr. is geen bekeerling. Het aanbevelen van col lectieve verdediging tegen agressie heeft steeds op gelijken grondslag berust. Er was verleden jaar nog het financieele bezwaar, dat spr. toen tegen dc begrooting deed stemmen. Dit is thans anders, in oor logstijd zal men zelfs geneigd zijn, de fi nancieele grens nog verder te verleggen. Dc situatie in Europa is nu grondig ver anderd. In Maart 1939 ging Engeland over tot een nieuwe politiek, toen het aan drie landen bijstand toezegde. Dit heeft geleid tot onze zclfslandigheidspoiitiek. Dezelfde overwegingen gelden voor België. Spr. moet dus den vroeger beganen weg verlaten. Te weinig warmbloedpaarden. De heer Maarsiijgh (n.s.b.) betoogt dat er in ons land niet voldoende warmbloedpaar den worden gefokt. Bij de vordering waren er 2/3 koudblocdpaardcn en kruisingen, 1/3 warmbloeds. Het leger heeft in de eerste plaats deze laatste noodig. Er wordt te wei nig steun verleend aan de wannbloedfokke- rij; cr moeten andere maatregelen genomen in het belang der remontecring, een bedrag van f 40.000 is zeer onvoldoende. Ten on rechte is dc koudblocdfokkerij bevoorrecht. Het woord was nu aan den minister, doch alvorens hem dit te vcrleenen, verdaagt de voorzitter te 12.43 uur dc vergadering tot he den één uur. Tweede Kamer Immigratie van Javanen zakelijk geacht. nood- Do Tweede Kamer heeft gisteren de Suri- naamtsche begrooting voor 19-40 zonder hoof delijke stemming aangenomen. Nog voer den verschillende sprekers het woord. In zijn antwoord verklaarde de minister van Koloniën, de heer Weiter, o.m. dat het grootste vraagstuk van Suriname het be volkingsprobleem is; een geleidelijke ont wikkeling van dat gewest achtte hij slechts te verkrijgen door immigratie van Javanen. Voorts ontkende de minister, dat die im migratie moet leiden tot ver-Indisching van Suriname. De minister bestreed de opvatting. dat oen afzonderlijke huwelijkswetgeving voor de Javanen en Britsch-Indiërs inbreuk zou maken op artikel 146 van dc staatsregeling. Over kolonisatie van blanken was dc mi nister niet optimistisch gestemd. NaamL vennootschappen. Do Kamer behandelde vervolgen» bet wetsontwerp bijzondere voorzieningen niet betrekking tot de in gebiedsdeelen van liet Koninkrijk der Nederlanden gevestigde naamrooze vennootschappen en andere rechtspersonen, alsmede met betrekking tot zeeschepen, die gerechtigd zijn tot het voeren van de Nederlandsche vlag. Dit ontwerp beoogt den besturen van naamloo- ze vennootschappen en andere rechtsperso nen mogelijk te maken bun zetel te ver plaatsen van het eene gebiedsdeel van het rijk naar. bet andere met het oog op de huidige buitengewone omstandigheden. De heeren Terpstra (a.r.), Slotemakor de Bruine (c.h.) de Merchant et 'd-Ansem- bourg (n„s.b.), Donker (s.d.) en van Maars- eeveer (r.k.) voerden hierover het woord. De minister van Justitie, de heer Gerbron- dy zette in zijn antwoord uiteen, dat het karakter van noodregeling voldoende uit hot ontwerp blijkt, vooral na de daarin na overleg met de commissie van rapporteurs aangebrachte wijzigingen. Dc amendementen van de commissie van Twintig dooden, waaronder zes tien geëvacueerde kinderen. Gisteren is een op weg naar Zwe den zijnde sneltrein ingereden op een trein, welke op weg naar Tornio (Finland) was. Hierbij zijn twintig passagiers ge dood, wo. 16 geëvacueerde kinderen van nog geen 12 jaar oud. Het ongeluk geschiedde terwijl het. pik donker was en een verblindende sneeuw storm woedde in het station Littela, nabij Tampere. De sneeuwstormen waren oorzaak, dat de machinist niet zag, dat het signaal op onveilig stond. rapporteurs werden vervolgens of wel aan genomen of door. den minister'overgenomen Onder deze amendementen was er een, dat het ontwerp oen geldigheidsduur geeft tot 1 Januari 1941 om liet karakter van een tijdelijke regeling duiuclijkcr te doen uitkomen. Zonder hoofdelijke stemming werd het ontwerp, aldus geamendeerd, aangenomen. Vandaag zet de kamer dc behandeling van dc agenda voort. Stimulans van het Amsterdam* sche Gemeentebestuur. Reeds sinds lang bestaat de mogelijkheid, dat aan werkgevers, die tijdelijk voor hun personeel geen voldoende werkgelegenheid hebben, in de kosten van een wachtgeldre geling, welke zij voor dat personeel in het leven mochten willen roepen, van overheids wege een geldelijke bijdrage wordt verstrekt, in den regel bedragende 30 procent van dc uitgekeerde wachtgelden. In do laatste jaren werd te Amsterdam slechts nu en dan door enkele ondernemin gen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Door de plotseling sterk verminderde werk gelegenheid in het havenbedrijf tengevolge van de in September j.1. ingetreden oorlogs omstandigheden, is een aam lal ondernemin gen in dat bedrijf er thans toe overgegaan voor haar personeel een wachtgeldregeling in tc voeren. Het komt B. en W. van Amsterdam echter voor, dat het instituut der wachtgeldregelingen zooveel goede eigenschappen bezit, dat het ver dient op veel ruinier sfhaal dan tot dusverre het geval was, te worden toegepast. Zij achten het waarschijnlijk, dat slechts door onbekendheid met die goede eigen schappen vele werkgevers, wier onderne mingen zich naartoe goed zouden leencn, tot heden niet tot invoering van een wacht geldregeling zijn overgegaan. Daarom hebben zij aan een groot aantal werkgevers een circulaire doen toekomen, waarin zij de aandacht op deze regeling vestigen. Hieraan is het volgende ontleend: In den regel draagt dc werkgever 50 pro cent van het wachtgeld, doch in bepaalde gevallen, waarin de ondernemer op deze wijze relatief te zwaar zou worden belast, kan een voordeeliger regeling worden ge troffen. In het algemeen is als voorwaarde gesteld, dat in de onderneming ten minste 25 be dienden en of arbeiders werkzaam zijn en dat de wachtgeldregeling zooveel mogelijk moet worden samengesteld in overleg met hetzij een commissie door dc bij de regeling betrokken arbeiders gekozen, hel zij met de besturen der vakvereenigingen, die met den werkgever of met de vcreeniging, waarbij de werkgever is aangesloten, een collectieve arbeidsovereenkomst hebben gesloten. Van de voorwaarde betreffende het mini mum getal van 25 personen, voor wie een wachtgeldregeling geldt, kan worden afge weken, indien een vereeniging van werk gevers haar bemiddeling verleent en de richtige naleving der wachtgeldregeling ga randeert* Na een reis van 5 dagen en 9 unr veilig te New York aange komen. Naar thans bekend wordt, heeft 's werelds grootste passagiersschip, de 85.000 ton groote Queen Elizabeth van de Canard-White Star Line, op 26 Februari de werf aan de Clyde, waar het voltooid werd, verlaten, om door sleepbooten de Clyde afge- sleept te worden. In groote tegenstel ling met de enorme menigte, die In dertijd getuige was van het vertrek van het zusterschip, Queen Mary, waren thans nog geen honderd men- schen aanwezig. Diezelfde Queen Elizabeth is gis teravond de haven van New York binnengeloopenl 2ooals bekend, is de „Queen Elizabeth" het snelste schip ter wereld. Haar machines ontwikkelen 200.000 p.k. Men is vier jaar bezig geweest met den bouw en het schip is voorzien van de modernste machinerieën. Het is 1032 voet lang., 14 voet langer dan de „Queen Mary". Er is accomodatie voor 2400 passagiers, 300 meer dan aan boord van de „Queen Mary". Vertrek in alle stilte. De „Queen Elizabeth" is, naar Reuter meldt, geheel grijs geschilderd. Toen het schip \an de werf van John Brown was ver trokken en de Clyde afvoer naar Grccnock waren slechts enkele honderden menschen getuige van haar eersten tocht. Als men dit vergelijkt bij de enorme menigte van hon derdduizenden menschen, die vier jaar ge leden getuige waren van het vertrek van het zusterschip „Queen Mary". kan men in derdaad spreken van een vertrek in alle stilte. Met cenigc moeite, doch zonder ongeluk ken werd de „Queen Elizabeth" de bochten in de Clyde doorgesleept. Te Grcenock bleef het schip liggen tot 3 Maart. Op dezen dag jl. Zondag glipte het grootste schip ter we reld vrijwel onopgemerkt het zeegat uit en zette het koers naar Amerika. De „Queen Elizabeth" heeft de werf verlaten twee maarden vóór den dag. die daartoe vier jaar gele den werd bepaald. Ondanks den oor log is liet schip nauwkeurig volgens het programma afgebouwd. Men oordeelde het nuttig, hfet schip spoe dig te doen vertrekken, aangezien de Clyde en de daar gelegen werven een belangrijk doel voor de Duitsche vliegtuigen vormen. De aankomst te New York. Gesleept door tien sleepbooten is de Queen Elizabeth zonder moeilijkheden aan dc ka de gemeerd. Dc voorzitter van den New- Yorkschcn gemeenteraad begaf zich als ver tegenwoordiger van burgemeester Laguar- dia aan boord om den gezagvoerder, Townley te begroeten. Tegenover de pers verklaarde kapi tein Townley, dat do Queen Eliza beth naar New York was gekomen op verzoek van de verzekeringsmaat schappijen, om in veiligheid te zijn. Het schip heeft den overtqcht vol bracht met een gemiddelde snelheid van 24.7 knoopen. Het heeft een ge heime route, zigzag varende, ge volgd. Dc in totaal afgelegde afstand vfas 3127 mijl. De bemanning bestond uit 378 koppen, met inbegrip van de technici. De reis duurde 5 dagen en 9 uur. De Queen Elizabeth was beschermd tegen magnetische mijnen door het systeem Gauss, o.m. bestaande uit elcctrische kabels langs de zijden van het schip. Dc Queen Elizabeth heeft geen duikboo- ten of oorlogsschepen ontmoet. Reuter meldt nog, dat het schip den eersten dag na het vertrok geëscorteerd was. Do drijvende bokken zijn er na hard wer ken in geslaagd Donderdag de gezonken on derzeeër „O 11" boven water te brengen en naar het achtergedeelte der haven van den Helder te sleepen. Requisitoir na psychi atrisch rapport verzocht Het drama na de voetbal match in het Brabantsche dorp Srang Capelle, kwam gisteren ten tweede male voor de Bossche rechtbank. Tegen den 22-jarigen sjouwer, die een speler doodelijk met een nies verwond had, heeft dc Officier van Justitie op 16 November van het vorig jaar vier jaar gevangenisstraf ge- eischt, doch de zaak werd aangehouden, opdat eerst de geestvermogens van verdach te konden worden onderzocht De getuige-deskundige, dr. G. Janssens, geneesheer-di recteur van dc psychiatrische inrichting „Voorburg" deelde gisteren ter zitting mede, dat hij den verdachte zeer ver minderd toerekeningsvatbaar achtte. Dc officier van Justitie wij zigde hierop zijn vroeger ge nomen requisitoir in dien zin, dat hij niet wegens, doodslag' doch wegens „mishandeling, den dood tengevolge hebbend" een jaar gevangenisstraf eischte, waarvan zes maanden voorwaardelijk, met een proef tijd van drie jaar. De verde diger drong cr op aan de'on voorwaardelijke straf zoo cle ment mogelijk te doen zijn. Uitspraak volgt later. Duitsche jeugd moet „bij" blijven De ministerraad voor de verdediging heeft op voorstel van rijksleider Rosenberg beslo ten, de Duitsche jeugd op school en in be drijf voortdurend over den strijd van dezen tijd en de plichten der jeugd voor tc lichten door toespraken van vooraanstaande staats en partijmannen. De leiding van dit instituut is aan Rosen berg opgedragen. Fietsrijder door slippende bus gedood. Toen gisterochtend om 8 uur de 55-jarige voeger S. Molema uit Emmen per fiets op weg naar zijn werk te Emmercompascuum was, reden hem ter hoogte van Emmer schans twee autobussen van de E. D. S. achterop. Bij het naderen van een tegenlig ger remde de chauffeur P. R. van de eerste bus waarschijnlijk tc krachtig, waardoor de bus op den door lichten sneeuwval glad den weg slipte. Het voertuig raakte M., die geheel rechts reed, en kwam vervolgens tegen een boom tot staan. M. werd in bewustloozen toestand opge nomen en naar liet diaconessenhuis te Emmen overgebracht. Aanvankelijk sche nen zijn verwondingen niet van ernstigen aard te zijn. In den loop van den ochtend is het slachtoffer echter tengevolge van 'n inwen dige verbloeding overleden. De politie heeft den bus in beslag genomen en onderzoekt of er van schuld sprake is. Vrouw doopt haar pen in gif Bewoonster van de Zaanstreek wegens beleedigingen veroordeeld Het Amsterdamschc gerechtshof veroor deelde een vijftigjarige vrouw uit de Zaan streek, die anonieme briefkaarten had ge schreven, waarvan de inhoud beleedigcnd was. tot f 50.boete én een voorwaardelij ke gevangenisstraf van een maand met drie jaar proeftijd. De rechtbank t-e Haarlem had haar tot drie maanden voorwaardelijk en f 75.boe te veoordeeïd- In hooger beroep had de procureur-generaal verhooging van de straf gcrequireerd, n.1. f 200.boete en drie maanden voorwaardelijk. De vrouw had de briefkaarten geschreven aan een melkcontroleur en aan haar nicht. Halveering van de straf geëist Een 34-jarige man, die reeds zeven v< oordeelingen achter den rug heeft, we op 20 December wegens diefstal en heli van tandems tot vier jaar gevangenissü veroordeeld. Verdachte huurde in en buiten AmsU dam tandems, die hij onmiddellijk weer v< kocht. Ook had hij twee tandems gestole Gisteren stond hij voor liet hof tcrecl hij legde een volledige bekentenis af. De procureur-generaal zeide in zijn reqi sitoir, dal verd. terecht door de rcchtbat werd beschouwd als een zeer onmaatscha pelijk mensch, die geruimen tijd uit de s menleving dient te worden verwijderd. D ze man leeft van diefstallen, hij is herhaa dclijk voor feiten als waarvoor hij zit thans tc verantwoorden heeft, veroordeel Toch komt spr. de straf wel zeer hoog voo Mr. Versteeg rcquirccrde een gevangeni straf van twee jaar. Het Hof zal 21 Maart arrest wijzen, Het meisje met de ingetrokken onderlip Ouders procedeeren tegen mediou Men zal zich de historie herinneren va een meisje uit Schoonhoven, dat op ze vei jarigen lecttd aan haar keel was geop rcerd, waarbij de chirurg ongelukkigerwijs twee tanden van haar onderkaak uitstic üe ouders lieten een brug in de onderkaa aanbrengen, doch door deze behandel in groeide de onderlip van het meisje iet naar binnen, waardoor zij, volgens han ouders, aan schoonheid inboette. Het mcisji is thans vijftien jaar. Zij spraken den chirurg in rechten voo dc gemaakte tandartskosten aan en teven voor dc geleden schade door het schoor heidsverlies. In totaal vorderden zij f 13.000.—. Dc Haagsche rechtbank wees alleen dl vordering voor zooveel dc tandartskosten betrof, ten bedrage van f 1250.toe eq ontzegde de vordering voor al het overig* De „Alkmaar" bemanning weer thuis De Stuyvesant bracht ze te IJmuiden. Gisteravond is het s.s. „Stuyvesant" van de K.N.S.M. in Nederland teruggekeerd. Te kwart over zeven kwam het schip te IJ-j muiden aan. Zooals bekend, had de „Stuyvesant" de li den van de bemanning van het s.s. „Alk maar" van dezelfde maatschappij, dat op 11 Februari nabij dc Kaap Vcrdische eilai den is gestrand en geheel verloren ginj aan boord. Dc bemanning, die na de stranding cei nabijgelegen rots wist tc bereiken, wei- opgepikt door het s.s. „Farmsum" van d< stoomvaart maatschappij „Oostzee" welk schip zij een dag later werd overgezet op de „Stuyvesant Van de veertig leden der „Alkmaar' maaning gingen er 38 in IJmuiden boord. Ten einde zich per spoor naar hur respectievelijke woonplaatsen te begeven I Twee opvarenden bleven aan boord van tl „Stuyvesant" om de verdere reis naar Am sterdam mede te maken. ZATI IfrtfO ■"-be- vaul hur j De heer Edeters vraagt. Het Tweede Kamerlid, de heer Dieiers (n.s.b.) heeft aan den minister van Econo mische Zaken de volgende vragen gesteld: Is het juist, dat in het loopendc seizoen niet meer groenten naar Duitschland zullen mogen worden uitgevoerd, dan een gemid delde van de gedurende de laatste jaren uitgevoerde hoeveelheden of bedragen, en- zoo ja, aan welke oorzaak is dat toe te schrijven? Heeft dc minister er zich rekenschap van gegeven, dat dit catastrophale gevolgen zal hebben voor den tuinbouw, vooral nu Enge land den invoer van bijna al onze tuin bouwproducten heeft .verboden? Is de minister van meening dat, ondanks den gunstigen stand van de clearing met Duitschland, het uit te voeren kwantum tuinbouwproducten niet groot er kan zijn? Heeft de minister overwogen, welke maat regelen hij zal nemen om den Nederland- schen tuinbouw voor ondergan gte behoe den? De het te a nale Na mak de o deze den Rom van In Firu aan dooi opv. hij trof in stqj in LJina nee D Hel ner var veli r de ner lan we j ooi gel ziji gei he lai 1 hc ge fc Ri Vi bi I dr af

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 8