m
Doodstraf gevraagd
voar landverraad
spionnen
De SCHELDE S 20 gereed
vandaag voor hun rechters
Water voor weg
aangezien
Duitsche pers juicht
Sne
vcrl
Kuusinen
terechtgesteld?
Radiozender ia
toilettafel veborgeo
i
EEN VLIEGTUIG MET EEN DRIELEDIGE
BESTEMMING.
Het probleem der opleiding van
gevorderde vliegers opgelost!
Nadat do N.V. Koninklijke maat
schappij De Schelde te Vlissingcn,
daartoe geïnspireerd door scheeps
werven in Engeland, Duitschland en
Frankrijk, in 1933 besloten had zich
mede op den bouw van vliegtuigen
too te leggen, hebben vele bij de
Luchtvaart gcinteres6eerden zich
meermalen afgevraagd, wat zich
achter de voor buitenstaanders ste
vig gesloten deuren van de Zeeuw-
sche vliegtuigfabriek zou afspelen.
Aanvankelijk is cr van hetgeen zooal in
de afdceling vliegtuigbouw van De Schelde
gebeurde, en van de plannen, die men er
had, maar zeer weinig naar buiten doorge
drongen.
In 1936 aanschouwde de Scheldemusch 't
levenslicht, 'n éénpersoons vliegtuigje, dat
200 kg. woog, een spanwijdte van 6 M. bad,
uitgerust was met een Praga-motor van 32
pk., en voorzien was van een driewielig on
derstel met een bestuurbaar voorwiel.
Handley Page Slots waakten tegen het
bekende gevolg van overtrekken, en een
geheel open staart zorgde voor ongestoorde
hoogtestuur- en wendingsroerwerking.
De kleine Scheldemusch, die in zoo me
nig opzicht afweek van de regelen, die voor
heen bij het bouwen van vliegtuigen als
axioma's hadden gegolden, viel min of meer
als een bom in de vliegwereld,
D.w.z. figuurlijk, want in letterlijken zin
vloog ze, en wel zoo goed. dat De Schelde
besloot 't nest met 5 musschen uit te brei
den. Rij den bouw van deze serie werden nog
verschillende nieuwigheden aangebracht.
In luchtvaartkringen werd erkend, dat
De Schelde, zij het door middel van een
klein toestel, een bevredigend antwoord had
gegeven op de vraag in welke mato zij aan
do ontwikkeling van den vliegtuigbouw in
ons land zou bijdragen. Deze erkenning won
nog veld, toen de Schelde oenigen tijd later
een vliegboot bouwde, de Scheldemeeuw, die
lot op heden de kleinste ter wereld is ge-
bicven.
Naar licht metaal.
Gedurende do vorste jaren van haar be
staan was de afdeeling vliegtuigbouw van
De Schelde ondergebracht in de houtbewer-
kingsfabriek van do werf, hetgeen voor tic
hand lag, omdat zij zich uitsluitend toeleg
de op toestellen en projecten in hout.
Een radicale omwenteling ontstond
in het bedrijf toen De Schelde in Ja
nuari 1938 opdracht kreeg in combi
natie met ile Aviolandafabriek, een
aantal Pomier P.O. 2 K zeeverken
ners in metaal voor de Ned. Indische
marine te bouwen.
Mede op de overweging, dat de ontwikke
ling van den vliegtuigbouw bijna uitslui
tend in de richting van metaal wees, werd
besloten tot den bouw en de inrichting van
een zeer modern geoutilleerde lichtmetaal
bowerkingsfabriek.
De fabriek, die in Mei 1938 werd geopend
toegerust met de modernste ipeciaal-ma-
chines, met een installatie voor het ver
edelen van duraluminiüm, waartoe een
electxisch verhit, zelfregclend zoutbad be
hoort. en bovendien heeft zij een aparte af
deeling voor bet anodisch oxvdeeren van
lichtmetaal volgens het alumilietpatent.
Als men voorts de belangrijke om
standigheid in aanmerking neemt,
dat de vliegtuigfabriek van Do
Schelde in de machinefabriek dezer
maatschappij steeds kan beschikken
over een keur van metaalbewer
kingsmachines en over een selectie
uit geschoold personeel, is het al
leszins gewettigd de conclusie to
trekken, dat Nederlands jongste
vliegtuigfabriek, groote mogelijkhe
den biedt.
Van Scheldemusch tot Reisvlieg-
tuig.
Toon Do Schelde baar moderne vliegtuig
fabriek tot in de puntjes voor elkaar had,
veronderstelden belangstellenden terecht,
dat zij zich niet uitsluitend zou bepalen tot
dc omvangrijke laak, die besloten ligt in
het vervaardigen van dc Dornier-vlicgboo-
tcn.
Men werkte aan nog gansch andere pro
jecten.
Achter de schermen is sedert den zomer
van 1938 o.a. getcckcnd en gewerkt aan een
nieuw proto type, aan de Schelde S 20, die
dezer dagen gereed is gekomen, en die
thans op liet vliegveld te Vlissingcn gereed
staat oni te bewijzen, dat zij ook in haar
clement in staat is tc voldoen aan de ei-
schon. die zij op papier inlost...
Als men onverwacht tegenover het vier-
persoons. gesloten toestel wordt geplaatst,
valt onmiddellijk De Schcldo-lijn op, die
door middel van dc Muscli voor bet eerst
op het waarnemingsvermogen werd gepro
jecteerd, maar die in het nieuwste Scheldc-
typo tot verdere ontwikkeling werd ge
bracht. Er zijn punten van overeenstemming
met dc Musch, en er zijn opmerkelijke ver
schillen.
Ook de S 20 heeft een duwschroef cn een
bestuurbaar driewielig onderstel (dat in
trekbaar is); het toestel is ook weer uitge-
gcrust met 'n open staart, maart thans met
metalen staartdrngers. zoodat het de be
schikking heeft over dubbele roeren.
Vermeldenswaard is, dat de cabine van
dezen middeldckker geheel gedragen .wordt
door een centralen rotnpliggcr, dat het me-
i'»i.>n toestel is uitgerust met een e'.asti-
DE SCHELDE S 20.
schcn houten vleugel, voorzien van slots,
die bij overtrekken afglijden voorkomen, be
nevens met remkleppen.
De S 20 heeft een 160 pk. luchtgekoelden
Hirtii-motor.
Drie in éénl
Zoodra men in de cabine van de Schelde
S 20 vertoeft, moet men wel tot de erken
ning komen, dat de constructeur bij liet
ontwerpen van dit type oen zeer bijzonder
doel voor oogen heeft gehad.
De stuurhut, die plaats biedt aan vier
personen, is n.1. voorzien van alle instru
menten, noodig om vergevorderde piloten,
cn andere leden van de bemanning op te
leiden voor hun individueele en gemeen
schappelijke taak in jacht- cn verkcersvlieg
tuigen.
Omdat in de S 20 alle ervaringen
met het bestuurbare driewieligc on
derstel, cn alle moderne opvattingen
betreffende een lestoestcl zijn ver
werkt, mag men liet beschouwen als
de oplossing van het nog overal
AUTO MET DRIE
„KOPJE ONDER".
REDDERS.
PERSONEN
KRANIGE
Gisteravond om tien uur is te
Maassluis een ongeluk gebeurd, dat
wonderwel is afgeloopcn.
De 34-jarige chauffeur P S. uit
Rotterdam zag. door onbekendheid
met dc situatie ter plaatse, het Goud-
steenwatcr voor een beton weg aan
cn ging met zijn bestelwagen in
plaats van rechtuit rechtsaf, met liet
gevolg, dat de auto te water reed.
In'de caftinezat naast den chauffeur de
weduwe van L. uit Maasland, terwijl haar
'zoon, de 32-jarige II. van L. uit Rotterdam
binnen in den bestelwagen had plaats ge
nomen.
S. wist zich, toen de wagen in het water
lag, spoedig achter het stuur vandaan te
werken, waarna hij boven op dc cabine klom
Terstond stelde hij pogingen in het werk om
mevrouw van L. uit haar benarde positie to
bevrijden. Weldra slaagde hij hierin en met
behulp van politio en omstanders werden de
beide drenkelingen op den wal gebracht.
Gekleed te water.
Middelerwijl had men den wagen omge
trokken en drie mannen, I. Koffeman, N.
Verhaas en A. van Eijck, begaven zich ge
kleed te water.
Zij openden de deur van den bestelwagen
cn troffen daar dc derde inzittende, reeds
bewusteloos aan. Binnen vijf minuten was
dan ook deze op den kant, in het nabijge
legen politiebureau wei-den alle drenkelin
gen ondergebracht. Hier bevonden zich in
middels de doktoren Melchior en Dc Wilde
met een aantal leden van dc E.H.B.O., en
niet behulp van een zuurstofkoffer begon
men de pogingen om bij van L. dc levens
geesten op tc wekken. Na geruimen tijd' her
kreeg van L. het bewustzijn. Zijn moeder
had bij den val in het water een vrij ernstige
hoofdwonde opgeloopcn, welke moest wor
den gehecht. De chauffeur S. had een onbe
duidende snij wond boven het linkeroog. Alle
drie liepen snijwondjes aan dc vingers op.
Nadat hun geneeskundige hulp was ver
leend, zijn dc drenkelingen naar hun onder
scheidene woonplaatsen vervoerd.
ybthleiitk
WEDSTRIJDPROGRAMMA DER K.N.A.U.
IN 1944.
De nationale technische commissie van de
^Koninklijke Ncderlandsche Athletiek Unie
'heeft het wedstrijd programma voor het aan
staande seizoen samengesteld. Op dc kalen
der treffen wc o.m. de volgende wedstrijden
aan:
5 Mei te Amsterdam, georganiseerd door
hot district Noordliolland, Vondelpark-esta
fette.
2G Mei te Amsterdam, georganiseerd door
het district Noordliolland, nicuwelingendag.
2 Juni tc Amsterdam georganiseerd door
A.Ü.A., nationale wedstrijden voor dames en
heereti.
14 Juli te Den Haag, georganiseerd door V,
en L„ nationale junioreskampioenschappon.
21 Juli te Amsterdam, georganiseerd door
de Volewijckcrs. nationale wedstrijden.
4 Augustus tc Amsterdam, georganiseerd
door A.P.G.S., nationale wedstrijden.
Op 28 Juli zullen de Nederland
sche B-kampioenschappen en op 10
en 11 Augustus dc Nederlandsche
kampioenschappen worden gehou
den. De plaatsen en dc organis^e-
rende vcrcenigingen worden nog be
kend gemaakt.
Dc A.A.C. houdt te Amsterdam nationale
wedstrijden, doch een datum is nog niet
vastgesteld.
Indien de landenontmoeting Zweden—
Noorwegen doorgang vindt, zal eventueel nog
een wijziging in het programma worden
aangebracht.
klemmende probleem der opleiding
van de bemanning van moderne mi
litaire- en verkeerstoestellen, en van
sportvliegers.
In dit vliegtuig, dat door zijn vlieg- en
besturingskwaliteiten gerangschikt dient te
worden in dc klasse, die ligt tusschcn het
gemakkelijke lestoestcl en liet overgevoeli
ge ras-toestel, kan men allen, die straks 'in
liet jongste type jager, in het nieuwste ver-
kcerstoestcl, hun vliegtaak zullen vinden,
in nauw verband met die taak vertrouwd
maken.
De S 20 is echter meer dan oplcidingstoc-
stel.
Doordat dc cabine geheel voor den vleu
gel is geplaatst, en onulat zij haar belasting
gedragen worden dqor den rompligger, kon
bij haar vormgeving overvloedig gebruik
worden gemaakt van glas.
Men kan zich geen vliegtuig denken, dat
den passagier een beter uitzicht geeft dan
de S 20 doet-.
Dc Schelde loste niet slechts het oplei
dingsprobleem op; zij verrijkte dc vliegwe
reld tevens met een taxi- en een toer-vlieg-
tuig niet zeer aantrekkelijke en zeer veilige
eigenschappen.
LONDEN EN PARIJS LEDEN EEN
NEDERLAAG VAN ONGEHOOR-
DEN OMVANG.
Zooals reeds voorspeld, zien de Duitsche
bladen in het sluiten van vrede tusschcn
Sovjctrusland en Finland een nederlaag
der Westelijke mogendheden.
Do „Essener Nationalzeitung" spreekt van
een „waarlijk unieken politieken neder
laag" voor Londen en Parijs. Chamberlain
en Daladier, aldus dit blad, staan voor een
nederlaag van zoo ongehoorden omvang,
dat men dc consequenties, die het einde
van den SovjetrussischFinschcn oorlog
met zich mede brengt, slechts bij benade
ring kan schetsen. De Britsche poging tot
uitbreiding van den oorlog in Noord-Euro
pa en tot voorbereiding van een tegen
Duitschland gerichtèn flankaanval is mis
lukt. Engeland is weer eens uit Oost-Euro
pa naar zijn eiland teruggeslagen en moet
van uit dit trefbare punt de verdere ont
wikkeling van de beslissende worsteling
tegemoet zien.
Rusland en Finland zullen in de
toekomst bij de vorming hunner
betrekking niet meer door de inter-
ventielusten van West-Europa ge
stoord worden. De Sovjetunie heeft
in overeenstemming met haar zeer
belangrijke rol als groote mogend
heid en als belangrijke militaire
factor tegenover den Finschen staat,
die zijn eigen kracht cn innerlijke
sterkte bewezen heeft, het stand
punt ingenomen, dat haar thans in
het geheclc Europeeschc Oosten,
van Moermansk tot aan de Zwarte
Zee toekomt.
Het ging niet om het lot van
Finland
De Berlincr Boerscnzeitung zegt:
Het ging den Westelijken mogendheden
niet om liet lot van Finland: Finland werd
in den oorlog gedreven, het moest den oor
log voor dc Westelijke mogendheden tot
den laatsten Fin uitvechten. Noorwegen cn
Zweden moesten in liet gelid der Westelij-
Eerste Kamer
„Het rechtsbewustzijn van ons
volk vraagt er om. Aantal ki
lometers geen maatstaf voor de
wegverkeersbelasting.
De minister van Waterstaat, de
heer Albarda heeft gisteren de spre
kers over de hogrooting van zijn de
partement geantwoord. Bij de uitvoe
ring van openbare werken voelt spr.
zich gedwongen door dezelfde ge
dachten die aan het desbetreffende
deel van het plan van den arbeid ten
grondslag liggen.
De werken moeten economisch nuttig zijn
en ook van behoorlijken omvang. Een pro
gram dér werken is thans bezwaarlijk te
verwachten, daarvoor is de tijd tc onzeker.
Spr. zal zijn best doen. Als niets in den weg
komt, dan is vlotte uitvoering van den tun
nelbouw te Velsen tc verwachten.
Do financiering van den wegenbouw be
sprekend, deze zal niet ten gevolge hebben,
dat de wegenaanleg wordt vertraagd.
Het verband met dc spoorwegtekortcn is
nu eenmaal het systeem van de wet. Men
moet dit niet verkeerd opvatten, toevallig
leveren de spoorwegen thans te kort op,
maar liet kan ook anders zijn cn doet aan
het systeem niet af.
De belasting op het wegverkeer.
De quaestie der personeele belasting voor
motorrijtuigen zal spr. ter kennis van zijn
ambtgenoot van Financiën brengen. Aan dc
vraag: een belasting voor liet wegverkeer,
wordt groote aandacht, besteed. Het aantal
kilometers is niet maatgevend t.a.v. wegen-
gebruik. De oorzaak der nog niet invoering
van de Wegenverkeerswet, ligt. o.m. in de
moeilijke en omvangrijke keuring der voer-
Postvluchten op Indië
Op de heenreis landden de Peli
kaan en dc Torenvalk resp. te Basra
en tc Bandocng, terwijl de Oehoe op
de terugreis Jodhpur bereikte.
tuigen enz. Vereenvoudiging der medischt
voorschriften voor keuring van motorrijden
is onderhanden.
Spr. ziet niet af van het voornemen,
een behandeling van de coördinatie van he
goederenvervoer te hervatten. 1
Het mijnwezen besprekend, zegt d<
minister, dat hooge afschrijvingen en sta
biliteit in de afschrijxingspolitiek gebodei
zijn, daar liet een tijdelijk bedrijf is; eens
raken do lagen uitgeput.
De begrooting wordt z. h. st. aangono
men met de X.S.B. tegen.
Bij dc begrooting van het Zuiderzcefondi
merkt dc beer Iliemstra (s.d.) op, dat we
ons t.a.v. de voedselvoorziening gclukki;
mogen achten, dat we de Wicringermect
hebben.
Deze begrooting alsook die van het open
baar lichaam „De Wicringermeer" worden
z. h. st. goedgekeurd.
Spdonnage,
Vervolgens wordt een aanvang gemaakl
met de behandeling van de Justitiebegroo
ting.
De heer Kol ff (c.h.) heeft den in
druk, dat cr tc zwak wordt opgetre
den togon „onvaderlandslievende
sc'hobbers". Spr. bepleit opheffing
van het verschil in strafmaat tus
schcn burgers cn miltairen cn heeft
geen bezwaar tegen dc doodstraf in
geval van landverraad. Het rechts
bewustzijn van ons volk vraagt er
om, aldus spr.
Dc heer Janssen (r.k.) bepleit o.m. af
kondiging van den staat van beleg voor
het. geheeie grensgebied.
De heer Kranenburg (v.d.) is niet te
vreden over de wijze, waarop de minister
van Justitie zijn wetgevende taak opvat.
Hij is van oordeel, dat de minister niet
spoedig genoeg tot. wetswijziging of het
indienen van nieuwe wettelijke regelingen
overgaat.
Hedenochtend wordt de behandeling
voortgezet.
Hielde
regens
lente, h<
van den
tchap.
Een ft
land en
onnioge
Dit li
•tuurde
.wagens.
In he
Maartei
nog ste
,van dei
Alkmaa
leid wc
in het
Twee
oplegge
lijke pi
pelen i
van he
den to
naa/st.
meer e
dat er
ge file
Wag
den be
van di
eigcnli
Den H
weg, z
alvorei
norma
Ook
tier b<
aneeu\
in den
ke mogendheden plaats nemen en hup
land geven als oorlogstooneel. Geheel
Noordoost-Europa moest ten offer vallen
aan den oorlogsfakkel, alles alleen om
Duitschland af te sluiten van het Zwecd-
sche erts en den Westelijken mogendheden
een gedeeltelijk succes ten minste in het
Noorden te verzekeren.
In de Duitsche bladen komt tot uiting
de meening dat Finland beter direct had
kunnen toegeven, en dat Duitschland zich
bij dit conflict nooit verwijderd heeft van
het stanpunt van den waarnemer.
Slalin zou bii de executie aan
wezig zijn geweest.
Het Deensche blad „Ekststrabladct"
meldde gisteravond, dat Kuusinen.
het hoofd der stroomannenregee^
ring der Finsche volksrepubliek,
welke door dc U.S.S.R. gevestigd
was te Terijoki in den aanvang van
den Russiscli-Finschen oorlog, te
rechtgesteld is volgens uit Helsinki
ontvangen berichten.
Hij werd er van beschuldigd misleidende
inlichtingen te hebben gegeven aan het
Kremiin over de toestanden in Finland
vóór den oorlog.
„Ekststrabladet" voegt hieraan toe, dat de
teiechtstelling door Stalin persoonlijk was
bevolen. Stalin was „boos", omdat Kuusinen
hem er toe had overgehaald het Finsche
avontuur te ondernemen, tegen zijn eigen
oordeel in, onder voorwendsel het Finsche
volk te reden uit den greep v. maarschalk
Mannerhcim."
Eigenaar was vroeger seiner bij
de marine.
Een arrestatie in de hoofdstad.
Aan het eind van de vorige maand werd
aan de grens bij Vlagtweddc de 3i-jarigc
Amsterdamsclio koopman A. gearresteerd.
Er werden in zijn auto lampen gevonden, dio
stralingsapparaten bleken te zijn, doch oor-<
spronkelijk verkeerde men in de meening,
dat 'deze man iets te maken kon hebben met
de lichtsignalen, die 's nachts horhaaldolijk
werden waargenomen.
In de Amsterdamsche woning van den
man in de Michcl Angelostraat werd door
de recherché een onderzoek ingesteld. Het
bleek, dat in een toilettafel een volledig en
zeer goed zendapparaat was opgeborgen. Het
zendapparaat was van betzelfde maaksel als
dat tc Schiebrock in beslag werd genomen.
De gearresteerde is een Nederlander
Hij heeft vroeger bij de Ncderland
sche Marine gediend als seiner, zoo
dat hij goed op dc hoogte moet wor
den geacht met de behandeling van
radiozendtoestellen.
De man wordt er van verdacht deze toe
stellen te hebben gebruikt om aan een
vreemde mogendheid inlichtingen te ver
strekken. Hij ontkent echter er ooit mee tei
hebben geseind. Hij zegt het kostbare toe
stel te hebben gekocht van een marktkoop
man te Amsterdam. Den naam van den ver-
kooper weet hij echter niet.
Dc man is in arrest gehouden en gisteren
voor den officier van Justitie geleid, die de
stukken in handen van den rechter-commis-
saris heeft gesteld. Deze heeft zijn insluiting
in het huis van bewaring gelast.
Dc man wordt verdacht van overtreding
van artikel 21 der Neutralitcitsvcrklaring.
ER VAN VERDACHT, NEDERLANDSCHE
SCHEEPSTIJDINGEN TE HEBBEN
VERRADEN.
Jaloezie in het spel?
ZITTING MET GESLOTEN DEUREN.
Vandaag zal de Haagsche Rechtbank
zich bezighouden met de berechting
van dc drie verdachten, betrokken in
de spionnagezaak, welke eind No-
vembcr van liet vorig jaar door de
politie is ontdekt. Naar men zich zal
herinneren, werd toen te Rotterdam
gearresteerd de genaturaliseerde
Duitschcr ir. F. W. J. H. P. Sturm,
bij wien eenige rolletjes met nog
nict-ontwikkeldc foto's werden aan
getroffen. Na ontwikkeling bleken
op deze foto's tc zijn opgenomen een
aantal copieén van lijsten, door het
rijksbureau van zeescheepvaart sa
mengesteld, betrcfendc^ in liet bui
tenland aangehouden Nederlandsche
schepen en hun lading.
Het verdere onderzoek leidde tot de ar
restatie van den heer G. W. F. van Hoeven,
referendaris van het departement van So
ciale Zaken, diens echtgenoote. mevrouw A.
J. van Hoeven geboren van Andel en Mr.
\V. B. J. Buve, hoofdcommies aan het depar
tement van Economische Zaken
Volgens dc dagvaardingen zou de zaak
zich als volgt hebben toegedragen. Mr. Buvé
had, als ambtenaar van Economische Zaken,
de beschikking over lijsten van het rijks
bureau v. Zeescheepvaart, waarin vermeld
stonden de in het buitenland aan- en opge
houden Nederlandsche schepen, vermeldende
den naam, de recderij, de lading, de ligging
en bijzonderheden van de schepen.
Mr. Buve schijnt nu de lijsten naar
de woning van den heer en mevrouw
van H. te hebben gebracht, die op
hun beurt deze lijsten weer aan ir. S.
hebben laten zien. S. zou in verbin
ding hebben gestaan met een vreem
ds mogendheid, die belangstelling
voor deze documenten had.
Niet onmogelijk is geweest, dat ten
gevolge van deze spionnage Neder
landsche schepen tot zinken zijn ge
bracht, daar het hier immers ging
om de opsomming van schepen, wel
ke in de Dulns werden opgehouden
en later naar Nederland zouden
koers zetten.
Ir. Sturm, die geregeld bij de familie van
Hoeven aan huis kwam en daar dc lijsten
inkeek en overnam, schijnt nu gezegd te
hebben, dat het heel wat werk was om de
lijsten over te nemen en het fotografeeren
veel gemakkelijker zou zijn. Dc heer van
Hoeven wist nu van een kennis op hot de
partement een foto-toestel te leen te krijgen
onder het voorwendsel, dat hij thuis van
zijn vrouw enkele foto's wilde maken. Het
is gebleken, dat de kennis daarbij geheel te
goeder trouw is geweest. Van Hoeven - gaf
het toestel in werkelijkheid q#n ir. Slurui,
die de betrokken documenten fotografeerde.
Hij legde ze daartoe op den grond en ging er
met het fototoestel boven staan. Op die wij
ze is een stuk van de vloermat ten huize
van de familie van H. meegefotografeerd cn
de bijzonderheid heeft tot de arrestatie van
het echtpaar bijgedragen.
Mevrouw van Iioevcn zou bovendien nog
aanteekeningen uit de lijsten hebben ge
maakt en deze aan ir. Sturm ter hand heb
ben gesteld.
De verloofde van ir. Sturm heeft bij
de politie aangifte gedaan van haar
vreeseüjk vermoeden en mededee-
ling gedaan van de verraderlijke fo
to's. Jaloezie op mevr. van Hoeven,
bij wie ir. Sturm reeds zes jaar aan
huis kwam, schijnt bij dit „verraad"
mede in het spel te zijn geweest.
De maximum-straf.
De maximum-straf, welke voor landver
raad kan opgelegd worden, is maximaal zes
jaren, doch kan met een derde worden ver
hoogd. indien de verdachte door liet begaan
van het feit een bijzondere ambtsplicht
schond zooals in deze gevallen. terwijl'
bij samenloop van meerdere feiten, die als
op zichzelf staande handelingen moeten wor
den beschouwd, en meerdere misdrijven op
leveren nogmaals 't maximum met een der
de kan worden verhoogd, zoodat dit dan OR
tien jaar en acht maanden zou komen.
Behandeling met gesloten deuren.
Dinsdag jl. heeft de rechtbank er over be
raadslaagd, of deze zaak in openbare zitting
of met gesloten deuren zou worden behan
deld. Tot bet laatste werd besloten, zoodat
publiek en pers vandaag tot dc zittingszaal
geen toegang hebben.