m Doodstraf gevraagd voar landverraad spionnen De SCHELDE S 20 gereed vandaag voor hun rechters Water voor weg aangezien Duitsche pers juicht Sne vcrl Kuusinen terechtgesteld? Radiozender ia toilettafel veborgeo i EEN VLIEGTUIG MET EEN DRIELEDIGE BESTEMMING. Het probleem der opleiding van gevorderde vliegers opgelost! Nadat do N.V. Koninklijke maat schappij De Schelde te Vlissingcn, daartoe geïnspireerd door scheeps werven in Engeland, Duitschland en Frankrijk, in 1933 besloten had zich mede op den bouw van vliegtuigen too te leggen, hebben vele bij de Luchtvaart gcinteres6eerden zich meermalen afgevraagd, wat zich achter de voor buitenstaanders ste vig gesloten deuren van de Zeeuw- sche vliegtuigfabriek zou afspelen. Aanvankelijk is cr van hetgeen zooal in de afdceling vliegtuigbouw van De Schelde gebeurde, en van de plannen, die men er had, maar zeer weinig naar buiten doorge drongen. In 1936 aanschouwde de Scheldemusch 't levenslicht, 'n éénpersoons vliegtuigje, dat 200 kg. woog, een spanwijdte van 6 M. bad, uitgerust was met een Praga-motor van 32 pk., en voorzien was van een driewielig on derstel met een bestuurbaar voorwiel. Handley Page Slots waakten tegen het bekende gevolg van overtrekken, en een geheel open staart zorgde voor ongestoorde hoogtestuur- en wendingsroerwerking. De kleine Scheldemusch, die in zoo me nig opzicht afweek van de regelen, die voor heen bij het bouwen van vliegtuigen als axioma's hadden gegolden, viel min of meer als een bom in de vliegwereld, D.w.z. figuurlijk, want in letterlijken zin vloog ze, en wel zoo goed. dat De Schelde besloot 't nest met 5 musschen uit te brei den. Rij den bouw van deze serie werden nog verschillende nieuwigheden aangebracht. In luchtvaartkringen werd erkend, dat De Schelde, zij het door middel van een klein toestel, een bevredigend antwoord had gegeven op de vraag in welke mato zij aan do ontwikkeling van den vliegtuigbouw in ons land zou bijdragen. Deze erkenning won nog veld, toen de Schelde oenigen tijd later een vliegboot bouwde, de Scheldemeeuw, die lot op heden de kleinste ter wereld is ge- bicven. Naar licht metaal. Gedurende do vorste jaren van haar be staan was de afdeeling vliegtuigbouw van De Schelde ondergebracht in de houtbewer- kingsfabriek van do werf, hetgeen voor tic hand lag, omdat zij zich uitsluitend toeleg de op toestellen en projecten in hout. Een radicale omwenteling ontstond in het bedrijf toen De Schelde in Ja nuari 1938 opdracht kreeg in combi natie met ile Aviolandafabriek, een aantal Pomier P.O. 2 K zeeverken ners in metaal voor de Ned. Indische marine te bouwen. Mede op de overweging, dat de ontwikke ling van den vliegtuigbouw bijna uitslui tend in de richting van metaal wees, werd besloten tot den bouw en de inrichting van een zeer modern geoutilleerde lichtmetaal bowerkingsfabriek. De fabriek, die in Mei 1938 werd geopend toegerust met de modernste ipeciaal-ma- chines, met een installatie voor het ver edelen van duraluminiüm, waartoe een electxisch verhit, zelfregclend zoutbad be hoort. en bovendien heeft zij een aparte af deeling voor bet anodisch oxvdeeren van lichtmetaal volgens het alumilietpatent. Als men voorts de belangrijke om standigheid in aanmerking neemt, dat de vliegtuigfabriek van Do Schelde in de machinefabriek dezer maatschappij steeds kan beschikken over een keur van metaalbewer kingsmachines en over een selectie uit geschoold personeel, is het al leszins gewettigd de conclusie to trekken, dat Nederlands jongste vliegtuigfabriek, groote mogelijkhe den biedt. Van Scheldemusch tot Reisvlieg- tuig. Toon Do Schelde baar moderne vliegtuig fabriek tot in de puntjes voor elkaar had, veronderstelden belangstellenden terecht, dat zij zich niet uitsluitend zou bepalen tot dc omvangrijke laak, die besloten ligt in het vervaardigen van dc Dornier-vlicgboo- tcn. Men werkte aan nog gansch andere pro jecten. Achter de schermen is sedert den zomer van 1938 o.a. getcckcnd en gewerkt aan een nieuw proto type, aan de Schelde S 20, die dezer dagen gereed is gekomen, en die thans op liet vliegveld te Vlissingcn gereed staat oni te bewijzen, dat zij ook in haar clement in staat is tc voldoen aan de ei- schon. die zij op papier inlost... Als men onverwacht tegenover het vier- persoons. gesloten toestel wordt geplaatst, valt onmiddellijk De Schcldo-lijn op, die door middel van dc Muscli voor bet eerst op het waarnemingsvermogen werd gepro jecteerd, maar die in het nieuwste Scheldc- typo tot verdere ontwikkeling werd ge bracht. Er zijn punten van overeenstemming met dc Musch, en er zijn opmerkelijke ver schillen. Ook de S 20 heeft een duwschroef cn een bestuurbaar driewielig onderstel (dat in trekbaar is); het toestel is ook weer uitge- gcrust met 'n open staart, maart thans met metalen staartdrngers. zoodat het de be schikking heeft over dubbele roeren. Vermeldenswaard is, dat de cabine van dezen middeldckker geheel gedragen .wordt door een centralen rotnpliggcr, dat het me- i'»i.>n toestel is uitgerust met een e'.asti- DE SCHELDE S 20. schcn houten vleugel, voorzien van slots, die bij overtrekken afglijden voorkomen, be nevens met remkleppen. De S 20 heeft een 160 pk. luchtgekoelden Hirtii-motor. Drie in éénl Zoodra men in de cabine van de Schelde S 20 vertoeft, moet men wel tot de erken ning komen, dat de constructeur bij liet ontwerpen van dit type oen zeer bijzonder doel voor oogen heeft gehad. De stuurhut, die plaats biedt aan vier personen, is n.1. voorzien van alle instru menten, noodig om vergevorderde piloten, cn andere leden van de bemanning op te leiden voor hun individueele en gemeen schappelijke taak in jacht- cn verkcersvlieg tuigen. Omdat in de S 20 alle ervaringen met het bestuurbare driewieligc on derstel, cn alle moderne opvattingen betreffende een lestoestcl zijn ver werkt, mag men liet beschouwen als de oplossing van het nog overal AUTO MET DRIE „KOPJE ONDER". REDDERS. PERSONEN KRANIGE Gisteravond om tien uur is te Maassluis een ongeluk gebeurd, dat wonderwel is afgeloopcn. De 34-jarige chauffeur P S. uit Rotterdam zag. door onbekendheid met dc situatie ter plaatse, het Goud- steenwatcr voor een beton weg aan cn ging met zijn bestelwagen in plaats van rechtuit rechtsaf, met liet gevolg, dat de auto te water reed. In'de caftinezat naast den chauffeur de weduwe van L. uit Maasland, terwijl haar 'zoon, de 32-jarige II. van L. uit Rotterdam binnen in den bestelwagen had plaats ge nomen. S. wist zich, toen de wagen in het water lag, spoedig achter het stuur vandaan te werken, waarna hij boven op dc cabine klom Terstond stelde hij pogingen in het werk om mevrouw van L. uit haar benarde positie to bevrijden. Weldra slaagde hij hierin en met behulp van politio en omstanders werden de beide drenkelingen op den wal gebracht. Gekleed te water. Middelerwijl had men den wagen omge trokken en drie mannen, I. Koffeman, N. Verhaas en A. van Eijck, begaven zich ge kleed te water. Zij openden de deur van den bestelwagen cn troffen daar dc derde inzittende, reeds bewusteloos aan. Binnen vijf minuten was dan ook deze op den kant, in het nabijge legen politiebureau wei-den alle drenkelin gen ondergebracht. Hier bevonden zich in middels de doktoren Melchior en Dc Wilde met een aantal leden van dc E.H.B.O., en niet behulp van een zuurstofkoffer begon men de pogingen om bij van L. dc levens geesten op tc wekken. Na geruimen tijd' her kreeg van L. het bewustzijn. Zijn moeder had bij den val in het water een vrij ernstige hoofdwonde opgeloopcn, welke moest wor den gehecht. De chauffeur S. had een onbe duidende snij wond boven het linkeroog. Alle drie liepen snijwondjes aan dc vingers op. Nadat hun geneeskundige hulp was ver leend, zijn dc drenkelingen naar hun onder scheidene woonplaatsen vervoerd. ybthleiitk WEDSTRIJDPROGRAMMA DER K.N.A.U. IN 1944. De nationale technische commissie van de ^Koninklijke Ncderlandsche Athletiek Unie 'heeft het wedstrijd programma voor het aan staande seizoen samengesteld. Op dc kalen der treffen wc o.m. de volgende wedstrijden aan: 5 Mei te Amsterdam, georganiseerd door hot district Noordliolland, Vondelpark-esta fette. 2G Mei te Amsterdam, georganiseerd door het district Noordliolland, nicuwelingendag. 2 Juni tc Amsterdam georganiseerd door A.Ü.A., nationale wedstrijden voor dames en heereti. 14 Juli te Den Haag, georganiseerd door V, en L„ nationale junioreskampioenschappon. 21 Juli te Amsterdam, georganiseerd door de Volewijckcrs. nationale wedstrijden. 4 Augustus tc Amsterdam, georganiseerd door A.P.G.S., nationale wedstrijden. Op 28 Juli zullen de Nederland sche B-kampioenschappen en op 10 en 11 Augustus dc Nederlandsche kampioenschappen worden gehou den. De plaatsen en dc organis^e- rende vcrcenigingen worden nog be kend gemaakt. Dc A.A.C. houdt te Amsterdam nationale wedstrijden, doch een datum is nog niet vastgesteld. Indien de landenontmoeting Zweden— Noorwegen doorgang vindt, zal eventueel nog een wijziging in het programma worden aangebracht. klemmende probleem der opleiding van de bemanning van moderne mi litaire- en verkeerstoestellen, en van sportvliegers. In dit vliegtuig, dat door zijn vlieg- en besturingskwaliteiten gerangschikt dient te worden in dc klasse, die ligt tusschcn het gemakkelijke lestoestcl en liet overgevoeli ge ras-toestel, kan men allen, die straks 'in liet jongste type jager, in het nieuwste ver- kcerstoestcl, hun vliegtaak zullen vinden, in nauw verband met die taak vertrouwd maken. De S 20 is echter meer dan oplcidingstoc- stel. Doordat dc cabine geheel voor den vleu gel is geplaatst, en onulat zij haar belasting gedragen worden dqor den rompligger, kon bij haar vormgeving overvloedig gebruik worden gemaakt van glas. Men kan zich geen vliegtuig denken, dat den passagier een beter uitzicht geeft dan de S 20 doet-. Dc Schelde loste niet slechts het oplei dingsprobleem op; zij verrijkte dc vliegwe reld tevens met een taxi- en een toer-vlieg- tuig niet zeer aantrekkelijke en zeer veilige eigenschappen. LONDEN EN PARIJS LEDEN EEN NEDERLAAG VAN ONGEHOOR- DEN OMVANG. Zooals reeds voorspeld, zien de Duitsche bladen in het sluiten van vrede tusschcn Sovjctrusland en Finland een nederlaag der Westelijke mogendheden. Do „Essener Nationalzeitung" spreekt van een „waarlijk unieken politieken neder laag" voor Londen en Parijs. Chamberlain en Daladier, aldus dit blad, staan voor een nederlaag van zoo ongehoorden omvang, dat men dc consequenties, die het einde van den SovjetrussischFinschcn oorlog met zich mede brengt, slechts bij benade ring kan schetsen. De Britsche poging tot uitbreiding van den oorlog in Noord-Euro pa en tot voorbereiding van een tegen Duitschland gerichtèn flankaanval is mis lukt. Engeland is weer eens uit Oost-Euro pa naar zijn eiland teruggeslagen en moet van uit dit trefbare punt de verdere ont wikkeling van de beslissende worsteling tegemoet zien. Rusland en Finland zullen in de toekomst bij de vorming hunner betrekking niet meer door de inter- ventielusten van West-Europa ge stoord worden. De Sovjetunie heeft in overeenstemming met haar zeer belangrijke rol als groote mogend heid en als belangrijke militaire factor tegenover den Finschen staat, die zijn eigen kracht cn innerlijke sterkte bewezen heeft, het stand punt ingenomen, dat haar thans in het geheclc Europeeschc Oosten, van Moermansk tot aan de Zwarte Zee toekomt. Het ging niet om het lot van Finland De Berlincr Boerscnzeitung zegt: Het ging den Westelijken mogendheden niet om liet lot van Finland: Finland werd in den oorlog gedreven, het moest den oor log voor dc Westelijke mogendheden tot den laatsten Fin uitvechten. Noorwegen cn Zweden moesten in liet gelid der Westelij- Eerste Kamer „Het rechtsbewustzijn van ons volk vraagt er om. Aantal ki lometers geen maatstaf voor de wegverkeersbelasting. De minister van Waterstaat, de heer Albarda heeft gisteren de spre kers over de hogrooting van zijn de partement geantwoord. Bij de uitvoe ring van openbare werken voelt spr. zich gedwongen door dezelfde ge dachten die aan het desbetreffende deel van het plan van den arbeid ten grondslag liggen. De werken moeten economisch nuttig zijn en ook van behoorlijken omvang. Een pro gram dér werken is thans bezwaarlijk te verwachten, daarvoor is de tijd tc onzeker. Spr. zal zijn best doen. Als niets in den weg komt, dan is vlotte uitvoering van den tun nelbouw te Velsen tc verwachten. Do financiering van den wegenbouw be sprekend, deze zal niet ten gevolge hebben, dat de wegenaanleg wordt vertraagd. Het verband met dc spoorwegtekortcn is nu eenmaal het systeem van de wet. Men moet dit niet verkeerd opvatten, toevallig leveren de spoorwegen thans te kort op, maar liet kan ook anders zijn cn doet aan het systeem niet af. De belasting op het wegverkeer. De quaestie der personeele belasting voor motorrijtuigen zal spr. ter kennis van zijn ambtgenoot van Financiën brengen. Aan dc vraag: een belasting voor liet wegverkeer, wordt groote aandacht, besteed. Het aantal kilometers is niet maatgevend t.a.v. wegen- gebruik. De oorzaak der nog niet invoering van de Wegenverkeerswet, ligt. o.m. in de moeilijke en omvangrijke keuring der voer- Postvluchten op Indië Op de heenreis landden de Peli kaan en dc Torenvalk resp. te Basra en tc Bandocng, terwijl de Oehoe op de terugreis Jodhpur bereikte. tuigen enz. Vereenvoudiging der medischt voorschriften voor keuring van motorrijden is onderhanden. Spr. ziet niet af van het voornemen, een behandeling van de coördinatie van he goederenvervoer te hervatten. 1 Het mijnwezen besprekend, zegt d< minister, dat hooge afschrijvingen en sta biliteit in de afschrijxingspolitiek gebodei zijn, daar liet een tijdelijk bedrijf is; eens raken do lagen uitgeput. De begrooting wordt z. h. st. aangono men met de X.S.B. tegen. Bij dc begrooting van het Zuiderzcefondi merkt dc beer Iliemstra (s.d.) op, dat we ons t.a.v. de voedselvoorziening gclukki; mogen achten, dat we de Wicringermect hebben. Deze begrooting alsook die van het open baar lichaam „De Wicringermeer" worden z. h. st. goedgekeurd. Spdonnage, Vervolgens wordt een aanvang gemaakl met de behandeling van de Justitiebegroo ting. De heer Kol ff (c.h.) heeft den in druk, dat cr tc zwak wordt opgetre den togon „onvaderlandslievende sc'hobbers". Spr. bepleit opheffing van het verschil in strafmaat tus schcn burgers cn miltairen cn heeft geen bezwaar tegen dc doodstraf in geval van landverraad. Het rechts bewustzijn van ons volk vraagt er om, aldus spr. Dc heer Janssen (r.k.) bepleit o.m. af kondiging van den staat van beleg voor het. geheeie grensgebied. De heer Kranenburg (v.d.) is niet te vreden over de wijze, waarop de minister van Justitie zijn wetgevende taak opvat. Hij is van oordeel, dat de minister niet spoedig genoeg tot. wetswijziging of het indienen van nieuwe wettelijke regelingen overgaat. Hedenochtend wordt de behandeling voortgezet. Hielde regens lente, h< van den tchap. Een ft land en onnioge Dit li •tuurde .wagens. In he Maartei nog ste ,van dei Alkmaa leid wc in het Twee oplegge lijke pi pelen i van he den to naa/st. meer e dat er ge file Wag den be van di eigcnli Den H weg, z alvorei norma Ook tier b< aneeu\ in den ke mogendheden plaats nemen en hup land geven als oorlogstooneel. Geheel Noordoost-Europa moest ten offer vallen aan den oorlogsfakkel, alles alleen om Duitschland af te sluiten van het Zwecd- sche erts en den Westelijken mogendheden een gedeeltelijk succes ten minste in het Noorden te verzekeren. In de Duitsche bladen komt tot uiting de meening dat Finland beter direct had kunnen toegeven, en dat Duitschland zich bij dit conflict nooit verwijderd heeft van het stanpunt van den waarnemer. Slalin zou bii de executie aan wezig zijn geweest. Het Deensche blad „Ekststrabladct" meldde gisteravond, dat Kuusinen. het hoofd der stroomannenregee^ ring der Finsche volksrepubliek, welke door dc U.S.S.R. gevestigd was te Terijoki in den aanvang van den Russiscli-Finschen oorlog, te rechtgesteld is volgens uit Helsinki ontvangen berichten. Hij werd er van beschuldigd misleidende inlichtingen te hebben gegeven aan het Kremiin over de toestanden in Finland vóór den oorlog. „Ekststrabladet" voegt hieraan toe, dat de teiechtstelling door Stalin persoonlijk was bevolen. Stalin was „boos", omdat Kuusinen hem er toe had overgehaald het Finsche avontuur te ondernemen, tegen zijn eigen oordeel in, onder voorwendsel het Finsche volk te reden uit den greep v. maarschalk Mannerhcim." Eigenaar was vroeger seiner bij de marine. Een arrestatie in de hoofdstad. Aan het eind van de vorige maand werd aan de grens bij Vlagtweddc de 3i-jarigc Amsterdamsclio koopman A. gearresteerd. Er werden in zijn auto lampen gevonden, dio stralingsapparaten bleken te zijn, doch oor-< spronkelijk verkeerde men in de meening, dat 'deze man iets te maken kon hebben met de lichtsignalen, die 's nachts horhaaldolijk werden waargenomen. In de Amsterdamsche woning van den man in de Michcl Angelostraat werd door de recherché een onderzoek ingesteld. Het bleek, dat in een toilettafel een volledig en zeer goed zendapparaat was opgeborgen. Het zendapparaat was van betzelfde maaksel als dat tc Schiebrock in beslag werd genomen. De gearresteerde is een Nederlander Hij heeft vroeger bij de Ncderland sche Marine gediend als seiner, zoo dat hij goed op dc hoogte moet wor den geacht met de behandeling van radiozendtoestellen. De man wordt er van verdacht deze toe stellen te hebben gebruikt om aan een vreemde mogendheid inlichtingen te ver strekken. Hij ontkent echter er ooit mee tei hebben geseind. Hij zegt het kostbare toe stel te hebben gekocht van een marktkoop man te Amsterdam. Den naam van den ver- kooper weet hij echter niet. Dc man is in arrest gehouden en gisteren voor den officier van Justitie geleid, die de stukken in handen van den rechter-commis- saris heeft gesteld. Deze heeft zijn insluiting in het huis van bewaring gelast. Dc man wordt verdacht van overtreding van artikel 21 der Neutralitcitsvcrklaring. ER VAN VERDACHT, NEDERLANDSCHE SCHEEPSTIJDINGEN TE HEBBEN VERRADEN. Jaloezie in het spel? ZITTING MET GESLOTEN DEUREN. Vandaag zal de Haagsche Rechtbank zich bezighouden met de berechting van dc drie verdachten, betrokken in de spionnagezaak, welke eind No- vembcr van liet vorig jaar door de politie is ontdekt. Naar men zich zal herinneren, werd toen te Rotterdam gearresteerd de genaturaliseerde Duitschcr ir. F. W. J. H. P. Sturm, bij wien eenige rolletjes met nog nict-ontwikkeldc foto's werden aan getroffen. Na ontwikkeling bleken op deze foto's tc zijn opgenomen een aantal copieén van lijsten, door het rijksbureau van zeescheepvaart sa mengesteld, betrcfendc^ in liet bui tenland aangehouden Nederlandsche schepen en hun lading. Het verdere onderzoek leidde tot de ar restatie van den heer G. W. F. van Hoeven, referendaris van het departement van So ciale Zaken, diens echtgenoote. mevrouw A. J. van Hoeven geboren van Andel en Mr. \V. B. J. Buve, hoofdcommies aan het depar tement van Economische Zaken Volgens dc dagvaardingen zou de zaak zich als volgt hebben toegedragen. Mr. Buvé had, als ambtenaar van Economische Zaken, de beschikking over lijsten van het rijks bureau v. Zeescheepvaart, waarin vermeld stonden de in het buitenland aan- en opge houden Nederlandsche schepen, vermeldende den naam, de recderij, de lading, de ligging en bijzonderheden van de schepen. Mr. Buve schijnt nu de lijsten naar de woning van den heer en mevrouw van H. te hebben gebracht, die op hun beurt deze lijsten weer aan ir. S. hebben laten zien. S. zou in verbin ding hebben gestaan met een vreem ds mogendheid, die belangstelling voor deze documenten had. Niet onmogelijk is geweest, dat ten gevolge van deze spionnage Neder landsche schepen tot zinken zijn ge bracht, daar het hier immers ging om de opsomming van schepen, wel ke in de Dulns werden opgehouden en later naar Nederland zouden koers zetten. Ir. Sturm, die geregeld bij de familie van Hoeven aan huis kwam en daar dc lijsten inkeek en overnam, schijnt nu gezegd te hebben, dat het heel wat werk was om de lijsten over te nemen en het fotografeeren veel gemakkelijker zou zijn. Dc heer van Hoeven wist nu van een kennis op hot de partement een foto-toestel te leen te krijgen onder het voorwendsel, dat hij thuis van zijn vrouw enkele foto's wilde maken. Het is gebleken, dat de kennis daarbij geheel te goeder trouw is geweest. Van Hoeven - gaf het toestel in werkelijkheid q#n ir. Slurui, die de betrokken documenten fotografeerde. Hij legde ze daartoe op den grond en ging er met het fototoestel boven staan. Op die wij ze is een stuk van de vloermat ten huize van de familie van H. meegefotografeerd cn de bijzonderheid heeft tot de arrestatie van het echtpaar bijgedragen. Mevrouw van Iioevcn zou bovendien nog aanteekeningen uit de lijsten hebben ge maakt en deze aan ir. Sturm ter hand heb ben gesteld. De verloofde van ir. Sturm heeft bij de politie aangifte gedaan van haar vreeseüjk vermoeden en mededee- ling gedaan van de verraderlijke fo to's. Jaloezie op mevr. van Hoeven, bij wie ir. Sturm reeds zes jaar aan huis kwam, schijnt bij dit „verraad" mede in het spel te zijn geweest. De maximum-straf. De maximum-straf, welke voor landver raad kan opgelegd worden, is maximaal zes jaren, doch kan met een derde worden ver hoogd. indien de verdachte door liet begaan van het feit een bijzondere ambtsplicht schond zooals in deze gevallen. terwijl' bij samenloop van meerdere feiten, die als op zichzelf staande handelingen moeten wor den beschouwd, en meerdere misdrijven op leveren nogmaals 't maximum met een der de kan worden verhoogd, zoodat dit dan OR tien jaar en acht maanden zou komen. Behandeling met gesloten deuren. Dinsdag jl. heeft de rechtbank er over be raadslaagd, of deze zaak in openbare zitting of met gesloten deuren zou worden behan deld. Tot bet laatste werd besloten, zoodat publiek en pers vandaag tot dc zittingszaal geen toegang hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2