CONVERSATIES „Slank" c J Liefdes-scènes leiden tot stardom voor de étalage Het eeuwig- Zwart en Wespentaille Zaterdag 30 Maart 1940 Vierde blad N Wij volgen het voorbeeld der Parisienne v Ze verdringen zIcH voor 'de Hoe- den-étalage, de dames, de oude en de jonge, de goedgekleede en de eenvoudige, de werkende vrouw en zij, die haar tijd doorbrengt met teaen en winkelen. En ze voeren in allerlei toonaarden een conversatie, die niets met rangen en standen te maken heeft. Ze voeren het eeuwig- vrouwelijke gesprek, dat begint met „wat een schattig hoedje" en ein digt met: „een beeldje", tussdhen welke twee kwalificaties een menig te andere liggen, die ongeveer op hetzelfde neerkomen.. En het onderwerp van deze conversatie? Natuurlijk de nieuwe hoedenmode? De hy permoderne modellen, uitgestald op slanke standaards, begeerlijker en eleganter achter de blinkende spiegelruiten van een chique modehuis! Want indien we dezelfde hoeden op een groote hoop bijeen zagen, als sta pelpannen in en op elkaar gezet, zooals tij dens uitverkoopen te doen, gebruikelijk is, dan lijken al die buitenissige dopjes in eens niet meer zóó zwierig, zóó apart, dan smelt onze belangstelling als sneeuw voor de zon... Maar laten we ons bij het heden be palen! Het heden dat ons een schoen voor hij de eerste gelegenheid de beste, de om helzing en daarmee hun kans om zeep hielpen. Volgens de meening van Edmund Goul- ding, regisseur van tal van Warner Bros- fifcms, is het spelen van een „teedere-scène" de beste proef, welke men jonge artisten kan laten afleggen om te zien of er wat „inzit". „Liefde op de film", beweert hij, „heeft 'meer met het verstand dan met 't hart 1e maken. Factoren zooals jeugdige verle genheid, ontzag voor den reeds bekenden partner en «ebrek aan routine, spelen na tuurlijk een groote rol. 't Jonge meisje, dat haar eerste liefdes-scène ongedwongen en natuurlijk weet te spelen, wacht een groo te toekomst. Wij verwelkomen haar dan ook van ganscher harte." De heldin zette er een vaartje in. Dit was ook reeds zoo in de dagen van Ma ry Pickford, The Gish Girls, Theda Bara en de Talmadges. toen ai deze sterren van de stomme film op 't hoogtepunt van hun roem stonden. In dien tijd was het spel hij dergelijke scènes altijd een ietwat ge forceerd. De heldin vloog met een ontstel lende vaart in en uit de armen van den held. En verwarring werd veroorzaakt door het ontlbreken van den dialoog. Heden ten dage hebben wij een andere opvatting over filmliefde; slechts één te gel gaat ook nog heden op: actrices bren gen 't eerder tot star als hun 't spelen van liefdesscènes ongedwongen afgaat. Bette Da vis bijvoorbeeld speelde in vijf Warner films vóór zij de kans kreeg om van haar talent op dergelijk gebied blijk te geven. In „Cabin in the Cotton" moest zij n.l. Diehard Barthelmess in een gewaag de scène compromitteercn. De scène Week een groot succes en het was daarna kin derspel om 't tot star te brengen. Liefdes-scènes met Wayne Morris in twee van haar vroegere films en onlangs met John Garfiold in „Vier Dochters", „Vier Moedige Meisjes" en onlangs in „Straten zonder Einde" schonken Priscilla Lane het door zoovelen begeerde praedicaat van star. Voor „ster" geboren. 't Gemak en de nauwelijks merkbare zelfverzekerdheid, waarmede ze zich bij een dergelijke situatie gedroez, ongeacht hoe snel haar hart bonsde of haar beenen Of 't nu het luchtige flirten van Jane Wyman of Joan Blondell of de zwaarmoe dige, hevige reacties op liefdesscènes van Bette Davis of Gretha Gaibo betreft, het maakt geen verschil ten opzichte van de geschiktheid om het tot star te brengen, ïïoe eerder een meisje, dat werkelijk van plan is om het bij do film ver te brengen, toont, dat ze dergelijke scènes «pelen kan, des te eerder zal ze kans van slagen heb ben. En zij, die het weten kunnen, zijn de overtuiging toegedaan, dat filmromantiek de zekerste weg voor succes en populair zijn, is. Liefdes-scènes zijn de „alpha en omega" voor de carrière van een actrice. Wanneer een actrice de bekwaamheid mist een dergelijke scène natuurgetrouw en ongedwongen te «pelen, doet ze verstan diger zich voor de huishouding te bekwa men en de film of 't tooneel vaarwelte zeggen. HET DIER EN DE TABAK. Niet alleen de mensch heeft plezier van de tabak, maar ook voor vele diereu geldt de tabak als een zeer gewaardeerd genot middel. Zoo nam de bekende dierenschil- der, Paul Meyerheim, waar, dat de geiten, herten en lama's heel graag sigaren cn ook pruimtabak aten. Hij had bijvoorbeeld een zeer koppig wild schaap door voortdurend voederen met pruimtabak getornd en aan zich gewend. Bij beren nam hij daarente gen een uitgesproken voorliefde voor ta baksrook waar, die de dieren met welbe hagen inademden, waarbij zij kop en rug tegen liet hek wreven, waardoor de rook naar binnen kwam. Ook de groote roofkat ten. vooral de tijgers zogen gretig de ta baksrook naar binnen, die men naar hen toe blies, en drongen zich in de kooi steeds tegen de tralies, als men rookeml voor hen stond. Zelfs onder de insecten kan men een tabaksvriend aantreffen en wel de z.g. ci- garettenkevcr (Lasioderma Scrricorne) die uitsluitend van tabak leeft en ook een si garetje niet versmaadt. De cigarcttcnkevcr heeft zich zelfs bij de kleur van zijn lie velingskostje aangepast, want hij is zoo bruin als sigarentabak. EEN VLEUGJE HUMOR Je moest je schamen om dat heerlijke eten te laten staan, zei de vader veront waardigd tot zijn zesjarig zoontje. Toen ik zoo oud was als jij, kreeg ik niets anders den droog brood. Dan bent u zeker wel blij dat u het nu zoo goed hebt bij ons, hè pa?, zei de kleine jongen. Een jonge man vroeg een meisje ten hu welijk en werd aangenomen. Na de ge bruikelijke teederheden begonnen zij een ernstig gesprek. Nu wij verloofd zijn. zei het meisje, moeten wij zuinig worden. Beloof mii nu. liexeling. dat je niets zult doen, dat je niet kunt betalen." De jongeling lachte grimmig. Als ik je dat beloofde, antwoordde hij. zou ik moeten beginnen met ons engage ment te verbreken. vrouwelijke gesprek trilden, stempelden haar reeds dadelijk tot de toekomstige star. Hedy Lamarr had nooit de kans in Amerika gekregen, wanneer haar «pel ln liefdes-scènes van „Extase" niet de aan dacht van de Hollywoodsche producers had getrokken en de rust keerde niet eer der in 's werelds grootste film-metropolis terug vóór haar naam onder een contract stond. De roodharige Ann Sheridan mocht zich slechts ln een beperkt succes verheugen, tot ze 't geluk had James Cagnev's tegen speelster te zijn in „Jongens met Smerige Gezichten". Ze werd in deze film op Cag- ney verliefd, wist haar kans uit te buiten en was „gemaakt". Ze kreeg keer op keer grootere rollen in betere films en vertolk! nu de hoofdrol in „And It AH Came True" „Het" love-team. Veteranen in Hollywood spreken nog eens over den tijd, dat Garbo in Hollywood haar beide namen gebruikte en niets bij 't publiek deed; tot haar geluk werd ze „ge- teamd" met één der grootste „film-lovers*, die ooit op het witte doek verschenen is n.l. John Gilbert Jane Bryan gaf desgevraagd toe, dat ze „zichzelf" niet was in liefdes-scènes in „Kid Galahad", maar dat zij dank Basil j Rathbone in „Confessions" haar aangebo ren schuchterheid voor do camera over- j won. Sindsdien ging 't «nel bergopwaarts met deze actrice en kort geleden vertolkte I zij met één der grootste hedendaagsche ac teurs, Paul Muni n.l., de hoofdrollen in „Twee Uit Velen", een Warner Bros-film j gebaseerd op den beroemden roman van j James Hilton, auteur van „Goodbye Mr. j Chips". Zonder beroemde liefdes-scènes zou -do film zich nimmer zulk een enorme popu lariteit verworven hebben. Liefde is een universeele taal en overal, waar twee menochen bijeen zijn, wordt een omhelzing begrepen. De kans van slagen. Het is opvallend, zooveel zwart als de voorjaarsmode brengt. Wij zien zwarte mantelpakjes, dito lange mantels en middagjaponnen bij de vleet. Zoo n donker toiletje mag dan ook niet aan onze garderobe ontbreken. We volgen hiermee liet voorbeeld van de Parisienne, die bij de felste zonneschijn bet gedistingueerde zwart trouw blijft. Na tuurlijk verlevendigd met een of andere zachte pasteltint, met goud of met wit. Hier naast een tafzijden middag jurk met de bekende wespen taille, welke men, zoo de na tuur voor deze allernieuwste mode-lijn niet gezorgd heeft, ook kunstmatig kan aan brengen door middel van een corset, dat zijn aloude taak, de heupen te versmallen, heeft opgegeven en nu een te gengesteld doel nastreeft: n.l. met talrijke baleintjes de juiste breedte te doen ont staan. De japon is met zeer smalle echte witte kant en met kant overtrokken knoo- pen gegarneerd. BESTAANDE UIT ZWARTEN MANTEL OP PASTELBLAUW ONDERKLEED, DAT RIJK MET PLISSé'S EN PARELMOEREN KNOOPJES VERSIERD IS. De kleine ijdeltuit IS TROTSCH OP HAAR GENOPT ZIJDEN JURKJE, DAT SLECHTS VERSIERD IS MET EEN PAAR RUCHES. een Hoed presenteert, een zeilpet voor ge kleed middaghoofddeksel, een soort zak als haarnetje, een dikke tuil bloemen als een modieus dopje. Kijken we er nog. wat onwennig tegen aan? Och, niets went zóó gauw als mode! En daarom, laten wij onze stemmen mengen in het spreekkoor der vrouwen die een nieuwen hoed noodig hebben, of meenen noodig te hebben, en zeggen, met het juiste accent, dat onze diepe aandoening verraadt: „Een schatje! Nee... maar, wat een bééld je, een snuitje.." Eenige technische opmerkingen bij de op deze pagina afgebeelde snufjes zijn wel on misbaar. Ten eerste is het succes van een nieuwen hoed afhankelijk van de richting waarin men hem opzet De modellen met haarnetten wijzen den weg vanzelf. De twee op onze foto staan zoowaar recht op het hoofd. De vilten pet echter vraagt een scheeve houding, doch niet zóó scheef als op den standerd; een gedeelte van het gezicht mag echter gerust schuil gaan ach ter de „klep". Degenen, die ln de film tegen een teedere situaU'e opgewasen zijn, ko men over het algemeen vlugger vooruit Meisjes, die van hun eerste liefdes-scènes bij de film iets goeds weten terecht te torengen, brengen 't eerder tot star dan zij, die nooit de kans kregen hun talenten op dit gebied te demonstreeren of dadelijk De strikken van het ruiker tje bloemen vallen aan de achterzijde, doch men kan de linten ook als sjaal gebruiken en onder de kin door laten loopen. De „schoen" (rechts onder) komt met dc neus mid den boven het rechteroog, de sluier valt rond het gcheele hoofd. Wat de materialen betreft, men ziet veel grof stroo en ook zomervilt, de kleuren harmonieeren ófcontras teeren met mantel en japon, bijv. een zwarten of rooden hoed bij een grijsgeruit cos- tuumpje of een paauwblauwe bij een dito toilet. Er is keus te over en gelukkig zien we ook scheppingen in een stijl, waarmee we al wat vertrouwd zijn geraakt, zooals de brëton, en de matelot. Want ook on der ons vrouwen heb je waag halzen en typen, die niet over één nacht ijs gaan. in dit ge val over één dag Lentemode. Leóntine. Slankmakend wandeltoilet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 13