Trawler „Reiger" Scandinavië in de knel toch uitgevaren DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Londen zal geen onberaden stappen doen INLIJVING BUITENGEWOON DIENSTPLICHTIGEN Meer vertrouwen in de bedoelingen der Duitschers Na waarschuwings schoten stoppen Op den rug der neutralen? Italië roept marine-reservisten op _J5 Laan. Schaden, Tel. 444 (2 Ifjuen). Kengetal 2240. DINSDAG 2 APRIL 1940. 84e Jaargang. No. 11152. I VÜ9M- dM KV^U^.4^ JUBmmHsoidi d IEDDINGSHIDDELEN DER „PROTINUS" (OUDEN TOCH IN ORDE ZIJN GEWEEST. Trots de berichten uit IJmuiden, mel dende dat na de beschieting en bom bard ee ring onzer visschersschepen door Duitsche vliegtuigen, geen trawlers meer zouden uitvaren, heeft gisteren in den namiddag de traw ler „Reiger" IJm. 114, toch zee geko zen en verwacht wordt, dat heden de overige schepen zullen volgen. üit de rapporten welke de laatst binnenge- omen trawlers „L S. Groen", IJm. 130 en Vikingbank", IJm. 183 hebben uitgebracht, ccft men in IJmuidensche recderskringen J. den indruk gekregen, dat het de Duit- chc vliegtuigen in de eerste plaats er om te oen is, de visschersschepen te laten stop en, om dan nauwkeuriger te kunnen na- aan, of men inderdaad met. Nederlanders n niet met gewapendo trawlers te doen eeft. Deze veronderstelling baseert men op het apport van den schipper van de „I. S. roen", die mededeelde, dat een Duitsch Iegtuig en salvo mitrailleurschoten voor «i boeg in het water afschoot. De schip- had onmiddellijk gestopt. He* vliegtuig, dat aanvankelijk vóór het schip langs had gevlogen*cirkel de toen eenige malen er om heen, waarna een der inzittenden met de hand naar de opvarenden wuifde, en het toestel zich verwijderde. Dicht in de buurt voer de „Vikingbank". rk hier meende men het neerkomen van trailleurkogcls in het water voor den oeg te hebben waargenomen. De schipper ras toen volle kracht gaan varen, waar- a, volgens zijn rapport, het vliegtuig ecni- e bommen dicht bij het schip in het wa ar heeft laten vallen. Het is internationaal voorschrift, dat een oopvaandijschip moet stoppen voor een oor- Dgsschip, waimeer het als waarschuwing en kanonschot voor den boeg krijgt. Aangc- ieu een vliegtuig slechts over mitrailleurs eschikt, acht men het in IJmuidensche ree- erskringen niet uitgesloten, dat de Duitsche P liegtuigen eveneens een bevel tot stoppen cdoelcn wanneer zij voor den boeg der vis- 1 chersvaartuigen een mitrailleursalvo af- chieten. Het is hun opgevallen, dat ook de c. pvarende van de „Protinus" vertellen, dat ij meenden een d oordringend fluitend ge- uid te hooren van een machinegeweersalvo, oordat de vliegtuigen terugkwamen, om et schip te bombardeeren. a< Indien deze veronderstelling juist is. zou 1 fcet gcwenscht zijn dat men van Duitsche ijde duidelijk mededeelde, dat men voortaan leze wijze van waarschuwing toepast om ►eter de nationaliteit der visschersvaartui- ag :en te kunnen vaststellen. Inmiddels zullen de schippers der Nedcr- Rüdschc visschersvaartuigen er. naar het rijwel algemeene oordeel verstandig aan loon. gezien^de ervaring der andere traw- oni, wanneer de bellingercnle vliegtuigen i om flaarblijkelijk voor controle hoven hun schip i oiu ;omen cirkelen, te stoppen en niet door met stan- bormale snelheid of zelfs op volle kracht ver beten ier te varen, den indruk te wekken, alsof i pertjtij zich aan deze controle willen onttrekken «n dus iets te verbeiden hebben. :urea De reddingsmiddelen aan boord van de trawlers. Scherpe con trole der Scheepvaartinspectie. .Nauwlettender dan ooit ziet juist in de- ï«n tijd van oorlog de scheepvaartinspectie Iïnet gestrengheid er op toe. dat de uitva- L tndc schepen, dus ook de Ncderlandsche isschersvaartuigen, zijn uitgerust met deug delijke reddingsmiddelen. Daarna is het de plicht van den kapitein, door zorgvuldig onderhoud ervoor te waken dat de reddings i middelen in goeden staat blijven en aan de gestelde eischen voldoen, wanneer men er o geval vin nood gebruik van moet ma ken". Aldus vat men in de kringen der Scheep vaartinspectie het antwoord samen, dat wij kregen toen wij naar aanleiding van het re- vcr- laas van de geredden van den IJinuidcr hen trawler ..Protinus". die momenteel in een 1 Ziekenhuis ergens in Schotland zijn opgeno- Mctjmen, een onderhoud hadden met den ad- "unct-inspecteur voor de scheepvaart te Umuidcn. den heer J. II." Th. Eerman. „Ik wil voorop stellen, dat ik mij leven- idig kan indenken, dat de mannen van de al*rotinus". na alles wat zij hebben doorge ïrnel tbak« 5chi werd Is de istei telci oen uit wal heel maakt, hun avonturen in schrille kleuren hebben geschilderd" aldus verklaarde de heer Eerman „en dat zij in de omstandig heden waarin zij verkeerden de dingen zeer pessimistisch hebben ingezien. Maar de ver halen, die door bemiddeling van de Londen- sche correspondenten van cfcn aantal Ne- derlandsche dagbladen in de'pers zijn geko men. wekken vooral bij buitenstaanders een verkeerden indruk en werpen een onverdien de blaam op de reederijen, terwijl zij, indien zij juist zouden zijn. bovendien ernstige cri- tiek zouden inhouden op het beleid van de scheepvaartinspectie, die volkomen in haar taak te kort zou schieten, indien zij gedoogde dat schepen naar zée zouden vertrekken met reddingsmateriaal aan boord, dat in zoo verregaanden staat van venvaarloozing ver keert als naar den gewekten indruk met het materiaal van de „Protinus" het geval zou moeten zijn. De „Protinus" is op 20 October 1939 gaan varen en was geheel opgeknapt en door scheepvaartkundige experts onderzocht al vorens de trawler mocht uitvaren. Dat daar bij de reddingsmiddelen niet zijn overgesla gen blijkt uit het rapport van den deskundi ge Bergsma, die boot. riemen, dóllen, lijnen, vlaggen, brood-'en watervoorraad, enz. deug delijk had bevonden. Op 4 December j.1. heeft de „Protinus" gedokt en opnieuw werden de reddingsmiddelen gecontroleerd. Er kan dan ook geen sprake van zijn, dat. do reddingboot die toen nog in goeden staat verkeerde, nu plotseling wrak en dollen en riemen rot kon den zijn. Trouwens, het feit alleen, dat de boot, met aanvankelijk 10, later 8 man aan boord, het bijna zes dagen met ruw weer heeft uitgehouden, weerspreekt de bewering, dat zij niet in goeden staat zou zijn geweest. Bij hoogo zeeën heeft men zes dagen lang de boot voortdurend met den kop op de golven moeten houden, en daarin zou men waarlijk niet ge slaagd zijn. indien de riemen en de boorden waarin de dollen zaten, rot zouden zijn geweest. Men heeft verteld, dat de katrollen van de reddingboot niet werkten. De heer Eerman vroeg zich af, wat men hiermee bedoelde. De reddingbooten aan boord van Ncderlandsche visschersvaartuigen hangen niet in davits, maar zitten tusschen twee klampen op liet achterdek. Wanneer zij gestreken moeten worden, worden zij op de reeling getild en over boord gezet, waarbij zij slechts verbon den zijn door middel van een vanglijn, waar mee men ze langszij trekt Het is vrijwel on mogelijk op deze wijze een boot uit te zetten, zonder dat deze centg water maakt. Wat dat betreft verschilde de toestand aan boord van do „Protinus" met die van geen enkèl ander IJmuidCnsch visschersvaartuig. Do proppen mogen niet in do spuigaten van de sloep zitten omdat anders het inko mende water cr in zou blijven staan. Pas als de sloep wordt uitgezet worden de proppen er in gestopt, en de scheepvaartinspectie con troleert o.a. of de proppen aanwezig zijn. Het zelfde geldt voor den inhoud van den ver- bandtrommel, den watervoorraad en de scheepsbeschuit. Op zee heeft echter de kapitein van elk schip de verplichting zorg te dragen voor den goeden staat der reddingsmiddelen en voedingsmiddelen. Hier komt men buiten het terrein van de scheepvaartinspectie, die er voor zorgt, dat bij het vertrek aan deze eischen wordt vol daan en komt men op het gebied van de verantwoordelijkheid der schippers cn zoo men wil der andere opvarenden, de eeni- gend ie tijdens de reis kunnen controleeren of deze regelen worden nagekomen. De heer Eerman kon en wilde niet beoor- deelcn hoe de zaken aan boord van de „Protinus" waren op het moment van de ramp. Maar dat het materiaal kort te vo ren nog in orde was, stonds zijns inziens vast. Dat dikwijls juist de opvarenden, in wier belang deze maatregelen worden getroffen, niet voldoende acht slaan op den stand der reddingsmiddelen, was den heer Eerman juist gisteren op treffende wijze gebleken. De trawler „I. S. Groen" IJM. 130 was 's morgens binnengekomen, rapport eerend. dat op het schip geschoten was door Duit sche vliegtuigen toen het op 28 Maart J.1. des namiddags te 6.15 u. bij de Ling bank. ten Noordwesten van Doggersbank. zich gereed maakte om tc gaan 'visschen. On middellijk was de schipper naar IJmuiden teruggekeerd. Bij aankomst was gebleken, dat op Zondag 14 Maart ten gevolge van een zware overkomende zee de boot was wrak geslagen en gedeeltelijk overboord gegaan. Desondanks, terwijl men zonder boot was. was men in dezen tijd van ruw weer en dreigende oorlogsgevaren, nog 14 dagen blijven visschen cn had men in het verlies van de eenige reddingboot geen aan leiding gezien om naar IJmuiden terug te keeren. waartoe men pas besloot toen men tengevolge van het verschijnen van Duit sche vliegtuigen den schrik te pakken kreeg. ,Ik vind dit een zoo ernstige nalatigheid, en een zoodanig ijl gevaar brengen van menschenlevens dat ik mij verplicht heb ge voeld hierover een klacht bij den inspec teur-generaal voor den scheepvaart in te dienen, aldus verklaarde de heer Eerman. De buitengewoon dienstplichtigen van de lichtingen 1938 en 1939 zijn Maandag voor den militairen dienst ingelijfd. In gelid op weg door de Re sidentie naar de kazernes. ENGELAND GAAT SLAAN, DUITSCHLAND ZAL TERUGSLAAN. Hij die zou beweren oekend te zijn met de besluiten van den Oppersten Oorlogsraad der geallieerden ten aanzien van de ver scherpte blokkade, zou voor een dwaas worden aangezien en daarom dienen alle loopende geruchten met een stevig korrel tje zout te worden genomen. Dat echter Brittannië's aandacht zich al lereerst zal richten op het erts vervoer naar Duitsch land vla de Noosohe territoriale wa teen en het olievervoer over de Zwarte Zee naar de Donaudelta, mag wel als vaststaand worden aangenomen. Dit zijn immers de grootc lekken in de blokkade der geallieer den en hot spreekt vanzelf dat de Fransoh» Britsche vloten, die allereerst zullen trach ten te dichten. Ondanks tegenspraak van Reuter neemt men dan ook aan. dat Engeland aan Oslo cn Stockholm bepaalde eischen zal stellen over de ertsleveringen alvorens tot directe vloothandelingen over te gaan. In elk geval kan in het Noorden zeer spoedig een krachtig initiatief der gealli eerden worden verwacht. BERLIJN ZAL TERUGSLAAN. Het spreekt vanzelf, dat men t« Berlijn de kwestie der aangekondigde verscherpte blokkade met belangsteling volgt en reeds de tegenzetten overweegt. Vast staat, dat Hitier niet zonder meer in het afsnoeren van zijn erts» en olietoevoer zal berusten en onomwonden zegt men dan» ook te Berlijn, dat een inbreuk der geallieer» den op de strikte onzijdigheid van welke neutrale danook, consequenties met zich zal brengen voor alle onzijdigen. Een eventueele Engelsche actie zal onmid dellijk door een energieke Duitsche tegen actie worden gevolgd en als men daarbij bepaalde rechten van neutralen niet zal kunnen ontzien, is dat te wijten aan Engel sche rechtsehendingen, dio Duitschland tot verweer uit zelfbehoud noopten. De broede rug der neutralen. Het ziet er naar uit, dat voorloopig althans, de verscherpte oorlog, zal worden uitgevoch ten op den breeden rug der neutralen, om dat de oorlogsvoercnden op het Westfront hopeloos zijn vastgeloopen. In een scherp gesteld artikel protesteert het Habl. tegen dit geweld tegen de neutra len. Tegenover de onmenschelljke aanvallen door vliegtuigen op onbewapende neutrale visschersvaartuigen stelt het blad de maat regelen van Engeland, die knagen aan de le vens- en bestaansbasis van de onzijdigen. Minister Churchill heeft, zegt het blad. weinig recht als een sentimenteele herinne ring uit tc roepen: „Wat zou nu niet de col lectieve veiligheid voor Europa kunnen be- teekenent" Deze collectieve veiligheid is, mede door Engeland en Frankrijk, welbe wust ondermijnd, en het volken bondspact is als geheel, dus in zijn politieke (billijke behandeling der overwonnenen), militaire (geleide lijke ontwapening) en economische (samenwerking op welvaartsgebied) voorschriften, nooit toegepast. Ware dit wel gebeurd, veel dat nu in gif tige woekering is opgeschoten, zou zijn achterwege gebleven. Wij Nederlanders, denken er niet aan, mi allen nalatig zijn gebleven mede te wer ken aan den opbouw van een beter functi- onneerendc wereldeconomie, ons dichtbe volkte land te doen misbruiken als gevechts terrein der grooten en zullen daartegen zoo veel mogelijk naar alle zijden waken. BIJ DE VERSCHERPING DER BLOKKADE. Naar aanleiding van berichten fn verschillende bladen, dat de gealli eerden voornemens zijn hun toe zicht op den Duitschen handel te verscherpen, verneemt de diploma tieke correspondent van Reuter, dat deze berichten, voor ïoover zij te kermen geven, dat Engeland voornemens zon zijn de neutrale territoriale wateren ie schenden of daar politietoezicht in trit te oefe nen, of welke extremistische of on wettige actie van dergelijken aard ook te ondernemen, eenvoudigweg kunnen worden tegengesproken. Hef is heel goed mogelijk, dat de juz. blokkade aanzienlijk zal worden verscherpt, doch de speciale plannen daartoe behooren tot de bevoegdheid van de geallieerde ka binetten of den oppersten oorlogsraad, wel ke hun plannen tot dusver nog niet heb ben onthuld. In afwachting van Chamberinlns sede van heden in het Lagerhuis kunnen alle sensationeele voorspellingen van de hand worden gewezen. De Paris-Soir ptibliceert dat te Rome een communiqué is gepubliceerd, volgens het welk tien lichtingen reservisten der marine terstond worden opgeroepen. Hun oproe ping geschiedt met het oog op ..opleidingfr- perioden". Voorts worden alle stoom-vis- schersvaartuigen witgenoodigd zich zonder verwijl naar hun thuishaven te begeven. BIJ DE FOTO'S In het midden: In de wachtkamer late klasse op het perron van het H.S.-station Ie Den Haag is men thans bezig met den bouw van een waschgelegenheid en badcel, welke ter plaatse woorden aangebracht ten behoeve van de spoorwegarbeiders, die bfj eventueele gasaanvallen ontsmet zonden moeten worden Beneden: Op de Nieuwe Markt te Rotter dam had Maandagavond de jaarltjkeche na tionale betooging plaats ter herdenking van de innanle van den BriieL Door deputaties van verschillende vereenigingen werden kransen gehecht aan het standbeeld van de Nederlandsche Maagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1