Engeland verscherpt opnieuw de blokkade
Jacht op spionnen in
Engeland
Dc K.N.A.C.
Hersteluitgaven voor de
kruisers niet te hoog
wil het anders
Verklaring van
Chamberlain
Ontploffing in Schotsche
munitiefabriek
BRANDENDE RIVIER IN
PENNSYLVANIË
Voor veiligheid onzer
visschersschepen
Conflict over
luchtbescherming
VIJFTIG MAAL
AMSTERDAM-BATAVIA
Ijzervreters over hun
roemrijk verleden
VOOR ALLES MOETEN DUITSCH
LAND DE MATERIALEN VOOR
OORLOGSVOERING WORDEN
ONTNOMEN.
In zijn gistermiddag gehouden rede in het
Lagerhuis heelt Chamberlain o.a. een ver
scherpte blokkade en krachtig Ingrijpen van
de vloot aangekondigd.
De geallieerden, aldus Chamberlain, zien
den tegenwoordigen toestand als volgt:
Duitschland interpreteert de verplichtingen
der neutralen op zijn eigen wijze en doet
deze interpretatie vergezeld gaan van be
dreiging met verregaande maatregelen voor
het geval de neutralen zich niet zouden
schikken naar Duitsche eischen.
Dit door Duitschland geschapen probleem
van een „dubbelen standaard voor neutra
liteit" doet zich thans voor zoowel voor ons
als voor de neutralen.
De politiek der Geallieerden is bepaald
door het nauwgezet in acht nemen van de
rechten der neutralen, terwijl Duitschland
niet heeft geaarzeld neutrale eigendommen
te vernielen en onderdanen van neutrale
staten te vermoorden waar dat in zijn poli
tiek paste.
Duitschland heeft niet geschroomd neu
trale landen met een inval te bedreigen, ten
einde te verhinderen, dat zij hun buurlan
den tegen agressie te hulp zouden komen of
dat zij hun eigen beiangen zouden bescher
men.
Indien Engeland den oorlog met
succes wil voeren en tot een goed
einde brengen, moet het Duitschland
alle materialen onthouden, welke
het voor de voortzetting van zijn
agressieve politiek noodig heeft.
Derhalve zijn de Geallieerden besloten den
economischen oorlog dóór te zetten met alle
kracht waarover zij beschikken.
„Alle hulp. die de neutralen Duitschland
zouden geven, zou. indien ver genoeg doorge
voerd. hen ten slotte het lot doen deelen.
waardoor \origc slachtoffers van de Duit
sche politiek zijn getroffen".
Sprekende over den handel tusschen
Groot-Brittannië en de neutrale buurlanden
van Duitschland verklaarde de premier: zij
moeten hegrijpen, „dat wij niet kunnen toe
staan, dat producten uit liet Britsche Rijk te
hunner beschikking worden gesteld, tenzij
zij de garantie gpven hun handel met
Duitschland voortaan te zullen beperken."
In dit verband hesprak de premier de reeds
gesloten en nog te sluiten handelsovereen
komsten met neutrale landen. Gewezen werd
op de aanknopen van N'oorsche walvisch-
traan en mineralen uit Zuid Oost Europa.
Britsche oorlogsschepen hebben
reeds zekere practische stappen ge
daan om beperkingen op te leggen
aan de onbelemmerde doorvaart van
Duitsche vrachtschepen uit Scandi
navië. Deze operaties worden uitge-
voerd dicht bij de Duitsche vlootba-
ses, hetgeen wederom aantoont, hoe
dol het Duitsch gepoch is, dat de
macht over de Noordzee in Duitsche
handen is overgegaan.
GEEN VERSTORING VAN DEN VREDE
OP DE BALKAN!
Sprekende over Zuid-Oost-Europa zeide
Chamberlain: De Duitsche propaganda heeft
de bewering geuit, dat het ons doel is den
vrede op den Balkan te verstoren. Dit, is na
tuurlijk onwaar en wij vertrouwen, dat on
ze overeenkomsten met Turkije integendeel
in hooge mate hebben bijgedragen tot het
handhaven van vrede en veiligheid in Zuid-
Oost-Europa.
Chamberlain bcslootz ijn rede, met de sa
menwerking tuschen de geallieerden te prij
zen, die niet zal ophouden wanneer de oor
log geëindigd is, om daardoor den vrede in
Europa te consoHdccren.
HET PUBLIEK HAD AANGEDRON
GEN OP EEN SCHERPERE BE
HANDELING TEGEN ONGEWENSCH-
TE VREEMDELINGEN.
Gisteravond is, naar de U. P. meldt,
over geheel Groot-Brittannië de jacht
op spionnen verscherpt door middel
van nieuwe politie-bevoegdheden en
door de instelling, vanwege het de
partement van binnenlandsche za
ken, van twaalf gewestelijke advi-
seerende commissies, welke zich spe
ciaal bezighouden met de Gestapo-
agenten, die als vluchtelingen ver
momd in het land vertoeven.
Krachtens een order van den minister van
binnenlandsche zaken heeft de politie een
begin gemaakt met een uitgebreid onder
zoek naar buitenlanders uit de vijandelijke
landen, die in de z.g. „beschermde gebie
den" wonen, zooals marinehavens, kazernes,
vliegvelden en munitiecentra. Verdachte ge
vallen zullen aan de nieuwe commissies
worden voorgelegd.
In het parlement, de pers en onder het pu
bliek zijn onlangs stemmen opgegaan om
aan te drineen op een minder lankmoedige
behandeling van ongewenschtc vreemdelin
gen, waaronder zich personen bevinden, die
voorgeven uit Sudetenland te zijn gevlucht,
doch die in werkelijkheid als agenten van
Hitier optreden.
VIJF PERSONEN GEWOND.
In een Schotsche munitiefabriek heeft
zich gisteravond een ontploffing voorge
daan, waarbij vijf mannen gewond zijn. Zij
zijn in een ziekenhuis opgenomen. Na de
explosie brak brand uit, zoodat van steden
Duizenden mannen, vrouwen en
kinderen zoeken «en goed heen
komen.
GEVAAR NOG ZEER GROOT.
Omtrent de overstroomingen in
Pennsylvanië (V.S.), welke zooals
wij gisteren reeds meldden een ge
volg zijn van een dijkbreuk van de
rivier de Susquehana, meldt U.P.
nog, dat een hevige brand zich bij
den watersnood voegde, doordat
benzine uit drie door het geweld
van de overstrooming vernielde
groote reservoirs zich over de wa
tervlakte verspreidde en in brand
geraakte.
De woedende elementen vernielden de
huizen, die, ondermijnd door het water en
door het vuur besprongen, voor de oogen
der brandweer en der reddingbrigades
ineenstortten. Na enkele uren was de
benzine op en de brand uitgewoed. De
overstrooming had toen haar hoogtepunt
nog niet bereikt. Vier steden met een totale
bevolking van 150.000 zielcq werden be
dreigd.
Verschrikkelijke nacht.
De bewoners van het overstroomde ge
bied hebben een verschrikkelijken nacht
meegemaakt. Duizenden, die voor het water
gevlucht waren, hebben enkele uren slaap
genoten op geïmproviseerde bedden in ker
ken, scholen en andere gebouwen.
Ondanks dc pogingen van hulpploegen
zijn de dijken te Wilkesbarre en Sunbury
bezweken, zoodat duizenden mannen, vrou
wen en kinderen een goed heenkomen
moesten zoeken.
De was der rivier is thans tot staan ge
komen, doch daar dc hoogwaterperiodc
voor do deur staat, is het gevaar nog
steeds zeer groot.
Belgische steenkool wordt
duurder
Voor Nederland bestemde kolen
20.50 francs duurder.
De bijzondere situatie op de steenkolen
markt heeft een prijsverhooging gewettigd
voor voor het buitenland bestemde steenko
len. Met ingang van 1 April zijn de prijzen
voor Frankrijk met 10 frank per ton ver
hoogd.
De steenkolen, welke naar Nederland wor
den verzonden, zullen mei fr. 20.50 worden
verhoogd. Sommige soorten brandstoffen
zullen met 20 frank worden verhoogd.
Zwemmende Duitschland
ontvlucht
Thans twaalf Duitsche deserteurs
in Luxemburg geïnterneerd.
Het dagblad Luxemburg schrijft, dat een
Duitsche deserteur de I.uxemburgsche grens
is overgekomen, nadai hij zwemmende de
Moezel was overgestoken. Hij heeft zich on
der bescherming der gendarmerie gesteld.
Het zou een Oostenrijksche student in de ge
neeskunde zijn. In het geheel zijn thans
twaalf Duitsche deserteurs in Luxemburg
geïnterneerd.
f300.000.— VOOR DE KABELS VAN DE
„SUMATRA" ACHT DE MINISTER
VERANTWOORD.
f 800.000 voor dc
mijnenvegers niet
voldoende
LUCHTDOELVUURMONDEN KALIBER
2 C.M. VÓÓR 1 OCTOBER OPGELEVERD.
In een nota naar aanleiding van het ver
slag der Tweede Kamer betreffende het wets
ontwerp tot verhooging van de defensiebe-
grooting 1939, zegt de minister o.m., dat hij
met voldoening heeft kennis genomen van
de opmerking van verscheidene leden, dat in
de onderhavige gevallen in het algemeen
geen bezwaar kan worden gemaakt, dat tot
zeer belangrijke aanschaffingen is overge
gaan voordat de volksvertegenwoordiging
aan de desbetreffende uitgaven haar goed
keuring heeft gehecht, wijl moet worden
aangenomen, dat het landsbelang onmiddel
lijk handelen eischte. Inderdaad is dit laat
ste het geval geweest, ook voor wat betreft
de bestelling van den kabel, bcnoodigd voor
de herstellingen aan boord van Hr. Ms. krui
ser Sumatra. Van dezen bodem toch moet
een intensief gebruik worden gemaakt bij
de opleiding van het personeel, dat benoo-
digd is voor de bemanning van het binnen
afzienbaren tijd in dienst komende nieuwe
materieel. Het is dus van groot belang, dit
schip in goeden staat te houden en nood
zakelijke herstellingen binnen den kortst
mogelijkcn tijd uit te voeren, opdat de be
doelde opleiding zoo min mogelijk stagnatie
ondervindt.
f 300.000 voor de „Sumatra niet
te veel!
Een bedrag van f300.000 voor kabelver-
nieuwing kan voor een schip van de groot
te van Hr. Ms. Sumatra niet hoog worden
genoemd. Ook al zal de kruiser in hoofd
zaak voor opleidingsdoeleinden worden ge
bezigd, dan nog blijft een goed functionnee-
rende vuurlciding-instalatic, alsmede be
trouwbaarheid voor dc middelen tot bevels-
overbrenging, noodzakelijk. Alleen het ka-
bclmatcriaal kost fS3.6l7.—Hierbij komt
dan nog het uitsloopcn van de oude kabels
en het inontccrcn van dc nieuwe, welk on
derdeel van het werk aan een particuliere
firma zal worden opgedragen.
Het leggen van dc nieuwe kabels is niet
mogelijk zonder vrij omvangrijke demontage
van verschillende onderdeden van het schip.
Alleen door dit aan do rijkswerf op te dra
gen. zal het mogelijk zijn de kosten der
voorzieningen binnen het raam van het aan.
gevraagde crediet te houden. Werden de
werkzaamheden geheel aan particulieren op
gedragen. dan zou dc uitgave zonder twijfel
een som van f 300.000 ver overschrijden.
Let men uitsluitend op liet feit. dat Hr. Ms.
Sumatra op een later tijdstip in de vaart
kwam dan Hr. Ms. Java. dan kan inderdaad
niet van „verouderd" worden gesproken. De
bedoeling was echter, tot uitdrukking te
brengen, dat de toestand waarin eerstge
noemde bodem zich bevindt, van dien aard
is, dal hel niet verantwoord zou zijn. dezen
zooals met Hr. Ms. kruiser Java is ge
schied te moderniseeren. Dit is voorname
lijk een gevolg san deu minder goeden toe
stand waarin de machine-installatie zich be
vindt De geringere geschiktheid van't schip
kan niet beschouwd worden mede veroor
zaakt te zijn door aan dezen bodem overko
men wederwaardigheden.
f 800.000 voor de mijnenvegers
nog te kort.
Inderdaad moet worden aangenomen, dat,
mede als gevolg van dc ingetreden prijsstij
ging van materialen, de som van f SU0.000
voor de nieuwe mijnenvegers niet toereikend
zal zijn om daaruit ook de volledige uitrus
ting van dit schip te bekostigen. Bij de vast
stelling van dit bedrag was ook nog niet he
kend of, en, zoo ja, wat van den inventaris
van het verloren gegane schip zou kunnen
worden geborgen. Hiervan is echter moeten
worden afgezien. Thans evenwel is nog niet
met juistheid te bepalen hoeveel de over
schrijding zal bedragen, daar het meer be-
noodigde toch in elk geval eerst in dit jaar
beschikbaar zal behoeven te worden gesteld,
heeft de minister het voornemen, nader voor
deze aangelegenheid een suppletoire begroo-
ting in te dienen.
Het luchtdoelgeschut.
De uitgaven voor de aanschaffing van 20
batterijen luchtdoëlartillerie met bijbehoo-
rendfe munitie zijn op den kapitaaldicnst ge
bracht, omdat hel hier inhalen van den ach
terstand in de bewapening betreft.
Dc mededccling, dat het hierbedoelde
geschut spoedig veroudert, kan de
minister niet deelen. Dit. luchtdoelge
schut zal nog gedurende vele jaren
een voorname plaats onder de lucht
doelbestrijdingsmiddclen blijven in
nemen.
Het luchtdoelgeschut, bestemd voor de be
scherming van genieenten, kan worden on
derscheiden in dat van het kaliber van 2 cm.
en in het kaliher 3.7 tot 4 cm.
Rekening houdende met de tot stand
gekomen overeenkomsten mag er op wor
den gerekend, dat nagenoeg alle thans bc
stelde luchtdoel vuurmonden van het kalt
her 2 c m. met de bijbehoorende munitie
voor 1 Ociober a.s. zullen zijn geleverd.
Voor wat dc luchtdoelvuurmonden van
het kaliber 3.7 tot l c.m. betreft verwijst de
minister naar de beantwoording van de
door het lid van de Tweede Kamer der
Staten Generaal, mejuffrouw de Jong ge
stelde vragen en voegt daaraan nog toe.
dat nog steeds krachtige pogingen in het
werk zijn gesteld om de beschikking te
krijgen over een grooter aantal vuurmon
den van het kaliber 3.7 tot 4 c.m.
Aangezien voor het bombardcercn van
deze belangrijke objecten de vijandelijke
vliegtuigen op betrekkelijk geringe hoogte
moeten vliegen, opdat voldoende trefkans
wordt verkregen, is luchtdoelgeschut van
klein kaliher voor het beoogde doel bijzon
der geschikt.
ZEVEN PERSONEN VERDRONKEN.
Vaartuig op Duitsche rivier om
geslagen.
Nabij Dingolfing in Duitschland is op do
Isar een vaartuig met elf personen aan boord
tegen een rots gevaren en omgeslagen.
Zeven personen, waaronder drie vrouwen,
zjju liifirbij serdroakenj
in de buurt snelle hulp gevraagd werd.
Ruiten van winkels en huizen in de om
geving werden vernield. Dc toegangen tot
de fabriek werden onder militaire bewa
king gesteld.
Het geluid van de ontploffing werd tot
op een afstand van 10 mijl gehoord en dé
ruiten in de stad, welke twee kilometer
van de fabriek ligt. rinkelden.
De ontploffing geschiedde juist toen de
nachtploeg naar het werk kwam. De aar
de schokte onder de voeten van de werklui
en groote stukken metaal vlogen de luóht
in. Het schijnt, dat het hoofdgebouw wei
nig schade heeft opgeloopen.
Protest tegen inbeslagname
EN WAAROM IN NEDERLAND „TEGEN
ENGELAND STRIJDEN
Het lid der Tweede Kamer, de heer Van
der Goes van Naters, heeft aan den Minis
ter van Justitie de volgende schriftelijKe
vragen gericht:
Is de minister bereid, mede te deelen,
welke de wettelijke basis is van de inbe
slagneming van exemplaren van Hermann
Rauschning's boek „Gesprekken met Hit-
Ier,, en welke feiten daartoe aanleiding
gaven
Is het den minister bekend, dat in Neder
land o.a. door do Britsche boekhandel en
de winkels van het Bolwerk (voormalige
X.S.B. driehoekswinkels) gramofoorrplaten
ten verkoop worden aangeboden, waarop
geregistreerd is een Duitsch oorlogslied van
agressieve strekking, getiteld „wir fahren
gogen Engeland"
Acht de minister dit toelaatbaar en is
hij voornemens wanneer dit niet het ge
val is daartegen maatregelen te ncn> o?
COMMISSIE VAN ADVIES WORDT
INGESTELD.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen,
zal binnenkort door den minihter van Wa
terstaat, evenals dit voor de koopvaardij is
geschied, voor de visscherij een commissie
worden ingesteld, die, voortbouwende op
den verrichten arbeid van de bovenbedoel
de commissie voor de koopvaardij (de com-
misie-van 't Haaff) omtrent speciale vei-
'igheidseischen voor visschersvanrtuigen in
deze tijden advies zal kunnen uitbrengen.
De Nederlandsche vereeniging
contra den minister. Wat hangt
ons boven 't hoofd?
Er is een conflict tusschen de Nederland
sche vereeniging van luchtbescherming en
den minister van binnenlandsche zaken,
waarover de vereeniging thans een commu
niqué publiceert.
Het hoofdbestuur is van meening, dat een
stilzwijgen onder de huidige omstandigheden
zou kunnen worden uitgelegd als een bewijs
van zwakte. Het acht het daarom zijn plicht,
zich tot de afdeelmgen te wenden met de na
drukkelijke verzekering, dat het niet voor
nemens is om het particulier initiatief be
lichaamd in de N.V.L. met haar 600 afdeelin
gen en 250.000 leden in den steek te laten In
tegendeel zal het hoofdbestuur ook in deze
moeilijke dagen al het mogelijke doen, om de
belangen der vereeniging op de juiste wijze
te behartigen. Het zal zich, zoodra zulks mo
gelijk geacht kan worden, op dc meest open
hartige wijze uitspreken over het gedurende
den laatsten tijd gevoerde beleid en het con
tact met het departement van binnenland
sche zaken.
Het hoofdbestuur is doordrongen van het
besef, dat het onder de huidige omstandig
heden een groote verantwoordelijkheid
draagt. Het is daarom, dat het een stilzwij
gen over den ondergrond en den inhoud van
het conflict verkiest boven voorbarige open
baarmaking. zelfs al zouden de afdcclingsbe-
sturen en leden der N.V.L. hieruit de conclu
sie kunnen trekken, dat het hoofdbestuur ter
zake niet diligent is.
Postvluchten op Indië
Dc positie der Indiëvliegtuigen
was gisteren: „Nandoe" (Brugman)
te Alexandrië. 8 April te Batavia ver
wacht. „Oehoe" (Hondong) te Sin
gapore, heden te Batavia verwacht
Thuisreis: „Emoe" (Verhoeven) te
Rangoon. 6 April te Napels ver
wacht. „Gier" (Both). te Napels.
DE BILT SEINT»
Verwachting: Meest gedeeltelijk
bewolkt en geen neerslag
van beteekenis, des middags
iets warmer dan gisteren,
zwakke tot matige Zuidwes
telijke tot Westelijke wind.
EEN JUBILEUMREIS VOOR SMIRNOFF.
Ivan Smirnoff, de bekende K.L.M.-piloot,
die gisterochtend met de „Nandoe" uit Na
pels naar Nederlandsch—Indië is vertrok
ken, maakt met deze Indië-reis een jubileum
vlucht. Het is namelijk voor de vijftigste
keer, dat hij als gezagvoerder van 'n K.L.M,
toestel naar Batavia vliegt.
UIT DEN TIJD VAN TOEKOE OEMAR.
Gisteravond hebben de oud-officieren van]
het korps marechaussee in Atjch het vijf-»
tig-jarig jubileum herdacht van het korps,
waarin zij vroeger dienden en waaraan zij
nog steeds hun hart hebben verpand. Vier
en veertig oud-officieren verzamelden zich
in de Haagsche „Witte Sociëteit", haalden
onder den borrel oude herinneringen op
en verecnigden zich daarna aan een diner.
Luitenant-generaal Dijkstra, eens leger
commandant in Nederlandsch Indië,
presideerde de tafel. Luitenant-generaal
Swart, die wel als een van de grootste
Atjeh-figurcn kan worden beschouwd, sprak,
de .feestrede uit.
Ondei4 de aanwezigen, allen oud-maro-
chaussee-officieren, waren o.a. dc Minister
van Staat, Colijn, oud-leger-commandant
Kroescn, generaal-majoor van Tricht en
kapitein baron van Wassenaar, thans
consul der Nederlanden te Gent.
Onder den borrel en tijdens het diner
haalde men weer dc periode op. dat men
in de wildernis zat, soms onderhevig aan
groote ontberingen.
Spertijd voor kleinhandel
in tabak
Vestiging en overname nog
slechts mogelijk met vergunning
van den minister van Economi
sche Zaken.
Thans is de zoogenaamde spertijd op
grond van de Vestigingswet Kleinbedrijf
1937 ook ingesteld voor den kleinhandel in
tot verbruik bereide tabak. Derhalve is het
niet ingang van heden verboden een inrich
ting, bestemd of mede bestemd voor de uit
oefening van dezen bedrijfstak te vestigen
zonder vergunning van den minister van
Economische Zaken. Ook overname van si
garenzaken zal zonder deze vergunning niet
ineer mogelijk zijn.
WEGENBELASTING PER MAAND GEEN-
VOLDOENDE VERBETERING.
Hoewel de thans min of meer toegezegde
invoering van inaandkaartcn enkele bezwa
ren tegemoet kan komen, zal het in hoofd
zaak afhangen van de uitvoering der nieu
we regeling of zij voor het motorwegver-
keer ccniee waarde zal hebben, schrijft de
K.N.A.C. Wil men niet iedereen verplichten
zekerheidshalve 12 maal per jaar een apar
te helastingkaart aan te vragen, dan zal.
behalve de invoering van maandkaarten
ook dc restitutie over kortere termijnen
moeten kunnen geschieden.
liet zou echter een ernstige dwaling
zijn van de Regeering, de Staten-
Generaal en het publiek, indien deze
zouden meenen, dat met de invoe
ring van maandkaarten reeds op
eenigszins redelijke wijze compen
satie zou worden verschaft aan het
motorwegverkeer voor de voortdu
rend toenemende overbelasting,
waaraan het bloot staat.
Nu de motorrijtuigenbelastingwet toch
zal moeten worden herzien voor de invoe
ring der maandkaarten. eischt de veel te
stugge regeling dezer belasting op vele
punten verbetering, teneinde ook maar bij
benadering tegemoet te komen aan de be
hoeften, welke het motorwegverkeer heeft
en op welker bevrediging het meent wel
eenigen aanspraak te hebcn nu het tegen de
oficiele verklaringen in toch weer is uit
verkoren om de noodig geachte hoogëre be
lastingen op te brengen,
De K.N.A.C ziet verbetering in het vol
gende:
a. het recht ecnige dagen (bijv 3) langer
te rijden op een helastingkaart, welke in de
afgeloopen maand geldig was. of eenige da
gen eerder op een kaart voor dc volgende
maand.
b. invoering van zichtbare belasting-
plaatjes en in verband daarmede verlaging
van de exorbitante kosten voor inning en
controle (thans ruim 1 millioen per jaar),
c. herstel van de vroeger bestaande be
paling. dat de belastingknarten voor niet
binnen het Rijk gevestigde houders niet
voor achtereenvolgende dagen behoeven ta
gelden.
d. geen boete, indien men de belasting-
kaart vergeten heeft mede te nemen. In
trekking van de vervolging wanneer men
binnen zeker tijdsverloop kan aantoonen de
kaart in bezit te hebben.
e. onmogelijk te maken van de. ook doof
dc Regeering zoo ongewenscht geachte, ge
meentelijke parkeerheffingen door een ver
beterde redactie van art. 41 van de Motor-
rijtuigenbclastingwet.
f. bij aanschaffing van een zwaardef
voertuig bijbetaling slechts voor de nog niet
verstreken maanden. Thans betaalt men het
meerdere ook over de reeds verstreken
maanden, waarop slechts met het lichtere
voertuig werd gereden.
g. bij aanschaffing van een lichter voer
tuig restitutie van het teveel betaalde over
de nog niet verstreken maanden, Thans
wordt geen restitutie verleend.
h. voorzooveel niet kan worden overge
gaan tot het regelmatig verstrekken van be
last ingkaarten op nog korteren termijn
dan een maand, het recht hiertoe toch wel
te verleenen voor bijzondere gelegenheden
(Paschen, Pinksteren, ijs-perioden.enz.).
j. bijzondere maatregelen voor gemobili
seerde motorrijtuighouders, die slechts in
de verlofdagen van hun voertuig gebruik
kunnen maken,