Engeland verscherpt opnieuw de blokkade Jacht op spionnen in Engeland Dc K.N.A.C. Hersteluitgaven voor de kruisers niet te hoog wil het anders Verklaring van Chamberlain Ontploffing in Schotsche munitiefabriek BRANDENDE RIVIER IN PENNSYLVANIË Voor veiligheid onzer visschersschepen Conflict over luchtbescherming VIJFTIG MAAL AMSTERDAM-BATAVIA Ijzervreters over hun roemrijk verleden VOOR ALLES MOETEN DUITSCH LAND DE MATERIALEN VOOR OORLOGSVOERING WORDEN ONTNOMEN. In zijn gistermiddag gehouden rede in het Lagerhuis heelt Chamberlain o.a. een ver scherpte blokkade en krachtig Ingrijpen van de vloot aangekondigd. De geallieerden, aldus Chamberlain, zien den tegenwoordigen toestand als volgt: Duitschland interpreteert de verplichtingen der neutralen op zijn eigen wijze en doet deze interpretatie vergezeld gaan van be dreiging met verregaande maatregelen voor het geval de neutralen zich niet zouden schikken naar Duitsche eischen. Dit door Duitschland geschapen probleem van een „dubbelen standaard voor neutra liteit" doet zich thans voor zoowel voor ons als voor de neutralen. De politiek der Geallieerden is bepaald door het nauwgezet in acht nemen van de rechten der neutralen, terwijl Duitschland niet heeft geaarzeld neutrale eigendommen te vernielen en onderdanen van neutrale staten te vermoorden waar dat in zijn poli tiek paste. Duitschland heeft niet geschroomd neu trale landen met een inval te bedreigen, ten einde te verhinderen, dat zij hun buurlan den tegen agressie te hulp zouden komen of dat zij hun eigen beiangen zouden bescher men. Indien Engeland den oorlog met succes wil voeren en tot een goed einde brengen, moet het Duitschland alle materialen onthouden, welke het voor de voortzetting van zijn agressieve politiek noodig heeft. Derhalve zijn de Geallieerden besloten den economischen oorlog dóór te zetten met alle kracht waarover zij beschikken. „Alle hulp. die de neutralen Duitschland zouden geven, zou. indien ver genoeg doorge voerd. hen ten slotte het lot doen deelen. waardoor \origc slachtoffers van de Duit sche politiek zijn getroffen". Sprekende over den handel tusschen Groot-Brittannië en de neutrale buurlanden van Duitschland verklaarde de premier: zij moeten hegrijpen, „dat wij niet kunnen toe staan, dat producten uit liet Britsche Rijk te hunner beschikking worden gesteld, tenzij zij de garantie gpven hun handel met Duitschland voortaan te zullen beperken." In dit verband hesprak de premier de reeds gesloten en nog te sluiten handelsovereen komsten met neutrale landen. Gewezen werd op de aanknopen van N'oorsche walvisch- traan en mineralen uit Zuid Oost Europa. Britsche oorlogsschepen hebben reeds zekere practische stappen ge daan om beperkingen op te leggen aan de onbelemmerde doorvaart van Duitsche vrachtschepen uit Scandi navië. Deze operaties worden uitge- voerd dicht bij de Duitsche vlootba- ses, hetgeen wederom aantoont, hoe dol het Duitsch gepoch is, dat de macht over de Noordzee in Duitsche handen is overgegaan. GEEN VERSTORING VAN DEN VREDE OP DE BALKAN! Sprekende over Zuid-Oost-Europa zeide Chamberlain: De Duitsche propaganda heeft de bewering geuit, dat het ons doel is den vrede op den Balkan te verstoren. Dit, is na tuurlijk onwaar en wij vertrouwen, dat on ze overeenkomsten met Turkije integendeel in hooge mate hebben bijgedragen tot het handhaven van vrede en veiligheid in Zuid- Oost-Europa. Chamberlain bcslootz ijn rede, met de sa menwerking tuschen de geallieerden te prij zen, die niet zal ophouden wanneer de oor log geëindigd is, om daardoor den vrede in Europa te consoHdccren. HET PUBLIEK HAD AANGEDRON GEN OP EEN SCHERPERE BE HANDELING TEGEN ONGEWENSCH- TE VREEMDELINGEN. Gisteravond is, naar de U. P. meldt, over geheel Groot-Brittannië de jacht op spionnen verscherpt door middel van nieuwe politie-bevoegdheden en door de instelling, vanwege het de partement van binnenlandsche za ken, van twaalf gewestelijke advi- seerende commissies, welke zich spe ciaal bezighouden met de Gestapo- agenten, die als vluchtelingen ver momd in het land vertoeven. Krachtens een order van den minister van binnenlandsche zaken heeft de politie een begin gemaakt met een uitgebreid onder zoek naar buitenlanders uit de vijandelijke landen, die in de z.g. „beschermde gebie den" wonen, zooals marinehavens, kazernes, vliegvelden en munitiecentra. Verdachte ge vallen zullen aan de nieuwe commissies worden voorgelegd. In het parlement, de pers en onder het pu bliek zijn onlangs stemmen opgegaan om aan te drineen op een minder lankmoedige behandeling van ongewenschtc vreemdelin gen, waaronder zich personen bevinden, die voorgeven uit Sudetenland te zijn gevlucht, doch die in werkelijkheid als agenten van Hitier optreden. VIJF PERSONEN GEWOND. In een Schotsche munitiefabriek heeft zich gisteravond een ontploffing voorge daan, waarbij vijf mannen gewond zijn. Zij zijn in een ziekenhuis opgenomen. Na de explosie brak brand uit, zoodat van steden Duizenden mannen, vrouwen en kinderen zoeken «en goed heen komen. GEVAAR NOG ZEER GROOT. Omtrent de overstroomingen in Pennsylvanië (V.S.), welke zooals wij gisteren reeds meldden een ge volg zijn van een dijkbreuk van de rivier de Susquehana, meldt U.P. nog, dat een hevige brand zich bij den watersnood voegde, doordat benzine uit drie door het geweld van de overstrooming vernielde groote reservoirs zich over de wa tervlakte verspreidde en in brand geraakte. De woedende elementen vernielden de huizen, die, ondermijnd door het water en door het vuur besprongen, voor de oogen der brandweer en der reddingbrigades ineenstortten. Na enkele uren was de benzine op en de brand uitgewoed. De overstrooming had toen haar hoogtepunt nog niet bereikt. Vier steden met een totale bevolking van 150.000 zielcq werden be dreigd. Verschrikkelijke nacht. De bewoners van het overstroomde ge bied hebben een verschrikkelijken nacht meegemaakt. Duizenden, die voor het water gevlucht waren, hebben enkele uren slaap genoten op geïmproviseerde bedden in ker ken, scholen en andere gebouwen. Ondanks dc pogingen van hulpploegen zijn de dijken te Wilkesbarre en Sunbury bezweken, zoodat duizenden mannen, vrou wen en kinderen een goed heenkomen moesten zoeken. De was der rivier is thans tot staan ge komen, doch daar dc hoogwaterperiodc voor do deur staat, is het gevaar nog steeds zeer groot. Belgische steenkool wordt duurder Voor Nederland bestemde kolen 20.50 francs duurder. De bijzondere situatie op de steenkolen markt heeft een prijsverhooging gewettigd voor voor het buitenland bestemde steenko len. Met ingang van 1 April zijn de prijzen voor Frankrijk met 10 frank per ton ver hoogd. De steenkolen, welke naar Nederland wor den verzonden, zullen mei fr. 20.50 worden verhoogd. Sommige soorten brandstoffen zullen met 20 frank worden verhoogd. Zwemmende Duitschland ontvlucht Thans twaalf Duitsche deserteurs in Luxemburg geïnterneerd. Het dagblad Luxemburg schrijft, dat een Duitsche deserteur de I.uxemburgsche grens is overgekomen, nadai hij zwemmende de Moezel was overgestoken. Hij heeft zich on der bescherming der gendarmerie gesteld. Het zou een Oostenrijksche student in de ge neeskunde zijn. In het geheel zijn thans twaalf Duitsche deserteurs in Luxemburg geïnterneerd. f300.000.— VOOR DE KABELS VAN DE „SUMATRA" ACHT DE MINISTER VERANTWOORD. f 800.000 voor dc mijnenvegers niet voldoende LUCHTDOELVUURMONDEN KALIBER 2 C.M. VÓÓR 1 OCTOBER OPGELEVERD. In een nota naar aanleiding van het ver slag der Tweede Kamer betreffende het wets ontwerp tot verhooging van de defensiebe- grooting 1939, zegt de minister o.m., dat hij met voldoening heeft kennis genomen van de opmerking van verscheidene leden, dat in de onderhavige gevallen in het algemeen geen bezwaar kan worden gemaakt, dat tot zeer belangrijke aanschaffingen is overge gaan voordat de volksvertegenwoordiging aan de desbetreffende uitgaven haar goed keuring heeft gehecht, wijl moet worden aangenomen, dat het landsbelang onmiddel lijk handelen eischte. Inderdaad is dit laat ste het geval geweest, ook voor wat betreft de bestelling van den kabel, bcnoodigd voor de herstellingen aan boord van Hr. Ms. krui ser Sumatra. Van dezen bodem toch moet een intensief gebruik worden gemaakt bij de opleiding van het personeel, dat benoo- digd is voor de bemanning van het binnen afzienbaren tijd in dienst komende nieuwe materieel. Het is dus van groot belang, dit schip in goeden staat te houden en nood zakelijke herstellingen binnen den kortst mogelijkcn tijd uit te voeren, opdat de be doelde opleiding zoo min mogelijk stagnatie ondervindt. f 300.000 voor de „Sumatra niet te veel! Een bedrag van f300.000 voor kabelver- nieuwing kan voor een schip van de groot te van Hr. Ms. Sumatra niet hoog worden genoemd. Ook al zal de kruiser in hoofd zaak voor opleidingsdoeleinden worden ge bezigd, dan nog blijft een goed functionnee- rende vuurlciding-instalatic, alsmede be trouwbaarheid voor dc middelen tot bevels- overbrenging, noodzakelijk. Alleen het ka- bclmatcriaal kost fS3.6l7.—Hierbij komt dan nog het uitsloopcn van de oude kabels en het inontccrcn van dc nieuwe, welk on derdeel van het werk aan een particuliere firma zal worden opgedragen. Het leggen van dc nieuwe kabels is niet mogelijk zonder vrij omvangrijke demontage van verschillende onderdeden van het schip. Alleen door dit aan do rijkswerf op te dra gen. zal het mogelijk zijn de kosten der voorzieningen binnen het raam van het aan. gevraagde crediet te houden. Werden de werkzaamheden geheel aan particulieren op gedragen. dan zou dc uitgave zonder twijfel een som van f 300.000 ver overschrijden. Let men uitsluitend op liet feit. dat Hr. Ms. Sumatra op een later tijdstip in de vaart kwam dan Hr. Ms. Java. dan kan inderdaad niet van „verouderd" worden gesproken. De bedoeling was echter, tot uitdrukking te brengen, dat de toestand waarin eerstge noemde bodem zich bevindt, van dien aard is, dal hel niet verantwoord zou zijn. dezen zooals met Hr. Ms. kruiser Java is ge schied te moderniseeren. Dit is voorname lijk een gevolg san deu minder goeden toe stand waarin de machine-installatie zich be vindt De geringere geschiktheid van't schip kan niet beschouwd worden mede veroor zaakt te zijn door aan dezen bodem overko men wederwaardigheden. f 800.000 voor de mijnenvegers nog te kort. Inderdaad moet worden aangenomen, dat, mede als gevolg van dc ingetreden prijsstij ging van materialen, de som van f SU0.000 voor de nieuwe mijnenvegers niet toereikend zal zijn om daaruit ook de volledige uitrus ting van dit schip te bekostigen. Bij de vast stelling van dit bedrag was ook nog niet he kend of, en, zoo ja, wat van den inventaris van het verloren gegane schip zou kunnen worden geborgen. Hiervan is echter moeten worden afgezien. Thans evenwel is nog niet met juistheid te bepalen hoeveel de over schrijding zal bedragen, daar het meer be- noodigde toch in elk geval eerst in dit jaar beschikbaar zal behoeven te worden gesteld, heeft de minister het voornemen, nader voor deze aangelegenheid een suppletoire begroo- ting in te dienen. Het luchtdoelgeschut. De uitgaven voor de aanschaffing van 20 batterijen luchtdoëlartillerie met bijbehoo- rendfe munitie zijn op den kapitaaldicnst ge bracht, omdat hel hier inhalen van den ach terstand in de bewapening betreft. Dc mededccling, dat het hierbedoelde geschut spoedig veroudert, kan de minister niet deelen. Dit. luchtdoelge schut zal nog gedurende vele jaren een voorname plaats onder de lucht doelbestrijdingsmiddclen blijven in nemen. Het luchtdoelgeschut, bestemd voor de be scherming van genieenten, kan worden on derscheiden in dat van het kaliber van 2 cm. en in het kaliher 3.7 tot 4 cm. Rekening houdende met de tot stand gekomen overeenkomsten mag er op wor den gerekend, dat nagenoeg alle thans bc stelde luchtdoel vuurmonden van het kalt her 2 c m. met de bijbehoorende munitie voor 1 Ociober a.s. zullen zijn geleverd. Voor wat dc luchtdoelvuurmonden van het kaliber 3.7 tot l c.m. betreft verwijst de minister naar de beantwoording van de door het lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal, mejuffrouw de Jong ge stelde vragen en voegt daaraan nog toe. dat nog steeds krachtige pogingen in het werk zijn gesteld om de beschikking te krijgen over een grooter aantal vuurmon den van het kaliber 3.7 tot 4 c.m. Aangezien voor het bombardcercn van deze belangrijke objecten de vijandelijke vliegtuigen op betrekkelijk geringe hoogte moeten vliegen, opdat voldoende trefkans wordt verkregen, is luchtdoelgeschut van klein kaliher voor het beoogde doel bijzon der geschikt. ZEVEN PERSONEN VERDRONKEN. Vaartuig op Duitsche rivier om geslagen. Nabij Dingolfing in Duitschland is op do Isar een vaartuig met elf personen aan boord tegen een rots gevaren en omgeslagen. Zeven personen, waaronder drie vrouwen, zjju liifirbij serdroakenj in de buurt snelle hulp gevraagd werd. Ruiten van winkels en huizen in de om geving werden vernield. Dc toegangen tot de fabriek werden onder militaire bewa king gesteld. Het geluid van de ontploffing werd tot op een afstand van 10 mijl gehoord en dé ruiten in de stad, welke twee kilometer van de fabriek ligt. rinkelden. De ontploffing geschiedde juist toen de nachtploeg naar het werk kwam. De aar de schokte onder de voeten van de werklui en groote stukken metaal vlogen de luóht in. Het schijnt, dat het hoofdgebouw wei nig schade heeft opgeloopen. Protest tegen inbeslagname EN WAAROM IN NEDERLAND „TEGEN ENGELAND STRIJDEN Het lid der Tweede Kamer, de heer Van der Goes van Naters, heeft aan den Minis ter van Justitie de volgende schriftelijKe vragen gericht: Is de minister bereid, mede te deelen, welke de wettelijke basis is van de inbe slagneming van exemplaren van Hermann Rauschning's boek „Gesprekken met Hit- Ier,, en welke feiten daartoe aanleiding gaven Is het den minister bekend, dat in Neder land o.a. door do Britsche boekhandel en de winkels van het Bolwerk (voormalige X.S.B. driehoekswinkels) gramofoorrplaten ten verkoop worden aangeboden, waarop geregistreerd is een Duitsch oorlogslied van agressieve strekking, getiteld „wir fahren gogen Engeland" Acht de minister dit toelaatbaar en is hij voornemens wanneer dit niet het ge val is daartegen maatregelen te ncn> o? COMMISSIE VAN ADVIES WORDT INGESTELD. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, zal binnenkort door den minihter van Wa terstaat, evenals dit voor de koopvaardij is geschied, voor de visscherij een commissie worden ingesteld, die, voortbouwende op den verrichten arbeid van de bovenbedoel de commissie voor de koopvaardij (de com- misie-van 't Haaff) omtrent speciale vei- 'igheidseischen voor visschersvanrtuigen in deze tijden advies zal kunnen uitbrengen. De Nederlandsche vereeniging contra den minister. Wat hangt ons boven 't hoofd? Er is een conflict tusschen de Nederland sche vereeniging van luchtbescherming en den minister van binnenlandsche zaken, waarover de vereeniging thans een commu niqué publiceert. Het hoofdbestuur is van meening, dat een stilzwijgen onder de huidige omstandigheden zou kunnen worden uitgelegd als een bewijs van zwakte. Het acht het daarom zijn plicht, zich tot de afdeelmgen te wenden met de na drukkelijke verzekering, dat het niet voor nemens is om het particulier initiatief be lichaamd in de N.V.L. met haar 600 afdeelin gen en 250.000 leden in den steek te laten In tegendeel zal het hoofdbestuur ook in deze moeilijke dagen al het mogelijke doen, om de belangen der vereeniging op de juiste wijze te behartigen. Het zal zich, zoodra zulks mo gelijk geacht kan worden, op dc meest open hartige wijze uitspreken over het gedurende den laatsten tijd gevoerde beleid en het con tact met het departement van binnenland sche zaken. Het hoofdbestuur is doordrongen van het besef, dat het onder de huidige omstandig heden een groote verantwoordelijkheid draagt. Het is daarom, dat het een stilzwij gen over den ondergrond en den inhoud van het conflict verkiest boven voorbarige open baarmaking. zelfs al zouden de afdcclingsbe- sturen en leden der N.V.L. hieruit de conclu sie kunnen trekken, dat het hoofdbestuur ter zake niet diligent is. Postvluchten op Indië Dc positie der Indiëvliegtuigen was gisteren: „Nandoe" (Brugman) te Alexandrië. 8 April te Batavia ver wacht. „Oehoe" (Hondong) te Sin gapore, heden te Batavia verwacht Thuisreis: „Emoe" (Verhoeven) te Rangoon. 6 April te Napels ver wacht. „Gier" (Both). te Napels. DE BILT SEINT» Verwachting: Meest gedeeltelijk bewolkt en geen neerslag van beteekenis, des middags iets warmer dan gisteren, zwakke tot matige Zuidwes telijke tot Westelijke wind. EEN JUBILEUMREIS VOOR SMIRNOFF. Ivan Smirnoff, de bekende K.L.M.-piloot, die gisterochtend met de „Nandoe" uit Na pels naar Nederlandsch—Indië is vertrok ken, maakt met deze Indië-reis een jubileum vlucht. Het is namelijk voor de vijftigste keer, dat hij als gezagvoerder van 'n K.L.M, toestel naar Batavia vliegt. UIT DEN TIJD VAN TOEKOE OEMAR. Gisteravond hebben de oud-officieren van] het korps marechaussee in Atjch het vijf-» tig-jarig jubileum herdacht van het korps, waarin zij vroeger dienden en waaraan zij nog steeds hun hart hebben verpand. Vier en veertig oud-officieren verzamelden zich in de Haagsche „Witte Sociëteit", haalden onder den borrel oude herinneringen op en verecnigden zich daarna aan een diner. Luitenant-generaal Dijkstra, eens leger commandant in Nederlandsch Indië, presideerde de tafel. Luitenant-generaal Swart, die wel als een van de grootste Atjeh-figurcn kan worden beschouwd, sprak, de .feestrede uit. Ondei4 de aanwezigen, allen oud-maro- chaussee-officieren, waren o.a. dc Minister van Staat, Colijn, oud-leger-commandant Kroescn, generaal-majoor van Tricht en kapitein baron van Wassenaar, thans consul der Nederlanden te Gent. Onder den borrel en tijdens het diner haalde men weer dc periode op. dat men in de wildernis zat, soms onderhevig aan groote ontberingen. Spertijd voor kleinhandel in tabak Vestiging en overname nog slechts mogelijk met vergunning van den minister van Economi sche Zaken. Thans is de zoogenaamde spertijd op grond van de Vestigingswet Kleinbedrijf 1937 ook ingesteld voor den kleinhandel in tot verbruik bereide tabak. Derhalve is het niet ingang van heden verboden een inrich ting, bestemd of mede bestemd voor de uit oefening van dezen bedrijfstak te vestigen zonder vergunning van den minister van Economische Zaken. Ook overname van si garenzaken zal zonder deze vergunning niet ineer mogelijk zijn. WEGENBELASTING PER MAAND GEEN- VOLDOENDE VERBETERING. Hoewel de thans min of meer toegezegde invoering van inaandkaartcn enkele bezwa ren tegemoet kan komen, zal het in hoofd zaak afhangen van de uitvoering der nieu we regeling of zij voor het motorwegver- keer ccniee waarde zal hebben, schrijft de K.N.A.C. Wil men niet iedereen verplichten zekerheidshalve 12 maal per jaar een apar te helastingkaart aan te vragen, dan zal. behalve de invoering van maandkaarten ook dc restitutie over kortere termijnen moeten kunnen geschieden. liet zou echter een ernstige dwaling zijn van de Regeering, de Staten- Generaal en het publiek, indien deze zouden meenen, dat met de invoe ring van maandkaarten reeds op eenigszins redelijke wijze compen satie zou worden verschaft aan het motorwegverkeer voor de voortdu rend toenemende overbelasting, waaraan het bloot staat. Nu de motorrijtuigenbelastingwet toch zal moeten worden herzien voor de invoe ring der maandkaarten. eischt de veel te stugge regeling dezer belasting op vele punten verbetering, teneinde ook maar bij benadering tegemoet te komen aan de be hoeften, welke het motorwegverkeer heeft en op welker bevrediging het meent wel eenigen aanspraak te hebcn nu het tegen de oficiele verklaringen in toch weer is uit verkoren om de noodig geachte hoogëre be lastingen op te brengen, De K.N.A.C ziet verbetering in het vol gende: a. het recht ecnige dagen (bijv 3) langer te rijden op een helastingkaart, welke in de afgeloopen maand geldig was. of eenige da gen eerder op een kaart voor dc volgende maand. b. invoering van zichtbare belasting- plaatjes en in verband daarmede verlaging van de exorbitante kosten voor inning en controle (thans ruim 1 millioen per jaar), c. herstel van de vroeger bestaande be paling. dat de belastingknarten voor niet binnen het Rijk gevestigde houders niet voor achtereenvolgende dagen behoeven ta gelden. d. geen boete, indien men de belasting- kaart vergeten heeft mede te nemen. In trekking van de vervolging wanneer men binnen zeker tijdsverloop kan aantoonen de kaart in bezit te hebben. e. onmogelijk te maken van de. ook doof dc Regeering zoo ongewenscht geachte, ge meentelijke parkeerheffingen door een ver beterde redactie van art. 41 van de Motor- rijtuigenbclastingwet. f. bij aanschaffing van een zwaardef voertuig bijbetaling slechts voor de nog niet verstreken maanden. Thans betaalt men het meerdere ook over de reeds verstreken maanden, waarop slechts met het lichtere voertuig werd gereden. g. bij aanschaffing van een lichter voer tuig restitutie van het teveel betaalde over de nog niet verstreken maanden, Thans wordt geen restitutie verleend. h. voorzooveel niet kan worden overge gaan tot het regelmatig verstrekken van be last ingkaarten op nog korteren termijn dan een maand, het recht hiertoe toch wel te verleenen voor bijzondere gelegenheden (Paschen, Pinksteren, ijs-perioden.enz.). j. bijzondere maatregelen voor gemobili seerde motorrijtuighouders, die slechts in de verlofdagen van hun voertuig gebruik kunnen maken,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2