Humor in dc Rechtspraak RADIO Wij lazen voor U Salomo blokkeerde bet Rijk der Koningin tiijjiki Dl Weinig toekomstmuziek io diamanthandel De lijkverbranding niet moreel te laken GRILLEN VAN AMERIKAANSCHE JURISTEN. EN VAN HUN NE- DERLANDSCHE COLLEGA'S. De voorstelling, die den leek zich ge woonlijk over den jurist maakt, is niet zeer vleiend. Een rechtsgeleerde behoort uit gedroogd, dor, onvriendelijk, streng nuchter te zijn. De leden van de balie ko men er wel eens beter af: een advocaat kan om zijn „handigheid" getapt zijn en dit is typisch: hoe meer de advocaat zich Inlaat met wat de leek „kwade zaakjes'" noemt, des te meer is hij getapt. Maar de leden van de rechterlijke macht kunnen niet op dergelijke gunstige omstan digheden wijzen. Zij zijn de wrekers van het onrecht, goed, maar zij zijn ook (ie mcnschen, die de puntjes op de i zetten, die zedepreeken houden, die gevangenis straffen uitdeelen en boeten opleggen. Zij kunnen dus niet voor „vlot" doorgaan en het lijkt onmogelijk, dat men uit den cdel- achtbaren mond eens een hartelijken lach ton kunnen vernemen. En toch deze rechters bereiden ons soms zooveel oprechte vreugde door de aar dige argumentatie van hun vonnissen, of door hun verblijdende vonnissen zelf. TEDER VOGELTJE ZINGT ZOOALS HET GEBEKT IS. Wij hebben hier niet het oog op de s-pe- ciale taal der vonnissen. Ook die taal op zichzelf is anders wel een beschouwing waard. Neemt U bijvoorbeeld eens den zin: zelfs al zou verdachte op dat uur zich daar en daar bevonden hebben hetgeen de rechtbank niet aanneemt Een rechter, die zichzelf respecteert, zal zich niet van die alledaagschc taal bedienen, maar schrijven en zeggen: „Zelfs al zou verdachte op dat uur zich daar en daar bevonden hebben des neen Men mag het aanstellerig, verwaand, conservatief vinden: er gaat toch een zekere bekoring van uit, van zoo'n eigen taal van het recht Als u de woorden „requisitoir", „obligator" c.d. in druk ziet staan, meent U het aan Uw opvoeding verplicht tc zijn, ze uit te spreken als „rekwisitwaar". ohli- gatwaar". Maar probeert U dat eens tegen over een jurist! Hij zal U medelijdend en wellicht met een lichten weemoed aankij ken. Want al sedert eeuwen behooren die woorden te worden uitgesproken als „re kwisitoor" en „ohligatoor". Wandelt U met een rechtsgeleerde in de Leidschestraat te Amsterdam op den rijweg, dan zal hij U aanmanen, op het „trottoor" te eraan loopen en bij het afscheidnemen zal hij U harte lijk toevoegen: „Au revoorP EEN BLOEMLEZING. Maar om tot ons uitgangspunt terug te keeren een Amerikaansch jurist heeft de meest typische vonnissen van de ge rechten in zijn land verzameld. Wij laten er hier eenige volgen. „Whiskev als genotmiddel" verklaarde n rechter, die zeer vijandig tegenover den al cohol stond, „is bij decreet van de open bare meening in quarantaine verklaard, ongeveer zooals pokken, lepra, cholera, en moet derhalve verre gehouden worden. Whiskev is een uitgeworpene. een verachte, een Czolgoaz onder dc handelswaren." (Czolgosz heeft in '01 president MacKinley veren oord!) In den staat Noord-Carolina ontwpon zich een discussie over de vraag, of in de wet boeken de geit onder „vee" werd begrepen. De rechter besliste in bevestigenden zin met beroep op de Heilige Schrift, waar het woord „vee" meestal ook voor geit wordt gebruikt, zoo bijvoorbeeld in dc overeen komst tusschen Laban en Jaeob. Uit een vonnis van de rechtbank in den staat Mississippi: „Wanneer verdachte in een woordenwisseling een ander toevoegt: Loop naar de dan heeft hij zich niet schuldig gemaakt aan een profane vervloe king. Veeleer heeft hij een onvriendelijke uit- noodiging uitgesproken en de ander was in EERST MOET ER WEER OORLOGSWINST KOMEN. In de gisterochtend aangevangen twee- jaarlij ksche vergadering van den bonds raad van den Algcmeencn Nederlandschen Diamantbewerkers Bond, welke ccnige da gen zal duren, heeft de voorzitter van den A.N.D.B., dr. Hcnri Polak, een overzicht gegeven van den toestand der diamant nijverheid. Spr. herinnerde aan hot Jaar 1911, toen hij het uitbreken van den wereldoorlog een totale stilstand in de diamantindustrie in trad. Deze duurde tot 1915. toen er weer op ruime schaal werd gewerkt en het loon peil steeg, waarbij in 1919 het hoogtepunt bereikt werd. Thans is de toestand geheel anders. De oorlog van 1939 bracht aanvan kelijk een geringe werkloosheid mot zich mede, doch weldra trad een licht herstel in, zoodat een paar weken geleden meer dan twee duizend werklieden aan den ar beid waren, hetgeen in langen tijd niet het geval geweest is. Door de ongunstige ont wikkeling der geslepen markt deed zich korf geleden een terugslag voor. Een ver gelijking met den vorigen oorlog valt thans niet te maken. Dc grootc bloei der diamant industrie was toen voornamelijk te danken aan oorlogswinsten; de levendigheid van thans beperkt zich slechts tot de kleinere soorten. Door de algemeene versobering in Ame rika geraakten kostbare versierselen op den achtergrond. De uitgaven voor diamant blijven daar door ver bij die voor andere weeldezakcn als oceaanreizen, automobielen, radio en bontkleeren ten achter. Een herstel van grooten omvang der diamanindustric is daarom niet t« verwachten. het geheel niet verplicht, aan die uitnoodi- ging gehoor te geven". Een vonnis van het gerecht te New York stelt vast: „Het wettig en overtuigend be wijs is geleverd, dat verdachte een levende rat en later een muis heeft verslonden, maar dit behoeft niet te getuigen van krankzinnigheid, doch slechts van den te laken hartstocht, die verdachte voor het eten van ratten en muizen heeft" WAT EEN „VEER" IS. Zoo ver de grillen uit de rechtspraak van „den overkant" van den Oceaan. Maar ook in ons eigen land hebben de heeren voor eenige opvroolijkende litteratuur gezorgd. Vermakelijk zijn bijvoorbeeld dc grillen van een plaatsvervangend kantonrechter, die in de noodzakelijkheid kwam te ver- keeren, een definitie te geven van een pont veer en die zich op de volgende wijze van zijn taak kweet: „Een veer is als men aan den overkant staat en belt." Ter verontschuldiging van de rechterlij ke macht zij met nadruk vermeld, dat het plaatsvervangend kantongerechtschap de eenige rechterlijke functie is, die ook kan worden bezet door personen, die den titel van meester in de rechten niet bezitten. Want een meester in de rechten zon tegen deze definitie onmiddellijk aanvoeren., dat een veer ook „is', ais men aan dezen kant staat en belt, of als men aan dezen kant staat en niethelt. of als men aan den over kant staat en niet belt, of zelfs als men in het geheel niet in de buurt is! En verder zou hij ongetwijfeld betoogen, dat .het", wanneer men aan den overkant staat en belt. even goed een lantaarnpaal of de burgemeester kan zijn. JURIDISCH WONDER. Aan een overmaat van logica leed de kantonrechter, die schuldig is aan het vol gende juridische wonder Een dame. die een mantel had laten ma ken. beklaagde zich bij den leverancier er over, dat de mantel onder den arm knelde. Deze leverancier weigerde echter, een ver andering aan te brengen, waarna de dame een eisch tot schadevergoeding instelde .De rechter, aan wiens jurisdictie het geschil werd onderworpen, maakte dit gedenkwaar dige vonnis: „De kantonrechter, overwegende, dat in de dagvaarding wordt aangevoerd, dat de armsgaten van den gekochten en geleverden mantel knellen,, Overwegende verder, dat een amisgat is een gat, dat een gat is een ledige ruimte, dat een ledige ruimte niet kan knellen. Rechtdoende, ontzegt den eisch enz. enz." Uit welke voorbeelden blijkt, dat de leek den jurist onrecht doet, wanneer hij be weert, dat de rechtgeleerde ons geen vreug de kan bereiden! Een bandelsoorlog in de Bijbelsche oudheid Een der kleurrijkste tafereelen in den bijbel is het verhaal van het bezoek der koningin van Sjeba aan koning Salomo, zooals ons dat in 1 Kron. 10. 1—13 (2 Kron. 9, 1—12, wordt verteld, aldus het Algem. Hbld. Deze vorstin kwam Salomo met moeilijke vragen op de proef stellen en bracht daarbij vorstelijke geschenken me de. (Vers 2: „met kemclen, dragende spe cerijen en zeer veel gouds en kostelijk ge steente" en vers 10: ,En zij gaf den koning honderd en twintig talenten gouds en zeer veel specerijen en kostelijk ge steente; als deze specerij, die de koningin van Sjeba den koning Sa lomo gaf, is er nooit meer in me nigte gekomen"). Dus schijnt het, dat er een commercicele onder grond aan dit bezoek ten grond slag lag. In de „Palestine Exploration Ouaterly", een Engelsch archaeologisch tijdschrift, zoekt een medewerker, dr. Steward Perow- ne, dit verschijnsel te verklaren. Het rijk Sjeba lag in Zuid-Arabic, ongeveer in het tegenwoordige Yemen. Sjeba wordt in Ge- nes. 10, 28 een zoon van Joktan en een broeder van Hazarmaveth genoemd. Deze laatste eigennaam is het Hebreeuwscne «equivalent van Hadramaut, de nog heden in zwang zijnde benaming van de gehee- le Zuidkust van Arabië, zoodat ook dit een aanwijzing is voor dc Zuidelijke ligging van Sjeba. De plaatsen in het Oude Testa ment, waarin over de bewoners van dit 'and wordt gesproken, getuigen van hun rijkdom, b.v. Jes, 60. 6: „Een zwerm ka- meelen zal u overdekken, dromedarissen van Midian en Efa: uit Sjeba komen zij allen, goud en wierook brengende" (Leid- sche vertaling), Jerem. 6, 20: „Waartoe toch dient mij de wierook, die uit Sjeba komt en Ezech. 27. 22: „De kooplieden van Sjeba en Rnëma waren uw kooplie den, dc keur van allerlei balsem en edel gesteente. alsmede goud, leverden zij voor uw goedercnstapcl". Men behoeft zich hier over niet te verwonderen, indien men in aanmerking neemt, dat door hun land een der belangrijkste handelswegen der Oude Wereld liep. waarlangs niet alleen de kost bare reukwerken van Zuid-Arabië, maar ook de voortbrengselen van Indië en zelfs van China, naar de landen om de Middel- landsche Zee werden vervoerd. Koning Salomo van Israël nu bedreigde dit monopolie. Hij verbond zich met Egyp te (1 Kon. 3, 1) en met Hiram, koning van Tyrus (5, 1), hetgeen reeds Sjeba's belan gen benadeelde, want Tvrus had een be langrijk aandeel in den Zuid-Arabischen handel, en ook de weg naar Gaza en Egyp te werd door Salomo's „blok" versperd. Nu kon de handel langs de zeeroute door de Roode Zee worden gehandhaafd hoezeer dc Arabieren ook aan het vervoer per kameel gewend waren; dan zou de Noordelijke ha ven daarvoor el-Akba, het oude Ezeon-Ge- ber. zijn geweest, waar men inderdaad on langs bewijzen van handel met Zuid-Ara bië uit den tijd van omstreeks een eeuw na Salomo heeft gevonden. Maar toen Sa- 'omo hier zijn vloot stafionneerdc (I Kon. 9 26: „De koning Salomo maakte ook sche pen te Ezeon-Geber"), was ook de zeeweg geblokkeerd. Salomo haalde nu zelf goud uit Ofir, d.i. Zuid-Arabië (vers 28). Het is dus hoogstwaarschijnlijk, dat de tocht der koningin van Sjeba, waarbij zij zulke rijke voor raden als „geschenk" meevoerde een verdere strekking had, dan al leen de bevrediging van haar nieuwsgierigheid: commercieelé on derhandelingen. De belangrijkheid hiervan zal deze episode in den bijbel hebben doen boekstaven. Dat deze overeenkomst op de betaling van cijns berustte, kan men uit 2 Kron 9, 4 opmaken: „Ook brachten alle konin gen van Arabic en de vorsten van deszel- ven lands goud en zilver aan Salomo". Dit duurde ongeveer een eeuw; toen waren de Joden door scheuring en het opdringen van hun buren in het Noorden en Oosten verzwakt, waarvan Sjeba dan ook gebruik maakte, vgl. 2 Kron. 21, 16 en 17: Zoo ver wekte de Heere tegen Joram den geest der Filistijnen en der Arabieren, die aan de zijde der Mooren zijn. Die togen op in Juda en braken daarin en voerden alle have weg, die in het huis des Konings ge vonden werd". Toen werd ook weer de verbinding met Tyrus hersteld (het reeds geciteerde Ezech. 27, 22 noemt Sjeba een handelsbetrekking van Tvrus, evenals Eden, d.i. het tegenwoordige Aden). Later, in de vijfde eeuw v. C„ verspreid de zich de roem van Zuid-Arabië over Griekenland, Ilerodotus (3, 107) zegt, dat alleen daar wierook gewonnen wordt, die door de Phoeniciërs naar Griekenland komt. En Eitripides noemt (in het begin van de Bacchae) Arabië „eudaimoon". een bijnaam, die in zijn Latijnschen vorm Arabia Felix eeuwenlang op het land zou worden toegepast. Chamberlain's rede: Diamanten lokten... De Haagsche politie heeft een 19-jarige dienstbode gearresteerd, die in de van Os- tadestraat woont en in de van Boetzclaer- laan in betrekking was. In haar betrekking zou zijn een paar diamanten oorknoppen, ter waarde vlan 350 gulden, heBben gesto len. Bij haar. .aanhouding .vond dc politic de vermiste oorknoppen in den bovenzak van den mantel, die het meisje droeg. Voorloopig wordt zij op het politiebureau gehouden. ELKE ACTIE ZAL DUITSCHLAND PROMPT BEANTWOORDEN. De door Chamberlain gehouden rede. waarin hij verscherping van den economi- schen oorlog aankondigde, wordt door de Duitsche pers in het kort besproken. Als antwoord op den eersten oorlogsraad met Revnaud, schrijft de „Deutsche AUge- meine Zeitung". kunnen wij slechts vast stellen, dat wij elke vijandelijke actie even prompt en nadrukkelijk zullen beantwoor den. De „Berliner Boerscnzeitung" wijst er op, dat Chamberlain onder dc grondstoffen, wel ke aan Duitschland dienen te worden ont houden, ook het vet noemde, waarmede hij opnieuw bevestigt, dat de blokkade van Duitschland bedoeld Is als een hongerblok- kade. Alleen daardoor reeds ontnemen En geland en Frankrijk zich de mogelijkheid, de voorgenomen actie tegen de neutralen met een schijn van recht te omkleeden. DE ZWEEDSCHE EN NOORSCHE PERS is van oordeel, dat de rede niet zoo drei gend tegen de neutralen was, als men had verwacht. Wanneer Chamberlain echter verlangde, op straffe van beperking of zelfs stopzet ting van hun invoer uit het Britsche rijk, dat de neutralen hun uitvoer naar Duitsch land beperken, dan beteekent dit, aldus het blad, het uitoefenen van krachtigen en drei genden druk. Een Zweedsch blad herinnert aan de be zorgdheid van Nederland, dat een gehoor geven aan de Engelsehe eischen zou neer komen op een bijschaven van de neutrali teit jegens Duitschland, en vervolgt: de Xoderlnndschc opvatting is ook die van de andere buren van Duitschland. Wij moeten ons allen er op voorbereiden, van de zijde der oorlogvoerenden blootgesteld te worden aan druk. die crooter is dan ooit. Doch het is niet de moeite waard, ons te beklagen, want de toestand is zoodanig geworden, dat de oorlogvoerenden de neutraliteit zoo uitleggen, dat deze uitsluitend verplichtin gen en geen rechten meebrengt. Wat de neutrale landen het beste kunnen doen, is zich te vereenigen in nauwere samenwer king. De Fransche pers riet in de rede slechts een waarschuwing. Alle Fransche bladen wijzen er op, dat de rede van Chamberlain niet een dreige ment aan de neutralen is, doch een waar schuwing aan de neutralen, dat de ver scherping van de blokkade doorgaat en dat Duitschland hiervoor zal moeten buigen. Chamberlain legde er den nadruk op, dat de gealllieerden een wapen bezitten, dat Duitschland niet heeft. Dit wapen heet „kóopen", want Frankrijk en Engeland kunnen dank zij hun gezonde valuta alle grondstoffen koopen, terwijl het Duitsche devies, dat geen ruilwaarde bezit, onbe twist in de minderheid is tegenover het sterling-franc-dollarblok. PROGRAMMA VRIJDAG 5 APRIL 1940. Hilversum I. 1875 en 414,4 m. Algemeen programma, verzorgd door de NCRV. 8 00 Berichten ANP. 8.05 Schriftlezing, meditatie. 8.20 Gramofoonmuziek (9.309.45 Geluk- wenachen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11,20 Zang met planobegeleiding en gramo foonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek (Om 12.30 Ber. ANP) 12.45 Toespraak. I.00 Quintolia en gramofoonmuziek. 2.30 Christ. lectuur. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.45 Kamermuziek en gramofoonmuziek. 5.005.55 Declamatie en gramofoonmuziek. 6.30 Tuinbouwcauserie. 7.00 Berichten. 7.15 Letterkundige causerie. 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, internationaal overzicht, herhaling SOS-Berichten. 8.25 De Arnhemsche Muziekkring. 9.10 Causerie „Luchtbescherming voor het vee". 9.40 Actueel halfuur. 10.10 Berichten ANP. 10.15 Orgelconcert. II.00 Gramofoonmuziek. Ca. 11.50—12.00 Schriftlezing. Hilversum n. 301,5 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA,. 10.20 VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Gramofoonmuziek. 11.00 Declamatie. 11.20 Orgelspel. 12.00 De Palladians. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. I.00 AVRO-Amusementsorkest en soliste. 2.00 Voor de huisvrouw. 2.10 Het Oost-Nederlandsche strijkkwartet eij gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie en gramofoonmuziek. 3.30 AVRO-Dansorkest. 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 4.30 Orgelspel. 5.00 Voor de kinderen. 5.30 Rosian-orkest. 6.30 „Beeldende kunst", causerie. 6.50 Zang met pianobegeleiding. 7.00 Cyclus „Het beginselprogramma der S.D.A.P." 7.18 Berichten ANP. 7.30 Berichten. 7.35 Jeugdhalfuur. 8.00 Pianovoordracht. 8.30 Cyclus „Verworvenheden, die niet ver loren mogen gaan". i.OO Radiotooneel. 9.25 De Ramblers. 9.50 Hobo en piano. 10.00 VARA-orkest en solisten. 10.40 Avondwyding. II.00 Berichten ANP. 11.10 Jazzmuziek (gr.pl.)'. 11.4012.00 Gramofoonmuziek. d< d< b( 1(1 Bi gr I ach wii ver ald kui Air ziel oog ten geb voo In rinj gaa GEF WIJ KA1 De Nederlander (C.H.) wijdt een hoofdartikel aan het wetsontwerp tot wijziging van de begrafeniswet, waar uit een verdraagzaam geluid klinkt uit dit rechtsche kamp. Het blad zegt dat onder christenen een verbreide overtuiging hecrschti, dat lijkverbranding moet worden afgewezen. Ter verdediging van deze overtuiging zijn tal van argumenten aange voerd, welke bij toetsing niet kunnen worden gehandhaafd. Men heeft gezegd, dat deze handelwijze zou zijn in strijd met den eisch van Gods Woord. Er is daarvoor ech ter nimmer een meer steek houdende grond genoemd dan dat dc begrafenis in den Bijbel als het gebruike lijke wordt verondersteld. Men heeft gesteld, dat het geloof in de woderopstau- ding des vleesches haar zou verbieden in dien zin, dat ons ontzielde lichaam tot den dag der wederkomst van Christus ongerept zou moeten worden bewaard. Er geen theoloog, die het thans nog voor deze gedach- zou opnemen. Men heeft een argument ontleend aan dc schepping van den mensch naar Gods beeld. Terecht is er daarte genover op gewezen, dat deze eerbied geldt het li chaam als instrument der ziel, niet het stoffelijk over schot. Ok na overweging van hetgeen verder over deze zaak is te berde gebracht, meenen wij te mogen zeg gen, dat op dit stuk van bepaalde Goddelijke normen geen sprake is. Het is stellig niet zoo, dat het verbranden van lijken uit zedelijk oog punt zou moeten worden ver oordeeld. Wij moeten, ook al zouden wij zelf de ver branding niet wenschen, hen, die daartoe overgaan, niet beschouwen als menschcn, die iets doen wat moreel valt te laken. Wij kunnen hij die overweging van de te genstelling lijkverbranding begraving uitsluitend vast stellen, dat de eerste is voortgekomen uit een heiden- sche, de tweede uit de Chris telijke traditie. Na het verbod van crema tie aan kinderen beneden 18 jaar indien zij behooren tot 'n kerkgenootschap dat er bezwaar tegen heeft als on- Protcstant te hebben becriti- seerd zegt het rechtsche blad: Wij voor ons blijven aan dc christelijke traditie ge hecht. Er ligt in de behande ling van onze dooden een diepe symboliek. In de lijk verbranding zien wij de ge dachte verzinnebeeld, dat het met den mensch uit is. Begraven, daarentegen, Is voor ons meer dan het weg bergen van een lijk. Dr. J. Hoek ontvouwde de zinne beeldige bctcckenis in de volgende zinsneden: „Het is voor ons in symbolischen vorm een zaaien, het zaaien van het lichaam der verder felijkheid. opdat, het straks bij Christus' wederkomst zal gevolgd worden door de op wekking in onverderfelijk- heid. Het lichaam wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid". Als voor doelen van ons volk deze gedachte niet meer leeft, heeft het geen enkele waarde tot naleving daar van dwang te oefenen. Het gaat hier, gelijk wij boven hebben ontwikkeld, niet om eenigerlei norm maar om een vorm, niet om een bo- ginsclquaestie maar om een gebruik. Daarom meenen wij, dat aan het ten dezen be staande verlangen naar meer vrijheid moet worden tege moet gekomen. Dc N.R. Crt (lib.) voegt hieraan toe: Wij zijn het blad erkente lijk voor dit verdraagzame geluid, vooral omdat dc voor standei's van dc lijkverbran ding en zelfs zij. die alleen maar een grootere vrijheid voor dezen vorm van lijkbe zorging vragen zonder zich daarvoor uitdrukkelijk uit te spreken, in dc a.r. en r.k. pers tamelijk onvriendelijk worden bejegend en soms ook met onwaardige argu menten worden bestreden. Tegenover dc principieele beschouwingen van De Ne derlander willen wij thans alleen stellen, dat zij, die een anderen vorm van lijkbezor ging dan het blad voorstaan, en dus het verlangen tot handhaving van de christe lijke traditie ten deze niet van beslissende beteekenis achten, daarom niet minder goede christenen behoeven tc zijn dan zij die aan deze overlevering wèl hechten. MUSSERT NAAR EEN PSYCHIATER? In „Volk en Vaderland" schrijft dc Leider dat Neder land in snelle vaart wordt voortgedreven naar de dicta tuur van het politiek Ka tholicisme en onthult dan dat de kardinalen van het Vaticaan het mogelijk ach ten om de Nederlanders ge heel in hun macht te krij gen en na den oorlog van daar uit hun ondergrond- schen arbeid tc doen uit gaan speciaal naar het dicht bevolkte, belangrijke Rijn land. om daar het nationaal socialisme te ondergraven. Hun staat voor oogen le. de volst rokte heer schappij in de Nederlanden; 2e. de volstrekte heer schappij in N'ed. Indië: 3e. door deze heerschappij het uitoefenen van economi- schen druk op Duitschland; 4e. een rustige plaats van waaruit de woelarbeid in Duitschland en dus speciaal in het Rijnland, kan worden geleid. Dit alles is voor ons volks bestaan moordend De voorbereiding hiervan is al in vergevorderd stadium. Het is van het grootste belang, dat wij het gevaar kennen, om dit met alle krachten te kunnen bestrijden". Met dit nationaal-socialis- tisch verhaal steekt „Ons Noorden" (r.k.) de draak. Dit katholieke orgaan merkt on: S. B. Sinds de groei uit do Ned. N.S.B. weg was en voor een ieder vast stond, dat dit standje was doodgelop- pen, heeft de heer Mussert zijn roer gewend naar bet' anti-papistische vaarwater, blijkbaar mecnendc, dat hij door deze speculatie op de beruchte anti-papistische in stincten van een groot deel van het Ned. volk, zijn kwij nend debiet misschien nog redden kon. Het sensatieverhaal van de bedoelingen van den Paus is wel in staat duizenden Nederlanders kippevel te doen krijgen. Hoe Herr Anton dit alles zoo precies weet? Helaas dat onthult hij ons niet. Ilij beschikt blijkbaar voor dit alles over geheime inlichtingsbronncn, die hij niet nader kan aanduiden. We moeten dit alles dan ok maar geloven op gezag. Alleen deelt hk ons mede, dat drt Colijn druk bezig is dc dictatuur van het poli tiek katholicisme voor tc be reiden. Dr, Colijn zal men mis schien zich eenigszins ver baasd afvragen Natuurlijk al die geschil len tusschcn hem en de Room schen is maar larie. Dr. Co lijn is crypfo katholiek en zijn reizen de laatste maan den naar Rome, waar hij in het geheim gekonkeld heeft met de Monsignori van het Vaticaan en toen zijn bezoek aan de Joodsclie macht hebbers in Engeland en zijn audiëntie bii den Engelschen koning, hadden geen ander doel dan dc voorbereiding van de dictatuur van liet politiek katholicisme in Ne derland. En minister Gerbrandy, die bij de gratie van het poli tiek katholicisme in Neder land regeert onder deze voor waarde, dat hij doelbewust Goselings drijven voortzet, be reidt reeds de maatregelen voor, om 't politiek katholi cisme in Nederland tc doen zegevieren. Aldus de heer Mussert in Volk en Vaderland van Vrij dag 29 Maart. Maar in alle ernst, zonden de heeren van de Ned. N.S.B. niet verstandig doen, eens een psychiater te raadplegen voor hun „Leider". Dat schijnt inderdaad hard noodig te zijn. 1 De kabii Reyn oorlo aanh kahir ganr meen de v gezic; licht led gezip Chan Nie FEU oogen van o maar Roy door d blos o wierp. ltjk de lippen en lac K lk het mrs. nei R den. haar vrouw L wikkel Toen Haxtor Nu hel geslote grootei turier- G Roys IkTr wensch krijgt- stellen wilt - doel vi heerscl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 8