Felle critiek op
Schendingen
door vliegtuigen
De pot verwijt
den ketel
de Landsdrukkerij
De winstbelasting
er door
Geen convooi voor
visschersschepen
DOODELIJKE VAL
Stroomen
vrijwilligers in
Noorwegen
Ontplofte Duitsche
munitieboot
Zweden zal voor zijn
vrijheid vechten!
Het tweede
(Vervolg van pagina 1)
In het gisteren verschenen tweede Oranje-
hoek, wordt een apart hoofdstuk gewijd aan
het overvliegen door vliegtuigen der oorlog
voerenden van het Nederlandsch rechtsge
bied.
Onze afweerbatterijen op den grond heb
ben bij dag en bij nacht op ieder vreemd
Vliegtuig, dat binnen hun bereik kwam, ge
vuurd, en menigmaal zijn Nederlandsche
jachtvliegtuigen opgestegen om de gesigna
leerde vliegtuigen te verdrijven, waarbij het
meer dan eens tot een luchtgevecht kwam.
Telkenmale, wanneer de nationaliteit van
het overvliegende vliegtuig kon worden vast
gesteld zegt het Oranjeboek, is bij de regee
ring van het land waartoe het vliegtuig be
hoorde, geprotesteerd. In die gevallen, waar
in de wederparttj de schending erkende,
werden door haar verontschuldigingen aan
geboden. Indien de nationaliteit der vliegtui
gen niet kon worden vastgescld, werden aan
beide partijen inlichtingen gevraagd. Vrij
wel steeds volgde als antwoord op een der
gelijk verzoek om inlichtingen dat niet de
eigen vliegtuigen, maar die van den tegen
stander de schuldigen waren.
Met de Duitsche regeering heeft een vrij
uitgebreide nota-wisseling plaats gehad,
waarbij van Duitsche zijde beweerd werd,
dat Britsche vliegtuigen herhaaldelijk onge
straft het Nederlandsche rechtsgebied over
vlogen. Van Nederlandsche zijde is hierop
geantwoord dat, voor zoover de Duitsche be
weringen met de Nederlandsche gegevens in
overeenstemming waren, niet is nagelaten
de noodige stappen te Londen te doen en
dat de Nederlandsche regcering zich steeds
niet alle middelen tegen schendingen van
haar rechtsgebied verzet en blijkens de
voortdurende uitbreiding van de luchtaf-
weermiddelen er naar streeft dit verzet nog
aan kracht, te doen toenemen.
De ervaringen, door de oorlogvoeren
den zeiven opgedaan inzake vijande
lijke verkenningsvluchten boven hun
gebied, wijzen er overigens op, dat
zelfs bij de grootste waakzaamheid
en de meest uitgebreide verdedi
gingsmiddelen, het overvliegon niet
steeds kan worden voorkomen.
Beschieting van Nederlandsche
vliegtuigen.
Drie gevallen hebben zich voorgedaan,
waarin Nederlandsche vliegtuigen boven ons
grondgebied door een Duitsch vliegtuig wer
den beschoten.
Het eerste geval deed zich voor op
18 November 1039 boven Vlieland, het twee
de den volgenden dag nabij Schiermonnik
oog en het derde geval op 25 Februari bo
ven Noord-Brabant In alle 3 gevallen is te
Berlijn geprotesteerd. In de eerste twee ge
vallen heeft de Duitsche regeering een te
gen protest ingediend, het derde voorval
werd door de Duitsche regeering betreurd.
De droevige
ondergang der
Nederlandsche
schepen
Ook de vernietiging van een aantal Neder
landsche schepen wordt in het Oranjeboek
behandeld.
Allereerst werd gewezen op de torpedee
ring van de „Sliedrecht" waarbij gevraagd
werd maatregelen te treffen tegen den com
mandant van de onderzeeboot, die zich aan
deze daad heeft schuldig gemaakt. De com
mandant heeft onschuldige onderdanen van
een neutraal land in open booten, en dat nog
wel in een slecht jaargetijde, in tolle zee aan
do gevaren der zee prijsgegeven en daardoor
hun dood veroorzaakt.
Dit protest werd door de Duitsche regeering
niet erkend waarna een tweede nota-verbaal
volgde.
De droevige ondergang van de „Simon Bo-
Hvar" gaf de regeering aanleiding zich met
de vraag, of op de plaats, waar het schip ver
loren is gegaan, harerzijds mijnen waren ge
legd, -.oowcl tot de Duitsche als tot de En-
gclsche regeering te wenden. De Duitsche
regcering deelde in haar antwoord mede:
„liet volkenrecht stelt het bekendmaken van
mijnenvelden door de oorlogvoerende mo
gendheden slechts in zooverre verplicht als
do militaire overwegingen zulks toelaten. De
havens van de Engelsche oostkust dienen
echter, zooals bekend is, als steunpunt voor
de Britsche oorlogsvloot. F.en ontijdige be
kendmaking van de van Duitsche zijde tegen
de Britsche zeestrijdkrachten in dit gebied
getroffen maatregelen zou ieder militair suc
ces van te voren uitsluiten. De rijksregeering
is derhalve ook op dit oogenblik niet in
staat de door bet Koninklijk Nederlandsch
gezantschap gestelde vraag, of op de plaats
waar de „Simon Bolivar" is ondergegaan
Duitsche mijnen gelegd waren, te beantwoor
den.
De rijksregeering moge haar -püt over den
ondergang van de Simon Bolivar tot uiting
brengen, te meer omdat daarbij ook men-
schenlevens te betreuren zijn. Zij voelt zich
echter wegens de aangevooerde gronden niet
in staat, onn!<»* n-mepraak op schadevergoe
ding te erkennen, welke zou voortvloeien uit
dit voorval, dat haar niet kan worden toe
gerekend."
NEDERLAND BEHOUDT ZICH.HET
RECHT VOOR SCHADEVERGOEDING
TE EISCHEN.
Het Nederlandsche gezantschap betwistte
deze „volkomen onaanvaardbare" opvat
ting in een nota-verbaal, waarop intus-
schen een antwoord van de Duitsche re
geering nog kan worden verwacht. De
Britsche regeering schreef den ondergung
van de Simon Bolivar aan Duitsche mij
nen toe. De tijdelijke zaakgelastigdo te
Londen schreef hierop, dat Nederland „zich
ten volle haar standpunt ten aanzien van
de rechtmatigheid van het leggen van
mijnen in volle zee voorbehoudt, zich ver
plicht ziet tegenover beide oorlogvoerenden
haar recht te handhaven en volledige scha
devergocding te cischen voor de schade
geleden door het vergaan van de Simon
Bolivar, indien zou worden vastgesteld, dat
de mijn of de mijnen, waardoor het schip
is getroffen, van Britschcn, respectievelijk
van Duitschcn, oorsprong waren".
Tweede Kamer
DE HEER WENDELAAR: ER
WORDT GESMETEN MET
GELD EN PAPIER GEHAM
STERD. ONEERLIJKE CON
CURRENTIE EN DE DIR-G-
TEUR DEUGT NIET.
Instelling gemeente
Wieringermeer
goedgekeurd
Zonder debat hoeft de Tweede
Kamer zich gistermiddag vereenigd
met het ontwerp instelling van een
gemeente „Wieringermeer".
Na een debat van vier dagen ls
ook het wetsontwerp heffing van
een winstbelasting zonder hoofdelij
ke stemmingaanvaard.
Eenige amendementen werden in
getrokken.
Gemeenten mogen
deel hebben.
geen voor-
Bij de behandeling van het wetsontwerp
heffing van opcenten ten behoeve van de
gemeenten op de winstbelasting, voerde de
heer Sweens (r.k.) het woord. In zijn ant
woord verklaarde de minister, dat hij het
niet juist achtte, wanneer de gemeenten bij
deze belastingherziening voordeel zouden
hebben. Een amendement van den heer
Donker (s.d.). dat een regeling ten aanzien
van filialen behelsde, werd door den mi
nisters overgenomen. Het ontwerp werd zon
der hoofdelijke stemming aangenomen.
Een ridderorde
dienen.
moet men ver-
Bij de behandeling van liet wetsontwerp
herziening wet houdende instelling van de
militaire Willemsorde, betoogde de heer
Duymaer van Twist (a.r.) dat de militaire
Willemsorde niet behoort te kunnen worden
verkregen door iemand op een bureau. De
orde moet alleen kunnen worden vetkregen
voor daden, feiten te velde.
De minister van defensie, de heer Dijx-
hoorn, verklaart dat het begrip ..in den
strijd" ruim moet worden toegepast, ook
b.v. bij de beteugeling van onlusten. Om de
militaire Willemsorde te verdienen, moet
er zijn geweest: „moed. beleid en trouw". In
den strijd beteckont niet alleen persoonlijke
strijd, met een of ander wapen in de hand.
Dit geldt ook voor hooge bevelhebbers. De
betrokkene moet volledig hebben betoond
moed te bezitten, achter een schrijftafel is
dit uitgesloten. De bevelhebbers kunnen be
zielend optreden op het gevechtsveld. Een
bevelhebber op een bureau kan voor een
andere onderscheiding dan de K.M.W. in
aanmerking komen.
De heer Duymaer van Twist (a.r.): dit is
in orde.
Een amendement van den heer
Bajetto (r.k.) werd zonder hoofde
lijke stomming aangenomen. Dit be
oogde de jaarlijksche toelage van
korporaals, matrozen en soldaten,
die ridders vierde klasse zijn, te ver-
hoogen tot tweehonderd gulden.
Zonder stemming werd het ontwerp
aangenomen.
Onfrissche toestand op de lands
drukkerij.
De lieer Wendelaar (lib.) had bezwaren
tegen bet feit, dat de Landsdrukkerij teveel
werk van particulieren tot zich trekt, ook
buiten Den Haag. De Landsdrukkerij is reeds
lang tc groot voor de orders, die bij haar
moeten worden gebracht Verdere uitbrei
ding is verkeerd en volmaakt overbodig.
Zelfs is op het budget recht der Kamer voor-
uitgeloopcn door het leggen van een bcton-
vloer c.a. ad f 1200.— voor een nog toe te
stane machine. Er wordt bovendien gesme
ten met het geld. Men hamstert en spe
culeert ter landsdrukkerij met papier. Over
den directeur hoort spr. veel verkeeerds. wei-
Het Oranjeboek behandelt voorts nog de
protesten ten aanzien van de Nederland
sche schepen, de „Tajandoen", de „Arenclis-
kerk" en de „Burgerdijk", waarbij op de
onverantwoordelijke houding van de com
mandanten der Duitsche onderzeeërs werd
gewezen.
Toen in de maand Maart dertien maal
achtereen bericht werd. dat Nederlandsche
visschersschepen door vreemde vliegtuigen
in- open zee waren aangevallen, waarbij
menschenlevens verloren gingen, kon de
regeering. aangezien de nationaliteit van
het betrokken vliegtuig in geen enkel ge
val met zekerheid was vastgesteld de
omstandigheden wezen wel op actie van
Duitsche luchtstrijdkrachten aanvanke
lijk niet meer doen dan door Ilr. Ms. ge
zant te Berlijn bij de Duitsche regcering
er op te doen aandringen, dat alle moge
lijke voorzorgsmaatregelen zouden worden
genomen, teneinde voorvallen van dien
aard te voorkomen, Later hebben zich eeni
ge gevallen voorgedaan, die grond oplever
den tot protest en aansprakelijkstelling
van de Duitsche regefcring. De corresponden
tie betreffende deze voorvallen, valt na 't
tijdvak, dat door dit Oranjeboek wordt be
streken.
mg goeds. Spr. vraagt In hoever het Juist
is, dat deze sedert midden Januari ziek is.
Bovendien heeft hij blijk gegeven van een
bij de Kamer niet gewilde politieke rich
ting, terwijl toch ter landsdrukkerij de
meest geheime stukken worden gedrukt.
De minister van Binnenlandsche Zaken,
de heer Van Boeyen. ontkent dat de Lands
drukkerij het laatste jaar uitgebreid is. Spr.
verklaart dat het budgetrecht der Kamer
niet geschonden is. De heer Wendelaar
wachte het rapport van de commissie van
toezicht t.a.v. den directeur af.
Om 6.45 uur werd de vergadering ver
daagd.
Mnlo-cxamcns blijven even duur
VERLAGING WEL GEWENSCHT,
DOCH NIET UITVOERBAAR.
MINISTER ZAL AFSCHAFFING
VAN EXTRA HEFFING BEPLEI
TEN.
Op vragen van het Kamerlid Thijssen
(S.D.A.P.) heeft de minister geantwoord,
dat een verhooging van het examengeld
voor het mulo-examen met 2.50 hem aan
den hoogen kant lijkt.
Overigens is hem gebleken, dat met deze
verhooging tevens de bedoeling heeft voor
gezeten om het aantal aanmeldingen van
U.L.O.-lcerlingen, die door hun onderwijzers
niet voldoende geschikt worden geacht om
aan het examen deel te nemen, te beperken.
De minister is van oordeel, dat een evcn-
tueele vereenvoudiging van de U.L.O.-exa-
mens los van do examengelden dient tc
worden bezien.
Hij zou het '.idojuichen. indien de
examengelden zouden kunnen wor
den verlaagd. Hij is echter van
meening. dat dit bij een gelijkblij
vend rijkssubsidie niet mogelijk zal
zijn.
De minister heeft zich ter zake van do
verhooging van het examengeld voor per
soonlijke aanmeldingen tot de M.U.L.O.-ver-
cenigingen gewend Hij vertrouwt dat naar
aanleiding van zijn schrijven de M.U.L.O.-
vcreenigingen tot afschaffing van de extra
heffing zullen besluiten.
PBACTISCH NIET UITVOERBAAR
ZEGT DE MINISTER.
Op de vragen van den heer Woudenberg
in verband met het beschieten op de Noord
zee van Nederlandsche visschersvaartuigen
door Duitsche vliegtuigen heeft de minister
van binnenlandsche zaken, mede namens
ziin ambtgenoot van defensie geantwoord,
dat de Tegeering daarover nadere gegevens
heeft ontvangen. De regeering is ter zake
diligent
Wat betreft de vraag of dc regee
ring bereid is onze visschers zoo
noodig door inzet van convoveeren-
dc eenheden van de oorlogsmarine
te beschermen, luidt het antwoord,
dat in verband met de uitgestrekt
heid van een eventueel te bewaken
zeegebied en met den aard der aan
vallen. de inzet van convoyecren-
de eenheden van de zeemacht, an
dere moeilijkheden, die daaraan ver
bonden zijn. in het midden gelaten,
niet wel uitvoerbaar zou zijn.
BIJ HET LADEN VAN BOOMEN.
Gistermiddag omstreeks vijf uur is te
Dordrecht een doodclijk ongeluk gebeurd,
waarvan de 50-jarige gehuwde walbaas P.
Ruigendiik het slachtoffer is geworden.
R. was bezig met het overladen van
boomstammen van een vrachtauto in een
schuit. Plotseling gleed hij van den wagen
af en stortte in hef vaartuig, in ziin val
een boomstam medesleepcnd. welke on
het hoofd van den man terecht kwam. Hij
was op slag dood.
CONDUCTRICES OP DE ZWITSER-
SCHE TRAMS.
Dc gevolgen der mobilisatie in Zwit
seriand op de uitbreiding van den
vrouwenarbeid bij de openbare
diensten beginnen zich te doen gevoe
len. Voor de eerste maal hebben
gisteren conductrices dienst gedaan
bij de tram in Bem.
Voorzitter van het Noorsche par
lement toch voor de Zweedsche
Radio?
In een rede, die hij voor de radio in Zwe
den zou hebben uitgesproken, verklaart de
voorzitter van het Noorsche parlement, Hain-
bro, o.m. dat zijn bedoeling eenvoudig is uit
drukking te geven aan de standvastige en
eensgezinde vastberadenheid en aan het
vertrouwen, dat het Noorsche parlement en
de regeering bezielt. „Ondanks alle, onmete
lijke moeilijkheden, schrijdt de mobilisatie
voort. De bevolking wordt bereikt door de lei
ders van het land en in alle Noorsche lega
ties hecrschte 'n voortdurende activiteit Ner
gens ziet men eenigerlei teeken van overga
ve in het land. Overweldigende stroomen vrij
willigers komen zich ijlings aanmelden bij
dc Noorsche legaties, vooral in Finland,
waar de jonge veteranen van de heldhaftige
Finsche defensie bereid zijn nogmaals te
strijden voor de vrijheid der volkeren en
der nationale onafhankelijkheid. Het Noor
sche volk is begonnen met zijn dagen van
beproeving. Hoe lang deze beproeving ook
moge duren, zij zal kort zijn, vergeleken
met het leven van het volk. Het land zendt
groeten aan ieder en allen. Een vereenigd,
sterk volk, dat tastend zijn wee zoekt door
duisternis en nood en nadrukkelijk ver
trouwt op den toekomstigen dag, waarop
het recht zal overheerschen en het volk vrij
zal zijn."
Luchtdruk was zoo groot, dat
het vliegtuig er boven nauwe
lijks zijn evenwicht kon bewa
ren.
De Engelsche vliegers die hebben deelge
nomen aan den aanval op een Duitsche
transportcolonne in den Grooten Belt, waar
bij het muuitieschip getroffen is (zie ook het
bericht elders in dit nummer) hebben na
hun terugkeer op hun basis verteld dat zij
order hadden ontvangen een convooi van
acht grijs geschilderde Duitsche booten aan
te vallen dat in de Deensche wateren gesig
naleerd was. De schepen werden goed be
waakt en hoewel de Engelschcn steeds in.
golven van drie vliegtuigen hadden aange
vallen was het slechts gelukt een der sche
pen definitief te doen zinken maar dit eene
moet dan ook met man en muis vergaan zijn
Door het heftige afweergeschut en de aan
vallen der Duitsche vliegers konden do Engel
schen niet lager dalen dan ongeveer vijfhon
derd meter. Vele bommen kwamenin het
water terecht, want de schepen voeren ach
ter elkaar en het zicht was door het wol
kendek niet al te best.
Bij den vierden of vijfden aanval bleek
een der bommen een voltreffer te zijn ge
weest want een ontploffing volgde eensklaps
die het Engelsche vliegtuig dat inmid-dels
ten minste weer vijfhonderd meter gestegen
was volkomen uit zijn evenwicht bracht en
de bemanning van haar plaatsen deed tui
melen; inaar de bestuurder wist zijn stuur
vast te houden en binnen enkele seconden
was het luchtdrukgevaar weer geweken. De
%OitduW4tllflOAt
POSTDUIVENVEREENIGING „HOLLANDS
NOORDPUNT".
Men schrijft ons:
Wederom staan wij thans voor onze vluch
ten. Dat wij tengevolge van den Internatio
nalen toestand dit jaar van buitenlandsche
vluchten verstoken blijven, valt zeer te be
treuren. Wij zijn thans aangewezen op bin
nenlandsche vluchten, wat in geen geval
wil zeggen, dat er van de capaciteiten van
onze postduiven minder geëischt zal worden.
Integendeel, het vluchtprogramma doet zien,
dat er juist groote prestaties worden ge-
eischt in verband met de verschillende rich
tingen, waaruit zal worden gevlogen.
Woensdag 17 April a.s. beginnen de eer
ste oefenvluchten.
Uit onderstaand staatje blijkt, dat het in-
korven der duiven met de plaats van los
sing als volgt zal geschieden:
Dinsdag 16 April 1940 inkorven voor Scha-
gen van 20u.30 tot 21u.00
Zaterdag 20 April 1940 inkorven voor Velsen
van 14u.30 tot 16u.00.
Dinsdag 23 April 1940 inkorven voor Delft
van 19u.30 tot 21u.00.
Zaterdac: 27 April 1940 inkorven voor Breda
van llu.00 tot 16u.00.
De mogelijkheid bestaat echter dat tenge
volge van de tijdelijke veranderde dienstre
geling van de Nederlandsche Spoorwegen
andere maatregelen zullen moeten worden
Benomen, doch daaraan zal eventueel in
het inkorflokaal bekendheid worden gege-
BILJARTEN
VAN VLIET SCOORT 400 IN 6 BEURTEN!
Het tournooi om het nationaal kampioen
schap eerste klas groot biljart 45/2 is gis
teren voortgezet. De middaepartijon lever
den reeds een verrassing op. doordnt van
Vliet wederom verloor, thans van Domme-
ring, die met een gemiddelde speelde van
20.—. Een goed moyenne behaalde ook
van F^meren in zijn partij tegen Jacobs.
n.1. 28 57.
Bii de avondpartijen heeft bet publiek
eeniee sensaties medegemaakt. Van Vliet
die tot dan reeds twee partijen had verin-
ren. maakto tegen van Evmeren -de 400
nunten in 6 beurten vol. waarmede hij het
record hoogste eemMdelde had verbeterd
en gebracht op 66.66. Een fraaie prestatie!
Voor een tweede verrassing zoredc dc
oud-kamplnen Dommering, door ziin partii
in 8 beurten te beëindigen en aldus een
movenno van 50— te noteeren. Deze oude
rot is het dus nog lane niet verleerd!
Vol spanning zien we naar de uitslagen
der volgende partijen uit.
Postvluchten op Indië
Op de uitreis bereikten de „Toren
valk" met gezagvoerder Brugman
Rangoon en de „Pelikaan" met ge
zagvoerder Kooper Alexandric.
Deze vliegtuigen worden onderschei
denlijk morgen en 17 April te Bata
via verwacht.
Op de thuisreis landden de „Bui
zerd" met gezagvoerder van Veenen-
daal te Alexandrië en de „Oehoe"
met gezagvoerder Hondong te Ran
goon. Deze toestellen worden res
pectievelijk heden en 16 April te
Napels verwacht.
EERBERICHT
DE BILT SEINT.
Verwachting: Betrokken tot
halfbcwolkt, nu en dan
neerslag, weinig verande
ring in temperatuur, krach
tige tot matige wind, aan
vankelijk uit iuteenloopen.*
de, later uitW. richtingen.
ontploffingen die het heele luchtruim onder
de vliegers deden blijven trillen hebben ze
ker tien minuten geduurd, toen was opeens
alles stil en moest het schip gezonken zijn.
De commandant van het eskader dat dezen
aanval heeft uitgevoerd meent dat nog een
tweede schip getroffen is maar zekerheid
hieromtrent bestond niet.
De Engclschen zijn met doorzeefde machi
nes maar ten slotte toch heelhuids op hun
basis teruggekeerd.
Italië ontkent mobilisatie
G«en nieuwe lichtingen opge
roepen.
Bevoegde Italiaansche kringen spreken
met de meeste stelligheid de geruchten te
gen, volgens welke binnenkort in Italië nieu
we lichtingen reservisten zouden worden op
geroepen.
Premier vertrouwt door eenheid,
en vastbeslotenheid door de moei
lijkheden te komen.
De Zweedsche minister-president Hansson
heeft gister .vond om kwart over zeven een
radiotoespraak gehouden, waarin hij zeide;
wij bevinden ons opnieuw in een periode v.
beproeving en deze is erger dan wij sinds
een eeuw hebben gekend. Voor onze deur
wordt oorlog gevoerd. Ik behoef geen uitdruk
king te geven aan onze gevoelens over het
leed onzer buren. Het gaat thans om ons zelf
en wij zijn vastbesloten onze vrijheid, ons
land en onze eer te behoeden. Wij hebben al
les gedaan om onze neutraliteit te bewaren*
Wij hopen onze onafhankelijkheid
te kunnen behouden door ons vrije oor
deel en onze eigen daden. Wij kun
nen evenwel geen enkel land toe
staan zich voor zijn eigen belangen
van ons grondgebied te bedienen.
Gelukkig werd dienaangaande geen
enkel verzoek gedaan.
Indien deze vraag zon komen, zon
den wij dezen eisch moeten afwijzen
Om op iedere gebeurlijkheid voorbereid
te zijn, moeten wij onze verdediging uit
breiden. Dit besluit zal wijziging brengen
in het bedrijfsleven. Onzekerheid is een de-
mor a liseeren do factor, doch vooral in een
onrustige periode is het van belang de
kalmte en het vertrouwen te bewaren Geeft
u niet over aan de verspreiding van ge
ruchten. Indien gij ernstige feiten ten aan
zien van iemand hebt uiteen to zetten,
wendt u dan tot de regeering en de auto
riteiten. Ik kan u verzekeren, dat wij er
voor waken personen, die vreemde elemen-*
ten dienen, te verhinderen het land te be-
nadeelen. Ik heb een onwrikbaar vertrou
wen, dat wij er door eenheid en vastbeslo
tenheid in zullen slagen, het land door de
moeilijkheden te brengen. Indien het on- 1
geluk ons zou treffen, zouden wij in staat
zijn te beschermen, hetgeen ons het dier
baarst is: dc vrijheid en onafhankelijkheid
van Zweden.
Kostbare artikelen in de
Duitsche mail
GEALLIEERDE VLOOTCONTROLE
ZAL ER EEN EIND AAN MAKEN*
Volgens een inlichting van het Britsche
ministerie van oeconomische oorlogvoering
zal aan het Duitsche vervoer van poststuk
ken. welke voortdurend meer Duitsch be
zit van buitenlandsche valuta inhouden
door de geallieerde vlootcontrole een einde
worden gemaakt Er zijn duidelijke bewijzen
dat Duitschland den laatsten tiid kleine
kostbare artikelen, zooals juweelon. met (ie
mail uitvoert. Dit zal nu ophouden.
Wanneer het stoomschip Manhattan Nctf
York bereikt, zal waarschijnlijk worden ont
huld. dat hef onderwee werd onderzocht
on dat de mail uit Duitschland werd ver
wijderd. Deze zal. indien zij wordt vrijge
laten, met een volgend schip worden ver
zonden.