Felle critiek op Schendingen door vliegtuigen De pot verwijt den ketel de Landsdrukkerij De winstbelasting er door Geen convooi voor visschersschepen DOODELIJKE VAL Stroomen vrijwilligers in Noorwegen Ontplofte Duitsche munitieboot Zweden zal voor zijn vrijheid vechten! Het tweede (Vervolg van pagina 1) In het gisteren verschenen tweede Oranje- hoek, wordt een apart hoofdstuk gewijd aan het overvliegen door vliegtuigen der oorlog voerenden van het Nederlandsch rechtsge bied. Onze afweerbatterijen op den grond heb ben bij dag en bij nacht op ieder vreemd Vliegtuig, dat binnen hun bereik kwam, ge vuurd, en menigmaal zijn Nederlandsche jachtvliegtuigen opgestegen om de gesigna leerde vliegtuigen te verdrijven, waarbij het meer dan eens tot een luchtgevecht kwam. Telkenmale, wanneer de nationaliteit van het overvliegende vliegtuig kon worden vast gesteld zegt het Oranjeboek, is bij de regee ring van het land waartoe het vliegtuig be hoorde, geprotesteerd. In die gevallen, waar in de wederparttj de schending erkende, werden door haar verontschuldigingen aan geboden. Indien de nationaliteit der vliegtui gen niet kon worden vastgescld, werden aan beide partijen inlichtingen gevraagd. Vrij wel steeds volgde als antwoord op een der gelijk verzoek om inlichtingen dat niet de eigen vliegtuigen, maar die van den tegen stander de schuldigen waren. Met de Duitsche regeering heeft een vrij uitgebreide nota-wisseling plaats gehad, waarbij van Duitsche zijde beweerd werd, dat Britsche vliegtuigen herhaaldelijk onge straft het Nederlandsche rechtsgebied over vlogen. Van Nederlandsche zijde is hierop geantwoord dat, voor zoover de Duitsche be weringen met de Nederlandsche gegevens in overeenstemming waren, niet is nagelaten de noodige stappen te Londen te doen en dat de Nederlandsche regcering zich steeds niet alle middelen tegen schendingen van haar rechtsgebied verzet en blijkens de voortdurende uitbreiding van de luchtaf- weermiddelen er naar streeft dit verzet nog aan kracht, te doen toenemen. De ervaringen, door de oorlogvoeren den zeiven opgedaan inzake vijande lijke verkenningsvluchten boven hun gebied, wijzen er overigens op, dat zelfs bij de grootste waakzaamheid en de meest uitgebreide verdedi gingsmiddelen, het overvliegon niet steeds kan worden voorkomen. Beschieting van Nederlandsche vliegtuigen. Drie gevallen hebben zich voorgedaan, waarin Nederlandsche vliegtuigen boven ons grondgebied door een Duitsch vliegtuig wer den beschoten. Het eerste geval deed zich voor op 18 November 1039 boven Vlieland, het twee de den volgenden dag nabij Schiermonnik oog en het derde geval op 25 Februari bo ven Noord-Brabant In alle 3 gevallen is te Berlijn geprotesteerd. In de eerste twee ge vallen heeft de Duitsche regeering een te gen protest ingediend, het derde voorval werd door de Duitsche regeering betreurd. De droevige ondergang der Nederlandsche schepen Ook de vernietiging van een aantal Neder landsche schepen wordt in het Oranjeboek behandeld. Allereerst werd gewezen op de torpedee ring van de „Sliedrecht" waarbij gevraagd werd maatregelen te treffen tegen den com mandant van de onderzeeboot, die zich aan deze daad heeft schuldig gemaakt. De com mandant heeft onschuldige onderdanen van een neutraal land in open booten, en dat nog wel in een slecht jaargetijde, in tolle zee aan do gevaren der zee prijsgegeven en daardoor hun dood veroorzaakt. Dit protest werd door de Duitsche regeering niet erkend waarna een tweede nota-verbaal volgde. De droevige ondergang van de „Simon Bo- Hvar" gaf de regeering aanleiding zich met de vraag, of op de plaats, waar het schip ver loren is gegaan, harerzijds mijnen waren ge legd, -.oowcl tot de Duitsche als tot de En- gclsche regeering te wenden. De Duitsche regcering deelde in haar antwoord mede: „liet volkenrecht stelt het bekendmaken van mijnenvelden door de oorlogvoerende mo gendheden slechts in zooverre verplicht als do militaire overwegingen zulks toelaten. De havens van de Engelsche oostkust dienen echter, zooals bekend is, als steunpunt voor de Britsche oorlogsvloot. F.en ontijdige be kendmaking van de van Duitsche zijde tegen de Britsche zeestrijdkrachten in dit gebied getroffen maatregelen zou ieder militair suc ces van te voren uitsluiten. De rijksregeering is derhalve ook op dit oogenblik niet in staat de door bet Koninklijk Nederlandsch gezantschap gestelde vraag, of op de plaats waar de „Simon Bolivar" is ondergegaan Duitsche mijnen gelegd waren, te beantwoor den. De rijksregeering moge haar -püt over den ondergang van de Simon Bolivar tot uiting brengen, te meer omdat daarbij ook men- schenlevens te betreuren zijn. Zij voelt zich echter wegens de aangevooerde gronden niet in staat, onn!<»* n-mepraak op schadevergoe ding te erkennen, welke zou voortvloeien uit dit voorval, dat haar niet kan worden toe gerekend." NEDERLAND BEHOUDT ZICH.HET RECHT VOOR SCHADEVERGOEDING TE EISCHEN. Het Nederlandsche gezantschap betwistte deze „volkomen onaanvaardbare" opvat ting in een nota-verbaal, waarop intus- schen een antwoord van de Duitsche re geering nog kan worden verwacht. De Britsche regeering schreef den ondergung van de Simon Bolivar aan Duitsche mij nen toe. De tijdelijke zaakgelastigdo te Londen schreef hierop, dat Nederland „zich ten volle haar standpunt ten aanzien van de rechtmatigheid van het leggen van mijnen in volle zee voorbehoudt, zich ver plicht ziet tegenover beide oorlogvoerenden haar recht te handhaven en volledige scha devergocding te cischen voor de schade geleden door het vergaan van de Simon Bolivar, indien zou worden vastgesteld, dat de mijn of de mijnen, waardoor het schip is getroffen, van Britschcn, respectievelijk van Duitschcn, oorsprong waren". Tweede Kamer DE HEER WENDELAAR: ER WORDT GESMETEN MET GELD EN PAPIER GEHAM STERD. ONEERLIJKE CON CURRENTIE EN DE DIR-G- TEUR DEUGT NIET. Instelling gemeente Wieringermeer goedgekeurd Zonder debat hoeft de Tweede Kamer zich gistermiddag vereenigd met het ontwerp instelling van een gemeente „Wieringermeer". Na een debat van vier dagen ls ook het wetsontwerp heffing van een winstbelasting zonder hoofdelij ke stemmingaanvaard. Eenige amendementen werden in getrokken. Gemeenten mogen deel hebben. geen voor- Bij de behandeling van het wetsontwerp heffing van opcenten ten behoeve van de gemeenten op de winstbelasting, voerde de heer Sweens (r.k.) het woord. In zijn ant woord verklaarde de minister, dat hij het niet juist achtte, wanneer de gemeenten bij deze belastingherziening voordeel zouden hebben. Een amendement van den heer Donker (s.d.). dat een regeling ten aanzien van filialen behelsde, werd door den mi nisters overgenomen. Het ontwerp werd zon der hoofdelijke stemming aangenomen. Een ridderorde dienen. moet men ver- Bij de behandeling van liet wetsontwerp herziening wet houdende instelling van de militaire Willemsorde, betoogde de heer Duymaer van Twist (a.r.) dat de militaire Willemsorde niet behoort te kunnen worden verkregen door iemand op een bureau. De orde moet alleen kunnen worden vetkregen voor daden, feiten te velde. De minister van defensie, de heer Dijx- hoorn, verklaart dat het begrip ..in den strijd" ruim moet worden toegepast, ook b.v. bij de beteugeling van onlusten. Om de militaire Willemsorde te verdienen, moet er zijn geweest: „moed. beleid en trouw". In den strijd beteckont niet alleen persoonlijke strijd, met een of ander wapen in de hand. Dit geldt ook voor hooge bevelhebbers. De betrokkene moet volledig hebben betoond moed te bezitten, achter een schrijftafel is dit uitgesloten. De bevelhebbers kunnen be zielend optreden op het gevechtsveld. Een bevelhebber op een bureau kan voor een andere onderscheiding dan de K.M.W. in aanmerking komen. De heer Duymaer van Twist (a.r.): dit is in orde. Een amendement van den heer Bajetto (r.k.) werd zonder hoofde lijke stomming aangenomen. Dit be oogde de jaarlijksche toelage van korporaals, matrozen en soldaten, die ridders vierde klasse zijn, te ver- hoogen tot tweehonderd gulden. Zonder stemming werd het ontwerp aangenomen. Onfrissche toestand op de lands drukkerij. De lieer Wendelaar (lib.) had bezwaren tegen bet feit, dat de Landsdrukkerij teveel werk van particulieren tot zich trekt, ook buiten Den Haag. De Landsdrukkerij is reeds lang tc groot voor de orders, die bij haar moeten worden gebracht Verdere uitbrei ding is verkeerd en volmaakt overbodig. Zelfs is op het budget recht der Kamer voor- uitgeloopcn door het leggen van een bcton- vloer c.a. ad f 1200.— voor een nog toe te stane machine. Er wordt bovendien gesme ten met het geld. Men hamstert en spe culeert ter landsdrukkerij met papier. Over den directeur hoort spr. veel verkeeerds. wei- Het Oranjeboek behandelt voorts nog de protesten ten aanzien van de Nederland sche schepen, de „Tajandoen", de „Arenclis- kerk" en de „Burgerdijk", waarbij op de onverantwoordelijke houding van de com mandanten der Duitsche onderzeeërs werd gewezen. Toen in de maand Maart dertien maal achtereen bericht werd. dat Nederlandsche visschersschepen door vreemde vliegtuigen in- open zee waren aangevallen, waarbij menschenlevens verloren gingen, kon de regeering. aangezien de nationaliteit van het betrokken vliegtuig in geen enkel ge val met zekerheid was vastgesteld de omstandigheden wezen wel op actie van Duitsche luchtstrijdkrachten aanvanke lijk niet meer doen dan door Ilr. Ms. ge zant te Berlijn bij de Duitsche regcering er op te doen aandringen, dat alle moge lijke voorzorgsmaatregelen zouden worden genomen, teneinde voorvallen van dien aard te voorkomen, Later hebben zich eeni ge gevallen voorgedaan, die grond oplever den tot protest en aansprakelijkstelling van de Duitsche regefcring. De corresponden tie betreffende deze voorvallen, valt na 't tijdvak, dat door dit Oranjeboek wordt be streken. mg goeds. Spr. vraagt In hoever het Juist is, dat deze sedert midden Januari ziek is. Bovendien heeft hij blijk gegeven van een bij de Kamer niet gewilde politieke rich ting, terwijl toch ter landsdrukkerij de meest geheime stukken worden gedrukt. De minister van Binnenlandsche Zaken, de heer Van Boeyen. ontkent dat de Lands drukkerij het laatste jaar uitgebreid is. Spr. verklaart dat het budgetrecht der Kamer niet geschonden is. De heer Wendelaar wachte het rapport van de commissie van toezicht t.a.v. den directeur af. Om 6.45 uur werd de vergadering ver daagd. Mnlo-cxamcns blijven even duur VERLAGING WEL GEWENSCHT, DOCH NIET UITVOERBAAR. MINISTER ZAL AFSCHAFFING VAN EXTRA HEFFING BEPLEI TEN. Op vragen van het Kamerlid Thijssen (S.D.A.P.) heeft de minister geantwoord, dat een verhooging van het examengeld voor het mulo-examen met 2.50 hem aan den hoogen kant lijkt. Overigens is hem gebleken, dat met deze verhooging tevens de bedoeling heeft voor gezeten om het aantal aanmeldingen van U.L.O.-lcerlingen, die door hun onderwijzers niet voldoende geschikt worden geacht om aan het examen deel te nemen, te beperken. De minister is van oordeel, dat een evcn- tueele vereenvoudiging van de U.L.O.-exa- mens los van do examengelden dient tc worden bezien. Hij zou het '.idojuichen. indien de examengelden zouden kunnen wor den verlaagd. Hij is echter van meening. dat dit bij een gelijkblij vend rijkssubsidie niet mogelijk zal zijn. De minister heeft zich ter zake van do verhooging van het examengeld voor per soonlijke aanmeldingen tot de M.U.L.O.-ver- cenigingen gewend Hij vertrouwt dat naar aanleiding van zijn schrijven de M.U.L.O.- vcreenigingen tot afschaffing van de extra heffing zullen besluiten. PBACTISCH NIET UITVOERBAAR ZEGT DE MINISTER. Op de vragen van den heer Woudenberg in verband met het beschieten op de Noord zee van Nederlandsche visschersvaartuigen door Duitsche vliegtuigen heeft de minister van binnenlandsche zaken, mede namens ziin ambtgenoot van defensie geantwoord, dat de Tegeering daarover nadere gegevens heeft ontvangen. De regeering is ter zake diligent Wat betreft de vraag of dc regee ring bereid is onze visschers zoo noodig door inzet van convoveeren- dc eenheden van de oorlogsmarine te beschermen, luidt het antwoord, dat in verband met de uitgestrekt heid van een eventueel te bewaken zeegebied en met den aard der aan vallen. de inzet van convoyecren- de eenheden van de zeemacht, an dere moeilijkheden, die daaraan ver bonden zijn. in het midden gelaten, niet wel uitvoerbaar zou zijn. BIJ HET LADEN VAN BOOMEN. Gistermiddag omstreeks vijf uur is te Dordrecht een doodclijk ongeluk gebeurd, waarvan de 50-jarige gehuwde walbaas P. Ruigendiik het slachtoffer is geworden. R. was bezig met het overladen van boomstammen van een vrachtauto in een schuit. Plotseling gleed hij van den wagen af en stortte in hef vaartuig, in ziin val een boomstam medesleepcnd. welke on het hoofd van den man terecht kwam. Hij was op slag dood. CONDUCTRICES OP DE ZWITSER- SCHE TRAMS. Dc gevolgen der mobilisatie in Zwit seriand op de uitbreiding van den vrouwenarbeid bij de openbare diensten beginnen zich te doen gevoe len. Voor de eerste maal hebben gisteren conductrices dienst gedaan bij de tram in Bem. Voorzitter van het Noorsche par lement toch voor de Zweedsche Radio? In een rede, die hij voor de radio in Zwe den zou hebben uitgesproken, verklaart de voorzitter van het Noorsche parlement, Hain- bro, o.m. dat zijn bedoeling eenvoudig is uit drukking te geven aan de standvastige en eensgezinde vastberadenheid en aan het vertrouwen, dat het Noorsche parlement en de regeering bezielt. „Ondanks alle, onmete lijke moeilijkheden, schrijdt de mobilisatie voort. De bevolking wordt bereikt door de lei ders van het land en in alle Noorsche lega ties hecrschte 'n voortdurende activiteit Ner gens ziet men eenigerlei teeken van overga ve in het land. Overweldigende stroomen vrij willigers komen zich ijlings aanmelden bij dc Noorsche legaties, vooral in Finland, waar de jonge veteranen van de heldhaftige Finsche defensie bereid zijn nogmaals te strijden voor de vrijheid der volkeren en der nationale onafhankelijkheid. Het Noor sche volk is begonnen met zijn dagen van beproeving. Hoe lang deze beproeving ook moge duren, zij zal kort zijn, vergeleken met het leven van het volk. Het land zendt groeten aan ieder en allen. Een vereenigd, sterk volk, dat tastend zijn wee zoekt door duisternis en nood en nadrukkelijk ver trouwt op den toekomstigen dag, waarop het recht zal overheerschen en het volk vrij zal zijn." Luchtdruk was zoo groot, dat het vliegtuig er boven nauwe lijks zijn evenwicht kon bewa ren. De Engelsche vliegers die hebben deelge nomen aan den aanval op een Duitsche transportcolonne in den Grooten Belt, waar bij het muuitieschip getroffen is (zie ook het bericht elders in dit nummer) hebben na hun terugkeer op hun basis verteld dat zij order hadden ontvangen een convooi van acht grijs geschilderde Duitsche booten aan te vallen dat in de Deensche wateren gesig naleerd was. De schepen werden goed be waakt en hoewel de Engelschcn steeds in. golven van drie vliegtuigen hadden aange vallen was het slechts gelukt een der sche pen definitief te doen zinken maar dit eene moet dan ook met man en muis vergaan zijn Door het heftige afweergeschut en de aan vallen der Duitsche vliegers konden do Engel schen niet lager dalen dan ongeveer vijfhon derd meter. Vele bommen kwamenin het water terecht, want de schepen voeren ach ter elkaar en het zicht was door het wol kendek niet al te best. Bij den vierden of vijfden aanval bleek een der bommen een voltreffer te zijn ge weest want een ontploffing volgde eensklaps die het Engelsche vliegtuig dat inmid-dels ten minste weer vijfhonderd meter gestegen was volkomen uit zijn evenwicht bracht en de bemanning van haar plaatsen deed tui melen; inaar de bestuurder wist zijn stuur vast te houden en binnen enkele seconden was het luchtdrukgevaar weer geweken. De %OitduW4tllflOAt POSTDUIVENVEREENIGING „HOLLANDS NOORDPUNT". Men schrijft ons: Wederom staan wij thans voor onze vluch ten. Dat wij tengevolge van den Internatio nalen toestand dit jaar van buitenlandsche vluchten verstoken blijven, valt zeer te be treuren. Wij zijn thans aangewezen op bin nenlandsche vluchten, wat in geen geval wil zeggen, dat er van de capaciteiten van onze postduiven minder geëischt zal worden. Integendeel, het vluchtprogramma doet zien, dat er juist groote prestaties worden ge- eischt in verband met de verschillende rich tingen, waaruit zal worden gevlogen. Woensdag 17 April a.s. beginnen de eer ste oefenvluchten. Uit onderstaand staatje blijkt, dat het in- korven der duiven met de plaats van los sing als volgt zal geschieden: Dinsdag 16 April 1940 inkorven voor Scha- gen van 20u.30 tot 21u.00 Zaterdag 20 April 1940 inkorven voor Velsen van 14u.30 tot 16u.00. Dinsdag 23 April 1940 inkorven voor Delft van 19u.30 tot 21u.00. Zaterdac: 27 April 1940 inkorven voor Breda van llu.00 tot 16u.00. De mogelijkheid bestaat echter dat tenge volge van de tijdelijke veranderde dienstre geling van de Nederlandsche Spoorwegen andere maatregelen zullen moeten worden Benomen, doch daaraan zal eventueel in het inkorflokaal bekendheid worden gege- BILJARTEN VAN VLIET SCOORT 400 IN 6 BEURTEN! Het tournooi om het nationaal kampioen schap eerste klas groot biljart 45/2 is gis teren voortgezet. De middaepartijon lever den reeds een verrassing op. doordnt van Vliet wederom verloor, thans van Domme- ring, die met een gemiddelde speelde van 20.—. Een goed moyenne behaalde ook van F^meren in zijn partij tegen Jacobs. n.1. 28 57. Bii de avondpartijen heeft bet publiek eeniee sensaties medegemaakt. Van Vliet die tot dan reeds twee partijen had verin- ren. maakto tegen van Evmeren -de 400 nunten in 6 beurten vol. waarmede hij het record hoogste eemMdelde had verbeterd en gebracht op 66.66. Een fraaie prestatie! Voor een tweede verrassing zoredc dc oud-kamplnen Dommering, door ziin partii in 8 beurten te beëindigen en aldus een movenno van 50— te noteeren. Deze oude rot is het dus nog lane niet verleerd! Vol spanning zien we naar de uitslagen der volgende partijen uit. Postvluchten op Indië Op de uitreis bereikten de „Toren valk" met gezagvoerder Brugman Rangoon en de „Pelikaan" met ge zagvoerder Kooper Alexandric. Deze vliegtuigen worden onderschei denlijk morgen en 17 April te Bata via verwacht. Op de thuisreis landden de „Bui zerd" met gezagvoerder van Veenen- daal te Alexandrië en de „Oehoe" met gezagvoerder Hondong te Ran goon. Deze toestellen worden res pectievelijk heden en 16 April te Napels verwacht. EERBERICHT DE BILT SEINT. Verwachting: Betrokken tot halfbcwolkt, nu en dan neerslag, weinig verande ring in temperatuur, krach tige tot matige wind, aan vankelijk uit iuteenloopen.* de, later uitW. richtingen. ontploffingen die het heele luchtruim onder de vliegers deden blijven trillen hebben ze ker tien minuten geduurd, toen was opeens alles stil en moest het schip gezonken zijn. De commandant van het eskader dat dezen aanval heeft uitgevoerd meent dat nog een tweede schip getroffen is maar zekerheid hieromtrent bestond niet. De Engclschen zijn met doorzeefde machi nes maar ten slotte toch heelhuids op hun basis teruggekeerd. Italië ontkent mobilisatie G«en nieuwe lichtingen opge roepen. Bevoegde Italiaansche kringen spreken met de meeste stelligheid de geruchten te gen, volgens welke binnenkort in Italië nieu we lichtingen reservisten zouden worden op geroepen. Premier vertrouwt door eenheid, en vastbeslotenheid door de moei lijkheden te komen. De Zweedsche minister-president Hansson heeft gister .vond om kwart over zeven een radiotoespraak gehouden, waarin hij zeide; wij bevinden ons opnieuw in een periode v. beproeving en deze is erger dan wij sinds een eeuw hebben gekend. Voor onze deur wordt oorlog gevoerd. Ik behoef geen uitdruk king te geven aan onze gevoelens over het leed onzer buren. Het gaat thans om ons zelf en wij zijn vastbesloten onze vrijheid, ons land en onze eer te behoeden. Wij hebben al les gedaan om onze neutraliteit te bewaren* Wij hopen onze onafhankelijkheid te kunnen behouden door ons vrije oor deel en onze eigen daden. Wij kun nen evenwel geen enkel land toe staan zich voor zijn eigen belangen van ons grondgebied te bedienen. Gelukkig werd dienaangaande geen enkel verzoek gedaan. Indien deze vraag zon komen, zon den wij dezen eisch moeten afwijzen Om op iedere gebeurlijkheid voorbereid te zijn, moeten wij onze verdediging uit breiden. Dit besluit zal wijziging brengen in het bedrijfsleven. Onzekerheid is een de- mor a liseeren do factor, doch vooral in een onrustige periode is het van belang de kalmte en het vertrouwen te bewaren Geeft u niet over aan de verspreiding van ge ruchten. Indien gij ernstige feiten ten aan zien van iemand hebt uiteen to zetten, wendt u dan tot de regeering en de auto riteiten. Ik kan u verzekeren, dat wij er voor waken personen, die vreemde elemen-* ten dienen, te verhinderen het land te be- nadeelen. Ik heb een onwrikbaar vertrou wen, dat wij er door eenheid en vastbeslo tenheid in zullen slagen, het land door de moeilijkheden te brengen. Indien het on- 1 geluk ons zou treffen, zouden wij in staat zijn te beschermen, hetgeen ons het dier baarst is: dc vrijheid en onafhankelijkheid van Zweden. Kostbare artikelen in de Duitsche mail GEALLIEERDE VLOOTCONTROLE ZAL ER EEN EIND AAN MAKEN* Volgens een inlichting van het Britsche ministerie van oeconomische oorlogvoering zal aan het Duitsche vervoer van poststuk ken. welke voortdurend meer Duitsch be zit van buitenlandsche valuta inhouden door de geallieerde vlootcontrole een einde worden gemaakt Er zijn duidelijke bewijzen dat Duitschland den laatsten tiid kleine kostbare artikelen, zooals juweelon. met (ie mail uitvoert. Dit zal nu ophouden. Wanneer het stoomschip Manhattan Nctf York bereikt, zal waarschijnlijk worden ont huld. dat hef onderwee werd onderzocht on dat de mail uit Duitschland werd ver wijderd. Deze zal. indien zij wordt vrijge laten, met een volgend schip worden ver zonden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2