Van oude vesting CONDOR Itot moderne zeehaven Droevig slot van een uitstapje HUISHOUDZEEP Marktberichten Dinsdag 23 April 1940 Tweede blad Delfzijl een „roerige" stad door de eeuwen heen (THANS WEER IN STAAT VAN BELEG. Ir. J. W. Albarda, minister van Wlaterstaat heeft bij de Tweede Ka mer een wetsvoorstel ingediend, om 300.000 te besteden voor verbete ring van de haven van Delfzijl daar het havenverkeer te dier plaat se zich sedert het uitbreken van den oorlog sterk heeft ontwikkeld. De minister deelde mede. dat de haven van Delfzijl vanaf September 1939 een groo- te beteekenis heeft gekregen voor het ge- heele land. wegens de uit den oorlogstoe stand voortgekomen gevaren voor de vaart langs de Nederlandsche Westkust. Tegen woordig vindt over Delfzijl de invoer plaats van producten, bestemd voor geheel Neder land, terwijl ook de uitvoer niet meer een regionaal karakter draagt. De haveninrich ting moet echter spoedig worden aange past aan het moderne verkeer: de ligplaats voor binnenschepen zou verbeterd en uit gebreid moeten worden, terwijl een gedeelte der haven door uitbaggering geschikt zal worden gemaakt als ligplaats voor diep gaande schepen: ook zullen n aantal voor zieningen getroffen moeten worden voor het meren van schepen. Tot zoover ir. Albarda. die dus de oude vestingstad Delfzijl veran derd wil zien in een moderne zee haven. Het stadje Delfzijl bestaat namelijk reeds eeuwenlang. Het dankt zijn ontstaan aan de water werken, die hier werden gebouwd, om het overtollige water van Fivel- go op de Eems te loozen. Fivelgo of Fivelingo was een der kwartieren, waarin ten tijde der Republiek de provincie Groningen verdeeld was. Het ontleende zijn naam aan de Fivel, die, ontspringende in de ve nen van Duurswold, zich bij Wit te- wierum verdeelde in een Noordelij ken tak, die omstreeks 1238 verzand is, en een Zuidelijken tak, die in Damsterdiep gedeeltelijk is overge bleven. Toen de Noordelijke tak verzandde, tracht te men- dit te verhelpen, door een sleuf te delven; het kleine riviertje, dat daardoor ontstond, kreeg de naam „Delf". In 1272 kwam hier een schutsluit en langzamer hand groeide er een heel klein plaatsje uit: Delfzijl genaamd. Spoedig kreeg dit kleina plaatsje groole beteekenis niet alleen op scheepvaart-gebied, doch ook in de strate gie, en reeds in de 15e eeuw werd bij de sluizen een sterkte aangelegd. VAAK MIDDELPUNT VAN BLOEDIGEN STRIJD. De strategische beteekenis van Delfzijl heeft deze stad echter niet alleen voordeel gebracht; integendeel: maar al te vaak is Delfzijl het middelpunt geweest van bloe dige strijd en oneenigheid tusschen talrijke graven en hertogen. Vanaf 1501 werd het plaatsje eigenlijk gedurende vele decennia periodiek ver overd en heroverd. Toen de Hertog van Alva Delfzijl binnenkwam, zag hij een mooie ronde binnenhaven met kanonen op de muren, een kruithuis en een taveerne. Oogenblikkelijk besefte hij. van welk een groote beteekenis dit plaatsje voor hem kon zijn; hij wilde van Delfzijl een groote ves tingstad maken. Doch Groningen stond dit niet toe. In oude kronieken lezen wij hier over het volgende Duc d'Alva liet door zijn ingeni eurs Vitelli en Pacciotto te Delfzijl ende Farnsum, na den slag bij Jeinqum in 1568 een forme van een Stadt afmeten, die hij daar wilde bouwen ende Marsbrug, noemen (een burcht dus. genoemd naar den god van den oorlog) ende daer door Bischop Knijf cene kerckplaetse wyen, doch op de bede der Groe- ningers bleef 't achter, het soude Groeningen vernedert hebben. EEN GROOT MOMENT. In later tijd speelde Delfzijl vaak een belangrijke rol in de koopvaardijgeschiede- nis, vooral inzake de koopvaart op onze ko- loninën. Het grootste moment beleefde de stad. op December 1665, toen Michiel Adriaanz. de Ruyter de haven binnenkwam met zijn rijkelijk met roem beladen West- Indische vloot. In den Franschen tijd ech ter. is Delfzijl weer vaak het tooneel van strijd. En in 1813. toen de Franschen uit het overige deel van Nederland al weer waren verjaagd, bleef de stad nog steeds in han den epner Fransche legergroep. Van Novem ber 1813 tot Mei 1814 werd de stad door de Franschen verdedigd, die haar eerst over gaven na den val van Napoleon. In den tijd van het continentaalstelsel werd er smok kelhandel op groote schaal gedreven. VEEL NATUURRAMPEN. En behalve een tooneel van strijd, is Delfzijl eveneens dikwijls het tooneel ge weest van een natuurramp, n.1. hoog wa ter en overstroomingen. Behalve tallooze kleinere overstroomingen en bedreineingen noemen wij bijvoorbeeld de beruchte St. Maartcnsvloed op 13 November 1686, en de Kerstvloed (in den nacht van 25 op 26 De cember 1686), welke laatst® vooral groote verwoestingen aanbracht in Delfzijl. Het mag een wonder worden genoemd, dat slechts één mensch om het leven kwam bij die ramp. Meestal waren het stormvloeden die de stad overvielen. In 1870 bij den aanvang van den Fransch-Duitschen oorlog werd Dlfzijl ter handhaving der Nederlandsche neutrali teit in tijdelijken staat van tegenweer ge bracht (garnizoen tot 1874). In 1914 kwam er ook weer een kleine bezetting ter hand having der onzijdigheid, vooral noodzakelijk omdat de vaargeul dicht langs den wal gaat. Zoo wordt er voor gewaakt, dat Delfzijl waar verschillende landen Noorwegen, Zweden, Denemarken. Duitschland en Rus land consulaire ambtenaren hebben, niet nogmaals een tooneel van strijd en ge vechten zal worden. SCHAGEN Militair aan de gevolgen van een motorongeluk overleden. EEN VRIENDENDIENST DIE ZWAAR BETAALD WERD Gistermiddag om half twee is in het Marinehospitaal te Den Helder aan de gevolgen van een hem overkomen motorongeluk overleden onze plaats genoot de ongeveer 22-Jarige dienst plichtige korporaal Nico Blaauboer Een ongeval, dat zich aanvankelijk niet ernstig liet aanzien, maar thans helaas een bekende Schager familie van haar oudsten zoon heeft beroofd. Blaauboer, die te Den Oever gedetacheerd was, bracht Zondag zijn ouders een bezoek en ontmoette een vriend, die eveneens op de motor naar Schagen gekomen was. Toen deze vriend 'savonds ongeveer 7 uur wilde vertrekken bleek het licht op zijn motor niet geheel in orde te zijn. Blaauboer. die eenigc motorenkennis bezat, bood aan zijn vriend tot Heerhugowaard te vergezellen, waar men bij de fa. Moejes een nieuw onderdeel wilde laten inzetten. In een volgens de vriend van Blaauboer matig-tempo reden de jon gelieden ieder op zijn eigen motor langs den Prov. Weg. Tusschen Zijdewind en Ver laat, waar dicht bij de brug nog een stuk op gevroren weg ligt. zag Nico's vriend, die toen ongeveer 200 meter achter hem reed. zijn voorrijder plotseling slippen en met zijn motor over den kop slaan. Terstond krabbelde Blaauboer weer overeind en buiten een paar schrammen, een Buil aan het oog en wat ontredderde kleercn, scheen het ongeval wondergoed te zijn afgeloopen. De motor was echter niet meer direct te gebruiken. Een aanbod hem weer, thans op de duo van den vriend, naar Schagen terug te brongen, sloeg Blaauboer af, in een naburige woning knapte hij zich wat op en adviseerde zijn vriend maar verder te rijden, omdat deze ook aan tijd gebonden was. Blaauboer liet zijn motor op de vracht auto van den heer Slijkennan Iaden, stap te zelf naast den chauffeur in de cabine, liet zich bij zijn ouders thuis brengen en ging een poosje naar bed. Daar hij echter ongeoorloofd zijn stand1- plaats had \erlaten en bij niet tijdig tenig- keeron straf vreesde, drong hij er bij de ouders op aan te mogen vertrekken. Dezen lieten toen een taxi van de fa. Raven en Lingeman komen, waarna de chauffeur, de heer Kaper, opdracht kreeg, korporaal Blaauboer naar den Oever terug te bren gen. De passagier nam naast den chauffeur plaats en de eerste minuten merkte de laatste weinig bijzonders aan hem. Toen zij ter hoogte van het Wad waren, werd Blaauboer echter onwel en moest overge ven. ij Kaper Rdviseerde terug te rijden, maar zijn passagier, die weer wat scheen op te knappen, wilde daar niet van hooren. Eerst toen vernam de chauffeur, dat hij het slachtoffer van een motorongeval vervoerde, doch Blaauboer zeide, zich niets meer van het gebeurde te herinneren. Hoewel hij te gen zijn gewoonte niet veel meer sprak, was hij volgens den heer Kaper volkomen bij zijn positieven, toen men in Den Oever arri\eer de. Dicht bij zijn standplaats stapte de kor poraal uit. daar hij niet wilde weten per taxi te zijn gearriveerd. Eenmaal op zijn plaats van bestem ming, verergerde zijn toestand zoo danig. dat onmiddellijk overbrengen naar het Marinehospitaal noodzake lijk werd geacht. Helaas is hij daar overleden. Eerst gisteren werd men van den vriend van Blaauboer, die zooals gezegd, was door gereisd, gewaar wat zich Zondagavond op den Pro\incialen weg had afgespeeld. Het slachtoffer was een vroolijke, oppas sende jongeman, o.a. een der vooraanstaan de leden van de gymnastiekvereniging Ly- curgus, die \ele vrienden had. De deernis met het zwaar getroffen gezin is algemeen. NOG EEN OUDER WEESHUIS. Bij den heer Roggeveen, sigarenwinkel, boek Laan/Gedempte Gracht, zagen wij een fraai waterverfschilderij van de Bok, ge schilderd in 1794, met een afbeelding van het .Schager Weezenhuis". Naar den bouwtrant moet dit dateeren uit de 17e of 16e eeuw, maar niet duidelijk is de plaats te herken nen waar het heeft gestaan. Het heeft het meeste weg van de Laan. Een jubileum in .Avondrust" Vandaag vieren de heer V. Krapman en mevr. M. Krapman—Jongejan. in huize „Avondrust" het heugelijk feit, dat zij vijf en vijftig jaar getrouwd zijn. Het echtpaar woont nog niet zoo heel lang in Schagen, een jaar of vier pas. Zij hebben hun langdurig huwelijksleven grootendeels doorgebracht in Anna Paulovvna. eerst aan de Kleine Sluis, later aan de Molen\aart. De heer Krapman was daar landarbeider en la ter was bij werkzaam in het bollenvak. Naar de Molenvaart werd men door den nood gedreven. Precieser uitgedrukt: door de groote Watersnood van 1916. De heer en mevr. Krapman waren net in dat jaar 30 jaar getrouwd. Van de watersnood hebben zij veel materieele schade ondervonden, zoo als dat met alle menschen uit deze streek het geval is geweest. „Het water stond tot bo ven aan den zolder", vertelde ons de jubila resse van heden, die nu zoo rustig in „Avondrust" woont. t. Rust na een lang bedrijvig leven hen van harte gegund. Krapman is nu 77, zijn vrouw 75 jaar. Vandaag worden enkele der vijf kinderen, die resp in Schagen St.Maartensbrug. Win kei, Amsterdam en Zwolle wonen venvacht, alsmede eenige van de, ongetwijfeld niet min der welkome, tien kleinkinderen. Een prettige dag en nog vele jaren zij het bruidspaar toegewenscht. SCHOOLVOETBAL. Begunstigd door mooi weer was het Za terdag wederom een prachtige voetbalmid dag! Er is over het algemeen aardig fipel geleverd. Vooral de match OudesluisCal- lantsoog was interessant, omd^t de partij en elkaar niets toegaven. Wie de eerste goal maakte was winnaar! Dat gelukte Calantsoog in de \erlcnging; bij het einde van twee maal twintig minuten was de stand nog 00. Callantsoog heeft tenslotte verdiend gewonnen. Door bijzondere om standigheden moet het annvangsuur van de wedstrijden op Zaterdag 27 April gesteld worden op 2.30 uur inplaats van op 2.15 uur. DE UITSLAGEN van 20 April zijn als volgt: KleinesluisBreezand 3—0 (Breezand valt af). GN.S. SchagenLutjewinkel 2—1 (Lut jewinkcl valt af). Oudesluis—Gallantsoog 0—1 (na verlen ging 2 maal 5 minuten). Callantsoog le prijs afd. II. Oudesluis 2e prijs afd. II. Kleinesluis—GN.S. Schagen 4—1. GN.S. Schagen valt af. INGEKOMEN EN VERTROKKEN PERSONEN. (over de maand Maart). Ingekomen: Johannes P. Lijffiit en gezin van Driebergen-Rijsenburg naar F 23; Adri- anus Mekken en gezin van Zijpe naar B 67: Pier Elsinga en gezin van Harenkarspel naar K 27: Elisabeth v. d. Molen van Ber gen naar B 81; Adriana M. van der Kroon van Oude Niedorp naar D 160; Johanna Zee van Twisk naar C 33. Nico'aas Kaper van Zuid-Scharwoude naar E 145; Gornelis van Delft van Wassenaar naar E 110; Gerrit J. II. van Plateringen \an Groningen naar C 85; Simon Kuiper en gezin v. Zijpe naar F 91: Evert van den Berg en gezin van Wieringerwaard n. H 60, Wed. J. Smit en Zoon van Berkhout naar D 28. Vertrokken: Johanna Groot van J 33 naar Sint Maarten C 23; Gerrit van Hilten van B 206 naar Warmenhuizen. Oudewal 88: Jacobus C Groot van J 33 naar lip gemeen te Ilpendam pa. M. Lelie; Annechien Nic- meijer van B 1S4 naar Zeist. Koppelweg 45; Trijntje A. Venema van B 23 naar Zijpe. Scbagerbrug E 44; Willem F. Glasius van E 110 naar Bergen. Oude Prinsweg 1; Ale- wijn Bij post van H 42 naar Zijpe, Ruige- vveg H 114; Dirk Buik van H 61 naar Zijpe, Oudesluis H 51. BURGERLIJKE STAND. Ondertrouwd: Curth Arthur Redecker. oud 33 jaren te Zijpe en Maria Baas oud 25 jaren te Schagen. Symptomen van den naderenden zomer Wanneer de badplaatsen zich weer in de be langstelling van het publiek gaan verheugen, staat het „seizoen" voor den denr. De laatste mooie dagen geven aan het Noordzeestrand weer een fleurig cachet. Hoe druk het was ln Zandvoort. Gehuwd: Dirk de Leeuw cn Anna Tromp belden te Schagen. Overleden: Arie Visser, oud 98 ja.ren, we duwnaar van Teetje Bood. N'icolaas Joseph Ploeger, oud 61 jaren, weduwnaar van Trijntje van der Peet. POLITIE. Gevonden: Bruin alpinomutsje, 1 paar da- meshandschoenen. Verloren: 2 schapen met lammeren, zak mes met bruin heft. rijwielplaatje, gesp, bos sleutels, bankbiljet van 10.—, rijwiel plaatje in étui. ALKMAAR BELANGRIJKE AANBESTEDING. Namens den rijksdienst voor de werkver ruiming is gisteFen te Alkmaar aanbe steed: a. het maken van een vaste hrug over het Vcrdronkcnoord tusschen Bierkade en Limmerhoek. b. het maken van den onderbouw van een basculebrug over den Limmerhoek tus schen Verilronkenoord en Voorraeer. c. gedeeltelijk dempen van de gracht bij den Limmerhoek en het maken van een walm uur daarin. Het aantal inschrijvers bedroeg elf. Laagste was M. G Huiberts te Alkmaar voor 84.950,—. CANDIDATEN GESTELD. Door de afdeeling Alkmaar van den V.D.B. werden voor de kopgroep van de V.D.-lijst bij de Tweede Kamerverkiezingen 1940 de vol gende candidaten gesteld: 1 Mr. P. J. Oud; 2 Mr. A. M. Joekes; 3 D. Kooiman; 4 Mevr. Bakker— Nort; 5 F. E. H. Ebals; 6 J. J. Feringa; 7 J. Sehilthuis; 8 Mr. K. Bijlsma; 9. Mr. L. G. van Dam; 10 Mevr. van GelderDroste. SCHOORL LOOP DER BEVOLKING. Februri en Maart 1940. Ingekomen; Dirk Braas van Berkhout naar Heenweg B 51; Wessel Nijholt van Muiden naar Binnenweg A 197; WMhclmi na Groot van Warmenhuizen naar Molen weg C 217a: Willem F. H. van Zwanen burg van Oudorp naar Heereweg C 43; Alida Jonker van Zuid- en Noord-Schermer naar Heereweg C 69; Pieter de Vries van Velsen naar Heereweg A 83; Grietje Veld man van Barsingerhorn naar Heereweg 51» Cornelis Schoen van Alkmaar naar Harger- zeeweg A 127; Joan G Kuijpers van Koe dijk naar Heereweg C 65; Cornelis de Graaf van Heberg (Zweden) naar Heere weg A 40; Arie Modder van Heberg (Zwe den) naar Jaagkade A 182 Catharina Zwa german \an Harenkarspel naar Heereweg B 65; Duifje Koonven van Koedijk naar Heereweg A 83; Albert Jonker van Bergen naar Binnenweg A 192: Reusje Wildcboer van Bergen naar Heereweg C 32. Vertrokken: Mattiieus Rijnberg van Ilee reweg 21 naar Bergen; Michiel W. van de Garde van Laanweg C 149 naar Haarlem. Reinder Veen van Voorweg C 125a naar Amsterdam; Maart je ter Burg geh. Muntje- werf cn zoon van Domweg E 33 naar Den Helder; Simon Blom van Kanaal kade E 54 naar Warmenhuizen; Wilhelmina Modder van Jaagkade A 182 naar Zijpe; Pe trus Doodeman van Heereweg A SS naar Limmen; Antonius M. de Lange van Bickerslaan D 60a naar de Bi ldt: Jan G P. A. van de Garde en echtgenoote van Duin weg C 88 naar Alkmaar; Cornelia M. Jans sen van Molenpad A 199 naar Amsterdam: Gerorge H. F. Dlderich van Koningsweg B naar Amsterdam: Petronella Koomen van Heereweg C 71 naar Alkmaar; Johan nes Louter van Heereweg B 51 naar Alk maar: Anna van Essen van Heereweg C 30 nara Alkmaar; Dientje Krab van Heereweg C 43 naar Winkel; Trijntje de Vet van Ka naalkade E 69 naar Oude Niedorp: Willem Reldman en cchtgenoote van Heereweg A 80 naar Kampen: Anna M. A. Stevens van Heereweg A 27 naar Breda; Pieter Roos van Dazmveg F. 30 naar Schermerhorn; Ca- 'harina Slik van Heereweg C 54 naar Haarlem; Grietje Vriendje-, geh. Koonman en dochter van Heereweg A 5 naar Zijpe: Maartje Kram re van Heereweg A 28 naar Steenwij-kerwold; Wulhert Krom van Oude Hargcrweg B 104 n. Egtnond a. Zee; Aaf- je Prins van Duinweg D 6 naar Bergen; Hendrik Rozemeijer van Achterweg 136 naar Ede; Hcndrica G. R Maarschalk van Achterweg A 136 naar Ede. W1ERINGERMEER GOED AFGELOOPEN. Een motorrijder uit Schagen. die gister middag de brug bij de grasdrogerij pas seerde, voelde zich plotseling sterk geremd en sloeg overzij. Het bleek hem dat hij een stuk koperdraad tusschen de spaken van het achterwiel en ketting had gekregen en dit draad bleek het einde te zijn van wel vijftig ineter telefoondraad, dat van (te paal was losgeslagen. Met hulp van dan brugwachter werd het „vangnet" onschade lijk gemaakt. n.v.ZEEPFABR.v/hi, DE HAAS &VAN BRERC?* AMSTERDAM, 22 April. Veemarkt 436 Vette koeien, te kw. 82 —4» ct, 2e kw. 70—80 cL. 3e kw. 54—68 ct per Kg. slachtgewicht; 85 melk- en kalf- koeicn f 180—200 per stuk, 54 vette kalve ren: 2e kw. 64—70 ct., 3e kw. 50—62 ct per Kg. levend gewicht; 245 nuchtere kal veren f 6—9 per stuk, 34 schapen f 17—22 per stuk; 448 varkens: vleeschvarkens en zware varkens 71—73 ct per Kg. slachtge- wlcht. enkele hooger. Aangevoerd 5 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Over zicht: Runderen ruime aanvoer, handel vlug. prijzen onveranderd. Vette kalveren trage handel, prijzen lager. Nuchtere kalve ren aanvoer ruim, handel kalm. prijzen lager. Schapen weinig aanvoer. uitschot cn dienovereenkomstige prijzen Varkens behoorlijke aanvoer, handel goed, prijzen vast. ROTTERDAM. 22 April. Aardappelmnrkt. Brielsche Eigenhei mers 2.30—2.70. Zeeuwsche Eigenheimers 2—2.25. Zeeuwsche Bonte 2.50—2.80, Zeeuw sche Blauwe 2.50—2.90, bintjes 2—2.30, Beve 1 anders 2.20—2.40, Red Star 2.50—2.80 per II.L. Voldoende aanvoer, handel kalm. ROTTERDAM. 22 April. Vlasmarkt. Aanvoer: 5550 Kg. blauw, schoon f 0.95—1.15, 200 Kg. wit Zeeuvvsch f 0.95—1.15, S300 Kg. HoliandsWi Geel 0.95 —1.15. 2800 Kg. Dauwroot f 0.80—0.90. Kal me stemming, handel traag. Niettegen staande de verlaagde heffing bleven prij zen onveranderd. Aanvoer werd gedeeltelijk verkocht ROTTERDAM. 22 April. Veemarkt. Totaal aanvoer 1995 stuks, t.w.: 86i vette runderen. 151 vette kalveren, 49 nuchtere kalveren. 199 schapen en lam meren. 731 varkens, 1 bok. Prijzen per Kg.: Vette koeien le kw. 76—88 rt.. 2e kw. 62 71 ct.. 3e kw. 4858 ct: vette ossen, le kw. 7686 ct.. 2e kw. 62—74 ct.. 3e kw. 50—60 rt.; vette kalveren, le kw. 125-135 r*. 2e kw. 100—115 rt.. 3e kw. 85 -95 ct; varkens levend gewicht) 62—61—50 rt.; schapen 625540 ct.. lammeren 655850 rt. Prij zen per stuk: schapen f 39—29—20. lamme ren f 29—20H Overzicht: Vette koeien en ossen, aanvoer Iets ruimpr,. handel tame lijk. prijzen als Dinsdag j.l.; nrima koe 92 ct., prima os 90 rt. Vette kalveren, aanvoer als vorige week handel matiee. onveran derde prijzen, prima f 1.45. Scha oen en lammeren, aanvoer als vorige week. handel lui. prijzen als vorige week Maandag. Var kens. aanvoer aanmerkelijk groofer. han del stroef, prijzen iets lager, enkele pr. bo ven noteering.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 5