Koning Leopold en de Belgische c ap i tul at ie Een smartelijk, doch dapper besluit Turkije beraadslaagt Onder-machinist voor de rechtbank Dwaze geruchten AAN GEBRUIKERS VAN TREKPAARDEN Vierbondentournooi begonnen Toen de K.L.M. nog vloog De actie voor BETERE W0LPRUZE1 De tuberculose onder het vee Doorvechten was niet verantwoord In het „Dagblad van Noord-Brabant en Zeeland" vinden we een memorandum, dat in détails den gang van zaken, voorafgaan- do aan dc Belgische capitulatie beschrijft. Wij ontleencn daaraan het volgende: Toen do nuntius te Brussel, mgr. Micara, oi) Dinsdag 23 Mei kennis kreeg van do ca pitulatie van liet Belgische leger, vroeg hij aan den heer A. E. Janssen, oudminister van Financiën, met hem naar Z. Em. kar dinaal Van Roey tc gaan om te zamen den toestand te onderzoeken. Zij hadden een langdurig onderhoud met den kardinaal. Er werd besloten den kardinaal te verzoe ken met den koning te gaan spreken en de twee stok-houders werden belast zieh met den heer Janssen naar Mechelcn tc begeven, waarheen zij in den achtermiddag van den- zelfden dag vertrokken. Dc kardinaal begaf zich naar Lacken, waar hij op Donderdag 30 Mei tusschcn 5 en 7 uur een langdurig onderhoud met den koning had. Koning Leopold smartelijk ge troffen. Hij trof den koning aan, kalm in het volle bezit van zijn geestvermo gens, smartelijk getroffen door den laster, die over hem was uitgestort in Frankrijk en In dc omgeving der Belgen, die op dit oogenblik daar heen zijn gevlucht. De koning zette aan den kardinaal in bijzonderhe den den toestand waarin het leger zich bevond, uiteen en hoe hij er toe gekomen was dc beslissing, om zich over to geven, tc nomen. Dc koning lichtte den kardinaal in, dat het leger volkomen was ingesloten, zonder levensmiddelen, zonder drinkwater, terwijl verschillende onderdeden zonder wapens waren en er- geen mogelijkheid bestond ze van voorraden te voorzien, tc land noch ter zee, onidat dc haven in richtinggen van Osten- de en vau Zeebruggo volkomen waren ver nietigd. Daarenboven was het leger verward ge raakt te midden van een aanzienlijke bur gerlijke bevolking, die zijn beweging belem merde en die enorme verliezen leed als ge volg van bet mitrailleurvuur van den vijand. Binten het Belgische leger van ongeveer 5 G00.000 man, waren er nog het Engelschc coros van 9 divisies ter sterkte van onge veer 100.000 man en 7 Fransche divisies ter sterkte van ongeveer 50.000 man. De burger lijke bevolking van 't nog vrijgeblcvcn land, in normale omstandigheden ongeveer 800.000 zielen tellend, was toegenomen met onge veer 1.500.000 vluchtelingen. Het was mate rieel onmogelijk deze enorme bevolking cn de legen» tc voeden. Conferentie met generaal Wevgand Op den 21ster Mei nam generaal Wcygand, die Syrië op den 17den Mei had verlaten, een vliegtuig om tc gaan conferccren met den koning en zich rekenschap tc geven van den stand van zaken in Vlaanderen. Onder weg werd hij door dc Duitschers gemitrail leerd cn gedwongen in Knies tc landen, van waar bij per auto zijn tocht vervolgde. In het hoofdkwartier van den koning werd een beraadslaging gehouden. Op dcn«2isten mei ontmoette de koning voor do laatste maal de vier ministers, die bij hem waren gebleven: de hoeren Pierlot, Spaak, generaal Denis en Vanderpoortcn. De ministers bleven er bij den koning op aandringen, dat hij met hen het Belgische grondgebied zou verlaten. De koning weiger de zeggende, dat het zijn plicht was te mid den van zijn troepen te blijven en hun lot te deelen. Hij voegde daaraan toe, dat, wanneer hij dezen zou verzaken, men hem lafheid en vaandelvlucht zou kunnen verwijten. Dit laatste onderhoud had op Vrijdag 24 Mei plaats. De ministers vertrokken per vliegtuig hoewel de koning er op aangedrongen had, dat een of twee ministers bij hem zouden blij ven. In den morgen van den 25sten Mei had een samenkomst plaats te Yperen, waaraan bui ten de Belgische generaals deelnamen de Fransche en Engelschc generaals. Men on derzocht daar opnieuw den toestand en men zag de mogelijkheid onder het oog van dc capitulatie op een der volgende dagen. Juristen geraadpleegd. In den loop van dit onderhoud had de koning hen er van op dc hoogte gesteld, dat een zeer lievige vijandelijke aanval zich noodzakelijkerwijze zou ontwikkelen. De aanval brak los op Zaterdag 25 Mei cn duurde voort op Zondag 26 en Maandag 27 Mei. Het leger en de burgerbevolking leden groote verliezen. In den avond van den 279tcn Mei zochten dc chef van den genoralen staf en de chefs der leger corpsen den koning op en verklaar den eensgezind, dat de voortzetting van den strijd onmogelijk was, dat hij stroomen bloecte zou doen vloei en, zonder ecnig militair nut en zonder «enige hoop, dat welk belang ook er door gediend zou worden. De koning, die sinds verscheidene dagen vreesde tot dit treurige besluit tc moeten komen, had den rand ingewonnen van drie eminente juristen, wier autoriteit on betwistbaar is. Als hoogste chef van het leger was hij al léén bevoegd te beoordeclcn, of hij een on mogelijk gewonnen strijd mocht voortzetten. Capituleercnde stolde hij geen daad al>s hoofd van den staat, voor dewelke een mi- nisteriecle mede-onderteekening noodzake lijk zou zijn, maar een militaire daad, die geen ondertcekening noodig heeft. De con sultatie was gebaseerd op ernstig bestu deerde en openlijk aangegeven rcchtsargu- menton. Vastgesteld moet worden, dat een Fransche generaal permanent aan den per soon van don koning in hot groote hoofd kwartier was toegevoegd en dat de Fran sche regeoring dagelijks van den loop der zaken op de hoogte gehouden was. De wapens neergelegd. De Koning heeft levendig en krachtig aangedrongen op oen daad van geweldige, beteekenis. Hij beeft geen kei onMerbnnde- ling met den vijand aangegaan. Hij beeft geen enkel wapen stilstands verdrag getec- kend, geen enkel document van een poli tiek karakter, geen enkele capitulatie. Hij beeft zicli beperkt tot het neerleggen der wapens tegenover de onmogelijkheid voort te gaan met vechten. Hij heeft dus geen en kel verdrag aangegaan, is in niets gebon den en is krijgsgevangene geworden met zijn leger, zonder eenigc voorwaarde. Poolsche duikboot „Orzel" verloren geraakt LONDEN (Reuter) Een officieel commu niqué van dc „Poolsche admiraliteit", dat ge publiceerd wordt door bemiddeling van dc Engelschc admiraliteit, meldt: Dc Poolsche marinestaf tc Londen betreurt het mede tc doelen, dat aangezien de onder zeeër „Orzel" belangrijk over tijd is met zijn terugkeer van een patrouille, men hem als verloren moet beschouwen. UITWISSELING VAN ITALIANEN EN ENGELSCHEN. LONDEN. (Reuter) Vernomen wordt, dat 5 tot 600 Italiaansc.be mannen, vrouwen en kinderen Groot-Brittanje niet bestemming Lissabon verlaten. Later zullen zij met het Italiaansche s.s. Conté Roso naar Italië wor den gebracht. Een gelijk aantal Engclschen zal Italië verlaten. Amerika vertegenwoordigt de Engelschc belangen in Italië. Omtrent aan te nemen houding t.o. Italië's inmenging. Men verwacht, volgens Reuter, dat Turkije's besluit ten aanzien van de houding die het aan zal nemen tegenover Italië's deelnemen aan den oorlog zeer spoedig bekend zal wor den. President Inönu is gisteravond te Ankara teruggekeerd van een reis door Tracië. Dc toestand wordt heden bespro ken in bijeenkomsten van den minis terraad cn de Volkspartij. VEREENVOUDIGD RIJWIELVERVOER PER SPOOR. De Nederlandsche Spoorwegen hebben thans ook weer dc mogelijkheid opengesteld tot rcchtstrceksche bevrachting van rijwie len naar en van verschillende stations, wel ke slechts bereikbaar zijn door overzetting per veerpont e.d. onderweg. Dit beteekent, dat het vervoer van de fiets over het geheel traject op één kaart, dus voor één prijs geschiedt. Onder kar geraakt en gedood Paard schrok voor een vracht auto, waardoor het op hol sloeg. De ld-jarige H. Luncnborg te Hoogcvcen. zou gister het paard van den hotelhouder Homcn naar de wei brengen. Onderweg schrok het paard voor een passccrcndo vrachtauto cn sloeg op hol. De jongen viel van den bok en kwam juist voor een der wielen crecht, hetwelk hem over het hoofd ging en hem op slag doodde. De stof fel ijkc resten zijn naar het lijken- huisje op de begraafplaats overgebracht. DOODELIJK VERKEERSONGEVAL IN DEN HAAG. Gisteravond omstreeks half zeven had op de Vaillantlaan te 'sGravenhage bij het via duct een aanrijding plaats tusschen oen vrachtauto uit Amsterdam en het achtjarige jongetje P. J. van W. uit de Drijfriemstraat, dat op en kinderfietsje reed cn onvoorzich tig overstak. In zorgwekkenden toestand is het kind door den G.G.D. naar het R.K. zie kenhuis aan het Westeinde vervoerd, waar liet kort na aankomst is overleden. Hoogst roekeloos gereden, tenge volge waarvan drie menschen het leven laten. Voor de Almelosche rechtbank stond een ondermachinist van de Nederlandsche Spoor wegen terecht, wien ten laste gelegd werd, dat hij hoogst roekeloos, onvoorzichtig en onnadenkend had gereden, tengevolge waar van op 6 Februari op den onbewaakten over weg bij Bergentheiin een van een begrafe nis terugkeerenden auto, waarin zes men schen gezeten waren, door don trein gegre pen werd. Hierbij werden drie der inzitten den gedood en drie gewond. Bovendien zou hij verzuimd hebben fluitsignaal te geven. Verdachte betwistte dit. Hij verklaarde ge regeld de waarschuwingssignalen te hebben laten hooren, hetgeen zijn stoker bevestigde. Eenige getuigen verzekerden echter, dat zij niets geboord hadden. De officier betoogde in zijn requisitoir, dat verdachte, gezien den zwaren mist, welke er op den dag van liet ongeluk hing, veel voor zichtiger had dienen te rijden en herinnerde cr aan, dat ook de spoorwegen schuld van verdachte aangenomen hadden, door een dag van zijn loon in te houden. Hij wilde echter den buitengewoon dichten mist als verzach tende omstandigheid aannemen en cisehte daarom een straf van f 75.boete, subsidair 50 dagen hechtenis. De uitspraak geschiedt over acht dagen. Breda laat zich bij den neus ne men. Sinds eenige dagen doen te Breda de meest wilde geruchten de ronde omtrent een door een z.g. helderziende voorspelde tweede evacuatie van de burgerbevolking van Bre da in dc eerstkomende dagen, zoo meldt de Tel. Naar de commissaris van politic ons me dedeelde,bleek de z.g. helderziende bij onder zoek van dc aan haar toegeschreven geruch ten volkomen onschuldig te zijn. Hoewel het zeker overbodig is mede te deelen, dat geruchten vandezen aard van al len redelijken grond ontbloot zijn en vanzelf sprekend aan beweerde voorspellinggen van z.g. helderzienden in geen enkel opzicht ge loof kan worden gehecht, wordt door de poli tic eon ernstig onderzoek ingesteld naar de identiteit van dc verwekkers en verspreiders dezer zinnelooze geruchten. De Bredasche bevolking heeft haar aan deel in de oorlogsellende meer dan voldoen de gehad, zoodat tegen een op het oogenblik door niets gemotiveerde fluistercampgagnc met kracht zal worden opgetreden. Nu de motor voor velerlei transport thans is uitgeschakeld, staan onze paaden weer gereed om in te vallen en viert de paar- dentractie weer hoogtij. Mogen wij den gebruikers van trekpaar den in overweging geven: 1. Geef uw paard een goed passend haam, gareel of borst tuig, om het doortrek ken van de borst te voorkomen. 2. Indien een haam, gareel of borstriem niet geheel passend is, gebruik dan, indien verkrijgbaar, sponsrubber. betgeen doortrek ken van de borst voorkomt, 3. Telkens na gebruik van het paard, vooral als het dier zwaar werk heeft ver richt, wassche men de plaatsen, waar het haam of gareel of dc borstriem heeft ge drukt met lauw water af en wrijve deze goed droog. L Men controleere herhaaldelijk of haam, gareel of borstriem wondjes veroor zaakt en indien dit zoo is. raadnlege men onmiddellijk een deskundige die erger voorkomt. 5. liet gebruik van z.g. spoorstokken ter bevestiging van de strengen, waardoor de trekkracht nieer over de geheele borst wordt verdeeld. Tenslotte: behandel uw dier naar uw beste vermogen, want het helpt u toch in den nood. Inlictingen worden u gaarne- verstrekt door de Nederlandsche vereenigine tot be scherming \an dieren. Prinses Mariestraat K), Den Haag, Tel. 112755. NOG GEEN TELEFOON- EN TELEGRAAF- VERKEER MET DUITSCHLAND. In strijd met de bij sommigen beerschendc meening, is het telefoon- cn felfcgraafver- keer met Duitschland nog niet normaal, doch is bet tot militair cn regeeringsverkeer beperkt. Op het oogenblik wordt een rege ling uitgewerkt om het particulier verkeer zoo snel mogelijk weer in te stellen. Voeltal AMSTERDAM-UTRECHT 3—3. In het Ajaxstadion aan den Middenweg had gisteravond voor het Vierbondentour nooi onder matige belangstelling de eerste ontmoeting plaats tusschen het Amster damse!) en bet Utrechtsch elftal. Dc Amsterdammers hadden weer een sterk elftal opgesteld, waarvan vooral de verde diging voor de rust uitblonk. De Utrecht- sehe voorhoede, welke Dumortier miste, zag zich hierdoor voor een bijzonder zware taak gesteld. Toch leverde het Utrcchtsche elftal uitstekend partij, waardoor de wedstrijd een aantrekkelijk karakter had. De uitslag geeft de krachtsverhouding goed weer. Met rust was de stand 1—0 voor Amsterdam. Aan een hoopvolle periode ln 1939 maakte de oorlog een einde. PER 1 JANUARI 1940 LEEK DE TOEKOMST REEDS ZEER ON ZEKER. Uit het verslag van de K.L.M. over 1939 blijkt, dat de oorlog, die in dat jaar nog bui ten onze landsgrenzen woedde, aan de bur gerluchtvaart geenszins een einde maakte. Wel moet natuurlijk een scheiding worden gemaakt tusschen de dagen vóór en na Sep tember. De dagen vóór September stemmen tot vol doening, en de vervoercijfers van den dienst oj) Indië stegen dermate, dat verschillende plannen een verantwoorde basis kregen. Een tweemaal wekclijksche dienst dacht men rendabel. Natuurlijk maakte het uitbreken van den oorlog aan deze toekomstdroom een einde. In 1939 kon men het luchtnet belangrijk uitbreiden. Nieuwe luchtverbindingen wer den geopend tusschcn Nederland en Zwit serland, N'ederlaiqi en Noorwegen, terwijl ook Finland in liet luchtnet werd opgeno men door een verlenging van de verbinding tusschen Nederland en Zweden. Binnenland liep terug. De gunstige ontwikkeling van het vervoer in het binnenland in 1938 heeft zich in 1939 niet voortgezet. De voornaamste oorzaak li iervan was de onregelmatige exploitatie tengevolge van de buitengewone militaire maatregelen der regeering. In West-Indië bleef de ontwikkeling van hef vervoer voorspoedig. Toen de oorlog uit brak, werden terstond het heelc binnenland- schc luchtverkeer en een aantal buitcnland- sche lijnen stopgezet, wat een inkrimping van personeel met zich bracht. Van 1S00 man in Augustus werd het 1200 man in Novem ber. Tijdens den oorlog in 1939 is het vervoer naar Indië weer hervat, met als beginpunt Napels. Ook andere verbindingen, o.a. op Scandinavië, werden hervat. Tegen het einde van het verslagjaar ging de K.L..M, een onzekere toekomst tegemoet De ontvangsten bedroegen in dit verslag jaar bijna f 11000.000.hetgeen ongeveer f264.000.— minder beteekent dan In het jaar 1938. In de eerste drie maanden van den oor log werd in totaal f750.000.— minder ontvan gen, waardoor dc gunstige resultaten, welke reeds waren bereikt, volkomen teniet werden gedaan. Het was nog net mogelijk te eindi gen niet ongeveer hetzelfde verlies als in 193S. Dit verlies werd gedekt door de sub sidie. De V.V.S. van oificieele zijde ter bespreking uitgenoodlgd. Naar wij vernemen heeft de heer Sybrand. C. Eelman, de bekende pro pagandist voor betere toestanden in de schapenfokkerij, een brief ont vangen van de rijksberoepcommtssie, vorderingswet 1939. Hierbij wordt de Vereeniging voor Schapenhouders (V.V.S.)die, zooals men weet ^ïs opgericht buitan de groote organisa ties om, tot een bespreking in Den Haag nitgenoodigd op 18 JulL Nu officieel© instanties de jonge vereeni ging gaan erkennen, mag van een voorloo- pig succes worden gesproken en het is voor de schapenhpuders thans des te meer van belang de vergadering van Zaterdag a.s. te Alkmaar bij tc wonen. Voor bijzonderheden hieromtrent verwijzen wij naar de geplaat ste advertenties. Uitdrukkelijk wijst het Bestuur van de V.V.S. er echter o|>, dat haar actie niet is gericht tegen de bestaande bonden, doch dat zij meent door haar meer gespecialiseerd ka rakter beter de belangen der schapen houders te kunnen dienen. Het werk der provinciale gezond heidsdiensten voor vee. Door den directeur van den Veeartaenij- kundigen dienst, Prof. Dr. Berger, is enkele dagen geleden in een rondschrijven een op wekkend woord gericht tot dc provinciale gezondheidsdiensten voor vee om hun arbeid niet tc onderbreken, doch deze ook onder dc huidige omstandigheden met volharding voort tc zetten cn zoo mogelijk zelfs uit te bouwen. Tevens werd hierin medegedeeld, dat van zelfsprekend op de volle medewerking van den directeur en de inspecteur-districtshoof den van den veeartsenijkundigen dienst kon worden gerekend, terwijl de inspecteur in algemeencn dienst, de heer 't Hooft als voor heen geheel Ier voorlichting van dc organisa ties ter beschikking is. Van hoe groot belang de werkzaamheden van bovengenoemde provinciale organisaties geacht mogen worden en tot welke resulta ten deze hebben geleid, moge blijken uit de cijfers, betreffende dcvrijwillige tuberculose bestrijding onder het rundvee, welke o.m. door deze vercenigingen wordt gevoerd. Van 1 Mei 1938 lot cn met 30 April 1939 werden met financieelen steun van het Rijk, alsmede van dc consumptiemelk centrale, de C.M.C., en met dc technische voorlichting van den veeartsenijkundigen dienst, de vee beslagen van 38.200 veehouders, omvattende 610.000 gebruiksrunderen op tubervulose on- 483e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 3de lijst Trekking van Woensdag 12 Juni 1940 Hooge Prijzen 1.000.— 3278 200.— 5763 10640 16655 100.— 2620 3134 3184 11006 15368 17021 18122 18824 21877 23467 Prijzen van f 70.— 1041 1094 1136 1165 1195 1273 1360 1447 1934 1975 2018 2107 2135 2230 2387 2391 2405 2702 2724 2885 3040 3096 3362 3366 3473 3707 3903 3924 4108 4164 4183 4191 4231 4310 4338 4449 4451 4635 4691 4746 4756 4785 4816 4921 4930 4984 4989 4992 5206 5220 5229 5243 5245 5257 5258 5417 5601 5645 5784 5823 5942 6070 6074 6232 6393 6507 6564 6573 6663 6856 6859 6950 6965 7070 7140 7219 7317 7402 7501 7686 7878 8092 8101 8112 8171 8202 8382 8576 8710 8742 8748 8763 8835 9023 9069 9095 9266 9411 9629 9664 9690 9737 9820 9990 10012 10188 10213 10303 10357 10565 10604 10649 10774 10866 10873 10879 10883 10935 10983 10994 11052 11118 11169 11277 11372 11719 11976 12183 12222 12237 12243 12369 12335 12599 12643 12780 12788 12964 13045 1307'J 13224 13366 13433 13490 13648 13871 13887 13944 14003 14100 14162 14276 14330 14347 14392 14456 14625 14791 14811 14854 14918 14977 14979 15211 15223 15283 15354 15423 15450 15507 15520 15578 15627 15683 15842 15854 15857 15885 15924 16013 16042 16105 16121 16254 16261 16356 16431 16468 16527 16672 16797 16833 16850 17205 17300 17306 17376 17395 17506 17585 17741 17888 17906 17908 17994 18082 18108 18168 13298 18359 18376 18422 18499 18537 18791 18859 19000 19084 19125 19129 19383 19572 19576 19751 19864 19882 19973 19990 20069 20154 20392 20400 20533 20603 20855 20870 21080 21099 21333 21586 21652 21654 21671 21724 21984 22092 22216 22252 22423 22424 22428 22434 22484 22497 22681 22752 22878 23040 23191 23197 23281 23438 23858 24069 24143 24306 24328 24392 24496 24507 24686 1096 1358 1643 1815 2158 2429 2732 2983 3112 3454 3772 4016 4365 4668 4916 5048 5285 5547 5844 5959 6255 6497 6753 6854 7015 7045 7200 7477 7814 8194 8197 8409 1099 1107 1477 1482 1647 1658 1884 2022 2159 2170 2431 2432 2746 2747 2991 3002 3186 3236 3470 3535 3774 3806 4030 4123 4375 4498 4689 4707 4926 4947 5079 5091 5290 5298 5573 5581 5845 5870 5967 5975 6259 6292 6498 6560 6756 6796 6860 6891 7053 7074 7232 7255 Nieten 1132 1296 1500 1543 1690 1698 2023 2025 2189 2301 2462 2467 2776 2787 3014 3C64 3237 3263 3550 3564 3814 3886 4168 4175 4521 4614 4731 4774 4964 4987 5195 5207 5356 5368 5584 5702 5877 5925 6082 6129 6298 6306 6629 6653 6800 6809 1300 1548 1762 2059 2316 2552 2791 3069 3326 3726 3936 4239 4628 4797 4999 5234 5390 5806 5927 6147 6310 6654 6825 6934 1311 1317 1595 1616 1763 1788 2110 2140 2382 2401 2600 2624 2915 2969 3102 3111 3359 3390 3739 3762 3949 44 4333 4! 4640 4667 4879 4885 5012 5031 5236 5271 5411 5517 5809 5831 5928 5953 6179 6206 6425 6463 6660 6725 6839 6852 6945 6957 7090 7266 7092 7303 7527 7533 7623 7643 7845 7936 8010 8039 8258 7141 7146 7168 7347 7421 7455 7687 7777 7806 8120 8158 8199 8262 8321 8322 8498 8571 8575 8578 8693 8777 8799 8838 8868 9004' 9011 9016 9040 9068 9207 9231 9261 9263 9287 9418 9468 9514 9537 9667 9905 9947 9979 9983 9996 10140 10157 10215 10232 10240 10305 10511 10515 10570 10829 10855 10857 10906 10953 10959 11065 11212 11239 11269 11292 11373 11394 11396 11500 11530 11654 11663 11692 11776 11786 11935 11985 12014 12065 12077 12323 12347 12362 12372 12397 12590 12623 12677 12722 12764 12798 12877 12903 12912 12944 13076 13138 13166 13172 13221 13324 13350 13378 13427 13476 13602 13686 13811 13821 13950 14167 14198 14200 14245 14271 14379 14401 14553 14556 14563 14656 14667 14714 14729 14755 14890 14908 15049 15084 15G90 15218 15277 15285 15333 15349 15431 15441 15540 15594 15G14 15763 15782 15829 15849 15871 15968 16035 16072 16075 16101 16245 16463 16471 16517 16563 16667 16669 16706 16746 16807 16942 16976 16994 16999 17045 17384 17388 17411 17415 17424 17584 17607 17631 17632 17712 17728 17760 17831 17838 17893 18128 18156 18163 18178 18184 18355 18361 18373 18391 18421 18572 18641 18688 18710 18774 18969 18992 19043 19076 19109 19180 19202 19216 19219 19260 19469 19471 19475 1S486 19494 19645 19733 19756 19758 19801 19880 19883 19888 19906 19913 20002 20009 20061 20062 20086 20221 20242 20276 20287 20346 20766 20768 20806 20820 20877 21075 21076 21132 21166 21167 21361 21388 21397 21430 21441 21534 21549 21555 21573 21594 21797 21842 21848 21897 21993 22047 22087 22136 22147 22149 22341 22354 22405 22426 22482 22598 22620 22633 22663 22665 22748 22790 22822 22860 22876 22979 23001 23045 23069 23094 23178 23213 23259 23276 23277 23396 13466 23503 23635 23576 23734 23757 23779 23834 23842 24068 24127 24135 24185 24191 24311 24316 24404 24411 24461 24563 24592 24595 24637 24731 24795 24846 24857 24890 24892 Verbeteringen 5e klas 2e mi 21533 f 70.— 6887 mz. 8395 8588 8913 9120 9305 9728 8397 8407 9003 9144 8958 9122 9358 9394 9800 98311 9998 10102 101141 10242 10256 10273 10836 10850 10853 10974 11048 11061 11294 11296 11342 11555 11635 11639 11801 11814 11845 12082 12100 12163 12432 12532 12537 12767 12775 12791 12949 13009 13050 13232 13233 13317 13478 13499 13568 14008 14086 14103 14283 14287 14354 14569 14583 14647 14823 14861 14871 15190 15213 15217 15380 15393 15418 15675 15709 15749 15935 15951 15962 16115 16117 16168 16586 16628 16657' 16856 16931 16934* 17096 17213 17257j 17499 17557 175651 17723 17725 17727) 17915 18020 181231 18229 18281 18327) 18429 18437 185711 18908 18918 18940 19131 19139 19172 19325 19459 19462 19553 19577 19583 19810 19849 19865 19917 19951 19968 20090 20118 20136 20424 20531 20593 20921 20926 20075 21204 21279 21301- 21470 21483 21530 21611 21761 21770 22003 22017 22027 22162 22209 2233S 22517 22522 22554 22710 22720 22729 22955 22961 22967 23141 23156 23157 23297 23299 23306 23619 23698 23719 23847 23855 24017 24235 24288 24301 24474 24488 24553 24733 24758 24768 24905 24908 24933 lijst 70.— 1533 met niet. dcrzocht, waarbij niet minder dan 21.870 vee beslagen vrij van tuberculose werden bevon den. Met inbegrip van den Frieschen gezond heidsdienst voor vee en van. dc z.g. b ieden, zijn in bovengenoemd tijdperk van meer dan 60.000 veehouders ruim 1 miilioen runderen, gebruiksrunderen, of ongeveer 50 van bet totaal dier dieren, op tuberculose onder zocht, waarbij bijna 35.000 vcebcslagcn vrij van tuberculose bleken te zijn. De beschouwing van deze cijfers geeft ze ker aanleiding om met de meeste energie op den ingeslagen weg voort te gaan, zoowel in het belang van een verhoogde rentabiliteit van het veehoudershedrijf als in het belang van de volksgezondheid in het algemeen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2