Voeding in oorlogstijd Lyon bezet Emigratie naar Duitschland noodzakelijk Het verkeer ia nieuwe banen Fransch verzoek ook aan Italië DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER De voedingsraad en zijn voorlichtende taak De aanstaande Boterdistributie FR0NTBERICHT Binnenvaart dc ruggegraat Fransche onderhandelaars vertrokken RADIO-REDE VAN PETAIN Laan. Schaden. Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240. VRIJDAG 21 JUNI 1940. 84e Jaargang. No. 11218. Uitgave «fee N.V. Uitg.-Mif! „Hollands Noorderkwartier" J ER MOET REKENING MEE WOR DEN GEHOUDEN. DAT MET STEEDS AAN NUTTIG EN NOO- DIG GEACHTE WENSCHEN KAN WORDEN VOLDAAN. 's-Gravenhage, 20 Juni: De Voe dingsraad schrijf ons: De voeding is één der grondslagen van 't menschelijk leven en het is dan ook zonder meer duidelijk, dat van groote beteekenis moet worden geacht hoe de mensch zich voedt. Immers het gaat hier om het welzijn van het volk in al zijn geledingen. Een goed gevoed menschengeslacht kan geestelijk en lichamelijk meer verrichten dan een generatie, aan welker voeding een minder nauwlet tende zorg wordt besteed. Volksge zondheid en volkshuishouding wor den beide in sterke mate beinvloed door de voedselvoorziening. Eigen lijk kan men zeggen, dat de belan gen van deze beide voor ons maat schappelijk bestel zoo bij uitstek gé- wichtige factoren ineenvloeien. Voorlichting en vorming van de openbare meening op voedingsgebied is daarom een arbeidsveld, dat drin-' gend om ontginning roept. Deze roepstem laat zich met te meer klem hooren in een tijd als deze, waarin met de beschikbare levensmiddelen zorgvuldig moet worden omgegaan en waarin het meer dan ooit geboden is er naar te streven om het verkrijgbare zoodanig aan te wenden, dat een zoo groot mogelijk nut voor volksge zondheid en volkshuishouding wordt be reikt. Waar het hier een zaak betreft, die slechts met, krachtige medewerking van ons volk in zijn geheel vruchtdragend kan wor den aangevat, heeft de voedingsraad de taak op zich genomen om, door het verstrekken van on begrijpel ijken vormg estelde, doch wetenschappelijke verantwoorde mededeelin- gen, dienaangaande voorlichting te geven. Dit zal langs verschillende wegen geschie den, waarbij ook gaarne van de tusschen- komst van de dagbladpers gebruik zal wór den gemaakt. Deze voorlichtende taak strekt zich uit over een omvangrijk terrein, waarvan de verschillende gedeelten stelselmatig aan een verkenning dienen te worden onderworpen. Onderwerpen van zeer verscheiden aard zul len aldus nader tot het publiek kunnen wor den gebracht, DE BETEEKENIS VAN HET BROOD EN VAN DE AARDAPPEL. De plaats van het brood in onze voeding en de waarde van den aard appel als volksvoedsel leveren in dit verband al dadelijk een tweetal belangrijke onderwerpen. Ook om trent de wenschelijkheid van een aanvulling van het dagelijksch me nu door het gebruik van versch fruit, waartoe tomaten, rammenas en radijs eveneens mogen worden gere kend, vélt in ons land, met zijn groo te productie op dit gebied, nog be langrijk voorlichtend werl£ 4e ver richten. De rol van groente in onze voeding vormt al evenzeer een gewichtig hoofdstuk. Twee k drie ons groenten op het bord is in ons land voor vol wassenen geen overdreven portie. Niet minder dan de hoeveelheid aardappelen en groente, die wij tot ons nemen, verdient ook de berei dingswijze een nauwlettende be schouwing. Dan is er nog het vraag stuk van de melk en de eieren, waar bij al dadelijk mag worden aange- teokend, dat de melk in de voeding van den volwassene een nauwelijks minder'belangwekkcndc functie kan vervullen dan in de kindervoeding. Wanneer eindelijk nog de plaats van het vleesch en de visch in onze voeding wordt bezien, dan is met deze summiere opsomming wel ge noegzaam duidelijk gemaakt, welk een uitgestrekt domein door de on derscheidene problemen der voeding wordt bestreken. In waarheid gaat het hier om de aanvat- ling van een bi] uitstek nationale taak: de instandhouding en de verbetering van onze volkskracht. Er moet echter rekening mede worden gehouden bi] de besprekingen, dat niet steeds aan nuttig en noodig geachte wenschen kan worden voldaan en door het pp een gegeven oogenblik ter beschikking 300 GRAM VET PER WEEK PER PERSOON Er blijken allerlei tegenstrijdige geruchten te loopen over de waar schijnlijke grootte van het boter- rantsoen bij de weldra te verwachten distributieregeling. Wij meldden reeds, dat rekening gehouden moet worden met een rantsoen van 600 gram per week en per persoon, spijs vetten en -oliën inbegrepen. Doch er was ook een gerucht ,dat sprak van 600 gram per maand. Thans verne men wij, dat de meeste kans bestaat, dat het gezamenlijk rantsoen per per soon per vier weken 1200 gram zal bedragen; dit beteekent dus een we- kelijksch rantsoen, aan boter, vet en olie, van 300 gram per persoon. De helft van Frankrijk in Duitsche handen staande voedsel verschuivingen kunnen op treden. Dat daarbij ook vastgewortelde voe dingsgewoonten wel eens in het gedrang kunnen komen, zal zeker niet te vermijden zijn. Te bevorderen dat deze veranderingen I zich zoodanig voltrekken, dat wezenlijke schade wordt voorkomen, en waar mogelijk betere gebruiken worden ingevoerd zie daar het doel. waarop de voorlichtende ar beid van den voedingsraad zich zal richten een taak, waarvoor stellig de belangstel ling en de medewerking van heel ons volk mag worden ingeroepen, waar het hier im mers gaat om een nationaal goed bij uitne mendheid: de ongerepte handhaving en de versterking van geestelijke en lichamelijke krachten, van den grondslagen van ieder ge zond volksbestel. De Duitsche troepen zijn gistermorgen om zes uur Lyon binnengerukt zonder weerstand te ontmoeten. De Duitsche autoriteiten heb ben de Fransche autoriteiten uitgenoodigd op hun post te blijven en samen te werken tot handhaving van de orde. De Duitschers bezetten de bruggen over dc Rhone, de kazernes, de wapen- en munitie opslagplaatsen, de kruithuizen en de fabrie ken. Een tweede colonne bezette Roannes en Guloz, waarmede zij Savoye binnendrong. De Fransche douane-ambtenaren namen de wijk naar Zwitserland. De Duitsche troepen maken zich gereed St. Etienne te bezetten, een industrieel cen trum voor de vervaardiging van automati sche wapenen. Het frontbericht van liet D.N.B. zegt nog: Den negentienden Juni bracht ook in den Elzas en in Lotharingen, waar de Fransche eenheden nog in de laatste dagen taaien te genstand boden, een merkbare verslapping van de vijandelijke strijdkracht. Door de ver overing van Epinal, Toul en Luncville, is de bewegingsmogelijkheid voor de Fransche formaties verder verminderd. Aan beide zij den van Diedenhofen wordt evenals voor heen om de Maginot linie hardnekkig ge vochten. Door de bezetting van Brest is prac- tisch geheel Bretagne bezet. In totaal is ongeveer de helft van Frank rijk vast in Duitsche hand. Wat de acties van het luchtwapen betreft is voornamelijk de aanval op de stikstoffen- fabriek Billingham belangrijk. Deze fabriek is voor de Britsche bewape ningsindustrie van groote beteekenis. Ook de succesvolle aanval op de petroleum opslagplaatsen van Hul', js belangrijk. Hier door is het middelgedeelte van de Engelsche oostkust opnieuw een oorlogstooneel gewor den. FRANSCHE KINDEREN NAAR MEXICO. Naar verluidt, heeft aldus het D.N.B., dc Mexicaansche regeering zich bereid ver klaard uitgeweken Fransche kinderen op te nemen. De bijzonderheden hierover wor den tusschen de regeeringen geregeld. AUTO'S OP KORTE TRAJECTEN. SPOORWEGEN OP DE LANGE AF STAND. Om tot een oplossing van het verkeers- vraagstuk te geraken, zijn door de betrok ken instanties reeds diepgaande bespre kingen gevoerd en zijn maatregelen van verstrekkenden aard genomen. Ingrijpend zal vooral zijn de nieuwe rege ling van het autoverkeer. Een bijzondere organisatie is daar toe in het leven geroepen. Van 1 Juli af zal de regeling van het ge- heele autoverkeer worden toever trouwd aan de tien inspecties van der ijksverkeersinspectie. Deze in specties zullen elk in het eigen district de bevoegdheid krijgen rij vergunningen en benzinetoewij zin gen te verleencn. Noodgedwongen zal de nieuwe organisatie van het autoverkeer met een zekere kneve ling en beperking gepaard moeten gaan. Een liohtzijde. Een liohtzijde daarvan is echter,, dat er nu gelegenheid is, om den jarenlangen strijd tusschen spoorwegverkeer, autover keer en binnenvaart terzijde te stellen en aldus onrendabele concurrentieverhoudin gen uit te schakelen. Als algemeene begin selen zullen, naar wij vernemen daarbij worden aangehouden, dat de spoorwegen en de binnenvaart voortaan de aangewezen vervoermiddelen zullen zijn voor bet ver keer over lange afstanden. Het autoverkeer zal de verkeersbehoeften moeten dekken voor de korte locale verbindingen, voor verbindingen, waarin door spoorwegverkeer niet kan worden voorzien en voor bijzondere economische takken. Tevens zal een deel van het autoverkeer worden opgezogen door de militaire behoeften; zooals thans reeds geschiedt zullen vele auto's voor mi litaire doeleinden in huur genomen worden. Rationalisatie in het vrachtver keer. Wat het vrachtverkeer voor economische doeleinden betreft, zal gestreefd worden naar rationalisatie. Het zal als on-econo- misch gelden, wanneer een fabriek bij voor beeld een geheelc vrachtauto bestemt tot het afhalen van een enkele kist. Door lo- cales samenwerking wil men bereiken, dat in zulke gevallen de vrachtauto tegelijk met die cene kist vrachten meevoert voor anderen dan de bezitter van den wagen. Door locale centralisatie dus zal er naar gestreefd worden, elke rit zoo rendal>el mo gelijk te doen zijn, met andere woorden zal het rijden met half leegen wagens worden te gengegaan. Een onvermijdelijke consequentie van al •We maatregelen zal zijn, dat het vracht autoverkeer aan een vergunningsstelsel zal worden onderworpen. De binnenvaart. Het spreekt vanzelf, dat de binnenvaart het meest profiteert van de verandering der omstandigheden. Op 11 Mei was de toe stand nog zoo, dat slechts 1/5 van de ca paciteit van dezen vervoerstak in bedrijf was. Thans is dit meer don 2/3 geworden en spoedig zal de heele binnenvaart op volle capaciteit functionneeren. Zij zal de ruggegraat van het vormen! De grootste moeilijkheden bestaan thans nog in de versperringen, welke in water wegen en havens door de oorlogsvernielin gen zijn veroorzaakt. Ook in (ie binnenvaart zal, op den grond slag van do bestaande organisatie, worden voortgebouwd aan een verdergaande cen tralisatie van het bedrijf, onder het begin sel, dat naar een harmonische samenwer king en naar een economische en billijke verdeeling der scheeps ruimte moet worden gestreefd. Van Duitsche zijde zullen voor de onder scheidene takkeu van verkeer gevolmach tigden worden benoemd, die aan het boven beschreven groeiproces leiding zullen heb ben te geven. Wapenstilstand-besprekingen Ergens in Italië, 20 Juni (Stefani). De Fransche regeering heeft zich vanmorgen tot de Italiaansche regeering gewend, door tusschenkomst van de Spaansche regeering, met het verzoek te onderhandelen over een wapenstil stand. De Italiaansche regeering heeft door tusschenkomst derzelfde regoerlng geantwoord in termen, gelijkluidend aan het antwoord der Duitsche regeering, n.1. dat zij de namen der Fransche gevolmachtigden verwacht, wien dan plaats en tijd voor een ontmoeting bokend zullen worden gemaakt. De Fransche radio deelde gistermorgen me de, dat de Fransche gevolmachtigden voor de staking der vijandelijkheden van een vliegveld in Zuid-Frankrijk zijn vertrokken het vliegtuig, waarmede de gevolmachtigden reizen, was wit geschilderd om het kenbaar te maken. De namen der onderhandelaars zijn: Dc generaal van het leger Iiuntziger, Ambassadeur Noel. Vice-admiraal Lelu en de generaal van het luchtwapen Bcr- geret. In verband met de moeilijke verbindingen voor het overbrengen van berichten, welke over Spanje loopen zijn de namen der Fran sche onderhandelaars eerst gisterennacht om 1 uur door dc Rijksrcgecring ontvangen. Zij kon den Führcr gistermorgen om 4 uur ter kennis worden gebracht. Het Duitsche opperbevel der weermacht heeft daarop, zonder verwijl de noodige in- stroctiès gegeven en maatregelen getroffen om de Fransche wapenstilstandsdelcgatie te ontvangen. WAAR HET TREINVERKEER WEER VOORTGANG VINDT. DE EERSTE TREIN PASSEERT DE HERSTELDE SPOORBAAN OP DEN SLOEDAM, DIE DB" VERBINDING VORMT TUSSCHEN WALCHEREN EN ZUlD-BEVELAND. „Laten wij uit den verloren slag een les trekken." Genève, 20 Juni. (D.N.B.) ïn een ra dio-rede heeft minister-president Petain he denmiddag gezegd, dat de regeering gisteren de gevolmachtigden heeft benoemd met de opdracht de voorwaarden van den tegenstan der in ontvangst te nemen. HH heeft dit besluit genomen met het bit terehart van een soldaat ómdat de militaire toestand hem daartoe heeft gedwongen. Se dert 13 Juni is een verzoek om wajienstil- stand onvex-mijdelijk geweest. Als een van ile redenen hiervoor zeide Petain, dat op 1 Mei 1917, ondanks drie moorddadige oorlogsjaren het Fransche leger nog 3.280.000 man telde. Bij den aanvang van den jongsten slag wa ren er 500.000 man minder. In Mei 1918 ston den 85 Britsche divisies aan Fransche zijde, in Mei 1940 waren het er slechts lO.Thans is de minderheid van het Fransche materiaal nog grooter dan de minderheid van de troe penmacht. Frankrijk heeft thans minder vrienden, te weinig kinderen, te weinig wape nen en te weinig bondgenooten. „Laten wij uit den verloren slag een les trekken", al- dus vervolgde Petain. „Sedert den oorlog heelt de genotzucht den geest van offervaar digheid overwoekerd. Men heeft elke inspan ning willen vermijden. Thans Helt het onge luk ons. Ik was bij u in de dagen van roem, ook in deze donkere dagen wil ik bij u blij- Werkloosbeidvoorziening Voor alle werkloozen geen arbeid in Nederland De Haagsche correspondent van de Tel. heeft een onderhoud gehad met den direc teur van den Dienst van Werkloosheidsver- zekering en Arbeidsbemiddeling Ir. R. A. Verwcv, die mededeelde, dat hij de tewerk stelling van de Ne'dcriandsche werkloozen af lereerst zal worden getracht werk in eigen land te vinden. Velen zullen emplooi kunnen vinden bij den wederopbouw, anderen bij de inmiddels gereorganiseerde bedrijven, Zuiderzeewerken en dergelijken. Maar het tenslotte overblijvende deel zal met behulp van de Duitsche overheid aan werk worden geholpen. Trouwens, aldus Ir. Verwey, dit besluit ligt geheel in de lijn der natuurlijke emigratie naar Duitschland. Nemen wij het laatste jaar van voor den vorigen oorlog, waarvan uitgewerkte statistieken ter beschikking staan, het jaar 1907, dan zien wij, dat toen reeds 100.000 Nederlanders aan gene zijde van onze Oostgrens werkten. Kn dat aantal is sindsdien tot 1914 nog toegenomen. De heer Verwey is van oordeel, dat op grond van onze bevolkingsdichtheid en ons geboorte-overschot, emigratie in toenemen de mate noodzakelijk zal zijn. „Wij weten niet, welke gebieden ons hiertoe in de toe komst open zuilen staan," zoo zeide hij „Daarom is het zoo belangrijk, de zeker heid te held>en, dat belemmerende l>epa- lingen, die de tewerkstelling in Duitschland de laatste ajren in den \veg hebben gestaan thans ter zijde gesteld kunnen worden. Bouwvakarbeiders en landarbeiders. In de eerrte plaats za! in Duitschland werk zijn voor bouwvakarbeiders en land arbeiders. Bezwaren om de gezinnen te laten over komen. bestaan er niet. aldus de beer Yer- wev. De eenige moeilijkheid is. da» er in Duitschland schaarscht* js aan woningen.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1