In het geheele Fransche wereldrijk de wapens neer Rotterdam's herschipper ziet vér vooruit DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Fransche vloot wordt of gelegd In Compiègne werd overeengekomen Een plan met drie kernpunten Dit jaar geen Geen algemeen uniformverbod meer Maximumprijzen aardappelen opgeheven De verlichting van auto's en rijwielen Laan. Schajten. Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 224®. WOENSDAG 26 JUNI 1940. 84e Jaargang. No. 11222. Uitgave der N.V. Uitg.-Mif. „Holland* NooeJerliwonier" - De voornaamste artikelen van het Duitsch- Fransche wapenstilstandsverdrag zijn: Zoowel in Frankrijk als in de Fransche.ko loniën, protectoraatgebieden en mandaten worden de vijandelijkheden gestaakt. Een belangrijk deel van het Fransche grondgebied, als ongeveer aangegeven op nevenstaand kaartje, wordt, ter beveiliging van de belangen van het Duitsche Rijk, be zet De kosten der bezetting worden door Frankrijk gedragen. De Fransche regeering krijgt het recht haar zetel te kiezen in het niét bezette ge bied, dan wel die te verleggen naar Parijs, in welk geval de Duitsche regeering de Fransche alle faciliteiten zal verleenen. De Fransche weermacht te land, in de lucht en ter zee wordt ontwapend en naar huis gezonden, met uitzondering van een heden, welke ter beschikking moeten blijven voor de handhaving van de binnenlandsche orde. Het belangrijke vraagstuk van de Fran sche vloot, dat van groot belang is voor de voortzetting van den strijd tegen Engeland, wordt in een afzonderlijk artikel behandeld. Met uitzondering van een deel, dat aan de Fransche regeering ter be schikking gesteld wordt voor de waarborging van de Fransche belan gen in het koloniale Rijk, wordt de geheele Fransche oorlogsvloot on der Duitsche resp. Italiaansche con- tróle ontwapend en in nader aan te wijzen havens opgelegd. Daarbij verklaart dé Duitsche regeering, evenals trouwens de Italiaansche, plech tig, dat zij niet van plan is de Fransche oor logsvloot voor haar doeleinden te gebruiken en tevens, dat zij niet voornemens is bij het sluiten van den vrede een eisch op de Fran sche oorlogsvloot te doen gelden. De Fransche regeering zal aan Fran sche onderdanen verbieden in dienst van sta ten, met wie het Duitsche Rijk nog in oor log is, tegen dit Rijk te strijden. Fransche onderdanen, die in strijd hiermede handelen, zullen door de Duitsche troepen als leden van vrijscharen worden behandeld Fransche koopvaardijschepen, die zich in Fransche handen bevinden, mogen tot nader order niet uitloopen. Schepen, die zich bui ten Fransche havens bevinden, zullen door de Fransche regeering worden teruggeroe pen of bevolen in neutrale havens binnen te loopen. Geen vliegtuig mag vanaf het oogenblik der onderteekening van het verdrag meer starten, terwijl de in het onbezette gebied aanwezige vliegvelden en grondinstallaties van het luchtwapen, onder Duitsche resp Italiaansche controle zullen worden ge plaatst. De Fransche regeering is verplicht alle in het onbezette gebied aanwezige vreemde vliegtuigen ter beschikking te stellen, resp. te verhinderen, dat ze verder vliegen. Zij moeten gezonden worden naar de Duitsche weermacht. De Fransche regeering verplicht zich alle havens, industrieele installaties en werven in den huidigen toestand te laten, en op geenerlei wijze te beschadigen of te ver nielen. Deze zelfde bepaling geldt voor alle ver keersmiddelen, wegen, spoorwegen, en bin nenscheep vaart wegen, voor het telefoonnet alsmede voor de vaarwaterbebakening en de kustlichten. Voor alle radiozendstations op Franschen bodem geldt een onmiddellijk zendverbod Alle krijgsgevangenen zoowel als civiele gevangenen, die gearresteerd zijn wegens een daad ten gunste van het Duitsche Rijk, moeten in vrijheid worden gesteld. Ten aanzien van reeds buiten Frankrijk gebrachte gevangenen, benevens van niet transportabele zieke en gewonde Duitsche krijgsgevangenen, moeten nauwkeurige lijs ten worden voorgelegd met opgave van hun verblijfplaats. Het toezicht over de zieke en gewonde Dutische krijgsgevangenen neemt het Duitsche opperbevel op zich. De in Duitsche krijgsgevangenschap zijn de leden der Fransche weermacht blijven tot het sluiten van den vrede krijgsgevan genen. Als de Fransche regeering de door haar aanvaarde verplichtingen niet nakomt, zal de Duitsche regeering te allen tijde het recht hebben met onmiddellijk effect het wapcnstilstandsverdrag op te zeggen. De zware blokjeslijn op bovenstaande kaart welke loopt vanaf de Spaansche grens het Koorden in en bij Angers ombuigt naar het Oosten tot aan de Zwitsersche grens, geeft ongeveer de grens aan tusschen het door de Duitschers ingevolge het Verdrag van Compiègne te bezetten gebied en het onbezette gebied van Frankrijk. Het door Duitschland te bezettten rebied ligt ten Koorden en ten Westen van deze lijn. LUCHTALARM TE LONDEN. Voor het eerst sedert het begin van den oorlog. Londen, 25 Juni. (Reuter). Even na mid dernacht hoorde men in het Zuid-Westen van Engeland het geluid \an vliegtuigmoto ren. De machines vlogen in Noordwestelij ke richting en wierpen bommen uit. Het aantal dooden staat nog niét vast. Heden morgen werd te Londen voor het eerst se dert het begin van den oorlog luchtalarm gemaakt. Reeds rekening gehouden met een toestand over 500 jaar De oude havens en de drie groote pleinen, die het stadsbeeld be heer schen, behouden. Drie belangrijke vraagstukken, aldus ver telt de heer Ir. Wittevecn, ontwerper van het plan tot wederopbouw van 't verwoeste gedeelte van Rotterdam, aan een redacteur van het A.N.P.. drie belangrijke vraagstuk ken treden bij het plan op den voorgrond Zij zijn van fundamenteels beteekenis. 1. Hoe moet de nieuwe stadsvorm eruit zien? 2. Hoe wordt het spoorweg vraagstuk op gelost? 3. Wat moet gebeuren om overstrooming te voorkomen? Ten aanzien van eerstgenoemde moeilijk heid, zeide de heer Witteveen, dat hij heeft gemeend een plan te ontwerpen, waarbij de Nieuwe binnenstad hetzelfde karakter zal hebben als vroeger. Het spreekt intussclien vanzelf, dat het moet worden aangepast aan de behoeften van het moderne verkeer. Dit houdt ingrijpende veranderingen in. Wat betreft het spoorwegvraagstuk heeft de heer Witteveen gemeend het Maasstation te kun nen opheffen door de spoorwegverbinding Gouda-Rotterdam bij Nieuwerkcrk in weste lijke richting te doen afbuigen, en door Kra- lingsche plas en langs de openbare begraaf plaats en Rotte te leiden naar 't Delftsche- poortstation. Op deze wijze zou men een cen traal station krijgen met drie radiaal uit de stad stralende spoorwegen. Wat betreft het derde vraagstuk het gevaar voor over stroomingen hierinnerdc de heer Witte veen er aan, dat de bestaande rivierdijk ligt op gemiddeld 4 meter pl. R- P. op dit oogen blik is dat nog wel voldoende, maar nu doet zich het zeldzame geval voor, dat de zeespie gel elke 100 jaar 20 c.m. stijgt. Ov r 500 jaar zal de zeespiegel dus 1 meter gestegen zijn. Dit bteeekent dat over 500 jaar de dijken, die nu nog goed zijn, mihstens 1 meter moeten worden verhoogd, omdat de stad anders bij stormvloeden kan overstroomen. Nu reeds twee meter hoogerl De heer Witteveen is van oordeel, dat nu toch een nieuwe binnenstad gebouwd moet worden de rivierdijk minstens tot 6.10 4- R.P. moet worden verhoogd. De be staande dijk zou dus twee meter moeten wor den verhoogd. De heer Witteveen heeft ge tracht een andere oplossing te zoeken. Hij heeft deze gevonden door de oude dijk, die midden door de oude stad loopt, te elimi- neeren en direct langs de rivier een nieuwe dijk te ontwerpen met een zoodanig dwars profiel, dat een gedeelte dijk. ter breedte van 20 meter, op 4 meter R.P. komt te lig gen en een gedeelte, ter breedte van plus 30 tneter, op 6.25 R.P. De heer Witteveen heeft deze oplossing gekozen, omdat de nieu we dijk dan tevens diens kan doen als een groote en grootsche boulevard, waaraan een daarmede in karakter en afmeting passende bebouwing komt. Oude havens behouden. De oude havens zijn in het plan van den stadsarchitect behouden gebleven, deels uit- HOLLANDSCHE NIEUWE (Van onzen Haagschen correspondent.) Uit Scheveningen komt het weinig vreugde verschaffende bericht, dat er dit jaar wel geen sprake zal zijn van „Hollandsche nieuwe". Tenzij het binnen de maand vrede zou zijn tusschen Duitschland en Engeland, kan er dezen zomer geen sprake meer zijn van een eenigszlns betee- kenend uitvaren van de haring vloot. Er wordt thans, zooals gemold, alleen ter kustvisscherij uitgevaren en het laat zich aanzien, dat voorloo- pig de Noordzee veiliger gebied is voor de haringen, dan voor derzei- ver professioneele belagers. Er zul len dus wel geen rood-wit-blauwe vlaggetjes aan de karren der détail- listen van het onvolprezen zeebanket komen te wapperen, maar er is nog wat koelhuisharing en die smaakt vaak bijna even lekker en wie zou op Maandagochtend zelfs het ver schil proeven? Men vraagt ons, hoe het, onder de werking van de dezer dagen afge kondigde verordening betreffende de handhaving van de openbare orde en de bevoegdheden van de secre tarissen-generaal, staat met het uni formverbod. De zaak is zoo, dat de desbetreffende bepaling, art 433a, Wetb. van Strafrecht^ voortaan al leen nog geldig U, indien de bevoeg de procureur-generaal, fungeerend directeur van politie, een verbod in den geest van genoemd artikel uit vaardigt. Het vroegere, algemeens uniformverbod is dus verdwenen, al dus buiten werking getreden, en herleeft slechts wanneer en voor zoo ver een procureur-generaal een nieuw verbod voor een bepaald ge bied noodig oordeelt Veldpostdienst wordt Donderdag opgeheven De veldpostdienst wordt op 27 juni a.s. definitief opgeheven. Op den avond van dien dag wordt ook het thans nog in dienst zijnde hoofdexpeditiekantoor van de veld post te A-Gravenhage gesloten. Correspondentie met veldpostadres, welke na 26 Juni in de brievenbussen wordt aan getroffen, wordt zoover mogelijk, aaan de afzenders teruggezonden. Aangeteekende stukken met veldpostadres worden van de zen datum af niet meer ter verzending aan genomen. gebreid. Ook* de oude stadsdriehoek de twee groote boulevards Coolsingel en Goud- schesingel. alsmede de drie hoofdpleinen Hofplein, Beursplein en Oostplein is in 't nieuwe plan gehandhaafd, zij het in groo- tere afmetingen. Het verkeer tusschen lin ker- en rechter Maasoever zal blijvend ge bruik maken van de bestaande oeververbin dingen. die daartoe verbreed en vernieuwd moeten worden. De heer Witteveen heeft voorts de nieuwe verkeersbrug rechtstreeks in verbinding gebracht met het Beursplein, waardoor het verkeer, dat van het zuiden Rotterdam binnenkomt, direct op het Beurs plein en dus in het centrum van Rotterdam wordt geleid. Crltlak. Er zijn eenige elementen in dit plan, die ongetwijfeld aanleiding zullen geven tot ve lerlei critiek. o.a. de nieuwe spoorwegver binding Gouda-Rotterdam. die mogelijk de schoonheid van de Kralingsche plas in ge vaar kan brengen. De aandacht der publieke opinie voor deze vraagstukken zal door de betreffende autoriteiten ongetwijfeld op hoi gen prijs worden gesteld. Het rijksbureau voor de vocdselvoor ziening in oorlogstijd maakt bekend, dat met ingang van 24 Juni 1940 geen maximum-prijzen voor aardap pelen meer zullen gelden. Tevens wordt bekend gemaakt, dat met ingang van dienzelfden da tum de aardappelsoorten Roode Star, Furore, alsmede Zeeuwsche bonten en -blauwen wederom vrij kunnen worden afgeleverd. Binnenkort nieuwe richtlijnen. Naar wij vernemen ligt het in de bedoeling binnenkort in verband met de luchtbescbermlngseischen richt lijnen vast te stellen voor de ver lichting van auto's en rijwielen. FRANSCHE ACADEMIE TE ROME GECONFISKEERD. De Villa Medici, die Fransch staatsbezit is en waarin tot dusver de Fransche academie te Rome was gevestigd, is op grond van de oor- logswet met alle voorwerpen van waarde binnen haar muren en met het meubilair in beslag genomen. De intact gebleven meelfabriek te Sas van Gent werkt op volle kracht, zoodat dagelijks groote hoevelheden worden afgeleverd Mejuffrouw J. van Engelen In actie bij het schoonspringen tijdens de nationale zwemwedstrijden, welke in het Amstel- parkbad te Amsterdam gehouden werden ten bate van Rotterdam

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1