De AlkmaerscSie tunnelplannen Het abattoir in vol bedrijf! Aspirin Groot noodziekenhuis te Julianadorp Kantongerecht Den Helder Marktberichten De verplaatsing van het rangeerterrein HOE MEN ER BIJ DE SPOORWEGEN OVER DENKT Een onderhoud met den stati- onschef. Er is een. oogenblik geweest, waarop men in Alkmaar heeft geageerd om te komen tot een nieuw rangeerterrein, dat door sommi gen don ongeveer was gedacht aan de lijn naar Amsterdam ter hoogte van de Linden- laan. Daarnaast zal iedereen zich herinneren, hoe de tunnelplannen een tijdlang in het middelpunt hebben gestaan van de alge- meene belangstelling. lntusschen, noch van het een, noch van het andere is totd usverre iets gekomen, al blijft de aangelegenheid in ieders gedachten. Trou wens, de vele bezwaren, die het verkeer blijft ondervinden van den spoorwegovergang aan den Bergerweg, zorgen er wel voor, dat de herinnering wakker blijft. Zelfs bij den sterk beperkten spoorwegdienst blijft deze overgang een obstakel van de eerste rang en men zou zich er niet over behoeven te ver wonderen, indien voorheen de Nederland- sche en thans de Duitsche militaire autori teiten het ding menigmaal hartgrondig heb ben vcrwenseht. Uit 'n verkeersoogpunf is de zaak ech ter reeds zoo dikwijls bekeken, dat hier n'auwelijks perspectieven te verwachten zijn. Ten einde echter een kijk op de aangelegenheid te krij gen van een geheel andere zijde, heb ben we ons in verbinding gesteld met de Alkmaarsche spoorwegautoritei ten, met liet verzoek ons te willen mededeelen, hoe men daar tegen over de aangelegenheid stond. De stationschef was zoo welwillend ons alle gewenschte mcdedeelingen te doen en we gelooven, dat als gevolg hiervan wel ongeveer kan worden ge zegd, welke kant men de zaak, met de grootste kans op succes, zal moe ten uitsturen. Ook al is er juist op het oogenblik, bij de spoorwegen niet minder dan elders, rekening te hou den met menige onzekerheid. Ten aanzien van dit laatste zouden we er op kunnen wijzen, dat de laatste tijd aller lei omstellingen van ingrijpend gewicht heb ben plaats gevonden. Het feit bijvoorbeeld, dat de buitengebruikstelling van de lijn Hoorn—Zaandam ongedaan is gemaakt, met het resultaat, dat'ook het vrachtvervoer van de Streek naar Amsterdam, dat geheel via Alkmaar zou geschieden, thans weer via Purmerend plaats heeft. Ook het stil leggen van de spoortjes naar Bergen en Warmenhui zen is voorloopig, mede als gevolg van de schaarschte aan olie voor motortractie, ge heel van de baan. Het is natuurlijk zeer wel mogelijk, dat dienaangaande na verloop van tijd weer andere gedachten gaan heerschen, met zekerheid valt hieromtrent niets te zeg gen, terwijl ook de mogelijkheid bestaat, dat men zich straks op het standpunt zou kun nen plaatsen, dat, gezien de groote behoefte, die plotseling aan deze lijnen kon ontstaan, men straks minder gemakkelijk tot een stil leggen en afbreken zal overgaan. Ook de sooorweg langs den afsluitdijk, al is de wenschelijkheid daarvan geopperd, hangt voorloopig nog in de lucht, zoodat al thans met volkomen zekerheid daarmee, nog geen rekening kan worden gehouden. Hoe staat het nu met de behoefte aan sta- tionsemplaccmenten en rangeerterreinen te Alkmaar? Bevredigend! Ten aanzien van de sfat.ionsemplacemen- ten kunnen we kort zijn. De tegenwoordige toestand is ten volle bevredigend en er is geen reden daaraan uitbreiding te geven. Met het rangeerterrein ligt de zaak wel even anders. Sedert de in-gebruik-stelling van het station te Alkmaar, een 75 jaar ge leden, is aan dit terrein wel eenige, maar toch geen zeer groote uitbreiding gegeven. Er is dan ook een oogenblik geweest, dat de toestand hier volkomen onhoudbaar dreigde te worden. Sedert echter in ons land groote centrale rangeerterreinen in gebruik zijn ge nomen, doet zich deze behoefte minder sterk gevoelen. Het meest nabij gelegen centrale rangeerterrein is dat te Amsterdam in de Watergraafsmeer en hierheen worden thans de treinen, waarvan de wagons bont door een zijn geplaatst, gedirigeerd, om daar in zeer korten tijd en op de meest moderne wij ze te worden gerangeerd. Het feit, dat deze wagens thans niet meer groepsgewijs te Alk maar in de troin bemoeven te worden ge plaatst, heeft de arbeid hier zeer verlicht en de behoefte aan rangeerterrein dienovereen komstig verminderd. Nu beteekent dit niet, dat in Alkmaar hoe genaamd niet meer zou worden gerangeerd. Integendeel, het is een werkzaamheid, waar mee men dagelijks en den geheeien dag druk bezig is. Daarbij doet zich iets anders gelden. Sedert de machines sterker zijn geworden, zijn de goederentereincn langer geworden. Ook voor de dienst is het gemakkelijker het aantal te verminderen, doch het te zoeken in de leng te. Lange treinen. Zoo staan we dus voor het feit, dat te Alk maar geregeld lange treinen moeten worden verwerkt. Wel staat daarvoor het benoodigde aantal sporen ter beschikking, de moeilijk heid echter is gelegen in de lengte dezer sporen. Een trein van vijftig wagens bijvoor beeld en een dergelijke trein is allerminst een uitzondering kan niet in eens worden behandeld, omdat ze reikt tot over de spoorwegovergang aan de Bergerweg. Zulk een trein moet derhalve worden gedeeld in twee stukken, wat een snelle gang van za ken tegenwerkt. Dit bezwaar is te grooter, waar bij onze spoorwegen steeds alles is in gesteld op snelheid. Zoo zien we dus, dat ook voor den dienst bij de spoorwegen hetzelfde obstakel, dat ook voor het verkeer zooveel last oplevert, een hindernis is. Was hier een tunnel, behoefde men bij de spoorwegen dus geen rekening te honden met het verkeer, dan zou de leng te der rangeersporen, die zich ook thans reeds uitstrekken tot aan de andere zijde dezer kruising, lang genoeg zijn en zou men het werk instig en vlot kunnen volvoeren. Een tunnel. De conclusie, welke hieruit valt te trek ken is deze, dat men bij de spoorwegen aan een nieuwe rangeeremplacement voorloopig geen bepaalde behoefte gevoelt, terwijl deze behoefde voor de naaste toekomst gezien de centrale rangeerterreinen ook niet te wachten schijnt. Wel echter zou men er ge diend zijn door een tunnel, waardoor hel be drijf.geheel vrij kwam te staan van het ver keer langs de Bergerweg. Er is nog een tweede reden, die maakt, dat een nieuwe rangeerterrein minder nood zakelijk schijnt. Toen destijds, tot de stillegging der spoortjes Bergen en Warmenhuizen was be sloten, 'kwam hierdoor een aantal sporen vrij, dat aan het rangeerterrein kon worden toegevoegd. Daarmee was het aantal rangeer lijnen zonder eenigen twijfel voldoende. Dc lengte echter was, niet grooter dan de tegen woordige rangeersporen, zoodat in dit geval het bezwaar van den spoorwegovergang bleef tellen. Nu Joopcn deze treinen voorloo pig weer. Het is echter begrijpelijk, dat men niet wenscht over te gaan tot het. aanleggen van een nieuw rangeerterrein, waaraan enor me kosten zijn verbonden, zoolang niet vaststaat, dat daaraan inderdaad de drin gende behoefte bestaat.. Zoo zien we, dat liet belang der spoorwe gen en dat van het verkeer elkaar op merk waardige wijze dekken. Beide hebben behoef te aan een spoorwegtunnel, waardoor ze on afhankelijk van elkander worden. We gelooven dan ook, dat men er goed aan doet geen verdere plannen op te zetten WIEBINGEBWAARÜ DE N.S.B. VERGADERT. Maandagavond hield de N.S.B. voor een goed bezette zaal een openbare vergadering. De heer J. Saai heette de aanwezigen wel kom. Wieringerwaard. aldus spreker, heb ik wel eens hooren noemen de Burcht van de terreur. Die terreur nu heeft hier plaats gehad. Als spreker trad op de heer Buitenhuis met als onderwerp: Neerlands toekomst en de N.S.B. Wij oriëteerden ons naar het Westen, aldus spreker, waarbij de destijds machtige Dr. Colijn de doorslaggevende toon heeft gegeven. Wie zijn de war% schul digen, dat er 1000 millioen mobilisatiekos- ten zijn gemaakt, dat er duizenden en dui zenden dooden zijn te betreuren, dat er eveneens duizenden gewonden en vermink ten zijn? Dat wij onze onafhankelijkheid verloren? Duitschland was onze grootste en beste afnemer. Minister Steenbergen heeft indertijd Host van Tonningen voor dc voe ten geworpen, dat de schuldige dc N.S.B. is. Eerloos is ons volk echter verraden door Dr. Colijn, die opdracht heeft gegeven aan Churchill.De menschen hier zijn blind ge weest. Verder werd de kjassestrijd bespro ken; op welke manier de Miranda van af een huis 3 hoog in een prachtvilla van een slordige 75 duizend is gekomen, enz. Arbeid en kapitaal moeten verzoend wor den. Ze zullen samen bouwen aan 'n nieuw Europa. Het volksbedrog is uit. Op de puin- lioopen van het volksbedrog zal een nieu we toekomst gebouwd worden. Het natio- naal-socialisme is een moraal, het heeft een levenshouding. In den Haagschen Die rentuin heeft Mussert eens in een vergade ring voor duizende toehoorders gesproken. Op dienzelfden dag was er ook een -vergade ring der le Kamer, alwaar en stelletje klun gels over distributie spraken avn wollen sokken, en meer dergelijke zaken. Die 50 heeren krijgen f 20 per vergadering, alzoo f 1000 tezamen. Met die onbelangrijke nul len hebebn we tot 12 Mei opgescheept geze ten. Een deel van hen is- vertrokken. Spreker wil nu een pertinente vraag stel len. Quo Vadis, waarheen gaat gij. Waarheen ga ik, moeten wij ons afvragen. De tijd dringt. We moeten kiezen, daaraan ontkomen we niet. Wij willen bouwen aan een volk van kameraden. Dat de groote hee ren ons haten, is voor ons een eer. We zijn de volle 8 jaar voor 100 consequent ge weest. De N.S.B. is een magneet, het trekt 't staal aan. Wij willen hier laten werken en pro- duceeren en het volk veel geven van hetgeen de bodem geeft. Met vele voorbeelden geeft spr. aan wat het nationaal-socialismc van de daad is. Wij werken niet voor een dogma, doch voor een vrij volk. Onze tocht zal zijn naar de Gouds- berg. Ons volk vraagt om leiding. De regen ten zijn gevlucht. Zal 't een compromis wor den? We hebben één leider noodig. Dat zal Mussert zijn. (Applaus.) Met deze zullen we een goede toekomst tegemoet gaan. Ook besprak de heer Buitenhuis nog een streek in ons land, waar 70.000 krotten staan, bewoond door een half millioen menschen. Zulke toestanden kunnen toch niet worden bestendigd. Die menschen moeten een be staanszekerheid hebben met een behoorlijk pensioen voor de oude werkers. Aan de jeugd is de toekomst Die moeten gevormd wor den tot karaktervolle menschen. Ten slotte zeide spr. dat we een daad van u verwach ten in de overtuiging dat. het oude sterft. Er is één weg naar de overwinning en dat is aansluiten bij de N.S.B. Hou zee! Na deze met vuur uitgesproken rede zei- de de heer Saai, dat in de pauze gelegenheid werd gegeven om kennis te maken met onze brochures of zich op te geven als lid. <m ■hotéi*t JuuS! voor een nieuw rangeerterrein, welks nood zakelijkheid wijfelachtig is. Noodig echter, daaromtrent kan niet de minste oneenigheid bestaan, is de tunnel. Het zou ons verwonderen, indien tegen het bouwen van een tunnel, bij welke instantie ook, principiecle bezwaren zouden bestaan. Ze is noodig, zonder meer. We hopen dan ook, dat de bevoegde In stanties hun beste krachten zullen inzetten om, trots alles, te komen tot de uitvoering van dit werk, waarnaar een groot deel van Noord-Hollands bevolking reikhalzend uit ziet. Het is een groot werk, daaraan bestaat ook al weer geen twijfel. Omdat het moeilijk is zeer diep te werken, zal het noodig zijn, dat het tegenwoordige emplacement wordt verhoogd. Men kan zich gemakkelijk door deze enkele aanwijzing een idee vormen van de groote consequenties, welke aan een eventueel besluit om tot uitvoering over te gaan. zijn verhonden. We meenen echter, dat de grootte van het werk geen doorslaggevende factor mag zijn. Van belang is de noodzakelijkheid. En die dunkt ons van alle zijden aanwezig. Alkmaar mag er zich over verheugen zulk een werkobjcct binnen zijn grenzen te bezit ten. Maar zoo het blijft liggen, is het van geen verdere heteekenis! Na de pauze werd op het witte doek de geluidsfilm vertoond van de laatst gehouden landdag te Lunteren. Na afloop daarvan werd met het zingen van Alleman van Neerlands stam, dezen avond besloten. Vier doktoren, twaalf verpleeg sters en twee koks. Veertig bedden. Hetgemeentebestuur van Den Helder zit niet bij de pakken neer. Er is veel afgebro ken in de laatste weken, daar zal dus weer vee! opgebouwd moeten worden. Men ziet de puinruimers met wagens vol puin door de straten van de stad gaan. Ruïnes behoo- ren niet in een stadsbeeld en dus gaat men plaats maken voor nieuwe woningen en nieuwe zaken. Het stadsbeeld van Den Hel der zal eenigszins veranderd worden, maar niet verslechteren. In dat opzicht kunnen we gerust zijn. Aan de Buitenhaven is eenige weken ge leden het Marinehospitaal volkomen uitge brand en daarmee verloor onze stad haar eenige neutrale ziekenhuis, Heldersche pa tiënten moeten nu naar Alkmaar vervoerd worden. In dezen toestand moest zoo snel mogelijk worden voorzien. Zoolang de oorlog duurt is een ziekenhuis in dc stad niet veilig en dus heeft men naar een anderen weg ge zocht. In Julianadorp waren reeds eenige schoollokalen tot ziekenzaal ingericlft, waar patiënten onder de vriendelijke zorgen van zuster Tigchclaar werden verpleegd en door Heldersche doktoren behandeld. Nu komen daar eenige uitstekend ingerichte ziekenba rakken bij, waardoor men voorloopig over een veertigtal bedden zal beschikken. Een viertal bekwame, Heldersche specialis ten. worden aan dit ziekenhuis verbonden. Het zijn de doktoren v. Driel, chirurgie, Rei- lingh, interne ziekten, v. Waveren, oog, oor en neus en keel, Dc Roo, röntgenologie. Voorts zullen een twaalftal verpleegsters worden aangesteld en zullen er twee koks, voor de versterking van den inwendigen mensch zorgen. Men ziet, dat deze zaak flink wordt aan gepakt. Gisteren zijn de barakken reeds aan gekomen en is men met den opbouw begon nen. Aan het einde van deze week zal waar schijnlijk het instrumentarium aankomen en binnenkort zal dit noodziekenhuis dus in gebruik kunnen worden genomen. Het kan het begin zijn van de oprichting van een eigen gemeenteziekenhuis. EEN PERSONEELS-ONTSLAGKWESTIE. Ambtenaar geeft patroon gelijk. Twee Texelaars, en wel J. P. E., landbou wer te Texel als verdachte en zekere Van Heenvaarden, boerenknecht, kwamen giste ren hun opwachting maken. Op 15 Mei had E. van Heerwaarden ontslagen en deze voel de zich daardoor geroepen de Justitie eens een uitspraak te laten doen, zulks in ver hand met het verbod om personeel te ont slaan. Op de vraag van den kantonrechter aan verdachte of het inderdaad juist is dat hij den man ontslag gegeven heeft, antwoordt deze bevestigend. Hij is echter van meening. dat dit ontslag gegrond is, omdat er vijf rede- VLUG, ZAKELIJK EN HYGIëNISCH WORDT IN DE CENTRALE SLACHT PLAATS AAN DE VERWERKINGS INRICHTING GEARBEID. Een geoefende hand heft het schiet tuig, een korte venijnige tik en wat zooven nog een leven makend var kensbeest was, is nu een slappe vleeschmassa, wel'ke den slachter vrij spel geelt Het lange mes blikkert in een walm van dampen de ketels en dampend bloed en tel kens weer valt een varkenslijf op de steenen van de slachtplaats. Het zijn er negen-en-dertig, die vandaag en morgen hun laatste koor zullen geven, negen en dertig, die overmor gen als karbonade cn riblappen, vorst en spek in het grauwe papier hun reis naar de middagpot zullen naken... Zoodoende wordt er aangepakt in de nood- slachtplaats der verwerkingsinrichting, waar het nu niet gaat om blauwvcrkleurde en kwalijk riekende kadavers, maar om kern gezonde dieren, wier levensdraad gebroken wordt en die in den middag van hun bloei vergaan... Het is hier abattoir geworden en moeilijk kon men. dunkt ons, in wijden om trek beter gelegenheid voor een centrale slachtplaats vinden. Alles is er propertjes alles is bij de hand wat noodig is. De slachters en broeiers, de heeren K. Bakker J. van Zoonen en P. Wit zijn er èchtinhur element!- Neen, we hoeven niet bang te zijn, dat we een half pond vlekziekte of een pondje tuberculose zullen koo- penï Eerst wordt het te slachten dier levend ge keurd, dan, als het opgetakeld hangt. Dit zijn nog slechts voorloopige keuringen, maar reeds dan zal weinig het alziend oog der heeren veearts de Boer en keurmeester Keetman ontgaan. Er zal nog volgen de ..groote" keuring der controleurs en eerst dan mogen de slagers over het vlêesch be schikken. SNEL EN HANDIG wordèn de zaken hier afgehandeld. Aan het tafeltje buiten zitten de heeren Komen nen zijn die dit ontslag billijken. De man is niet al te goed berekend voor z'n werk, hij foetert steeds op N.S.B.-ers cn landverra ders, terwijl hij voorts steeds een andere knecht het leven lastig maakt met verwijten over diens vermeende politieke richting. Van Heerwaarden zelf heeft een andere lezing, al geeft bij toe, dat de ruzie inder daad hoofdzakelijk ontstaan was door po litieke herrie. Dat hij onbekwaam voor zijn taak zou zijn. is hem echter voorheen nooit verteld en hiertegen komt verd. met klem op. Voorts heeft verd. gezegd dat hij door zijn (gct.'s) praatjes bijna in de gevangenis terechtgekomen was en ook d i t was niet waar. De President vraagt verd. of hij bereid is de man weer bij zich in dienst te nemen. Ik heb het hem aangeboden, aldus E., maar toen kreeg ik ten antwoord: „Ik bemoei mr niet meer met zulk De Ambtenaar, Mr. de Bruyes Tack, trekt tegen van Heerwaarden van leer en zegt dat hij zich heeft te onthouden van politie; ke roddelarij. Hij ontkent dat E. hier een strafbare handeling gepleegd heeft. Het onslag is op 15 Mei gegeven en eerst op 11 Juni werd de nieuwe verordening van kracht. Het feit is dus "niet strafrechterlijk vervolgbaar en verd. moet ontslagen worden van rechtsvervolging. De Kantonrechter zal over 14 dagen uit spraak doen. DE WIERINGER EN DE WOONKEET. De Wieringer arbeider H. G. L. heeft met zijn vrouw in een woonkeet gewoond, zon der dat hij in het bezit was van de daartoe verplichte schriftelijke vergunning van het gemeentebestuur. Verd. hangt een droevig verhaal op. Hij zelf is 6-4 en zijn vrouw 75 Zij hadden geen andere keuze en moesten in de keet wonen. Daarvóór hadden er steeds andere menschen in gewoond en ook dezen was niets in den weg gelegd. Waar om was het nu noodie dat men dit hem er zijn vrouw wel deed Na geharrewar vorder* de Ambtenaar f 15.boete of 15 dagen. De Kantonrechter strijkt de hand over het hart en maakt er f 5.of 2 dagen van. kringzaakvoerder, en de Vries, de waagmees ter, samen het wegen te controleeren en te administreeren. De heer van der Wal uit Winkel is bij deze gelegenheid oorblikjes- knijper, de naam zegt al wat hij doet en een vierde man opent voor het varken de deur van het basculehokje om het zijn laatste gang naar de wachtende broeiketel te laten maken. De gang van zaken van knordier op het; land tot zij spek in de slagerswinkel is als volgt: De boeren zijn verplicht een be paald aantal varkens le leveren, en wordt niet naar het levend gewicht uitbetaald. Na de slachting bepaalt een controleur de klasse van de vier, waarbij het geslachte varken wordt ingedeeld en verdeelt elke klas weer in drie kwaliteiten. Daarnaar krijgt de boer uitbetaald. De slager heeft 8 cent per kilo meer te betalen en deze 8 cent dienen voor de exploitatiekosten van de cen trale slachtplaats. Als do geslachte dieren hangen, komt er een commissie uit de slagers, die het vleesch aan de slagers toewijzen, zooveel mogelijk rekening houdend met ieders wensch. Gemakkelijk zal dat. niet al tijd zijn, de ecne slager wil een beest van zooveel, de ander van zooveel kilo! Is men het. eens, dan kan vrachtrijder Peetoom, die daarvoor is gehuurd, komen om de bouten weg te brenzen en de bijgevoegde kwitan ties bij de slagers te innen. Vlug, hygiënisch en voor wat het slachten betreft, naar de hcdendaagsche humaanste methode is ge werkt. Men zal van deze varkens inderdaad smakelijk eten! PURMEREND, 23 Juli. Gemeentel: Kaasbeurs. Verhandeld 20 par tijen, wegende 80.000 Kg., handel matig, hoogste prijs f 39.4 stapels kleine boeren kaas, wegende 938 Kg., prijs f 38.per 50 kilo, handel vlug; 1080 Kg. boter f 1.60—1.62 por kilo. Runderen, totaal 783 stuks: 350 vet te koeien 808S ct. per kilo, goed; 195 gelde koeien f 130210 per stuk, matig; 172 melk koeien' f 195—300 per stuk, matig; 66 stie ren 62—75 ct. per kilo, matig; 13 paarden f 225425 per stuk, stug; 52 vette kalveren en graskalveren: vette kalveren 60—95 ct. per kilo, matig; graskalveren f 4065 per stuk, matig; 348 nuchtere kalveren: voor de slacht f 816, voor do fokkerij f 14—22 per stuk, vlug; 53 magere varkens f 28-46 per •stuk, matig; 186 biggen f 1424 por stuk, matig; 599 schapen f 16—33 per stuk, vlug; 109 bokken f 4—16 per stuk, matig; 794 lammeren f 6—12 per stuk, matig; kipeicren f 45 per 100 st„ eendeneieren f 3.per 100 st., 1900 Noordhollandsche blauwen (kui kens) 5562 ct. per kilo, 7900 oude kippen en hanen (wit en rood) 50—55 ct. per kilo, idem (blauw) 52V%—60 ct. per kilo. konijnen f 0.301.70 per stuk, 2400 eenden 10—30 ct. per stuk, duiven 40 ct. per paar, 2600 jonge hanen (wit en rood) 45—55 ct. per kilo. Coöp. Centrale Eierveiling. Aanvoer: 60.000 eendeieren f 3.053.25, SO.OOO kip eicren 3.904.80. ROTTERDAM. 22 Juli. Veemarkt. Totaal aangevoerd 1814 die ren: 776 vette kalveren, 583 schapen en lammeren, 10 nuchtere kalveren, 197 vette kalveren, 247 varkens, 1 bok. Prijzen p. Kg.: Vette koeien 8698, 7484. 6070 ct., vette ossen 8696, 74—84, 6272 ct., vette kalve- ren 102112. 8292, 6a75 ct., vette var kens 66—6462 ct., schapen 79—65—55 ct., lammeren 6757—53 ct. Prijzen per stuk: schapen f 40—30—20. lammeren f 20—15— 9. Overzicht: De aanvoer van vette koeien en ossen was iets ruimer. met vlotten handel en hoogere prijzen. Een pri- ma koe ging tot 192 en een os tot 100 cent. De aanvoer van vette kalveren was iets kor ter, met willigen handel en hoogere prijzen. Een prima kalf girw? tot 122 cents. Varkens ruimer aangevoerd, met tamelijkon handel en pijzen als vorige week. De aanvoer van schapen en lammeren was ruimer. ri_£ han del lui en de prijzen als vorige week. ROTTERDAM. 22 Juli. Aardappelen: per 100 Kg.: Geldersche blamvpitten 6.50—7. Westl. eerstelingen 5.10 —6.50. Westl. drielingen 4.505.25. Westl. ronde 5.80—6.30 Geld. ronde 5.50—6, Geld. drielingen -4.505.25, Brielsehe ronde 5.256 Brielsche drielingen 4.255, Eigenheimers 5.506. Aanvoer voldoende, handel traag. WINKEL. 22 Juli. Yellow Transparant 7—11. zwarte bessen 19—18. aalbessen, rond 5—10. kruisbessen 6 —10, frambozen 1.3—18. aardbeien 19—21, sla bonnen 5—6,50. snijboonen 5—6.20. aardap pelen 1-801.90. alles per 100 pond. Kom kommers 4—6 per 100 stuks.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 6