De AlkmaerscSie tunnelplannen
Het abattoir in vol bedrijf!
Aspirin
Groot noodziekenhuis
te Julianadorp
Kantongerecht Den Helder
Marktberichten
De verplaatsing van het rangeerterrein
HOE MEN ER BIJ DE SPOORWEGEN
OVER DENKT
Een onderhoud met den stati-
onschef.
Er is een. oogenblik geweest, waarop men
in Alkmaar heeft geageerd om te komen tot
een nieuw rangeerterrein, dat door sommi
gen don ongeveer was gedacht aan de lijn
naar Amsterdam ter hoogte van de Linden-
laan.
Daarnaast zal iedereen zich herinneren,
hoe de tunnelplannen een tijdlang in het
middelpunt hebben gestaan van de alge-
meene belangstelling.
lntusschen, noch van het een, noch van het
andere is totd usverre iets gekomen, al blijft
de aangelegenheid in ieders gedachten. Trou
wens, de vele bezwaren, die het verkeer blijft
ondervinden van den spoorwegovergang aan
den Bergerweg, zorgen er wel voor, dat de
herinnering wakker blijft. Zelfs bij den
sterk beperkten spoorwegdienst blijft deze
overgang een obstakel van de eerste rang
en men zou zich er niet over behoeven te ver
wonderen, indien voorheen de Nederland-
sche en thans de Duitsche militaire autori
teiten het ding menigmaal hartgrondig heb
ben vcrwenseht.
Uit 'n verkeersoogpunf is de zaak ech
ter reeds zoo dikwijls bekeken, dat
hier n'auwelijks perspectieven te
verwachten zijn. Ten einde echter
een kijk op de aangelegenheid te krij
gen van een geheel andere zijde, heb
ben we ons in verbinding gesteld met
de Alkmaarsche spoorwegautoritei
ten, met liet verzoek ons te willen
mededeelen, hoe men daar tegen
over de aangelegenheid stond. De
stationschef was zoo welwillend ons
alle gewenschte mcdedeelingen te
doen en we gelooven, dat als gevolg
hiervan wel ongeveer kan worden ge
zegd, welke kant men de zaak, met
de grootste kans op succes, zal moe
ten uitsturen. Ook al is er juist op
het oogenblik, bij de spoorwegen niet
minder dan elders, rekening te hou
den met menige onzekerheid.
Ten aanzien van dit laatste zouden we er
op kunnen wijzen, dat de laatste tijd aller
lei omstellingen van ingrijpend gewicht heb
ben plaats gevonden. Het feit bijvoorbeeld,
dat de buitengebruikstelling van de lijn
Hoorn—Zaandam ongedaan is gemaakt, met
het resultaat, dat'ook het vrachtvervoer van
de Streek naar Amsterdam, dat geheel via
Alkmaar zou geschieden, thans weer via
Purmerend plaats heeft. Ook het stil leggen
van de spoortjes naar Bergen en Warmenhui
zen is voorloopig, mede als gevolg van de
schaarschte aan olie voor motortractie, ge
heel van de baan. Het is natuurlijk zeer wel
mogelijk, dat dienaangaande na verloop van
tijd weer andere gedachten gaan heerschen,
met zekerheid valt hieromtrent niets te zeg
gen, terwijl ook de mogelijkheid bestaat, dat
men zich straks op het standpunt zou kun
nen plaatsen, dat, gezien de groote behoefte,
die plotseling aan deze lijnen kon ontstaan,
men straks minder gemakkelijk tot een stil
leggen en afbreken zal overgaan.
Ook de sooorweg langs den afsluitdijk, al
is de wenschelijkheid daarvan geopperd,
hangt voorloopig nog in de lucht, zoodat al
thans met volkomen zekerheid daarmee, nog
geen rekening kan worden gehouden.
Hoe staat het nu met de behoefte aan sta-
tionsemplaccmenten en rangeerterreinen te
Alkmaar?
Bevredigend!
Ten aanzien van de sfat.ionsemplacemen-
ten kunnen we kort zijn. De tegenwoordige
toestand is ten volle bevredigend en er is
geen reden daaraan uitbreiding te geven.
Met het rangeerterrein ligt de zaak wel
even anders. Sedert de in-gebruik-stelling
van het station te Alkmaar, een 75 jaar ge
leden, is aan dit terrein wel eenige, maar
toch geen zeer groote uitbreiding gegeven.
Er is dan ook een oogenblik geweest, dat de
toestand hier volkomen onhoudbaar dreigde
te worden. Sedert echter in ons land groote
centrale rangeerterreinen in gebruik zijn ge
nomen, doet zich deze behoefte minder sterk
gevoelen. Het meest nabij gelegen centrale
rangeerterrein is dat te Amsterdam in de
Watergraafsmeer en hierheen worden thans
de treinen, waarvan de wagons bont door
een zijn geplaatst, gedirigeerd, om daar in
zeer korten tijd en op de meest moderne wij
ze te worden gerangeerd. Het feit, dat deze
wagens thans niet meer groepsgewijs te Alk
maar in de troin bemoeven te worden ge
plaatst, heeft de arbeid hier zeer verlicht en
de behoefte aan rangeerterrein dienovereen
komstig verminderd.
Nu beteekent dit niet, dat in Alkmaar hoe
genaamd niet meer zou worden gerangeerd.
Integendeel, het is een werkzaamheid, waar
mee men dagelijks en den geheeien dag druk
bezig is.
Daarbij doet zich iets anders gelden. Sedert
de machines sterker zijn geworden, zijn de
goederentereincn langer geworden. Ook voor
de dienst is het gemakkelijker het aantal te
verminderen, doch het te zoeken in de leng
te.
Lange treinen.
Zoo staan we dus voor het feit, dat te Alk
maar geregeld lange treinen moeten worden
verwerkt. Wel staat daarvoor het benoodigde
aantal sporen ter beschikking, de moeilijk
heid echter is gelegen in de lengte dezer
sporen. Een trein van vijftig wagens bijvoor
beeld en een dergelijke trein is allerminst
een uitzondering kan niet in eens worden
behandeld, omdat ze reikt tot over de
spoorwegovergang aan de Bergerweg. Zulk
een trein moet derhalve worden gedeeld in
twee stukken, wat een snelle gang van za
ken tegenwerkt. Dit bezwaar is te grooter,
waar bij onze spoorwegen steeds alles is in
gesteld op snelheid.
Zoo zien we dus, dat ook voor den dienst
bij de spoorwegen hetzelfde obstakel, dat ook
voor het verkeer zooveel last oplevert, een
hindernis is. Was hier een tunnel, behoefde
men bij de spoorwegen dus geen rekening
te honden met het verkeer, dan zou de leng
te der rangeersporen, die zich ook thans
reeds uitstrekken tot aan de andere zijde
dezer kruising, lang genoeg zijn en zou men
het werk instig en vlot kunnen volvoeren.
Een tunnel.
De conclusie, welke hieruit valt te trek
ken is deze, dat men bij de spoorwegen aan
een nieuwe rangeeremplacement voorloopig
geen bepaalde behoefte gevoelt, terwijl deze
behoefde voor de naaste toekomst gezien
de centrale rangeerterreinen ook niet te
wachten schijnt. Wel echter zou men er ge
diend zijn door een tunnel, waardoor hel be
drijf.geheel vrij kwam te staan van het ver
keer langs de Bergerweg.
Er is nog een tweede reden, die maakt,
dat een nieuwe rangeerterrein minder nood
zakelijk schijnt.
Toen destijds, tot de stillegging der
spoortjes Bergen en Warmenhuizen was be
sloten, 'kwam hierdoor een aantal sporen
vrij, dat aan het rangeerterrein kon worden
toegevoegd. Daarmee was het aantal rangeer
lijnen zonder eenigen twijfel voldoende. Dc
lengte echter was, niet grooter dan de tegen
woordige rangeersporen, zoodat in dit geval
het bezwaar van den spoorwegovergang
bleef tellen. Nu Joopcn deze treinen voorloo
pig weer. Het is echter begrijpelijk, dat men
niet wenscht over te gaan tot het. aanleggen
van een nieuw rangeerterrein, waaraan enor
me kosten zijn verbonden, zoolang niet
vaststaat, dat daaraan inderdaad de drin
gende behoefte bestaat..
Zoo zien we, dat liet belang der spoorwe
gen en dat van het verkeer elkaar op merk
waardige wijze dekken. Beide hebben behoef
te aan een spoorwegtunnel, waardoor ze on
afhankelijk van elkander worden.
We gelooven dan ook, dat men er goed
aan doet geen verdere plannen op te zetten
WIEBINGEBWAARÜ
DE N.S.B. VERGADERT.
Maandagavond hield de N.S.B. voor een
goed bezette zaal een openbare vergadering.
De heer J. Saai heette de aanwezigen wel
kom. Wieringerwaard. aldus spreker, heb
ik wel eens hooren noemen de Burcht van
de terreur. Die terreur nu heeft hier plaats
gehad.
Als spreker trad op de heer Buitenhuis
met als onderwerp: Neerlands toekomst en
de N.S.B. Wij oriëteerden ons naar het
Westen, aldus spreker, waarbij de destijds
machtige Dr. Colijn de doorslaggevende
toon heeft gegeven. Wie zijn de war% schul
digen, dat er 1000 millioen mobilisatiekos-
ten zijn gemaakt, dat er duizenden en dui
zenden dooden zijn te betreuren, dat er
eveneens duizenden gewonden en vermink
ten zijn? Dat wij onze onafhankelijkheid
verloren? Duitschland was onze grootste en
beste afnemer. Minister Steenbergen heeft
indertijd Host van Tonningen voor dc voe
ten geworpen, dat de schuldige dc N.S.B. is.
Eerloos is ons volk echter verraden door
Dr. Colijn, die opdracht heeft gegeven aan
Churchill.De menschen hier zijn blind ge
weest. Verder werd de kjassestrijd bespro
ken; op welke manier de Miranda van af
een huis 3 hoog in een prachtvilla van een
slordige 75 duizend is gekomen, enz.
Arbeid en kapitaal moeten verzoend wor
den. Ze zullen samen bouwen aan 'n nieuw
Europa. Het volksbedrog is uit. Op de puin-
lioopen van het volksbedrog zal een nieu
we toekomst gebouwd worden. Het natio-
naal-socialisme is een moraal, het heeft
een levenshouding. In den Haagschen Die
rentuin heeft Mussert eens in een vergade
ring voor duizende toehoorders gesproken.
Op dienzelfden dag was er ook een -vergade
ring der le Kamer, alwaar en stelletje klun
gels over distributie spraken avn wollen
sokken, en meer dergelijke zaken. Die 50
heeren krijgen f 20 per vergadering, alzoo
f 1000 tezamen. Met die onbelangrijke nul
len hebebn we tot 12 Mei opgescheept geze
ten. Een deel van hen is- vertrokken.
Spreker wil nu een pertinente vraag stel
len. Quo Vadis, waarheen gaat gij.
Waarheen ga ik, moeten wij ons afvragen.
De tijd dringt. We moeten kiezen, daaraan
ontkomen we niet. Wij willen bouwen aan
een volk van kameraden. Dat de groote hee
ren ons haten, is voor ons een eer. We zijn de
volle 8 jaar voor 100 consequent ge
weest.
De N.S.B. is een magneet, het trekt 't staal
aan. Wij willen hier laten werken en pro-
duceeren en het volk veel geven van hetgeen
de bodem geeft.
Met vele voorbeelden geeft spr. aan wat
het nationaal-socialismc van de daad is. Wij
werken niet voor een dogma, doch voor een
vrij volk. Onze tocht zal zijn naar de Gouds-
berg. Ons volk vraagt om leiding. De regen
ten zijn gevlucht. Zal 't een compromis wor
den?
We hebben één leider noodig. Dat zal
Mussert zijn. (Applaus.) Met deze zullen we
een goede toekomst tegemoet gaan.
Ook besprak de heer Buitenhuis nog een
streek in ons land, waar 70.000 krotten staan,
bewoond door een half millioen menschen.
Zulke toestanden kunnen toch niet worden
bestendigd. Die menschen moeten een be
staanszekerheid hebben met een behoorlijk
pensioen voor de oude werkers. Aan de jeugd
is de toekomst Die moeten gevormd wor
den tot karaktervolle menschen. Ten slotte
zeide spr. dat we een daad van u verwach
ten in de overtuiging dat. het oude sterft. Er
is één weg naar de overwinning en dat is
aansluiten bij de N.S.B. Hou zee!
Na deze met vuur uitgesproken rede zei-
de de heer Saai, dat in de pauze gelegenheid
werd gegeven om kennis te maken met onze
brochures of zich op te geven als lid.
<m
■hotéi*t JuuS!
voor een nieuw rangeerterrein, welks nood
zakelijkheid wijfelachtig is. Noodig echter,
daaromtrent kan niet de minste oneenigheid
bestaan, is de tunnel.
Het zou ons verwonderen, indien tegen het
bouwen van een tunnel, bij welke instantie
ook, principiecle bezwaren zouden bestaan.
Ze is noodig, zonder meer.
We hopen dan ook, dat de bevoegde In
stanties hun beste krachten zullen inzetten
om, trots alles, te komen tot de uitvoering
van dit werk, waarnaar een groot deel van
Noord-Hollands bevolking reikhalzend uit
ziet.
Het is een groot werk, daaraan bestaat
ook al weer geen twijfel. Omdat het moeilijk
is zeer diep te werken, zal het noodig zijn,
dat het tegenwoordige emplacement wordt
verhoogd. Men kan zich gemakkelijk door
deze enkele aanwijzing een idee vormen van
de groote consequenties, welke aan een
eventueel besluit om tot uitvoering over te
gaan. zijn verhonden.
We meenen echter, dat de grootte van het
werk geen doorslaggevende factor mag zijn.
Van belang is de noodzakelijkheid. En die
dunkt ons van alle zijden aanwezig.
Alkmaar mag er zich over verheugen zulk
een werkobjcct binnen zijn grenzen te bezit
ten. Maar zoo het blijft liggen, is het van
geen verdere heteekenis!
Na de pauze werd op het witte doek de
geluidsfilm vertoond van de laatst gehouden
landdag te Lunteren.
Na afloop daarvan werd met het zingen
van Alleman van Neerlands stam, dezen
avond besloten.
Vier doktoren, twaalf verpleeg
sters en twee koks.
Veertig bedden.
Hetgemeentebestuur van Den Helder zit
niet bij de pakken neer. Er is veel afgebro
ken in de laatste weken, daar zal dus weer
vee! opgebouwd moeten worden. Men ziet
de puinruimers met wagens vol puin door
de straten van de stad gaan. Ruïnes behoo-
ren niet in een stadsbeeld en dus gaat men
plaats maken voor nieuwe woningen en
nieuwe zaken. Het stadsbeeld van Den Hel
der zal eenigszins veranderd worden, maar
niet verslechteren. In dat opzicht kunnen we
gerust zijn.
Aan de Buitenhaven is eenige weken ge
leden het Marinehospitaal volkomen uitge
brand en daarmee verloor onze stad haar
eenige neutrale ziekenhuis, Heldersche pa
tiënten moeten nu naar Alkmaar vervoerd
worden. In dezen toestand moest zoo snel
mogelijk worden voorzien. Zoolang de oorlog
duurt is een ziekenhuis in dc stad niet veilig
en dus heeft men naar een anderen weg ge
zocht. In Julianadorp waren reeds eenige
schoollokalen tot ziekenzaal ingericlft, waar
patiënten onder de vriendelijke zorgen van
zuster Tigchclaar werden verpleegd en door
Heldersche doktoren behandeld. Nu komen
daar eenige uitstekend ingerichte ziekenba
rakken bij, waardoor men voorloopig over
een veertigtal bedden zal beschikken.
Een viertal bekwame, Heldersche specialis
ten. worden aan dit ziekenhuis verbonden.
Het zijn de doktoren v. Driel, chirurgie, Rei-
lingh, interne ziekten, v. Waveren, oog, oor
en neus en keel, Dc Roo, röntgenologie.
Voorts zullen een twaalftal verpleegsters
worden aangesteld en zullen er twee koks,
voor de versterking van den inwendigen
mensch zorgen.
Men ziet, dat deze zaak flink wordt aan
gepakt. Gisteren zijn de barakken reeds aan
gekomen en is men met den opbouw begon
nen. Aan het einde van deze week zal waar
schijnlijk het instrumentarium aankomen
en binnenkort zal dit noodziekenhuis dus in
gebruik kunnen worden genomen. Het kan
het begin zijn van de oprichting van een
eigen gemeenteziekenhuis.
EEN PERSONEELS-ONTSLAGKWESTIE.
Ambtenaar geeft patroon gelijk.
Twee Texelaars, en wel J. P. E., landbou
wer te Texel als verdachte en zekere Van
Heenvaarden, boerenknecht, kwamen giste
ren hun opwachting maken. Op 15 Mei had
E. van Heerwaarden ontslagen en deze voel
de zich daardoor geroepen de Justitie eens
een uitspraak te laten doen, zulks in ver
hand met het verbod om personeel te ont
slaan.
Op de vraag van den kantonrechter aan
verdachte of het inderdaad juist is dat hij
den man ontslag gegeven heeft, antwoordt
deze bevestigend.
Hij is echter van meening. dat
dit ontslag gegrond is, omdat er vijf rede-
VLUG, ZAKELIJK EN HYGIëNISCH
WORDT IN DE CENTRALE SLACHT
PLAATS AAN DE VERWERKINGS
INRICHTING GEARBEID.
Een geoefende hand heft het schiet
tuig, een korte venijnige tik en wat
zooven nog een leven makend var
kensbeest was, is nu een slappe
vleeschmassa, wel'ke den slachter
vrij spel geelt Het lange mes
blikkert in een walm van dampen
de ketels en dampend bloed en tel
kens weer valt een varkenslijf op de
steenen van de slachtplaats. Het
zijn er negen-en-dertig, die vandaag
en morgen hun laatste koor zullen
geven, negen en dertig, die overmor
gen als karbonade cn riblappen,
vorst en spek in het grauwe papier
hun reis naar de middagpot zullen
naken...
Zoodoende wordt er aangepakt in de nood-
slachtplaats der verwerkingsinrichting, waar
het nu niet gaat om blauwvcrkleurde en
kwalijk riekende kadavers, maar om kern
gezonde dieren, wier levensdraad gebroken
wordt en die in den middag van hun bloei
vergaan... Het is hier abattoir geworden en
moeilijk kon men. dunkt ons, in wijden om
trek beter gelegenheid voor een centrale
slachtplaats vinden. Alles is er propertjes
alles is bij de hand wat noodig is. De
slachters en broeiers, de heeren K. Bakker
J. van Zoonen en P. Wit zijn er èchtinhur
element!-
Neen, we hoeven niet bang te zijn,
dat we een half pond vlekziekte of
een pondje tuberculose zullen koo-
penï
Eerst wordt het te slachten dier levend ge
keurd, dan, als het opgetakeld hangt. Dit
zijn nog slechts voorloopige keuringen, maar
reeds dan zal weinig het alziend oog der
heeren veearts de Boer en keurmeester
Keetman ontgaan. Er zal nog volgen de
..groote" keuring der controleurs en eerst
dan mogen de slagers over het vlêesch be
schikken.
SNEL EN HANDIG
wordèn de zaken hier afgehandeld. Aan het
tafeltje buiten zitten de heeren Komen
nen zijn die dit ontslag billijken. De man is
niet al te goed berekend voor z'n werk, hij
foetert steeds op N.S.B.-ers cn landverra
ders, terwijl hij voorts steeds een andere
knecht het leven lastig maakt met verwijten
over diens vermeende politieke richting.
Van Heerwaarden zelf heeft een andere
lezing, al geeft bij toe, dat de ruzie inder
daad hoofdzakelijk ontstaan was door po
litieke herrie. Dat hij onbekwaam voor zijn
taak zou zijn. is hem echter voorheen nooit
verteld en hiertegen komt verd. met klem
op. Voorts heeft verd. gezegd dat hij door
zijn (gct.'s) praatjes bijna in de gevangenis
terechtgekomen was en ook d i t was niet
waar.
De President vraagt verd. of hij bereid is
de man weer bij zich in dienst te nemen.
Ik heb het hem aangeboden, aldus E., maar
toen kreeg ik ten antwoord: „Ik bemoei mr
niet meer met zulk
De Ambtenaar, Mr. de Bruyes Tack, trekt
tegen van Heerwaarden van leer en zegt
dat hij zich heeft te onthouden van politie;
ke roddelarij. Hij ontkent dat E. hier een
strafbare handeling gepleegd heeft. Het
onslag is op 15 Mei gegeven en eerst op 11
Juni werd de nieuwe verordening van
kracht. Het feit is dus "niet strafrechterlijk
vervolgbaar en verd. moet ontslagen worden
van rechtsvervolging.
De Kantonrechter zal over 14 dagen uit
spraak doen.
DE WIERINGER EN DE WOONKEET.
De Wieringer arbeider H. G. L. heeft met
zijn vrouw in een woonkeet gewoond, zon
der dat hij in het bezit was van de daartoe
verplichte schriftelijke vergunning van het
gemeentebestuur. Verd. hangt een droevig
verhaal op. Hij zelf is 6-4 en zijn vrouw 75
Zij hadden geen andere keuze en moesten
in de keet wonen. Daarvóór hadden er
steeds andere menschen in gewoond en ook
dezen was niets in den weg gelegd. Waar
om was het nu noodie dat men dit hem er
zijn vrouw wel deed Na geharrewar vorder*
de Ambtenaar f 15.boete of 15 dagen. De
Kantonrechter strijkt de hand over het hart
en maakt er f 5.of 2 dagen van.
kringzaakvoerder, en de Vries, de waagmees
ter, samen het wegen te controleeren en te
administreeren. De heer van der Wal uit
Winkel is bij deze gelegenheid oorblikjes-
knijper, de naam zegt al wat hij doet en een
vierde man opent voor het varken de deur
van het basculehokje om het zijn laatste
gang naar de wachtende broeiketel te laten
maken. De gang van zaken van knordier op
het; land tot zij spek in de slagerswinkel is
als volgt: De boeren zijn verplicht een be
paald aantal varkens le leveren, en wordt
niet naar het levend gewicht uitbetaald.
Na de slachting bepaalt een controleur de
klasse van de vier, waarbij het geslachte
varken wordt ingedeeld en verdeelt elke
klas weer in drie kwaliteiten. Daarnaar
krijgt de boer uitbetaald. De slager heeft 8
cent per kilo meer te betalen en deze 8 cent
dienen voor de exploitatiekosten van de cen
trale slachtplaats. Als do geslachte dieren
hangen, komt er een
commissie uit de slagers,
die het vleesch aan de slagers toewijzen,
zooveel mogelijk rekening houdend met
ieders wensch. Gemakkelijk zal dat. niet al
tijd zijn, de ecne slager wil een beest van
zooveel, de ander van zooveel kilo! Is men
het. eens, dan kan vrachtrijder Peetoom, die
daarvoor is gehuurd, komen om de bouten
weg te brenzen en de bijgevoegde kwitan
ties bij de slagers te innen. Vlug, hygiënisch
en voor wat het slachten betreft, naar de
hcdendaagsche humaanste methode is ge
werkt.
Men zal van deze varkens inderdaad
smakelijk eten!
PURMEREND, 23 Juli.
Gemeentel: Kaasbeurs. Verhandeld 20 par
tijen, wegende 80.000 Kg., handel matig,
hoogste prijs f 39.4 stapels kleine boeren
kaas, wegende 938 Kg., prijs f 38.per 50
kilo, handel vlug; 1080 Kg. boter f 1.60—1.62
por kilo. Runderen, totaal 783 stuks: 350 vet
te koeien 808S ct. per kilo, goed; 195 gelde
koeien f 130210 per stuk, matig; 172 melk
koeien' f 195—300 per stuk, matig; 66 stie
ren 62—75 ct. per kilo, matig; 13 paarden
f 225425 per stuk, stug; 52 vette kalveren
en graskalveren: vette kalveren 60—95 ct.
per kilo, matig; graskalveren f 4065 per
stuk, matig; 348 nuchtere kalveren: voor de
slacht f 816, voor do fokkerij f 14—22 per
stuk, vlug; 53 magere varkens f 28-46 per
•stuk, matig; 186 biggen f 1424 por stuk,
matig; 599 schapen f 16—33 per stuk, vlug;
109 bokken f 4—16 per stuk, matig; 794
lammeren f 6—12 per stuk, matig; kipeicren
f 45 per 100 st„ eendeneieren f 3.per 100
st., 1900 Noordhollandsche blauwen (kui
kens) 5562 ct. per kilo, 7900 oude kippen
en hanen (wit en rood) 50—55 ct. per kilo,
idem (blauw) 52V%—60 ct. per kilo. konijnen
f 0.301.70 per stuk, 2400 eenden 10—30 ct.
per stuk, duiven 40 ct. per paar, 2600 jonge
hanen (wit en rood) 45—55 ct. per kilo.
Coöp. Centrale Eierveiling. Aanvoer:
60.000 eendeieren f 3.053.25, SO.OOO kip
eicren 3.904.80.
ROTTERDAM. 22 Juli.
Veemarkt. Totaal aangevoerd 1814 die
ren: 776 vette kalveren, 583 schapen en
lammeren, 10 nuchtere kalveren, 197 vette
kalveren, 247 varkens, 1 bok. Prijzen p. Kg.:
Vette koeien 8698, 7484. 6070 ct., vette
ossen 8696, 74—84, 6272 ct., vette kalve-
ren 102112. 8292, 6a75 ct., vette var
kens 66—6462 ct., schapen 79—65—55 ct.,
lammeren 6757—53 ct. Prijzen per stuk:
schapen f 40—30—20. lammeren f 20—15—
9. Overzicht: De aanvoer van vette koeien
en ossen was iets ruimer. met
vlotten handel en hoogere prijzen. Een pri-
ma koe ging tot 192 en een os tot 100 cent.
De aanvoer van vette kalveren was iets kor
ter, met willigen handel en hoogere prijzen.
Een prima kalf girw? tot 122 cents. Varkens
ruimer aangevoerd, met tamelijkon handel
en pijzen als vorige week. De aanvoer van
schapen en lammeren was ruimer. ri_£ han
del lui en de prijzen als vorige week.
ROTTERDAM. 22 Juli.
Aardappelen: per 100 Kg.: Geldersche
blamvpitten 6.50—7. Westl. eerstelingen 5.10
—6.50. Westl. drielingen 4.505.25. Westl.
ronde 5.80—6.30 Geld. ronde 5.50—6, Geld.
drielingen -4.505.25, Brielsehe ronde 5.256
Brielsche drielingen 4.255, Eigenheimers
5.506. Aanvoer voldoende, handel traag.
WINKEL. 22 Juli.
Yellow Transparant 7—11. zwarte bessen
19—18. aalbessen, rond 5—10. kruisbessen 6
—10, frambozen 1.3—18. aardbeien 19—21, sla
bonnen 5—6,50. snijboonen 5—6.20. aardap
pelen 1-801.90. alles per 100 pond. Kom
kommers 4—6 per 100 stuks.