Vastgelopen op de Kreupel Oe behandeling van DuitschersinKed-Indiê Avontuur van drie Wieringen schippers en een tankboot Suikerdistributie Bomaanvallen Oproeping voor den opbouwdienst Vliegtuigenfabriek aangevallen ALEXANDRIË gebombardeerd Vrijdag 26 Juli 1940 Tweede blad No cure, no pay: geen resultaat, geen blanke schijven. (Van onzen eigen verslaggever)* Hoe <le kapitein van de tankboot Voorburg het zoo netjes geleverd heeft, z'n 224 ton precies op de on diepste plaats van de Kreupel te zetten, zal allen Wieringers, Volen- dammers, Enkhuizers, Urkers en Lemstex-s, die dezen nacht op 't IJsselmeer aan 't palingkuilen zijn, wel een raadsel blijven. „Het IJsselmeer wordt onderschat, heeft Nan Tijssen, de schipper van de W.R. 164, die Uw verslaggever dezen keer als gele genheids visscherman, lees: in-den-wog-loo- per aan boord heeft, ons al gezegd. Een roode ton en een zware ton- wijzen wel duidelijk de ondiepte aan, maar de „Voorburg", die in noi-male tijden vei*moe- delijk deze route nooit neemt, heeft zich jer blijkbaar niet aan gestoord. Hoe 't ook zij, hij zit vast en leelijk ook. Heel van ver hebben we 't op de 164 al gezien, de schippers met 't bloote oog, wij met den kijker en ook, dat een andere \Vieringei*aak er heen koex*st. Wij hebben de eerste streek juist binnen en maken de kuil weer klaar voor de tweede maal. Wat zullen we, zegt Simon Tijssen. 'Nans broer en compagnon. Maar 's kieke denk, een sjouwtje kun me hebbe vannacht, oordeelt Nan en brengt gelijk de 20 P.K. Kromhout Diesel weer op z'n zeshonderd toeren. 't Zal de 217 wezen van Jan Tijssen, die er bij is. wat denk jij Jaap, vraagt Oom Simon. Jaap, z'n zoon in 't vervolg Jaap II want Jaap I. Nan's zoon, is ook aan boord knikt.. Ilij is pas matroos af en heeft z'n tóch al scherpe oogen bij de Marine nog eens duchtig geoefend. Ja, da's de 217. Maar, die i*edt het alleen nooit--. Dat blijkt als we aan zij komen... Vieftien gulden de man, wil die geve, jsehreeuwt Jan Tijssen van de 217... Allien vief-ën-twintig, maar 'k red 't niet. Hè jullie een viefter? We hébben een viefter, een manillatros van vijf centimeter dik, die er betrouwbaar der uitziet dan de kabel van de *217. En daar komt aan de W.R. 18 nog aan. van Jan Poel. Zestig paarden, drie maal twintig, zullen nu probeeren de tankboot los te trekken. Lukt het, dan betaalt de kapitein van de „Voorbux-g" driemaal vijftien gulden, lukt het niet, dan hebben de Wieringers olie verstookt en hun best gedaan voor niets. No cure no pay, de oude wet van het Eerst is de W.R. 217 alleen bezig De 18, de 164 en de 217 zullen het nu samen probeeren. Nog een kwartier, dan zal 't vol slagen donker zijn. Zou het lukken? De 18 Is op de foto, die vanaf de 164 is genomen niet te zien, zij ligt vooraan. bergen op zee, geldt ook hier, geen resul taat, géén blanke schijven... De 18 gaat voorop, de 217 en wij, met de 164, liggen naast elkaar. We zullen be ginnen met 't achtereind van de tankboot te trachten vlot te krijgen. Zwaar di*eunen de drie motoren op de Wieringer aken, wild slaat de schroef van de tankboot in wan hopige pogingen zich los te graven. Als vioolsnax*en spannen zich de trossen. Af en toe gooien we er een puts water over, om ze soepel te houden. De knalpijpcn puffen hun kwalijke dampen in dikker wolken haastig uit. Snel valt de duisternis, als 't niet vlug lukt, wordt het een getob in donker. Amper twee meter water staat hier, en waar de tankboot ligt nog wel minder. Ruim voldoende voor de Wieringer platboomde schuiten, véél te weinig voor een zwaargeladen ijzeren schip van 224 ton. Wat Nan Tijssen en Oom Simon al ver wachtten, gebeurt, de 217 loopt door z'n touw, met, een knal van je welste springt de kabel stuk. De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van landbouw en vis- scherij maakt bekend, dat gedurende het tijd vak van Vrijdag 26 Juli a.s. tot en met Vrij dag 28 Augustus a.s. de met „66" genum merde bon van het algemeen distributiebon- boekje i-echt geeft op het koopen van één kilogram suiker Dat geeft wat oneenigheid over de navi gatie tusschen de drie broers van de 217, maar ze woi'den 't weer eens. en zwaaien om naar de kop van de tankboot. We kriege em er nooit of, denkt Oom Simon oveiduid, ik heb hier de „Urania" bij vliegend stormweer er wél of kregen, maar dat was een marine-zeilsloep, dat vlotte beter... ,s Kijke of de kop los wil. Nauwelijks anSerhalve meter water staat daar... Wéér spannen de kabels zich en roffelen de Kromhouts en de Deutzen op volle kx-acht. Soms lijkt 't of de kop van de Voorburg wat draait, maar 't is be drog, 't lijkt zoo door ons warrelend schroefwater. Er is geen verwrikken aan... Als er een bries komt, zit ie daar niks lekker, zegt Nan Tijssen, 't is wel een dichte boot, maar hij kan door midden bi'ekcn ook. Hoe komt ie ex*af? Een fat soenlijke sleepboot kan hier niet eens va ren... Zenuwachtig loopt de kapitein van de Voorburg 't dek op en neer. Tijd verlies en geldverlies... En als de Wieringers 't niet klaren, zal 't nóg meer kosten, want Doeksen of een ander zit ook niet om vliegen te vangen met z'n sleepbooten. We zullen 't nog eens vam achteren pro beeren, misschien heeft de schroef van de tankboot een i*ug in 't zand geslagen, waar een geul naast zit. De eenige kans, ooi'deelen de Wieringer schippei's. Harder! Wanhopig gebaart de kapitein van de Voorburg. Harder draaien... Jawel, zegt Oom Simon, ik heb niet meer! Na nog een kwartier zwoegen geven we 't op. De trossen worden losgesmeten. De 217 blijft nog even en zal morgen ochtend wel trachten voor de Voorburg an dere hulp te krijgen. Hij was er 't eex-ste bij, hij moet dal maar afmaken. De 18 is volle kracht weggestoomd en Nan Tijssen zet onze Ki-omhout ook weer op volle toeren. Zeil bij, vooruit, om den verloren tijd in te halen. Eenzaam blijft de „Voorburg" achtei*- en hoewel er geen direct gevaar dreigt, een prettige nacht gaat de beman ning niet tegemoet. Der mag wel waf olie bij, vader, zegt Jaap I na een korte inspectie in de ma chinekamer. Ja, 't heb kost, zegt Oom Simon be dachtzaam, de eel moet 't maar weer goedmake. No cure, no pay! Of de „eel" 't goedmaakte, vertellen we morgen. Nadat langen tijd de Duitschc au- toi*iteiten gezwegen hebben over de behandeling van Duitsche onderda nen in ons land gedurende de oor logsdagen heeft echter de starre hou ding van de Nedeidandsche autoritei- ten in de overzeesche gebiedsdcelen die geweigerd hebben de behande ling van de Duitsche geintei-neerden te verbeteren ertoe geleid, dat gis teren in een pei*sconfei*entie de lega tiesecretaris Dr. H. Wissmann en de pi*essedezernent W. Janke een boekje hebben opengedaan ook over hetgeen in ons land gedui'ende de oorlogs dagen is geschied. Wij vatten hun betoog kort samen, ofschoon er vele sprekende détails te vermelden zou den zijn, waardoor hun mededeel in- gen zouden worden gestaafd. Reeds kort na 10 Mei kwamen te Bei-lijn bex-ichten binnen uit de Nederlandsche over zeesche gewesten over de behandeling van de aldaar geinterneerde Duitschcrs, Deze waren in interneertrigskampen met een on gunstig klimaat ondergebracht. Het trans port was geschiedt op een wijze, die tegen elk vei'standig inzicht indruischtc. Deze berichten stemden overeen met het geen in Nederland op dit gebied geschied was. De -behandeling van de Duitsche onder danen in Nederland was zoo slecht moge lijk. Bedi*eigingen met doodschieten wax*en aan de orde van den dag geweest. Daarvan zijn thans bijzonderheden gepubliceerd, ook van de zijde der N.S.B., welke door hen, die de interneei-ingen hebben medegemaakt, geens zins overdx*even woi*den genoemd. In Film- stad nabij Den Haag, in de gevangenis te Schcveningen, in de Cavalei'iekazerne te Am sterdam en vooral in de beruchte gevange nis te Hoorn hebben zeer ernstige misstan den geheerscht. Eten, onderbrenging, dek king en plaatsruimte waren slecht en hy giënische inrichtingen ontbi*aken zelfs ge heel. Over de toestanden bij de transporten heeft onlangs een pei*sbei*icht een schel licht geworpen. Tegenover de correcte behandeling,-welke de Nedei*landei*s te Berlijn hebben genoten, steekt, die van de Duitsche officieele perso nen hier te lande wel scherp af. De Duite- sche gezant en zijn personeel zijn als het wa re uit het gezantschapsgebouw aan de lan ge Vijvei'berg gedreven. In een ander gebouw van het gezantschap, aan de Laan Copes van Cattenburch, zijn alle kasten opengebroken en is overhoop gehaald. Diplomatieke en con sulaire ambtenaren werden van hun ge zin gescheiden en de accomodatie van Hotel des Indes, waar zij weiden ondergebi*acht, was voor het zeer talrijke personeel lang niet voldoende. Alleen de vrouwen en kinderen konden een bed krijgen, de overigen sliepen op den grond. Indien de krijgsvei'richtingegn niet zoo spoedig geëindigd waren, zouden tal van ge- interneerden naar Engeland zijn gebx*acht, zooals met eenige parachutisten reeds ge beurd was. De behandeling in Nederlandsch Indië was navenant. De Duitschers zijn op 10 Mei geinterneerd, zijn per trein in dex*de klas cou pe's naar Batavia gevoerd, vanwaar zij in scheepsruimen naar het station Onrust zijn gebracht. Op vochtige bctonvloei'en, zonder tafels, stoelen of bedden, in te nauwe ruim ten en met onvoldoende vei*zorging hebben zij daar dagen en nachten doorgebracht. De bewaking geschiedde door Inlandsche solda ten, hetgeen bijzonder grievend wordt ge acht. De geneeskundige verzorging was in handen van drie eveneens geinterneerde Joodsche artsen. Eenige paleontologen, die op studiereis waren, zijn geboeid naar Soe x-abaja overgebracht. De Inlandsche solda ten hebben bovendien herhaaldelijk op de geintei-neerden geschoten, waardoor een man overleden schijnt te zijn. Bijzonder kwalijk heeft men het in Duitsch land genomen, dat de consul-generaal in zijn woning is geconsigneerd en de andere con sulaire geambten, tegen de volkenrech telijke voorschriften in, als de andere gein- terneerden zijn behandeid. Alle pogingen, door Duitschland gedaan, om met Nederlandsch-Indië in contact te komen zijn vergeefs geweest. Het is niet aan te nemen, dat in dezen strijd van de ra dio men daar onkundig is gebleven van de wijze, waai-op Duitschland de Nederlandsche krijgsgevangenen heeft behandeld. Doch het is thans niet meer te verwachten, dat men in Indië dit voorbeeld gaat volgen. Daarom is in de laatste dagen een aantal op verlof zijnde mannen en vrouwen haar Duitschland overgebracht en in een inter- neeringskamp geplaatst. De behandeling, die zij daar zullen ondervinden, zal overeen komen met de behandeling van de Duit- schei*s in Indië en zal zoo lang aanhouden tot dezen verlof krijgen hun arbeid als nor maal uit te oefenen. Het lot van de geinter neerde Nederlanders ligt in handen van de Nederlandsche autoriteiten overzee. Het hpeft geen zin te betoogon. dat de geïn terneerden eerzame burgers zijn. De Duit sche geïnterneerden in Indië zijn dat ook. Ook een doode te SchoorL Bij hetzelfde Engelsche bombai'dement, waarbij te Groet een bom is neergekomen, met 't bekende noodlottige gevolg, is ook te Schoorl een huis vei'nield, waarbij een doo de te beti*euren valt. Bommen te Nienwer-Amstel. Ook te Nieuweramstel hebben F.ngelsehe vliegei's bommen laten vallen, echter dit1 maal zonder noemenswaardige schade voor de burgerbevolking. Dertien bommen ont ploften in weideland. DE BOMAANVAL OP AMERSFOORT Naar thans bekend wordt zijn de gevolgen voor de bui'gerbevolking van het bombarde ment van Amersfoort nog ernstiger, dan was gemeld. De balans vermeldt vijf dooden. acht zwaar gewonden, acht licht gewonden, een in puin geworpen huis. vier afgebx*ande hui zen en eenige door scherven, vonken en luchtdruk beschadigde huizen. De sedert 15 Mei j.1. met groot-verlof gezonden dienstplichtige onderofficiei*eix, korporaals en soldaten, die op grond van werkloosheid of het niet verrichten van loongevenden arbeid door de burgemeesters zijn ingeschreven voor opname in den op: bouwdienst, zullen op 1 Augustus a.s. voor dezen dienst worden opgeroepen. Aan ieder van de ingeschrevenen zal een persoonlijke oproeping namens den commandant van den opbouwdienst worden toegezonden. Stu- deei-enden, die als zoodanig bij een hooge- school, technische school of bij een over eenkomstig instituut staan ingeschreven en voor wie een onderbreking van de bonafide studie ernstige nadeelen zou opleveren, zullen niet in de oproeping worden beti*ok- ken. Zij, die na hun inschrijving door den bur gemeester, loongevenden arbeid hebben ge vonden, zullen hiervan tijdig vóór den op- konistdag. onder vex-melding van den aard van het te vex-richten werk en van het vastgestelde of overeengekomen loon of salaris, kennis moeten geven aan den burgemeester, die hen heeft ingeschi*even. Zestig-dagen moforrijfuigen- belastingkaarten Daar teruggave van de motoriijtuigenbe- lasting aan houders van motorvoertuigen, aan wie slechts voor een beperkt aantal ma len, i*esp. dagen, vergunning tot het rijden op den openbaren weg wei'd vei*leend, vol gens de sedert 1 Juli geldende regeling niet wel mogelijk is gebleken, heeft het wnd. hoofd van het depai*tement van financiën op instigatie van den Bond van Automobielhan delaren en garagehouders B.O.V.A.G. de mo gelijkheid geopend tot het vei*strekken van z.g. zestig-dagenkaarten. Voorheen kon slechts de motorrijtuigenhandel van deze kaarten gebruik maken. Te beginnen met 1 Augustus a.s. kunnen houdei*s van een vergunning tot het gebi'ui- ken van motorbrandstof een zestig-dagen- kaart op het belastingkantoor ontvangen, zonder dat een waarborgsom behoeft te woi*- den gestort. In afwachting van een nadere regeling is de geldigheidsduur op één jaar vastgesteld. Teruggaaf van de voor deze kaart betaalde belasting kan niet plaats hebben. Aan hen, die op 1 Augustus in het bezit zijn van een gewone motomjtuigenbelasting- kaart, waarvan de geldigheidsduur nog niet is vei*streken en die zich 'n 60-dagenkaart willen aanschaffen, kan restitutie over de restcerende maand(en) worden verleend. Bovendien kan dan tegelijkei*tijd teruggave plaats hebben over de dagen, waarop de houder in de maanden Juni en Juli niet heeft kunnen i*ijden. Bommen op de tramrails Op verzoek van den verdediger mr. H. Schadee, heeft de rechtbank te Rotterdam vervi'oegd uitspi*aak gedaan in de zaak tegen twee jongens, die in den avond van 8 en 9 Maai*t respectievelijk op den Coolsingel en den Goudschesingel bom men op de tramrails hadden gelegd, waar door groote consternatie onder de tram passagiers en de omstanders was ontstaan. De officier van justitie had wegens over treding van de vuunvapenwet tegen den 19-jarigen C. F. M. en den 18-jarigen J. W. S„ beiden machinebankwerker te Rotter dam. resp. drie maanden gevangenisstraf en drie maanden tuchtschoolstraf geëischt. De rechtbank veroordeelde hen thans tot deze straffen, doch voorwaardelijk, den eerste met een proeftijd van twee jaar en den ander met een proeftijd van drie jaar. Nood'ottige aanrijding Gisterenmorgen omstreeks tien uur is er op den 's-Gravendijkwal te Rotterdam bij de G. T. de Jonghweg een ernstig ongeluk gebeurd, dat het 10-jarig jongetje L. Uitenbroek uit de Lieve Verschuierstraat het leven heeft ge kost. Het kind reed met twee vriendjes op de fiets in de richting van de parksluizen, toen een zeswielige vi*achtauto uit Beverwijk, ge laden met buizen, bestuurd door den 22-jari- gen S. hem achter op reed. Waarschijnlijk werd de kleine gegrepen door een opstaand ijzer van den oplegger. Hij verloor het even wicht en kwam onder den auto te vallen. De zware wielen gingen hem over het lichaam zoodat hij op slag gedood werd. Het lijkje is overgebi*acht naar het ziekenhuis aan den Bei-gweg. Duitsch legerbericht Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend: Bij een aanval op de Engelsche Zuidkust heeft een van onze motortorpedobooten, ten Zuiden van Portland, met een torpedo een gewapend vijandelijk koopvaardijschip van 18.000 br. r.t. tot zinken gebracht. Duitsche gevechtsvliegtuigen hebben on danks den slechten weertocstand het Brit- sche scheepvaartverkeer in het Kanaal en aan de kust van Oost-Engeland aangevallen, evenals industrie-installaties in Zuid-Oost- Engeland en Schotland. Naar reeds bekend gemaakt is daarbij een convooi van 5 koopvaardijschepen met een totalen inhoud van 17.000 br. r.t. vernietigd Bovendien kregen nog 3 verdere koopvaardij schepen zoo zware bomtreffers, dat zij wel als verloren kunnen worden beschouwd. Aan gevallen werden verder o.m. de vliegtuigfa brieken van Vickers bij Weybridgo, waar op het fabi*ieksvliegveld 4 vijandelijke vliegtui gen op den grond vernield werden, verder industrie-installaties bij Great Yarmouth en bij Glasgow. Bij den aanval op de Britsche convooien kwam het. op verschillende plaatsen tot he vige luchtgevechten tusschon onze en Brit sche jachtvliegtuigen, in den loop waarvan 6 vijandelijke vliegtuigen werden neei'gescho- ten. In den nacht van 24 op 25 Juli hebben vij andelijke vliegtuigen wederom vluchten ge maakt naar Noord-Duitschland. Schade werd door bomaanvallen niet aangericht. De totale verliezen van den tegenstander bedroe gen gisteren 10 vliegtuigen, 6 daarvan wer den bij luchtgevechten, 4 op den beganen grond vernield. Zes eigen vliegtuigen wor den vermist. Ifaliaansch legerbericht Legerbericht no. 46 van het Italiaanscne hoofdkwartier luidt als volgt: Onze luchtformaties heï&en doeltreffend de marinebasis van Alexandrië gebombar deerd, alsmede het, pelroleumcentrum van Kaifaou. Opslagplaatsen en raffinadei-ijen werden getroffen en geraakten in brand. Ter hoogte van Malta werd een viei-motorig En- gelsch vliegtuig door onze jagers aangeval len. Het toestel werd getroffen en ernstig beschadigd. In Noord-Afrika wei'den tijdens een po ging van den vijand om hoven Bardia te vliegen, welke pogingen door onze jachtvlicg tuigen werd verijdeld, drie Engelsche machi nes neergehaald. Een van onze toestellen keerde niet terug. In Oost-Afrika. wei'd een vijandelijk toestel neei'gehaald tijdens een poging om boven Massaoea te vliegen. Onze vliegtuigen bom bardeerden treinen en opslagplaatsen op het station Ghedax*cf (Soedan). Een Italiaansche duikboot is niet op haar basis teruggekeerd. Klachten over de rantsoenen in Engeland Associated Press vei*neemt uit Londen, dat de arbeiderspartij zich bitter beklaagt over de strenge levensmiddeleni'antsoeneei'ing in Engeland. Vertegenwooi'digers der partij pro testeeren er tegen, dat de armere bevolking daaronder heeft te lijden, tei*wijl de welge stelde ki'ingen ozo goed als geen last onder vinden, omdat zij voor geld nog alles kun nen krijgen. Het partijbestuur heeft de regce- ring verzocht, een ginde te maken aan de verspilling door de „upper tenthousand", als zij wil voorkomen, dat de arbeidende bevol king nog meer vei'bittcrd wordt. Militaire auto geen voorrang verleend Een Amsterdamsche arts moest zich gister morgen voor den kantonrechter verantwoor den, omdat hij*op 10 Juni j.1. een Nederland sche militaire auto, bestuurd door een Duitsch militair, geen voorrang had verleend waardoor een ei*nstige botsing was ont staan. De arts kwam uit de Haringvlietstraat te Amsterdam en wilde de Noorder Amstellaan ingaan. Hij reed ten hoogste 20 kilometer. Plotseling naderde van links de militaire auto met tamelijk groote snelheid. De arts zag dit te laat. en ondanks het feit, dat hij naar rechts uitweek, gebeurde het ongeluk. De personenauto werd omver geworpen en ernstig beschadigd. De arts kreeg vcrwondin gen. Intotaal had hij hierdoor een schade van ongeveer ft. 400.— De ambtenaar van het O.M. eischte wegens het niet verleenen van voorrang f 15.boe te subs. 10 dagen hechtenis, daarbij i*ekening houdende met het feit, dat het uitzicht ter plaatse slecht is. De kanonrechter vond den arts reeds zwaar gestraft. Onmiddellijk vonnis wijzen de, veroordeelde hij hem tot f 10.— boete, subs. 5 dagen hechtenis. Nederlandsche vliegtuigen tegen ons land gebruikt? De Engelsche radio heeft gemeld, dat de naar Eneeiand overgebrachte Nederlandsche vliegtuigen, behalve van een Oranje drie hoek, van een ander onderscheidingsteeken worden voorzien. Hieruit blijkt, dat deze machines door En geland voor zijn strijd tegen Duitschland, wellicht zelfs voor de nachtelijke bomaan vallen op Nederland, worden gebruikt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 5