Voor den Zaterdagavond Brabantsche Brief OUDERS RADIO De van 't HOEKJE J XoS nooit! PROGRAMMA VOOR DE Ulvenhout, 25 Juli 1940. Amico, Den gewonen mensch krijgt van zoo'n man neke als den Eeker maar gin hoogte. Den eenen oogenblik beziet ge 'm, mee z'n schriel figuurke, z'n onooglijk persoontje en z'n eeuwige „kweetnie", als 'n kwiebuske wat kinderlijk veur z'n jaren; den anderen oogen blik ziet ge 'm als 'n oud, wijs manneke, dat alles van 't leven wit. In veul dingen is ie bitter jonk, in andere dingen veul oud. En daar tusschen-in staat ie, mee zijnen amper en wasdom, wat onhandig te schutteren onder z'n medemenschen, die zoo- veul zekerder in 't leven staan. In prilste jaren leerde-n-ie 't leven wantrou wen. Want 't scheen hoofdzakelijk te bestaan uit trappen, snaauwen, 'n leeg gevoel in den buik en uit spot. Kortom: uit vervloekt lillijke dingen. En, gek, toch waren er wel mooie dingen ook. Maar die lagen b.v. achter dikke spiegelruiten, onder stralend, blinkend licht. Enne... als ge daar dan lénk naar keek, 't was soms ook zoo vrék mooi, dan kwam ér 'nen kolossalen dien der veurbij, die pakte-n-oe bij 'n oor, dat in den winter meestal kapot was, en sleur- de-n-oe 'n paar meters wijerop, snaauwende: „as ik je vanavond nog 's trappeer, ga je mee, 't kot in, boef!" En meestal dee 't oor dan veul te veul pijn om te zeggen „stikvent", of... de klompen waren te slecht om dan rap weg te ioopen. Toch was er 'ns 'n wonder gebeurd! Op 'nen kouwen winteravond, toen ie sjuust 't kiepevel van z'n armen stond te wrij ven. 'n Oud vrouwke, mee 'n tooverheksge- zicht, dat lijk 'nen veugelkop boven den op- staanden kraag van 'n pellerientje kwam ge stoken, had 'm toen meegenomen naar 'n scheur, zoo'n smal poortje in 'n winkelstraat. Daar woonde zij, op 'nen trap. 't Stonk er, maar 't was er lekker werm. Hij had daar drie boterammen gekregen mee suiker en 'n kom heete koffie, of was 't thee? En als ie dat allemaal op had, dan had 't -vrouwke gezeed: „wij zijn maar erme menschen, jon gen. Ik ben al zeuventig jaren erm, hoe oud zijde gij...? Maar ge mot toch altrj maar ver trouwen op Onzenlievenheer. Veur Hum zijn alle menschen gelijk. En van ons houdt ie 't meest! Want hij was eigens ook erm op èèrde!" Dalijk had den Eeker aan heur gevraagd, waar dieën Heer woonde. En toen zij plechtig zee en wees: „hierboven", toen had hij veul compassie g'had mee dieën goeien heer, die daar op dat duffe vlieringske moest huizen. Maar zoo begost zijn godsdienstige opvoe ding. Twee keer per week kroeg ie drie botram men mee 'n kom heeten slobber en dan iets- over-God na. Eer den winter om was, gong 't goeie tooverhekskè dood. Doch zóóveul had den kleinen zwerver al wel van haar ge leerd, dat ie toch ennigt vaag besef er van had, waar 't ouwe fee-ke nou toefde. „Hierboven", docht 'm bij den lieve- Heer, waar zij 't nou veul beter zou hebben, dan hierbenejen, in die scheur. Op 'nen vroegen mergen, 't was nog don ker, wierd 't pellerientje begraven. Den Eeker vurmde denstoet". Hij liep op 'n kiepe- drafke mee, bezijen den lijkwagel. Op 't kerk hof mocht ie nie. Dus bewees ie 't toover- hekske de leste eer, van achter de tralies van de inrijpoort. Daarna was ie naar de stad verom geslen terd, deur den kouwen nevel van den winter mergen. Veul eenzaam, 't Manneke had „alles" weggebrocht, wat ie efkes bezat. Ik zee al: „den anderen oogenblik ziet ge 'm als 'n oud, wijs manneke, dat alles van 't leven wit." Hij wit er ook veul van Teugenover de goeie dingen van 't leven staat ie nog altij kinderlijk verrast. Nog steeds is 'n steuvig maal eten veur hum 'n onver wacht feest! Hoe is dat? 'k Heb 'nen mensch gekend, fier, geniaal zelfbewust. Jonk nog liep ie onbarmhartig teugen de lamp. Kwam, onschuldig, in 't ge vang. Na dertig dagen wisten z'n rechters, dat ie niks misdaan had. Wierd ie uit 't Huis-van- Bewaring vrijgelaten. Vrijjawel! Zynen geest is achter de sloten gebleven, 'n Veur- beeld: daar in den cel amigo, mocht ie iederen dag één pijp rooken. Op den kop van de wit steenen pijp stond mee inkt zijn celnommer geschreven. Hij bleef, eenmaal in vrijheid, de gouwenèèr trouw. En... schreef er altij 't celnommer op. Smorend zat ie dan naar dat „71" te pein zen. Zijnen fieren, spotachtigen, brutalen, zelf- bewusten blik wierd onzeker. In den genialen kop wierd 't wèèrgaren. D'n trotserik wierd, na moeilyke jaren, waarin ie leerde leven van 'n paar „geleende" rijksdaalders per week, deur de leeners .gepensioneerd" mee dat be drag. Dertig dagen waren veur deuzen mensch levenslank geworden. Ja, hoe is dat? In 't mishandeld zielement blijven de moeten van de mishandeling staan. Zoo ook kan niemand uitkomen onder 'n getrapte jeugd. Zulken hóuwen 't veul moeilijk. Zijn in veul dingen oud, in andere blijven ze kind. Altij verwachten ze „den" trap. Die dus ook altij komt. Ze zijn, in één woord, de stief- kinders van slons Fortuna, die soms, in gin zeuventig jaren, 'ns éenen keer de ver molmde trejen zal opgaan van 'n onbewoon baar-verklèèrd woningske in 'n „straat spleet" Maar den Eeker. Als ie, veur weinig jaren gelejen deur T-v_x TTT oonronnmoll »u knpisp.heener on en inwoning, 'nen gulden zakgeld per week. dien betaalde Dré III, patroon over den Eeker 'm uit en tien gulden mee kermis. Die hier sjuust op Bamis valt, den eersten Zondag van October. 't Manneke dee veul z'n best, werkte als 'n pèèrd, wierd 'n puike kracht in ons bedrijf. Trui kost 't knechtje al rap nie meer missen; 't jonk groeide vast aan ons gedoeike. We kleedden 'm, hielpen 'm vort; hij wierd een van-ons, ook al zat ie meestetijen te zwijgen. Maar onzen Blek sprikt ook nie en toch, als den beest nie in den huis is, mis ik iets om me henen! Ge wit nie sjuust wat of dat is. Of liever gezeed: ge puzzelt al die stille dingskes die in oew leven zrjn, nie uit. 't Leven is veul onderzoek wèèrd, maar daarom mot ge 'r nog ginnen retort-op-'n-spiritusvlam van maken. Ook heb ik altij nog meer plazier in de gèève blom, dan in de uit-malkaar-geplozen-onder- deelen daarvan, prontjes op 'n rij veur me uit gestald. 'k Durf nog 'nen stap wijer te gaan en te beweren, dat zes meeldraden, eenen stamper, vijf blomblaaikes, zeuven steunblaaikes en 'nen gevorkten blomsteel belange gin blom zijn. En als ge me nie gefooft, dan mot ge maar 'ns op 'n handsvolleke raaikes, schroef- kes, 'n veer en wat pennekes kijken hoe laat 't is! Ik zeg: den Eeker wierd een van ons. Hij richtte mée op de groentenzaak van Dré III, welke affaire, dit tusschen twee hoks- kes, prachtig floreert in deus ty van... „Veur- zurg", afijn, daar is hier op de stee gin muizengat, of den Eeker kent 't! Opslag vroeg ie nooit, gong z'n eigen alleen te buiten aan 'n sigaretje en dat kostte 'm zes veur éenen cent, want daar wist is, mee goei- koope vloeikes en 'n pakske „apenhaar" 'n kunstje op. Kortweg: veur z'n eigen is ie gierig. Van z'nen gulden hield hij mee glans zeuventig centen over, daarvan sloofde-n-ie zijn eigen uit, op verjaardagen, hier en in den woonwagel, „ons thuis" lijk ie zeet. Maar ge verstaat: wij kosten 't manneke z'nen arbeid nie blijven aannemen teugèn eenen gulden per week, tien mee kermis, kost en kleeren. Na ennigt beraad nam Dré III 'n spaarbank - boekske op den Eeker zynen naam. En, zonder dat den kluut 't wist, kreeg ie nou en dan opslag! Ja, zonder dat ie 't wist. Want zoo gierig als ie is veur z'n eigen, zoo rojaal is ie veur „ons thuis". Alles zou ie naar den woonwagel slèpen. En ge zou 'r eigenlijk niks van kun nen zeggen. Waar of nie? Zoo wierd ie steeds „rijker", zonder 't te weten. Maar dat kost, of liever gezeed, dat móest toch zoo nie blyven! 't Keareltje is dan toch op stuk van zaken óók gedipelmeerd schoolmeester, gin kind meer. Hoewel, in veul dingen..., afijn, ge wit! Maar ik moest 't er op gaan wagen, 'n Vijfhonderd gulden stond er op z'n boekske. Zondagmergen veur 'n week, Trui was naar de kerk, Dré III had zynen wekelijkschen brief naar Amsterdam geschreven en den Eeker was doende mee wat locht Zondagswerk, den beestenzurg gaat Zondags deur! ik zeg, Zondagmergen veur 'n week, riep ik 'm by me. ZONDAG 28 JULI 1940. Jaarsveld, 414,4 m. 8.00 NCRV. 12.00 VARA. 6.00 NCRV. 7.00 VPRO. 8.00—10.25 VARA. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Orgelconcert (opn.j. 9.00 Arnhemsche orkestvereeniging (opn.). 9.15 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Vrij Evangelische Kerkdienst. Hierna: Gewyde muziek (opn.). 12.00 VARA-orkest (opn.). 12.45 Berichten ANP. 1.00 Esmeralda en solisten. 1.50 „Voornamen en mode", causerie. 2.00 „The Kilima Hawaians" en orgelspel. 2.30 Uit Bayreuth: le acte van de opera „Die Walküre". 3.35 Tuinbouwpraatje. 4.00 De Ramblers. 4.30 „Het Schildersleven", causerie. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.15 Berichten ANP. 5.30 Gramofoonmuziek. 5.35 De Golfbrekers. 5.45 Reportage. 6.00 Wijdingswoord. 7.00 Studiodienst. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Revue-programma. 9.15 Radiotooneel. 9.45 Orgelspel. 10.15—10.25 Berichten ANP. Kootwjjk, 1875 m. 7.00 Berichten (Duitsch). 7.15 Berichten (Engelsch). 7.30 Gramofoonmuziek. 9.00 Omroeporkest en solisten (opn.). 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Morsrenwiiding. Hij veegde z'n handen aan z'n broek „proper", kreeg 'n kleur. „Ga daar 's zitten, Eeker. We motten 'ns praten samen. Sigaar?" „Makkum bewaren, asteblief?" „Nee, 't kan lijen vandaag, jonk!" En ik lee 'm de zaak uit. Zonder bedra gen te noemen nog. „Gesnapt, Eeker?" vroeg ik op 't end. „Kweetnie", bromde-n-ie. ,,'k Heb 't hier veul naar mijnen zin g'had. Guilie... guilie... waart altij heel... heelgoed veur me." Toen vi^l z'n uitte sigaar op den grond. Hij spreidde z'n vingers op z'n knieën. Keek om laag. Zweet pèèrlde op z'n veurhoofd. „Kek 's, Sjaak, ge bezit nou 'n gèèf som- meke. Gooi er nie mee. 'Nen mensch mot wat geld achter 'm hebben." Toen schydde-n-ie den kop. Onbewust. Zweeg. Wreef mee de handen over z'n knieën. „Rop-t-oew sigaar op, Eeker en stik ze nog 'ns aan. Ik hield 'm de mijne veur. Opgelucht zoog ie aan den vorstenlander, formeerde rook gordijnen. „Dré, geef den Sjaak nou z'n boekske", vroeg ik aan m'n baaske, die 't pront twee jaren bewaard en „vetgemest" had. En als den Dré 't hum lachend arnreikte, dan weerde 't manneke verschrikt af en fuis- terde heesch: „kwiltnie. 't Hee me hier nooit aan iets ontbraken". Dan liep ie weg. Naar boven. Naar z'n „woonwageltje". Ik zee al: ge.krijgt van zoo'n manneke gin hoogte. Als ik 'm gong halen, dan zat ie op den vloer, den kop omhoog, deur de vier glazen dakpannen te staren; twee tranen in d'oogen. „Eeker, ik ben nog nooit kwaad op oe ge wist! Als ge nie rap bene jen komt en verstan dig mee ons sprikt, dan..." „Ik koom, baas", zee-t-ie haastig: „maar eh... maar doe me da nou nie aan, mee da geldboekske, astemblief." „Ik ben den erf opgegaan, liet 't geval wyers aan Drè Hl over. Die kan mee 'm over den weg. Maah toen! Dagen van stil gepeins heeft den Eeker noodig g'had, om zich 't gedacht eigen te maken, dat ie aan 't hoofd stond van vijfhon derd guldens. Toen ie 't zoowat besefte, over die „moei lijkheid" henen was, toen kwam de volgende moeilijkheid: hoe kom ik er 'trapst van af? Want teugen Dré Hl zee-t-ie toen: „Dré, as ge centen noodig hebt veur oew zaken...? Ik zal oe geren vijfhonderd gulden geven!" Dré Hl lachte. „Opa is mijnen bankier, Eeker! Maar veul bedankt, jonk." „Nen dag later. „Dré?" „Eeker?" ,,'k zou best 'n groot feest willen geven, mee cadeaux en zoo." „Ge zijt belaaitafeld," vuurde Dré IH 'm af. Den Eeker piekerde. Beet op z'n lippen. Krabbelde in z'n rosse stekels. Wierd... 'n oud manneke. Drentelde 's avonds deur d'ak- kerpaaikes, of zat op den deurdurpel in zwaar gepeins, mee den wijsvinger teugen de lippen. Dan vroeg ie den Dré z'n fiets te leen, kwam uren later bezweet verom. „Waar zijde gewist, Eeker?" ^.Nergerans en zoo. Bietje rondgerejen deur de stad." Hij begost te cijferen, mee 'n stokske in 't zand van den erf. Zette dan de vuisten teu gen z'n kaken en prakizeerde. 't Manneke wierd gejaagd deur 'n plan, dat ie nie heelegaar vatten kost. Somtijen zat ie wijdweg te staren, de lippen dun, 'nen diepen plooi boven de neus, in d'oogen 'nen seerjeus- lachenden glans Toen had ie 't. En ik mot zeggen: 't plan was heelegaar nie gek .Dré Hl brocht 't over. want hij wou nie alleen beslissen, 't keareltje. „Den Eeker hee té veul veur z'n centen gewerkt," zee mijn gouwen baaske. „Kek 's, Dré, had den Eeker veurgesteld. „ik heb niks aan dieën buut. 'k Had zóó gedocht Ge wit... eh... vader 10.30 De Twilight Serenaders (opn.) 11.15 Berichten (Engelsch). 11.30 Gramofoonmuziek. 11.45 Sylvestre-Trio. 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Berichten ANP, eventueel gramofoon muziek. 1.00 AVRO-Amusements-orkest en soliste (opn.) 1.35 Puszta-orkest. 2.00 Berichten (Duitsch). 2.15 Concertgebouw-orkest en solist (opn.). 3.15 Berichten (Engelsch). 3.30 AVRO-Tango-orkest (opn.) en AVRO- Dansorkest. 4.30 „Nieuwe wegen in de lichamelijke opvoe ding", interview. 4.45 Orgelspel. 5.00 Berichten (Duitsch). 5.15 Berichten ANP. 5.30 AVRO-Amusements-orkest. 6.15 Berichten (Engelsch). 6.30 AVRO-Amusements-orkest en solist. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.20 Weensch programma. 8.00 Berichten (Duitsch). 8.15 Berichten ANP. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Gramofoonmuziek. (9.159.30 Berichten Engelsch). 10.00 Berichten (Duitsch). 10.15—10.30 Berichten ANP. 10.30—10.45; 11.15—11.30; 0.15—0.30 en 1.15— 1.30 Berichten (Engelsch). MAANDAG 29 JULI JC4 Jaarsveld, 414,4 m. VARA-uitzending. 8.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.15 Zang met- pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 10.50 Declamatie. 11.10 Gramofoonmuziek. 11.20 Zang en orgel. 12.00 Esmeralda en solist. 12.45 Berichten ANP. 1.00 VARA-orkest (opn.). 1.40 Gramofoonmuziek. 2.00 Uit Bayreuth: le acte van de, opera Er zijn zoo van die kleine voorvalletjes, welke ons. wanneer we ze in overdenking nemen, toch veel leeren. Zoo herinner ik me ergens het volgende ongeveer gelezen te hebben. Een klein jongetje had de gewoonte tijdens de wandeling met zijn moeder den weg wel vijf maal af te leggen. Zoo iets komt veelvul dig voor. Lastiger was, dat het ventje herhaaldelijk stoepjes af en op klom, nu eens hier en dan daar bleef „teuten". Het ventje had een zeer verstandige moeder. Zy breide een paardetoom en deed dezg het ventje om. Nu werd van het loopen een spelletje gemaakt. „Kom, paardje, vooruit hoor!" Het ventje schaterlacnte van pret. „Neen paardje, niet de stoepjes op. Dat gaat niet hoor!" Weer lachte ons ventje en gehoorzaamde. Moeder en zoontje wandelden verder. De knaap leerde langzamerhand het teuten af. Mocht het al eens een keer voorkomen, dat hij weer wilde stilstaan en teuten, dan moe digde moeder het „paardje" aan, trok wat aan de leidsels, en voort ging het weer. Toen geschiedde het, dat Opa kwam. Hij wilde met zijn kleinzoon gaan wandelen. Moeder haalde de paardetoom voor den dag, maar Opa vond, dat het ventje alleen ook wel kon loopen. „Hij kan wel aan de hand mee." Moeder legde uit, dat kleinzoon zoo dikwijls stilstond en aile stoepjes op en af klom. 't Is beter, dat je hem maar meeneemt aan de leidsels. Goed, opa zou hem dan maar zoo meenemen. Maareen paard voelt de handen aan de leidsels? Ons ventje liep niet zoo vlug en flink als bij moeder. Hij drentelde en teutte opnieuw. Ten slotte werd hy zelfs weerbarstig en werkte zich vast in de leidsels. Hij probeerde zich los te werken, maar Opa sprak: „Neen, mannetje, dat lukt je niet. Je zit vast." Groote verbazing bij het kind. „Ik zit niet vast," riep hij uit Het was duidelijk. De knaap had zich bij moeder niet gebonden geweten. Opa had het hem echter laten voelen. Vrijheid in gebonden heid. Hoewel gebonden, voelde de knaap zich steeds los en vrij, zoo lang het spel was ge weest. Moeder had hem laten spelen. De vreugde van het spel was zoo groot, dat hij niet eens bemerkte, dat hij aan de leidsels liep. Opa maakte hem er op opmerkzaam. Uit dit geval kunnen we leeren, dat het element dwang by de moeder steeds ont broken had waardoor ook het verzet achter wege was gebleven. Vastzitten is alleen erg als het de uitdrukking is van dwang. Zoo dikwijls kan men met deze dingen by kleine kinderen tobben. Het zitten in de kin derstoel is al een van deze voorbeelden. „Pas op, of ik zet je vast," zegt men, en vergeet, dat het kind eerst dan alles zal doen om los te komen. „Kom," zegt een andere moeder, „nu nog even het paardetoompje om en dan gaan we lekkertjes eten," en het kind zit rustig en eet Och, het is maar een onnoozel voorvalletje, dat ik u hier vertelde, maar het leert ons toch, hoe vaak wy volwassenen het kinderlijk den ken en reageeren niet kennen of voorzien. Wanneer we eens wat meer studie van deze kleine voorvalletjes maakten, we zouden stel lig heel wat verdrietelijkheden kunnen voor komen. Maak- er een spelletje van, is een stelregel, welke vooral bij de opvoeding van heel jonge kinderen wonderen verricht. Oveeka. past goed op. Ginnen drup meer, jonk! Moeder zou 'k veul gelukkig kunnen maken mee 'n huiske in 'n eenvoudige, nette buurt. Als ik ze thuis nou veur den winter uit dieën woonwagel kost halen, dan eh... dan... wel, dan zou ik eigens veul plazieriger zitten bij jullie plattebuis. Nou kan ik wel 'n huiske huren enne... en daar huisraad in koopen, gos jonk! ik heb zoo'n schoon salonneke gezien veur honderd veftig gulden, maar de moeilijkheid isiedere week de huur. Die kosten hebben ze nie, nou in den wagel, die is eigendom, verstade?" „Genogt, ja". „Luister nou 'ns goed. Dré, astemblieft. Ikke... hm... ik heb den voorkeur gekregen, kek, hier is den sleutel, veur 'n gèèf winkel- huiske, daar en daar. Nou had ik zóó gedocht, ziede. Gy wilt in de toekomst filialen stichten..." Wijer kwam den Eeker nie. „Kom mee," riep Dré Hl: „we gaan samen dat winkelhuis bekijken!" Den groenteauto wierd aangezet, den Dré krijgt weer benzine, en de twee ka meraads-zakenlui vlogen naar de stad. Amico. 'k heb m'nen zegen gegeven. Dat sommeke geld brandde den Eeker in zijnen zak! -'t Moest er uit! 'k Had 't veuruit kunnen weten. Maar allee, spijt heb ik er nie van. Inteugendeel. Ik ouwen mensch, ik popel naar den oogenblik dat 't eerste filiaal van Dré III z'nBra bantsche Groentencentrale", ge wit, zal ge opend worden! 't Wordt 'n feest! 3.20 Declamatie. 3.50 Gramofoonmuziek. 4.15 Causerie over Wagner's „Siegfried". 4.20 Uit Bayreuth: 2e acte van de opera „Siegfried". 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.15 „Brabants bcteekenis voor Nederlands cultureelen opbouw." 6.35 Uit Bayreuth: 3e acte van de opera „Siegfried". 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Puzzle-uitzending. 8.30 Arnhemsche orkestvereeniging (opn.). 9.25 Radiotooneel. 9.55 Vragen van den dag (ANP). 10.15—10.25 Berichten ANP. AVKO-uitzending. NCRV-uitzending. 7.00 Berichten (Duitsch). 7.15 Berichten (Engelsch). 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Schriftlezing, meditatie. 8.25 Gewijde muziek, (gr.pl.) 8.35 Gramofoonmuziek. 9.45 Zang met pianobegeleiding en gramofoon muziek. (11.1511.30 Berichten Engelsch). 11.45 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Berichten ANP. 1.00 Consonanten en gramofoonmuziek (2.00 2.15 Berichten Duitsch). 3.15 Berichten (Engelsch). 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Viool, orgel en gramofoonmuziek, 5.00 Berichten (Duitsch). 5.15 Berichten ANr. 5.30 Arnhemsche orkestvereeniging (6.156.30 Berichten Engelsch). 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.15 Berichten. 7.30 Reportage of muziek. 8.00 Berichten (Duitsch). 8.15 Berichten ANP. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Gramofoonmuziek. 9.15 Berichten (Engelsch). 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.00 Berichten (Duitsch). 10.15—10.30 Berichten ANP. 10.30—10.45; 11.15—11.30; 0.15—0.30 en 1.15— En ge zult er van hooren. Zoo'n baaske toch. Maar lijk ik den brief begon: den gewo nen mensch krijgt van z'n manneke als den Eeker maar gin hoogte. Zoo'n Kweetnie-kwiebuske, ee! En wat hebben ze 't druk. Schilderen, be hangen, opstand-timmeren, meubileeren, hunnen kop loopt om. Maar ze zijn zoo ge lukkig als veulens in de zonnewei! Kom, ik mot er 'ns af gaan scheien. Veul groeten van Trui, Dré in, den Eeker en als altij gin horke minder van oewen t. v. Dré. Kunt u zich gemakkelijk aanpassen? Iets waaraan welhaast iedereen zich in dezen tijd moet trachten aan te passen, is een eenvoudiger levenswijze, een be snoeiing van uitgaven op de een of andere wijze. De groote questie is .om dit blijmoedig en practisch te doen. In dit verband hoorden wij dezer dagen een aardige opmerking, die luidde: „in den tijd dien de pessimist be steedt aan mopperen, klagen en neus-optrek- ken, heeft de optimist alweer geleerd om iets zelf te doen, wat hij of zij nog nooit eerder bij de hand heeft gehad. Wie is gelukkiger denkt U, de vrouw, die wegens financieelen tegenslag geen dienst meisje meer kon houden, en die al haar vrien dinnen afliep om te weeklagen: „ik kan nu eenmaal niet koken en niet stofzuigen, niet wasschen en niet strijken. Ik heb het nooit behoeven te doen en wensch het niet te doen", of de vrouw die, in dezelfde om standigheden kordaat naar een kennisje stapte dat al jaren in bescheiden omstandig heden leefde en ronduit zei: „Katie, wij moe ten ons verminderen als zoovelen. Ik ken practisch niets van huishouden, maar nu het noodig is, dat ik zelf aanpak, moet ik het vlug zien te leeren. Ik weet, dat jij handig en zuinig bent, wil jij me wat leeren? Hoe doe je b.v. een kamer? Waarmee moet je begin nen? Hoe strijk je een overhemd? Hoe maak je gehakt klaar?" Katie lachte eens en zei: „Welja, met allé pleizier „Wou je alles tegelijk leeren? Begin maar met het gehakt, daarmee bij ik net bezig. Kijk, dat gaat zoo." Binnen een paar weken had het flinke vrouwtje, dat bereid was zich blijmoedig aan te passen aan haar veranderde omstandig heden de gewone huiselijke bezigheden onder de knie. Zij verrichtte deze even vlug en han dig als een vrouw, die dit al jarenlang ge woon is, en met veel genoegen! Het eenvoudigste werk kan voldoening ge ven, mits men het met hart en ziel doet. Men kan er een gewoonte van maken, oni zich maar te suggereeren, dat men alles akelig en vervelend vindt, dat men het niet kan. Men kan het beter inrichten door de on prettige dingen allereerst af te doen, met de practische gedachte: „Niet zoo prettig dit. Het moet toch gebeuren, dus dat eerst maar even, dan is het voorbij. Kunt U iets wezenlijk niet, en maken de omstandigheden het wenschelijk, dat U het w e 1 kunt, ziet dan dat U het vlug leert. Een van de beste manieren om iets, wat wij nooit eerder gedaan hebben te leeren, is meestal om die bezigheid te zien verrichten door iemand, die er geroutineerd in is, en met al uw aandacht gade te slaan, wat die persoon precies doet en in welke volgorde hij of zij het doet. De omstandigheden veranderen voor ons allen, ontmoet ze met een glimlach en met de gedachte: „Wat ik nog nooit deed, kan ik leeren". Dat is een sportieve levenshou ding, die Uw opgewektheid bewaart en u jong doet blijven. Nadruk verboden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 10