*Q II n t
Somaliland door de
Britten ontruimd
DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER
Iipansche besprekingen
over Ned.-lndië
Voorloopiggeen
kaasmarkten
Alle kanonnen
ingescheept
Ontzettend auto ongeluk
in Noordbrabant
Motorbranstof opgeven
Verduisteren
Engelsch
vliegtuig
neergestort
Laan. Schaden. Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 224fl
DINSDAG 20 AUGUSTUS 1940. 84e Jaargang. No. 11269.
Uitgave cfer N.V. Uitg.-Mif. „Hollands Noorderkwartier"
Met uitzondering van twee, die
voordien reeds verloren zijn ge
gaan.
HET AGENTSCHAP REUTER MELDT
OFFICIEEL, DAT BRITSCH SOMALI
LAND DOOR DE BRITSCHE TROEPEN
MET SUCCES IS ONTRUIMD. ALLE KA
NONNEN ALDUS DIT BERICHT
ZIJN INGESCHEEPT, MET UITZONDE
RING VAN TWEE, DIE VOORDIEN
VERLOREN ZJN GEGAAN.
Gelukwenschtele gram van Hitier
aan Mussolini.
De Führer heeft naar aanleiding van de
Italiaansche overwinning in Oost-Afrika, het
volgende telegram aan Mussolini gezonden:
„Duce, ik bied u en uw weermacht naar
aanleiding van de groote overwinning in
Oost-Afrika mijn hartelijke 'gelukwenschen
en die van het gehcele Duitsclïè volk aan.
Uw Adolff Hitier."
Over den strijd in Somaliland en de eco
nomische waarde van dat land voor Italië,
schrijft onze V.P.B.-correspondent het vol
gende:
De voornaamste gebeurtenissen op het
Afrikaansche oorlogstooneel spelen zich den
laatsten tijd af in Somaliland. Het kustge
bied aan de Golf van Aden is op hoogst wil
lekeurige wijze verdeeld lusschcn Engeland,
Frankrijk, en Italië. De toegang van Italië
tot de zee van zijn Oost-Afrikaansche bezit
tingen uit wordt versperd door de Fransche
zone van Dzibocti en. de zich oostelijk daarbij
aansluitende kust staat onder Engclsch ge
zag over een lengte van meer dan vierhon
derd kilometer. Dan eerst volgt, nog verder
naar het oosten, een strook van 150 kilo
meter breed, die naar het zuidc.n toe naar
den Indischen Oceaan afdaalt.
De Italianen verklaren en zeer terecht
dat het bezit Van het geheele Somaliland,
dus een aaneengesloten geheel, hun den noo-
digen waarborg kan geven, dat de economi
sche en verkeerstechnische ontwikkeling
van deze gebieden in de toekomst ongehin
derd voortgang kan vinden.
Voor Engeland is Somaliland nooit van
ecnige economische beteekenis geweest. Deze
kolonie was verder niets dan een strategische
positie, met behulp waarvan het de Golf van
Aden volledig beheorschte. Aan den. Noor
delijken oever ligt de tot vesting uitgebouw
de kolenhaven Acjen, terwijl men aan den
zuidelijken oever de voornaamste haven van
Somaliland aantreft: Berbera. Links daar
van liggen Zeila, Harrargird en Boethar en
rechts Karrin, Haisa, Gagan en Elavoe.
Aden en Berbera dienen ter beveiliging van
den zeeweg die van Suez door de Roode Zee
en de Golf van Aden naar den Indischen
Oceaan en het Verre Oosten voert.
Britsch Somaliland is practisch
gesproken nog onontgonnen.
Het deel van de Afrikaansche Somalikust
dat onder Engelsch beheer staat beslaat on
geveer 176.000 vierkante kilometer. De be-
volking telt 350.000 zielen meest Moham
medaanse li e nomadenstammen welke
door enkele dozijnen Engclschcn van de ste
den aan de kust uit in bedwang worden ge
houden. Hoewel de Engelschen het land
reeds bijna zestig jaar in hun bezit hebben,
is het in economisch opzicht feitelijk nog
Op bovenstaand kaartje komt dui
delijk de ligging tot uiting van
Britsch Somaliland, in het Noord-
Westen begrensd door Fransch So
maliland, in het Zuid Westen door
de Italiaansche kolonie Abessinië en
in het Oosten door Italiaansch So
maliland.
niet voldoende onderzocht, ofschoon de bo
dem rijke natuurschatten bevat,, o.a. steen
kolen en zout.
De nieuwste onderzoekingen hebben zelfs
uitgewezen dat er naar alle waarschijnlijk
heid ook petroleum te vinden is.
Volgens de laatste Engelsche handelssta
tistieken bedraagt de uitvoer van Somailand
niet meer dan ongeveer vier millioen gul
den per jaar een belachelijk laag bedrag
voor dadels, rijst en suiker. Aan rubber,
huiden en vee wordt per jaar nog minder
uitgevoerd, namelijk nog geen drie millioen
gulden.
Dit vormt wel het beste bewijs, dat de En
gelschen alleen een open oog hadden voor
de politieke beteekenis van dit gebied, toen
zij Somaliland in 1884 van Egypte los maak
ten en het annexeerden. Aanvankelijk res
sorteerde het toen onder Engelsch-Indië.
doch later werd het direct onder de Engel
sche kroon gebracht.
Dy n amie t-mysterie
in Zweden
Een kist, welke bij opening 25
K.G. dynamiet bleek te bevat
ten.
STOCKHOLM. 19 Aug. (D.N.B.)
De politie van Enkoeping is een geheim
zinnig geval, waarin een hoeveelheid dyna
miet. een rol speelt, op het spoor gekomen.
Eenige dagen gelede^ kwam te
Enkoeping een pakket aan, dat ge
adresseerd was aan een employé
bij een fabriek. Aangegeven stond,
dat het ijzeren voorwerpen bevatte.
Daar de employé naar elders was
vertrokken, opende men de kist en
vond daarin 25 kilogram dynamiet.
De afzender was een vaandrig. Bij
zijn verhoor door de politie ver
klaarde hij, dat er hier een verwis
seling in het 'spel was. Andere bij
zonderheden over deze geheimzinni
ge vondst heeft de politie niet be
kend gemaakt.
Te Enkoeping spreekt men over een
tweede Rickman-affaire en men wijst er op,
dat zich te Enkoeping talrijke fabrieken
bevinden, die onder bepaalde omstandighe
den voor een saboteur gezochte objecten
zpuden zijn. Ambtenaren van de recherche
uit Stockholm zijn te Enkoeping aange
komen om de autoriteiten aldaar bij hun
onderzoek te steunen.
BRITSCHE DUIKBOOT VERLOREN
GEACHT.
Londen, 19 Aug. (Reuter). De Brit-
sche admiraliteit heeft het volgende com
muniqué uitgegeven:
Tot ons leedwezen moeten wij mededee-
len, dat de onderzeeboot „Orpheus" aan
zienlijke vertraging heeft en waarschijn
lijk als verloren moet worden beschouwd.
De verwanten der opvarenden zijn verwit
tigd.
„TOKIO MOET EEN ENERGIE
KE HOUDING AANNEMEN".
De „Nitsji nitsji" cischt, volgens
U. P., dat Japan bij de besprekin
gen met Fransch Indochina en
Nederlandsch-Indië een ener
gieke houding zal aannemen. Naar
verluidt zullen de ministers van
Buitenlandsche Zaken, Marine en
Handel Maandagavond een bespre
king hebben met den Japanschcn
gezant in Nederlandsch-Indië
waarbij de Zuidaziatische politiek
van Japan ter sprake zal komen,
Drie personen gedood, vijf zwaar
gewond.
Gistermorgen heeft tusschen 6 en
7 uur op den rijksweg Breda-Tilburg
een dodelijk ongeluk plaats gehad.
Een vrachtwagen, komende uit de
richting Breda en waarop ongeveer
18 werklieden gezeten waren, is door
onbekende oorzaak mpt een flinke
vaart tegen een langs den weg
staanden vrachtwagen gereden. Door
de hevige botsing werden drie per
sonen gedood, twee mannen werden
zoodanig gewond, dat men voor
hun leven vreest en drie mannen
liepen zware verwondingen op.
Kort dag!
Ieder, die meer dan- 1Ö0 liter ben
zine of dieselolie voor automobielen
in zijn bezit heeft, is verplicht hier
van opgave te doen aan het rijksbu
reau voor aardolieproducten te Den
Haag, voor 22 Augustus.
Fransche torpedojager
vergaan
Naar gister te Londen medegedeeld wordt
is de Fransche torpedojager „Maille breze"
(2.441 ton) in de nabijheid van een West-
Schotsche haven gezonken. Op het schip
vond eerst een ontploffing plaats, waarna
het volkomen in vlammen stond. Verschei
dene matrozen, alsmede redders, die het
niet te blusschen vuur bestreden, werden
gedood. Ongeveer 60 anderen werden ge
wond. Het schip bevond zich ongeveer een
mijl uit de kust toen de vex-schrikkelijke
ontploffing plaats vond. Alle dokters en
verpleegsters uit den omtrek werden ge
alarmeerd. De ziekenauto's brachten de ge
wonden naar de ziekenhuizen en geestelij
ken dienden de stervenden de laatste sa
cramenten toe. Na de groote ontploffing
werden nog verscheidene kleinere explosies
gehoord. Nadat het vuur was uitgewoed
zonk het schip, de voorsteven het eerst, in
de diepte. De torpedojager, die in 1932 vol
tooid werd, was een schip van de „Aigle"-
klasse. De snelheid bedroeg 36 knoopen en
het aantal opvarenden 220.
UTRECHT 19 AUG. Naar wij
vernemen zullen in verband met het
vervoerverbod van kaas voorloopig
in het geheele land geen kaasmark
ten worden gehouden.
Vóór het verschijnen van bovenstaand be
richt schreef onze Alkmaarsche correspon
dent onder het opschrift: ,,Hoe zal het Vrij
dag zijn met den aanvoer?" het volgende:
Zooals we Vrijdag j.1. reeds te kennen ga
ven, werd er hier en daar gesproken over re-
geeringsmaatregelen ten aanzien van de
kaas. Deze hebben sindsdien niet lang meer
op zich laten wachten, doch zijn intusschen
een feit geworden. De voorloopige regeling
nu houdt in een verbod van vervoer van alle
soorten van kaas, met uitzondering van af
name door rcchtstreeksche verbruikers, in
welk geval echter niet meer dan één pond
tegelijk mag worden verkocht en vervoerd.
Deze maatergel is slechts tijdelijk. Het
spreekt echter vanzelf, dat er, alvorens een
Vanavond gaat de
verduistering in om
8.55 uur
en duurt tot morgenochtend
6.33 uur
meer duurzame regeling tot stand kan wor
den gebracht zekere administratieve maat
regelen dienen te worden getroffen. Zoolang
deze laatste nog niet van kracht zijn gewor
den is vervoer door de producten niet toege
staan, ook niet het vervoer naar de markt.
Zoodat, indien voor Vrijdag a.s. niet de
noodige vervolgbepalingen worden bekend
gemaakt, de marleters niet in de gelegenheid
zullen zijn te Alkmaar met hun goederen te
verschijnen.
Het verschil bij Vrijdag voor een week zal
zelfs zijn, dat, zoo deze week geen nadere bij
zonderheden worden bekend gemaakt er Vrij
dag a.s. geen enkele stapel aan de markt
kan komen, zelfs geen boerenstapel.
Tot zoover onze Alkmaarsche correspon
dent. Zijn vermoeden, dal er a.s. Vrijdag op
de Alkmaarsche kaasmarkt geen aanvoer zal
zijn, is dus juist gebleken.
Middelburgs historie blijft bewaard. De restauratie van het eeuwenoude stadhuis
van Zeelands hoofdstad is'in vollen gang. De werkzaamheden op het dak van
het gebouw (Foto Pax-Holland)
Tijdens Óen luchtge
vecht is Maandag in de
Beemster nabij Purme-
rend een Engelsch Bris-
toi-Blenheim vliegtuig
door een Duitschen ja
ger neergeschoten.
Het wrak van het toe
stel onder bewaking
van Duitsche soldaten.
(Foto Pax-Holland.)