*Q II n t Somaliland door de Britten ontruimd DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER Iipansche besprekingen over Ned.-lndië Voorloopiggeen kaasmarkten Alle kanonnen ingescheept Ontzettend auto ongeluk in Noordbrabant Motorbranstof opgeven Verduisteren Engelsch vliegtuig neergestort Laan. Schaden. Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 224fl DINSDAG 20 AUGUSTUS 1940. 84e Jaargang. No. 11269. Uitgave cfer N.V. Uitg.-Mif. „Hollands Noorderkwartier" Met uitzondering van twee, die voordien reeds verloren zijn ge gaan. HET AGENTSCHAP REUTER MELDT OFFICIEEL, DAT BRITSCH SOMALI LAND DOOR DE BRITSCHE TROEPEN MET SUCCES IS ONTRUIMD. ALLE KA NONNEN ALDUS DIT BERICHT ZIJN INGESCHEEPT, MET UITZONDE RING VAN TWEE, DIE VOORDIEN VERLOREN ZJN GEGAAN. Gelukwenschtele gram van Hitier aan Mussolini. De Führer heeft naar aanleiding van de Italiaansche overwinning in Oost-Afrika, het volgende telegram aan Mussolini gezonden: „Duce, ik bied u en uw weermacht naar aanleiding van de groote overwinning in Oost-Afrika mijn hartelijke 'gelukwenschen en die van het gehcele Duitsclïè volk aan. Uw Adolff Hitier." Over den strijd in Somaliland en de eco nomische waarde van dat land voor Italië, schrijft onze V.P.B.-correspondent het vol gende: De voornaamste gebeurtenissen op het Afrikaansche oorlogstooneel spelen zich den laatsten tijd af in Somaliland. Het kustge bied aan de Golf van Aden is op hoogst wil lekeurige wijze verdeeld lusschcn Engeland, Frankrijk, en Italië. De toegang van Italië tot de zee van zijn Oost-Afrikaansche bezit tingen uit wordt versperd door de Fransche zone van Dzibocti en. de zich oostelijk daarbij aansluitende kust staat onder Engclsch ge zag over een lengte van meer dan vierhon derd kilometer. Dan eerst volgt, nog verder naar het oosten, een strook van 150 kilo meter breed, die naar het zuidc.n toe naar den Indischen Oceaan afdaalt. De Italianen verklaren en zeer terecht dat het bezit Van het geheele Somaliland, dus een aaneengesloten geheel, hun den noo- digen waarborg kan geven, dat de economi sche en verkeerstechnische ontwikkeling van deze gebieden in de toekomst ongehin derd voortgang kan vinden. Voor Engeland is Somaliland nooit van ecnige economische beteekenis geweest. Deze kolonie was verder niets dan een strategische positie, met behulp waarvan het de Golf van Aden volledig beheorschte. Aan den. Noor delijken oever ligt de tot vesting uitgebouw de kolenhaven Acjen, terwijl men aan den zuidelijken oever de voornaamste haven van Somaliland aantreft: Berbera. Links daar van liggen Zeila, Harrargird en Boethar en rechts Karrin, Haisa, Gagan en Elavoe. Aden en Berbera dienen ter beveiliging van den zeeweg die van Suez door de Roode Zee en de Golf van Aden naar den Indischen Oceaan en het Verre Oosten voert. Britsch Somaliland is practisch gesproken nog onontgonnen. Het deel van de Afrikaansche Somalikust dat onder Engelsch beheer staat beslaat on geveer 176.000 vierkante kilometer. De be- volking telt 350.000 zielen meest Moham medaanse li e nomadenstammen welke door enkele dozijnen Engclschcn van de ste den aan de kust uit in bedwang worden ge houden. Hoewel de Engelschen het land reeds bijna zestig jaar in hun bezit hebben, is het in economisch opzicht feitelijk nog Op bovenstaand kaartje komt dui delijk de ligging tot uiting van Britsch Somaliland, in het Noord- Westen begrensd door Fransch So maliland, in het Zuid Westen door de Italiaansche kolonie Abessinië en in het Oosten door Italiaansch So maliland. niet voldoende onderzocht, ofschoon de bo dem rijke natuurschatten bevat,, o.a. steen kolen en zout. De nieuwste onderzoekingen hebben zelfs uitgewezen dat er naar alle waarschijnlijk heid ook petroleum te vinden is. Volgens de laatste Engelsche handelssta tistieken bedraagt de uitvoer van Somailand niet meer dan ongeveer vier millioen gul den per jaar een belachelijk laag bedrag voor dadels, rijst en suiker. Aan rubber, huiden en vee wordt per jaar nog minder uitgevoerd, namelijk nog geen drie millioen gulden. Dit vormt wel het beste bewijs, dat de En gelschen alleen een open oog hadden voor de politieke beteekenis van dit gebied, toen zij Somaliland in 1884 van Egypte los maak ten en het annexeerden. Aanvankelijk res sorteerde het toen onder Engelsch-Indië. doch later werd het direct onder de Engel sche kroon gebracht. Dy n amie t-mysterie in Zweden Een kist, welke bij opening 25 K.G. dynamiet bleek te bevat ten. STOCKHOLM. 19 Aug. (D.N.B.) De politie van Enkoeping is een geheim zinnig geval, waarin een hoeveelheid dyna miet. een rol speelt, op het spoor gekomen. Eenige dagen gelede^ kwam te Enkoeping een pakket aan, dat ge adresseerd was aan een employé bij een fabriek. Aangegeven stond, dat het ijzeren voorwerpen bevatte. Daar de employé naar elders was vertrokken, opende men de kist en vond daarin 25 kilogram dynamiet. De afzender was een vaandrig. Bij zijn verhoor door de politie ver klaarde hij, dat er hier een verwis seling in het 'spel was. Andere bij zonderheden over deze geheimzinni ge vondst heeft de politie niet be kend gemaakt. Te Enkoeping spreekt men over een tweede Rickman-affaire en men wijst er op, dat zich te Enkoeping talrijke fabrieken bevinden, die onder bepaalde omstandighe den voor een saboteur gezochte objecten zpuden zijn. Ambtenaren van de recherche uit Stockholm zijn te Enkoeping aange komen om de autoriteiten aldaar bij hun onderzoek te steunen. BRITSCHE DUIKBOOT VERLOREN GEACHT. Londen, 19 Aug. (Reuter). De Brit- sche admiraliteit heeft het volgende com muniqué uitgegeven: Tot ons leedwezen moeten wij mededee- len, dat de onderzeeboot „Orpheus" aan zienlijke vertraging heeft en waarschijn lijk als verloren moet worden beschouwd. De verwanten der opvarenden zijn verwit tigd. „TOKIO MOET EEN ENERGIE KE HOUDING AANNEMEN". De „Nitsji nitsji" cischt, volgens U. P., dat Japan bij de besprekin gen met Fransch Indochina en Nederlandsch-Indië een ener gieke houding zal aannemen. Naar verluidt zullen de ministers van Buitenlandsche Zaken, Marine en Handel Maandagavond een bespre king hebben met den Japanschcn gezant in Nederlandsch-Indië waarbij de Zuidaziatische politiek van Japan ter sprake zal komen, Drie personen gedood, vijf zwaar gewond. Gistermorgen heeft tusschen 6 en 7 uur op den rijksweg Breda-Tilburg een dodelijk ongeluk plaats gehad. Een vrachtwagen, komende uit de richting Breda en waarop ongeveer 18 werklieden gezeten waren, is door onbekende oorzaak mpt een flinke vaart tegen een langs den weg staanden vrachtwagen gereden. Door de hevige botsing werden drie per sonen gedood, twee mannen werden zoodanig gewond, dat men voor hun leven vreest en drie mannen liepen zware verwondingen op. Kort dag! Ieder, die meer dan- 1Ö0 liter ben zine of dieselolie voor automobielen in zijn bezit heeft, is verplicht hier van opgave te doen aan het rijksbu reau voor aardolieproducten te Den Haag, voor 22 Augustus. Fransche torpedojager vergaan Naar gister te Londen medegedeeld wordt is de Fransche torpedojager „Maille breze" (2.441 ton) in de nabijheid van een West- Schotsche haven gezonken. Op het schip vond eerst een ontploffing plaats, waarna het volkomen in vlammen stond. Verschei dene matrozen, alsmede redders, die het niet te blusschen vuur bestreden, werden gedood. Ongeveer 60 anderen werden ge wond. Het schip bevond zich ongeveer een mijl uit de kust toen de vex-schrikkelijke ontploffing plaats vond. Alle dokters en verpleegsters uit den omtrek werden ge alarmeerd. De ziekenauto's brachten de ge wonden naar de ziekenhuizen en geestelij ken dienden de stervenden de laatste sa cramenten toe. Na de groote ontploffing werden nog verscheidene kleinere explosies gehoord. Nadat het vuur was uitgewoed zonk het schip, de voorsteven het eerst, in de diepte. De torpedojager, die in 1932 vol tooid werd, was een schip van de „Aigle"- klasse. De snelheid bedroeg 36 knoopen en het aantal opvarenden 220. UTRECHT 19 AUG. Naar wij vernemen zullen in verband met het vervoerverbod van kaas voorloopig in het geheele land geen kaasmark ten worden gehouden. Vóór het verschijnen van bovenstaand be richt schreef onze Alkmaarsche correspon dent onder het opschrift: ,,Hoe zal het Vrij dag zijn met den aanvoer?" het volgende: Zooals we Vrijdag j.1. reeds te kennen ga ven, werd er hier en daar gesproken over re- geeringsmaatregelen ten aanzien van de kaas. Deze hebben sindsdien niet lang meer op zich laten wachten, doch zijn intusschen een feit geworden. De voorloopige regeling nu houdt in een verbod van vervoer van alle soorten van kaas, met uitzondering van af name door rcchtstreeksche verbruikers, in welk geval echter niet meer dan één pond tegelijk mag worden verkocht en vervoerd. Deze maatergel is slechts tijdelijk. Het spreekt echter vanzelf, dat er, alvorens een Vanavond gaat de verduistering in om 8.55 uur en duurt tot morgenochtend 6.33 uur meer duurzame regeling tot stand kan wor den gebracht zekere administratieve maat regelen dienen te worden getroffen. Zoolang deze laatste nog niet van kracht zijn gewor den is vervoer door de producten niet toege staan, ook niet het vervoer naar de markt. Zoodat, indien voor Vrijdag a.s. niet de noodige vervolgbepalingen worden bekend gemaakt, de marleters niet in de gelegenheid zullen zijn te Alkmaar met hun goederen te verschijnen. Het verschil bij Vrijdag voor een week zal zelfs zijn, dat, zoo deze week geen nadere bij zonderheden worden bekend gemaakt er Vrij dag a.s. geen enkele stapel aan de markt kan komen, zelfs geen boerenstapel. Tot zoover onze Alkmaarsche correspon dent. Zijn vermoeden, dal er a.s. Vrijdag op de Alkmaarsche kaasmarkt geen aanvoer zal zijn, is dus juist gebleken. Middelburgs historie blijft bewaard. De restauratie van het eeuwenoude stadhuis van Zeelands hoofdstad is'in vollen gang. De werkzaamheden op het dak van het gebouw (Foto Pax-Holland) Tijdens Óen luchtge vecht is Maandag in de Beemster nabij Purme- rend een Engelsch Bris- toi-Blenheim vliegtuig door een Duitschen ja ger neergeschoten. Het wrak van het toe stel onder bewaking van Duitsche soldaten. (Foto Pax-Holland.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1