Autoverkeer thans in rustperiode N Geweldige sprong vooruit Katholieke arbeiders Brand in de hoofdstad Napoleons steek in een droge sloot Londen frontlinie Officieele valuta-koersen Mr. G Geelen, secretaris B.B.N. over Na den oorlog Het gezonde bedrijf blijft behouden Het lijkt zoo simpel: van de ïion- dérd auto's zette men er tachtig op stal en de overige twintig krijgen genoeg benzine om te kunnen rijden. De werkelijkheid is anders en on eindig veel ingewikkelder. Hoe ingewikkeld het is en voor hoeveel verrassingen men komt te staan, vertelde mr. G. Geelen, de se cretaris van den hond van bcdrijfs- autohouders in Nederland, aan den redacteur der V.P.B. Dc kwestie waarom het hier gaat. aldus de heer Geelen, is in zijn eéixvoudigstcn vorm deze, dat er eenerzijds te weinig benzine be schikbaar is en anderzijds het vervoer zoo veel mogelijk in stand moest worden ge houden. Het eigenvervoer. Een groote moeilijkheid is de kwestie van het eigenvervoer, dat wil zeggen het ver voer van handelaar en fabrikant van laad plaats naar fabriek en omgekeerd. Wij heb ben nooit geweten, hoe uitgebreid dit ver voer wel was. Bij de toewijzingen van ben zine is gebleken, dat het ongeveer 200 pet. meer bedraagt dan het berocpsgocdercnvcr- jvoer, en het is dan ook niet mogelijk, dat dit eigen vervoer geheel door het beroeps- goederen vervoer wordt overgenomen. Het eigen vervoer zou wel bereid zijn, het voor een deel over te dragon op het beroepsver- Voer, mits aan twee voorwaarden wordt vol daan: dat de goederen op tijd aankomen en dat ze zoo voorzichtig behandeld worden, dat schade wordt voorkomen. Maar hoven- dien zijn er goederen, als bijvoorbeeld melk en benzine, die niet kunnen worden overge nomen, omdat daarvoor speciale wagens noodig zijn, waarover het beroepsvervoer niet beschikt. Een verdere moeilijkheid, die nu duidelij ker dan vroeger naar voren is gekomen, is het tekort aan goed materiaal. Er rijden heel wat vrachtwagens langs den weg, die V£cl te duur in het gebruik zijn dat is trouwens ook hij personenwagens het geval en die benzine en olie vreten op een on verantwoorde manier. Geen beunhazerij op den weg. De B.B.N. streeft bovendien ook in dezen lijd naar het zuiver houden van het bedrijf. Er zijn sedert de mobilisatie veel bona fidc, gezonde bedrijven stil gelegd, omdat de eige naar moest opkomen en daarna zijn er aller lei beunhazen op den weg verschenen. Wij hebben natuurlijk geen bezwaar tegen een gezonde uitbreiding van liet bedrijf, maar wel hiertegen, dat beunhazerij den goeden naam .van het bedrijf bederft. Wat betreft het vervoer van goederen over groote afstanden, terwijl dezelfde goederen ook ter plaatse van bestemming te verkrij gen zijn, zooals bijvoorbeeld bier, melk, vleesch en het vervoer van de wasch moeten wij* niet vergeten, dat er op verschillende plaatsen centra van bepaalde indiistrieën zijn ontstaan, zooals bijvoorbeeld te Gouda en Apeldoorn veel wasschcrijen zijn gevestigd. Nu kan men wel zeggen: de Hagenaar moet zijn wasch maar in Den Haag laten doen. maar daarmee zouden de wasschefijen, die we zooevcn noemden, het loodje moeten leg gen. Men denkt er over, de wasschcn nu op een contract met de spoorwegen te laten ver voeren naar een centraal punt en ze van daar te laten distribueeren per bakfiets. Dan zou het wel degelijk economisch verantwoord zijn, dc zaak te laten zooals ze is. Het funeste is bij dergelijk vervoer, dat de goederen ver voerd worden, dikwijls met oen al dan niet omgebouwde personenauto, die veel te wei nig lading beeft in verhouding tot de ge bruikte benzine en olie. De betrokkenen be seffen nog veel te weinig dat het met deze toestanden uit moet zijn in het algemeen be lang. Groote mogelijkheden na den oorlog. Wat denkt u van de ontwikkeling van het wegverkeer na den oorlog? Als de huidige moeilijkheden tot het ver leden behooren verwacht ik dat. het weg verkeer in veel sterker mate zal terugkce- ren dan ooit, antwoordde mr. Geelen. Vooral met zware motoren en tractors heeft men in den oorlog buitengewoon veel ervaring opgedaan, waarvan wij straks zul len profitoeren. - Ik -beschouw de huidige periode als een rustpoos, die aan een ge weldigen sprong-vooruit voorafgaat. Ook na den vorigen oorlog is het motorisch vrachtverkeer sterk vooruitgegaan, ook dooi- het vrijkomen van veel wagens uit het leger. Dat betreft vooral het zware ver keer, met wagens van tien ton en meer, die in den oorlog -de zwaarste proeven heb ben doorstaan, waarmee men zijn voordeel heeft gedaan. Er is geen reden, om in den put te zit ten over wat tlians gebeurt. Integendeel, wij zullen met alle energie moeten door vechten voor het behoud van een gezond bedrijf, om straks mee te kunnen doen aan den ophouw van ons land. De zorgen der taxi-ondernemers. De huurauto's en taxi's, aldus ten slotte mr. Geelen, zijn er wel het slechtst afge komen. Het is buitengewoon moeilijk, ta rieven vast te stellen, vooral nu sinds kort de meest rendabele uren om te rijden, na tien uur des avonds zijn afgesneden. Men kan eigenlijk nooit vaste tarieven maken voor het geheele land. De zaak zal plaat selijk moeten worden bezien onder alge- meene richtlijnen en onder een centrale leiding. Ongetwijfeld zullen veel kleine onderne mers op dit terrein moeten afvallen. Hel is niet economisch, indien een ondernemer een of twee wagens in het bedrijf heeft, op liooge lasten van garagehuur enzoovoorts zit, en te weinig inkomsten heeft om die te betalen. En ook degenen, wier zaak niet, fi nancieel gezond is, zullen moeten verdwij nen. Maar, zooals gezegd, dat is vooral eigen schuld, omdat men zich ninnner heeft willen voegen naar de leiding van menschcn. die deskundig zijn en het goed met het bedrijf meencn. Zondagsrijders, verdwijnt. Ik zou het ten slotte op prijs stellen, zei- de mr. Geelen nog, wanneer er eens op zoudt willen wijzen, hoe ergerlijk liet nog is, dat nog altijd menschen rijden, voorna melijk op Zondag, die misbruik maken van hun toegewezen hoeveelheid benzine, omdat zij nu eenmaal een vergunning hebben. Daaraan is heel weinig te doon, tenzij deze menschen zelf inzien, dat elke liter ben zine er een is en dat zij verplicht zijn, ook al hebben ze benzine genoeg toegewezen gekregen, de uiterste zuinigheid te betrach ten ter wille van den chauffeur, die met die benzine zijn brood moet verdienen. leder, die een auto gebruikt, dient zich consciëntieus af te vragen of hij niet even goed van een ander vervoermiddel kan ge bruik maken, al komt hij dan misschien iets later op zijn bestemming. willen zelfstandig blijven Geen aansluiting bij het N.V.V. Aan het slot van een artikel in „Leering en Leiding", tijdschrift van het R.K. Werk liedenverbond over de ten aanzien van de arbeidersvakcentralen getroffen maatregelen schrijft Iv.(uiper) naar aanleiding van de ge ruchten, dat behalve de Nedcrlandschc Vak centrale ook dc andere vakeentralen zich bij het N.V.V. zullen aansluiten, het volgende. „Ons Werkliedenverbond kan onmogelijk bedoeld zijn. Bij ons is van zulk een aam sluiting geen, maar dan ook hcclcmaal geen sprake. Iets anders is, dat ons Werkliedenverbond zich wèl ernstig bezig houdt met aanleg van den weg, die in betrekkelijk korten tijd kan leiden naar de moer gebonden verhoudingen welke in de toekomst het bedrijfsleven zul len beheerschcn. Ons Verbond is bereid en gereed daartoe het zijne bij te dragen, hetgeen insluit, dat het op den grondslag van eigen overtuiging en beginselen, en dus als zelfstandige part ner, aan den bouw der nieuwe maatschap pelijke verhoudingen wil medewerken. Ons Verbond is sterk traditioneel in gees telijke en'zedelijke zin, maar zal juist mede daarom, uit volle overtuiging medewerken aan een maatschappelijke reorganisatie, die aan de christelijke beginselen meer ruimte Iaat en betere kansen biedt. Daartoe naar vermogen bij te dragen, maar dan in volle zelfstandigheid, ziet ons Ver bond als zijn voornaamste taak in de huidige omstandigheden''. De weg naar Duitschland moet vrij blijven Misverstand bij werkloozen en gemeentebesturen. De secretaris-generaal van Sociale Zaken heeft volgens het Vad. aan de gemccntebcsfu ren medegedeeld, dat het hem is opgevallen, dat in vele gemeenten bij do luchtbescher mingsdiensten personen worden tewerkge steld, die als werkloozen ondersteuning ge nieten. Op zich zelf bestaat cr geen bezwaar tegen, dat werkloozen hun tijd nuttig beste den bij werkzaamheden voor dc luchtbcscher ming. De werkzaamheden mogen echter Groote loods door het vuur aan getast. Laaiende vlammen vin den een gretig voedsel in het licht ontvlambare materiaal. Omstreeks zes uur gisteravond is door on bekende oorzaak brand uitgebroken in een groote opslagloods aan de Kattenburger gracht te Amsterdam. In deze houten loods, welke gelegen aan de waterzijde, een opper vlakte inneemt van 130 bij 20 meter en ei gendom is van de Ncderlandsche spoorwe gen, zijn ondergebracht oen douanekantoor tje, opslagruimte van de N.V. II. Iloogewerff Ir., waarin een groote verscheidenheid van goederen lag opgeslagen, zooals uurwerken, tabak, tapijten en manufacturen, welke voor in- of export nog niet door de douane waren vrijgegeven, en ruimte van de N.V. Levec, een groothandel in meubelen. De brand werd ontdekt in de loods der firma Hoogewcrff, ter hoogte van de derde deur van de' loods. Reeds spoedig had het vuur een gretig voedsel gevonden in het ve le aanwezige brandbare materiaal. Méde door het feit, dat dé loods vlak bij de brand weerkazerne aan dc Kattenburgcrgraeht ge legen is, was de brandweer reeds spoedig aanwezig. Ter voorkoming van uitbreiding van het vuur bleek het echter noodzakelijk, dat de assistentie van meer materiaal werd ingeroepen. Op het terrein van den brand waren reeds spoedig na alarmeering drie mo torspuiten, een gereedschapswagen, een slan genwagen en twee spuiten van den luchtbe schermingsdienst aanwezig. Inmiddels had de politie, geassisteerd door manschappen van de marechaussee, voor een goede afzet ting gezorgd. De talrijke belangstellenden werden op goeden afstand gehouden, opdat zij het werk van dc brandweer niet nog meer zouden be moeilijken. Dc taak was zwaar. Het vuur breid de zich niet boven den vloer uit, doch zocht zijn weg onder den verhoog den vloer om dan onverwacht met volle felheid op te laaien. Dc loods is ui. op een verhooging gebouwd, ten einde het laden in cn uit de spoor- wagons, zoowel aan de straat- als aan de waterzijde, te vergemakkelij ken. Hieronder trok het vuur door in de richting van het marine ar senaal op het Kattenburgerplein. Ter bestrijding van deze uitbreiding liak te de brandweer, gaten in den vloer en wierp door doorheen groote hoc- velheden water. Inmiddels waren manschappen van den luchtbescher mingsdienst, daarbij geassisteerd door toegeschoten omstanders ,druk bezig dc meubelopslagplaats van de N.V. Levee te ontruimen. Alle soor ten van meubels vonden een plaats op het pleintje, terwijl uit de loods bij afwisseling de vlammen fel op laaiden en zich zware rookwolken af scheiden. De hitte, welke zich nu en dan ontwikkelde, was zoo groot, dat een groote spiegelruit van een ma- nufacturenmagazijn aan de overzijde van de Kattenburgcrgraeht het begaf en barstte. Men hacï gehoopt het achterste gedeelte van de loods te kunnen redden, doch telkens weer laaiden de vlammen, die zulk een gre tig voedsel in het licht ontvlambare mate riaal vonden, op cn steeds verder breidde het vuur zich uit. Omstreeks acht uur des avonds had het vuur reeds de voorste helft van de loods verteerd, ondanks de verwoede blusschingspogingcn van de motorepuiten on van de drijvende inotorbrandspuil, de Jan van der Heydcn, van de waterzijde. Toch had de brandweer succes. Kort voor negen uur nam het vuur in hevigheid af en reeds spoedig bleek, dat het grootste ge vaar geweken was. Het vuur was bedwongen het betrof nu nog slechts nablusschen. Aan de voorzijde van dc loods is het dag over een afstand van ruim dertig meter volkomen in gestort. Dit gedeelte is vrijwel geheel een prooi der vlammen geworden, met inventaris en al. Deze inventaris hield in een groote partij uur werken, welke eveneens als verloren be schouwd moet worden. De schade loopt in de honderden guldens. Dank zij het zeer loffe lijke optreden van luchtbescherming en op- bouwdienst en van vele andere Kattenbur gers is dc schade aan den inventaris van de N.V. Levee tot een minimum beperkt. De brand is uitgebroken kort nadat het personeel de loods verlaten had. geen enkel beletsel vormen voor het aan vaarden van passenden arbeid. Uit verschil lende rapporten heeft gemelde secretaris generaal den indruk gekregen, dat dit wel voorkomt. Zoo meencn werkloozen en soms ook de be trokken gemeentebesturen, dat aan perso nen, die eenige functie bij den luchtbescher mingsdienst waarnemen, geen arbeid in Duitschland behoeft te worden aangeboden, of, dat zij vrij zijn dezen arbeid te weigeren. Dc secretaris-generaal wijst cr met nadruk op, dat dit niet het geval mag zijn. Aan werkloozen, die bij de luchtbescher mingsdiensten zijn geplaatst, moet. indien zij daarvoor geschikt zijn, arbeid in Duitsch land aangeboden worden. Bij weigering moe ten ook op hen:de gebruikelijke maatregelen, worden toegepast. Duitsch officier ontdekt Frank- rijks museum kostbaarheden. WEER OP HUN PLAATS TERUGGEBRACHT. Een correspondent van de Weser Zeitung te Genève meldt aan zijn blad, hoe dc histo rische hoed van Napoleon en juweelcn van kefzerin Joscphinc door een Duitschen .offi cier gevonden en in veiligheid gebracht zijn. Het was op den 21 Juni dat een kolonnc Fransche vrachtwagens bij Etampcs door een Duitschen vliegeraanval uiteengedreven en grootendeels vernield werd. Slechts twee vrachtwagens waren aan de vernieling ont komen en stonden onbeheerd aan den kant van een weg langs een sloot. Van een der belde wagens was een kist in de sloot terecht gekomen, waarbij het deksel er af gestoo- ten was, zoodat de inhoud in de droge sloot verspreid lag. Duizenden Fransche- vluchte lingen moeten op hun weg naar het Zui- "«.BRESLAU .tfD krakau PRAAG JOEGOSLAVIË BELGRADO J4O6&)—1spoorwegen Sinds 1 Juli '40 zijn de staatkun- kundige grenzen van Roemenië drie maal veranderd, door het ver lies van Bessarabië, Zuidelijk Do- broedsja en Noord-Zevenburgen. Op het kaartje zijn aangegeven, de nieuwe grenzen van Hongarije en Roemenië; het Zevcnburgsclie gedeelte dat thans door arbitrale uitspraak van de asmogendheden bij Hongarije komt, is met stippel lijn aangegeven. Roemenië treft alle voorbereidende maat regelen voor de uitvoering van de scheids rechterlijke uitspraak van Wecnen. Uit Boekarest zijn vijfhonderd autobussen naar Zevenburgen vertrokken voor het vervoer van de autoriteiten. I11 Klauscnburg is een gemengde Roemeensch-Hongaarsche bur gerwacht gevormd, die moet medewerken aan een uitvoering zonder wrijving van de ontruiming. Allo openbare lokalen zijn ge sloten. Restaurants zijn alleen des mid dags en des avonds telkens twee uur open. De militairen zijn overal den toestand meester. den de wagens gepasseerd zijn, maar nie mand heeft er eenige aandacht aan geschon ken. Op de laatste vluchtelingen volgden de ëerste'Duitsche auto's en in het voorbijrijden bemerkte een officier een steek van ouder- wctsch model, die in dc sloot lag. Dc officier stopte cn trad nader. Om den steek lagen oude degens met gouden gevesten, met zil ver beslagen pistolen, een paarlen halsband cn met smaragden en robijnen versierde decoraties. Dc verbaasde officier las toen op liet afgevallen deksel dc woorden: „Hotel des Invalides" en de herkomst van al deze schatten was opeens duidelijk. Hij liet alle voorwerpen weer in de kist pakken cn deed melding van zijn vondst op de dichtstbijzijn de plaats, een Fransch ziekenhuis, waar hij den dienstdoenden arts met de woorden ver raste: „Ik heb .den hoed van Napoleon en de juweelcn van keizerin Josephine gevonden." Dc kisten zijn van de woning van den dok ter weer naar Vcrsaillcs vervoerd, waar dc inhoud in tegenwoordigheid van deskundi gen is geverifieerd. Behalve dc reliquiön van Napoleon bevatte de kist nog een horstbeeld van Matthias I, koning van Hongarije, cn een prachtige ver zameling wapens uit alle tijden. In een klein kastje bevonden zich do sleutels die toe gang geven tot het graf van Napoleon in den Dom des Invalides. Ten slotte zijn alle kostbare cn hlstori- sclio voorwerpen van het slot te Vcrsaillcs naar Malmaison gebracht, vanwaar ze weer op hun oude plaatsen in den Dom terugge bracht zullen worden. Paris Soir noemt dc wegvoering van deze kunstvoorwerpen cn daarna de vlucht van de bewakers een ongehoord schandaal. Roemeensch-Russische grens-incidenten Berichten uit Boekarest zouden overdreven zijn. Naar volgens Reuter te Moskou wordt verklaard, bewijst de publicatie van dc Sov jet-Russische cn Roemcensche nota's over de grensincidenten, dat de daarover uit Boekarest ontvangen officieuze berichten sterk waren overdreven. Er wordt op ge wezen, dat Molotov in zijn rede van 1 Au gustus heeft verklaard, dat met de regeling van het Bcssarabische vraagstuk de grond slag is gelegd voor de vestiging van normale betrekkingen tusschcn de twee landen. Uit dc thans ontvangen berichten van de met de vaststelling der grens belaste com missie blijkt, dat de twee landen trachten zulke betrekkingen te vestigen. Het feit, zoo voegt men er aan toe, dat. de vïce-commis- saris van buitcnlandsclie zaken, Dckanosov, een prompt en bevredigend antwoord op de nota van gisteren heeft verlangd, vormt een bewijs voor den wcnsch der Sovjet-Unie, de kwestie spoedig op te helderen. De luchtaanvallen Amsterdamsche effectenbeurs OBLIGATIES: STAATSLEENINGEN. op Engeland Luchtgevechten van een heftig heid waarvan men tot dusverre niet had kunnen droomen. De Londenscho correspondent van de Stockholms Tidningcn schrijft: Als een ru moerig, huilend cn klagend crescendo neemt de luchtoorlog boven Engeland van dag toj dag, ja van uur tot uur in hevigheid toe. Steeds weer donderen nieuwe afdeclingen bommenwerpers en jagers op de kust aan. Dover was opnieuw het doel der Duitsche aanvallen. Ballonverspeiringen en schepen werden bestookt. Langs de Engelsche kust 100 ftfK) 100 100 500 500 100 100 500 100 500 NEDERLAND 1940 I 4 1940 I 4 1940 II 4 1940 II (m.b.) 1940 II 4 1940 II" (m.b.) 1936 3 1937 3 1937 (31/2) 1938 3 (31/2) 1939 3 V.K. L.K. OOST-INDIë. 100 1937 3 500 100 500 1937 3 1937a 3 1937A 3 9S7/s 98% 99 99 1/16 90% 89% 98% 98% OO'/R 90 11/16 90% 99 89% 90 77 77% 78% 77% 81% 81% 81% 81% 73% 70% 71% 74 74i/2 PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam '37 I 3i/2 's Grav. '37 I 3% 8S% N.-Holl. '38 3 771/2. N.-Holl. '38 II (31/2) 3 80% S0% R'dam '37 I, III 3% 76 Z.-Holland 1937 3 76i/2 HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp.b. Veendam 3% S4% 84% AANDEELEN. IfyDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. A.K.U. 78-80 8114-78% Calvé Delft c. v. A. 04 63 Centr. Suiker Mij. 1541/2 155% Fokker g. A. 205 205 Lever Bros en Unilever c.v.A. 86 88 Ned. Ford 335 340 Philips G.B.v.A. 150-152% 131-148 Philipsp ref. A. 118% Heemaf N.V. A. 89 88 Lever Br. en Un. A. 77, Lev. Br. 6% p.A. S.>% S8 Ned. Kabelfabr. A. 39.j 399 Ned. Scheepsb. A. 199 Ver. Blikfabr. A. 181 Papierfabr. v. Gelder A 126% 113 Werksproor v. A. - A. 1-J .4 PETROLEUM-ONDERNEMINGEN. A' 227-237 2UV4-231 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd. Rubber 200-203 203-201% SUIKERONDERNEMINGEN. H V A 366-374 3<o3i0 Javasche Cultuur N.I.S.U. Ver. Vorstenl. Cult 220% 220 210 210 95% 95% TABAKSONDERNEMINGEN. Deli Batavia Mii. Wn'"I Sif'ioR Deli Mij. c. v. A. 'i?',2"1 Senembah loo-loS lob Koersen van nog niet tot de officieel© no- leering toegelaten fondsen, waarvan publica,, tic bij besluit van den wnd. sccrctans-gene- raai, wnd. hoofd van het Departement van Financiën, is toegestaan. AANDEELEN: Anaconda Conner C.V.A. 22% Jjb.-22 9/10 Bethlrhrm Steel C.v. gew a.fl. 71%. Rep. Steel C.V. ft- a. 17% f?b.-1711/16 gl Curtisa Wright C.V.A. 7% Shell Union C.V. g. a. gb.-9% gl. Ned. Scheepvaart Unie 131%-134 gi. VALUTA'S. New York Berlijn Brussel Helsinki Stockholm Zürich BANKPAPIER: New York Brussel Stockholm Zürich 1.88 3/16—1.889/16 75.28—75.43 30.11—30.17 3.81— 3.82 44.81—44.90 42.84—42.92 1.86%1.90% 30.08—30.20 44.76—4494 42.80—42.96 kwam het tot heftige luchtgevechten, ter wijl andere, formaties dieper het land bin nendrongen. Voortdurend trachten nieuwe afdeclingen, soms tot bijna in de stratosfeer, de jagers te ontwijken. De inwoners van Londen hebben in den nacht van Vrijdag op Zaterdag in de schuil kelders gezeten en ook Zaterdag moesten zij viermaal naar beneden, terwijl de zon aan den hemel stond. Des middags werd een nieuwe aanval on dernomen en des avonds kwam het tot een aanval, die misschien de geweldigste was in dezen luchtoorlog. Zonder ophouden lieten dc aan valsgolven zich uit de lucht vallen en anderhalf uur lang werd hevig gevochten. Dit was een welbewuste aanval op de stelling rondom Lon den. De gevechten bereikten een hef tigheid. waarvan men tot dusverre niet had kunnen droomen. Londen is op deze stralende herfstdagen dag en nacht frontlinie. Ik hoorde een Duitsch toestel in duikvlucht zoo laag over mij heen gaan, dat bet geraas als een on weer klonk". De correspondent beschrijft verder de aan vallen van Zondag, die op de havenwerken aan de Theems gericht waren. Des middags vielen Duitsche toestellen Croydon en een ander vliegveld ten zuiden van Londen aan. nadat Zaterdagmiddag drie andere vlieg velden waren bestookt. De Duitsche aanval len van de laatste twee weken hebben dui delijk ten doel'het weerstandsvermogen van den tegenstander door massale aanvallen op vliegvelden cn toegangswegen te ver lammen. Met het oog van het geweldige tempo van den strijd der laatste dagen is men er thantf van overtuigd, dat de operaties, welke de Duitschers tot dusverre hebben ondernomen, slechts een voorbereiding zijn voor hetgeen zal komen"»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2