Autoverkeer thans in rustperiode
N
Geweldige sprong
vooruit
Katholieke arbeiders
Brand in de
hoofdstad
Napoleons steek in
een droge sloot
Londen frontlinie
Officieele valuta-koersen
Mr. G Geelen, secretaris B.B.N.
over
Na den oorlog
Het gezonde bedrijf
blijft behouden
Het lijkt zoo simpel: van de ïion-
dérd auto's zette men er tachtig op
stal en de overige twintig krijgen
genoeg benzine om te kunnen rijden.
De werkelijkheid is anders en on
eindig veel ingewikkelder.
Hoe ingewikkeld het is en voor
hoeveel verrassingen men komt te
staan, vertelde mr. G. Geelen, de se
cretaris van den hond van bcdrijfs-
autohouders in Nederland, aan den
redacteur der V.P.B.
Dc kwestie waarom het hier gaat. aldus de
heer Geelen, is in zijn eéixvoudigstcn vorm
deze, dat er eenerzijds te weinig benzine be
schikbaar is en anderzijds het vervoer zoo
veel mogelijk in stand moest worden ge
houden.
Het eigenvervoer.
Een groote moeilijkheid is de kwestie van
het eigenvervoer, dat wil zeggen het ver
voer van handelaar en fabrikant van laad
plaats naar fabriek en omgekeerd. Wij heb
ben nooit geweten, hoe uitgebreid dit ver
voer wel was. Bij de toewijzingen van ben
zine is gebleken, dat het ongeveer 200 pet.
meer bedraagt dan het berocpsgocdercnvcr-
jvoer, en het is dan ook niet mogelijk, dat
dit eigen vervoer geheel door het beroeps-
goederen vervoer wordt overgenomen. Het
eigen vervoer zou wel bereid zijn, het voor
een deel over te dragon op het beroepsver-
Voer, mits aan twee voorwaarden wordt vol
daan: dat de goederen op tijd aankomen en
dat ze zoo voorzichtig behandeld worden,
dat schade wordt voorkomen. Maar hoven-
dien zijn er goederen, als bijvoorbeeld melk
en benzine, die niet kunnen worden overge
nomen, omdat daarvoor speciale wagens
noodig zijn, waarover het beroepsvervoer
niet beschikt.
Een verdere moeilijkheid, die nu duidelij
ker dan vroeger naar voren is gekomen, is
het tekort aan goed materiaal. Er rijden
heel wat vrachtwagens langs den weg, die
V£cl te duur in het gebruik zijn dat is
trouwens ook hij personenwagens het geval
en die benzine en olie vreten op een on
verantwoorde manier.
Geen beunhazerij op den weg.
De B.B.N. streeft bovendien ook in dezen
lijd naar het zuiver houden van het bedrijf.
Er zijn sedert de mobilisatie veel bona fidc,
gezonde bedrijven stil gelegd, omdat de eige
naar moest opkomen en daarna zijn er aller
lei beunhazen op den weg verschenen. Wij
hebben natuurlijk geen bezwaar tegen een
gezonde uitbreiding van liet bedrijf, maar wel
hiertegen, dat beunhazerij den goeden naam
.van het bedrijf bederft.
Wat betreft het vervoer van goederen over
groote afstanden, terwijl dezelfde goederen
ook ter plaatse van bestemming te verkrij
gen zijn, zooals bijvoorbeeld bier, melk,
vleesch en het vervoer van de wasch moeten
wij* niet vergeten, dat er op verschillende
plaatsen centra van bepaalde indiistrieën
zijn ontstaan, zooals bijvoorbeeld te Gouda en
Apeldoorn veel wasschcrijen zijn gevestigd.
Nu kan men wel zeggen: de Hagenaar moet
zijn wasch maar in Den Haag laten doen.
maar daarmee zouden de wasschefijen, die
we zooevcn noemden, het loodje moeten leg
gen. Men denkt er over, de wasschcn nu op
een contract met de spoorwegen te laten ver
voeren naar een centraal punt en ze van
daar te laten distribueeren per bakfiets. Dan
zou het wel degelijk economisch verantwoord
zijn, dc zaak te laten zooals ze is. Het funeste
is bij dergelijk vervoer, dat de goederen ver
voerd worden, dikwijls met oen al dan niet
omgebouwde personenauto, die veel te wei
nig lading beeft in verhouding tot de ge
bruikte benzine en olie. De betrokkenen be
seffen nog veel te weinig dat het met deze
toestanden uit moet zijn in het algemeen be
lang.
Groote mogelijkheden na den
oorlog.
Wat denkt u van de ontwikkeling van
het wegverkeer na den oorlog?
Als de huidige moeilijkheden tot het ver
leden behooren verwacht ik dat. het weg
verkeer in veel sterker mate zal terugkce-
ren dan ooit, antwoordde mr. Geelen.
Vooral met zware motoren en tractors
heeft men in den oorlog buitengewoon veel
ervaring opgedaan, waarvan wij straks zul
len profitoeren. - Ik -beschouw de huidige
periode als een rustpoos, die aan een ge
weldigen sprong-vooruit voorafgaat. Ook
na den vorigen oorlog is het motorisch
vrachtverkeer sterk vooruitgegaan, ook
dooi- het vrijkomen van veel wagens uit
het leger. Dat betreft vooral het zware ver
keer, met wagens van tien ton en meer,
die in den oorlog -de zwaarste proeven heb
ben doorstaan, waarmee men zijn voordeel
heeft gedaan.
Er is geen reden, om in den put te zit
ten over wat tlians gebeurt. Integendeel,
wij zullen met alle energie moeten door
vechten voor het behoud van een gezond
bedrijf, om straks mee te kunnen doen aan
den ophouw van ons land.
De zorgen der taxi-ondernemers.
De huurauto's en taxi's, aldus ten slotte
mr. Geelen, zijn er wel het slechtst afge
komen. Het is buitengewoon moeilijk, ta
rieven vast te stellen, vooral nu sinds kort
de meest rendabele uren om te rijden, na
tien uur des avonds zijn afgesneden. Men
kan eigenlijk nooit vaste tarieven maken
voor het geheele land. De zaak zal plaat
selijk moeten worden bezien onder alge-
meene richtlijnen en onder een centrale
leiding.
Ongetwijfeld zullen veel kleine onderne
mers op dit terrein moeten afvallen. Hel
is niet economisch, indien een ondernemer
een of twee wagens in het bedrijf heeft, op
liooge lasten van garagehuur enzoovoorts
zit, en te weinig inkomsten heeft om die te
betalen. En ook degenen, wier zaak niet, fi
nancieel gezond is, zullen moeten verdwij
nen. Maar, zooals gezegd, dat is vooral
eigen schuld, omdat men zich ninnner
heeft willen voegen naar de leiding van
menschcn. die deskundig zijn en het goed
met het bedrijf meencn.
Zondagsrijders, verdwijnt.
Ik zou het ten slotte op prijs stellen, zei-
de mr. Geelen nog, wanneer er eens op
zoudt willen wijzen, hoe ergerlijk liet nog
is, dat nog altijd menschen rijden, voorna
melijk op Zondag, die misbruik maken van
hun toegewezen hoeveelheid benzine, omdat
zij nu eenmaal een vergunning hebben.
Daaraan is heel weinig te doon, tenzij deze
menschen zelf inzien, dat elke liter ben
zine er een is en dat zij verplicht zijn, ook
al hebben ze benzine genoeg toegewezen
gekregen, de uiterste zuinigheid te betrach
ten ter wille van den chauffeur, die met
die benzine zijn brood moet verdienen.
leder, die een auto gebruikt, dient zich
consciëntieus af te vragen of hij niet even
goed van een ander vervoermiddel kan ge
bruik maken, al komt hij dan misschien
iets later op zijn bestemming.
willen zelfstandig blijven
Geen aansluiting bij het N.V.V.
Aan het slot van een artikel in „Leering
en Leiding", tijdschrift van het R.K. Werk
liedenverbond over de ten aanzien van de
arbeidersvakcentralen getroffen maatregelen
schrijft Iv.(uiper) naar aanleiding van de ge
ruchten, dat behalve de Nedcrlandschc Vak
centrale ook dc andere vakeentralen zich bij
het N.V.V. zullen aansluiten, het volgende.
„Ons Werkliedenverbond kan onmogelijk
bedoeld zijn. Bij ons is van zulk een aam
sluiting geen, maar dan ook hcclcmaal geen
sprake.
Iets anders is, dat ons Werkliedenverbond
zich wèl ernstig bezig houdt met aanleg van
den weg, die in betrekkelijk korten tijd kan
leiden naar de moer gebonden verhoudingen
welke in de toekomst het bedrijfsleven zul
len beheerschcn.
Ons Verbond is bereid en gereed daartoe
het zijne bij te dragen, hetgeen insluit, dat
het op den grondslag van eigen overtuiging
en beginselen, en dus als zelfstandige part
ner, aan den bouw der nieuwe maatschap
pelijke verhoudingen wil medewerken.
Ons Verbond is sterk traditioneel in gees
telijke en'zedelijke zin, maar zal juist mede
daarom, uit volle overtuiging medewerken
aan een maatschappelijke reorganisatie, die
aan de christelijke beginselen meer ruimte
Iaat en betere kansen biedt.
Daartoe naar vermogen bij te dragen, maar
dan in volle zelfstandigheid, ziet ons Ver
bond als zijn voornaamste taak in de huidige
omstandigheden''.
De weg naar Duitschland moet
vrij blijven
Misverstand bij werkloozen en
gemeentebesturen.
De secretaris-generaal van Sociale Zaken
heeft volgens het Vad. aan de gemccntebcsfu
ren medegedeeld, dat het hem is opgevallen,
dat in vele gemeenten bij do luchtbescher
mingsdiensten personen worden tewerkge
steld, die als werkloozen ondersteuning ge
nieten. Op zich zelf bestaat cr geen bezwaar
tegen, dat werkloozen hun tijd nuttig beste
den bij werkzaamheden voor dc luchtbcscher
ming. De werkzaamheden mogen echter
Groote loods door het vuur aan
getast. Laaiende vlammen vin
den een gretig voedsel in het
licht ontvlambare materiaal.
Omstreeks zes uur gisteravond is door on
bekende oorzaak brand uitgebroken in een
groote opslagloods aan de Kattenburger
gracht te Amsterdam. In deze houten loods,
welke gelegen aan de waterzijde, een opper
vlakte inneemt van 130 bij 20 meter en ei
gendom is van de Ncderlandsche spoorwe
gen, zijn ondergebracht oen douanekantoor
tje, opslagruimte van de N.V. II. Iloogewerff
Ir., waarin een groote verscheidenheid van
goederen lag opgeslagen, zooals uurwerken,
tabak, tapijten en manufacturen, welke voor
in- of export nog niet door de douane waren
vrijgegeven, en ruimte van de N.V. Levec,
een groothandel in meubelen.
De brand werd ontdekt in de loods der
firma Hoogewcrff, ter hoogte van de derde
deur van de' loods. Reeds spoedig had het
vuur een gretig voedsel gevonden in het ve
le aanwezige brandbare materiaal. Méde
door het feit, dat dé loods vlak bij de brand
weerkazerne aan dc Kattenburgcrgraeht ge
legen is, was de brandweer reeds spoedig
aanwezig. Ter voorkoming van uitbreiding
van het vuur bleek het echter noodzakelijk,
dat de assistentie van meer materiaal werd
ingeroepen. Op het terrein van den brand
waren reeds spoedig na alarmeering drie mo
torspuiten, een gereedschapswagen, een slan
genwagen en twee spuiten van den luchtbe
schermingsdienst aanwezig. Inmiddels had
de politie, geassisteerd door manschappen
van de marechaussee, voor een goede afzet
ting gezorgd.
De talrijke belangstellenden werden op
goeden afstand gehouden, opdat zij het werk
van dc brandweer niet nog meer zouden be
moeilijken.
Dc taak was zwaar. Het vuur breid
de zich niet boven den vloer uit, doch
zocht zijn weg onder den verhoog
den vloer om dan onverwacht met
volle felheid op te laaien. Dc loods is
ui. op een verhooging gebouwd, ten
einde het laden in cn uit de spoor-
wagons, zoowel aan de straat- als
aan de waterzijde, te vergemakkelij
ken. Hieronder trok het vuur door
in de richting van het marine ar
senaal op het Kattenburgerplein. Ter
bestrijding van deze uitbreiding liak
te de brandweer, gaten in den vloer
en wierp door doorheen groote hoc-
velheden water. Inmiddels waren
manschappen van den luchtbescher
mingsdienst, daarbij geassisteerd
door toegeschoten omstanders ,druk
bezig dc meubelopslagplaats van de
N.V. Levee te ontruimen. Alle soor
ten van meubels vonden een plaats
op het pleintje, terwijl uit de loods
bij afwisseling de vlammen fel op
laaiden en zich zware rookwolken af
scheiden. De hitte, welke zich nu en
dan ontwikkelde, was zoo groot, dat
een groote spiegelruit van een ma-
nufacturenmagazijn aan de overzijde
van de Kattenburgcrgraeht het begaf
en barstte.
Men hacï gehoopt het achterste gedeelte
van de loods te kunnen redden, doch telkens
weer laaiden de vlammen, die zulk een gre
tig voedsel in het licht ontvlambare mate
riaal vonden, op cn steeds verder breidde
het vuur zich uit. Omstreeks acht uur des
avonds had het vuur reeds de voorste helft
van de loods verteerd, ondanks de verwoede
blusschingspogingcn van de motorepuiten
on van de drijvende inotorbrandspuil, de
Jan van der Heydcn, van de waterzijde.
Toch had de brandweer succes. Kort voor
negen uur nam het vuur in hevigheid af
en reeds spoedig bleek, dat het grootste ge
vaar geweken was. Het vuur was bedwongen
het betrof nu nog slechts nablusschen. Aan
de voorzijde van dc loods is het dag over een
afstand van ruim dertig meter volkomen in
gestort.
Dit gedeelte is vrijwel geheel een prooi
der vlammen geworden, met inventaris en al.
Deze inventaris hield in een groote partij uur
werken, welke eveneens als verloren be
schouwd moet worden. De schade loopt in de
honderden guldens. Dank zij het zeer loffe
lijke optreden van luchtbescherming en op-
bouwdienst en van vele andere Kattenbur
gers is dc schade aan den inventaris van de
N.V. Levee tot een minimum beperkt.
De brand is uitgebroken kort nadat het
personeel de loods verlaten had.
geen enkel beletsel vormen voor het aan
vaarden van passenden arbeid. Uit verschil
lende rapporten heeft gemelde secretaris
generaal den indruk gekregen, dat dit wel
voorkomt.
Zoo meencn werkloozen en soms ook de be
trokken gemeentebesturen, dat aan perso
nen, die eenige functie bij den luchtbescher
mingsdienst waarnemen, geen arbeid in
Duitschland behoeft te worden aangeboden,
of, dat zij vrij zijn dezen arbeid te weigeren.
Dc secretaris-generaal wijst cr met nadruk
op, dat dit niet het geval mag zijn.
Aan werkloozen, die bij de luchtbescher
mingsdiensten zijn geplaatst, moet. indien
zij daarvoor geschikt zijn, arbeid in Duitsch
land aangeboden worden. Bij weigering moe
ten ook op hen:de gebruikelijke maatregelen,
worden toegepast.
Duitsch officier ontdekt Frank-
rijks museum kostbaarheden.
WEER OP HUN PLAATS
TERUGGEBRACHT.
Een correspondent van de Weser Zeitung
te Genève meldt aan zijn blad, hoe dc histo
rische hoed van Napoleon en juweelcn van
kefzerin Joscphinc door een Duitschen .offi
cier gevonden en in veiligheid gebracht
zijn.
Het was op den 21 Juni dat een kolonnc
Fransche vrachtwagens bij Etampcs door een
Duitschen vliegeraanval uiteengedreven en
grootendeels vernield werd. Slechts twee
vrachtwagens waren aan de vernieling ont
komen en stonden onbeheerd aan den kant
van een weg langs een sloot. Van een der
belde wagens was een kist in de sloot terecht
gekomen, waarbij het deksel er af gestoo-
ten was, zoodat de inhoud in de droge sloot
verspreid lag. Duizenden Fransche- vluchte
lingen moeten op hun weg naar het Zui-
"«.BRESLAU
.tfD krakau
PRAAG
JOEGOSLAVIË
BELGRADO
J4O6&)—1spoorwegen
Sinds 1 Juli '40 zijn de staatkun-
kundige grenzen van Roemenië
drie maal veranderd, door het ver
lies van Bessarabië, Zuidelijk Do-
broedsja en Noord-Zevenburgen.
Op het kaartje zijn aangegeven,
de nieuwe grenzen van Hongarije
en Roemenië; het Zevcnburgsclie
gedeelte dat thans door arbitrale
uitspraak van de asmogendheden
bij Hongarije komt, is met stippel
lijn aangegeven.
Roemenië treft alle voorbereidende maat
regelen voor de uitvoering van de scheids
rechterlijke uitspraak van Wecnen. Uit
Boekarest zijn vijfhonderd autobussen naar
Zevenburgen vertrokken voor het vervoer
van de autoriteiten. I11 Klauscnburg is een
gemengde Roemeensch-Hongaarsche bur
gerwacht gevormd, die moet medewerken
aan een uitvoering zonder wrijving van de
ontruiming. Allo openbare lokalen zijn ge
sloten. Restaurants zijn alleen des mid
dags en des avonds telkens twee uur open.
De militairen zijn overal den toestand
meester.
den de wagens gepasseerd zijn, maar nie
mand heeft er eenige aandacht aan geschon
ken. Op de laatste vluchtelingen volgden de
ëerste'Duitsche auto's en in het voorbijrijden
bemerkte een officier een steek van ouder-
wctsch model, die in dc sloot lag. Dc officier
stopte cn trad nader. Om den steek lagen
oude degens met gouden gevesten, met zil
ver beslagen pistolen, een paarlen halsband
cn met smaragden en robijnen versierde
decoraties. Dc verbaasde officier las toen op
liet afgevallen deksel dc woorden: „Hotel
des Invalides" en de herkomst van al deze
schatten was opeens duidelijk. Hij liet alle
voorwerpen weer in de kist pakken cn deed
melding van zijn vondst op de dichtstbijzijn
de plaats, een Fransch ziekenhuis, waar hij
den dienstdoenden arts met de woorden ver
raste: „Ik heb .den hoed van Napoleon en de
juweelcn van keizerin Josephine gevonden."
Dc kisten zijn van de woning van den dok
ter weer naar Vcrsaillcs vervoerd, waar dc
inhoud in tegenwoordigheid van deskundi
gen is geverifieerd.
Behalve dc reliquiön van Napoleon bevatte
de kist nog een horstbeeld van Matthias I,
koning van Hongarije, cn een prachtige ver
zameling wapens uit alle tijden. In een klein
kastje bevonden zich do sleutels die toe
gang geven tot het graf van Napoleon in den
Dom des Invalides.
Ten slotte zijn alle kostbare cn hlstori-
sclio voorwerpen van het slot te Vcrsaillcs
naar Malmaison gebracht, vanwaar ze weer
op hun oude plaatsen in den Dom terugge
bracht zullen worden.
Paris Soir noemt dc wegvoering van deze
kunstvoorwerpen cn daarna de vlucht van
de bewakers een ongehoord schandaal.
Roemeensch-Russische
grens-incidenten
Berichten uit Boekarest zouden
overdreven zijn.
Naar volgens Reuter te Moskou wordt
verklaard, bewijst de publicatie van dc Sov
jet-Russische cn Roemcensche nota's over
de grensincidenten, dat de daarover uit
Boekarest ontvangen officieuze berichten
sterk waren overdreven. Er wordt op ge
wezen, dat Molotov in zijn rede van 1 Au
gustus heeft verklaard, dat met de regeling
van het Bcssarabische vraagstuk de grond
slag is gelegd voor de vestiging van normale
betrekkingen tusschcn de twee landen.
Uit dc thans ontvangen berichten van de
met de vaststelling der grens belaste com
missie blijkt, dat de twee landen trachten
zulke betrekkingen te vestigen. Het feit, zoo
voegt men er aan toe, dat. de vïce-commis-
saris van buitcnlandsclie zaken, Dckanosov,
een prompt en bevredigend antwoord op de
nota van gisteren heeft verlangd, vormt een
bewijs voor den wcnsch der Sovjet-Unie, de
kwestie spoedig op te helderen.
De luchtaanvallen
Amsterdamsche effectenbeurs
OBLIGATIES:
STAATSLEENINGEN.
op Engeland
Luchtgevechten van een heftig
heid waarvan men tot dusverre
niet had kunnen droomen.
De Londenscho correspondent van de
Stockholms Tidningcn schrijft: Als een ru
moerig, huilend cn klagend crescendo neemt
de luchtoorlog boven Engeland van dag toj
dag, ja van uur tot uur in hevigheid toe.
Steeds weer donderen nieuwe afdeclingen
bommenwerpers en jagers op de kust aan.
Dover was opnieuw het doel der Duitsche
aanvallen. Ballonverspeiringen en schepen
werden bestookt. Langs de Engelsche kust
100
ftfK)
100
100
500
500
100
100
500
100
500
NEDERLAND
1940 I 4
1940 I 4
1940 II 4
1940 II (m.b.)
1940 II 4
1940 II" (m.b.)
1936 3
1937 3
1937
(31/2) 1938 3
(31/2) 1939 3
V.K. L.K.
OOST-INDIë.
100 1937 3
500
100
500
1937 3
1937a 3
1937A 3
9S7/s
98%
99
99 1/16
90%
89%
98%
98%
OO'/R
90 11/16
90%
99
89%
90
77
77%
78%
77%
81%
81%
81%
81%
73%
70%
71%
74
74i/2
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN.
A'dam '37 I 3i/2
's Grav. '37 I 3% 8S%
N.-Holl. '38 3 771/2.
N.-Holl. '38 II (31/2) 3 80% S0%
R'dam '37 I, III 3% 76
Z.-Holland 1937 3 76i/2
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned. Hyp.b. Veendam 3% S4% 84%
AANDEELEN.
IfyDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
A.K.U. 78-80 8114-78%
Calvé Delft c. v. A. 04 63
Centr. Suiker Mij. 1541/2 155%
Fokker g. A. 205 205
Lever Bros en Unilever c.v.A. 86 88
Ned. Ford 335 340
Philips G.B.v.A. 150-152% 131-148
Philipsp ref. A. 118%
Heemaf N.V. A. 89 88
Lever Br. en Un. A. 77,
Lev. Br. 6% p.A. S.>% S8
Ned. Kabelfabr. A. 39.j 399
Ned. Scheepsb. A. 199
Ver. Blikfabr. A. 181
Papierfabr. v. Gelder A 126% 113
Werksproor v. A. - A. 1-J .4
PETROLEUM-ONDERNEMINGEN.
A' 227-237 2UV4-231
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd. Rubber 200-203 203-201%
SUIKERONDERNEMINGEN.
H V A 366-374 3<o3i0
Javasche Cultuur
N.I.S.U.
Ver. Vorstenl. Cult
220% 220
210 210
95% 95%
TABAKSONDERNEMINGEN.
Deli Batavia Mii. Wn'"I Sif'ioR
Deli Mij. c. v. A. 'i?',2"1
Senembah loo-loS lob
Koersen van nog niet tot de officieel© no-
leering toegelaten fondsen, waarvan publica,,
tic bij besluit van den wnd. sccrctans-gene-
raai, wnd. hoofd van het Departement van
Financiën, is toegestaan.
AANDEELEN:
Anaconda Conner C.V.A. 22% Jjb.-22 9/10
Bethlrhrm Steel C.v. gew a.fl. 71%.
Rep. Steel C.V. ft- a. 17% f?b.-1711/16 gl
Curtisa Wright C.V.A. 7%
Shell Union C.V. g. a. gb.-9% gl.
Ned. Scheepvaart Unie 131%-134 gi.
VALUTA'S.
New York
Berlijn
Brussel
Helsinki
Stockholm
Zürich
BANKPAPIER:
New York
Brussel
Stockholm
Zürich
1.88 3/16—1.889/16
75.28—75.43
30.11—30.17
3.81— 3.82
44.81—44.90
42.84—42.92
1.86%1.90%
30.08—30.20
44.76—4494
42.80—42.96
kwam het tot heftige luchtgevechten, ter
wijl andere, formaties dieper het land bin
nendrongen. Voortdurend trachten nieuwe
afdeclingen, soms tot bijna in de stratosfeer,
de jagers te ontwijken.
De inwoners van Londen hebben in den
nacht van Vrijdag op Zaterdag in de schuil
kelders gezeten en ook Zaterdag moesten zij
viermaal naar beneden, terwijl de zon aan
den hemel stond.
Des middags werd een nieuwe aanval on
dernomen en des avonds kwam het tot een
aanval, die misschien de geweldigste was
in dezen luchtoorlog.
Zonder ophouden lieten dc aan
valsgolven zich uit de lucht vallen
en anderhalf uur lang werd hevig
gevochten. Dit was een welbewuste
aanval op de stelling rondom Lon
den. De gevechten bereikten een hef
tigheid. waarvan men tot dusverre
niet had kunnen droomen.
Londen is op deze stralende herfstdagen
dag en nacht frontlinie. Ik hoorde een
Duitsch toestel in duikvlucht zoo laag over
mij heen gaan, dat bet geraas als een on
weer klonk".
De correspondent beschrijft verder de aan
vallen van Zondag, die op de havenwerken
aan de Theems gericht waren. Des middags
vielen Duitsche toestellen Croydon en een
ander vliegveld ten zuiden van Londen aan.
nadat Zaterdagmiddag drie andere vlieg
velden waren bestookt. De Duitsche aanval
len van de laatste twee weken hebben dui
delijk ten doel'het weerstandsvermogen van
den tegenstander door massale aanvallen
op vliegvelden cn toegangswegen te ver
lammen.
Met het oog van het geweldige tempo van
den strijd der laatste dagen is men er thantf
van overtuigd, dat de operaties, welke de
Duitschers tot dusverre hebben ondernomen,
slechts een voorbereiding zijn voor hetgeen
zal komen"»