Moderevue leeft van den gok! N1PPER EN PELLE CHINEESCHE KOOL DE VISSCHER De wil van het kind Levend water Zaterdag 19 October 1940 Vierde blad EEN COSTUUMPJE, WAAR U WAT AAN HEEFT! Groote partijen zullen er in dezen oor logswinter waarschijnlijk weinig gegeven worden, het zal derhalve voor de dames meer van belang zijn over een costuumpje te beschikken, waarmee zij zoowel op klei nere gezellige avondjes, bridge- of andere kaartpartijtjes. of bij een middagbezockje kunnen verschijnen. Hoe zou het zijn, da mes, als wij ons eens een zwarte zijden rok kochten? Ik geloof niet, dat we er berouw van behoeven te hebben! Maar het zal wel niet het eerste zijden rokje zijn, dat we dragen en daarom moeten we nu eens een anderen vorm vinden dan gewoonlijk! Zie onze „schoppendame" maar eens! Ach, het model is héél eenvoudig, maar... leuk. U ziet het zelf; Rondgesneden en de banen in een eens wat ander model. Ziedaar het, hcele geheim! Heeft men eenmaal zoo'n moderne rok, zal men zich gauw kunnen redden, ten minste als men de kunst verstaat met een paar aardige bloesjes te goochelen, om zoo te zeggen. Men gaat dan steeds goed ge kleed, en... men krijgt den naam een „eigen" smaak te hebben. Vooral als men de bloesjes weer eens iels anders afwerkt met hier en daar een modern versierseltje dus. Onze „hartendame" heeft een ander mo del gekozen, een leuke tweekleurige blouse, waarvan de rug uit zwarte Angora wol be staat. Om de gewoonlijk wal te gladde vlakken te breken is een rij biesjes aangebracht. De voorkant is groen gehouden. De mopwen sluiten vlak onder de ellebogen zakvormig af en loopen dan aan den onderarm in een nauwsluitende manchet uit. „Ruitendamo" bolielpt zich voorloopig met een blouse uit één kleur van het vorige jaar, heeft die echter van een modem gar nituur voorzien, dat bestaat uit een drie zijdige paarlen halsketting, met bijbehoo- rende armband, oorringen en haargarni- tuur. EEN ORIGINEELE MUTS! De mutsen-mode heeft zich zelf nog steeds niet overleefd, zij zal zich dezen win ter weer in velerlei gedaante manifesteeren! Bij ons model zijn muls en shawl samenge voegd en gemaakt van dubbele stof. De •ene kant is effen groen, de andere groen met een ruit. De shawl wordt door een ceintuur in de taille vastgehouden. Aan den onderkant zijn zakjes gedacht. Zoo'n muts zal een heerlijk bezit zijn voor een schoolkind, vooral wanneer men hun man teltje voorziet van manchetten in dezelfde kleur. Uw meiske zal er dan keurig en fleurig uitzienl dool' MARTINE WITTOP KONING Er is kool en kool! Er behoeft dus geen eentonigheid te zijn. •Zoo bekend als de Holland,sclie koolsoor ten, is de Chineesche Kool bij ons nog niet. Van haar kant heeft ze zich aan klimaat enbodom uitstekend aangepast, maar van onzen kant beschouwen we ze nog te veel als een vreemde, van wie we hel burger recht niet ten volle erkennen. Is het, omdat ze kool héét; maar *er niet de smaak van heeft? Dan moet ze juist goed te pas komen bij de huisvrouw, die klaagt over 't eentonige van „altijd maar kool"! Inderdaad, een doordringenden koolsmaak heeft de Chineesche kool niet; eerder lijkt ze op witlof, maar dan weer met eenige tempering van smaak, want het eenigszins bittere van lof en andijvie mist zp. In elk geval mogen we er, nu verschil lende zomergroenten ons reeds hebben ver laten, een welkome aanvulling in zien voor onzen mijddagdisch -j- zoowel in gekookten vorm als rauw toebereid op de wijze van sla. October is de maand, waarin deze groen te overvloedig aan de markt wordt ge bracht, en daar zo na November weer voor een jaar afscheid van ons neemt, is het van belang, dat' we in de eerstvolgende weken ons openstellen voor een nadere ken nismaking: ze zal ons in haar diverse vor men van toebereiding zeker niet tegenval len. Op de eenvoudigste wijze maken we ze klaar door ze te wasschen, fijn te snippe ren, zonder water in de pan te doen, op een flink vuur vlug aan de kook te bren gen en dan op een zachter vuur gaar te laten worden en tegelijkertijd droog (on geveer V2 uur). Dan poeieren we er wat, bloem over (door een zeef b.v.), roeren die er door en gieten steeds roerende er zooveel melk bij. dat een gebonden saus je de groonteüecltjes juist aan elkaar houdt. We laten de groente een oogenblikje doorkoken, nemen dan de pan van het vuur en roeren er een klontje boter door en zooveel zout als voor den smaak noo- dig is. Op de schaal raspen we er een iets je nootmuskaat over. Om den smaak van de Chineesche kool wat op te halen, kunnen wc dit eenvoudige melksaus jé pittiger maken door toevoeging van wat dikke tomatenpuree of van wat geraspte kaas Een smakelijke sla, die b.v. heel goed past bij gestoofde zoetwatervisch, kunnen we van Chineesche kool bereiden zonder dat we'daarbij aan. slaolie behoeven te denken. We gebruiken nl. voor de saus wat kwark (1 eetlepel per persoon) en verdunne die met óf wat tomatenpuree óf eenvoudig een klein scheutje azijn. Verder mengen we er een ietsje mosterd en misschien wat peper door met een snuifje zout. Als we de fijngesnipperde, zorgvuldig gewasschen en daarna in een doek goed droog uitgeslagen kool daarmee vermen gen, dan zal de nieuwe sla-uitvinding on getwijfeld in ieders smaak vallen. Wie niet in de gelegenheid mocht zijn om kwark te gebruiken (dit zuivelproduct schijnt nl. nog niet overal verkrijgbaar te zijn), die kan er even goed hangop voor nemen, een restje b.v. dat met opzet den vorigen dag voor dit doel bewaard is. Zelfs karnemelk is bruikbaar: om het sausje met deze. dunnen vloeistof toch de noodigc gebondenheid te geven, maken we eerst een kouden aardappel fijn en roeren daardoor de karnemelk en de verdere henoódigd- heden. Wat fijngesneden selderij of peterselie geeft, aan de Chineeschekoolsla een bijzon; der aroma. Reeds van de prilste jeugd van het kind af, moeten de ouders aan de vorming der zich ontwikkelende eigenschappen hun volle aandacht schenken. Zeer vele kinderen toch trachten hun eigen willetje door te drijven en hoewel een vaste wil op lateren leeftijd een bui tengewoon goede eigenschap kan zijn, mag deze bij kinderen toch niet te zeer domi- neeren, daar het dan in eigenwijsheid of eigenzinnigheid overgaat. Het is een zeer verkeerd begrip van ouders, indien zij meenen, dat hun kind, dat alles doordrijft wat hij wil, blijk geeft van een vasten wil. Bij den zuigeling is het reeds te bemer ken, dat hü probeert hoe ver hij kan gaan en daarom niet ophoudt met schreien, tot dat de medelijdende moeder hem uit de wieg neemt. Vooral bij eerste kinderen wordt heel gauw toegegeven, wat natuur lijk wel verklaarbaar is, doch niet verstan dig en zeer zeker niet in het belang der kinderen. Reeds in de jeugdjaren kan men de kin deren herkennen, die gewend zijn hun wil door te drijven: wat zij wenschen moet ge schieden en het speelgoed, dat zij zich kie zen. mag geen ander hebben. Zijn zij op school, dan doen zich met het maken van het huiswerk ook vaak moei lijkheden voor. Hoewel de ouders er voort durend op Wijzen. d,at het tijd is om het huiswerk te maken, wordt het in den regel uitgesteld tot het laatste oogenblik. Het werk wordt dan vaak vluchtig en slechts half gedaan en de resultaten zijn. dat het kind op school veel minder vorderingen maakt dan in verbènd met zijn aanleg ver wacht mag worden. De ouders moeten ook hier hun wil bo ven dien van een kind stellen en het kind leeren, dat het zich naar hen te schikken heeft. Indien kinderen weten, dat vader of moe der het zoo en niet anders willen, zullen zij zich naar hen schikken. Van groot be lang is echter, dat de ouders het beiden willen en niet een der partiien oogluikend toelaat, wat de ander verbiedt. Het kind moet wennen aan gehoorzaam heid, aan het zich schikken naar den wil van degenen die bovcr> hem staan, in huis zoowel als op school. Geeft men eigenzin nige kinderen steeds gelijk. Jan zullen zij zich lateT ontwikkelen tot menschen, die onmogelijk zijn voor hun omgeving en die zichzelve altijd achteruitgesteld voelen, in een woord, tot menschen, die men liefst zooveel mogelijk mijdt. Het is zeer moeilijk om kinderen, die een eigen willetje toonen. in goede banen te leiden, temeer, daar eigenwijsheid of hoe men het noemen wil in den regel een ge volg is van een verkeerde opvoedingsme thode. waarbij men het kind teveel 'zijn eigen zin laat volgen. Alleen met veel tact en geduld, maar tevens met onverbiddelij ke consequentie van de^ zijde der opvoeders kan men trachten den wil deze kinderen in goede banen te leiden. Waar de wil van het eigenzinnige kind tegen, die van de ouders of opvoeders ingaat, moet hij weten, dat hij tegenover een ..neen" staat, waaraan niets valt te veranderen. Met rustige zekerheid moeten onbillijke eischen worden afgewezen. Twistgesprek ken tusschen ouders en kinderen zijn ab soluut te veroordeelen: verbiedt men het kind iets, of geeft men geen toestemming vqor het een of ander en is dit verbod vol komen gerechtvaardigd; dan heeft het kind t.e gehoorzamen. Het is beter om kwaad te voorkomen dan te genezen: daarom kun nen wij vooral jonge ouders niet genoeg aanraden om reeds van het begin af met de opvoeding der zuigelingen te beginnen. Wij weten wel, dat dit niet gemakkelijk is. maar welktaak wordt ons in dit leven opge legd. die moeilijker is dan het opvoeden onzer kinderen? Het eischt den geheelen mensch en stelt ons verantwoordelijk voor het welzijn van den wordenden mensch. Hoe gaarne wij het gevoel vóór het ver stand zouden latqn spreken, dat is veelal niet mogelijk in het belang van het kind. Indien de zuigeling uren achtereen schreit hoewel hem niets deert, en hij wordt darr uit de wieg genomen, dan zal zich dit spel letje eiken dag herhalen; geeft men ech- HET IJSSELMEER IS NIET DOOD Van onzen Amsterdamschen correspondent Het IJsselmeer heeft ingenieurs' en artisten geïnspireerd tot tegen strijdigheden. Een filmproducer stempelde onze roemruchte binnen zee eens tot „Dood Water", de di recteur van de Amsterdamschc ge- meentewa terlei ding vindt het„doo- de water" ongeschikt om te drin ken; volgens een achtbaar raadslid uit de hoofdstad kan het IJssel- 'meer heel goed dienen tot drink waterbron en nu is er weer een scenarioschrijver gekomen, die be weert: ,,'t Is levend water! En om dat bet IJsselmeer leeft hebben we er iets moois van gemaakt, een goede Hollandsche documentaire film!" Spreek het eens tegen als gij durft! Breng den heer G. IJ. Knap, die het; scenario in elkaar zette, eens aan 't verstand, dat het ondei den_ Afsluitdijk, een dooie boel is... Hij kan er zich over opwinden! In de klei ne studio aan de Keizersgracht klinkt rad en overtuigend zijn betoog, terwijl wij schrijven, schrijven... Een gemakkelijke interviewgever! Je.behoeft niet zooveel te vragen, want Knap overstelpt je met co- pieKent zelf het vak van de radio-re portage door-en-door, weet dus ook pre cies waar het hij een vraaggesprek om gaat. En voorkomt onze wenschen. Toen Harderwijk naar koffie rook „Weet u hoe we er toe gekomen zijn? Robert Wilke, de camera-man, die in z'n leven al een heeleboel films gemaakt heeft, en ik, zochten naar een onderwerp voor een documentaire film, die ook in het bui tenland succes zou hebben. We kwamen op het idee: maak iets van het IJsselmeer! Iedereen zegt: dat is dood! Maar dat is niet waar! Want de visscherij leeft er nóg, al is 't dan niet meer op ansjovis, maar op snoekbaars. Ileusch, ik weet óók wel dat de tijden voor de visschers.veranderd zijn. 'k Ben zelf Harderwijker; als er vroeger dat gebeurdg ééns in de vijf jaar een vette ansjovisvangst was, dan rook heel Harderwijk naai de koffie; dan dronken en aten de menschen zich rond. Kom daar nu ter niet toe en laat men hem een paar keer uithuilen, dan ziet hij, zoo klein als hij is, al heel gauw in, dat het hem niet helpt. Is het kind ouder en tracht hij dan ook nog steeds zijn wil door te zetten, dan doet men het beste hem af te leiden en hierdoor op andere gedachten te brengen. Het verbieden moet niet tot een tweede gewoonte worden bij de ouders en moet zich alleen beperken tot die gevallen, waar het gaat om een onverstandigen wil tegen te gaan en niet om de zelfstandigheid van het kind aan banden te leggen. Eigenwijsheid moet al vroeg den kop worden ingedrukt, wat niet wil zeggen dat wij kinderen, die weten wat zij willen deze karaktereigenschap willen ontnemen, zoo lang het de perken niet te buiten gaat. Zeker is het. dat het aankweekeri van een vrsten wil, mits in goede banen geleid, slechts mede kan werken, tot het vormen van flinke menschen en die hebben wij, ook in de toekomst, maar al te zeer noodig. Menschen, die weten wat zij willen. es om! Dan kom je met reclit op de koffie... En tóch: eeuwig zal om het IJsselmeer blijven de vis- scher met heel zijn levendig bedrijf! Ja, dat blijft! Wat ik zoo uitzonderlijk vind, je hebt hier een binnenmeer, waar zcevissehers op varenNóg... Loop is in Enkhuizen, daar kom je een Urker te gen, een type! De visschers, ze veranderen niet, watergeuzen zijn het! Van doode stadjes aan de Zuiderzee is geen sprake, ja, Hoorn is dood, maar Enkhuizen Niet historisch, maar actueel. „Maar", werpen we schuchter tegen, „U zult niet kunnen ontkennen, dat de zonen der oude visschers steeds meer hun heil op 't platteland of in de stad zoeken, voor al nü Urk gauw een stukje van den N.O. l'older zal zijn. Én die heele steunmisère?" „Goedde menschen vergeten echter, dat vóór den oorlog de po sitie van de Zuiderzeevisschers ge stabiliseerd was. Er bestaat thans de incidenteele storing van den oorlog buiten beschouwing gelaten een economisch evenwicht tus schen den vischstand en het aantal visschers. De zeevisscherij veran derde slechts in binnenvisscherij. Men beschouwt onze film dan ook totaal verkeerd, als men ze een historische ten- denz toeschrijft; het wordt een actueele film. Wij willen liet publiek van het ver keerde inzicht: „dood water' afbrengen; daarom noemen we ons product: „Levend Water". De gok. „Komt er nog een intrigue, een verhaal in voor?" „Neen, we blijven zuiver documentair, tenzij u als intrigue wilt aanmerken het speculatieve element, dat in het leven van den Zuiderzeevisschers zoo'n groote rol speelt. Een dergelijk „gok-bedrijf" als de visscherij bestaat er ter wereld niet! De visscher is niet de „boer die op het water werkt" zooals som-N mige stedelingen wel denken. Hij mist diens, zekerheden van ploegen, zaaien en oogsten; hij leeft dage lijks van den gok. lederen avond hoopt-ie. dien volgenden dag een be somming ƒ:400,— te maken! Dat geeft spanning aan zijn leven: eiken dag een kans. De visscher heeft daardoor iets plezierigs, wat andere burgers niet kennen. Prachtige typen vjnd je onder hen, "zooals je in ons lieele vaderland niet tegenkomt. Ook visueel wordt de rolprent interessant. Wij willen vermijden het o.i. groote euvel dat vele cultiyeeie films aan kleeft het gebrek aan logisch verband, de losse aaneenschakeling van op-ziclizelf mooie plaatjes. Wij maken er een drama van, dit woord dan genomen in zijn oor- spronkelijken beteekenis: handeling, actie. Wieringermeer „afgezaagd". „Gaat u nog mqcr films maken?" „Ja, „Levend %'atcr" is het begin van een serie. No. 2 heet: „De strijd tegen het wa ter". Neé, niet weer over de Wieringer meer! Over het. wezen van onzen eeuwen ouden strijd tegen het water: de water techniek van de polders! En we gaan den Oliemolen vereeuwigen en het' oud-vader- landsche heien". .Robert Wilke vertelt ons nog, dat de hee le film (zoowel beeld- als geluidsopnamen) in deze werkplaats wordt geproduceerd, al les met eigen apparaten. Het initiatief van de twee vaklui doordringt de sfeer van de kleine ruimte in het oude grachtenhuis; over een week of wat gaat de première van „Levend Water" Ongenode gasten. */j 1. Terwijl de kinderen weg waren, hebben de krokodil len ongevraagd rustig bezit /an de boot genomen. 2. Kurrki, die nooit lang be hoeft na te denken, vérzint een af andere list en moet daarvoor een touw vlechten, terwijl Nipper en Pelle het materiaal aanslepen. Kurrki's leven hangt aan een zijden draadje. 1. Kurrki heeft zijn touw aan een sterke tak vastgemaakt die een heel eind boven Qe rivier uitsteekt en nu slin gert hij zich zonder angst over de koppen der vraat zuchtige krokodillen heen. 2. Hij landt behouden op het dék van.de boot. Behouden?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 11