Voor den Zaterdagavond Brabantsche Brief RADIO OUDERS De van Dré ulu:i 't HOEKJE Xah naait PROGRAMMA Ulvenhout, 17 Oct. 1940. Amico, Nooit, nóóit zal eenige pen hunnen beschre ven 't leed, dat over deus menschdom gekomen ls! Nooit! Want den menschelijken geest, hoe geniaal soms, is toch rap begrensd. Want 't menschelijke hart, hoe „groot" soms, is toch slechts 'nen vuist klein. Maar 't leed van deuze tijden is grenzenloos! Net zoo grenzenloos als den haat, die jaren en jaren lijk 'nen wind- vleeschwortel groeide in de verkankerde ziele- menten van heel de menschheid. Van al de (on!) redelijke Schepsels-Gods, waarvan ieder, stuk veur stuk, de schoone Schepping wenschte te beschouwen als 'n eigen veurtuintje, waar omheen n' ste\ivig hek, mee 'n bordje „Pas op voor den Waakhond." Wij, moderne menschheid, we waren zoo fier, we waren zoo trotsch, we waren zoo verwaand, we voelden ons eigen zoo machtig. We lapten 't 'm toch maar! We beheerschten de hemelen lijk veugels. De zeeën lijk visschen. Daar was aan onze krachten gin beperking meer. We waren zoo machtig! We bouwden stejen veur millioenen zielen. We trokken luchtlijnen van wearelddeei tot dearelddeel. We verbonden de weareldpolen mee onzichtbare draden. We waren zoo machtig als Goden. En de wetenschap was ons geloof. Techniek onzen godsdienst en onze godsvrucht drukten we uit in pk of zooveul honderd km per uur. We waren zoo machtig. We namen alleen den hoed af vvur ons eigen en ik heb 'n paar idioten gekend, die ook „dopten" veur huilie' eigen wijf. (Waarschijnlijk, omdat zij 't zoo wijd gebrocht ^ad, de gade van 'nen idioot te zijn)! Onze zeuns wierden doctors van beroep en onze dochters wierden schoonheden. Daar waren in deus volmokte weareld perfesters en barbiers genogt, om onze kinders te tooien mee alle make up, die de Moderne Beschaving eischte. Heel de „samenleving" (deus woord zet ik al jaren tusschen tikkeltjes), heel de samenleving bestond uit heeren en dames; 'nen m e n s c h kwaamt ge nog maar zeldzaam teugen. E We waren zoo fier, we waren zoo trotsch, we waren zoo verwaand, we voelden ons eigen zoo machtig. Toen, op 'nen prachtigen laatzomerschen Zondagmiddag, fladderde daar 'n pampierke langs de telegraafkabels. Van Londen naar Berlijn! Nog één. Van Parijs naar Berlijn. Oorlog! 't Is nog kort gejelen. 'n Jaar pas, dat deuze pampierkes langs den waterblaauwen Septem- berhemel flierden. Maar nooit, nóóit zal eenige pen kunnen beschrijven 't leed, dat over deus menschdom gekomen is. Dat nou machteloos te beven staat bij puinhopen die ooit millioenensteden waren. Dat nou machteloos te sidderen staat in de schrikkelijke nachten, nou de zwartglanzende sterrenhemelen vol zijn van 't gezoem van prooizoekehde doodsveugels. Dat nou machteloos, in bleeke woede, bij den radio staat en aanhoort de laffe moordaan slagen in veürbgen nacht, deurgentlemen, ,'n soortement van opperheeren in onze moderne „Samenleving". Machteloos, mee 'nen Godverwijtenden blik In de mooie oogen, staan we daar langs de stille wegels en leeren er weer den hoed lichten, telkens en telkens als daar passeeren de zwarte lijkstoeten. Machteloos, mee 'nen vloek tusschen de tanden, scherlen we in den puinhoop, die gis teren onze woning was, naar gedachtenissen van onze vermoorde kinders, man of vrouw, verscheurd door gloeiend staal. Machteloos staan we in onzen rouw, want de zoemende dooders laten ons ginnen tijd! Machteloos, mee dikke keel en brandendè oogèn staan we in ons leed, wij, die zoo fier op onze uitvindings, trotsch op onze beschaving, wg die zoomachtig waren. Want we be heerschten de hemelen lijk veugels. Daar was aan onze macht gin beperking meer. Tech niek was onzen Godsdienst. We waren zoo geleerd! Ja,- dat waren we. Dat heb ik oe de leste jaren wel honderd keer geschreven g'had: we zijH zoo geleerd, maarwe hebben te weinig aan gezond verstand! Aan de poorten van de Hoogescholen wierd gevochten, vergimd! Ik heb daarvan de prentekes in de kranten gezien, wierd ge vochten, om binnen te komen. En de letterkes in de nuuwskolommen, die de namen van de nuuwe geleerdhedens vermelden, wierden hoe langer hoe kleiner, want er was gin plek meer in de kranten, evenmin als in de motschappij trouwens, om al die geleerdheid te bergen. Karjum! 't Was heel wat eenvoudiger om aan duuzend dokters te komen om oew 'n been af te laten zetten, dan later aan éénen be kwamen timmerman om oe 'nen houten poot te leveren! Schud nou nie oewen kop, amico! Om in oew eigen gedoente te blijven: hebt ge wel 'ns ver legen gezeten om 'nen geleerden journalist, die soms zoo dikkels „dr." veur zgnen naam had ren? staan, dat z'n naafnkortje wel leek te stotte- Maar zekers weet ik, dat ge dikkels water en bloed gezweten hebt, om aan den bekwamen ambachtsman te komen, die oew defecte pers weer op gang kost brengen! Man, hoe is 't in mijn bedrijf?! 'k Zat nooit verlegen om geleerde tuinbouwspecialisten; die waaiden hier, mee de landbouwblajen, zoo maar op tafel, 'k Zat nooit verlegen om geslob- kouste, gladde kwiebussen, die riekten als stadsche joffers en die mg, mee veel stijkages, 't geld uit den zak probeerden te lullificeeren mee wéér nuuwe uitvindings. Méérvraag 't mijnen Compagnon, Dré III: daar was naar éénen Eeker! Ons Fraterke „Kweetnie". Was missen we 't jonk! .Geleerdheid De Kunst wierd kapot gekletst door geleerd hedens, wien eigen elk vleugske van schep pend vermogen ontbrak; ze weten zoo veul en te kunnen zoo weinig! 't Geloof wierd kapot gekletst deur geleerd hedens, die den Bijbel uit d'r hoofd kennen; ze weten zoo veul en ze bidden zoo weinig. 't Sociale leven wierd kapot gekletst deur geleerdhedens, die tot den buik in de politiek baggerden; ze weten zoo veul en ze doen zoo weinig. En 't slot Nou wordt de heele weareld kapot geslagen! En de gloeiende scherven- spatten om onzen kop. Vernietigen onze huizen. Vernielen onze stejen. Rinneweeren onzen oogst ten velde en in de voorraadschuren. Verdelgen 'n deel der menschheid. Op den oogenblik dat den werkdag is ge daan, 't leven in zijnen schoonsten glans mag* komen, dan dooven we de lichten. Dan sluiten de theaters, dan zet den winkelier, vroeger zoo fier op zijn overdadige étalages, houten luiken veur z'n ramen. Dan ligt 't leven dood. En we sluipen deur 'onzen eigen huis als dieven rond mee 'nen zaklanteern. En we luisteren. Luisteren in de beklemmen de stilte, die suist imden kop. Die dringt deur de afgesloten deuren en ramen, uit „onze" donkere, verlaten straat, waarover den drei genden nacht wolkt, waarin rondspoken de zoekende lichtbundels, geluidloos aftastend den zwarten hemel vol gluipend gevaar. Geleerdheid Ik zag de weareld dikkels als 'n gedrochtelijk intellectueeltje. 'n Ge-uilebrild waterhoofd, gedragen op 'n kinderlijk rompke, waarin gin plek was veur 'n groot, Kloppend hart. En 't intellectueel „wantoestandje" waggelde en wankelde voort op twee kromme rachitis- beentjes. Niks dan hersens, hersens, hersens. steunend op twee spierlooze, kalkerme beentjes, waar deus bloedermoeiig kwiebuske eenen keer moést deurhenen zakken, zoo zag ik al jaren m'ntrotsche weareld. En „Koppes" is deur z'n kniekes gezakt, 't Spet me veul, 'k heb s j u u s t gezien. Maar 'k heb één excuus: 'k ben nie geleerd. Daar leven óp deus veulbewogen weareld kunstenèèrs waarover na eeuwen nog gespro ken zal wodren. Maar ginneu enkelen kunste- nèèr kan 'n werkstuk schenken aan zijnen tijd, ofMr. Dr. Ir. Zuurpruim-Vandecrant. kritiseert 't werkstuk kapot. Daar leven in deuze motschappij óók nog ijverige menschen genogt, die al jaren n.iet werken kosten, wantProf. Dr. Ir. Pieker- mans vond steeds nuuwe na^b nes uit, die deus menschen den arbeid, dus 't brood, dus alle geluk afnamen. En altij vergat Pieker- mans, dat er ook 'ns 'n plan moest uitge vonden worden, tot geluk van alle menschen. Zijn hersens werkten wel, net ais die van Zuurpruim-Vandercrant, maar in huilie kind- sche rompke was gin plek veur 'n kloek, kloppend hart. Piekermans vond net zoo lank uit, tot den arbeidersstand al net zoo kapot was als de verintellectualiseerde Kunst. Daar leven in deuze weareld ouwere men schen, die huilie leven lank de steunpilèèren waren van de motschappij. Ze betaalden hooge belastingen, in veul diffrente soorten aan Staat en Stad. Ze voeiden huilie kinders op tot ferme menschen veur de samenleving. Ze betaalden torenhoge bedragen aan wissels, wissels, altij wissels. Ze.steunden-Kerk en Staat, in 'n leven van noesten arbeid. En ze spaardei veur den ouwen dag. Want d'n Staat geeft zulken .gin pensioen. En dan?,Dan verloren zij alles. i,Stonden ten leste mee 'n bevend, opengehouwen handje bij de bedeeling. Want den middelstand was. kapot gepolitiekt. Mee den boer, die veur 'n groot deel oogste veur den mestvaalt, gong 't nie anders. Zoo zag ik, in deus fiere, trotsche zelf genoegzame weareld, zoo geleerd, zoo mach tig, alles, man veur man, wèèrde veur wèèrde kapot gaan. En altij kwam er meer „geleerdheid", die alles zoo haarfijn verklaren kost, die er zoo lekker over kletsen kost. En aan dat gepraat nog dapper verdiende. Maar alles wét zij, geleerden, aanraakten, gong kapot. Verdorde. En de jeugd leverde gevechten, om binnen te komen in de colleges van Prof. Dr. Ir. Piekermans. Zoo wierd de weareld geleid naar den ramp. Ze wisten zooveul en ze konden zoo weinig. Ze Wisten zooveul en ze -baden zoo weinig. Ze wisten zooveul en ze dejen zoo weinig. 't Was allegaar hersens zonder verstand. 't Was allegaar geleerdheid zonder hart. 't Was alleszoo gedrochtelijk. Toen flierden, langs dieën waterblaauwen Septemberhemel, van dieën eersten Zondag van Herfstmaand 1939/ die twee pampierkes. Eén jaar gelejen. En nooit, nóóit zal eenige pen kunnen be schrijven 't leed, dat over deus menschdom ge komen is. Nooit! Want den menschelijken geest, hoe geniaal soms, is toch rap begrensd. Want 't menschelijke hart, hoe „groot" soms, is tbch slechts 'nen vuist klein. Maar. 't leed van deuze tijen is grenzenloos! Net zoo gren zeloos als de haat, die jaren en jaren groeide in de verkankerde zielementen, zwart van wangunst, van jalouzie, ontstaan uit allen ermoei, die de weareld dagelgks dieper ver duisterde. Tot deze nachten kwamen! Ik weet wel: iedereen wit, kent de oorzaak van 't wearelclleed. Iedereen! D'n een wgst naar links, den ander wijst naar rechts, ten- slot slaan ze malkaar op d'oogen om 't „ge lijk". Wij hepben éltij alles geweten! Wij waren zoo geleerd, zoo machtig! Veur ons bestonden gin wonders, gin „verhaaltjes" zeeën we, ginnen boeman. Maar ik zeg in m'n ongeleerdheid, die ge jaren van me kent: In de stilte van den suizelenden avond, waarin 'k m'n hart hóór kloppen, in den don ker van deze nachten, waarin gin enkel lich- teke brand van den Noordpool af tot in den Libysche Woestijn, in die zwarte stilte, die lijk 'nen Vloek over 't Menschdom hangt, daar hoor ik soms Hel en Hemel schaterlachen om ons „machtige" menschenkes, die alle recht op geluk schijnen verspuld, verknoeid te heb ben. Wij, die alles kapot maakten, alles rinne- weerden, jaren en jaren lang, machteloos, mee 'nen vloek tusschen de tanden, scherlen we nou in den puinhoop, die gisteren onze woning was, naar gedachtenissen van onze vermoorde kinders, man of vrouw, verscheurd deur gloei end staal. Over de weareld vaart 'n Godsgericht, on afhankelijk van den wil van ons, machte- loozen. Vol. Veul groeten van Trui, Dré III en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. Dré. ZONDAG 20 OCTOBER 1940. JaarsveKl, 414,4 ni. 8.00 VARA. 8.30 VPRO. 10.00 VARA. 2.00 AVRO. 5.30 NCRV. 7.00—9.15 AVRO. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek 8.30 Studiodienst. 9.20 Gramofoonmuziek. 9.30 Voor de kinderen. 10.00 Orgelspel en zang. 10.40 Declamatie. tLl.00 VARA-orkest en solist. 11.40 De Krekels. 12.00 VARA-orkest! 12.45 Nieuws- en economische berichten van het ANP. 1.00 Esmeralda en solist. 1.45 Lezing „De arbeiders avondscholen van het Instituut voor Arbeiders Ontwikkeling" 2.00 Concertgebouworkest. 3 00 Causerie „Middeleeuwse poëzie en priza' 3.20 Radiotoneel. 4.05 AVRO-Amusementsorkest en solisten. 4.50 Sportberichten ANP, gramofoonmuziek. 5.15 Wekelijkse gedachten wisseling (ANP). 5.30 Gereformeerde Kerkdienst. 6 +5 Actiiél» reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Kroniek van de week, 7.15 Gramofoonmuziek (met toelichting). 7.45 Repc tage. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Omroeporkest en soliste. 9.009.15 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Kootwijk, 1875 m. KRO-Uitzending. 7.00 Berichten (Duits). 7.15 Berichten (Engels). 7.30 Wij beginnen de dag. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. 10.00 Berichten (Duits). 10.15 Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten (Engels). 31.30 Gramofoonmuziek. 12.30 Berichten (Duits). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 KRO-Kamerorkest. I.30 De Meesterzangers en solist. 2.00 Berichten (Duits). 2.15 Gramofoonmuziek. 2.30 Inleiding volgende uitzending. 2.45 „De Barbier van Sevilla", opera. (3.30—3.45 Berichten Engels. 4.35—5.00 Causerie „Uit het leven van Rossini"). 5.30 Wekelijkse gedachten wisseling (ANP). 5.45 KRO-Melodisten en solist. 6.15 Berichten (Engels). 6.30 Gramofoonmuziek. 7.00 Rococo-Octet (opn.). 7.30 Berichten (Engels). 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten (Duits). 8.15 Nieuwsberichten ANP. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 Berichten (Engels). 8.45 Gramofoonmuziek. 8.55 Wij sluiten de dag. 9.009.15 Nieuwsberichten ANP. MAANDAG 21 OCTOBER 1940. Jasrsveld, 414,4 m. VA RA-Uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.20 Declamtie. 10.40 Viool en piano. II.10 Declamatie. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 VARA-orkest. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP 1.00 Gramofoonmuziek. 1.15 V/RA-orkest. 2.00 Voor de vrouwen. 3.00 Esmeralda. 3.30 Causerie „Slot van het grondpatroon". 4.00 Gramofoonmuziek (met toelichting). 4.3Ó Zang met pianobegeleiding en gramofoon muziek. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP. 3 VOOK DE ZICH OVERBODIG MAKEN EN IMMER NABIJ BLIJVEN. Wanneer we, als ouders, ons gaan bezinnen op onze oudertaak, komen we tot de slotsom, dat we eigenlijk op dén duur overbodig zijn voor de kinderen. Ik bedoel dit: wij streven er naar onze kinderen zoo groot te bréngen, dat zij later op eigen beenen kunnen staan, Ons niet meer noodig hebben. Ons geheele leven is er op gericht hoort er althans op gericht te zijn om de kinderen tot zelfstan dige wezens opr te voeden en hun zooveel mede te geven in het leven, dat zij zich zelf kunnen redden. Ik kan zoo heel goed de angst van den stervenden vader of de stervende moeder be grijpen, als zij, bij het naderen van haar levenseinde denkt aan de nog jonge Kinderen, die achter blijven. „Z* hebben me nog zoo noodig", denkt de stervende en inderdaad: het jonge kind heeft ons ouders zoo hard noodig. En toch: er moet eeh Jijd komen, dat wij de kinderen aan zichzelf overlaten. En zoo begrijp ik anderzijds de gevoelen^ van een moeder, die haai dochter ziet trouwen en zich maar niet los kan maken van de idee, dat haaf kind haar nog zoo noodig heeft. Ja, dikwijls is dit gevoel de oorzaak van verdrietelijkheidjes in den verlovingstijd der kinderen. Vele ouders zijn maar. zoo bang, dat nun kinderen te vroeg het ouderlijk huis verlaten. „Je bent nog zoo jong je moet nog zoo veel van on» leeren, kind." Herinnert u zich deze, woorden nog, ouders van uw ouders, toen ge hen sprak over uw voornemen te willen trouwen? En nu, na jaren bent u misschien zelf weer zoo ver, dat ge hetzelfde tegen uw kinderen zegt! Het is zoo moeilgk kinderen los te laten, wanneer men dolveel van hen houdt. Waarlijk, het zijn de slechtste ouders niet, die niet kun nen scheiden van hun kinderen, al is ander zijds, dit feit voor den levenspartner, met wien uw dochtei het leven ingaat, minder prettig. Ook tijdens oe schooljaren van uw kinderen, hebt ge mogelijk gestreden met dat gevoel: uw kind wilde dolgraag mee met de school reis. maar gij durfdet het niet mede te laten n. Ge waart bang, "voor vele ongelukken. Uw kind begreep dat allemaal niet en meende, dat ge het niets gunde. Maar ik weet wel beter. Gij waart te bezorgd, gij hield te veel a:i uw kind. Ge verkeerdet in de meening, dat niemand zoo goed voor uw kind kon zor gen en zou zorgen als gij. In mijn eigen prac- tijk heb ik dergelijke dingen vaak medege maakt en heb ik meermalen voor een kind een heel goed woordje moeten doen om het maar mee te krijgen op de schoolreis. En het waren altijd ouders, die onzettend veel van hun kin deren hielden en zich alles ontzegden om het kind maar gelukkig te maken. Alleen het afstaan van het kind: dat iel hun zoo zwaar. Maar wij moeten daar als ouder over heen. Het kind komt tot den tijd, dat Het alleen de wereld in en door moet. Wij moeten streven naar een zoodanige ontwikkeling van het kind, dat we het met een geryst hart kunnen laten gaan We moeten overbodig worden. Eigenlijk is dit toch ook weer niet het ge val. Want juist die ouders, die. zichzelf over bodig maakten,waren het voor de k'nderen nimmer. Zij waren en bleven immer nabij het kind. Vader en moeder bleven de vraagbaak in alle moeilijkheden en vaak heb ik gezien, dat kinderen, die zich moesten losscheuren van hun ouders, later den weg naar het ouderlijke huis verloren waren. Er was een breuk geko men. Een breuk, die eigenlgk ontstaan was door een te veel aan liefde van de zgde der ouders. We moeten onze kinderen zelfstandig leeren worden. Dit is evenwel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik denk thans aan een leerling van mij, die nimmer iets voor zijn vader be hoeft te doen. De vader heeft werk genoeg, maar hg *is de meening toegedaan, dat zgn zaon niets terecht brengt van het werk. Vader doet het liever zelf, dan wordt het goed ge daan. Inuerdaad. Als de man zelf de aardap pelen rooit, weet hg, dat ze gerooid worden en niet voor een deel in de aarde blijven zitten; Maar de zoon leert het op die manier nooit of misschien op veel te laten leeftijd. De jon gen wordt nimmer zelfstandig. Hij wordt echter iederen dag ouder. lederen nieuwen dag brengt hem nader tot het tijdstip waarop hij alleen de .vereld in en door zal moeten. En hoe zal het dan zijn! Ongelukkig de kinderen, die zoo hef leven in moeten. Treurige voorbeelden rijn mg op dit terrein bekend. Geheele levens worden misschien door deze levenshouding van te goede ouders be dorven. Als Ik hier spreek over t e goede ouders, dan begrijpt men wel, dat Ik daar mee bedoel r' de betreffende ouders te veel voor de kinderen doen. Men moet niet alles zelf willen doen. Laat geru"* het d -en verantwoordelijke taak volbreneren. In het bovengenoemde geval moest •Te -<""Tér xrjn zoon """«ar cel en laten rooien en hem er op wijzen, dat hij ze goed rooien moet. Desnoods kon de man het werk contro leeren. En dan: al bleven er wat in den grond, wat zou dat nog? Laat nooit uw kind als onzelfstandig wezen de-e wereld in gaan. Maak het zelfstandig door het reeds jong verantwoordelijk werk te laten verrichten. Natuurlijk bedoel ik met verantwoordelijk werk alleen werk, dat tot op zekere hoogte verantwoordelijk ls. Men behoeft een kind niet op pad te sturen met duizend gulden in den zak om een rekening te betalen. Dat is onverantwoordelijk. Wie mijn gedach- teneang heeft gevolgd, begrijpt wel, wat ik bedoel. OVEEKA. INNERLIJK EN UITERLIJK. Een niet meer-jonge en nog niet-oude vrouw keek vorschend in haar spiegel, haalde toe* mijmoedig de schouders op en zuchtte. Om haar heen stond een waar arsenaal van potjes en 'fleschjes met schoonheidmiddelen, en zjj was net tot de teleurstellende ontdekking ge komen dat de duur-betaalde middelen haar niets hielpen. „Ik zie er moe en verlept uit", dacht zg en voegde er met bittere bravour aan toe: „en oud". Het was waar en het was geen wonder, Want haar oogen speurden gespannen naar de gelaatsuitdrukking van ieder die met haar sprak, met de stomme, dringende vraag: „Kun jij zien dat ik vier-en-veertig ben?" Va - de neusvleugels naar de mondhoeken liep bij haar een scherpe »g'Die lijn was daar, zij het mineer scherp, óók al geweest toen zg' vier-en-twintig -"as, want die was hoofdzake lijk het gevolg van haar gewoonte in misprij zende ontevredenheid de mondhoeken neer t« trekken. Maar in het frischgekleurde gezichtje met de heldere oogen Van twintig jaar geleden was die lijn minder opgevallen. Haar huid was nu slap. dor en geelachtig en hiertegen zouden - de beste huid-preparaten haar weinig helpen, zoolang zij haar zenuw- ac. tigheid trachtte te bestrijden met het drinken van tallooze koppen zwarte koffie en het rooken van tientallen cigaretten. Zonder afbreuk te doen aan de verdienste van werke lijk goede preparaten ter vprzorging van de hu;d moet ons toch "an het hart. dat de voor naamste schoonheidsbevordering van binnen naar buiten moet geschieden. Een voldoende lange nachtrust in een goed- geluchte kamer, eenige uren per dag lichaams beweging in dé frissrhe lucht, een voeding die veel rauwkost bevat, dat alles komt voor iedereen in hooge mate ten goede aan de huid, aan het figuur en aan de geheele verschijning. En dan niet te vergeten de uitdrukking van het gezicht. Hoe kan een gezicht aantrekke lijk zijn zoolang het gedachten weerspiegelt, die vervuld rijn van angst, ontevredenheid of wrok?! Wat is de hoofdzaak hij den indruk die een gezicht op ons maakt? Dc oogen en de mond. Welnu, dezelfde oogen kunnen onopvallend of aantrekkelijk rijn al naar gelang van de uitdrukking. Een goed-belijnde mond kan zelfs bepaald leeliik rijn door een uitdrukking van woede of sarcasme. Wie er graag zoo voordéelig mogelijk uit ziet. moet in de eerste plaats waken over zijn gedachten. Of men van een zware makerup houdt of niet, is een kwestie van persoonlijke smaalt, maar een te- geprononceerde make-un zal een wat oudere vrouw ouder doen schijnen, in- nlaats van het gewenschte doel voor haar te bereiker vs" ee!n schijn van jeugd. En het zeer modieuze japonnetje dat het me'sie van 25 goed staat, zal haar vijftien jaar oudere zuster nie' flatteeren en zelfs wat potsierlijk doen u'tzien. De vrouw, die met smaak uitkiest uit de voo- haar leeftijd be doelde iaoonnen, zal een veel charmanter ef fect bereiken dan de veertigjarige, die met alle geweld voor vijf-en-twintig wil worden aangezien. Te jeugdige kleeding maakt 5 jaar ouder, en een smaakvol-gekleede goed-verzorgde vrouw kan tien laar. jonger sch'inen dan zij "^n wat een «mzicht het él Ier meest verjongt dat is die zachte glimlach zonder bitterheid over de „kleine ramoen" van het leven. De glimlach komt voort uit een innerlijk dat. «venwichtio- en rh'n reageert en daarom is dit een privilege van de ouderen. Een jong mensch reageert te heftig-om de bezonkenheid te kunnen gevoelen, die die glim lach te voorschijn toovert, en die een onop vallende mond za«ht en aantrekkelijk maakt zónder kunstmiddelen. Dr. JOS DE COCK. 5.30 Orgelspel. 6.00 Lering „Werkloosheidsbestrijding". 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 VPRO: Cyclus Het gezin in onze tyd", 6.45 Actuele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Vragen van de dag (ANP). 7.15 VARA-orkest en solist. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 VARA-orkest. 8.30 Radiotoneel. 9.00—9.15 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Kootwijk, 1875 m. KRO-uitzending. 7.00 Berichten (Duits). 7.15 Berichten (Engels). 7.30 Wij beginnen de dag. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. N 9.00 Berichten (Duits)'. ,9.15 Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten (Engels). 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Berichten (Duits)*. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP 1.00 Gramofoonmuziek. 2.00 Berichten (Duits). 2.15 Gramofoonmuziek. 3.30 Berichten (Engels). 3.45 Gramofoonmuziek. 5.00 Berichten (Duits). 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP. 5.30 Musiquette (opn.). 6.00 Gramofoonmuziek. 6.15 Berichten (Engels). 6.30 Gramofoonmuziek. 6.45 Berichten. 7.00 Vragen van de dag (ANP). 7.15 Gramofoonmuziek. 7.30 Berichten (Engels). 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten (Duits). 8.15 Nieuwsberichten ANP 8.25 Gramofoonmuziek.. 8.30 Berichten (Engels). 8.45 Gramofoonmuziek. 8.55 Wij sluiten de dag. 9.009.15 Nieuwsberichten ANP.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 12