Beroepsgoederen-
vervoer in één
organisatie
De Birmaweg
heropend
Benzine per rit
toegewezen
HOOGLEERAAR
VEROORDEELD
Zware tol aUn
het verkeer
„Het geheele volk
betale den wederopbouw''
Jodenstatuut
in Frankrijk
Officieele valuta-koersen
Verplicht lidmaatschap
CENTRALE BEVRACHTINGSCOMMISSIE.
De beroepsgoederenvervoerder is thans ver
plicht lid te zijn van de „Nederlandsche Or
ganisatie van Beroepsgoodoreiivervoer",
welke uit de vroegere 'organisaties is ge
vormd.
Een eerste stap om tot nauwere samenwer
king tusschcn de verschillende takken van
liet vervoerwezen te komen, werd reeds halt
Juni van dit'jaar genomen, toen de rijkscom
missaris voor het bezette Nederlandsche ge
bied .op 17 Juni een verordening uitvaardigde
betreffende het vervoer van personen en goe
deren, waarbij werd bepaald dat de secreta
ris-generaal van het departement, van water
staat gemachtigd was voorschriften betref
fende het vervoer van personen en goederen
uit te vaardigen en in verband daarmede de
noodige maatregelen te treffen.
Om nu een. zoo rationeel mogelijk vervoer
langs den weg 1c bereiken, is de N.O.B. opge
richt, welke ten doel heeft medewerking te
verlecnen aan de door den secretaris-gene
raal van hel departement van waterstaat te
nemen maatregelen op het gebied van het
beroepsgoederen vervoer langs den weg, zoo
mede bet bevorderen van de bij deze verorde
ning beoogde doeleinden.
Het bestuur van de N.O.B. wordt gedeelte
lijk aangewezen door den secretaris generaal
van het departement van waterstaat, gedeel
telijk door de leden van de N.O.B. gekozen.
Leden van de N.O.B. zijn alle beroepsgoede
ren vervoerders, die in liet bezit zijn van eeiV
rijvergunning.
Centrale bevrachtingsdienst.
Als een der voornaamste maatregelen om
tot een nauwere samenwerking te komen
tusschen de vervoerders zal de N.O.B. een
centrale bcvraehtingscommissie instellen,
gevestigd te 's Gravcnhuge.
De centrale bevrachtingsdienst (C.B.D.)
heeft ten doel zorg te dragen, dat het ver
voer van goederen per vrachtauto naar den
eisch der omstandigheden op de meest eco
nomische wijze plaats heeft. In wezen zal de
taak van de centrale bevrachtingsdienst
van de N.O.B., die zijg van een vervoer
centrale.
Onder de deskundige teiding van ter za
ke kundige vervoerexperts zal het. vervoer-
apnaraat in Nederland binnen afzienharen
tijd zoo economisch mogelijk worden benut.
Het vervoerbedrijf is er ten algemeenen
nutte en mag niet worden afhankelijk ge
maakt van het belang der eigenaren. De
voorziening van de bevolking en industrie
stelt aan het vervoer onder de huidige
omstandigheden zware èisclien. Om hier
aan het hoofd te bieden is een \crgaande
samenwerking tusschen alle takken van
vervoer een eerste vereisch'tc. In de Xeder-
landsche organisatie voor het beroepsgocde-
renvervoer langs den weg beschikt men
thans over liet middel om hel vervoer in
banen te leiden, die dienstig zijn aan de
economische constelatie van ons land.
Zij is do eerste corporatieve bedrijfsorga
nisatie in Nederland, n.1. eenigc dagen ou
der dan de Noderlandsche Bioscoopbond. Een
verschil met dien hond is, dat de N.O.B. niet
steunt op het oenmansprincipe en dat de
voorzitter van de N.O.B. niet iemand is van
hot vak. De N.O.B. wordt geleid door een
klein dagclijkseh bestuur met een buiten
staander als voorzitter.
.De N.O.B. is niet bedoeld als cris'sorgapi-
salie, doch als een blijvende organisatie, die
als een van haar eerste doeleinden heeft
voorzieningen in de vervoersbehoeften met
zoo weinig mogelijk gebruik van brandstof
fen. De benzine zal voortaan niet aan de be
drijven worden toegewezen, doch voor de uit
voering van ritten, door den C.B.D. opgedra
gen.
GEVANGENISSTRAF EN BOETE.
Het Duitsche Landgerecht heeft in
zijn gisteren te 's-Gravcnhage gehou
den zitting den rector magnificus van
de Rotterdamsche Handelshoöge-
school, prof. mr. C. W. de Vries, naar
uit een verslag van de zitting in de
„Deutsche Zeitung in den Niederlan-
den" blijkt, veroordeeld tot 18 maan
den gevangenisstraf en f 3000.boe
te wegens het luisteren naar een vet
boden zender.
Aan het verslag in dit blad wordt het vol
gende ontleend:
In de zittijig van gisteren van het Duitsche
Landgerecht werd een zaak wegens liet luis
teren naar een verboden zender behandeld,
die door den persoon van den beklaagde, als
mede door de begeleidende omstandigheden
bijzondere belangstelling, verdiende. In de be
klaagdenbank zat de in Amsterdam geboren
58-jarige Rector Magnificus van de Rotter
damsche Hnndelshoogcschool, prof. C. W. de
.Vries, woonachtig te 'sGravenhagc.
Uit de dagvaarding bleek het volgende:»
De beklaagde heeft op 3 September in een
voordracht uiteenzettingen over de Ilaagsehe
•Landoorlogsconvcntic en *Ic verhouding tot
Duitschland gegeven. In het kader van dit
college sprak hij ook over de verhouding
van liet Ncdcrlnndsche volk tot het vroegere
koningshuis en beriep zich, om de juistheid
van zijn stelling te bewijzen, openlijk op een
radiore'dc, die voor een verboden zender ge-
houden was. De uitlating luidde ongeveer
als volgt: „Zooals ik zelf in de radio gehoord
heb en zooals gij waarschijnlijk allen ge
hoord zult hebben...."
Deze uitlating leidde tot levendige opwin
ding onder de toehoorders: ecnigen van hen
maakten onmiddellijk na afloop van de voor
dracht den professor opmerkzaam op de ver
strekkende gevolgen van zijn uitlatingen.
Uit het verloop van de behandeling bleek,
"dat hij zich ook op andere plaatsen van zijn
college bediende van zinswendingen, die als
een oproep tot verzet tegen de Duitsche over
heid begrepen konden worden.
De Staatsaanwalt legde er in zijn requisi
toir den nadruk op, dat den beklaagde slechts
dat ten laste gelegd was, wat werkelijk be
wezen kon worden; er bestond sterke verden
king, dat een oproep tot ongehoorzaamheid
aan de door de Duitschers uitgevaardigde
wetten aanwezig was, echter heeft men dit
•punt niet in de tenlastelegging opgenomen.
De aanklager legde er den nadruk op, dat
het hier een zeer ernstig geval betrof.
Beklaagde is jurist, hoogleeraar en rector,
•voorzitter van het Nederlandsche Ambtena
rengerecht en bovendien partij-functionnaris
Het gaat hier dus niet om een „welt-
fremden" geleerde, maar om een man die
sedert geruimen tijd in liet maatschappe
lijk leven verkeert en zich de volle befeeke-
nis van zijn uitlatingen bewust is. De Staats
anwalt eischfe tweejaar gevangenisstraf en
een geldboete van f fiOOO. waarbij bij er op
wees. dat gezien de in de wet vastgelegde
maximumstraffen bij dezen eisch nog van
een milde toepassing der bepalingen gespro
ken moet worden.
I-Iet gerecht legde een gevangenisstraf van
18 maanden en een geldboete van f 3000 op.
In de motiveering van het vonnis wees de
voorzitter er op, dat deze poging om achter
het front der strijdende troepen onrust Ie
stichten, mot beslistheid tegengegaan moest
worden. De strafmaat richt zich naar het ge
vaar, dat een overtreding beteekent. In dit
$eval was het gevaar uiterst groot.
SERIE DOODELIJKE ONGEVAL
LEN IN ONS LAND.
Gisteren zijn in ons land verschillende
verkeersongevallen, waaronder van orn-
stigen aard voorgekomen.
Te Amsterdam heeft een botsing tusschen
een motorrijder en een met paarden be
spannen vraclitwagön 0911 doode en ceh
zwaar gewonde geüischt.
Te Rotterdam liep de -7-iarige N. Mulder
achter een vrachtwagen om en stak plots
den rijweg over. Hij werd overreden door
een personenauto, die den vrachtwagen
achterop reed De jongen werd ernstig ge
wond naar het Zuïder Ziekenhuis vervoerd,
waar hij kort 11a aankomst overleed.
In de gemeente de Werken en Sleeuwijk
(N.B.) is gisterochtend een 6 jarig kind van
den landarbeider van Someren bij hét.
oversteken van den Merwededijk door een
luxe auto gegrepen en oogcnbiikkclijk ge
dood.
Te Assen is op de Varkensmarkt de voer
man G L. verongelukt.
Een paard, dat voor twee aan elkaar ge
koppelde wipkarren, beladen met bladaar-
de, was gespannen, sloeg plotseling op bol.
L." die op (Ie voorste kar zat, werd er af
geslingerd 011 kwam zoo ongelukkig te
recht, dat hij de wielen van beide wagens
over zijn lichaam kreeg. Hij overleed kort
daarop.
Gisteravond reed op don Breedén Bilder-
dijk te Rotterdam een vrachtauto, bestuurd
door den chauffeur J S. uit de Katen-
drechtscliestraat. Bij den chauffeur zat de
16-jarige J. Vcrfürth. De auto slipte op de
tramrails en reed daardoor schuin tegen
den muur van een fabrieksgebouw. Tenge
volge van den schok sloeg bet linker por
tier open en viel de 16-jarige knaap met
het hoofd op de steenen. Hij liep een ern
stige hersenschudding en inwendige kneu
zingen op. Men vreest voor zijn leven
Onder Amerikaanschen druk?
In den nacht van 17 op 18 'Octobor zetten
zich in enkele minuten voor middernacht
aan de grens tusschen Birma en China twee
vrachtauto's in beweging, die de grens pas
seerden. Op korten afstand werden deze
beide wagens door meer transporten ge
volgd.
Daarmede zijn thans de En-
gelschAmerikaansche wapentran
sporten van Birma naar het bin
nenland van China, die drie maan
den lang onderbroken waren, her
vat.
Deze heropening van den Birmaweg, is
naar uit Lasjio gemeld wordt, ook bijge
woond door twee ongenóodc waarnemers.
In den loop van de nachtelijke uren waren
aan de grens tusschcn Birma en China twee
vertegenwoordigers van het Japansche con
sulaat-generaal in Rangoon aangekomen»
die zwijgend de gebeurtenissen der her
opening van den Birmaweg aanschouwden..
De Engclschcn hebben, naar verder wordt
gemeld, de laatste dagen aan de grens tus
schen Birma en China troepen samenge
trokken.
Misschien geweld.
Over het algemeen goed ingelichte "krin
gen, aldus Associated ITess, zijn vari meê-
REDE VAN DR. IR. J. A. RINGERS.
Veel is geschied, veel zal ge
schieden.
Op een dezer dagen te Utrecht gehouden
vergadering van de vereeniging van direc
teuren van gemeentewerken heeft de alge
meen gemachtigde voor den wederopbouw,
Dr. Ir. J. A. Ringers, een voordracht gehou
den over het vraagstuk van den wederop
bouw.
Dr. Ringers ving zijn rede aan met enkele
beschouwingen over het vraagstuk der finan
ciering van den wederopbouw.
Hij deed daarbij uitkomen, dat het
geheele Nederlandsche volk dc kos
ten van den wederopbouw behoort te
dragen.
Uit deze stelling volgt echter dan
ook, dat de getroffenen niet het recht
hebben om een geheel nieuw en beter
uitgerust gebouw te verlangen, doch
dat de eigenaar verplicht moet zijn in
het algemeen het verschil tusschen
de waaide van het 'oude en het nieu
we pand zelf te dragen.
Zoo kwam men ertoe om als basis voor de
vergoeding te nemen de waarde van het ver
nietigde pand op 9 Mei 1910. Er zijn wel eens
verwijten geuit, dat. de regeling der schade
vergoeding te langzaam gaat. Men moet ech
ter niet uit het oog verliezen, flat 't hier een
zeer ingewikkelde stof betreft. I-Icl was 1100-
dig om vast te stellen eenerzijds, hoeveel de
schade der getroffenen bedroeg en anderzijds
hoe dit bedrag door de natie moest worden
gedragen. Daarna is men begonnen een ont
werp van een verordening op ecix tegemoet
koming in .de geleden schade op te stellen,
welke opstelling echter vertraagd werd door
het onderzoek, hoe moest worden gehandeld
ten aanzien van verschillende belangrijke
punten. In dit verband wees dr. Ringers op
de kwestie van de uitbetaling, op bet stellen
van voorwaarden voor den wederopbouw, op
een regeling voor de gevallen, waarin ie
mand niet in liet verwoeste centrum wil
terugkeeren, op het vaststellen van wat go-
daan moet worden voor hen. voor wie door
de nieuwe plannen geen plaals is in het ver
woeste centrum en tenslotte op de vraag,
hoe de hvpotlieken op dc verwoeste pcrcoe-
len moesten worden gewaarborgd of moesten
worden gewijzigd.
Spoedige hulp noodzakelijk
Inmiddels was bet vraagstuk, boe de getrof
fenen zoo spoedig mogelijk geholpen moesten
worden., zeer dringend. Om hierin spoedig te
helpen was echter noodig, dat men wist, hoe
hoog de schadevergoeding zou zijn. Dr. Rin
gers heeft toon in overleg met den secre
taris-generaal van financiën een voorschot-
regeling gemaakt, welke den herbouw van
arbeiders- en middenstandswoningen zou
kunnen bevorderen. Van schaden .tot een
maximum van f 10.000.werd 80% als voor
schot op de schadevergoeding beschikbaar
gesteld. Door deze voorschot regeling hoopt
men bereikt te hebben dat er eindelijk wat
beweging in den wederopbouw komt. Inder
daad is cl* beweging gekomen. Ondanks
groote moeilijkheden, vooral wat dc mate
riaalvoorziening betreft, wordt thans in ver
schillende plqalsen van ons land hard aan
den wederopbouw gewerkt. Veel is reeds
voorbereid en tot stand gekomen, nog veel
meer zal er in dc naaste toekomst geschie
den.
VERPLEEGSTERS VERGIFTIGDEN
ONGENEESLIJKE ZIEKEN.
In het D'Orsay ziekenhuis te Parijs, zijn
zes patiënten, die aan ongeneeslijke ziekten
leden, door vier ziekenverpleegsters door ïiet
toedienen van vergif gedood. liet ziekenhuis
is daarop voorloopjg geslo'en en de pafiënten
zullen tot na de reorganisatie der leiding
naar een ander ziekenhuis worden overge
bracht.
Tegen de vier verpleegsters is een aan
klacht ingediend. t
SCHAPEN- EN GEITENVLEESCH IN
ITALIË VRIJ.
Het ingang van 1 November is het ge
bruik van schapen- en geitenvleesch in
Italië dagelijks zonder beperking geoorloofd
aldus een bericht van Stcfani uit Rotno.
uilig, dat Japan misschien geweld zal ge
bruiken en wel niet alleen op het Chinee-
sclio gedeelte van den weg door Birma,,
doch ook tegen dc Britsche kolonie Hong
kong voor het geval weer een begin zou
worden gemaakt met de wapenleveranties
aan China via Honköng. Beide wegen zijn
voor de Japansche bommenwerpers ge-
makkejijk te bereiken, de eone vanuit het
westen en de Andere -vanuit het oosten.
Kringen, die in nauw contact staan met dd
.Tapansfïhe regeering, zijn van mecning,-dat
binnen enkele dagen een „belangrijke ver
klaring" is te verwachten.
Engeland ongerust.
Volgens een bericht uit Londen waclit
men in toonaangevende kringen der Brit
sche regeering met een gevoel van onbe
hagen af, welke politieke gevolgen de her
opening van den weg door Birma zal neb
ben. Londen heeft slechts onder zeer zwa-
ren druk van dc Vereenigde Staten tot de
heropening besloten, daar men van mee
ning is. dat de hulp. welke de Chineesche
regeering hierdoor krijgt, m geen verhou
ding slaat tot de mogelijke gevolgen ooi-
den algemeenen toestand in liet Verre Oos
ten. Die toestand is ook zonder dat voor
Engeland reeds gevaarlijk en moeilijk ge
noeg met het oog op het feit, dat in Britsch-
Indië een nieuwe campagne van lijdelijk
verzet is begonnen, die zeer hinderlijk ktm
zijn voor dc plannen,- volgens welke men
Tndië tot een groot oorlogsarsenaal wil ma
ken. Ook in Burma wordt de ondergrond-
'sclie gisting sterker.
Volgens dit bericht moet de opvatting
win belangrijke personen op het Foreign
Office in steike tegenstelling staan tot de
uitdagende houding, door verschillende En-
gelsche cn Amerikaansche--bladen/ jegens
Japan aangenomen.
JODEN KUNNEN GEEN STAATSBETREK
KINGEN MEER BEKLEEDEN.
Uit Yichy wordt gemeld: Het, lang ver
wachte Jodenstatuut, dat de regeering itl. tal
van conferenties heeft opgesteld, is in het
staatsblad verschenen en daarmee van kracht
geworden.
Het statuut bevat tien-artikelen, wellto de
uitzonderingsbepalingen inhouden, die in
Frankrijk, Algerije, de- Frartschc koloniën,
protectoraten en mandaatgebiedenop de Jo
den zuilen wordén toegepast.
Joden kunnen geen staatsbetrekkingen en
openbare ambten bekleeden. De vrije beroe
pen mogen door Joden nóg. slechts worden
uitgeoefend onder' zekere Voorwaarden en
volgens een zeker verhoudingsgetal. Als Jood
wordt .hij beschouwd, die van- drie Joodsche
grootouders afstamt of van twee Joodsche
grootouders, wanneer de echtgenoot Jood is
(art. 1)
Artikel 2 somt de openbare functies op.
waarvan Joden uitgesloten zijn, van het
ambt van.staatshoofd af. tot het beroep van
onderwijzer, bedrijfsleider, directeur of secre
taris-generaal in alle monopoliebcdrijvcn of
bedrijven met staatsconcessie.
Volgens artikel 3 staan alle overige anib-
te"> voor Joden slechts open, wanneer zij 111
den wereldoorlog hebben gevochten, 111 den
oorlog 1939-^-1940 zijn onderscheiden of in het
legioen van eer voor militaire verdiensten
zijn opgenomen.
I11 art. 5 worden eèhter dc volgende be
roepen onvoorwaardelijk voor Joden ver
boden: directeur, hoofdredacteur cn redac
teur van dagbladen, tijdschriften, persagent
schappen en periodieken met uitzondering
van zuiver wetenschappelijke publicaties;
directeur, administrateur en bedrijfsleider
bij ondernemingen, die zich bezig houden
met het vervaardigen, verhuren cn vertoo-
nen van films; regisseurs, opnameleider,
directeur, administrateur, bedrijfsleider in
schouwburgen en bioscooptheaters. Dezelfde
bepaling geldt voor den radio-omroep.
In arlikel 7 wordt gezegd, dat de Joden,
die onder de artikelen 2 en 3 vallen, binnen
twee maanden 11a publicatie van liet Joden
statuut de uitoefening van hun beroep
moeten slaken.
BuitenlaiKlscho onderdanen van Joodseh ras
kunnen terstond krachtens 'n besluit van de
bevoogde prefecten in concentratiekampen
worden ondergebracht. Een speciale commis
sie, die is toegevoegd aan liet ministerie
van binnenlandsche zaken, wordt belast met
de organisatie cn de leiding voor deze con-
cenlraliekampen. Buitenlandsche Joden,"
die niet in concentratiekampen worden on
dergebracht, kunnen een gedwogen ver
blijfplaats toegewezen krijgen.
Echtpaar door kolendamp
vergiftigd
Vrouw slachtoffer van poging haar
man te redden.
Gisternacht constateerde de politie van
Bergen op. Zoom. dat licht brandde in den
boekwinkel van het echtpaar Hoes, welke
gelegen is boven de van Micrlobank in de
Blauwe Handstraat.
Bij onderzoek kwam men tot de tragische
ontdekking, dat de bewoners, de heer Hees
en echtgcnoote, door kolendamp om het le
ven waren gekomen.
Beiden werden aangetroffen in het ketel
huis van de centrale verwarming. Vermoed
wordt, dal dc man bij zijh gewonen avond-
rondgang den kelel heeft willen regelen,
waarna zijn vrouw, toen hij ongewoon lang
wegbleef, eveneens moet zijn gaan kijken.
In zekeren zin zou zij het- slachtoffer ge
worden zijn van een poging haar man te
redden. De politie stelt naar de feiten en
omstandigheden een onderzoek in.
De veel besproken weg van Birma is her
opend. Veel commentaar is hierover ge
weest tusschen Japan en Engeland. China
zal dus wederom langs dezen weg (die
maanden geleden gesloten- werd) oorlogs
materiaal uit Britsch-Indië ontvangen. De
aanvoer gaat van Rangoon per spoor tot
Lasjio en te water langs de Irwadi tot
Bhamo.
Van Lasjio tot Bhamo gaat een weg tot
de grens en van daaruit begint de eigen
lijke Birma-weg die langs grillige bochten
tot Joennan (Koenming) voert.
Koenming is een verdeel-centra van wa
pens naar Tsjoengking en midden-China,
vroeger ontving eerstgenoemde stad de
wapens via Hanoi (Fn Indo-China) maar
sinds de Japanners deze stad bezet houden
is dit uitgesloten.
De Biripa-w.eg is een staaltje vap onge
looflijke werklust der duizenden Chineesche
Amsferdamsche effectenbeurs
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
V.K. L.K.
Nederland 1940 I 4 100% 100%
Nederland 1940 II 4 9615/16-97
96 15/16
Idem met bel. fac. 100% 100%
Nederland 1938 3-3% 88-88% 88%-88%'
Jost-Indië 1937 3 85% 85%
Oost Indië 1937A 3 83 7/16 83 7/16
Duitschland 1930 5% 37%-40 38%-40%
DUITSCHLAND
D. Gr. b '40 Ct. 6
Konv Kas (m.v.) 4
77
75 75%
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN.
A'dam *37 13% 89 89
s Grav. '37 13%
N-Holl. '38 3 85% 85%
N.-Holl '38 II (3%) 3 87
R'dam '3? I. III 3% 86%
Z.-Holland 1937 3 88% 88%
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned Hyp.b. Veendam 3% 93% 93%'
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN
Buitenland.
Farbenincl. I. G. 7
Gelsnk. Berg 5
105% 105%
- 60%
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland
Koloniale Bank A 160%162%
Ned. Ind. HandeJsb. A. 115% 115
Ned. Handel Mij: c.v. A. 102 104
AANDEELEN.
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Binnenland.
A.K.U. 115%-120
1I7%-122
Calvé Delft c. v. A. 88 SS%
(>?ntr. Suiker Mij. 179% 179%
Fokker g. A. 170 175
Lever Bros en Unilever c.v.A, 127%-133%
132%-135
Ned. Ford 324 327
Philips GB.V.A. 195-197%
199-198%
PhiMpsp rel. A. 112 Hl%
Buitenland.
Anaconda coppor c.v. A 23-2213/16
23-23%
Am. Sm. en Rcf. c.A. 38% 40
Rptb Steel c.v. A 67%-68 6S%-69T/<t
Gen. Motors c.v. A. 42 7/16 43 3/16
Kepnecot Coppcr c.v. A 29%-29 11/16
30-30%
Nórth Am. Aviation c.v. A. 14% 15'
Rep. Steel c.v. A. 17%-1S%
18 11/16
U. S. Steel c.v. A. 517/16-51%
52%-53#
PETROLEUM-ONDERNEMINGEN.
Binnenland
Dordtsche Petr. g. A. 215^4 214%
Kon. Petr.
Buitenland.
Shell Union c.v A.
237%-233 238%-235
S%-8 9/16
8%-8%
Tide Water c.v. A. 8%-S%
8 7/16-8%
SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN
Holland Amerika lijn A. 104 '-*"128%
104-10$U
Java China Japan lijn A. 12S-127 128-1
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
nat. bei. v. A. 1 (9-138V2 149-141^
Kon. Paketvaart A. 200 200
Ned. Scheepv. Unie A. 145-144% 145%-147
Rott Llovd A. 119%-120 120%
Stocmv. Mij. Nederland A. 120% 121%-122%
SUIKERONDERNEMINGEN.
H V.A. 300-400 400-410
Javasrhe Cultuur 217 223
N I.S.U. 220 222
Ver. Vorstenl. Cult. 106%-11Q%
111-114%
TABAKSONDERNEMINGEN.
Deli Batavia Mij. 147-145 148-150
Deh' Mij. c. v. A. 206%-208 211-214
Senemhah 174 1 4-1 6
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd. Rubber m
Bandar Rubber Mij. A. 155-156 157-160
Dei. Batavia Mij. A. 109-107^^
VALUTA'S.
New York
Berlijn
Brussel
Helsinki
Stockholm
Ztirich
BANKPAPIER:
New York
Brussel
Stockholm
Zürich
1.883/16-1.88 9/10
75 28—75 43
3011-30.17
3.81- 3.82
44.81—44 90
43.59—43.68
1.86%—1.90%
30.08-30.20
44 76-44 94
43.55—43.72
Koelies die het klaar gespeeld hebben, zon
der moderne machines, een weg te banen
door moeilijk bergtercein en deze geschikt
te maken om er zwaar materiaal over te
vervoeren. Om het wegdek te elfenen wer
den zelfs pletrollen uit de wanden der rot
sen gebroken.
Het bovenstaande kaartje geeft een goed
overzicht over dezen weg. Ook de vloot- en
vliegsteunpunten der Japanners in de
Zuid-Chineesche zee, o.a. de Paracel en
Spatley-eilanden.