Beroepsgoederen- vervoer in één organisatie De Birmaweg heropend Benzine per rit toegewezen HOOGLEERAAR VEROORDEELD Zware tol aUn het verkeer „Het geheele volk betale den wederopbouw'' Jodenstatuut in Frankrijk Officieele valuta-koersen Verplicht lidmaatschap CENTRALE BEVRACHTINGSCOMMISSIE. De beroepsgoederenvervoerder is thans ver plicht lid te zijn van de „Nederlandsche Or ganisatie van Beroepsgoodoreiivervoer", welke uit de vroegere 'organisaties is ge vormd. Een eerste stap om tot nauwere samenwer king tusschcn de verschillende takken van liet vervoerwezen te komen, werd reeds halt Juni van dit'jaar genomen, toen de rijkscom missaris voor het bezette Nederlandsche ge bied .op 17 Juni een verordening uitvaardigde betreffende het vervoer van personen en goe deren, waarbij werd bepaald dat de secreta ris-generaal van het departement, van water staat gemachtigd was voorschriften betref fende het vervoer van personen en goederen uit te vaardigen en in verband daarmede de noodige maatregelen te treffen. Om nu een. zoo rationeel mogelijk vervoer langs den weg 1c bereiken, is de N.O.B. opge richt, welke ten doel heeft medewerking te verlecnen aan de door den secretaris-gene raal van hel departement van waterstaat te nemen maatregelen op het gebied van het beroepsgoederen vervoer langs den weg, zoo mede bet bevorderen van de bij deze verorde ning beoogde doeleinden. Het bestuur van de N.O.B. wordt gedeelte lijk aangewezen door den secretaris generaal van het departement van waterstaat, gedeel telijk door de leden van de N.O.B. gekozen. Leden van de N.O.B. zijn alle beroepsgoede ren vervoerders, die in liet bezit zijn van eeiV rijvergunning. Centrale bevrachtingsdienst. Als een der voornaamste maatregelen om tot een nauwere samenwerking te komen tusschen de vervoerders zal de N.O.B. een centrale bcvraehtingscommissie instellen, gevestigd te 's Gravcnhuge. De centrale bevrachtingsdienst (C.B.D.) heeft ten doel zorg te dragen, dat het ver voer van goederen per vrachtauto naar den eisch der omstandigheden op de meest eco nomische wijze plaats heeft. In wezen zal de taak van de centrale bevrachtingsdienst van de N.O.B., die zijg van een vervoer centrale. Onder de deskundige teiding van ter za ke kundige vervoerexperts zal het. vervoer- apnaraat in Nederland binnen afzienharen tijd zoo economisch mogelijk worden benut. Het vervoerbedrijf is er ten algemeenen nutte en mag niet worden afhankelijk ge maakt van het belang der eigenaren. De voorziening van de bevolking en industrie stelt aan het vervoer onder de huidige omstandigheden zware èisclien. Om hier aan het hoofd te bieden is een \crgaande samenwerking tusschen alle takken van vervoer een eerste vereisch'tc. In de Xeder- landsche organisatie voor het beroepsgocde- renvervoer langs den weg beschikt men thans over liet middel om hel vervoer in banen te leiden, die dienstig zijn aan de economische constelatie van ons land. Zij is do eerste corporatieve bedrijfsorga nisatie in Nederland, n.1. eenigc dagen ou der dan de Noderlandsche Bioscoopbond. Een verschil met dien hond is, dat de N.O.B. niet steunt op het oenmansprincipe en dat de voorzitter van de N.O.B. niet iemand is van hot vak. De N.O.B. wordt geleid door een klein dagclijkseh bestuur met een buiten staander als voorzitter. .De N.O.B. is niet bedoeld als cris'sorgapi- salie, doch als een blijvende organisatie, die als een van haar eerste doeleinden heeft voorzieningen in de vervoersbehoeften met zoo weinig mogelijk gebruik van brandstof fen. De benzine zal voortaan niet aan de be drijven worden toegewezen, doch voor de uit voering van ritten, door den C.B.D. opgedra gen. GEVANGENISSTRAF EN BOETE. Het Duitsche Landgerecht heeft in zijn gisteren te 's-Gravcnhage gehou den zitting den rector magnificus van de Rotterdamsche Handelshoöge- school, prof. mr. C. W. de Vries, naar uit een verslag van de zitting in de „Deutsche Zeitung in den Niederlan- den" blijkt, veroordeeld tot 18 maan den gevangenisstraf en f 3000.boe te wegens het luisteren naar een vet boden zender. Aan het verslag in dit blad wordt het vol gende ontleend: In de zittijig van gisteren van het Duitsche Landgerecht werd een zaak wegens liet luis teren naar een verboden zender behandeld, die door den persoon van den beklaagde, als mede door de begeleidende omstandigheden bijzondere belangstelling, verdiende. In de be klaagdenbank zat de in Amsterdam geboren 58-jarige Rector Magnificus van de Rotter damsche Hnndelshoogcschool, prof. C. W. de .Vries, woonachtig te 'sGravenhagc. Uit de dagvaarding bleek het volgende:» De beklaagde heeft op 3 September in een voordracht uiteenzettingen over de Ilaagsehe •Landoorlogsconvcntic en *Ic verhouding tot Duitschland gegeven. In het kader van dit college sprak hij ook over de verhouding van liet Ncdcrlnndsche volk tot het vroegere koningshuis en beriep zich, om de juistheid van zijn stelling te bewijzen, openlijk op een radiore'dc, die voor een verboden zender ge- houden was. De uitlating luidde ongeveer als volgt: „Zooals ik zelf in de radio gehoord heb en zooals gij waarschijnlijk allen ge hoord zult hebben...." Deze uitlating leidde tot levendige opwin ding onder de toehoorders: ecnigen van hen maakten onmiddellijk na afloop van de voor dracht den professor opmerkzaam op de ver strekkende gevolgen van zijn uitlatingen. Uit het verloop van de behandeling bleek, "dat hij zich ook op andere plaatsen van zijn college bediende van zinswendingen, die als een oproep tot verzet tegen de Duitsche over heid begrepen konden worden. De Staatsaanwalt legde er in zijn requisi toir den nadruk op, dat den beklaagde slechts dat ten laste gelegd was, wat werkelijk be wezen kon worden; er bestond sterke verden king, dat een oproep tot ongehoorzaamheid aan de door de Duitschers uitgevaardigde wetten aanwezig was, echter heeft men dit •punt niet in de tenlastelegging opgenomen. De aanklager legde er den nadruk op, dat het hier een zeer ernstig geval betrof. Beklaagde is jurist, hoogleeraar en rector, •voorzitter van het Nederlandsche Ambtena rengerecht en bovendien partij-functionnaris Het gaat hier dus niet om een „welt- fremden" geleerde, maar om een man die sedert geruimen tijd in liet maatschappe lijk leven verkeert en zich de volle befeeke- nis van zijn uitlatingen bewust is. De Staats anwalt eischfe tweejaar gevangenisstraf en een geldboete van f fiOOO. waarbij bij er op wees. dat gezien de in de wet vastgelegde maximumstraffen bij dezen eisch nog van een milde toepassing der bepalingen gespro ken moet worden. I-Iet gerecht legde een gevangenisstraf van 18 maanden en een geldboete van f 3000 op. In de motiveering van het vonnis wees de voorzitter er op, dat deze poging om achter het front der strijdende troepen onrust Ie stichten, mot beslistheid tegengegaan moest worden. De strafmaat richt zich naar het ge vaar, dat een overtreding beteekent. In dit $eval was het gevaar uiterst groot. SERIE DOODELIJKE ONGEVAL LEN IN ONS LAND. Gisteren zijn in ons land verschillende verkeersongevallen, waaronder van orn- stigen aard voorgekomen. Te Amsterdam heeft een botsing tusschen een motorrijder en een met paarden be spannen vraclitwagön 0911 doode en ceh zwaar gewonde geüischt. Te Rotterdam liep de -7-iarige N. Mulder achter een vrachtwagen om en stak plots den rijweg over. Hij werd overreden door een personenauto, die den vrachtwagen achterop reed De jongen werd ernstig ge wond naar het Zuïder Ziekenhuis vervoerd, waar hij kort 11a aankomst overleed. In de gemeente de Werken en Sleeuwijk (N.B.) is gisterochtend een 6 jarig kind van den landarbeider van Someren bij hét. oversteken van den Merwededijk door een luxe auto gegrepen en oogcnbiikkclijk ge dood. Te Assen is op de Varkensmarkt de voer man G L. verongelukt. Een paard, dat voor twee aan elkaar ge koppelde wipkarren, beladen met bladaar- de, was gespannen, sloeg plotseling op bol. L." die op (Ie voorste kar zat, werd er af geslingerd 011 kwam zoo ongelukkig te recht, dat hij de wielen van beide wagens over zijn lichaam kreeg. Hij overleed kort daarop. Gisteravond reed op don Breedén Bilder- dijk te Rotterdam een vrachtauto, bestuurd door den chauffeur J S. uit de Katen- drechtscliestraat. Bij den chauffeur zat de 16-jarige J. Vcrfürth. De auto slipte op de tramrails en reed daardoor schuin tegen den muur van een fabrieksgebouw. Tenge volge van den schok sloeg bet linker por tier open en viel de 16-jarige knaap met het hoofd op de steenen. Hij liep een ern stige hersenschudding en inwendige kneu zingen op. Men vreest voor zijn leven Onder Amerikaanschen druk? In den nacht van 17 op 18 'Octobor zetten zich in enkele minuten voor middernacht aan de grens tusschen Birma en China twee vrachtauto's in beweging, die de grens pas seerden. Op korten afstand werden deze beide wagens door meer transporten ge volgd. Daarmede zijn thans de En- gelschAmerikaansche wapentran sporten van Birma naar het bin nenland van China, die drie maan den lang onderbroken waren, her vat. Deze heropening van den Birmaweg, is naar uit Lasjio gemeld wordt, ook bijge woond door twee ongenóodc waarnemers. In den loop van de nachtelijke uren waren aan de grens tusschcn Birma en China twee vertegenwoordigers van het Japansche con sulaat-generaal in Rangoon aangekomen» die zwijgend de gebeurtenissen der her opening van den Birmaweg aanschouwden.. De Engclschcn hebben, naar verder wordt gemeld, de laatste dagen aan de grens tus schen Birma en China troepen samenge trokken. Misschien geweld. Over het algemeen goed ingelichte "krin gen, aldus Associated ITess, zijn vari meê- REDE VAN DR. IR. J. A. RINGERS. Veel is geschied, veel zal ge schieden. Op een dezer dagen te Utrecht gehouden vergadering van de vereeniging van direc teuren van gemeentewerken heeft de alge meen gemachtigde voor den wederopbouw, Dr. Ir. J. A. Ringers, een voordracht gehou den over het vraagstuk van den wederop bouw. Dr. Ringers ving zijn rede aan met enkele beschouwingen over het vraagstuk der finan ciering van den wederopbouw. Hij deed daarbij uitkomen, dat het geheele Nederlandsche volk dc kos ten van den wederopbouw behoort te dragen. Uit deze stelling volgt echter dan ook, dat de getroffenen niet het recht hebben om een geheel nieuw en beter uitgerust gebouw te verlangen, doch dat de eigenaar verplicht moet zijn in het algemeen het verschil tusschen de waaide van het 'oude en het nieu we pand zelf te dragen. Zoo kwam men ertoe om als basis voor de vergoeding te nemen de waarde van het ver nietigde pand op 9 Mei 1910. Er zijn wel eens verwijten geuit, dat. de regeling der schade vergoeding te langzaam gaat. Men moet ech ter niet uit het oog verliezen, flat 't hier een zeer ingewikkelde stof betreft. I-Icl was 1100- dig om vast te stellen eenerzijds, hoeveel de schade der getroffenen bedroeg en anderzijds hoe dit bedrag door de natie moest worden gedragen. Daarna is men begonnen een ont werp van een verordening op ecix tegemoet koming in .de geleden schade op te stellen, welke opstelling echter vertraagd werd door het onderzoek, hoe moest worden gehandeld ten aanzien van verschillende belangrijke punten. In dit verband wees dr. Ringers op de kwestie van de uitbetaling, op bet stellen van voorwaarden voor den wederopbouw, op een regeling voor de gevallen, waarin ie mand niet in liet verwoeste centrum wil terugkeeren, op het vaststellen van wat go- daan moet worden voor hen. voor wie door de nieuwe plannen geen plaals is in het ver woeste centrum en tenslotte op de vraag, hoe de hvpotlieken op dc verwoeste pcrcoe- len moesten worden gewaarborgd of moesten worden gewijzigd. Spoedige hulp noodzakelijk Inmiddels was bet vraagstuk, boe de getrof fenen zoo spoedig mogelijk geholpen moesten worden., zeer dringend. Om hierin spoedig te helpen was echter noodig, dat men wist, hoe hoog de schadevergoeding zou zijn. Dr. Rin gers heeft toon in overleg met den secre taris-generaal van financiën een voorschot- regeling gemaakt, welke den herbouw van arbeiders- en middenstandswoningen zou kunnen bevorderen. Van schaden .tot een maximum van f 10.000.werd 80% als voor schot op de schadevergoeding beschikbaar gesteld. Door deze voorschot regeling hoopt men bereikt te hebben dat er eindelijk wat beweging in den wederopbouw komt. Inder daad is cl* beweging gekomen. Ondanks groote moeilijkheden, vooral wat dc mate riaalvoorziening betreft, wordt thans in ver schillende plqalsen van ons land hard aan den wederopbouw gewerkt. Veel is reeds voorbereid en tot stand gekomen, nog veel meer zal er in dc naaste toekomst geschie den. VERPLEEGSTERS VERGIFTIGDEN ONGENEESLIJKE ZIEKEN. In het D'Orsay ziekenhuis te Parijs, zijn zes patiënten, die aan ongeneeslijke ziekten leden, door vier ziekenverpleegsters door ïiet toedienen van vergif gedood. liet ziekenhuis is daarop voorloopjg geslo'en en de pafiënten zullen tot na de reorganisatie der leiding naar een ander ziekenhuis worden overge bracht. Tegen de vier verpleegsters is een aan klacht ingediend. t SCHAPEN- EN GEITENVLEESCH IN ITALIË VRIJ. Het ingang van 1 November is het ge bruik van schapen- en geitenvleesch in Italië dagelijks zonder beperking geoorloofd aldus een bericht van Stcfani uit Rotno. uilig, dat Japan misschien geweld zal ge bruiken en wel niet alleen op het Chinee- sclio gedeelte van den weg door Birma,, doch ook tegen dc Britsche kolonie Hong kong voor het geval weer een begin zou worden gemaakt met de wapenleveranties aan China via Honköng. Beide wegen zijn voor de Japansche bommenwerpers ge- makkejijk te bereiken, de eone vanuit het westen en de Andere -vanuit het oosten. Kringen, die in nauw contact staan met dd .Tapansfïhe regeering, zijn van mecning,-dat binnen enkele dagen een „belangrijke ver klaring" is te verwachten. Engeland ongerust. Volgens een bericht uit Londen waclit men in toonaangevende kringen der Brit sche regeering met een gevoel van onbe hagen af, welke politieke gevolgen de her opening van den weg door Birma zal neb ben. Londen heeft slechts onder zeer zwa- ren druk van dc Vereenigde Staten tot de heropening besloten, daar men van mee ning is. dat de hulp. welke de Chineesche regeering hierdoor krijgt, m geen verhou ding slaat tot de mogelijke gevolgen ooi- den algemeenen toestand in liet Verre Oos ten. Die toestand is ook zonder dat voor Engeland reeds gevaarlijk en moeilijk ge noeg met het oog op het feit, dat in Britsch- Indië een nieuwe campagne van lijdelijk verzet is begonnen, die zeer hinderlijk ktm zijn voor dc plannen,- volgens welke men Tndië tot een groot oorlogsarsenaal wil ma ken. Ook in Burma wordt de ondergrond- 'sclie gisting sterker. Volgens dit bericht moet de opvatting win belangrijke personen op het Foreign Office in steike tegenstelling staan tot de uitdagende houding, door verschillende En- gelsche cn Amerikaansche--bladen/ jegens Japan aangenomen. JODEN KUNNEN GEEN STAATSBETREK KINGEN MEER BEKLEEDEN. Uit Yichy wordt gemeld: Het, lang ver wachte Jodenstatuut, dat de regeering itl. tal van conferenties heeft opgesteld, is in het staatsblad verschenen en daarmee van kracht geworden. Het statuut bevat tien-artikelen, wellto de uitzonderingsbepalingen inhouden, die in Frankrijk, Algerije, de- Frartschc koloniën, protectoraten en mandaatgebiedenop de Jo den zuilen wordén toegepast. Joden kunnen geen staatsbetrekkingen en openbare ambten bekleeden. De vrije beroe pen mogen door Joden nóg. slechts worden uitgeoefend onder' zekere Voorwaarden en volgens een zeker verhoudingsgetal. Als Jood wordt .hij beschouwd, die van- drie Joodsche grootouders afstamt of van twee Joodsche grootouders, wanneer de echtgenoot Jood is (art. 1) Artikel 2 somt de openbare functies op. waarvan Joden uitgesloten zijn, van het ambt van.staatshoofd af. tot het beroep van onderwijzer, bedrijfsleider, directeur of secre taris-generaal in alle monopoliebcdrijvcn of bedrijven met staatsconcessie. Volgens artikel 3 staan alle overige anib- te"> voor Joden slechts open, wanneer zij 111 den wereldoorlog hebben gevochten, 111 den oorlog 1939-^-1940 zijn onderscheiden of in het legioen van eer voor militaire verdiensten zijn opgenomen. I11 art. 5 worden eèhter dc volgende be roepen onvoorwaardelijk voor Joden ver boden: directeur, hoofdredacteur cn redac teur van dagbladen, tijdschriften, persagent schappen en periodieken met uitzondering van zuiver wetenschappelijke publicaties; directeur, administrateur en bedrijfsleider bij ondernemingen, die zich bezig houden met het vervaardigen, verhuren cn vertoo- nen van films; regisseurs, opnameleider, directeur, administrateur, bedrijfsleider in schouwburgen en bioscooptheaters. Dezelfde bepaling geldt voor den radio-omroep. In arlikel 7 wordt gezegd, dat de Joden, die onder de artikelen 2 en 3 vallen, binnen twee maanden 11a publicatie van liet Joden statuut de uitoefening van hun beroep moeten slaken. BuitenlaiKlscho onderdanen van Joodseh ras kunnen terstond krachtens 'n besluit van de bevoogde prefecten in concentratiekampen worden ondergebracht. Een speciale commis sie, die is toegevoegd aan liet ministerie van binnenlandsche zaken, wordt belast met de organisatie cn de leiding voor deze con- cenlraliekampen. Buitenlandsche Joden," die niet in concentratiekampen worden on dergebracht, kunnen een gedwogen ver blijfplaats toegewezen krijgen. Echtpaar door kolendamp vergiftigd Vrouw slachtoffer van poging haar man te redden. Gisternacht constateerde de politie van Bergen op. Zoom. dat licht brandde in den boekwinkel van het echtpaar Hoes, welke gelegen is boven de van Micrlobank in de Blauwe Handstraat. Bij onderzoek kwam men tot de tragische ontdekking, dat de bewoners, de heer Hees en echtgcnoote, door kolendamp om het le ven waren gekomen. Beiden werden aangetroffen in het ketel huis van de centrale verwarming. Vermoed wordt, dal dc man bij zijh gewonen avond- rondgang den kelel heeft willen regelen, waarna zijn vrouw, toen hij ongewoon lang wegbleef, eveneens moet zijn gaan kijken. In zekeren zin zou zij het- slachtoffer ge worden zijn van een poging haar man te redden. De politie stelt naar de feiten en omstandigheden een onderzoek in. De veel besproken weg van Birma is her opend. Veel commentaar is hierover ge weest tusschen Japan en Engeland. China zal dus wederom langs dezen weg (die maanden geleden gesloten- werd) oorlogs materiaal uit Britsch-Indië ontvangen. De aanvoer gaat van Rangoon per spoor tot Lasjio en te water langs de Irwadi tot Bhamo. Van Lasjio tot Bhamo gaat een weg tot de grens en van daaruit begint de eigen lijke Birma-weg die langs grillige bochten tot Joennan (Koenming) voert. Koenming is een verdeel-centra van wa pens naar Tsjoengking en midden-China, vroeger ontving eerstgenoemde stad de wapens via Hanoi (Fn Indo-China) maar sinds de Japanners deze stad bezet houden is dit uitgesloten. De Biripa-w.eg is een staaltje vap onge looflijke werklust der duizenden Chineesche Amsferdamsche effectenbeurs OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. V.K. L.K. Nederland 1940 I 4 100% 100% Nederland 1940 II 4 9615/16-97 96 15/16 Idem met bel. fac. 100% 100% Nederland 1938 3-3% 88-88% 88%-88%' Jost-Indië 1937 3 85% 85% Oost Indië 1937A 3 83 7/16 83 7/16 Duitschland 1930 5% 37%-40 38%-40% DUITSCHLAND D. Gr. b '40 Ct. 6 Konv Kas (m.v.) 4 77 75 75% PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam *37 13% 89 89 s Grav. '37 13% N-Holl. '38 3 85% 85% N.-Holl '38 II (3%) 3 87 R'dam '3? I. III 3% 86% Z.-Holland 1937 3 88% 88% HYPOTHEEKBANKEN. Ned Hyp.b. Veendam 3% 93% 93%' INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN Buitenland. Farbenincl. I. G. 7 Gelsnk. Berg 5 105% 105% - 60% BANK- EN CRED.-INST. Binnenland Koloniale Bank A 160%162% Ned. Ind. HandeJsb. A. 115% 115 Ned. Handel Mij: c.v. A. 102 104 AANDEELEN. INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A.K.U. 115%-120 1I7%-122 Calvé Delft c. v. A. 88 SS% (>?ntr. Suiker Mij. 179% 179% Fokker g. A. 170 175 Lever Bros en Unilever c.v.A, 127%-133% 132%-135 Ned. Ford 324 327 Philips GB.V.A. 195-197% 199-198% PhiMpsp rel. A. 112 Hl% Buitenland. Anaconda coppor c.v. A 23-2213/16 23-23% Am. Sm. en Rcf. c.A. 38% 40 Rptb Steel c.v. A 67%-68 6S%-69T/<t Gen. Motors c.v. A. 42 7/16 43 3/16 Kepnecot Coppcr c.v. A 29%-29 11/16 30-30% Nórth Am. Aviation c.v. A. 14% 15' Rep. Steel c.v. A. 17%-1S% 18 11/16 U. S. Steel c.v. A. 517/16-51% 52%-53# PETROLEUM-ONDERNEMINGEN. Binnenland Dordtsche Petr. g. A. 215^4 214% Kon. Petr. Buitenland. Shell Union c.v A. 237%-233 238%-235 S%-8 9/16 8%-8% Tide Water c.v. A. 8%-S% 8 7/16-8% SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN Holland Amerika lijn A. 104 '-*"128% 104-10$U Java China Japan lijn A. 12S-127 128-1 Kon. Ned. Stoomb. Mij. nat. bei. v. A. 1 (9-138V2 149-141^ Kon. Paketvaart A. 200 200 Ned. Scheepv. Unie A. 145-144% 145%-147 Rott Llovd A. 119%-120 120% Stocmv. Mij. Nederland A. 120% 121%-122% SUIKERONDERNEMINGEN. H V.A. 300-400 400-410 Javasrhe Cultuur 217 223 N I.S.U. 220 222 Ver. Vorstenl. Cult. 106%-11Q% 111-114% TABAKSONDERNEMINGEN. Deli Batavia Mij. 147-145 148-150 Deh' Mij. c. v. A. 206%-208 211-214 Senemhah 174 1 4-1 6 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd. Rubber m Bandar Rubber Mij. A. 155-156 157-160 Dei. Batavia Mij. A. 109-107^^ VALUTA'S. New York Berlijn Brussel Helsinki Stockholm Ztirich BANKPAPIER: New York Brussel Stockholm Zürich 1.883/16-1.88 9/10 75 28—75 43 3011-30.17 3.81- 3.82 44.81—44 90 43.59—43.68 1.86%—1.90% 30.08-30.20 44 76-44 94 43.55—43.72 Koelies die het klaar gespeeld hebben, zon der moderne machines, een weg te banen door moeilijk bergtercein en deze geschikt te maken om er zwaar materiaal over te vervoeren. Om het wegdek te elfenen wer den zelfs pletrollen uit de wanden der rot sen gebroken. Het bovenstaande kaartje geeft een goed overzicht over dezen weg. Ook de vloot- en vliegsteunpunten der Japanners in de Zuid-Chineesche zee, o.a. de Paracel en Spatley-eilanden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2